OpenOffice?

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: AmigaOS 4 » Yleinen keskustelu » Viestit 2005 » Viestit 03/2005 asti » OpenOffice? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Jon
Keskiviikkona, 5. tammikuuta, 2005 - klo 20.54:   
AmigaWorldissä on näköjään jonkinlainen alustava nimenkeräys menossa. 27 ohjelmoijaa oli ilmoittanut kiinnostuksensa OpenOfficen porttaukseen. Tästä voisi jotain syntyäkin jos joku organisoi jutun hyvin.

Linkki

 

Joanna
Torstaina, 6. tammikuuta, 2005 - klo 4.00:   
Olisikohan mahdollista saada Mos/OS4 väki tekemään kerrankin jotain yhdessä (ihan käytännön syistä, se on ns. sikaiso projekti)? Siis tuo olisi ainakin minulle (firefoxin lisäksi) erittäin hyvä kannusta alkaa tukemaan näitä systeemejä. Enkä usko olevani ainut joka arvostaisi tuollaista korkealle.

 

Jon
Torstaina, 6. tammikuuta, 2005 - klo 12.47:   
Mielestäni kyllä. Tarvittaisiin vain joku "puolueeton" ja OpenOfficen ymmärtävä taho organisoimaan tätä juttua eteenpäin.

 

Ville
Torstaina, 6. tammikuuta, 2005 - klo 12.59:   
Tuohan olisi loisto juttu.

 

hooligan/dcs
Torstaina, 6. tammikuuta, 2005 - klo 13.07:   
no jos papyrus on jo done, miksi enää vaivautua porttaamaan open office?

 

Jon
Torstaina, 6. tammikuuta, 2005 - klo 13.13:   
En tiedä Papyruksesta juuri mitään, paitsi että AOS4-natiivia versiota ei taida löytyä.

Monien muiden mielestä OpenOffice on parempi toimistosofta. Itse veikkaan että Papyrus on keveämpi mutta ei niin monipuolinen kuin OO.

Mutta jos tämä porukka onnistuu porttaamaan OO:n, niin mikäpä estäisi Mozillan tai minkä tahansa muun softan kanssa?-)

 

hooligan/dcs
Torstaina, 6. tammikuuta, 2005 - klo 13.31:   
Poppoon pitäisi ajaa Papyruksen porttaamista OS4:lle kuin että koko Officen paske portattaisiin. Säästyisi kuukausien työ.

 

Ibe U
Torstaina, 6. tammikuuta, 2005 - klo 14.48:   
Kynnys kysymys on tuki MS Officen documenteille, en tiedä onko kummassakaan sitä?

 

Frn
Torstaina, 6. tammikuuta, 2005 - klo 15.44:   
OpenOffice saa ihmiset ottamaan alustan jo jollain tavalla vakavasti. Olisi kova juttu, jos porttaus tapahtuisi. Vielä Firefox ja pahimmat puutteet olisi tilkitty. Yhteistyö ei olisi mitenkään pöljempi ajatus.

 

Joanna
Torstaina, 6. tammikuuta, 2005 - klo 19.33:   
Hooligan: ainakin sen perusteella mitä Papyrusta olen PC:lle nähnyt niin ei se ole alkuunkaan vertailukelpoinen OpenOfficen kanssa. Edes teksturi (joka on Papyruksen merkittävin osa) ei ole samantasoinen.. Puhumattakaan sitten taulukkolaskennasta, kaavioista, tietokannasta, esitysgrafiikasta (Powerpoint tyylnen)..

Voi olla että nykyinen Papyrus on parempi kuin mitä esim Wintoosa-demo (ja screenshotit) antaa ymmärtää, mutta en oikein jaksa uskoa. Ja siitä hiljaisuudesta jonka se on MorphOS-käyttäjissä herättänyt, eivät kaikki muutkaan ole olleet siitä erikoisen hullaantuneita.

