Pelin porttaus??

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: AmigaOS 4 » Pelit » Viestit 2005-2006 » Pelin porttaus?? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

sloxa
Lauantaina, 5. maaliskuuta, 2005 - klo 16.09:   
Tyhmä kysymys!!!
miten yleensä joku peli portataan?

mitä se vaatii osata? tai softaa?
jos porttaa esim powerpc (mac) peli
amiga os 4.x:lle.
(oletetaan että kyseisen peli voi/saa portata)
ja sourcet löytyy.

 

Jon
Lauantaina, 5. maaliskuuta, 2005 - klo 16.23:   
Pitää selvittää rajapintariippuvuudet: käyttääkö peli esim. SDL, OpenGL, DirectX jne. Esim. OpenGL:ää ei voi käyttää AmigaOS 4:lla vielä, DirectX tuskin koskaan. Jos rajapintaa ei voi suoraa käyttää AmigaOS:llä, niin koodia joutunee uudelleenkirjoittamaan niiltä osin. Tällöin on apua jos tietää mitä koodin tulisi tehdä (kommentit rules), ja miten se voidaan tehdä AmigaOS-rajapintojen avulla.

Jos sorsat on C/C++ niin se on alku. Mikä tahansa ei-PowerPC assembly tulee olemaan tuskaa.

Jos näyttää siltä, että koodin saa kääntymään niin todennäköisesti täytyy kuitenkin kirjoittaa makefile (tai muokata olemassaolevaa), joka kertoo GCC:lle eri tiedostojen väliset riippuvuudet, kääntämis- ja linkkausohjeet.

Olisi hyvä tietää: C-ohjelmoinnin perusteet, GCC:n perusteet (esim. virheilmoituksien tulkinta, kääntämisoptiot), AmigaOS-ohjelmoinnista ja eri libraryistä jotakin.

 

itix
Lauantaina, 5. maaliskuuta, 2005 - klo 17.52:   
"Jos näyttää siltä, että koodin saa kääntymään niin todennäköisesti täytyy kuitenkin kirjoittaa makefile (tai muokata olemassaolevaa), joka kertoo GCC:lle eri tiedostojen väliset riippuvuudet, kääntämis- ja linkkausohjeet."

Jos porttaa Linuxista niin silloin ei yleensä tarvitse tehdä makefilettä erikseen. Yleensä siellä on se configure-niminen scripti joka tarkistaa dependencyt ym. ja tekee koneelle sopivan makefilen automaattisesti.

Parhaimmillaan monimutkainenkin Linux-softa kääntyy suoraan jos kaikki tarvittavat kirjastot ovat saatavilla. Mac/Windows-softa on sitten vaikeampaa...

 

Thematic
Lauantaina, 5. maaliskuuta, 2005 - klo 19.40:   
> Parhaimmillaan monimutkainenkin Linux-softa kääntyy suoraan jos kaikki tarvittavat kirjastot ovat saatavilla.

Jos haluaa testata, hyvä esimerkki porttautuvasta softasta on Webalizer (analysoi Apache-lokeja). Se on vain tiedostojen käsittelijä, varmaan moni muukin tuollainen komentorivityökalu kääntyy samaan tapaan.

 

Thematic
Lauantaina, 5. maaliskuuta, 2005 - klo 19.43:   
Ja peleistä tietysti serveripuoli voi olla helppo portata, jos vain hallitsee (käsittääkseni) bsdsocket.library:lle tarvittavat muutokset, eikä siinä ole - välttämättä - GUI:ta.

 

sloxa
Sunnuntaina, 6. maaliskuuta, 2005 - klo 0.37:   
juu.. kiitti!!
tietää vähän mitä tehdä jos edes kuvittelee
alkavansa moiseen hommaa!!!

macil vain olis hitosti hyvää powerpc kamaa
kun vain joku porttaisi!
ja onhan tässä tätä ikää itsellä jäljellä jos
jaksaa opetella!!!!

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: