Alchimiessa kerrottu selitys IDE-onge...

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: AmigaOS 4 » Yleinen keskustelu » Viestit 2005 » Viestit 03/2005 asti » Alchimiessa kerrottu selitys IDE-ongelmille IV « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Janne
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 13.23:   
Keskustelua jatkettu edellisestä ketjusta. Moderointivirheeni "kadotti" ketjusta tästä kohtaa n. 30 viestiä. Ne on ohessa yhdistetty yhteen viestiin - kiitos Miikalle avusta palauttamisessa! -Janne

Janne
Torstai, 6. tammikuuta, 2005 - klo 11.03
Ole-Egil on yleensä ollut aika tietäväinen:

"I've now reread the specification, and there does indeed seem
to be something a bit odd, yes :-)

The Floating Buffer is supposed to have "Hidden Snoop/Snoop
Ahead", it seems that _this_ is what doesn't work excactly as
planned. Or at all, maybe.

I wonder whether it just misses SOME snoops or ALL snoops on
DMA. But if they at least made the rest of the logic work, so a
snoop operation doesn't interfere with the CPUs normal
operation, then it doesn't really matter. It should be exploitable
(speed increase if the CPU has better things to do which can be
done entirely from cache and AGP. 3D operations with textures
already loaded into AGP memory while new data is loaded from
disk, for instance). And if it is exploitable for positive effect, it's
a feature. If not, it's a bug. Can we agree on that, at least? :-)

At THIS time it's known, though. So from THIS moment on, my
state machine is correct: If you want to use it, deal with it. If you
don't want to use it, shut up.
It really isn't important whether or not it's a bug in the silicon.
The only thing that is important is: Can it be used in such a way
that there are no problems for the end user? I think so. Eyetech
seems to think so. Hyperion seems to think so. MAI probably
thinks so. Wiring REQ#/GNT# wrong on the XE (these pins were
also wrong on the ethernet controller in the SE, so the first batch
of SEs with 686A chipset didn't have working ethernet. I've
patched mine :-) ) was just silly, though. That is, if I have
understood the "only one DMA on PCI possible" problem
correctly. And I think I have :-P"

Kaikesta päätellen alan uskoa siihen, että Articia-S:ssä todella
on HW cache coherencyyn liittyvä bugi (jonka April 2 korjasi
omalla tavallaan). Taisi Genesi/bPlan olla oikeassa? Kenties
MicroA1:ssä on sovellettu jotain April 2:n korvaavaa
korjaustapaa - toivotaan niin, muuten Linux-tuki
voi jäädä ikuisesti vajavaiseksi?

-----

itix
Torstai, 6. tammikuuta, 2005 - klo 13.16
No just. Kaikki tiesivät jo kaksi vuotta sitten että Articia S ei toimi oikein. Eli kaikkien muiden bugien lisäksi siinä on kuin onkin myös Articia S -bugit!

-----

Janne
Torstai, 6. tammikuuta, 2005 - klo 21.05
itix: No MAI without April-like solution?

-----

miikka
Perjantai, 7. tammikuuta, 2005 - klo 06.03
vähän kokeilen pääsenkö läpi ilman rekisteröintiä...

-----

Miikka Lehto
Perjantai, 7. tammikuuta, 2005 - klo 08.05
No johan ... pääsin läpi !

Hei vaan kaikille

uin nyt kuitenkin tätä päivänpolttavaa keskustelua A1+hw ongelmat.

Olen itse SE:n onnellinen omistaja (siinä teille peräänkuulutettua positiivisuutta . TIlasin tämän ihan ekasta pätsistä, joka tuli tilattavaksi. AInakin mulle oli melko selvää, selattuani MAIn kotisivuja ja katteltuani Alanin juttuja, että kaikesta kivasta huolimatta on hyvä mahis saada beta-emo kaikkine ongelmineen. Pidin sitä mahdollisuutta 50/50 suunnilleen. Otin siis riskin ja nyt maksan siitä tälläsenä toimimattomana USB:nä. Voin kertoa, että IDE toimii liukkaasti ja bugivapaasti SIL-kortilla. Joten se ei häirii.

Muuta mukavaa ... kone toimii hyvin, ollakseen beta-emo yhdistettynä beta-käyttikseen. OS4 rokkaa aika kivasti. Sovelluksia sais olla enrmmän natiivina, mutta minkäs teet.

Joku tossa heitti totuuden, että jos ihmiset alkaisivat peräämään oikeuksiaan eyetechiltä, koko pulju menis konkkaan ja sen jälkeen ei olis alustaa OS4:lle eikä senkään vertaa tulevaisuutta, mitä nyt. Lisäksi kauhea vouhkaaminen ja ihmisten/yritysten haukkuminen julkisesti kansainvälisillä kanavilla pistää kohteita v-tuttamaan, joten markkinoiden hylkääminen tulee ennenpitkää helposti eteen. Ihmisiä ne kaikki ovat, siitä lopulta on kyse. Uskallan väittää näion jonninverran kansainvälistä kokemusta omaavana ...

Noin, luen tossa läpi koko rotlaa ja heittelen vähän kommenttia asioista, joista jotain tiedän tai kuvittelen tietäväni. Pegasokseen en kommentoi suoraan mitään, kun en ole kyseistä aparaattia koskaan käyttänyt tai edes nähnyt tositoimissa.

>Janne:

>Edes AmigaOne-XE ei kuitenkaan vieläkään käytä hardware cache coherencyä. Siksi Linux- ja OS4-ajurit toteuttavat coherencyn softalla. Marvellilla ja Aprilin kanssa tämä kuitenkin toimii. Jotain miettimisen arvoista. Saas nähdä miten asia on MicroA1:ssä ratkaistu. Olettaisin että se on jotenkin ratkaistu - onhan tässä jo pari/kolme vuotta ollut aikaa...

Eipä taida käyttää, eikä koskaan taida tulla edes käyttämään. Koska kyseisissä vempaimissa on ArticiaS, jossa kuuleman mukaan ei ole rautatasolla tukea koko systeemille. Jossain oli myös kommentti, että amiga ei ole käyttänyt koskaan cache-cohorency toimintaa rautatasolla, vaan aina softatasolla. Lienee hieno ominaisuus joo, mutta mun kone tuntuu toimivan ok ilmankin. Jos linux ei toimi, niin ei muuten ainakaan minua vois juuri vähempää kiinnostaa (sitä kuuluisaa viivaa vähempää... . Emo on kait AmigaOne, ei Linux15th yms ... ? Kaikella kunnioituksella kaikkia linux-käyttäjiä kohtaan, se ei vaan ole mun juttu. JA on parempiakin alustoja pyörittää linukkaa.

Jos uudet mikrot käyttä cache-cohorencya rautatasolla, niin sitte lienee tehty muutoksia articiaan. (vähemmän positiivista, onpa KIVA olla MAIn developer basessa...)

Stabiliteetti-ongelmat lienevät pitkälle kiinni siitä, että nämä vehkeet tulee toimeen jo sillä, jos ne näkevät virtalähteen toisessa huoneessa. Yritin kalkyloida eilen päissäni, että mitä nämä vekottimet vievät ... ja se on vähän. Oliko toi prossa 8W ? Emo vie jotain ja toi Atin 7000 ei vie mitään, niin kauan kuin se olematon 3d piiri ei ole missään rasituksessa edes. Veikkaisin jotakin 70-100 W, joka voi kyllä olla pielessä. No, ainakaan toi 350W PSU, joka mulla on, tuskin toimii näillä kuormilla. Lisäksi jotenkin edelleen tuntuu, että toi emo on herkkä jännitteen heilahteluille.

On tosin mahdollista, että SE:n PCI:ssä on vielä jotain korjattavaa. KÄyttis on myös vielä beta ...

On tämäkin, Amiga desktoppiin pitäis ostaa 150 W mini-ATX virtalähde Uusimmat peecen vl:t alkaa olla 600W ...

Jupp:

> Pegasos 1 vs AmigaOne-vertailuissa kannattaa muistaa että lähes kaikissa AmigaOneissa on uudempi Articia (vanhemmalla versiolla varustettuja taidettiin myydä alle 10kpl, ja hyvä niin...)

Eli jos Articiassa ei olisi ollut mitään (vakavempaa) vikaa, miksi MAI olisi tehnyt piiristä uudemman version?

Yhtenä ongelmana oli ainakin Cache Coherencyn puute (joka tosin ei vieläkään toimi), mutta saatettiinhan kyseisessä päivityksessä korjata (onnistuneesti) joitakin muitakin ongelmia...

Enpä vertaile, kun en asiaa tunne yhtään. Enkä ryhdy muutenkaan kaivaman verta nenästäni.

Jossain oli jokin juttu, että mikroissa olis toi cache coherency siten, että toimii jopa linukalla, liekä articiaS rev 3 ??

Miksi piireistä tehdään uudempia versioita ?? Koska niissä on aina pukeja ... nää on ihan henkimaailman juttuja joka tapauksessa. Kaksi samoilla kilkkeillä varustettua peesee emoa voi olla toiminnaltaan ihan eri luokkaa. Pienistä asioista kiinni. Käytännössä kaikki emot nykypäivänä on kaukana siitä laadusta, jota nähtiin joskus a3000 aikoina .... nyyh... no joo, oli busterissakin bugeja loppuun asti, jopa rev11 on. ZIII on 25 MHza 32 bit eiks vaan ?? Joten se on 100 MBs väylä. Eikös sekin tukenut burstia vielä ?? Joka tapauksessa DMA sun muiden (staattisia DMA keskeytyksiä) juttujen takia se on teoriassa n. 50 MBs , mutta käytännössä ei kovin paljoa yli 30MBs kuitenkaan. Bugeja raudassa ...

Tosissaan nämä radiotaajuuksilla toimivat väylät on aika kranttuja ja vaikeita toteuttaa.

Totta on, että MAI sucks ... tiedotuspolitiikka on anuksesta (voiko näin sanoa, koska tiedotuspolitiikka niillä ei ole, eikä olematonta voi haukkua ... Mutta (tätä en viittinyt AW netissä pistää, kun en viitsi kaivaa kakkaa kansainvälisillä areenoilla....) MAi tuskin itsekään tajus koko DMA ongelmaa. Niillähän oli pitkään joku heppu koodaamassa linukkaa ja tyyppi teki mun muistaakseni aika pitkään työtä voittaakseen DMA-ongelmat. Samoin kuin muuten OS4 tiimi. Lienee aika paljon hyvää koodasuaikaa heitettty hukkaan.

Tässä on myös yksi asia, jos Alan luotti MAIn "kykyyn" ratkaista ongelma softalla, mihin tarvittaisiin rautakorjauksia ... ? Joo ... mä tiedän
... Alan on kiva ja mukava ja viaton ja puhdas kuin pulmunen. Tuskin on, mutta tuskin eniten syyllinen kuitenkaan...

KimmoK:

>Muistelen että siinä mm. parannettiin muistien yhteensopivuutta (Alanin puheiden mukaan).

Ai, kiva Niissä oli toisaan ongelmia, kaikki erilaiset geometriat ei toiminu. Toinen muistiongelmia aiheuttava juttu on virta (Friden&Frieden). Emo ei jaksa syöttää riittävästi muisteille. Tarkastin netistä omat arvoni, oliko toi 512 MB kingston 9,8 W, mikä on kieltämättä jo aika paljon.

Ohops ... aika vanhoihin juttuihin tulee kirjoteltua, jotkut asiat on saattaneet muuttua...

Janne:

Siitä fixin vaikutuksista ei ole vielä mitään suurempia kokemuksia. Niitä on tehty tosi vähän ja vaihtelevissa paikoissa (pari on fixattu poropeukaloiden toimesta ja emot on mosahtaneet ainakin usb:n osalta kokonaan, AFAIK). Justiin joku sanoi, ettei huomaa mitään eroa ... eikä se tarkota, että se fix ei korjais ongelmia Ehkä tästä syystä jotkut on beta-testaajia ja toiset eivät. Mä en muuten ole... mitenkä tällä vois beta-testata softaa ... ei sitä koskaan tietäis, mistä se vika löytyy ... Oikeasti tää vehje toimii olosuhteisiin nähden ok. Jos usb tulee tarpeelliseksi, niin voi ostaa sitte jonkun uchi kortin. Pitäs toimia...

Suurin ongelma mulla lienee se poweri.

Jeah ... mä olen samaa mieltä. OS4 peggyyn niin alkais homma kulkemaan. Lisää kilpailua ja kaikkea kivaa.

>Ihmettelisin oikeasti jos näin monta vuotta menisi ilman että MAI saa homman toimimaan

Hmmm ... mä ihmettelen, että ne näyttää toimivan nyt jo ...

Joanna:

>KimmoK: Kyllä takuu on ollut olemassa koko ajan samoin kuin Eyetehillä vastuu korjata suunnitteluvirheet korteista.. He ovat vain vältelleet vastuutaan viimeiset kaksi vuotta väittämällä ettei laitteissa koskaan ole mitään vikaa.

No, mielestäni Alanin vahvimpiin puoliin ei kuulu hyvät kommunikointitaidot. En ole tosin kuullut hänen suoraan väittävän, että vehkeet toimivat (tosin mainosyhteyksissä varmasti näin on sanonut). Mutta edelleen pidän pääsyynä MAIn tolkuttoman hidasta reagointia omien piirien tai alunperin heidän suunnittelemien emolevyjen mahdollisiin vikoihin. No, firmahan pääasiassa tuotti alkuun emoja developereille, ei kait se sitte oo niin väliä ... Ja ilmeisesti siellä on luotettu softan parantavaan voimaan.

Janne:

Tietääkö Stefan Burström jotain asiasta?

"Why don't you get a uA1 board and try for yourself and you'll see what I am talkign about? Pegasos + April 2 somewhat fixed the cache coherency thing and I am quite sure that a similar, but more compatible solution was used on the uA1 board. (Otherwise, Linux wouldn't run unmodified as I said)"

Luulis tietävän, kaveri on osa OS4-tiimiä. Kyllä ne siellä tietää enemmän tästä rautaongelmasta, mitä sanovat. Ja ovat hiljaa, minkä ymmärrään ihan hyvin. JA OS4 porukan emot lienee fiksattu ensimmäisenä. Ja jotenkin jonkun erikoisen ja hämmentävän sattuman kautta stefanin kavereiden emoja fiksataan myös tuolla ruåtsin puolella ... Mistäköhän ovat ohjeensa saaneet ...

Oliko 2-3 kk kun viimeksi kuului vielä jotain siitä, että DMAta yritetään kursia kokoon softalla ??

Jaksaako joku vielä tosiaan tapella ANNissa ... ??

itix:

>Odota vielä vähän aikaa. XC tulee ihan kohta...

Kun saisivat sen ArticiaP:n julkastua ... vai onko sulla jotain parempaa tietoa asiasta ?? Olis kiva kyllä, ku tulis. Vois heti ostaa toisenkin beta-emon jajaja ...

Janne:

>Kommentoidakseni maailmalla vellovaa keskustelua... Mielestäni on kyllä järkyttävää historian uudelleenkirjoittamista väittää että Earlybirdejä myytiin jotenkin beta-hardiksena. Vain firmware ja OS4:n puute olivat kesken, ja tämä kerrottiin, mutta hardiksesta puhuttiin aina valmiina ja kaikista ongelmista joita Genesi yms. keskustelut nostivat pintaan vaiettiin/kiistettiin täysin.

Ensimmäiset SE:t oli ihan päivänselvästi betaa, jos vähänkään viittis katsoa, mitä MAI oli saanut aiemmin aikaan. Labramittakaavassa joitain protoPPC-emoja. Mä kaivoin tän tiedon esiin asuessani espanjassa huonojen informaatiokanavien keskellä tehden 12h päivässä työtä. Joten jos se ei ollu täältä käsin ongittavissa (lomakodissa nimeltä Suomi..) niin omapa on sitten ... ihan totta, ei kannata uskoa kaikkea, mitä mainosmiehet kertoo. En ota kantaa XE-emoihin, myönnän, että odotin itse niiden olevan bugfree tuotteita. Edelleen painotan sitä, että MAI on pääasiassa ollut vastuussa ongelmien ratkaisusta. Ne pojat kuitenkin suoltavat application manualit omista piireistään ja ilman niitä ei voi rautaa koota emolle...varsinkin jos ovat itse uskoneet softan korjaavan viat. Mikä on tietenkin ollut typeryyttä. Rautaa kun ei saa toimimaan kirjoittamalla spesifikaatioitta uusiksi, ainakaan kovin usein Tietysti ALanillakin on jotain kokemusta raudasta, enpä ole hirveästi nähnyt heidän omia tuotteitaan missään.

>Vikoja tulee aina, mutta niihin pitää suhtautua oikein: tiedottaen ja korjaten. Nyt tämä on mennyt Amiga-maailman tapaan farssiksi jossa paitsi Amiga Inc., Hyperion (joka on osallistunut AmigaOne-puolustukseen) ja Eyetech (jolla ennen oli hyvä maine) ovat ryvettyneet pahemman kerran.

Toi on ihan totta, tiedottaminen on ollut syvältä. No, jossain mittakaavassa sitä ei ole edes ollut. Toisaalta, hyperion ei voi haukkua emoja, joille tekevät käyttistä. Bisneksen realiteetit

>Ainoa mikä yhteisön sisällä pitää hommaa balanssissa on tietysti se, että se toinen kilpaileva hardis, joka oikeasti on laadukas, kärsii piip-päisestä manageerauksesta.

Odottiko joku jotain muuta ?? Jos yhdellä ihmisellä on aina ongelmia hoitaa suhteensa muihin, niin tuskin se kovin usein tulevaisuudessakaan on muutoin ..

Jupp:

>>Ilmeisesti HW cache coherencyn puute sitten oli tosiaan Artician bugi joka ei XE:llä toimi sitten millään (vaan joudutaan kiertämään softalla mistä seuraa Linuxissa ongelmia) ja MicroA1:ssä se on korjattu hardikseen jotenkin...
>ei välttämättä samalla tavalla kuin April-II mutta jotenkin muuten?

Mun käsityksen mukaan sitä ei koko piirillä ollut. Mikä sitte on bugin ja puutteen ero. No, aika vaikea ehkä käyttää developereille suunnattua emoa kehitykseen, jos se ei toimi maailman käyttiksistä muilla, kuin käytännössä amigaOS:llä )) (Miksi pilkkaan ainaMAIta...?) Muissa lienee rautatasolla tuo toteutettu käyttiksen kannalta.

Janne:

>Minusta on hienoa että OS4 vetää puoleensa kehittäjiä. Ja jos MicroA1 on oikeasti viimeinkin hyvä paketti, hienoa! Oikeasti. Mutta en näe mitään hyötyä tukahduttaa keskustelua vaikeistakin aiheista.

Aivan niin ... usein se keskustelu on tasoltaaan aika alaarvoista. Se ei ainakaan vie asioita yhtään eteenpäin. Tästä syystä pehmentelin aika paljon AW:ssa juttujani. Vähän pistää liekkiä alaspäin kaikilta. Ja jos vastaosapuoli on valmiiksi sillä tasolla, että asioiden korrekti hoitaminen ei onnistu, niin se ei ainakaan alatyylistä parane. Eikä liene syytä alentua samalle tasolle vastapuolen kanssa. Tarkotan tässä nyt meidän rakkaita laite/softavalmistajia.

Ibe U:

>Joanna: Amiga on HARRASTUS, ei asiallinen työskentely ympäristö. JOS Amigalla haluaa tehdä jotain tehdään se harrastuksen vuoksi jotta voimme todistaa että se onnistuu Amigallakin.

Kakat ole harrastus ... sori vaan...

Yksi syy, miksi jaksan pitää positiivista asennetta yllä tästä SE sotkusta huolimatta on se, että oletan parin vuoden kuluessa asioiden parantuvan aika paljonkin, juuri softapuolella. Siinä yksi mun tämänhetkin SE ei lopulta paina kovin paljoa.

No, tähän mennessä olen sanut amiga-ostokseni aina kuitattua tekemällä ihan oikeaa työtä näillä koneilla, nyt taitaa jäädä saavuttamatta tällä emolla ainakin

KimmoK:

Olen kaivannut enemmän positiivisia postauksia AOS4 ja A1 käyttäjiltä.

Hieman on tuntunut että pessimismi yms. näillä foorumeilla on ajanut heitä pois. Toivottavasti olen väärässä, ja he ovat vain kiireisiä jossain tuottavassa AOS4 touhuilussa??

No tässä on aika positiivinen, joskin aika realistinen kommenttikasa. Jep, mä olen tyytyväinen ostokseeni kuitenkin. Mulla on yksi a12k/060 tossa pöydällä, mutta eipä tule juuri käytettyä. Se vähän haittaa, että OS on vielä beta. Joten jokin softa saattaa toimia tänään muttei enää seuraavan päivityksen jälkeen. Kunnes sitten taas... ylipäätään friedens&co on tehnyt kyllä ihan käsittämätöntä jälkeä. Käyttis on hyvin vakaa varsinkin virtalähdeongelmattomissa XE-emoissa, mutta tämä on vakaampi SE:llä, mitä mun glue&chewing-gum a12k. Jotta on se niinkuin aika hyvin, vai mitä ?? Ja kaatuvat softat harvemmin kaataa koko konetta. Mulla on koko aikana ollu kaksi gurua käyttiksestä johtuen. Kaikki loput on tulleet sovelluksista.

Ja tietenkin toi 68k emu on ollut vähän keskentekoinen ainakin FPU:n osalta, mutta toisaalta se korvautuu piakkoin (?) petunialla. Ilmeisesti syy, miksi sitä koko emua ei ole täysipainoisesti kehittää.

Pessimismi ja flametus. Ann on ihan pilalla, AW:ssa ei ole vielä ollut paljoakaan sitä, toivottavasti ei edes tule. Sääli kuitenkin, että nykyään me kykenemme olemaan typeryksiä ihan ilman apuakin. Aikaisemmin tapeltiin peecee käyttäjien kanssa, nykyään siihen ei tarvita kuin amigisteja. No, on tietenkin hyvä, että tämä käyttis ja koneet saa ihmisten tunteet liikkeelle.

Janne:

>Mielestäni A1SE:tä ja Pre-April Pegasosta ei voi mitenkään
verrata... ellei nyt ihan niihin ihan eikoihin dev-lautoihin joita oli
pari hassua...

No kyllä voi . On näitä alkupään myyty aika paljon (amigaksi paljon. Mun tilausnumero oli 2170, lienee alkanut luvusta 2000 ... ?)

Boogielle, jos luet tätä. Montako production roundia tätä SE:tä on tehty ??

1) Pre-April Pegasoksen ostajat tiesivät sen olevan käytetty, buginen ja siksi halpa/jopa ilmainen. A1SE:n ostajat maksoivat paitsi normaalin hinnan, eivät tienneet etukäteen mistään vioista - päinvastoin kaikki ongelmat kiistettiin. Näin ollen jos joku tyytyy kohtaloonsa ovat lähtökohdat aivan toiset: toinen tiesi asiasta etukäteen, toinen ei.

Ainakin alkupään SE:n ostajan olisi pitänyt tajuta riski etukäteen.

2) Kaikki AmigaOne-SE:n omistajat eivät todellakaan ole tyytyväisiä tilanteeseen kuten jopa AW.netissä on alettu keskustella.

Jotkut ihmiset eivät koskaan ole tyytyväisiä. T: SE:n omistaja, suht tyytyväinen vielä. Ei muuten ole mitään henk. koht JAnne. Kunniotan työtäsi Suomen amiga-genren hyväksi

Mistäs sait tuon Olegilin tekstin ?? Mielenkiintosta, täytyy vähän pureksia sitä.

Huom kaikille ... Olegilin emo on very-early-beta. Se on tehty ja toimitettu ennen ensimmäistä satsia, johon esim. mun koneeni kuuluu. Eli älkää vetäkö hätäsiä johtopäätöksiä siitä, jos olegil tutkii skoopin kanssa emoaan speksit toisessa kädessä

Ylipäätään emot saattavat poiketa toisistaan eri production roundien välillä.

Loistavaa alkanutta amigamaista vuotta kaikille

Miikka Lehto

-----

Miikka Lehto
Perjantai, 7. tammikuuta, 2005 - klo 08.41
Vielä vähän ...

Jos olette seuranneet tuota keskustelua USB:n tiimoilta AW:ssä, niin kannattaa muistaa, että USB on hyvin keskentekoinen vielä.

Sorry nuo kaikki typot edellisessä, mulla on uusi logitech LX700. TÄmä on pienempi, mitä normaalit ja kirjoittaminen on tosi työlästä.

Miikka Lehto

-----

Janne
Perjantai, 7. tammikuuta, 2005 - klo 13.01
Miikka:

Kommentoin viestiä lisää myöhemmin jos tulee jotain muuta mieleen! Kiitos pitkästä ja laajalti kantaa ottavasta postauksesta. Oli ilo lukea.

>Mistäs sait tuon Olegilin tekstin ??
>Mielenkiintosta, täytyy vähän pureksia sitä.

Tästä ketjusta:

http://www.ann.lu/comments2...

Tiedän kyllä että Ole-Egilillä on itsellään yksi niistä alkuperäisistä developer-laudoista, jotka edeltävät varsinaisia "kuluttaja-SE"-toimituksia. Toisaalta Ole-Egil on aika tiiviisti seurannut AmigaOne-asioita läheltä, joten voisi kuvitella että mies tietää jotain...

>Olegilin emo on very-early-beta.

Näin jälkiviisaasti ehkä. Huomauttaisin kuitenkin että Eyetech mainosti kyseistä emosarjaa näin:

"A limited number of developer/dealer AmigaOneG3-SE boards will be available for delivery in April to those placing orders by midnight on Sunday 24th March GMT. These will be fully functional and tested boards identical to those produced in the first production runs."

(http://web.archive.org/web/20021215203149/...)

>Ainakin alkupään SE:n ostajan olisi pitänyt
>tajuta riski etukäteen.

Olisiko? Uskon sinua, kun sanot että tajusit ja teit salapoliisityötä itse. Mutta kun lukee Eyetechin mainontaa ja tiedotusta, mistään ei saa sellaista kuvaa että itse hardiksessa olisi mitään vikaa tai riskiä viasta.

"These will be fully functional and tested boards identical to those produced in the first production runs."

Ja minä olen kiinnittänyt huomiota kritiikissäni vain Eyetechin tiedotukseen, koska se on ollut pääasiallinen mainostava AmigaOneille ja sitä kautta autoritatiivisin tietolähde sekä AmigaOnejen valmistuttaja/maahantuoja/myyjä. Vastuuta voi yrittää vaikka kuinka siirtää MAIlle tai muille, mutta Eyetech on silti vastuussa.

Jos Eyetech olisi suhtautunut ongelmiin avoimemmin, nöyremmin (eli ei kiistänyt kaikkea ja sitten kun totuus tulee julki niin eivät huomioi virhettään lainkaan vaan kirjoittavat historiaa uudestaan tyyliin "everybody knew"...)... ehkei minulla olisi niin paljoa sanottavaa. Ei varmasti olisikaan. Itesasiassa olen hyvin yllättynyt ja pettynyt, koska uskoin Redhousesta parempaa.

Earlybirdit eivät olleet mitenkään beta-hardikseksi leimattuja nekään. "That, and identifying - and fixing a small problem with the Articia northbridge chip - have resulted in us holding back shipments of the consumer version of the AmigaOneG3-SE. That is until now!"

Toki softapuolen (sekä OS että firmware) keskeneräisyydestä oltiin koko ajan avoimia (siitä earlybird), mutta sitä ei kukaan tässä yritäkään kiistää (paitsi että OS4:sta yms. lupailtiin koko ajan hurjasti ylioptimistisia aikatauluja ja etenkin Hyperion ja Amiga Inc. syyllistyivät siinä mielestäni aika törkeisiin juttuihin), mutta mielestäni koko ajan Eyetechin yms. suunnalta annettiin ymmärtää ettei hardiksen suhteen kannata olla huolissaan.

Ja nyt niitä syitä olla huolissaan on kuin onkin roppakaupalla - muitakin kuin vain se Articia. DCE:n huollosta on punaisessa leirissä tehty pilaa sen verran kauan (aiheesta toki), että olisiko nyt aika kiinnittää Eyetechin huoltoon samaa huomiota?

>Joku tossa heitti totuuden, että jos ihmiset
>alkaisivat peräämään oikeuksiaan eyetechiltä,
>koko pulju menis konkkaan ja sen jälkeen ei
>olis alustaa OS4:lle eikä senkään vertaa
>tulevaisuutta, mitä nyt. Lisäksi kauhea
>vouhkaaminen ja ihmisten/yritysten haukkuminen
>julkisesti kansainvälisillä kanavilla pistää
>kohteita v-tuttamaan, joten markkinoiden
>hylkääminen tulee ennenpitkää helposti eteen.

Niin, ihmisiä kyllä alkaa harmittaa kun jäävät kiinni yltiöoptimistisuudesta tai suoranaisista virheistä... Pahus! Kehtaavat vielä porukat moittia kun mogasin. Se on inhimillistä.

Ei sinänsä okei, mutta inhimillistä.

>SE:n omistaja, suht tyytyväinen vielä. Ei
>muuten ole mitään henk. koht JAnne.

None taken. Asiathan tässä puhuu kuitenkin pohjimmiltaan, uskon ja toivon. Ja uskon myös että olet ostokseesi tyytyväinen, hyvä niin - en suinkaan yrittänyt väittää että kaikki SE:n omistajat olisivat tyytymättömiä!

>Ensimmäiset SE:t oli ihan päivänselvästi betaa,
>jos vähänkään viittis katsoa, mitä MAI oli
>saanut aiemmin aikaan.

Mutta Eyetech ei kertonut tätä meille.

"These will be fully functional and tested boards identical to those produced in the first production runs."

(Toisto on opintojen äiti.)

-----

Miikka
Perjantai, 7. tammikuuta, 2005 - klo 14.17
Janne:

Höh, mihinkäs se meni .... toivottavasti ei tule kahdesti.

>Kommentoin viestiä lisää myöhemmin jos tulee jotain muuta mieleen! Kiitos pitkästä ja laajalti kantaa ottavasta postauksesta. Oli ilo lukea.

Minun ajatukseni ovat pitkälti ... mielipiteitä. Se ei itsessään tee niistä yhtään sen oikeampia ... tai vääriä.

Eipä kestä kiittää. Kirjottelin melko vapautuneesti. Kuten sanoin, kaikelle on aikansa ja paikkansa. En viitsi lennokkaimpia ajatuksiani pistää mihinkään foorumille, jossa joku loukkaantuu varmasti. Ja nämä kun eivät ole mitään ehdottomia totuuksia.

Kommentoi ihmeessä lisää

>Tiedän kyllä että Ole-Egilillä on itsellään yksi niistä alkuperäisistä developer-laudoista, jotka edeltävät varsinaisia "kuluttaja-SE"-toimituksia. Toisaalta Ole-Egil on aika tiiviisti seurannut AmigaOne-asioita läheltä, joten voisi kuvitella että mies tietää jotain...

Mies tietää, siitä ei ole kyse. Mutta koska näitä production roundeja on ollut aika monta, eikä niistä kaikista muutoksista ja fixeistä ole varmastikkaan kerrottu julkisuuteen. Tätä vain halusin painottaa. AIka harva tietää koko totuuden. Alan nyt etupäässä ja varmaan OS4 tiimi jossain määrin.

>>Olegilin emo on very-early-beta.

>Näin jälkiviisaasti ehkä. Huomauttaisin kuitenkin että Eyetech mainosti kyseistä emosarjaa näin:

>"A limited number of developer/dealer AmigaOneG3-SE boards will be available for delivery in April to those placing orders by midnight on Sunday 24th March GMT. These will be fully functional and tested boards identical to those produced in the first production runs."

>(http://web.archive.org/.../150302update.php)

Joo ... tämä on kyllä totta. Mutta suhtadun luonnostaan hieman skeptisesti sanaan developer aina ;) . Ja tässä vaiheessa viimeistään Alanin olisi pitänyt testata ne emot tosi tarkkaan. Varmasti on testannut, mutta tiedä sitten miten asiat ovat kääntyneet tai millä se on kääntänyt ne parhain päin...

Lienee osansa myös sillä, että kun ihmisillä on pienikin mahdollisuus ostaa uutta rautaa vuosien odottelun jälkeen, niin paineet myydä ovat jonkunmoiset

>>Ainakin alkupään SE:n ostajan olisi pitänyt
>>tajuta riski etukäteen.

>Olisiko? Uskon sinua, kun sanot että tajusit ja teit salapoliisityötä itse. Mutta kun lukee Eyetechin mainontaa ja tiedotusta, mistään ei saa sellaista kuvaa että itse hardiksessa olisi mitään vikaa tai riskiä viasta.

No, toi on mielipide, mun mielestä koko juttu haiskahti mahdolliselta ongelmalta alkuun. Ja koska olen amiga-fanaatikko ja olin odottanut ppc-amigaa muistaakseni jo vuodesta 1994 (törmäsin muistaakseni tuolloin IBM:n risc-koneisiin...) joten kaiken uhallakin patoutunut tarve ppc-amigaan purkautui kaikesta huolimatta

>"These will be fully functional and tested boards identical to those produced in the first production runs."

>Ja minä olen kiinnittänyt huomiota kritiikissäni vain Eyetechin tiedotukseen, koska se on ollut pääasiallinen mainostava AmigaOneille ja sitä kautta autoritatiivisin tietolähde sekä AmigaOnejen valmistuttaja/maahantuoja/myyjä. Vastuuta voi yrittää vaikka kuinka siirtää MAIlle tai muille, mutta Eyetech on silti vastuussa.

Et ehkä tavoittanut pointtiani, mikä on kyllä pelkkä oletus. Veikkaan, että MAI:lla on oltu tietoisia ongelmista, mutta minulla on käsitys, että luottivat softalla fiksaamiseen. Pitäisiköhän tehdä sellanen liite näihin posteihin, että kaiki esittämäni asiat ovat omia mielipiteitäni, eikä niillä ole välttämättä mitään tekemistä todellisuuden kanssa.


>Jos Eyetech olisi suhtautunut ongelmiin avoimemmin, nöyremmin (eli ei kiistänyt kaikkea ja sitten kun totuus tulee julki niin eivät huomioi virhettään lainkaan vaan kirjoittavat historiaa uudestaan tyyliin "everybody knew"...)... ehkei minulla olisi niin paljoa sanottavaa. Ei varmasti olisikaan. Itesasiassa olen hyvin yllättynyt ja pettynyt, koska uskoin Redhousesta parempaa.

>Earlybirdit eivät olleet mitenkään beta-hardikseksi leimattuja nekään. "That, and identifying - and fixing a small problem with the Articia northbridge chip - have resulted in us holding back shipments of the consumer version of the AmigaOneG3-SE. That is until now!"

Tämä on ihan totta. Siinä vaiheessa kun nämä tulivat, oletin niiden olevan "valmiita" koneita. Jossain kyllä tungettiin nekin beta-satsiin ihan lähiaikoina.

On muutamia syitä, miksi kirjoitan sitä, mitä kirjoitan. En varsinaisesti puolustaakseni eye-techiä.

1. Ihmiset kritisoivat SE/XE emoja, vaikkeivät kyseistä laitetta edes omista. Mitään käyttökokemusta siis ei ole. Wanna-be-A1-ownereiden kannattaa odottaa rauhassa siihen asti, kun OS4 on valmis ja koneista on käyttökokemusta. Se ei kestä pitkään käyttiksen julkaisun jälkeen. 2-3 viikkoa, niin AW:ssä on paljon infoa.

2. OS4 ei ole vielä valmis. Ketään ei lopulta osaa sanoa, mikä on toimiva kokonaisuus ennen kuin OS4 on valmis. Softapuolella ne kaverit ovat kyllä tehneet ihmeitä. Se on kyllä kestänyt melko pitkään.

3. Yleinen negatiivinen depatti amiga-maailmassa. Se on muuttunut positiivisempaan suuntaan. Saa muuttua vielä enemmän. Kuinka pitkään SE omistajat kiljuivat AW:ssä ? Eivät pitkään. Ihmiset ovat kasvamassa aikuisiksi. Amigisteilla on aina ollut ja toivottavasti tulee aina olemaan fanaattinen asenne koneisiimme/käyttiksiimme. Silti liika on liikaa.

Negatiivisia puolia myös ...

Aikaa on kulunut todella pitkään. Pelitalon johtajalla ei ollut mitään käsitystä vaadittavista resursseista tai ajasta. Alanilla ei ollut käsitystä siitä, mitä todella vaaditaan uuden emon tekemiseen ja testaamiseen. Se on yksi asia. Toinen asia on se, että he ottivat suuren riskin ylipäätään ryhtyessään koko toimeen. Tätä viimeistä voi kunnioittaa. Asioilla on aina monta puolta. Bbrv:llä oli näistä asioista käsitys, kokemusta myös. Tästä syystä käytännön tasolla asiat hoituivat hyvin. Ja kaverilla lienee aika paljon dynamiikkaa. Sen verran, etteivät muut pysy perässä ;)

Ongelmista saa ja pitää puhua. Mutta valitettavasti joudumme lähes jatkuvasti puhumaan vasten parempaa tietoa. No, tietoa ei ole liiemmin käytettävissä. Toinen asia on se, että mitä se auttaa ?? Valittaminen ei auta (en syytä ketään, en todella), se ei vie asioita eteenpäin yhtään.

Yksi tärkeimmistä opetuksista, joita olen maailmalla saanut. Jos et tiedä ratkaisua ongelmaan, on parempi olla hiljaa. Ei edelleenkään koske sinua, Janne, eikä ketään ylipäätään. Kommenttisi ovat olleet asiallisia ja siksi niihin oli mukava ottaa kantaa.

>Toki softapuolen (sekä OS että firmware) keskeneräisyydestä oltiin koko ajan avoimia (siitä earlybird), mutta sitä ei kukaan tässä yritäkään kiistää (paitsi että OS4:sta yms. lupailtiin koko ajan hurjasti ylioptimistisia aikatauluja ja etenkin Hyperion ja Amiga Inc. syyllistyivät siinä mielestäni aika törkeisiin juttuihin), mutta mielestäni koko ajan Eyetechin yms. suunnalta annettiin ymmärtää ettei hardiksen suhteen kannata olla huolissaan.

Varsinkin koska open-source väki ei saanut kovin paljoa aikaan ppc-bootissa. Tämä oli yksi asia, joka vahvisti käsitystäni open-source maailman hyvyydestä. Viimeksi kun kävin katsomassa, glibc sisälsi n. 250 kriittistä bugia ... muistaakseni ppc-bootissa on joitain keskeisiä komponentteja, jotka ovat amy-väen koodaamia. Off-topic. Ei ole tärkeää kokonaisuuden kannalta.

>Ja nyt niitä syitä olla huolissaan on kuin onkin roppakaupalla - muitakin kuin vain se Articia. DCE:n huollosta on punaisessa leirissä tehty pilaa sen verran kauan (aiheesta toki), että olisiko nyt aika kiinnittää Eyetechin huoltoon samaa huomiota?

Ei liioitella. Ongelmia on, mutta ne ovat SE:tä lukuunottamatta pieniä. Jos Taiwanissa ladontakoneen hoitajalle on tullut virhe ja se on pistänyt resistorien tilalle kondensaattoreita (joita emolla on 8 kpl...) sekä kaksi karvaa ovat väärin päin emolla, ei voida puhua maailmanlopusta. Siinä tapauksessa siis, ettei lisävikoja ei löydy.

Lisäksi USAssa on jo ryhdytty toimeen ja fixit on annettu jonkin tahon hoidettavaksi. Jenkeissä on parempi tilanne, koska amigaa on siellä käytetty perinteisesti ammattimaiseen toimintaan. Joten huolto on edelleen olemassa. Eurooppa on hankala ja fragmentoitunut.

Olen tässä päissäni pohdiskellut, josko kykenisin järjestämään Suomen XE:n omistajille fix-paikan edullisesti. En lupaa mitään...voi olla, että se on mahdotonta.

Saattaa olla, että SE ei tule koskaan toimimaan kunnolla. Jos luit AW:sta, niin dr-bombcrater (mikä nimi...) löysi varsin kivan kortin, jossa on USB/IDE/FW samalla kortilla. Aika näyttää, löytyykö PCI:stä vielä jotain lisäongelmaa. Täytyy lukea olegilin koko viesti jossain vaiheessa ja ehkä kysyä asiasta.

Nähdäkseni uA1 on "ihan oikeasti" toimiva emo. En tiedä DCE:n huolto-ongelmista mitään. En tiedä koko MOS-systeemistä mitään. Siinä vaiheessa kun flame-war leimahti liekkeihin, siirryin kanaville, jossa sitä ei juuri ollut. Se taistelu ei voi tosiaan haipua pois liian nopeasti...

>Joku tossa heitti totuuden, että jos ihmiset
>alkaisivat peräämään oikeuksiaan eyetechiltä,
>koko pulju menis konkkaan ja sen jälkeen ei
>olis alustaa OS4:lle eikä senkään vertaa
>tulevaisuutta, mitä nyt. Lisäksi kauhea
>vouhkaaminen ja ihmisten/yritysten haukkuminen
>julkisesti kansainvälisillä kanavilla pistää
>kohteita v-tuttamaan, joten markkinoiden
>hylkääminen tulee ennenpitkää helposti eteen.

>Niin, ihmisiä kyllä alkaa harmittaa kun jäävät kiinni yltiöoptimistisuudesta tai suoranaisista virheistä... Pahus! Kehtaavat vielä porukat moittia kun mogasin. Se on inhimillistä.

>Ei sinänsä okei, mutta inhimillistä.

Se on inhimmillistä ja myös bbrv, alan & kumpp ovat ihmisiä Hyväksyttäväksi se ei asiaa tee. Älä ole armoton .. Kalahtaa omaan nilkkaan ... ;)

>>SE:n omistaja, suht tyytyväinen vielä. Ei
>>muuten ole mitään henk. koht JAnne.

>None taken. Asiathan tässä puhuu kuitenkin pohjimmiltaan, uskon ja toivon. Ja uskon myös että olet ostokseesi tyytyväinen, hyvä niin - en suinkaan yrittänyt väittää että kaikki SE:n omistajat olisivat tyytymättömiä!

No, kuten sanoin.. Suuressa kuvassa tämä ei hetkauta mitään. Odotan mieluusti seuraavaa kahta vuotta ja toivon, että amiga-maailma lähtee jälleen nousuun. Sitä paitsi, tämä on vain G3 ilman altivec-osastoa. Vaikka kuulostaa ehkä hassulta, tämä nimenomainen lauta ei ole minulle kovin arvokas. OS4 sitä vastoin on ...

>>Ensimmäiset SE:t oli ihan päivänselvästi betaa,
>>jos vähänkään viittis katsoa, mitä MAI oli
>>saanut aiemmin aikaan.

>Mutta Eyetech ei kertonut tätä meille.

>"These will be fully functional and tested boards identical to those produced in the first production runs."

No hyvä, taistellaan sitten pilkuista. Oma ostohetkeni oli jo historiaa tuossa vaiheessa.

No hyvä. Ylilyönteihini ja "totuuden" vääristelyyni oli syynsä. Ainakin saa ihmisten ajatuksia liikkeelle ja toivottavasti vähän myös eri lopputuloksia

edited with notepad, OS4 native for sure


Ja itseasiassa minulla olisi syytä valittaa. Tämä emolevy teki 13000 kilsan mutkan postitse, enenkuin tämän sain. Liki kaksi kuukautta myöhemmin kuin muut

Ja voin vakuuttaa, arvoisa amiga-kansa. Tämä kone on huomattavasti parempi käyttää, mitä linuxin kanssa. Linuxilla vehje oli melko viraton kapistus. Joku tietysti vetää tästäkin negaatiot, että ei se edes toiminut linuxilla jne ... siinäpähän sitten. Älkää ainakaan lähettäkö minulle pm:ää kyseisestä asiasta Kiitos...

Julkinen kiitos boogielle ja pekka nissiselle, jotka pitivät minut käyttiksissä silloin, kun minulla ei ollut vielä asiaa hyperionin sivuille

Miikka

-----

Ibe U
Perjantai, 7. tammikuuta, 2005 - klo 14.18
Janne: Onko sulla AmigaOne, oletko tyytyväinen siihen vai peräätkö vain asiakas palvelua?

Järki kertoo sen että eytech:in tapainen firma EI voi tuottaa tukea kovinkaan kunmmoisesti.

Tuki perustunee kokonaan siihen mitä MAI antaa tai jättää antamatta. Uskoisin että eyetech:in ristiriitaiset kommentit johtuvat myös osaltaan MAI:n tiedottamisesta. Monta kokkia nääs :-)

Palkkojen ja AmigaONe tilanteen vertaaminen on syvältä, amiga ongelmat voi fiksata, palkkoja ei.

Tilanne on mielestäni näin: Genesi ei edes yritä tehdä bisnestä vaan jotain hyväntekeväisyyden ja harrastuksen väliltä. AmigaOne ja OS4 ovat bisneksiä (tai ainakin yrittävät olla) sen huomaa realistisemmasta hinnoittelusta.

Miikka: Amiga on harrastus, vähän kuin joillekkin wolkswagen kupla, ainakin minulle ja veikkaan aika monelle muullekkin.

-----

Miikka
Perjantai, 7. tammikuuta, 2005 - klo 14.20
Pieni lisäys

Olegilin emosta vielä. Se on toimitettu käsittääkseni ennen, kuin näitä on ollut saatavilla julkisesti. Eli se on very-early-board joka tapauksessa. Oli sitten beta tai ei...

Nyt työhön ...

Miikka

-----

Miikka
Perjantai, 7. tammikuuta, 2005 - klo 14.27
Ibe U:

>Järki kertoo sen että eytech:in tapainen firma EI voi tuottaa tukea kovinkaan kunmmoisesti.

Voisi, jos olisi jotain muuta kuin mikrokokoiset markkinat makrokokoisessa maailmassa...

>Tuki perustunee kokonaan siihen mitä MAI antaa tai jättää antamatta. Uskoisin että eyetech:in ristiriitaiset kommentit johtuvat myös osaltaan MAI:n tiedottamisesta. Monta kokkia nääs :-)

Tämä lienee pitkälti totta. Kyllä taitaa olla niin, että MAI tilaa piirilevyjen suunnittelun, valmistuksen jne... Alan pääsee tietysti vaikuttamaan jollain tasolla myös.

>Tilanne on mielestäni näin: Genesi ei edes yritä tehdä bisnestä vaan jotain hyväntekeväisyyden ja harrastuksen väliltä. AmigaOne ja OS4 ovat bisneksiä (tai ainakin yrittävät olla) sen huomaa realistisemmasta hinnoittelusta.

Olen kanssasi eri mieltä. Bbrv:tä ei voi syyttää bisnesvainun puutteesta. On siihen jotain historiaakin referenssiksi. Ihmissuhde taidot eivät välttämättä ole se paras puoli. Noin niinkuin kauniisti sanottuna

>Miikka: Amiga on harrastus, vähän kuin joillekkin wolkswagen kupla, ainakin minulle ja veikkaan aika monelle muullekkin.

Se oli vain heitto. Mielelläni tekisin työni näillä kapistuksilla. Ehkä ... tulevaisuudessa. Ketä tietää. Videotyöhön näillä voisi olla mahkuja vielä...

Miikka

-----

Janne
Perjantai, 7. tammikuuta, 2005 - klo 16.37
Täällä lisää tosta USB-jutusta:

http://amigaworld.net/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=9509&forum=2

Kommentoin postauksia myöhemmin viikonloppuna, nyt sosiaaliset velvoitteet kutsuvat.

-----

Boogie/GE
Perjantai, 7. tammikuuta, 2005 - klo 19.40
Miika: Muistaakseni Third AmigaOneSE generation. Voi toki olla, että keskimmäinen erä oli jumppauksella fixattuja ensimmäisen erän emoja. Varmaksi en tiedä, koska otimme Suomeen vasta noita kolmannen patchin emoja - Varmuuden välttämiseksi

Miikka: Oletko ajanut SE:llä tuota Mai-fixattua YDL:ää, sama fixi on uusimmassa Debian kernel:ssä (näin olen ymmärtänyt). AmigaWorld: 9-lokakuuta-2004
A build of a 2.4.26 kernel for the AmigaOne has been uploaded to:
http://amigaone-linux.sf.net
The usual modules, and config file are also provided. The build configuration is the same as previously, but two modules for USB PDAs have also been added (ipaq and visor).
The main feature of interest is that it has an Si680 driver included, as well as a coherency patch for the IDE (also known as the 'Bill Mueller patch').
Eli nyt sama patchi Debianille, joka on ollut saatavana Yellow Dog:lle (maaliskuu 2003 lähtien). Sääli, että AmigaOne-käyttäjissä on niin vähän Linux-käyttäjiä.

Kaikki SE-omistajat tiesivät mistä on kyse ja ensimmäisissä AmigaOneXE:ssä sama juttu. Täytyy olla melkoisen kaukana tosimaailmasta jos on ajatellut että ovat 100% bugittomia ja täydellisiä. Katsokaa nyt huviksemnne mitä Teronit maksavat, kysyin hintaa suoraan Mai:lta ja totta se on, µAmigaOne-C kannattaa hankkia suoraan:
http://www.mai.com/products/teron%20mini.htm

Odotamme ensin että AmigaOS4.0 on valmis, sitten katsotaan lopullisesti kaikkien AmigaOne-emojen toiminta !

Miten luulette meikäläisen jaksavan tätä hommaa tappamatta kärpästä sisällään. She'on shalaishuush (®ainerFr.) - Sovin muuten juuri meneväni testaamaan uutta Mac:iä parin viikon sisällä. Aina välillä on hjuvä suksia tuulettumaan muiden koneiden äärelle ja todentaa eroa Betamax versus VHS ;-)
Janne: Eli seuraavaksi pääsen haukkumaan 'jauhinmyllyäsi', vaikka, hmm.. onkohan jotain 'käyttäjäsääntöjä', esim. ei kolmea raskasta ohjelmaa aktiiveina yhtäaikaa, jos on vain 128MB muisti, janejane,.. Jos kaadan konetta muutamat kerrat 'tosta vaan', niin saat kyllä huutia konehankinnastasi. Ostaa nyt 'yhteensopivuuksien', 'nykynykytrendien' ja 'halpuuden' takia tuollainen. Hey Ma-aC-Ma-an, tarviiks' koko ajan makeilla sen Mac:si olevan 'paras', katsotaan peseekö meikäläisen A1200:sen 'käyttäjätasolla' (jos se pesee tän, niin nostan kriteerit vielä A4000CSPPC&BVision&D+&ArII&AOS3.9 -tasolle, eli kone 1999-setup, käyttis 060:lla-2000 vuodelta) ! Scaryieh ? Toi on kiva kun ton suurennuslasin alapalkkiin saa päälle ja pois, jee.

-----

Boogie/GE
Perjantai, 7. tammikuuta, 2005 - klo 19.45
Janne: Luitko nuo postaukset itse, vai veivaatko jokaisen otsikon tänne ihan vaan meidän kiusaksi ?

-----

Joanna
Perjantai, 7. tammikuuta, 2005 - klo 19.53
Miikka: Kiitos. Mukavaa nähdä noin Pitkä, hyvinmietitty ja asiallinen kirjoitus.. Tärkeintä loppupelissä on se että se ostos on ollut sinulle itsellesi rahan arvoinen. Kaikki muu on tuon jälkeen hemmetin paljon epäoleellisempaa.

Se mikä minua kiinnostaa Linuxin toimintaan saamisessa on että se on nähdäkseni ainoa käyttis jolla tuota laitetta (Articia/Teron/AmigaOne) voitaisiin myydä enemmän kuin muutama tuhat. Moni ei tällä(-kään) tunnu tajuavan että niinkauan kun Mai ei saa asiakkaita, ei uusien piirien kehitys ole mahdollista.

Ibe_U: Firman pitää (tai ainakin pitäisi) toimia oikein ja lakien mukaan riippumatta siitä tuottaako se voittoa tai ei. Tappion teko ei ole oikeutus rikolliseen toimintaan.

Se mikä kaatoi BBRV:n suunnitelmat (liiallisten puheiden lisäksi) oli toisen projektin (Pretory) kaatuminen alta keskenkaiken ja siitä aiheutuneet rahoiutus-vajeet. Ainakaan sen perusteella mitä olen asiaa ymmärtänyt niin se Pretoryn sotku ei ollut BBRV:n aiheuttamaa taiheidän syytään.

-----

Boogie/GE
Perjantai, 7. tammikuuta, 2005 - klo 22.50
pretory bbrv thendic bankruptcy
http://www.google.com

..antaa jotain pientä. Pakkohan heidän on ollut jotain tietää palkkaamiensa henkilöiden toimista. - Mutta tätäkin juttua on jauhettu jo aikaisemmin !! Muttamutta, jos tällaista rikollisuuteen sekaantumista olisi ollut Amiga Inc, Hyperion, Eyetech, -akselilla niin aika vaikea kuvitella sinulta vastaavaa 'ei heidän syytään' -repliikkiä

-----

Janne
Perjantai, 7. tammikuuta, 2005 - klo 23.44
>Janne: Luitko nuo postaukset itse, vai veivaatko jokaisen
>otsikon tänne ihan vaan meidän kiusaksi ?

No, kenelle kiusa, kenelle kiva. Luin kyllä kaiken ja koin myös
että se toi lisää selvyyttä tähän USB-ongelman ilmenemistapaan,
kun se ei itselleni ollut vielä täysin selvä.

Kuten sanoin, ainakin minulle tämä foorumi on todella hyvä ja
rauhallinen clearing house kaikille jutuille mitä maailmalla
liikkuu. Täältä löytyy linkit, tieto, analyysi, keskustelu.

Lisäksi ajattelin että tähän ketjuun sopii aihetta kerätä - voihan
sitä olla lukematta jos haluaa. En minä joka ketjussa asiasta ole
vonkaamassa.

-----

Janne
Perjantai, 7. tammikuuta, 2005 - klo 23.52
Boogie:

>Janne: Eli seuraavaksi pääsen haukkumaan 'jauhinmyllyäsi',
>vaikka, hmm.. onkohan jotain 'käyttäjäsääntöjä', esim. ei
>kolmea raskasta ohjelmaa aktiiveina yhtäaikaa, jos on vain
>128MB muisti, janejane,.. Jos kaadan konetta muutamat kerrat
>'tosta vaan', niin saat kyllä huutia konehankinnastasi. Ostaa nyt
>'yhteensopivuuksien', 'nykynykytrendien' ja 'halpuuden' takia
>tuollainen. Hey Ma-aC-Ma-an, tarviiks' koko ajan makeilla sen
>Mac:si olevan 'paras', katsotaan peseekö

Mistäköhän ihmeestä tämä juttu pelmahti...?

Minun Maccini ei ole paras oikeastaan millään mittarilla, ei paras
Macci, ei paras tehoissa suhteessa monien PC:hen jne jne. Musta
se on kiva sisustuselementti kylläkin.

Sikäli kun Maceista olen täällä puhunut, olen vain yrittänyt
tiputtaa perspektiiviin kaikkea keskustelua täällä. Mac on
onnistunut säilyttämään jotain Todella Uniikkia
tietokonemaailmassa joka on nykyään kaikkea muuta.

Sitä jos mitä vanha amigisti luulisi arvostavan. Let us know mitä
mieltä olit testeistä.

-----

Janne
Perjantai, 7. tammikuuta, 2005 - klo 23.58
>Pakkohan heidän on ollut jotain tietää palkkaamiensa
>henkilöiden toimista.

Olisi kiva tietää totuus. Ranskan hallitus antoi Buckille mitalin,
mutta tietysti politiikkakin voi olla korruptoitunutta.

-----

Boogie/GE
Lauantai, 8. tammikuuta, 2005 - klo 00.04
Janne: Tuolta ylempää, eikä muuten ole ensimmäinen mainintasi -
>Minä pysyn silti Macissani. Se on kuitenkin paras.
Mohoo, sanos katevailainen ;-) Myönnä jo, myös se etten ole tosissani, paitsi tietenkin Mac:iä saa kommentoida, saa(n)han ?

Oukei, sisustuselementti - kuullostaakin hyvältä syyltä, tuohon meikäläisellä ei testinkään jälkeen ole vali(ti)usasiaa.

-----

Joanna
Lauantai, 8. tammikuuta, 2005 - klo 00.04
Sen perusteella mitä tiedän niin Pretoryn asia on avoinna, sitä ymmärtääkseni edelleen setvitään viranomaisten voimin ja jos he (BBRV) joskus saavat siitä tuomiota niin saavat toivottavasti ansion mukaan. Toistaiseksi en ainakaan tiedä heitä tuomitun...

Lisäksi.. Sitä en teidä miten laillisesti ja oikein Thendic-france:n sulkeminen ja oikeuksien siirto oikein meni.. Ilmeisesti Mos-sotkuista päätellen ei kovinkaan siististi.

Mutta.. tämä ei oikeastaan kuulu tähän ketjuun..

-----

Boogie/GE
Lauantai, 8. tammikuuta, 2005 - klo 01.19
Janne: Eiköhän totuus ole karmeampi kuin mitä bbrv itse kirjoittivat. Mahdotonta, että olisi toisinpäin.
Mitalia googlettamalla ø-asiaa, eikös Ranska pikemminkin ollut hankala; tilinavaaminen mahdotonta, Pretory/Thendic-oikeuskäsittelyt, etc..

Tämän bbrv-kirjoituksen lukemalla varmaan taas muistaa:
http://flyingmice.com/cgi-bin/squidcgi/mbmessage.pl/amiga/97342.shtml

Laitan salmiakki suuhun ja vapisen tässä kylmässä, isossa GE-tilassa, brrrrr... :-(

-----

Boogie/GE
Lauantai, 8. tammikuuta, 2005 - klo 01.35
Joanna: Niinpä, järkytyin Jannen positiivisuudesta tuossa asiassa.
Jehna, unohdetaan kaikki potaskat ja keskitytään siihen, että meillä on hardista & käyttistä - vaikka sitten vähän keskeneräistä - mistä valita.

-----

Miikka
Lauantai, 8. tammikuuta, 2005 - klo 07.25
Boogie:

>Miika: Muistaakseni Third AmigaOneSE generation. Voi toki olla, että keskimmäinen erä oli jumppauksella fixattuja ensimmäisen erän emoja. Varmaksi en tiedä, koska otimme Suomeen vasta noita kolmannen patchin emoja - Varmuuden välttämiseksi

Se oli kaukaa viisasta niinkutsutusti.

>Miikka: Oletko ajanut SE:llä tuota Mai-fixattua YDL:ää, sama fixi on uusimmassa Debian kernel:ssä (näin olen ymmärtänyt). AmigaWorld: 9-lokakuuta-2004 A build of a 2.4.26 kernel for the AmigaOne has been uploaded to:

Olen, jos kyse on siitä YDL:n julkasemasta ISO-imagesta. Se toimi muistaakseni ihan ok. Olin yllättynyt, koska ilman niitä fixejä kovalevy korruptoitui aika vauhdilla. Ja aja tollasta möhköä ilman DMA:ta kovalla, niin tiedät, mikä on tahma-käyttis ...;)

Debian on jossakin mielessä kivampi painos. Ainakin vähän kevyempi. Tuki löytyy myös monelle prossaperheelle. No, tämä sitte taas lisää kehitysaikaa. Ilmeisesti se puukalikan vai perunanko seuraaja ei liene vieläkään vakaa-julkaisu ?

>Kaikki SE-omistajat tiesivät mistä on kyse ja ensimmäisissä AmigaOneXE:ssä sama juttu. Täytyy olla melkoisen kaukana tosimaailmasta jos on ajatellut että ovat 100% bugittomia ja täydellisiä. Katsokaa nyt huviksemnne mitä Teronit maksavat, kysyin hintaa suoraan Mai:lta ja totta se on, µAmigaOne-C kannattaa hankkia suoraan:
http://www.mai.com/products/teron%20mini.htm

Nyt en kykene seuraamaan ? Tarkotatko, että se on halvempaa sitä kautta suoraan ??

>Odotamme ensin että AmigaOS4.0 on valmis, sitten katsotaan lopullisesti kaikkien AmigaOne-emojen toiminta !

Olen samaa mieltä. Esimerkiksi AW:ssä nyt vellova keskustelu USB debouncestra (johon Janne viittasit) on vähän ... hazy. Ei siitä voi sanoa mitään varmaa vielä. On kaksi tapaa bootata nämä vehkeet. Cold ja warm. Cold menee u-bootin kautta (USB resetoituu varmasti) ja warm lataa OS4 kilkkeet suojatulta muistialueelta varsinaisesti resetoimatta rautaa ainakaan kokonaan (mun käsittääkseni). Voit kytkeä laitteesi kahdella tavalla USB-väylään, joko kylmänä tai kuumana. Voit käynnistää USB-stackin vain yhdellä tavalla, OS:n ollessa jo pystyssä. Mutta tässä vaiheessa en vielä pistäisi päätäni pantiksi, ettei sen toiminta voisi olla riippuvainen esimerkiksi siitä, käynnistyykö se wbstartupista, user-startupista vai vasta ikonia klikkaamalla. Sitte voi halutessaan käynnistellä/sammutella USB-stackia ikonista vaikka maailman tappiin asti. Muuttujia on niin paljon jo tossa, että siitä vaan testaamaan. Siksi beta-testaaminen on vaikeaa... se vaatii myös ohjausta ohjelmoijilta, jotka tietävät vekottimen hengenelämästä jotain. JA jonkun kaverin vielä lisäksi, joka oikeasti ymmärtää raudasta jotain ... Tossa on yksi syy, miksen halua beta-testaajaksi. Siinä on ihan kauheasti työtä, jos sen haluaa tehdä hyvin. Jos kerran käyttis on beta (Frieden sanoi jossain, että se toimii jo nyt paremmin, kuin win95 kaikilla päivityksillä ja tyyppi on oikeassa) niin siihen verrattuna usb on vielä alpha.

Ja tosissaan, jos yhdellä ihmisellä on jokin ongelma, se ei aina tarkota rautavikaa Mikä ei tarkottanut sitä, etteikö ongelmia olisi...

Joanna:

>Miikka: Kiitos. Mukavaa nähdä noin Pitkä, hyvinmietitty ja asiallinen kirjoitus.. Tärkeintä loppupelissä on se että se ostos on ollut sinulle itsellesi rahan arvoinen. Kaikki muu on tuon jälkeen hemmetin paljon epäoleellisempaa.

Kiitos Oli siinä tietysti oletuksia joukossa. Tosin se, että onko MAI:n piirissä silikonilla cache-cohorency tai ei, sillä ei ole mitään merkitystä. Koska nykyisistä laitteista se korjataan todennäkösesti silloin, kun helvetti jäätyy ... ei ole ensinnäkään prioriteetti ykkönen (se voidaan korjata softalla, vaikkei se kyllä ole kaunista, mutta toimii kuitenkin.) Sais tuon DMA/USB ongelman ratkastua ensin.

Olen mä tähän laitteeseen ihan tyytyväinen. Ei se ehkä ollut juuri sitä, mitä odotin, mutta toimii paljon paremmin, mitä vanha koneeni. Lähinnä tässä kuluu PCI-paikkoja fixaillessa noita toimimattomuuksia. En ole erityisen pahoillani siitä, ettei toi AMR koskaan tullut toimimaan. En tiedä, vois se periaatteessa toimia, mutta ei siihen mitään kunnollista äänikorttia olisi koskaan saanut. On jotain kortteja maailmalla valmistettu noihin väyliin. Sovelluksia puuttuu vielä, eikä tämä väliaikainen 68k_emu ole täydellinen. Itse käyttis on ok, jopa oikein hyvä ollakseen vielä kesken. Lopputulokselta on lupa odottaa aika paljon

>Se mikä minua kiinnostaa Linuxin toimintaan saamisessa on että se on nähdäkseni ainoa käyttis jolla tuota laitetta (Articia/Teron/AmigaOne) voitaisiin myydä enemmän kuin muutama tuhat. Moni ei tällä(-kään) tunnu tajuavan että niinkauan kun Mai ei saa asiakkaita, ei uusien piirien kehitys ole mahdollista.

Olet sinä tuossa ihan oikeassa. Varsinkin kun se piiri nähtävästi tarvitsisi kehitystä. Ja seuraajan ... ja seuraajan seuraajan.

Valitettavasti mun mielestä A-ONE (tai teron tai mikä lie...ei niissä MAIn omissa laudoissa eroa ole...) ei ole kovin seksikäs linux-maailmalle. Ei kovin tehokas, hitaat väylät jne. Amiga tulee vähemmällä toimeen, mutta Linux kyllä tykkää raa'asta tehosta. Esim. vaikkapa Alpha oli aikanaan suosittu linuxeissa (raakaa laskentatehoa ilman selittelyä ja kompromisseja...nam...)

Mielenkiintoinen nopeustesti oli tossa jossain. Testattiin LightWavea rinnan PC ja Mac raudalla. Molemmat edustivat prosessoreiltaan sen ajan huippua. Altivec ei hakannut pentiumia, mikä oli pieni yllätys, käytännössä rendausnopeus oli sama kummassakin.

No, kyllä se nykyään taitaa olla niin, että markkaa/MIPs saa eniten x86-perheestä.

Olet kyllä periaatteessa oikeassa, linux käyttäjät voisivat tukea MAI:n kehitystyötä ja lisäksi tukea Alanin liike-toimintaa.

>>Ibe_U: Firman pitää (tai ainakin pitäisi) toimia oikein ja lakien mukaan riippumatta siitä tuottaako se voittoa tai ei. Tappion teko ei ole oikeutus rikolliseen toimintaan.

>Se mikä kaatoi BBRV:n suunnitelmat (liiallisten puheiden lisäksi) oli toisen projektin (Pretory) kaatuminen alta keskenkaiken ja siitä aiheutuneet rahoiutus-vajeet. Ainakaan sen perusteella mitä olen asiaa ymmärtänyt niin se Pretoryn sotku ei ollut BBRV:n aiheuttamaa taiheidän syytään.

Maailma on inhhottava paikka. Kaikilla on asuntolainat maksettavana, perhe elätettävänä jne ... en sanoisi, että minkään täällä tapetilla olevan osapuolen toiminta nyt mitenkään yllättää tai poikkeaa maailmalla vallitsevasta käytännöstä. MAI toimii kuten jenkkifirmat. Myydään kamaa ja muusta viis. Pakotettuna niiltä saa varmaan kommentteja vain lakimiehillä uhkaamalla. Onko bbrv kanadan ranskalainen ?? Vähän samaa, toisaalta ainakin se yritti saada rakennettua aika agressiivisella myynti ja hintapolitiikalla itselleen user-basen tyhjästä. Rahat ja resurssit vain loppuivat kesken. No, kaikki ainakin puhuvat sitä, mikä on niille edullista. Siis ihan väristä riippumatta. Such is life, such is bussness ... :| .

Miikka

-----

Boogie/GE
Lauantai, 8. tammikuuta, 2005 - klo 11.49
Miikka: Hinta on sivun alalaidassa. +- täytyy itse fundeerata

http://www.mai.com/products/teron%20mini.htm

>Nyt en kykene seuraamaan ? Tarkotatko, että se on halvempaa sitä kautta suoraan ??

-----

Miikka
Lauantai, 8. tammikuuta, 2005 - klo 12.21
Joanna: Tämä maksetun rahan arvoinen ? Oli, ehdottomasti.

Tosin törsäsin älyttömästi rahaa, koska ostin tietenkin USB skannerin, USB printterin ja tietysti USB näppiksen. Koska kohta on amiga, jolla voi käyttää USB:tä...

Siinä sitä emon sapuessa ihmettelin näppis toisessa kädessä ja kone toisessa, että millä mä saan tän käynnistymään. Ppc-bootti ei tukenut usb:tä silloin vielä ... ;)

No ... sitten kun lopulta sain koneen pystyyn, niin eihän mikään usb toiminut linukassa yhtään. Syy lienee kaikille selvä.

Huumori oli tosiaan koetuksella pitkään, mutta OS4 paketin saapumisen jälkeen on ollut taas kivaa

Tosin skanneri ei vielä toimi, joskin on ollut huhua, että se saattasi toimi jollain skannerisoftalla, jossa on usb-tuki. Testattu on beta-scanilla ja scanfx:llä (alkuperänen)

Printteri on kiinni amyssa rinnakkaiskaapelilla. En ole oikein selvillä, tuleeko tuki hyperionin toimesta vai toimiskohan se sitte turboprintin kanssa nyt jo suoraan. En ole kiusannut, saa olla nyt noin.

Janne:

Ach, puutun vielä yhteen kohtaan edellisessä mailissasi. "kuluttaja-SE" Tämä minun kyseinen emo on hyvin varmasti emo, joka oli suunnattu vain developereille (kauppiaatkin mainitaan, mutta Alan ilmoitti toisessa yhteydessä develouppaamisesta, target->developers). Ja tämä on ensimmäistä sarjaa, joka ei varmasti ollut consumer mallia

Tässäkin on jotain hassuja fixejä tehty vihreällä johdolla tuohon emoon. Tarkempaa tietoa ei ole. Yksi liittyi PCI:n ajoitukseen tai interrupteihin (aika pelottavaa

Muistan elävästi, kuinka painiskelin omatuntoni kanssa. No, ketään ei lopulta tivannut minulta mitään, joten en joutunut mihinkään pahaan rakoon asian kanssa. Hävettää myöntää, että valmistauduin kiertämään kysymyksen jotenkin ovelasti taikka sellasta ...

Ja tosiaan, siinä mainitaan kauppiaat. Mutta olen yksityinen ja tilasin emon suoraan Alanilta. Joten olen vieläkin joskus-vielä-jotain-kehitän vaiheessa.

Ja viimeiseksi, pientä pilaa, ei henk.koht. kellekkään.

* huhu, joku kertoi, että noissa emoissa on sellainen vika(tm)

* tieto, kuulin kaveriltani, joka kuuli kaveriltaan, joten sen täytyy olla niin.Tietojeni(reg) mukaan hän tietää(reg)...

*arvaus, koneeni käyttäytyy omituisesti, siinä saattaa olla vikaa(c) emolla(*)...

*pseudo-tieto, koneessani on arvatenkin vihertäviä pätsilankoja, tiedän siinä olevan jotain vikaa(inc).

Tieto: emossa on vikaa, edessäni on emon schemat, piirien/prosessorin/mahd.piirikortin ajoituskaaviot toleransseineen, metrinen pino muuta dokumentaatiota, pitkä kokemus ja labra täynnä mittauselektroniikkaa.

Viimeinen ei ollut vitsi.

Got a point, Janne? Muutama harva tietää, missä mennään. Joskus nyppii huhuilut, liittyy se sitten DCEn, genesin tai amy1 elektroniikkaan.

Suurin osa viimeisimmistä Alanin tiedoista lienee peräisin OS4 tiimiltä, jotka aluksi joutuivat painimaaan moniongelmaisen emon kimpussa "arvaamalla" softalla, mikä rautaa vaivaa. Muuta selitystä en yksinkertaisesti keksi, miksi niiden vikojen selvittämiseen meni niin kauan. Koska kauaa niitä ei ole vielä korjattu.

Perustuu myös siihen, että Alan on tukenut rautaajureiden ohjelmoijien juttuihin joissain puheissaan.

Miikka

-----

Miikka
Lauantai, 8. tammikuuta, 2005 - klo 12.29
Joo ... huomasin mä sen... Ai. Aiotko tehdä SUURTILAUKSEN

Muista kuitenkin, että muutut Alanin veroiseksi sylkykupiksi, jos niissä on jotain vikaa(tm)... plus että saat tosiaan sen niskaasi sitten lyhentämättömänä, jollet muuta Vanuatulle. Siellä on hyvät pankki ja yritysjärjestelmät, saavat suurimman osan tuloistaan myymällä yrityksiä, joilla on "tili" siellä

Onko toi ppc-boot chip tosiaan A1-keyllä vai ei ??

Miikka

-----

Miikka
Lauantai, 8. tammikuuta, 2005 - klo 12.32
Boogie:

Niinkuin edellinenkin viesti oli.

Eiku u-boot ... kehitys menee kuitenkin liian nopeasti eteenpäin minulle, vaikka hidasta onkin ...

Miikka

-----

Janne
Lauantai, 8. tammikuuta, 2005 - klo 12.52
Miikka:

Käyn läpi viestejäsi tarkemmin kohta. Tämä Don Coxin
lausahdus ANNissa kiteyttää kuitenkin kaiken olennaisen:

"There is no harm in having hardware or software bugs, if they
can be found and fixed. The harm comes from denial."

Tämä on ollut punaisen leirin ongelma siitä saakka, kun Ben
Hermans sanoi ettei Articia S:ssä ole bugia. (Joka myöhemmin
korjattiin uudessa Articia-revisiossa.) Samaa on jatkunut joka
kerta kun AmigaOnesta on löytynyt/väitetty löytyvän jotain
ongelmaa. Lopulta ollaan tilanteessa että Alan väitti "everybody
knew" ongelmista vaikka ne kiistettiin jatkuvasti "FUDina".

-----

Janne
Lauantai, 8. tammikuuta, 2005 - klo 12.56
Boogie:

>Janne: Tuolta ylempää, eikä muuten ole ensimmäinen
>mainintasi -
>>Minä pysyn silti Macissani. Se on kuitenkin paras.
>Mohoo, sanos katevailainen ;-) Myönnä jo, myös se etten ole
>tosissani, paitsi tietenkin Mac:iä saa kommentoida, saa(n)han ?

Myönnän sanoneeni noin, tottakai. En vain ymmärtänyt
puuskahdukseksi näennäistä voimaa. En ajatellut että kukaan
lukisi kommenttejani Macista brassailuna, koska sellaiseksi sitä
ei ollut tarkoitettu. Maccini on paras vain subjektiivisesti minulle,
kuten jo totesin. Motiivini sanoa mitä sanoin olivat toiset kuin
miksi tunnuit ne tulkitsevan.

Mutta miten olisi:

Anteeksi. Olin väärässä. Maccini ei ole paras.

Nämä sanat olisivat auttaneet Eyetechiäkin monesti.

-----

Janne
Lauantai, 8. tammikuuta, 2005 - klo 13.07
Boogie:

>Janne: Eiköhän totuus ole karmeampi kuin mitä bbrv itse
>kirjoittivat. Mahdotonta, että olisi toisinpäin.

Mahdollisesti, sille vaihtoehdolle on toki oltava avoimia koska
savu ei ole hälvennyt vielä.

Selvää lienee, että jos julkinen tieto Pretorystä pitää puoliksikaan
paikkaansa ja oikeus toteutuu, siellä on yksi sun toinenkin pallo
jalassa ennen pitkää. BBRV kuitenkin väittää, että he paljastivat
rikoksen ja korvasivat toimivan johdon heti kun asia tuli heille
selväksi, sekä tappouhkausten uhalla toivat viranomaiset juttua
ratkomaan... Se voi tehdä heistä joko sankareita, rikollisia tai
vain tehtävänsä huonosti hoitaneita - riippuen siitä mihin
totuuden viisari lopulta pysähtyy. En väitä tietäväni. Entä sinä?

Ongelma BBRV:n osuuden kannalta on Pretoryn osalta
nähdäkseni kahtalainen:

a) Kuka on vastuussa Pretoryn rikoksista? BBRV väittää että
toimivat vain omistajina hallituksessa ja toimiva johto teki mitä
teki. Kun katsoo miten huonoja rekryjä BBRV tuntuu tehneen
Amiga-yhteisössä, en ihmettelisi vaikka innostuksessaan ja
sinisilmäisyydessään olisivat tehneet niitä tässäkin tapauksessa.
Toisaalta voihan olla että BBRV olivat puppet-mastereina kaiken
takana, mutta tällä hetkellä sen enempää heidän tarinansa kuin
Ranskan myöntämä mitali eivät oikein tue tätä. Ei tietenkään ole
mahdotonta että totuus on silti edelleen piilossa - se lienee
selvää että koko totuus ainakin on vielä piilossa.

b) Hoidettiinko Thendic-Francen konkurssi oikein? On selvää,
että BBRV rahoitti omistamansa Pretoryn kautta Amiga-
maailmassa vaikuttanutta Thendic-Francea. Paljon siitä yhteisön
tuesta ja erinäisistä hankkeista jota esi-Genesi harrasti oli
Thendicin rahoittamaa. Kun Pretory kaatui, kaatui myös Thendic.
Tässäkin ketjussa on vihjailtu että BBRV olisi laittomasti
käyttänyt jotain Thendicin konkurssipesään jäänyttä omaisuutta,
mutta mitään selvää tietoa tällaisesta ei minun silmiini ole tullut.
Esim. Eclipse-hanke varmaan jäi konkurssipesän jalkoihin. Kun
sopassa on paljon eri firmoja (Genesi ja bPlan Thendicin lisäksi)
sekä liuta tahoja jotka omistavat IP:tä (kuten MOS Teamin
yksittäisiä jäseniä), on paha sanoa mikä on totuus. Aina voi
epäillä, mutta pitäisi kai olla todisteitakin. Emme myöskään tiedä
onko Thendicin konkurssipesä on käsitelty ja jos on, millaisia
sopimuksia Thendiciin mahdollisesti jääneestä IP:stä on tehty.

Todellakin haluaisin tietää. Good or bad.

 

miikka
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 13.28:   
Jassoo ... mulla on...

Mihin ne tökkään ??

Miikka

 

Janne
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 13.32:   
@Miikka:

Onnistuin omasta virheestäni tuhoamaan paitsi mittavat
viimeisimmät viestisi, myös omat vastaukseni joten pidempi
kommentointi taitaa jäädä tällä kertaa väliin. Pahoittelen. Luin
kuitenkin myös viimeisimmät viestisi ja pistin merkille mitä
sanoit - kiitos vielä kerran mielenkiintoisesta luettavasta.

Haluaisin kiteyttää oman pointtini Don Coxia siteeraten, joka
tänään kirjoitti ANNissa mm. seuraavaa:

"There is no harm in having hardware or software bugs, if they
can be found and fixed. The harm comes from denial."

Ongelma punaisen leirin osalta lähti vyörymään siitä hetkestä
kun Ben Hermans totesi ettei Articiassa ole bugia (vaikka bPlanin
löytämä ensimmäinen bugi myöhemmin korjattiin uudella
Artician revisiolla). Samaa on jatkunut sittemmin aina kun
AmigaOnesta on löytynyt tai epäilty löytyneet mitään vikaa - asia
on kiistetty ja ongelmasta puhujia on syytetty FUDista. (Sama
koski tietysti myös OS4:n julkaisuaikatauluista käytyä
keskustelua.)

Joskus yksinkertainen anteeksi olimme väärässä, tässä faktat
olisi vain ollut niin paljon parempi kuin kaikki tämä savu ja
peilit.

@Boogie:

Vastauksena kommenttiisi Mac-repliikistäni.

Myönnän toki, että sitaattisi Mac on paras -kommentistani on
oikea. Sanoin toki juuri näin. En kuitenkaan osannut arvioda
reaktioisi voimakkuutta, eikä sanojani ollut millään muotoa
tarkoitettu brassailuksi. "Paras" tässä tapauksessa oli hyvin
subjektiivinen totuus - paras minulle.

Mutta miten olisi:

Anteeksi. Olin väärässä. Mac ei ole paras.

Tämänkaltaiset sanat olisivat auttaneet Eyetechiäkin usein.

 

Janne
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 13.41:   
@Boogie:

(Tämänkin vastineen jo kirjoitin, mutta naputellaan uudestaan.)

Mitä tulee Pretoryyn, totuus on toki edelleen tuolla ulkona ja
asiaan pitää suhtautua avoimin mielin - lopputulos voi olla
melkeinpä mitä vaan.

Se lienee selvää, jos julkisuudessa oleva tieto on puoliksikaan
totta ja oikeus toteutuu, että kun savu hälvenee niin siellä on
yhdellä sun toisella pallo jalassa. BBRV kuitenkin väittää, että he
toimivat pelkästään omistajina hallituksessa ja paljastivat
toimivan johdon tekemät rikokset viranomaisille saaden
tappouhkauksia, erottivat vanhan johdon ja tekivät parhaansa
korjatakseen tilanteen siinä kuitenkin epäonnistuen (vahinko oli
liian suuri) - joten konkurssi. Totuus lienee vielä piilossa,
ainakin koko totuus. Aika näyttää.

BBRV:n osuutta tarkasteltaessa on mielestäni erotettava kaksi eri
asiaa:

a) Osuus Pretoryn rikoksissa. BBRV väittää etteivät he tienneet ja
heti kun saivat selville (toimiva johto peitteli puuhiaan heidän
mukaansa), tekivät parhaansa korjatakseen tilanteen. Tämä voi
tehdä heistä parhaimmillaan melkoisia sankareita. Pahimmillaan
totuus on rikoksen ja epäpätevyyden maisemissa. Ranskan
hallitus myönsi Buckille mitalin, mutta se nyt oli vain yksi pieni
yksityiskohta vyyhdissä joka on vielä täysin ratkaisematta.

b) Thendic-Francen konkurssi ja siihen mahdollisesti liittyneet
väärinkäytökset. En ole tietoinen väärinkäytöksistä, mutta jos
joku on niin luen mielelläni lisää. Tämä on toki erillinen asia -
vaikka BBRV olisivat syyttömiä Pretory-sotkuun, voidaan toki
erikseen väittää että he olisivat tehneet jotain hämärää Thendic-
Francen konkurssin suhteen - tyyliin muljuttaneet
konkurssipesästä IP:tä toimiviin firmoihin ilman käypää hintaa
tai jotain sellaista. Edelleenkään en ole nähnyt muuta kuin
geneeristä vihjailua tällaisesta foorumeilla - mitään selkeitä
todisteita tai sellaisen poikasia, tai edes selviä väitteitä tietysti
väärin hoidetuista asioista ei ole silmiini sattunut. Emme
myöskään tiedä miten IP:n omistus on tarkalleen jakautunut
Thedicin, bPlanin, Genesin (kaikki erillisiä firmoja) sekä
yksilöiden (kuten MOS Teamin väki) välille. Emme myöskään
tiedä onko Thendic-Francen konkurssipesä jo selvitetty ja jos
on, niin mitä IP:lle jota siellä mahdollisesti oli tapahtui.

Haluaisin tietää. Good or bad.

 

Miikka
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 13.47:   
Sorry, kesti vähän, aika paljon sivuja mutta onneksi ibrowsella voi järjestää cache-historian ajan mukaiseen (newest first)... (hint: ostakaa hyvää softaa...:)

se on 359 kb pakkaamatta. Ei se mulle ole iso. Minä elän tätä päivää, mulla on OS4 ja laajakaista 1 mb/s mikä on aika hidas koska OS4 kykenisi huomattavasti nopeampaankin helposti... :)

MAhdolliset pakkamismetodit:

lha, lzx, tar, gzip, bzip2 häää !! dms on myös mahdollinen... !! Haluuko kukaan dms pakatun (yäk...) ??

Voin mä sen lähettää tekstinäkin, mutta siinä voi tulla ongelma. Ku se on tekstiä...

Ai niin ... tadaa ... only amiga made this possible!! ... :)

Pakolliset mainokset tuli sitten kaikki kerralla ... :)


Mihinkä osotteeseen pistän ja millaseksi pakattuna ?

Miikka

 

Miikka
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 13.52:   
Takaisin aiheeseen, miksi notkun täällä juuri nyt.

AW:ssa on nyt jotain liittyen varsinkin SE-emoihin. Olegil heittää hyvää kommenttia.

amigaworld.net

itse kommentoin siellä nimimerkillä mlehto, jos jotakuta kiinnostaa. Löytyy lähinnä nyt tätä rautapuolen diskuteeraamista. Kyseiseltä sivultakin näköjään.

Miikka

 

Miikka
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 14.02:   
Janne:

Se lähti juuri. Toivottavasti tulee ehjänä perille. Kommentoi kun olet bsaanut sen purettu :)

Miikka

 

Janne
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 14.18:   
Kiitos Miika - viestit on palautettu ja keskustelu jatkukoon. :)

 

Miikka
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 14.30:   
No mutta hyvä :)

Ei kestä kiittää ...

Mahdoinkohan minä saada asian kaatumaan, olin juuri pistämässä viestiä sisään, kun se ei enää toiminut. Jos kaksi asiaa meni yhtäaikaa ristiin...

Hyvä että tulivat paikoilleen. Saa taas ihmiset diskuteerata ja kommentoida.

Miikka

 

Janne
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 14.47:   
@Boogie:

>Miikka: Hinta on sivun alalaidassa. +- täytyy itse fundeerata
>http://www.mai.com/products/teron%20mini.htm
>>Nyt en kykene seuraamaan ? Tarkotatko, että se on
>halvempaa sitä kautta suoraan ??

Teron Mini jota Mai markkinoi kyseisellä sivulla on developer-
lauta developer-tuen kera. Kuten oli vanha Teron CX:kin, jota
AmigaOne-SE:n aikaan (ja sitä ennen) tuolla kaupattiin. Kysymys
kai lienee enemmänkin jos Teronia saisi jostain ostaa ilman
AmigaOne-lisenssiä "normaalisti" kuten Terrasoft meinasi
aikoinaan alkaa myydä mutta perui suunnitelmansa...

Voi olla että tällä hetkellä ainoa tapa saada Teron-pohjainen
tuote järkevään hintaan on ostaa AmigaOne tai sitten neuvotella
MAIn kanssa sopimus oman erän teettämisestä. :)

 

Janne
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 14.50:   
>Suurin osa viimeisimmistä Alanin tiedoista lienee peräisin OS4
>tiimiltä, jotka aluksi joutuivat painimaaan moniongelmaisen
>emon kimpussa "arvaamalla" softalla, mikä rautaa vaivaa.
>Muuta selitystä en yksinkertaisesti keksi, miksi niiden vikojen
>selvittämiseen meni niin kauan. Koska kauaa niitä ei ole vielä
>korjattu.

Ongelmani ei niinkään ole se, ettei vikoja löydetty nopeasti, vaan
se miten niitä on julkisuudessa käsitelty. Eyetech ja muu
"punainen leiri" kiisti kaiken järjestelmällisesti, selvästikin
riippumatta siitä oliko heillä riittävää tietoa tai ei... ja sitten kun
tietoa tuli heidän tietoonsa, ei ainakaan vielä ole kuulunut tietoa
korjaussuunnitelmista, anteeksipyyntöjä FUDaajiksi
haukkumisesta niille jotka olivatkin oikeassa jne jne.

"There is no harm in having hardware or software bugs, if they
can be found and fixed. The harm comes from denial."

Ja seurauksena on, että nyt Eyetechin sanaan on vaikea luottaa.
Kun sanovat että MicroA1 on ongelmaton, kaikuu mielessä vain
ne kaikki kerrat kun he sanoivat samaa AmigaOne-SE:stä ja XE:
stä.

 

Janne
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 14.53:   
@Joanna:

>Moni ei tällä(-kään) tunnu tajuavan että niinkauan kun Mai ei
>saa asiakkaita, ei uusien piirien kehitys ole mahdollista.

No, me emme tiedä mikä MAIn rahoitus yms. tausta on.
Ihmettelen miten porskuttavat niinkin kuin porskuttavat, ehkäpä
omistajillaan on uskoa Artician tulevaisuuteen... Voihan se
Articia-P tai joku muu pompsahtaa nurkan takaa koska vaan? Ja
tilanne muuttua uusien suunnitelmien osalta?

Jäävätkö AmigaOne-SE:n ja XE:n omistajat sitten oman onnensa
nojaan ongelmineen, toivottavasti ei.

Tietysti yhtä lailla on mahdollista että MAIn rahoitus vedetään
pois ja Articia-S jää viimeiseksi. Mutta kun emme tiedä suuntaan
emmekä toiseen, niin kaikki tämä on arvailua!

 

Miikka
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 15.11:   
Janne:

XE:t korjataan, kuten aiemmin mainitsin, Mr Hardware computers. En jaksa toistaa itseäni liikaa, jossain kirjoitin euroopasta jotain ... Korjauksesta ei ole vielä kyllä kirjotettu mitään "virallista". Tuskin hesariin pistetäänkään...

Linkki

SE:t jää notkumaan ongelminensa, niin pelkään.

Olegilin pika-analyysi tilanteesta lienee jokseenkin kuvaava.

Jotain taustaa.

drbombcrater teki pitkään töitä linukan sorsien kanssa (IDE DMA/eth). Epäonnistui (eikä ihme, ilman kolvia yritti...) ja on jokseenkin veettynyt.

Coder asuu thaimaassa, jossa voi olla kiven takana hyvä korjaamo. Vaimo natkuttaa myös amigan laajentamisesta korvaavilla korteilla ... ;)

Jotta ei ihme, jos joitakin vähän nyppii.

Miikka

 

Janne
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 15.30:   
@Miikka

>Tässäkin on jotain hassuja fixejä tehty vihreällä johdolla
>tuohon emoon. Tarkempaa tietoa ei ole

Mielestäni muunlaisia AmigaOne-SEitä ei olekaan (paitsi ne muutamat jotka toimitettiin ennen Artician vian korjaamista)? Kaikissa on
ne korjauslangat? Voin olla väärässäkin tietysti.

Menisikö tämä aikajana oikein:

Maaliskuu 2002:

- Eyetech julkistaa developer/dealer-AmigaOne-SE:n jonka
sanotaan olevan "tested" ja "identical to final".

- Tästä erästä myös Ole-Egil saa koneensa, mutta koneita
toimitetaan vain tusinan verran?

- Sinäkin tilasit koneesi tästä erästä mutta toimitus viivästyy?

Odotellessa:

- Eyetechillä ongelmia firmwaren kanssa (PPCBoot tulee kuvaan)

- bPlan löytää vian Articiasta, MAI tekee Articiasta uuden
revision XE:tä varten, SE:ssä fixi tehdään "hyppylangoilla"

Marraskuu 2002:

- Eyetech uskoo AmigaOnen viimein toimivan oikein uudella
firmwarella ja bPlanin apuna kehitetyllä fixillä

- Eyetech julkistaa "consumer version" AmigaOne-SE ja -XE:t

"Since the previous update to the AmigaOne section over 6
months ago the AmigaOne boards have been in the hands of our
developers, and as a result of their feedback, the original
firmware which we were to have shipped with the board (by
Softex) has been replaced by specially adopted PPCBoot code.
That, and identifying - and fixing a small problem with the
Articia northbridge chip - have resulted in us holding back
shipments of the consumer version of the AmigaOneG3-SE. That
is until now!"

- Myös maaliskuun jälkeen tilatut AmigaOne-SE:t toimitetaan
tästä consumer release -erästä?

- Sinä saat omasi? (Toki voi olla että sait omasi jo ennen
marraskuuta 2002 mutta lienee samoja lautoja kuin
myöhemmät, eli niissä oli jo uusi firmware sekä Articia-fix?)

AmigaOne-XE:stä sen sijaan sitten lienee pidemmän historian
ajalta muutamaa muuta revisiota. AmigaOne-SE:n tarina taisi
olla aika lyhyt?

 

Janne
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 15.35:   
@Miikka:

>XE:t korjataan, kuten aiemmin mainitsin, Mr Hardware
>computers.

"I am officially handling all the AmigaOne fixes in the USA. Cost
is $35 plus shipping. This price has been set and I will abide by
it. Personally I would have charged more."

...ei mene takuuseen vaan joutuvat maksamaan korjauksesta?

 

Janne
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 15.37:   
Ja XE:ssä korjataan (jos korjataan) ilmeisesti USB ja IDE-lockup
mutta ei Artician cache coherency -bugia muuta kuin OS4:ssä
softalla kiertäen... so no Linux?

 

Janne
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 15.44:   
@Miikka:

>Tämä lienee pitkälti totta. Kyllä taitaa olla niin, että MAI tilaa
>piirilevyjen suunnittelun, valmistuksen jne... Alan pääsee
>tietysti vaikuttamaan jollain tasolla myös.

Tämä on myös minun käsitykseni. MAI suunnittelee ja Alan
korkeintaan osallistuu määrittelytyöhön. AmigaOne on Teron,
mutta totta myös on että Teron tuskin olisi ilman AmigaOne-
projektia edennyt kuten se on edennyt. Molemmat vaikuttavat
kyllä molempiin omalla tavallaan.

>Olen kanssasi eri mieltä. Bbrv:tä ei voi syyttää bisnesvainun
>puutteesta. On siihen jotain historiaakin referenssiksi.
>Ihmissuhde taidot eivät välttämättä ole se paras puoli.

Samaa mieltä. BBRV:llä on intoa, referenssiäkin ja taitoa saada
asioita aikaiseksi, mutta tapa luottaa ensin liikaa ja sitten kun
luottamus menee syystä tai toisesta heittäytyä hankalaksi
jääräksi... no, hyvin jenkkiä ja hyvin ranskalaista. Heidän
kanssaan on hyvinä hetkinä varmasti hyvä tehdä töitä ja vaikeina
hetkinä vaikea tehdä töitä - varsinkin jos kokevat että heitä on
petetty tai heitä yritetään huijata... Itsekritiikkiä löytyy liian
harvoin ja lopputulos on tämä soppa jossa ollaan.

Joskus se olisi vain niin hienoa jos ihmiset, myös BBRV, osaisivat
pyytää anteeksi.

 

JAnne
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 15.46:   
>>"These will be fully functional and tested boards identical to
>those produced in the first production runs."
>No hyvä, taistellaan sitten pilkuista. Oma ostohetkeni oli jo
>historiaa tuossa vaiheessa.

Tuo oli maaliskuussa 2002 ensimmäisessä Eyetechin AmigaOne-
SE-tiedotteessa... ostit omasi ennen sitä?!?

(Jos vielä missasin jotain olennaista kommentoitavaa Miikka niin hihkaise. Nyt pitää mennä kauppaan. :) )

 

JAnne
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 17.20:   
@Ibe U

>Janne: Onko sulla AmigaOne, oletko tyytyväinen siihen vai
>peräätkö vain asiakas palvelua?

Sori, jäi vastaamatta tähän aikaisemmin. Ei, en omista
AmigaOnea enkä Pegasostakaan enää. Yksi Classicci löytyy
naftaliinista.

 

Miikka
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 17.20:   
Janne:

Kun muistaisin tarkkaan ... mun mielestä mä rustasin kyllä tilauksen aiemmin, mutta voin erehtyä. Pankki on vaihtunut, maa on vaihtunut, kaupunki pariin-kolmeen kertaan. En minä valitettavasti enää dokkaria siitä löydä ... :) Mä sain omani vasta loppuvuodesta 2002. Se makasi pitkään espanjan postissa, kun ne luupäät ei meinanneet uskoa, etten tule hakemaan sitä. Valtakirjaa en viitsinyt kirjottaa, ajattelin että palauttakoot sen englantiin. Sillä hetkellä mulla oli kädet täynnä työtä, en juuri ehtinyt miettimään amigaa silloin. Sain tiedon sitte lopulta, etteivät jaksaneet postissa odottaa, vaan olivat lähettäneet sen takaisin. Ja siinä vaiheessa odotin vielä varmuudeksi muutaman viikon, koska Alan ei tunnetusti ole mikään varma vastaaja. Oli sitte emo tullut takaisin ja pistin sille postia. Emo tuli sitten pari viikkoa ennen joulua. Mulla ei ole tietoa, mistä roundista toi emo on, joko pre tai 1st. Jos se on niin, että Alan vaihtoi sen uudempaan, niin sitte voi sanoa, että flaksi kävi. Silloin minulla oli sellanen tunne, että se kesti niin kauan, että ekat (mahdolliset) virheet olis jo ehtineet korjaantua.

Sitä paitsi, toi on mainospuhetta, edelleen, toi alanin ilmoitus emoista :)

Niissä on muutakin eroa, kuin ne hyppärit emolla. Olegilin kone on melko viraton kapistus. Ja se on ainakin tilattu ennen virallista myyntiä.

En tiedä, onko roundeissa 1-3 eroa. Kaikki ei välttämättä ole näkyvää korjaamista. Varmaa on, että varastossa tuon hintaisia vehkeitä ei makuuteta, varsinkin jos ostotarjokkaita riittää. Mitä tuotantokertojen välillä on tapahtunut, mulla ei ole tietoa.

Cache coherecy bug korjaus ?? Ei taida tulla. Halvemmaksi taitaisi tulla vaihtaa emot uusiin.

Ikävää, että siitä tulee nähtävästi aika paljon hittiä tehoon. Mahdoton sanoa, kun ei pysty sitä nyt testaamaan. jos se tosiaan toimii rautapohjaisesti uA1:llä, sitä voisi ajaa rinnalla ja kattoa, mikä se vaikutus käytännössä on (onkohan se edes käytössä OS4:en toimesta vielä...). Onneksi on vaan G3 mulla, niin ei ota niin päähän.

Jos yritit provosoida, niin ei onnistu :) Tostakin on jo niin paljon tapeltu, se ei siitä muutu.

Ja, täsätkin asiasta on niin monta teoriaa esitetty, että putosin kärryiltä ajat sitten. Joku vois tosiaan pitää aiheesta esitelmän.

Joo, maksullinen se valitettavasti on se korjaus. Silti parempi kuin ei mitään. Väärin tietty :) Aika kovan riskin Alan ottaa tossa. Vai onko jenkkilässä vain vuoden takuu (taitaapi olla...) no, se ei euroopassa päde. Valmistaja vastaa valmistushetkellä olevista virheistä hamaan tappiin asti.

Mahdotonta ... lueskelin tossa sun aikajanaa. Mulla on vuoden 2003 työtunnit ~3200 kpl. Olen vähän pihalla :) Seurasin hyvin pätkittäin tilannetta.

Mun tuntuma on tämä. Tilasin amyn heti kun sain siitä tietää. En edes muista, että mistä., MAksoin tästä 670e joka tapauksessa, jos se auttaa. Sain sen loppuvuodesta 2003 ja odottelin sitä pikään...se oli postissa yhteensä jotain 4 kk, vähän oli latenssia munkin toimissa.


Miikka

 

JAnne
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 17.28:   
Pari asiaa vielä.

>Älä ole armoton .. Kalahtaa omaan nilkkaan ... ;)

Kalahtelee kaiken aikaa. Olen oppinut pyytämään anteeksi kun
mogailen niin usein. :) Eipä silti, täytyy asioista silti voida puhua.

>Toinen asia on se, että mitä se auttaa ?? Valittaminen ei auta
>(en syytä ketään, en todella), se ei vie asioita eteenpäin yhtään.
>Yksi tärkeimmistä opetuksista, joita olen maailmalla saanut.
>Jos et tiedä ratkaisua ongelmaan, on parempi olla hiljaa.

Jos voin kunnioittavasti vielä olla tästä eri mieltä. :)
Valittaminenhan auttaa paljon - kun ongelmat pysyvät esillä, se
pitää ihmiset rehellisempinä. Toisaalta julkinen paine pitää myös
huolen siitä että ongelmille on suurempi todennäköisyys
tapahtua jotain jos muu ei auta.

Toisaalta en tarkoita että valittaminen on AINA paras ratkaisu.
On varmasti myös tilanteita missä ensin kannattaisi käyttää
mahdollisimman monia muita ratkaisukanavia. Eyetechille/
Hyperionille/Amigalle on kuitenkin mielestäni annettu aikaa ja
mahdollisuuksia vaikka muille jakaa...

 

Janne
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 17.48:   
@Miikka

>Sitä paitsi, toi on mainospuhetta, edelleen, toi alanin ilmoitus
>emoista

Varmasti - mutta ei saisi mainostaa virheellisesti. :)

>Niissä on muutakin eroa, kuin ne hyppärit emolla. Olegilin
>kone on melko viraton

Juu, siitä olemme samaa mieltä että Ole-Egilin kone on eri kuin
ne mitä toimitettiin suuria määriä. Tosin tämän piti olla se
"identical to final" kone... :) Firmwaressa ja bPlanin löytämässä
bugissa olikin riittävästi ongelmaa, että "identical to final"
-suunnitelmat piti romuttaa ja tuoloksena oli se AmigaOne-SE
jota sitten isompia määriä toimitettiin - hyppylankoineen
kaikkineen...

Harmi että Eyetech nihkeilee korjauksissa ja informaatiossa.
AmigaOnen maine otti tästä joka tapauksessa pitkäki aikaa
yhteisön sisällä osumaa, samoin Eyetechin. Toivotaan että
VÄHINTÄÄN ottavat opiksi näistä läksyistä tulevissa malleissa ja
niihin liittyvässä asiakaspalvelussa. Aina voi edes toivoa.

 

Boogie/GE
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 17.50:   
Janne: Aika kevyt kuva sinulla tästä AmigaOne/AOS4 -proektista.
Kun ensimiset AmigSE:t tomitettiin, niili käytännssä toiinut mikän - shut vuodesta 3-2002, sii3V. Emlla oliSoftexROM 1997, siilähdettiin. Justin oli se, joka ensimmäisenä xin ko toimimaan (enaiva noi pm). Ol sannut kehityyötä min alusta lähtien (Jeimiknkevy rupama. En koneet samimaan Linuxin kanssa, sitAOS4:nen iin.
Odtetaan AOS4:neatsotaan sitten. Trkoit japäärä otulevtus,udet konet kokehidosstai.

Jnne:Miksi ihmettn Mac-ehuja Am-palst, net varmymmärrä, ettässajassa jotkutonat johommneet X:ne koneen.Katsnyt maain histo©, Jku,Peaßos,Maac, mssäajanstsa ? Jatämei liityhän IE-onglmitenkään, vaiNiineän sen kone¤eenpäittämn IDE-ongelmpistakaan :) Hm-µµ.MiksknEtec AXEupgrdarsikaa?? Monnista omstastan htaeet udemiin!½

 

Miikka
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 17.51:   
Janne:

Jos jollekin on tullut mieleen, että olen julkinen ymmärtäjä... väärin. En vain jaksa sotkuttaa ympäriinsä, näistä samoista asioista on tapeltu pitkään.

Se, että ihmiset ylipäätään joutuvat valittamaan, on merkki jostain.

Jonkinlainen yllätys oli, että genesi aikoo mennä ketarat pystyyn (onko mennyt jo?).

Saako pegasosta vielä ja jatkuuko valmistus ??

Fakta on myös se, että jos eye-tech ei terävöitä asennettaan, niin se on ja pysyy just sen kokoisena yrityksenä, kuin se tällä hetkellä on. Eli pienenä, jos edes selviää.

Eli jos markkinoille tulee kasvua ja kysyntää, niin e-tech ei nykyisellään kykene sitä paikkaa täyttämään. Tai tuloksena on paljon tyytymättömiä asiakkaita. Tässä vaiheessa tämä on vielä pientä. Mutta jos kuvioihin tulee ihmisiä, jotka eivät aiemmin ole amigaa omistaneet, good-will loppuu kuin seinään. Se on vähän kuin adios sen jälkeen.

Sellasta tää on :)


Miikka

 

hooligan/dcs
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 17.59:   
@Boogie

ok :)

 

Miikka
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 18.28:   
Mä taidan haluta ton algoritmin, jolla boogie käsittelee tekstinsä ...

Miikka

 

Boogie/GE
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 18.44:   
Mitä friikin' ASC-soopaa ?!
Vedin tähän µA1:lle AWeb:n, kyllä on IB enemmän mieleeni, mutta tämä ei ole kaatunut tänään kertaakaan.
Siis 2002 lähdettiin melko tyhjästä, boot-ROM oli Softex vuodelta 1997. Ensin Linux toimimaan, Justin was first ! Sitten AOSsiin.
Realismia versus lätinä: Monet päivittivät Eyetech:n SE-XE tarjoukseen ja useat ovat jopa ostaneet µAmigaOne:n lisäkoneeksi.
Tässä samaisen tyhjästä-AOS4:een -aikajanan sisällä jotkut ovat päivittäneet hardwarea 1-2:een kertaa (Janne: Kuinka sinä X-Peg-Mac)?

Odotetaan AmigaOS4, se on niin lähellä ja eiköhän tämän 'mikä bugaa' -keskustelun voi aloittaa sitten taas.

 

Miikka
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 19.00:   
Janne:

@Miikka

>>Sitä paitsi, toi on mainospuhetta, edelleen, toi alanin ilmoitus
>>emoista

>Varmasti - mutta ei saisi mainostaa >virheellisesti.

P:n puhujia on maailma täynnä. Oli joltisenkin yllätys, että Alan&kumpp ovat jättäneet oikaisematta aika paljon juttujaan. Yltiöpositiivisuus aiheuttaa rahallisia tappioita :)


>>Niissä on muutakin eroa, kuin ne hyppärit >>emolla. Olegilin kone on melko viraton

>Juu, siitä olemme samaa mieltä että Ole-Egilin >kone on eri kuin ne mitä toimitettiin suuria >määriä. Tosin tämän piti olla se "identical to >final" kone... Firmwaressa ja bPlanin löytämässä
>bugissa olikin riittävästi ongelmaa, että >"identical to final" -suunnitelmat piti romuttaa >ja tuoloksena oli se AmigaOne-SE jota sitten >isompia määriä toimitettiin - hyppylankoineen
>kaikkineen...

Niitä hyppäreitä aina silloin tällöin näkee...pelkät hyppylangat itsessään ei tee tuotteesta sen parempaa tai huonompaa, riippuen paikasta :) Viimeistelyjälki tietysti tökkii.

Mä en silti ymmärrä, miksi vielä ihmiset jaksavat takertua joihinkin juttuihin, joita on tapahtunut joskus 2002 alussa, liki kolme vuotta sitten. Vankkurit ovat siirtyneet aika paljon eteenpäin sen jälkeen? Ei minua ainakaan jaksa kiinnostaa muistella jokaista yksityikohtaa, mikä on mennyt pieleen. Kannattaiskos katsoa sitä, mitä jo on olemassa ? Välillä niihin hyviin asioihin ?

Ainakin OS4 rintamalla asiat on softan puolesta aika hyvässä mallissa. Uusista uA1 koneista ei ainakaan vielä ole alkanut mitään narinaa. pl. jokin juttu, jossa jo epäiltiin, että se PCI ei tue DMA:ta tai INT on jäänyt vetämättä. Ihmeen vähän siis tähän mennessä.

Natiivia softaa on tylyn vähän, ei voi mitään. Sovelluspuolella on aukkoja.

Sinisellä puolella on tarjolla hyviä masiinoita ja ilmeisesti MOS 1.5 tulee kuitenkin ulos. Softapuolella on myös aika hyvin liikettä.

Voisin väittää, että tilanne on liikkunut käytännön tasolla parempaan suuntaan kuitenkin.

>Harmi että Eyetech nihkeilee korjauksissa ja >informaatiossa. AmigaOnen maine otti tästä joka >tapauksessa pitkäki aikaa yhteisön sisällä >osumaa, samoin Eyetechin. Toivotaan että >VÄHINTÄÄN ottavat opiksi näistä läksyistä >tulevissa malleissa ja niihin liittyvässä >asiakaspalvelussa. Aina voi edes toivoa.

No, kuinka monet lopulta olisivat valmiita sijoittamaan rahojaan A1-koneisiin ?

Mä en ole mikään Alanin opettaja, eikä se sellasta tarvii. Kyllä se pohjimmiltaan tietää asioiden tökkivän.

Asiakaspalvelu tuskin paranee niin kauan, kuin resurssipula vaivaa.

Informaatiopommituksessa voit ryhtyä kiusaamaan MAIta. Sieltä se XE-fix on kotoisin (tämä on varma tieto). Alanilla sitä tietoa tuskin on.

Tämän homman ongelmat tulee myös pitkälti siitä, että rahaa tuskin kenenkään taskut pursuaa. Uskoisin, että lähtokohtaisesti bbrv:n yritysrypäs kykeni sijoittamaan aika kivasti rahaa heti lähdössä ja sillähän voidellaan rattaita mukavasti. Plus että pegasoksen emojen valmistajalla on paljon kokemusta tekemisestä myös pienissä sarjoissa.

Tämän A1 puolen e-tech/MAI touhut näyttävät melko tyhjätaskuiselta. Varmaan sitten heijastuu myös niihin asioihin, jotka ensimmäisenä meille näkyy. Ammattimaiseen tekemiseen tarvitan kaksi asiaa, rahaa ja ammattitaitoisia ihmisiä. Jotakin siitä puuttuu tällä hetkellä.

Lopettelen tällä erää, jos vaikka kahlaisi c-manuaalia.

Miikka

 

Miikka
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 19.07:   
Boogie:

No huh ... vähän jo ajattelin, että tarviitko lääkäriä.

Kerro kommenttisi jossain vaiheessa uA1:stä.

Onko sulla riser korttia sellaseen? Testaa (jos voit) niin, että vedät vaikka kaksi korttia kiinni ja täys rasitus päälle. Mitä kertoo prossamittari ?

 

Jupp3
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 19.39:   
Janne:

>Ja XE:ssä korjataan (jos korjataan) ilmeisesti USB ja IDE-lockup mutta ei Artician cache coherency -bugia muuta kuin OS4:ssä softalla kiertäen... so no Linux?

Etköhän nyt vähän liioittele...

Kyllähän Linux on tainnut vanhemmillakin emoilla toimia, kunhan DMA:n pistää pois päältä. Käytännössä toi meinaa sitä, että emoa tuskin kannattaa hommata linux-only-käyttöön, mutta eiköhän sillä "hätätapauksissa" (tarvii softaa, josta ei ole amiga-versiota) linuxia aja...

MicroA1 on tietenkin asia erikseen.

 

itix
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 19.45:   
Jupp3: Entäs ethernet, USB tai PCI?

 

Miikka
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 19.56:   
itix:

Jupp3: Entäs ethernet, USB tai PCI?

PCI toimii XE:ssä, hyvin luultavasti myös SE:ssä. Jos sulla on eri tietoa, tiedät enemmän kuin minä. Jos sulla on jokin linkki, heitä tänne.

Ethernetin toimimattomuus korjaantuu samalla kertaa, kun DMA pistetään kuntoon.

USB:ssä ei ole ainakaan vielä todistettavasti muuta vikaa, kuin se kondensaattorien vaihto. Muutama fix on tehty. Tyypillisesti ihmiset, joilla on onnistunut, ovat hiljaa kuin hiiret. Pari on korjattu "jonkun" toimesta ja peenähän se emo on...


Miikka

 

Miikka
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 20.00:   
Itix:

Menikö vähän ohi ...

Tää on jo niin vanha juttu, ettei tullut heti mielleyhtymää :)

MAI on toimittanut YDL:n ekan cd:n ison, jossa on fixit cache cohorencyyn. Toimii. Nyt ne on käsittääkseni adaptoitu rossin toimesta myös debianin koodiin.

Miikka

 

Janne
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 22.41:   
@Miikka:

>Jonkinlainen yllätys oli, että genesi aikoo mennä ketarat
>pystyyn (onko mennyt jo?).

Mitä minä missasin... Viittaatko uutiseen että Genesi keskittää
toiminnot jenkkeihin Luxemburgin yhtiön sijaan vai enkö ole
seurannut viikonloppuna tarpeeksi? :)


@Boogie:

>Tässä samaisen tyhjästä-AOS4:een -aikajanan sisällä jotkut
>ovat päivittäneet hardwarea 1-2:een kertaa

Ihmiset jotka ostivat AmigaOnen pari vuotta ennen ensimmäisen
pre-releasen julkaisua lupauksella "few more weeks"...? :)

>(Janne: Kuinka sinä X-Peg-Mac)?

Jep. Peg ja Mac. :) Mac on jäljellä.

>Odotetaan AmigaOS4, se on niin lähellä ja eiköhän tämän 'mikä
>bugaa' -keskustelun voi aloittaa sitten taas.

Tätä perustelua en ole koskaan ymmärtänyt. Mitä ihmeen
magiaa liittyy siihen julkaisupäivään jolla voidaan selittää tilanne
kuin tilanne, ongelma kuin ongelma? Kohta luulen ettei valmista
OS4:sta aiota koskaan julkaista koska on liian kätevää vedota
aina siihen ettei se ole valmis... :) No, vitsi vitsinä.


@Miikka:

>Niitä hyppäreitä aina silloin tällöin näkee...pelkät hyppylangat
>itsessään ei tee tuotteesta sen parempaa tai huonompaa

Ei tietenkään. Pointtini oli ainoastaan se, etten ole tietoinen kuin
yhdestä AmigaOne-SE-revisiosta jossa on Articia-fix ja siinä on
hyppylangat (+ mitä muuta siihen liittyykään). Sen lisäksi tietysti
se ensimmäinen would have been "identical to final" eli yhteensä
kaksi AmigaOne-SE-revisiota joita tiedän ihmisillä olevan. Toki
niitä voi olla muitakin, mutta tämä liittyi siihen keskusteluumme
tuolla ylhäällä... Hyppylangat sinänsä eivät ole Paha Asia (eivät
ainakaan Tärkeä).

>Mä en silti ymmärrä, miksi vielä ihmiset jaksavat takertua
>joihinkin juttuihin, joita on tapahtunut joskus 2002 alussa, liki
>kolme vuotta sitten.

Eikös tässä yhteisössä mielellään puida VIScorpiakin... :) Ja mikäs
siinä, jos se on relevanttia. Se mikä AmigaOne-SE:stä ja XE:
stäkin tekee relevanttia ovat asiakkaat jotka eivät vieläkään ole
saaneet korjauksia paikoin rikkinäiseen tuotteeseensa. Ei ole
mitään closurea, finalitya - ei ratkaisua, ei konkurssia, ei mitään
legitiimiä syytä... vain näennäinen unohdus.

Lisäksi nykytapahtumilla on linkki kritiikin kohteen osalta
vanhaan. Alan Redhouse itse hiljan väitti että "everybody knew"
ostavansa betaa. Mielestäni on olennaista todeta, ja siihen olen
tässäkin ketjussa omissa kommenteissani puuttunut, että
todellisuus jollaisena se yritetään tänäpäivänä maalata oli aika
toinen pari vuotta sitten. AmigaOnen toimittaja teki kaikkensa
kiistääkseen kaikki huhut ongelmista hardiksessa. Ei se nyt vaan
sovi että historiaa kirjoitetaan uudestaan milloin huvittaa?

>Asiakaspalvelu tuskin paranee niin kauan, kuin resurssipula
>vaivaa.

Asenneongelma tässä mielestäni on päällimmäisenä. Sekä BBRV
että Eyetech & co. voisivat molemmat tehdä oi niin toisin jos vain
asettaisivat egonsa hetkeksi sivuun.


@Jupp3:

>Kyllähän Linux on tainnut vanhemmillakin emoilla toimia,
>kunhan DMA:n pistää pois päältä.

DMA pois päältä ei ole ihan 2000-lukua, ei 1990-lukuakaan.
Vaan eipä sillä, Miikka sanoi tuossa viimeisimmässään että Linux
toimisi nyt? Toimiiko?


@Miikka:

>Ethernetin toimimattomuus korjaantuu samalla kertaa, kun
>DMA pistetään kuntoon.

Näitä ennustuksia on AmigaOnen osalta kuultu usein... :)

Vaan... ihmettelisin jos ei tuota ennemmin tai myöhemmin saada
kuntoon!

 

Jupp3
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 23.37:   
itix:
>Entäs ethernet, USB tai PCI?

Sama juttu, eivät estä Linuxin toimintaa _täysin_

Janne:

>DMA pois päältä ei ole ihan 2000-lukua, ei 1990-lukuakaan.

Pointti oli siis se, että mielestäni A1-emoa (varsinkaan vanhempia) ei missään nimessä kannata ostaa pelkkään Linux-käyttöön, mutta jos vaikka tarvii esim. OpenOfficea pari kertaa kuussa, niin eiköhän ne voi hoitaa Linuxin puolella, vaikka esim. DMA ei toimisikaan.

 

Joanna
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 23.52:   
Hmm.. Ei teidän sekoiluista ota enää selvää.. Eikä kai minun tarvisekkaan.

Vuoden takuuaika (tai euroopassa kahden) ei olen Eyetechinlle mikään automaattinen vapautus... Jos kortti (kuten on jäkikäteen julkisuuteen tullut) alkujaan suunnitteluviallinen, niin se korjausvastuu on edelleen olemassa. Se että käyttäjille valehdellaan kuukaudesta toiseen ei poista takuuvastuuta vaikka tämän kiemurtelun aikana takuu ehtisikin loppua.

 

Boogie/GE
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 0.40:   
Joanna: Jumax, nyt pääsit vähällä :) Ja hyvin sanottu, muuten!

ALL: SE-omistajat olivat dev-listalla, jota Ole-Egil moderoi. Tällä listalla OLI ajallaan UPDATE-tajoustiedot XE-emoon JA TÄTÄ myös SUOSITELTIIN.
Kaikki meidänkin SE-omistajat seurasivat tätä kyseistä developer-listaa. Käytännössä kaikki AmigaOneSE:n hankkineet laitettiin tälle listalle (ainoa ihminen jonka tiedän listalla olemattomaksi olisi juuri Miikka?). Eli kaikki AmigaOneSE -omistajat ovat saaneet kaikkea infoa (Mai:lla testatuista laitteista ledi ongelmiin) ajallaan. Kaikki varmaan olette kuulleet kyseisestä 'salaisesta' listasta, jolta vuoti julkisuuteen aina jotain pientä, kuten LiteA1-kuvat (muistaakseni olette puhuneet tuosta listasta täälläkin muutamaan otteeseen).
Tämä on aivankuin hakkaisi päätään seinään tämän jutun kanssa - Asiasta jauhavat ne, jotka eivät ole olleet mukana. PISTE. Kommentoikaa nyt AmigaOne-omistajat - jeetsut sentään - Te jotka olitte aikanaan mukana, vaikka pari sanaa 'Recommented A1XE Upgrade offer' !!!
Se on kiva pojat, että olette feetsuissa mukana ja otatte osaa, mutta IHAN TOTTA. :)

Sen mitä tiedän niin Linux on toiminut AmigaOneSE ja AmigaOneXE koneilla. Distroja mm. Debian, Yellow Dog ja Mandrake. Blaah, kernel omansa, distroksi sopii PowerPC (Mac). Korjatkaa nyt hetimiten jos olen väärässä - Kuten olen sanonut: Linux on kaukana musta.

 

Joanna
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 1.13:   
Tuntematta tuota mystista listaa en voi tietenkään kiistää tai kommentoida mitään mitä siellä on sanottu vaan voin kommentoida vaih yleisellä tasolla:

A) Suljettujen listojen (ja tarkemin määrittelemättömän "salaisen tiedon") käyttö julkisuudessa tehtyjen ja osoitettujen virheiden selityksinä vuosikausia jälkijättöisesti on aika epäilyttävää, vallankaan jos sitä listaa ei voida avata väitteiden tueksi.

B) Kyseisen listan pienuuden (ja osallistujen amatööriyden, anteeksi vaan) huomioiden on valitettavan todennäköistä että siellä on joko vahingossa tai tietoisesti syötetty asiakkaille mitä sattuu soopaa jonka uskominen on osasyy asioiden sekaisuuteen ja hitaanseen korjaantumiseen.

 

itix
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 2.02:   
Tuo a1g3dev (?, jos muistan nimen oikein) on lopetettu jo aikoja sitten enkä usko että missään on maileja enää tallessa.

 

Boogie/GE
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 2.09:   
Joanna: Tarkoitin tuolla ylempänä tuoda esiin erityisesti sen, että suositeltu SE-XE päivitystarjous oli SE-omistajille arkipäivää. En millään tavoin selittänyt muuta listan sisältöä, enkä antanut kuvausta, enkä varsinkaan pyrkinyt käyttämään tätä 'julkisuudessa tehtyjen ja osoitettujen virheiden' selityksinä. Sana salainen oli tekstissäni lainausmerkeissä, huumorina siitä, että se oli joidenkin listaan suhtautumista selittävä sana.
Eiköhän tuo projekti olisi pelkillä amatööreillä mennyt niin syvään saveen, ettei sieltä mitään olisi noussut. Olen kommentoimatta Linux/AOS4 -kehitysnopeutta, ok. Mystiseksi listaa en kokenut ikinä, epäilen että tuskin noin koki kukaan muukaan osallinen.

A) A1-omistajat, Linux kehittäjät, Amiga-kauppiaat ja muutamia 'teknikoita'. Siinä sitä onkin varsinainen salaseura :) Kuten kirjoitin, ja miksi näin kirjoitin, oli listalla ollut päivitystarjous SE-XE, muutamaan kertaan tiedoitettuna, suositeltuna ja pitkään voimassa. Suljettuna lista oli vain työrauhan takia, avoimena projektikehitys olisi luultavasti ollut huomattavan paljon hankalampaa.

B) Kun siellä olivat esim. maailman Amiga-kauppiaat, niin siellä varmasti kannattikin, sekä tietoisesti, että vahingossa syöttää 'soopaa' ja saada se myöhemmin takaisin, muodossa tai toisessa.

 

Boogiebaby
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 2.09:   
itix: :) Mistäs tiiät, vaikka kaikkia meitä biokalkulaattoreita väijyis sen 7th inkarnaatio ?

 

Jupp3
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 2.21:   
Eikös takuu meinaa käytännössä sitä, että *tuotteen ostaja* voi takuuaikana *halutessaan* vaatia rahat takaisin tai toimivan tuotteen tilalle, mikäli ei voi tuotetta itse helposti korjata (eli siis esimerkiksi softapäivityksen asentaminen käyttöjärjestelmään, joka tavalla tai toisella korjaa hardwaren bugit)

Tosin tuohon "itse korjaamiseen" tuskin on mitään laillista velvoitetta, mutta käyttis on vielä virallisesti beta, eikä siinä muutenkaan ole kaikkia lopullisen version ominaisuuksia.

Avainsanat on korostettu *-merkeillä.

Totta kai itseäkin ottaa joskus päähän se, kuinka asiat hoidetaan tai jätetään hoitamatta (osin "omalla puolellakin") mutta omalla kohdalla vaikutus on lähinnä se, että tuskin itse ostan AmigaOnea.

 

Miikka
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 4.40:   
@Miikka:

>Jonkinlainen yllätys oli, että genesi aikoo mennä ketarat
>pystyyn (onko mennyt jo?).

Mitä minä missasin... Viittaatko uutiseen että Genesi keskittää toiminnot jenkkeihin Luxemburgin yhtiön sijaan vai enkö ole seurannut viikonloppuna tarpeeksi?

ööö ... sorry ... vika on mun. Se oli oletus. Huono sellainen ja virheellinen käsitys.

Asia mitä en toivo. Mä toivoisin, että se jatkuu ja ehkä jopa OS4 pistettäisiin pegasokseen.

Miikka

 

Joanna
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 4.42:   
Miikka: OS4 pegasokselle ratkaisisi pari ongelmaa.. Mutta ymmärtääkseni se on senverran hankala asia (mm. OS4 lisensointi on sekaisin) ja poliittisesti arka kysymys ettei sitä kukaan voi/halua ajaa eteenpäin.

 

Miikka
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 5.12:   
Janne:

@Miikka:

>>Ethernetin toimimattomuus korjaantuu samalla >>kertaa, kun DMA pistetään kuntoon.

>Näitä ennustuksia on AmigaOnen osalta kuultu >usein...

>Vaan... ihmettelisin jos ei tuota ennemmin tai >myöhemmin saada kuntoon!

Asiaan on tällä hetkellä kaksi käytännön vaihtoehtoa.

1. PCI sil0680-udma ohjain

Mulla on st-labsin raid tyyppinen. Tällöin ei käytetä onboard ideä, joka on väärin langoitettu emolla (SE/XE). En ole siitä lukenut lopullista tuomiota, mutta jotenkin se menee niin, että eth/ide dma:t menevät ristiin tuon väärinkytkennän seurauksena. Ide-dma toimii niin kauan, kun eth ei ole käynnissä. Ei se aina tapahdu, mutta liian usein joka tapauksessa. Enemmän se katkoo ethiä, kuin sotkee ideä.

Vermeet on tietenkin samassa pci-letkussa.

PIO-modet toimivat onboar idellä, joten mulla on tällä hetkellä cd:t siinä. sil-ajuri on vielä beta, joten cd-romppareille dma on disabloitu (auth. Stephanie Guilllard). Myös quequeing on vielä kesken ajureilla(?). En kaivellut liian syvältä uutta päivitystä. On ollut aika kiirettä viikolla...

2. DMA/USB fix. DMA fix toteutetaan juuri korjaamalla emolta ne ristissä olevat vedot. Käyttäjiltä on tullut viestiä, että korjauksen jälkeen ide-dma toimii ja eth pyörii samaan aikaan. Tämä ei ole lopullista, koska en tiedä, millä tavalla ovat asiaa testanneet.

USB:stä on liian aikaista sanoa vielä mitään, koska usb ei ole vielä valmis. Se toimii joisenkin laitteiden osalta ok. KAikki tuetut luokat toimivat, kbd, mouse, massstorage, hid, hub. Missään luokassa ei toimi kaikki laitteet. kbd ja mouse lienevät aika hyvässä mallissa.

Joka tapauksessa 1. korjaus toimii. Olen stressitestannut sitä vetämällä paikallisverkossa 10 kpl n. 700 mb tiedostoa imutukseen yhtäaikaa ja ottanut sitte md5sumin tavaroista. Toistin testin 10 kertaa (eri päivinä, joten kuun ja tähtien asento on huomioitu...). Se siis toimii.


Miikka

 

Miikka
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 5.16:   
Joanna:

Joo ... aika paljon pitää ihmisten vaihtua, ennenkuin OS4 näkyy pegasoksella :|

Siellä on aika paljon henk. koht. juttuja, jotka juontavat jo jonnekin 90 luvulle. Ihmiset aina luulevat, että suuret johtajat ovat tollasesta henk.koht. asioista vapaat, mutta mun mielipide on, että raha ei ensisijaisesti ratkaise. Vaan muut seikat. Valta nyt lähinnä.

Miikka

 

Miikka
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 5.17:   
Joanna:

Takuu-asiat on juuri niin, kuin sanoit.

Miikka

 

Miikka
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 6.09:   
ALL:

>ALL: SE-omistajat olivat dev-listalla, jota Ole->Egil moderoi. Tällä listalla OLI ajallaan UPDATE->tajoustiedot XE-emoon JA TÄTÄ myös SUOSITELTIIN.
>Kaikki meidänkin SE-omistajat seurasivat tätä >kyseistä developer-listaa. Käytännössä kaikki >AmigaOneSE:n hankkineet laitettiin tälle >listalle
>(ainoa ihminen jonka tiedän listalla >olemattomaksi olisi juuri Miikka?).


En ollut listalla. Olin tuolloin Espanjassa eikä minulla ollut kotona nettiyhteyttä, eikä juuri aikaa seurata mitään viestiliikennettä. Seurasin lähinnä AONEen liittyviä juttuja julkisilta kanavilta.


>Eli kaikki AmigaOneSE -omistajat ovat saaneet >kaikkea infoa (Mai:lla testatuista laitteista >ledi ongelmiin) ajallaan. Kaikki varmaan olette >kuulleet kyseisestä 'salaisesta' listasta, jolta >vuoti julkisuuteen aina jotain pientä, kuten >LiteA1-kuvat (muistaakseni olette puhuneet >tuosta listasta täälläkin >muutamaan otteeseen). >Tämä on aivankuin hakkaisi päätään seinään tämän >jutun kanssa - Asiasta jauhavat ne, jotka eivät >ole olleet mukana.
>PISTE. Kommentoikaa nyt AmigaOne-omistajat - >jeetsut sentään - Te jotka olitte aikanaan >mukana, vaikka pari sanaa 'Recommented A1XE
>Upgrade offer' !!! Se on kiva pojat, että olette >feetsuissa mukana ja otatte osaa, mutta IHAN >TOTTA.

Tässä kommenttia. Tässä vaiheessa Alanilla ei ollut enää minun toimivaa email-osotetta. Yahoo meni umpeen vähäisen käytön takia. Siitä HUOLIMATTA Alan kaivoi minut jostain esiin (mun nimisiä ihmisiä ei ole montaa tällä planeetalla) ja lähetti tarjouksen vaihdosta. Johon vastasin ei, koska halusin säästää rahaa tulevaisuutta varten.

Ja edelleen, ei se nyt mikään salaisuus ollut se päivitystarjous, kyllä se tieto minulle tuli vastaan ilman Alanin yhteydenottoakin.


>Sen mitä tiedän niin Linux on toiminut >AmigaOneSE ja AmigaOneXE koneilla. Distroja mm. >Debian, Yellow Dog ja Mandrake. Blaah, kernel
>omansa, distroksi sopii PowerPC (Mac). Korjatkaa >nyt hetimiten jos olen väärässä - Kuten olen >sanonut: Linux on kaukana musta.

Voi olla, että valehtelen, aikaa on kulunut jo paljon. IDE DMA disabloituna Linux toimi alusta lähtien, jopa eetteri pelitti tuolla kokoonpanolla. USB ei toiminut ikinä. Eri asia on sitten, mitä on linux ilman dma:ta. Ei ihan niin huono, mitä voisi kuvitella (jos on riittävästi muistia) muttei nyt ihan paras mahdollinenkaan. Käytin debiania, sen minkä linuxia käytin. Se pyöri ihan ok. Käyttelin jopa blenderiä, joka ei ole kevyimmästä päästä.
  

Joanna:

>A) Suljettujen listojen (ja tarkemin >määrittelemättömän "salaisen tiedon") käyttö >julkisuudessa tehtyjen ja osoitettujen virheiden >selityksinä
> vuosikausia jälkijättöisesti on aika >epäilyttävää, vallankaan jos sitä listaa ei >voida avata väitteiden tueksi.

Se oli suljettu lista sen tähden, että se oli developer lista. Kaikki bisnes tässä maailmassa ei ole avointa. Koittakaa nyt hyvät ihmiset painaa kalloonne : Ensimmäinen erä (1st production round) SE emoista oli suunnattu developereille. Jos joku osti sen kotikäyttöön, se oli sitten toinen asia.

Pakko vedota suljettuun listaan, koska täällä väitetään sen aikaisten emojen olleen consumer versioita. Se on ihan sama, mitä siellä netissä on lukenut mainostarkoituksessa.

Olin tuolloin kirjeenvaihdossa Alanin kanssa ja se tuli hyvin selväksi siinä tilanteessa.

Yritän kaivaa dokumenttia tilaus/maksuhetkestä. Mulla on tuolla pahvilaatikossa näköjään sen aikaisia pankkitositteitta.

Janne&muut:

voi taas käyttää leikepöytää, jos huvittaa. Ostitko sen ilmoituksen seurauksena emon ? Et, miksi sitten siihen viittaat, et ole menettänyt mitään ?? Mikä ylipäätään on motiivisi ?? Näyttää siltä, että näistä asioista kärsineet osaavat itsekin pitää puoliaan, AW:ssä lienee nyt n. 200 mailia hw-aiheesta, ihan asiallista vielä.

Kumma juttu, että suurimmat valittajat eivät omista AONEa ?? Missä olosuhteissa ostaisit sellaisen ?? Ostaisitko missään olosuhteissa ??

Myönnän, että muotoilu jätti toivomisen varaa. Sen pystyi tuolloin lukemaan siten, että minä (Alan) myyn näitä emoja suoraan developereille ja jälleenmyyjille. Jälleenmyyjillä oli vastuunsa sitten myydä eteenpäin näitä ihmisille. Ja Boogie tunsi vastuunsa, eikä myynyt näitä ihmisille. Luultavasti (toivottavasti) myös muut, koska AW:ssä ne ihmiset ovat tietyllä tavalla valikoitunutta porukkaa kuitenkin.


Joanna:

Vuosikausia vanhojen virheiden kaiveleminen on aika epäilyttävää.


>B) Kyseisen listan pienuuden (ja osallistujen >amatööriyden, anteeksi vaan) huomioiden on >valitettavan todennäköistä että siellä on joko
>vahingossa tai tietoisesti syötetty asiakkaille >mitä sattuu soopaa jonka uskominen on osasyy >asioiden sekaisuuteen ja hitaanseen
>korjaantumiseen.

Tuo ei ole fakta, se on oletus. Oletukset asiatasolla on ok. Henkilökohtaisella tasolla negaatioiden puolella eivät. Sorry vaan ... tuskin tässä ketään mitään itse täydellisyyksiä ollaan :)

Varhainen lintu nappaa madon ... jos ryhtyisi tekemään jotain hyödyllistä :)  

Miikka

 

itix
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 6.36:   
No minua lähinnä kummeksuttaa Alanin lausunnot jonka mukaan kaikki oli kunnossa ja rauta toimii. Hiukan on sellainen tunne että julkisuuteen kerrottiin toista mitä totuus oli.

 

Joanna
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 7.01:   
Miikka: Halukkuudestani A1/os4 hankintaan löytyy todisteet mm vanhemmista saku-foorumin jutuista, arviolta vuoden 2002 alusta tms.. MUTTA Itselläni on ollut alusta saakka selkeä linja AmigaOne/OS4 ostamiseen , eli ... En maksa tuhatta euroa lelutakseni betoilla.

No, ne koneiden tekijät (ja listalaiset) on mitä on. Tällähetkellä (edelleen) odotan että oppivat virheistään ja siinä samalla korjaavat entisensä. Jos eivät niin ei voi mitään... Mutta Hardissuunnittelua vuosia tehneenä sanon että jos tuonkokoisia idiootti-mokia ei saada pois korteista kolmessassa vuodessa niin jossain on todella pahasti vikaa.

Ïtix: Joidenkin mielestä niitä Alanin lausuntoja ei ole koskaan ollutkaan.. En sitten tiedä onko kyse joidenkin ihmisten valikoivasta muistista vai eri alueiden seuraamisesta.

 

Miikka
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 7.18:   
Itix:

Ai tuntuu ?? mun mielestä tämä koko touhu on kaikin puolin ollut p:n puhumista.

Tulokset kuitenkin ratkasee, ei sitä voi ajatella niinkään, että ottaa ihmisten piirteet tai touhut henkilökohtasesti (Olen nähnyt ja tavannut jos jonkinlaista viipeltäjää, ei toi nyt mitään ihmeellistä ole). Alanilla on jotain, mitä mä haluan ja tarvitsen, olkoon sitten muuten miten hyvänsä.

Se nyt tietysti huolestutttaa, että tarjoaako tämä jatkuvuutta. Ketä hyvänsä muukin voisi ryhtyä markkinoimaan MAIn lautoja, mutta en tosiaan tiedä, kelle pitäisi maksaa amiga-lisenssi. KMOS vaikuttaa pelkältä peitefirmalta...

Mulla on oma käsitykseni, miksi siihen on ajauduttu. En tiedä, en jaksa niitä kait tänne laittaa, tai mihinkään. Paineet onnistua varmaan olleet aika kovat, egojuttuja, infon puutetta myös Alanilla, väärää tietoa myös, toiveajattelua jne...

Surkeaa se on.

Miikka

 

Miikka
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 8.17:   
itix:

>No minua lähinnä kummeksuttaa Alanin lausunnot >jonka mukaan kaikki oli kunnossa ja rauta >toimii. Hiukan on sellainen tunne että >julkisuuteen kerrottiin toista mitä totuus oli.

En tohdi väittää, että Alan olisi tietoisesti noin suurta ankkaa päästänyt suustaan. Totuus ei ilmeisesti ollut selvillä ja ihmiset olivat toiveikkaita, ongelmat reatkeavat jne... MAIn osuus ?

Mukaavaa että osallistut keskusteluun :)

Miikka

 

Miikka
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 9.08:   
>Miikka: Halukkuudestani A1/os4 hankintaan löytyy >todisteet mm vanhemmista saku-foorumin jutuista, >arviolta vuoden 2002 alusta tms.. MUTTA
>Itselläni on ollut alusta saakka selkeä linja >AmigaOne/OS4 ostamiseen , eli ... En maksa >tuhatta euroa lelutakseni betoilla.

Lelutit pegasoksella riittävästi ?? Olisitko tulevaisuudessa valmis ostamaan AONEn

>No, ne koneiden tekijät (ja listalaiset) on mitä >on. Tällähetkellä (edelleen) odotan että oppivat >virheistään ja siinä samalla korjaavat >entisensä. Jos eivät niin ei voi mitään... Mutta >Hardissuunnittelua vuosia tehneenä sanon että >jos tuonkokoisia idiootti-mokia ei saada pois >korteista kolmessassa vuodessa niin jossain on >todella pahasti vikaa.


Tiedän jotain taustastasi, joten kunnioitan tietojasi raudasta. Olen itse manageroinut yhtä hw/sw projektia, jotan tiedän jotain aiheesta, kylläkin aivan liian vähän.

Mitä listaa tarkoitat ? AW ??

Miksi odotat, että he korjaavat virheensä ? Ovatko he sinulle jotain velkaa ? Oletko menettänyt henkilökohtaisella tasolla jotain siitä syystä, että asiat eivät toimi haluamallasi tavalla ? Miksi niiden pitäisi toimia haluamallasi tavalla ? Jos et ole sijoittanut tuohon kohellukseen mitään, en ymmärrä, miksi kritisoit ... ? ongelmia on , sen se kuuluisa sokea reettakin näkee. Siis ei minulla ole mitään vastaan, jos haluat haukkua mitä hyvänsä. Mutta miksi nähdä vaivaa, se ei edes rakenna mitään? Jos haluat muutoksia, ota yhteyttä kyseisiin henkilöihin, jos sinulla on kokonaisuutena toimiva ratkaisu olemassa :) OIlen ihan tosissani, ei tämä ole mitään veetä ...

Itse tuote on edelleen siinä vaiheessa, että se voi yhtä hyvin epäonnistua. Eikä se tarkoita rautaa, vaan kokonaisuutta. Pelkällä käyttöjärjestelmällä ei paljoa tee, oli se sitten kuinka hyvä tahansa. Tämän jutun onnistuminen kokonaisuutena on vielä kaukana, rautaongelmia tai ei.

Jossain on todella vikaa. Mutta tohditko silti väittää, että kaikki ihmiset, jotka pyörivät AONEn ympärillä, ovat kyvyttömiä hoitamaan tehtäviään ?? Oletko koskaan ollut budjettivastuussa, paininut rahoitus- ja resurssiongelmien kanssa ?? Lienee niin, että tämä juttu roikkuu rahasta enemmän kuin mistään muusta.


>Ïtix: Joidenkin mielestä niitä Alanin lausuntoja >ei ole koskaan ollutkaan.. En sitten tiedä onko >kyse joidenkin ihmisten valikoivasta muistista >vai eri alueiden seuraamisesta.


En ole mielestäni väittänyt, että Alanin jutut ovat olleet kaikki totta, tai osittain tai mitään ?? En ole tosin juuri suostunut haukkumaankaan :)

Kyse on lähinnä siitä, miten ihmisten lupaukset ottaa.

Fakta1: Ihmiset puhuvat kaikenlaista, pääasiassa peetä, toiveikkuuttaan.

Fakta2: Ihmiset puhuvat kaikenlaista peetä, pelastaakseen oman nahkansa.

Fakta3: Kaikki puhe on peetä siihen asti, kunnes toisin todistetaan, ts. siihen asti, kunnes lupaukset on täytetty.
>

Siitä en liikahda piruakaan, että alkupään emot oli tarkoitettu developereille. Ei kait muuten mitään developer-listaakaan olisi tehty.

Miikka

 

Janne
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 11.41:   
@Boogie:

>ALL: SE-omistajat olivat dev-listalla, jota Ole-Egil moderoi.
>Tällä listalla OLI ajallaan UPDATE-tajoustiedot XE-emoon JA
>TÄTÄ myös SUOSITELTIIN.

Sorry, mutta ei muuta mitään. Uskon kyllä, mutta ei muuta
mitään. Tiesin tarjouksesta, mutta ei muuta mitään.

"Hei, tää teidän ostamanne kone ei toimi. Tässä - ostakaa uusi,
saatte alennuksella!"

Ei takuu noin toimi. Ei vastuuta noin kanneta.

 

Janne
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 11.46:   
@Boogie:

>Tämä on aivankuin hakkaisi päätään seinään tämän jutun
>kanssa - Asiasta jauhavat ne, jotka eivät ole olleet mukana

Me kaikki olimme mukana julkisessa keskustelussa ja
tiedonjaossa. Me tiesimme sen kaiken, mitä uusi AmigaOnen
ostajakin tiesi ostopäätöstä tehdessään. Listalle pääsi vasta, kun
oli kiinnittänyt rahansa tuotteeseen.

Näin ollen meillä olevan tiedon pohjalta on täysin oikeutettua
arvioida kuinka asiallista AmigaOnen mainonta Eyetechin ja
kumppaneiden suunnalta oli ja missä määrin kuluttajaa
mahdollisesti johdettiin harhaan / vastuuta pakoillaan.

Asia ehkä olisi toinen, jos kaikki potentiaaliset ostajat ennen
ostopäätöstään olisivat olleet salaisella listalla ja saaneet jotain
salaista tietoa mitä meillä muilla ei olisi ollut.

Ja hei, tuo salaiseen tietoon ja salaisiin listoihin vetoaminen on
vähän vanha laulu punaisessa leirissä. Se on vähän samanlaista
mustaa magiaa kuin OS4 release dateen vetoaminen - tuntuu
ratkaisevan kaiken sanoa geneerisesti "ette tiedä kaikkea".

Miten olisi yksityiskohtia - kerro ihmeessä mitä olennaista
jätimme huomioimatta? Se ei riitä että "emme tiedä kaikkea" sillä
"se kaikki mitä emme tiedä" ei välttämättä mitenkään ole
relevanttia asialle jota kommentoimme.

 

Janne
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 11.48:   
@Jupp3:

>Pointti oli siis se, että mielestäni A1-emoa (varsinkaan
>vanhempia) ei missään nimessä kannata ostaa pelkkään Linux-
>käyttöön, mutta jos vaikka tarvii esim. OpenOfficea pari kertaa
>kuussa, niin eiköhän ne voi hoitaa Linuxin puolella, vaikka
>esim. DMA ei toimisikaan.

OK, agreed. Rajallisissa käyttötarpeissa myös ilman DMA:ta
Linuxista on kyllä hyötyä.

 

Janne
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 12.09:   
@Miikka:

>Se oli suljettu lista sen tähden, että se oli developer lista.
>Kaikki bisnes tässä maailmassa ei ole avointa. Koittakaa nyt

Älä nyt sentään pidä meitä hölmöinä. :) Tottakai on salaista
bisnestä maailma täynnä. Lähinnä huvittaa, että salaiseen listaan
vedotaan jotenkin maailmaa mullistavana asiana tässä
keskustelussa.

Julkinen tieto oli se minkä perusteella monet ihmiset tekivät
ostopäätöksensä. Jos minä olisin ostanut tuolloin AmigaOnen,
olisin tehnyt sen Eyetechin virheellisen mainonnan pohjalta.
Olisin uskonut että "identical to final".

Olen jälkeenpäin iloinen etten ostanut. Olisin voinut. OS4:n
puuttuminen lienee ollut suurin syy miksi jätin väliin.
Pegasoksen ostoon taas suuri motivaatio oli Sakun saama tuki
Genesiltä jota arvostin - Amiga Inc. ei antanut meille kuin tyhjiä
lupauksia. Pian vain huomasin ettei Pegasosta ollut aikaa
harrastaa ja myin pois.

Mutta se että ostin Pegasoksen kertoo siitä että olin/olen
potentiaalinen asiakas. Näytä minulle jotain mistä pidän ja minä
ostan. Olen kymmenen vuotta ollut Amiga-yhteisöaktiivi. En
minä ostanut Pegasosta siksi että olisin jotenkin sininen. Ostin
kun näin Amiga-like-masiinan joka vaikutti oikeasti
houkuttelevalta ja oli myynnissä. Tuolloin OS4 oli vasta
lupauksia, lupauksia, lupauksia.

>hyvät ihmiset painaa kalloonne : Ensimmäinen erä (1st
>production round) SE emoista oli suunnattu developereille. Jos
>joku osti sen kotikäyttöön, se oli sitten toinen asia.

Ja ymmärrä sinä: Mainostus oli toista. Ja kuluttaja näkee mitä
mainostetaan ja on tottunut uskomaan ainakin tiettyyn
pisteeseen saakka sen totuudenmukaisuuteen. Siksi EU:ssakin
on liuta lakeja jotka suojelevat kuluttajaa...

>Pakko vedota suljettuun listaan, koska täällä väitetään sen
>aikaisten emojen olleen consumer versioita. Se on ihan sama,
>mitä siellä netissä on lukenut mainostarkoituksessa.

Ei todellakaan ole ihan sama mitä "siellä netissä on lukenut
mainostarkoituksessa". Netissä on kirjoitellut porukkaa jotka
ovat ostaneet AmigaOnen esim. lehtimainoksen (Eyetechin)
pohjalta... ja nyt ihmettelevät kun rauta ei toimi.

>voi taas käyttää leikepöytää, jos huvittaa. Ostitko sen
>ilmoituksen seurauksena emon ? Et, miksi sitten siihen viittaat,
>et ole menettänyt mitään ?? Mikä ylipäätään on motiivisi ??

Mikä on ylipäätänsä ollut motiivini viettää viimeisin
vuosikymmen lukuisia iltoja tämän harrastuksen parissa? Vaikea
kai sanoa. Motiivit ovat vaihdelleet vuodesta toiseen. Kaipa
kaikki juontaa juurensa siihen maagiseen iltaan vuonna 1986
kun kannoimme isäni kanssa Tikkurilasta (kaupan nimeä en
muista) Amiga 500:n kotiin ja myyjä suositteli ettei kanneta
pahvilaatikon muovisesta kantokahvasta kun se oli liian heikko.
Oliko syynä liian heikko kahva vai se että sisällä oli laite "täyttä
rautaa"...

Oli aika jolloin Amigaa pystyi ylpeästi puollustamaan väittelyissä
ja kertoa sen erinomaisuudesta. Kenties haluaisin tämän päivän
keskusteluissa edes säilyttää ripauksen tästä realismista
itsepetoksen sijaan. En todellakaan halua, että Amiga-nimeä
vedetään kerta toisensa jälkeen lokaan asiattomalla käytöksellä.
Mieluummin puutun asiaan keskustelun keinoin ja pyrin sitä
kautta edistämään positiivista muutosta.

Ensiaskel on ymmärtää ongelma - keskustelu auttaa
ymmärtämään ongelman. Ehkä sitten ihmiset oppivat
korjaamaan sen...?

Se ylevistä päämääristä. Arjen keskellä realistisempi vastaus
lienee mielenkiinto aiheeseen ja luonne, joka ei ole kavahtanut
keskustelua ja mielipiteenilmaisua.

>Näyttää siltä, että näistä asioista kärsineet osaavat itsekin pitää
>puoliaan, AW:ssä lienee nyt n. 200 mailia hw-aiheesta, ihan
>asiallista vielä.

Luojan kiitos - viimeinkin osaavat! Johan tässä pari vuotta
elettiin ilmapiirissä jossa AmigaOnea ei saanut kritisoida ei
sitten millään.

>Kumma juttu, että suurimmat valittajat eivät omista AONEa ??

...koska suhtautuivat ehkä jo alkujaan muita kriittisemmällä
silmällä asiaan eivätkä sokeasti hypänneet kelkkaan mukaan? Tai
kokevat että voivat puhua avoimemmin kun ei ole omaa
investointia mitä suojella peittelemällä vaikeita aiheita. Syitä on
ziljoonia ja varmasti vaihtelevat henkilöltä henkilölle.

>Missä olosuhteissa ostaisit sellaisen ?? Ostaisitko missään
>olosuhteissa ??

Missä olosuhteissa ostin Pegasoksen? Näytä minulle jotain mistä
pidän tai jota tarvitsen ja minä ostan. Nykyinen Eyetech-show
tosin on varmistanut että aika paljon vettä saa virrata siltojen
alta ennenkuin uskaltautuisin laitetta ostamaan.

Eipä sillä, vaatisi aika paljon muutoksia myös että ostaisin uutta
Pegasostakaan! Genesilläkin on soppa keitettävänä vielä.

 

Janne
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 12.17:   
@Miikka:

>>Näyttää siltä, että näistä asioista kärsineet osaavat itsekin
>>pitää
>>puoliaan, AW:ssä lienee nyt n. 200 mailia hw-aiheesta, ihan
>>asiallista vielä.
>Luojan kiitos - viimeinkin osaavat! Johan tässä pari vuotta
>elettiin ilmapiirissä jossa AmigaOnea ei saanut kritisoida ei
>sitten millään.

Tästä vielä sen verran, että miksi sinäkin itse myönsit kokeneesi
tarvetta peitellä totuutta ostamastasi AmigaOnesta taannoin? En
tarkalleen tiedä mikä psykologia tätä aiheuttaa, mutta syystä tai
toisesta monet AmigaOnen ostaneista eivät vain yhtä helposti
kokeneet voivansa keskustella laitteen ongelmista kuin ne jotka
eivät sellaista ostaneet.

Oliko se ryhmäpainetta? AW.netissä ainakin oli pitkään (nykyisin
onneksi paljon vähemmän) sellainen ilmapiiri että porukka ei
uskaltanut kritisoida asioita kun pelkäsi sinisen trollin leimaa...

Jotenkin vaan viimevuosien keskusteluun on päässyt sellainen
sävy, että ihminen olisi jotenkin vähemmän Oikea Amigisti(R) jos
hän uskaltautuu kritisoimaan Nimen Omistajaa ja Oikean
Amigan Toimittajaa(R). Hommassa on ollut omituisia
kulttipiirteitä.

Onneksi ilma on puhdistunut ja uskon, että ongelmat sekä
punaisella että sinisellä puolella ovat jossain määrin auttaneet
tilannetta tasoittumaan ja kulttimentialiteetti on vähentynyt.

 

Janne
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 12.20:   
@Miikka:

>Jos et ole sijoittanut tuohon kohellukseen mitään, en ymmärrä,
>miksi kritisoit ... ?

Ainakin Joanna osti Party Packin ja omaa siten Amiga Inc.:ltä
$100:n edestä saatavia AmigaOnesta...

Myöhemmissa kuponkijutussa Eyetechkin alkujaan lupasi
toimitusprioriteetin kupongin ostajille (mikä ehkä kannusti
porukkaa ostamaan kuponkeja), mutta sittemmin kaikki ovat
tehneet pesäeron Amiga Inc.:stä ja pallo on palautettu täysin
sinne... liekö Joanna näkee koskaan kupongilleen vastinetta. Ja
jos näkee niin on tietysti eri asia onko enää vuosien jälkeen
kiinnostunut käyttämään kuponkiaan.

 

Janne
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 12.23:   
@Miikka:

>Siitä en liikahda piruakaan, että alkupään emot oli tarkoitettu
>developereille. Ei kait muuten mitään developer-listaakaan
>olisi tehty

Mutta vaikka ne olisivat olleet vain developereille, niin saako
developereille sitten myydä mitä vaan soopaa ilman takuuta?

 

Janne
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 12.28:   
@Miikka:

>Miksi odotat, että he korjaavat virheensä ? Ovatko he sinulle
>jotain velkaa ?

Tässä on muuten myös sellainen tausta, että Joanna ihan noiden
ekojen AmigaOnejen julkaisun aikaan kritisoi Redhouselle hänen
lausuntojaan ja yritti selvittää kuinka valmis ja testattu
AmigaOne-SE oikeasti olikaan.

Sittemmin osoittautui että Joanna oli skeptisyydessään oikeassa
rautakokemuksensa pohjalta ja Redhouse väärässä. Ei ihme jos
moni raudasta vähemmän tietävä (kuten vaikka minä) uskoi
Redhousen pajunköyttä paljon pidempään.

 

Janne
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 12.42:   
@Miikka:

>En tohdi väittää, että Alan olisi tietoisesti noin suurta ankkaa
>päästänyt suustaan. Totuus ei ilmeisesti ollut selvillä ja ihmiset
>olivat toiveikkaita, ongelmat reatkeavat jne... MAIn osuus ?

Olennaista tässä on myös ymmärtää se, että Alan ja kumppanit
(mm. Hyperionin väki) eivät vain kertoneet virheellistä tietoa
julkisuuteen, vaan myös kiistivät kaikki sittemmin oikeaksi
osoittautuneet tiedot jyrkästi, väittäen kertojia FUDaajiksi,
valehtelijoiksi, vedoten siihen että ovat kilpailijoita/epäpäteviä
yms yms.

On yksi asia kertoa totuutta joka on väärä mutta jonka uskoo
olevan oikein. Toinen asia kiistää toisen kertoma totuus joka
myöhemmin osoittautuu oikeaksi, eikä missään vaiheessa edes
sanoa "anteeksi olimme väärässä"... vaan sitten vedotaan
"everybody knew" tyylisiin latteuksiin kun ensin oli pari vuotta
tehty parhaansa että everybody didn't know.

 

Joanna
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 12.43:   
Janne: Luultavasti Miikka ei myöskään valtiosta poissa olleen tiedä että minä (*) olin se joka Demosi AmigaDe-Partypackkia viimeisessä isossa (ehkä parityhatta kävijää?) Sakutapahtumassa syksyllä 2002... Yksin, sen jälkeen kun AmigaInc oli luistanut lupauksistaan osallistua tapahtumaan ja jättänyt mm toimittamasta edes yhtä PDA:ta lainaan esittelyä varten..

Alunperinhän Fleecy itse oli luvannut tulla paikalle, tuoda demolaitteita ja esitellä AmigaDE:tä. Kiva sotku kaikille Saku-tapahtuman järjestäjille, kun viimehetkillä sitten selvisi että Heurekassa on Luentosali varattuna (Sakun maksamana) Fleecylle joka ei ole ilmeisesti edes samalla mantereella silloin.

Mutta.. Tuo on vain osa kokonaisuutta, vain osa luottamuksen menoa. Kehoittaisin Miikkaa lukemaan täältä vuoden 2001-2002 juttuja... niistä selviää paljon siitä mitä on ollut tekeillä ja mitä on kuvitelu tulevaisuudesta.


(*) Tiedän ettei tuo päivä Heurekassa (valmisteluineen) ole ollut mikään historiaa järiyttänyt henkilökohtainen uhraus mutta on kumminkin hyvin paljon enemmän kuin mitä muutamatkin tänne aktiivisesti kirjoittavat "fanit" ovat eläessään Amigan tai Sakun eteen saaneet aikaan.

Tiedän myös ettei tekemääni voi verrata siihen työmäärään joilla esim Thoriel, Janne, Letti yms ovat olleet vuosien ajan mukana enkä sellaista vaikutelmaa halua jättää.

 

KimmoK
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 14.50:   
Hohjaa... ompas ketju.

A1SE:n aikoihin oli melkoisen ilmeistä että myynnissä on beta rauta, mutta luultavimmin mainostekstit ja puheet olivat jo tuolloin liian optimistisia ja jotkut tulivat johdetuksi harhaan.

A1XE:n tultua myyntiin HW ongelmia ei pitänyt enään olla tai olisi kuvitellut että ne hoidetaan elegantisti kuntoon. Mutta ei se niin hianosti männyt.

uA1 on nyt kolmas yritys saada kohtuu bugiton rauta myyntiin. Toivottavasti sen osalta ei enään ole epäselvyyksiä mahdollisten bugien korjaamisessa.

Luultavasti kehitys on menossa kuitenkin parempaa suuntaan.

hmmm... kun Genesiporukka teki raudan itse, heidän ylpeytensä ei salli bugista rautaa. Toivottavasti virallista Amigarautaakin tehdään taas joskus moisella tunnollisuudella & takuulla.

 

KimmoK
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 15.03:   
"DMA pois päältä ei ole ihan 2000-lukua, ei 1990-lukuakaan."

Heh, sanopas se tälle MSI KT7 emolevylle jolla w2000 kaatuu jos enabloi UDMA:n. (ostovuosi oli 99 tai 00, ostin 3 kpl samanlaisia testivoittajapaskoja, UDMA ongelmat ei ole ainoa käpy näissä emoissa...)

(takuuaika umpeutui ennenkuin piraatittomalla W2000:lla kokeilemalla asia varmistui ... ehkä tästä on Linux koneeksi ... myös w98:lla DMA toimii mutta silloin vuotaa ethernet muistia)


Onko muilla kokemusta kuinka helposti hoituu "tyyppivikaisten" emolevyjen vaihtaminen toiseen x86 maailmassa?
(luulisi että kaupan saa takuuaikana purettua???)

 

Janne
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 16.38:   
@KimmoK:

>Heh, sanopas se tälle MSI KT7 emolevylle

OK.

Heippa armas Kimmon MSI KT7 -emolevy: DMA pois päältä ei
ole ihan 2000-lukua, ei 1990-lukuakaan.

 

Boogie/GE
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 17.07:   
Mitä olen kuullut joistakin PC-kaupoista, niin esim. USB:llä toimimaton skanneri on koneen ostajalle myöhemmin vaihdettu samanhintaiseen parallel-skanneriin. Samaisessa emossa USB-ADSL ei toiminut, VIA:n piiri. Eli toiminta riippuu viasta ja asiakkaasta, vian suhteesta asiakkaan kone-tarpeeseen, etc...

Janne: Seuraava kommentti ihmetyttää ?!
>Lähinnä huvittaa, että salaiseen listaan
>vedotaan jotenkin maailmaa mullistavana asiana >tässä
>keskustelussa.
Päämäärä (BOLD TEXT, THE POINTING ARROW) kommentissa oli SE-omistajille suunnattu ja suositeltu upgrade XE-emoon, en tosiaaankaan ymmärrä mitä 'maailmaa mullistavaa' tuossa oli ?!?! :-( Sehän ei edes muuta mitään;
>Sorry, mutta ei muuta mitään. Uskon kyllä, mutta ei muuta
>mitään. Tiesin tarjouksesta, mutta ei muuta mitään.
Okokokok :) Ajattelin vaan piristykseksi mainita, että toiset halusivat päivittää nopeampaan/virheettömämpään/prossaslottikoneeseen, kun mahdollisuus tuli.

The SPECTRUM in MY mind :)

Specutaan, specutaan, specutaan, näin pääsee valo maailmaan.
Hinkataan, hinkataan, hinkataan, saadaan bugitkin jo hohtamaan!


Kerro Janne, mitä suosisit meidän tekevän asian suhteen?!

 

Miikka
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 17.30:   
ALL:

>Tässä on muuten myös sellainen tausta, että >Joanna ihan noiden ekojen AmigaOnejen julkaisun >aikaan kritisoi Redhouselle hänen lausuntojaan >ja yritti selvittää kuinka valmis ja testattu >AmigaOne-SE oikeasti olikaan.

Kysyin sitä itse Alanilta ja se ilmoitti itse testanneensa (voi jehna...) Jos luit edelliset viestini, varmaan sanomattakin on selvää, mitä odotan raudan testaamiselta. Mihin e-tech tai Alan tuskin pystyvät, elleivät osta sitä palvelua ulkoa. En tiedä, minkä kuvan kukin sai MAIn web-saitilta, mutta pieni sekin on.


>Tästä vielä sen verran, että miksi sinäkin itse >myönsit kokeneesi tarvetta peitellä totuutta >ostamastasi AmigaOnesta taannoin?

Mitä ?? En tunnista itseäni ?? En ole keskustellut aiheesta, koska tietoa ei ole ollut. Olen vasta viime aikoina saanut konformoitua tietoa siitä, mikä näitä vaivaa. Siis joltain käyttäjätason ihmisiltä. Ylipäätään tiedän, millaisella kommunikoinnilla saa asiat hoitumaan, tiedän myös sen, millä tavalla sitä ei saa. Ja koska eväitä minulla ei olle ollut korjata ongelmia, olen ollut enemmän hiljaa. Varsinkin jos maailmalla menee valittamaan asioista negatiivisella asenteella, tyyppi sanoo ystävällisesti thank you, vaikka ensimmäisen sanan tilalle kuuluisi pistää f**k ... non amiga related ... :)

En ole ainakaan täällä peitellyt yhtään mitään. Tuossa on ollut kaikki, mitä tästä emosta saan irti. Joihinkin softapugeihin en jaksa ryhtyä ottamaan kantaa. Ainut mikä täällä ei ole tullut ilmi on se, että sb128 ajuri bugaa G3SE:ssä, mutta toimii G3/G4XEssä. Tämä on jossain määrin huolestuttavaa, muttei itsessään mitään tavatonta. SE ja XE ilmeisesti eroavat jollain tasolla toisistaan. Olegil oli löytänyt jonkin ohjelmoitavan piirin XE:stä, liekö se sitten jokin aprilin tapainen viritys (?)

Tuossa on aika tuore ajatus siitä, millä tasolla näitä asioita minun mielestä voi hoitaa :

http://amigaworld.net/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=9501&forum=2

(luin alkuperäisen viestin uA1 INT puutteesta ja lienee ihan bullshittiä. Ainakin on raportoitu, että toimii pci-riser kortilla, jossa on 2 pci:tä)

Tai (viesti 159):

http://amigaworld.net/modules/newbb/viewtopic.php?mode=viewtopic&topic_id=9355&forum=2&start=140&viewmode=flat&order=0

Lisäksi edelliseen, joka selventää (viesti 164):

http://amigaworld.net/modules/newbb/viewtopic.php?mode=viewtopic&topic_id=9355&forum=2&start=140&viewmode=flat&order=0

Oli syy kenen hyvänsä, noiden hardisbugien jäljittäminen oli/on ollut mahdoton tehtävä käyttäjälle ja nähtävästi myös joillekin muille.

>En tarkalleen tiedä mikä psykologia tätä >aiheuttaa, mutta syystä tai toisesta monet >AmigaOnen ostaneista eivät vain yhtä helposti >kokeneet voivansa keskustella laitteen >ongelmista kuin ne jotka eivät sellaista >ostaneet.

Kyllä se Janne on ollut pitkälti siitä kiinni, että keskustelun taso on ollut kautta linjan ala-arvoista. Me olemme ihan itse ansainneet bbrv:t, Alanit jne (olemme myös itse omalla käytöksellämme varmistaneet niiden syntymisen!). Katso miten helposti flametus on lähtenyt liikkeelle. Aika harva kanava on ollut sellainen, jossa olisi ylipäätään voinut sanoa, että hei, mun emossa lienee vikaa, ilman, että se olisi hukkunut kaikkeen muuhun soopaan. Ei sillä linjalla mitään asiakysymyksiä ratkaista. Että jos kritisoit käyttäjiä kommunikoinnin puutteesta, kritisoin ihmisiä siitä, että kommunikointiyritykset johtavat liian helposti flametukseen. Yhtä lailla ihmiset ovat vetäytyneet kuoreensa sen tähden.

>Oliko se ryhmäpainetta? AW.netissä ainakin oli >pitkään (nykyisin onneksi paljon vähemmän) >sellainen ilmapiiri että porukka ei uskaltanut >kritisoida asioita kun pelkäsi sinisen trollin >leimaa...

Minulla ei ole, olen aika vaikeasti pistettävissä mihinkään lokeroon tai ylikäveltävissä ylipäätään (olen vähän arrogantti P...). Jos jokin syy on ollut siihen, että kommunikoin tai käyttäydyn jollain lailla, olen tehnyt sen muista syistä. En siksi, että joku siihen pakottaisi, vaan siksi, että se palvelee muulla tavalla joitain omia päämääriäni.


>Jotenkin vaan viimevuosien keskusteluun on >päässyt sellainen sävy, että ihminen olisi >jotenkin vähemmän Oikea Amigisti(R) jos
>hän uskaltautuu kritisoimaan Nimen Omistajaa ja >Oikean Amigan Toimittajaa(R). Hommassa on ollut >omituisia kulttipiirteitä.

En tiedä, jotenkin tuntui, että sininen osasto oli tyyppiä mister super sensitive, ja otti kaiken itseensä heti kättelyssä.

Olen joskus miettinyt sitä, että jos vielä sellainen päivä tulee, että amiga alkaa kinnostamaan suuria massoja, niin parempi olisi, että pysyisivät poissa vanhoilta kanavilta :) Hullujahan me ollaan ... Tai sitten niin, että uusia käyttäjiä tulee kerralla niin paljon, ettei meidän/historian ääni pääse kuulumaan.

>Onneksi ilma on puhdistunut ja uskon, että >ongelmat sekä punaisella että sinisellä puolella >ovat jossain määrin auttaneet tilannetta >tasoittumaan ja kulttimentialiteetti on >vähentynyt.

Agreed ... se on parempi niin, koska tässä on kyse lopulta (vain...??) tietokoneista ... vai onko... :)

Itse sain 1986 niin kovat kiksit a500 koneista, etten ole vieläkän toipunut ... :)


Miikka

 

Janne
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 17.33:   
@Boogie:

>Kerro Janne, mitä suosisit meidän tekevän asian suhteen?!

Riippuu kai siitä kuka on me? Sinä, Miikka ja muut täällä? GE? GE
ja Eyetech?

Mielestäni Eyetechin tulisi laitteen valmistuttajana kantaa
vastuunsa ja tarjota maksuttomat takuukorjaukset sekä
selväsanaista informaatiota (errata) asiasta. Jos vikaa ei voida
korjata, tarjotaan korvaava tuote tai rahat takaisin. Jos vikaa ei
voida täysin korjata, kenties kohtuullista olisi tarjota esim.
korvaavan toiminnon lisäkortti tms.

Toistaiseksi ei ole tarjottu mitään muuta kuin maksullinen XE-
upgrade aikoinaan enkä tiedä silloinkaan kuinka paljon infoa
ongelmista oli annettu...

Jälleenmyyjä vastuu on tietysti välittää valmistajan takuu yms.
järjestelyt asiakkailleen.

Laki tietysti säätelee valmistajan ja jälleenmyyjän velvotteita.

A1-omistajan vastuu on valita mitä ja miten haluaa takuu-
mahdollisuuksiaan hyödyntää. Toki jos ei halua tehdä mitään
ei ole pakko tehdä mitään. :)

 

Miikka
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 17.42:   
>Janne: Luultavasti Miikka ei myöskään valtiosta >poissa olleen tiedä että minä (*) olin se joka >Demosi AmigaDe-Partypackkia viimeisessä isossa >(ehkä parityhatta kävijää?) Sakutapahtumassa >syksyllä 2002... Yksin, sen jälkeen kun AmigaInc >oli luistanut lupauksistaan osallistua >tapahtumaan ja jättänyt mm toimittamasta edes >yhtä PDA:ta lainaan esittelyä varten..

Seurasin tilannetta netin kautta ja muistan tuon saku-tapahtuman. Olin iloinen puolestanne, että saisitte jotain suurta aikaan ... :)

Mukana olleita henkilköitä en tietenkään tiennyt.

>Alunperinhän Fleecy itse oli luvannut tulla >paikalle, tuoda demolaitteita ja esitellä >AmigaDE:tä. Kiva sotku kaikille Saku-tapahtuman >järjestäjille, kun viimehetkillä sitten selvisi >että Heurekassa on Luentosali varattuna (Sakun >maksamana) Fleecylle joka ei ole ilmeisesti edes >samalla mantereella silloin.

>Mutta.. Tuo on vain osa kokonaisuutta, vain osa >luottamuksen menoa. Kehoittaisin Miikkaa >lukemaan täältä vuoden 2001-2002 juttuja... >niistä selviää paljon siitä mitä on ollut >tekeillä ja mitä on kuvitelu tulevaisuudesta.

Odotin itse aika paljon Fleecy&co porukan tultua mukaan. Oli aika selvää jo 90-luvun lopulta, että fleecy on vähän ... naiivi ihminen, mutta ajattelin sen olevan jossain mielessä ihan ok, jos loppu directoraatista pystyy sen kuittaamaan omalla toiminnalaan. No, ei siitä oikein mitään tullut sitten. Ei toki ole vielä viimeistä naulaa siihen arkkuun lyöty, mutta ...

Kyllä mä sen muistan, ettei fleecy tullut koskaan paikalle. Onko tietoa, missä se luuhasi silloin ?

Ostit party-lipukkeen vai mikä se nyt oli ? No, en odottanut, että sinua ensimmäisenä viilataan linssiin.

>Tiedän ettei tuo päivä Heurekassa >(valmisteluineen) ole ollut mikään historiaa >järiyttänyt henkilökohtainen uhraus mutta on >kumminkin hyvin paljon enemmän kuin mitä >muutamatkin tänne aktiivisesti kirjoittavat >"fanit" ovat eläessään Amigan tai Sakun eteen >saaneet aikaan.

Sorry, ei edes omatunto vingahtanut hetken vertaa. En sitoudu, mulla on muita projekteja. Enkä tiedä, kauanko olen näiden rajojen sisäpuolella. Lähden tn. heti-kun-pääsen(tm).

Olisi se ollut kova juttu toteutuessaan...


Miikka

 

Janne
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 17.54:   
@Miikka

>Mitä ?? En tunnista itseäni ?? En ole keskustellut aiheesta,
>koska tietoa ei ole ollut.

Viittasin tähän kommenttiisi:

"Muistan elävästi, kuinka painiskelin omatuntoni kanssa. No,
ketään ei lopulta tivannut minulta mitään, joten en joutunut
mihinkään pahaan rakoon asian kanssa. Hävettää myöntää, että
valmistauduin kiertämään kysymyksen jotenkin ovelasti taikka
sellasta ..."

Ehkä ymmärsin väärin.

 

Miikka
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 17.59:   
Janne:

>Mielestäni Eyetechin tulisi laitteen >valmistuttajana kantaa
>vastuunsa ja tarjota maksuttomat takuukorjaukset >sekä
>selväsanaista informaatiota (errata) asiasta. >Jos vikaa ei voida
>korjata, tarjotaan korvaava tuote tai rahat >takaisin. Jos vikaa ei
>voida täysin korjata, kenties kohtuullista olisi >tarjota esim.
>korvaavan toiminnon lisäkortti tms.

Lienee niin, että viimeinen saattaa toteutua, jos USB:tä ei saada toimimaan. Kumpi on halvempaa, korjata emot vai ostaa asiakkaille USB ja IDE-kortit ?? (heihei pari PCI:tä..)

>Toistaiseksi ei ole tarjottu mitään muuta kuin >maksullinen XE-
>upgrade aikoinaan enkä tiedä silloinkaan kuinka >paljon infoa
>ongelmista oli annettu...

Se oli kyllä minulle seksikäs tilaisuus saada G4...

>Laki tietysti säätelee valmistajan ja >jälleenmyyjän velvotteita.

Joskus käytännön syistä laki ja asioiden toteutuminen eivät lyö kättä (tekisi mieli huutaa, että muuta saksaan...)

>A1-omistajan vastuu on valita mitä ja miten >haluaa takuu-
>mahdollisuuksiaan hyödyntää. Toki jos ei halua >tehdä mitään
>ei ole pakko tehdä mitään.

Siinä tapauksessa, että PCI USB toimii, kallistunen itse USB/IDE/FW comboon. Maksan sen omasta puissistani, käytännön syistä. Tarvitsen FW:n. Jos tässä on pätsinä IDE ja USB kortit, äänikortin tarvitsen myös (sunrizen jäljiltä ei kiinnosta kovin huonot...no, kovin hyviä ei ole saatavilla), ei korttipaikkaa jää jäljelle FW:lle.


Miikka

 

Miikka
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 18.01:   
Ai, et osaa lukea ajatuksia .. :)


Tarkoitin sitä, etten ollut developer, vaikka Alan sitä oletti.

En varsinaisesti valehdellut, en vain koskaan tullut korjanneeksi tuollaista harhaluuloa :)


Miikka

 

Miikka
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 18.03:   
Edellinen oli jannelle ...

Siis tuosta omastatunnosta...


Miikka

 

Miikka
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 18.10:   
Jos tämä jotain helpottaa. Teksti on lainaus AW:sta, olegilin juttua. Vetää melko hyvin kasaan tämän hetkisen tilanteen.

I also think it would be a BAD call from Eyetechs side to withdraw all SE/XE boards, fix them and reship them now, because who knows how many OTHER small itty-bitty bugs there are that means extra rounds...

Until OS4 is COMPLETELY finished and everyone agrees that the most up-to-date set of patches is definetly what everyone wants to have on their AmigaOnes, I would advise everyone against jumping on the bandwagon here. It might just be for nothing, ending up with another trip home for all those boards

I just KNOW you would groan a bit if you got your board back from your dealer after being without it for 2 months, only to find that last weekend someone discovered another major bug that needs patching, leaving you without a board for another 2 months

There's a time for everything, and _one day after 'When it's done(TM)"_ seems like the best time for most of it. In my quite humble opinion, of course. I respect it if you disagree

 

Moderaattori
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 18.10:   
Keskustelua jatketaan seuraavassa ketjussa.