Ibe_U: Kannattaa tutustua Openofficeen vaikka PC.llä (linux on ok, ellei windowssia halua ajaa). Se on todella monipuolinen (joskin Iso) ja erittäin hyvin M$ office yhteensopiva. Tulevaan 2.0 sisältyy jopa Basic-scriptaus (toivoakseni ilman M$ tietoturvaongelmia). Se on ainakin minun tarpeisiini avannut kaikki Tekstinkäsittelyt, Taulukkolaskennat ja Powerpointit mitä minulle on tullut. Samaten sillä tekemäni taulukot ja tekstit ovat asiakkaille kelvanneet (xls ja doc muodoissa)

Jon: Että minä tukisin sitä projektin pitäisi olla avoin. Eli alusta saakka pitäisi tietää ketkä tekee ja mitä.. (Ei kuten Amizilla joka on olevinaan kai jokinlainen tiimienvälinen 'kilpailu'...)

 

Joanna
Torstaina, 6. tammikuuta, 2005 - klo 20.37:   
Korjataan itseä. Rom Logicware on julkaissut uuden demoversion (ja poistanut ne onnettomat kuvat sivuiltaan). Tämä uusi on lupaavamman näköinen kuin se jota kokeilin viime kesännä... Mutta jostain syystä se on Saksankielinen, ja se on kieli jota en osaa edes auttavasti :(

Eli jos joku kieltä osaavampi haluaa kokeilla, niin wintoosa (+ OsX:n) demo löytyy osoitteesta:
http://www.rom-logicware.com/demo.htm

 

Jon
Perjantaina, 7. tammikuuta, 2005 - klo 10.49:   
Tukifoorumit kehittäjille ovat ilmeisesti nyt valmiita käyttöön:

AmigaWorld-uutinen

 

miksuh
Perjantaina, 7. tammikuuta, 2005 - klo 12.59:   
hooligan/dcs: onhan se Papyrus ihan ok, mutta aika aneeminen se on OpenOfficeen verrattuna.

 

miksuh
Perjantaina, 7. tammikuuta, 2005 - klo 13.01:   
Mulla on itsellä OpenOffice nyt PC:llä ja toimii erittääin hyvin, suorastaan yllättävän hyvin. Bloattiuteen sen verta, että luulin ton itseasiassa vievän paljon enemmän muistia jne kuin mitä se vie.

 

hooligan/dcs
Perjantaina, 7. tammikuuta, 2005 - klo 13.09:   
Joo siis ei mulla Open Officea mitään vastaan ole, varsin mainio paketti ja taatusti hakkaa Papyruksen. Mutta vähän sellainen fiilis tulee että tehdään melkein sama työ kahteen kertaan kun se vois hoitua helpommallakin tavalla. Mutta onnea yritykselle, pirun hieno juttuhan toi ois jos se saatas portattua.

 

Jon
Perjantaina, 7. tammikuuta, 2005 - klo 18.17:   
Mikäli alkaa näyttää siltä että OO portataan, niin Papyruksen tekijöille saattaa tulla hieman paineita hinnan alentamiseen ja OS4-porttaukseen voittojensa maksimoimiseksi.

Kilpailua...

 

JPQ
Perjantaina, 7. tammikuuta, 2005 - klo 18.31:   
Jon: ja vaihtoehtoja.:)

 

Ibe U
Perjantaina, 7. tammikuuta, 2005 - klo 18.47:   
Jon: Tai paineita projektin hautaamiseksi.

 

itix
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 5.24:   
Kun lukee noita kommentteja OO:sta (AWN) niin jotenkin tuntuu ettei enää kuulu tähän joukkoon. Hirveä tohina päällä kun hommasta on tehty 0%.

"Mikäli alkaa näyttää siltä että OO portataan, niin Papyruksen tekijöille saattaa tulla hieman paineita hinnan alentamiseen ja OS4-porttaukseen voittojensa maksimoimiseksi."

Veikkailuja milloin se on portattu? :)

 

Jon
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 14.36:   
itix: niin kumpi?-)

Oletan että tarkoitat OO:ta. Ilmeisesti homma on kuitenkin polkaistu nyt virallisesti käyntiin. Paha sanoa tuntematta miten aktiivisia mukaan liittyneet kooderit ovat ja paljonko heitä todella on, mutta veikkaan että 2005 puolella perustaen veikkaukseni "rekrytointiviestiketjun" aktiivisuuteen :)

 

hooligan/dcs
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 14.51:   
Amizilla antaa varmaan jotain vertailupohjaa porttausajalle. Ei nyt ihan huomenna.

 

Seppo
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 1.00:   
Ongelma lienee se että nykyisillä aktiivisilla Amiga-koodereilla alkaa kullakin olla jo niin monta projektia tulilla että kaikki viivästyy.
Rajatulla määrällä ihmisiä on vain rajattu määrä aikaa käytettävissä.

Tarvittaisiin lisää softan tekijöitä, ja rutkasti.

 

Joanna
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 1.27:   
Mitänkähän tuon projektin aloitus nyt sitten meni.. Avoin, luotettava ja suunniteltu? :)

Hooligan: Onkos Amzilla oikeasti edennyt tähän mennessä?

 

itix
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 2.18:   
"Ongelma lienee se että nykyisillä aktiivisilla Amiga-koodereilla alkaa kullakin olla jo niin monta projektia tulilla että kaikki viivästyy."

Pitkästä aikaa joku huomasi asioiden todellisen laidan. Nykyisiäkään projekteja ei saada riittävästi hoidettua. OS4/MOS/68k-versiot vaativat oman maintainerinsa ja toisaalta kun MOS:lle tai OS4:lle tulee uusi developeri se yleensä tulee sieltä 68k-leiristä.

 

Joanna
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 2.54:   
No, ainakin Openofficen kohdalla saa minusta suosiolla unohtaa 68K portin yrittämisenkin.. Jos joku tekee PUP/wos tms niin se voisi toimia. Mutta en suosittelisi siihen enää sijoittamaan aikaa ja vaivaa.

Se että mihin ihmisten aktiivisuus pitäisi/kannattaisi suunnata onkin sitten senkokoinen kysymys ...

 

KimmoK
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 14.30:   
Laitanpa kommenttini...

90-99%:lle tietokoneenkäyttäjistä word2 täyttää kaikki tekstinkäsittelytarpeet ja sen aikainen M$office kaikki muutikin office tarpeet.

Samaten Amigan tekstinkäsittelysovellukset ovvat oleet varsin hyviä, murheena niissä VAIN se että niitä ei ole päivitetty uusien Amigoiden ja käyttisten tasolle. (no joo, jokusen bugin saisi myös korjata)

Valtaosalle siis uusimmat M$ officet ovet melkovarmasti overkill, samaten open office.

En toki ole open office porttausta vastaan, sillä on VALTAISA PR merkitys, mutta itse mieluummin käyttäisin joitain kooltaan 1/10 olevia työkaluja jotka myös toimivat paljon nopeammin ja jouhevammin (CPU tehosta riippumatta).

Toivottavasti open office porttaus ei syö "liikaa" developer aikaa tärkeämmiltä projekteilta.

 

KimmoK
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 14.33:   
Amizilla projekti...

Jos on niin että sen porttaaminen on ainoa realistinen keino saada esim pankkiyhteydet yms. toimimaan 100%, niin sitten siihenkin panostaminen on open officea tärkeämpää. Siis minun mielestäni.

Mutta sitten taas... jos IB/Voyager saadaan samalla työpanoksella kehitettyä yhtä yhteensopivaksi (paitsi amigamaisemmaksi) niin se olisi mozzillaakin parempi effortin kohde.

Ja sitten se JAVA ...

 

Jupp3
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 15.33:   
KimmoK:

>90-99%:lle tietokoneenkäyttäjistä word2 täyttää kaikki tekstinkäsittelytarpeet ja sen aikainen M$office kaikki muutikin office tarpeet.

Paitsi että avautuvatko uudet ms-office tiedostot enää noin vanhassa versiossa ongelmitta?

(Taisi olla jokin "Save as Office x.x compatible, mutta kuinka moni sitä käyttää? Kaikillahan on kuitenkin uudempi...)

Vastaavat "formatin päivitykset" ovat hyvä keino "pakottaa" ihmiset päivittämään...

 

KimmoK
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 21.32:   
@Jupp3

Niin... no se että saa auki uusimpien Office kalujen tuotoksia on monasti tärkeää (taito tallentaa vanhan wordin formaatissa tai RTF:nä puuttuu eriitäin monilta M$ officen käyttäjiltä).

Onneksi .pdf on yleistymässä enemmän ja enemmän "edes" read only dokumenteissa.

Eli FW + bugifixit + AOS4/MOS fiilaus + word2005 loaderi niin jopas ois jo mukava teksturi, vaikka ei ois edes natiivi.

(ei ole muuten word yhteensopivuusongelmat vaivanneet vuosikausiin ... joskus y2000 liikkui viimeksi nootteja siitä että Word6:sta uudempaa tallennusmoodia ei saa käyttää... sittemmin ei uusien officeiden myötä ole ongelma toistunut ... on vissiin keksitty menetelmä naksauttaa jokin default tallennusmuoto samalla hetkellä päälle koko Nuukian laajuisesti .... tjsp)

 

hooligan/dcs
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 22.17:   
BTW, ketäs koodereita tossa open office-projektissa on?

 

KimmoK
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 22.42:   
@Hooligan

Ihan pikavilkaisulla ainakin yx kaliupiä AOS4 corekoodari on ollut OO kommenteissa mukana.

 

itix
Maanantaina, 10. tammikuuta, 2005 - klo 0.20:   
Friedenit, Olegil, hnl ja Siegel ainakin. Muitakin koodereita on mutta en muista nickejä.

 

Joanna
Maanantaina, 10. tammikuuta, 2005 - klo 3.36:   
KimmoK: Suurin käytännön ongelmana tuollaisen kivikautisen softan ylläpidossa on se että missä/milloin viimeksi on jonkin FW:n sorsat olleet saatavilla. Vaikka se toimisi emulaatiolla niin sen korjaaminen ja laajentaminen (esim Gui:n ajantasiastaminen) on kokolailla toivotonta jos pitää disassembloida se ja patchaillä binääriä (osaan jopa itse tuolllaista). Ja nykyaikana on vaikea löytää halukkaita/kyvykkäitä 68K assukoodereita tekemään tuollaista, siis jonkin tekstinkäsittelyn korjaaminen olisi about niin tylsää kuin olla voi.

Sitäpaitsi tuo Wordi-loaderi ei auta esim Exceliin, powerpintteihin tms. Ja sitten tuollaisen sujuva käyttö edellyttäisi että ne ladatut+käsitellyt dokumentit pitäisi osata myös tallentaa takaisin "maailman hyväksymään formaattiin" kohtuullisen siististi ominaisuudet ja muotoilut säilyttäen...

Mutta. Jos keksit miten se toteutetaan FW:llä + parilla muulla Amigan 68k ohjelmalla niin olen kiinnostunut näkemään/kuulemaan siitä.

 

itix
Maanantaina, 10. tammikuuta, 2005 - klo 11.23:   
Eikös FinalWriter korvattu AmigaWriterillä jonka pitäisi olla parempi?

 

miksuh
Maanantaina, 10. tammikuuta, 2005 - klo 16.53:   
Joanna "Hooligan: Onkos Amzilla oikeasti edennyt tähän mennessä?"

Kyllä se on edennyt. Mä olen ollu jo suht kauan tuolla Amizillan dev-postituslistalla ja kyllä sinne on päivitystietoja tullut aika tiheään. Eli vaikka edessä onkin vielä valtava urakka, niin se projekti silti todella etenee. Aikaa toi kyllä ottaa vielä paljon.

 

miksuh
Maanantaina, 10. tammikuuta, 2005 - klo 18.13:   
Liityin tolle OpenOfficelistalleki, ei mulla ole aikaa osallistua mut saaha sitä seurata silti mitä siel tapahtuu :)

 

Jupp3
Maanantaina, 10. tammikuuta, 2005 - klo 20.09:   
Joanna:
>Onkos Amzilla oikeasti edennyt tähän mennessä?

Jokin aika sitten julkaistiin ensimmäinen binääri. Eihän se tietenkään vielä toiminut ollenkaan, mutta erittäin hyvä merkki, että saatiin kääntäjästä läpi.

 

JPQ
Maanantaina, 10. tammikuuta, 2005 - klo 21.01:   
Jupp3: todella hyvä merkki ja merkki että jotkut on valmiita tekemään
hitaastikin eteneviä juttuja.

 

Joanna
Lauantaina, 29. tammikuuta, 2005 - klo 7.57:   
Tällä projektilla on näemmä nykyään oma domainikin.. http://www.amigaopenoffice.org/
+ omat foorumit, Wiki jne..

Valitettavasti sivujen sävy on ainakin tällähetkellä sellainen etten usko siitä kovin laajaa/kauaskantavaa projektia tulevan. Pelkät OS4 harrastajat (ja varsinkaan fanaatikot) eivät nähdäkseni riitä tuon tekemiseen enkä usko tuon nykytyylillään paljon huokuttelevan Mos-puolen osaajia.

Tiedän, että se on vasta alussa, eikä konkreettisia tuloksia pidäkään odottaa kuukausiin(vuosiin?) ja tiedän että minua taas kerran tullaan syyttämään liiasta pessimismistä, mutta ...

 

MarkoS
Lauantaina, 29. tammikuuta, 2005 - klo 10.25:   
Joanna: "...tuon nykytyylillään paljon huokuttelevan Mos-puolen osaajia."

Eiköhän näillä kolmella ole jo muutenkin tarpeeksi tekemistä. ;-)

 

Esa Haapaniemi
Torstaina, 3. helmikuuta, 2005 - klo 8.55:   
"Väliaikatietoja" Papyruksesta...

Minä siis tilasin tuon tuossa yli kuukausi sitten ja jo seuraavana päivänä sain tiedon että tilaukseni on vastaanotettu ja toimitetaan ensitilassa (englanniksi). Kuitenkaan sitä ei ole tähän päivään mennessä postiluukusta tipahtanut, mutta ei toisaalta ole näkynyt vähennyksenä VISAn puolellakaan.

Olisikohan syynä tavaran toimituksen "viivästymiseen" minun toivomukseni, että jos siitä ei edes suunnitella AOS4 versiota, tilauksen saa peruuttaa? Jos tuo nyt kumminkin ennen juhannusta tulee, minä vielä siitä ilmoittelen...

 

hooligan/dcs
Torstaina, 3. helmikuuta, 2005 - klo 9.16:   
>Olisikohan syynä tavaran toimituksen "viivästymiseen" minun toivomukseni, että jos siitä ei edes suunnitella AOS4 versiota, tilauksen saa peruuttaa?

No voisi kuvitella... don't hold your breath =)

 

JPQ
Torstaina, 3. helmikuuta, 2005 - klo 9.28:   
Esa Haapaniemi: kivaa vetkuilua. ja tosiaan jos ovat älykäs firma eli
asioita hoitaa aito ihminen eikä koneellistunut niin se ymmärtää
ehtosi.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: