Ranskan Alchimie

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: AmigaOS 4 » Yleinen keskustelu » Viestit 2004 » Viestit 10/2004 asti » Ranskan Alchimie « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Esa Haapaniemi
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 8.28:   
Vaikka olisittekin olleet itse omin silmin katsomassa tuota AmigaOS4 UpDatea, on hyödyllistä tarkistaa sen sisältöä tuolta listalta, missä esitetään tarkempia tietoja.

Osoite: http://s.guillard.free.fr/alc4/ antaa diashown, missä kerrotaan mm. "Final" versiosta u1 Amigasta!

 

hooligan/dcs
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 9.16:   
Mikä on Sonance? Onko kellään tietoa?

 

KimmoK
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 10.49:   
Kuulen ensimmäistä kertaa Sonancesta.

Jotain "hys hys" juttuja mitä ilmeisimmin.

 

miksuh
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 11.50:   
Joo en muista tommosesta kuulleeni minäkään..

 

miksuh
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 11.55:   
"paula Sound retargeted to AHI"

Toi on hyvä juttu, monen Paulaa käyttävän RTG pelin siis luulis toimivan.

 

KimmoK
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 12.04:   
Rogue:
"It's an Ogg Vorbis / WAV / AIFF audio player I'm doing. Currently only has a boring Reaction UI, but should become skinnable in the near future. Features like a playlist, media library, and network play are also planned or already supported. Also planned is mod/tracker support"

Kaikkea jonninjoutavaa... :-)

 

miksuh
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 12.20:   
Tosta paulatuesta oli juttua AW.net:ssa jokunen viikko sitten elokuun puolella. Eli itseasiassa se on toteutettu porttaamalla Nalle Puh OS4:lle.

 

tomazkid
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 12.38:   
@KimmoK

Kiva kun saa nopean vastauksen kysymykseen :)
Ajattelin kirjoittaa sen tänne itsekin, mutta sä olit nopeampi ;)

 

Seppo
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 13.30:   
miksuh: "Tosta paulatuesta oli juttua AW.net:ssa jokunen viikko sitten elokuun puolella. Eli itseasiassa se on toteutettu porttaamalla Nalle Puh OS4:lle."

Olen jotenkin onnistunut missaamaan tämän - erittäin hieno juttu, juuri tuo pakollinen Paula-audio on estänyt muuten käyttisystävällisten RTG-pelien toimimisen OS4:sen alla... :)

 

JPQ
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 14.46:   
Toimisikohan offtopicina nallepuh MorphOSissa?

 

itix
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 15.30:   
Ei ainakaan 1.4:ssa koska Quark ei salli MMU:n käpistelyä suoraan. Kernelin täytyisi tukea Paula-emulaatiota jotenkin...

 

KimmoK
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 16.12:   
"All sort of dirty tricks" on helpompi tehdä AOS4:ssa? (ja siitähän seuraa hyvää ja pahaa)

 

Tero
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 16.28:   
Eikös sen MOS:n pitäny olla yhteensopivampi vanhan AmigaOS:n kanssa :)

 

Jon
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 16.35:   
@Tero: mitä aiot saavuttaa tuolla kommentilla?

 

Tero
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 17.16:   
Jon: Saavuttaa ? Millälailla ? Ihmettelin vaan, että jos kerran MOS:ssa on hankalampi tehdä tommosia asioita kun OS4:ssa, niin sillonhan se vie pohjaa ajatukselta, että MOS olisi yhteensopivampi. Koska vanhassa AmigaOS:sahan voi tehdä kaikkea tommosta.

 

KimmoK
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 17.30:   
@Tero

Voidaan myös sanoa niin että MOS pakottaa tekemään niitä kontrolloidummalla ja pitkässä juoksussa EHKÄ stabiilimmalla tavalla.

Aika näyttää jne.

AOS4:n yhteensopivuusvaltti tulee aikanaan olemaan se että sen mukana tulee AOS3.x rommeineen ja UAE. Muissa yhteensopivuusasioissa MOS:a on hankala päihittää, niin pitkälle on ABOX jo viety.

 

miksuh
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 17.41:   
Kyllä se OS4:ssakin tulee varmaan samaan menevän, että suoraan ei voi ronkkia (ellei noin jo ole), ja hyvä niin. Varsinkin kun Hyperion on ajamassa käyttistä suuntaan missä muistinsuojausta tullaan pikkuhiljaa lisäämään, niin MMU:n jne suoraan käyttö tulee varmasti olevaan estettyä.

Ja mistäs sitä tietää, toi OS4:n NallePuh on saatettu jo nyt ohjelmoida alkuperästä versiota enemmän käyttisystävällisesti ja hyödyntämään kernelin tarjoamia ominaisuuksia.

En tosin tiedä miten toi on thty.

 

JPQ
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 18.03:   
itix: eipähän tuolle kamalasti käyttöäkään olisi ei sinänsä.

 

itix
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 19.12:   
"AOS4:n yhteensopivuusvaltti tulee aikanaan olemaan se että sen mukana tulee AOS3.x rommeineen ja UAE."

Eikös siinä tule pelkästään UAE ja ROM:t joutuu ostamaan itse?

 

miksuh
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 19.24:   
itix: En tiedä tosta rommijutusta varmasti. Mutta OS4:n tapauksessa ei periaatteessa luulisi olevan välttämättä mikään mahdoton ongelma saada mukaan myös ne vanhat rommit.

OS4:n mukana tulee normaali UAE ja lisäksi ilmeisesti siitä säädetty versio, jolla esim AGA pelin voi käynnistää suoraan WB:stä ikonia klikkaamalla ilman, että tarvitaan ensin latailla UAE:ta normaaliin tapaan. Noin muistelen kuulleeni.

 

KimmoK
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 20.03:   
@itix

Olen ymmärtänyt että ainakin tähän asti A1:n mukana on tullut 3.x rommit. Sama homma vois jatkua...

Mites on A1 omistajat oottako saaneet 3.x rommit?

 

Janne
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 20.13:   
>Jon: Saavuttaa ? Millälailla ? Ihmettelin vaan, että jos kerran
>MOS:ssa on hankalampi tehdä tommosia asioita kun OS4:ssa,
>niin sillonhan se vie pohjaa ajatukselta, että MOS olisi
>yhteensopivampi.

Seurataan ihmiset, seurataan...

MOS 1.5:ssä on vastaava audio-tuki kuin mitä Nalle Puh tuo
OS4:ään. Samalla viivalla mennään. Piru kertoili kuinka ajeli
narrator.deviceä MOSilla...

Mutta ei toki missata tilaisuutta dissata Mossia aina kun mahis?
:) (Kato rimmaa! Runo.)

 

MarkoS
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 20.20:   
Jon: "@Tero: mitä aiot saavuttaa tuolla kommentilla?"

Tero on suorapuheinen, eikä turhia kumartele. ..Eiku sehän olikin fooligan. ;-D

 

itix
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 20.22:   
miksuh: Ei ole ROM imageja ainakaan OS4:sen UAE-dirrikassa kun juuri tarkistin...

 

Janne
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 20.25:   
MarkoS: Tero oli myös nyt väärässä. :)

 

hooligan/dcs
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 21.02:   
@MarkoS

Mitäs mä nyt taas olen tehnyt? :)

 

Jon
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 22.12:   
Tero: en usko että minusta ja sinusta kumpikaan koodaa MOSia tai AOS4:ta 4:sta, joten mitäs me ollaan sanomaan, onko joku juttu helpompi tai vaikeampia tehdä kummalle vaiko kammalle...

Lisäksi: saadaan syyttää noita kaiken maailman häkkejä, pätsejä ja muuta paskaa, että ollaan tässä hauskassa "compatibility-lirissä".

MarkoS: minulle riittää yksi Hooligan :)

 

Pekka Nissinen
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 22.51:   
@KimmoK

Tuossa XE:n matkassa tulleessa A1-Install CD:ssä (Debian) oli 3.1 rommit sekä Magic Pack -softapaketti.

 

KimmoK
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 10.36:   
@Janne
"Mutta ei toki missata tilaisuutta dissata Mossia aina kun mahis? "

Joo. Onkohan viimeiakaiset positiiviset jutut saaneet luovuuden orastamaan Amigamaailmassa. Näkyy nuita riimittelyjä tulevan jokapuolella.

Tässä ANN esimerkkiä:
"I would rather burn in hell than buy crap from Dell!"

 

Tero
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 11.20:   
Janne: juu mutta MOS1.5 julkastaan normaaleille käytäjille vasta vuoden päästä ehkä.

 

Janne
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 11.27:   
Tero: Ei se OS4:senkaan vastaava ratkaisu taida vielä julkisuudessa olla. Tosin voi olla en ole ihan seurannut, tai voi ainakin olla hyvin todennäköisetä että ilmestyy ennen MOS 1.5:sta julkiseksi.

Se on kilpailua. Se on hyvä asia. Mutta myönnä nyt vaan että et tiennyt tuota asiaa ja halusit dissata Mossia. Ei kai siinä nyt muusta kyse ollut? Vai miksi muuten kommentit huonosta yhteensopivuudesta?

 

MarkoS
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 11.50:   
Janne: "Mutta myönnä nyt vaan että et tiennyt tuota asiaa ja halusit dissata Mossia."

Eiköhän tässä ole vähän samanlaisesta kyse kuin jumalanpilkasta. Hieman kun kärkevästi kritisoi saarnamiehiä, onkin syyllistynyt jumalanpilkkaan. Minun tulkintani mukaan Teron pilkan kohteena ei niinkään ollut itse Mossi vaan Mossiapostolien jakama oppi mossin paremmasta yhteydestään kaikkivaltiaaseen Amigaan.

 

Janne
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 12.04:   
MarkoS:

>Minun tulkintani mukaan Teron pilkan kohteena
>ei niinkään ollut itse Mossi vaan
>Mossiapostolien jakama oppi mossin paremmasta
>yhteydestään kaikkivaltiaaseen Amigaan.

Heitellään kiviä lasitalossa? :)

Mutta tottakai. Sinä tulkitset asiaa omasta henkisestä leiristäsi ja minä omastani. Vaikea tuota on nähdä muuna kuin ilkeämielisenä ja harhaanjohtavana kommentointina - vahingonilona, joka ei tällä kertaa edes ollut aiheellista.

Fakta: MOS on tällä hetkellä selvästi paremmin yhteensopiva vanhan softan kanssa kuin OS4.

Mahdollisuus: OS4 voi olla joku päivä paremmin yhteensopiva vanhan softan kanssa kuin MOS. Tai ehkä ei. Yksi hyvä puoli voisi olla vaikka OS3.1 ROM-tiedosto UAE:ta varten ohjelmiston mukana, jos tällainen suunnitelma toteutuu.

 

deeq/RNO
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 12.22:   
Ei tuosta Sonancesta ole mitään muuta infoa saatavilla, screenshotteja tms?

 

miksuh
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 12.31:   
deeq/RNO: Hmm Mä en ainakaan muista nähneeni vielä yhtään ruutukaappausta.

 

ajk
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 13.00:   
"Boring Reaction UI" riittänee screenshotiksi :)

Ja tosiaan ne 3.1 ROMit tuli linux-levyllä, joka vissiin kaikilla A1:n ostaneilla on (?)

 

Janne
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 13.05:   
ajk: Reaction ja OS 3.1 ROM ovat tosiaan OS4:n puolella yhteensopivuustaistossa. Toistaiseksi MOSin JIT, W3D, WOS, PUP, yms vetävät IMHO pidemmän korren, mutta mistäs sitä tietää miten kehittyy!

 

ajk
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 13.53:   
Niin, en oikeastaan ottanut kantaa tuohon yhteensopivuuteen, kunhan vain varmistin tuon ROM-asian. Uskon kyllä että molemmat systeemit varmasti ajavat tai tulevat ajamaan suurimman osan vähänkään uudemmista ohjelmista ihan hyvin.

 

itix
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 14.04:   
Totta tosiaan, 3.1 ROM tuleekin Debianin mukana.

 

miksuh
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 14.10:   
itix: Aika erikoinen valinta laittaa se Debian levylle, eikä OS4 levylle :) kai tossa joku logiikka on ollu..

 

deeq/RNO
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 14.16:   
Ehkä siksi että developerit voisivat jatkaa Linux+UAE yhdistelmällä ohjelmointia.

 

miksuh
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 14.22:   
Niin jo totta. Tossamielessä se on iha looginen valinta.

 

ajk
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 14.22:   
OS4-levyä ei ollut olemassa ennen kuin tänä keväänä, mutta noita A1:iä on sen sijaan myyty linuxin kanssa jo paljon kauemmin. Voisihan sen tietysti nyt jo muuttaa.

 

itix
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 14.28:   
Stephane Guillardin raportti.

 

KimmoK
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 14.50:   
"Ehkä siksi että developerit voisivat jatkaa Linux+UAE yhdistelmällä ohjelmointia. "

Juuri siksi. AOS3 UAE:ssa oli ainoa AOS A1:lle ennen kuin AOS4 developer beta pre riliisi tuli.

Toivon vaan että loppukäyttäjän 4.0:n mukana jatkossakin tulee vanhat rommit.

 

MarkoS
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 18.30:   
Janne, ei kai tässä nyt viestin luonteesta ollut epäselvyyttä, vaan sen osoitteesta.

Lisäksi, jotenkin koomista tämä sinun huolesi, että nimenomaan mossia yritetään dissata aina kun on mahdollista, kun tälläkin hetkellä Amiga-leiriä dissataan aikasta monta kertaa suuremmalla voluumilla dma:n merkeissä useammassa threadissa. Syytä tähän [Amiga-leirin dissaukseen] varmastikin on, mutta kuten sanottu: Aina kun on mahdollista. ;-)

...Ja jos hieman asiaankin. Minulle ainakin riittäisi ihan hyvin joku UAE-ratkaisu laajempaan taaksepäin yhteensopivuuteen, kun (minulla) ei taida olla yhtään 68k-softaa, jota olisi pakko saada uudella käyttiksellä toimimaan.

 

Janne
Torstaina, 30. syyskuuta, 2004 - klo 8.04:   
>Lisäksi, jotenkin koomista tämä sinun huolesi,
>että nimenomaan mossia yritetään dissata aina
>kun on mahdollista, kun tälläkin hetkellä Amiga-
>leiriä dissataan aikasta monta kertaa
>suuremmalla voluumilla dma:n merkeissä
>useammassa threadissa.

Pilke silmäkulmassa: DMA on ansaittua. :) Sen verran monta selitystä, juhlavaa puheenvuoroa ja silti esiintyneitä ongelmia on esitetty, että "they had it coming". Kyllä se DMA aikanaan ratkeaa, uskon ja olen uskonut aina, mutta toisin kuin Mossin audio-handler (joka siinä on, toisin kuin vihjattiin), se on mielestäni ihan aiheellisen piikittelyn kohteena. DMA AmigaOnella kun on yksinkertaisesti ollut farssi.

En ymmärrä miten kukaan voisi enää aihetta hirveästi edes puolustella. Eiköhän se joku päivä ratkea, mutta ei tämä hyvää kukaa AmigaOnen laadusta tai ainakaan statuksesta voi kenellekään jättää.

Sen sijaan en minä arvosta esimerkiksi sellaisia höpöjä maailmalla jossa väitetään että OS4 olisi jotenkin vähemmän AmigaOS (tai peräti että MOS on enemmän AmigaOS). OS4 on AmigaOS ja MOS ei. Pure and simple. MOS on silti Amigaan liittyvä omalla tavallaan toki.

 

KimmoK
Torstaina, 30. syyskuuta, 2004 - klo 11.02:   
"OS4 on AmigaOS ja MOS ei. Pure and simple. MOS on silti Amigaan liittyvä omalla tavallaan toki."

Molemmissa tuntee olevansa kuin kotonaan, kauas ei ole omenat puusta pudonneet. (hmmm... boingpallot ei kasva puissa, siksi lainasin omppua)

Aika näyttää mihin kehitys vie. Ossien kehitys näyttää silmissäni hyvältä tällä hetkellä.

 

Joanna
Torstaina, 30. syyskuuta, 2004 - klo 13.39:   
KimmoK: Kunhan vielä saisivat ohjelmistotukea myös joskus sille.. Sovellusohjelmien puute oli yksi tärkeä syy (ei ainut)joka vaikutti siihen että luovuin MOS.in käytöstä keväällä.

En siis tarkoita etteikö joitakin hyviäkin ajantasaisia ohjemia olisi (esim smplemail ja frogger), mutta suurin osa saatavilla olevista ohjelmista on antiikkisia eikä kaikissa hommissa 5 vuotta vanhalla ohjelmalla tule kunnolla toimeen..

Toivotaan että se puhuttu papyrys-Office-paketti tulee MOS:ille ja on riittävän hyvä. Amizilla olisi kanssa iso askel eteenpäin.

 

KimmoK
Torstaina, 30. syyskuuta, 2004 - klo 14.45:   
@Joanna

Jees.

Softaa on riippuen tarpeesta ja siitä jaksaako MASOKISTIN lailla värkätä vanhoja softia ajokuntoon.

Yleensä kun luulee että tuohon xyz hommaan ei ole softaa Amigalle, niin sellainenpas löytyy. Kuten esim ne logiikka ja piirilevysoftat joista oli juttua Sakussa taannoin.

Esim intuitionbase.com on hieman piristynyt viimeaikoina. Taitaa olla kohta 200 toimivaksi todettua sovellusta/työkalua siellä. Ja 87 laitetta.

Toivotaan että se Papyrus office tulee MOLEMMILLE platformeille niinkuin on ollut puhetta. :)

Itse saisin tekstinkäsittely ja weppibrowseritarpeet täydellisesti tyydytettyä jo nykyisillä AOS4:n vaihtoehdoilla, ehkä siis jopa ilman emulaattoreita tai multiboottausta!


(firefoxia en ole kokeillut, opera oli ok, kaikki muut x86 selaimet on ollut skeidaa enämpi tai vähempi ... sillä on rajansa mitä suostun parin lisä web sivun takia sietämään)

 

itix
Torstaina, 30. syyskuuta, 2004 - klo 15.15:   
IntuitionBasen softalista on hiukan outo:

Compatible Classic Software
---------------------------
Abuse: A great plattform shoot em up , doesnt start at all.


Eeeh....

 

itix
Torstaina, 30. syyskuuta, 2004 - klo 15.28:   
Mut pahin vika noissa klassikkosoftissa on se että ne ovat, no, klassikkosoftia. Kankea käyttöliittymä, vähän feetsuja eikä niille saa supporttia.

Toinen juttu on että kommentit ovat vähän heikkoja:

Centurion
"Game. Appears to work correctly, but suffers from "heatwave" effect."

No niinpä tietenkin. Tai jospa testaaja olisi tiennyt että vika on Radeon-ajureissa. Voodoolla tuo toimii varmasti ihan hyvin.

 

ajk
Torstaina, 30. syyskuuta, 2004 - klo 15.35:   
@itix

Vissiin käsittäny hieman väärin ja aatellu kertoa ettei ko. softaa kannata edes kokeilla. Pitää joskus ruotia noita pois tuolta.

 

itix
Torstaina, 30. syyskuuta, 2004 - klo 15.43:   
ajk: Joku erillinen lista toimimattomille ohjelmille voisi olla sopia... Tai ehkäpä yhdistää listat jossa on kaikki toimivat 68k ohjelmat ja OS4 natiivit ohjelmat. Jos vaikka Abusesta on toimiva OS4 versio niin 68k version toimivuudella ei ole enää merkitystä.

 

ajk
Torstaina, 30. syyskuuta, 2004 - klo 15.59:   
Joo, voin ehdottaa jotain tuommoista.

 

KimmoK
Torstaina, 30. syyskuuta, 2004 - klo 16.10:   
@itix

Mm. minä olen ollut vaatimassa/ehdottamassa että kaikki softat joita joku on kokeillut laitetaan tuohon listaa. Eipähän tule turhaan kokeiltua jos joku on just kokeillut.

 

KimmoK
Torstaina, 30. syyskuuta, 2004 - klo 16.12:   
Ja siis intuitionbase ei suostunut tekemään yhteensopimattomille omaa listaa.

 

Joanna
Torstaina, 30. syyskuuta, 2004 - klo 16.29:   
KimmoK: puhumattakaan siitä että ne N+1 antiikkia ohjelmaa pitäisi hankkia jostain. Eihän se ongelma jos on Amiga ja siinä kaikki ostettuna/waretettuna (kuten kukin haluaa) valmiiksi. Mutta esim minulla oli monen vuoden tauko laitteiden käytössä... Hirveä homma alkaa etsimään Amigan tekstuuria jolla oikeasti tekisi jotain tms..

Ajk: Siellä on n+1 duplikaattia samasta ohjelmasta, esim Art-Effectistä oli ainakin 3 eri versiota mainittu, minusta ne kannattaisi laittaa yhteen kasaan. Samaten komentorivi-työkalujen kääntämisten yksitellen mainitseminen (grep, Untar yms) herättää hieman ihmetystä. Eikös niitä tule OS4:n Dev-ympäristön mukana koko pakki nuo mukaanlukien?

Nuo ylläolevat kommentit Intuitionbaseen liittyen sen vuoksi että kun kerran siellä on isolla ilmoitettuna numero siitä montako ohjelmaa on, ettei tule sellaista väärää käsitystä että lukua on pyritty kasvattamaan tuollaisilla.

 

Jon
Torstaina, 30. syyskuuta, 2004 - klo 16.34:   
itix: oliko niin, ettei Abuse toimi edes Voodoolla, samasta syystä kuin Descent? (ei tukea 16-bittisille grafiikoille)

 

itix
Torstaina, 30. syyskuuta, 2004 - klo 16.45:   
jon: Enpä tiedä, viimeksi pelasin kyseistä peliä Amigalla vuonna 1 tai 2.

 

ajk
Torstaina, 30. syyskuuta, 2004 - klo 16.58:   
@Joanna

Joo, no kannattaa laittaa mailia asiasta. Mä en juurikaan hoida tätä tämmöstä päivästä-päivään ylläpitoa. Nuohan on kaikki muutenkin käyttäjien lähettämiä tietoja, sillä pohjalla tässä mennään.

@Ei-toimiviin ohjelmiin liittyen

Päätettiin tuossa nyt sitten laittaa tohon Classic-kategoriaan oma suodatin joka näyttää pelkästään ei-toimivat ohjelmat. Ne listataan silti myös kaikki ohjelmat käsittäviin listoihin, koska onhan epäyhteensopivuus tavallaan yksi yhteensopivuuden aste (kuten KimmoK jo mainitsikin).

 

Joanna
Torstaina, 30. syyskuuta, 2004 - klo 17.33:   
ajk: Nahh. ei se minulle elintärkeää ole .. Hyvä että tuollainen lista on kumminkin olemassa. Näkee sitten siitä milloin tarpeellinen alkaa olla kasassa. Kunhan eivät ala liian ylioptimistisiksi.. Esim nuo maininnat tulevista OS4 ohjelmista ovat aika .. no sanotaan mielenkiintoisia.

KimmoK: En tiedä/muista oliko Papyrys joskus luvattu OS4:lle.. No ei liene iso homma portata sitä sitten kun MorphOS versio on siinä kunnossa että sen saa lähetettyä asiakkaille saakka. Tosin itse ainakin katsoisin koemarkkinointimielessä mikä on sen menekki MOS:illa ennenkuin viitsisin tehdä OS4 versiota.

 

tomazkid
Torstaina, 30. syyskuuta, 2004 - klo 20.09:   
@Itix

kirjoitit: "Joku erillinen lista toimimattomille ohjelmille voisi olla sopia... Tai ehkäpä yhdistää listat jossa on kaikki toimivat 68k ohjelmat ja OS4 natiivit ohjelmat. Jos vaikka Abusesta on toimiva OS4 versio niin 68k version toimivuudella ei ole enää merkitystä.

Oli A1-Norden postituslistalla vähan puhetta Ole-Egilin kanssa tällaisesta listasta pari viikkoa sitten, jotain saman kaltaista kuin se FPSE-lista.

Tässä vähän mainosta AHS-listalle:
http://web.amigarulez.com/

Jos joku käyttää jotain vehjettä jota ei vielä ole AHS-listalla, niin voi tietoa antaa mulle tai Ole-Egille, tai Amigarulez Mattiasille. :)

 

miksuh
Perjantaina, 1. lokakuuta, 2004 - klo 11.26:   
Jon: Abuse toimii mulla oikein hyvin Mediator+Voodoo 3 3000 yhditelmällä. Eli toi grafiikka ongelma ei pidä paikkaansa.

Ainut ongelma mulla on, että äöänet ei toimi. Mutta tostahan puhuttiin siinä toisessa threadissa, missä todettiinetrtä vika on itseasiassa siinä että uudemmista AHI-deviceistä on poistettu joku feature mikä Abuse käytää.

 

miksuh
Perjantaina, 1. lokakuuta, 2004 - klo 11.32:   
itix: "Mut pahin vika noissa klassikkosoftissa on se että ne ovat, no, klassikkosoftia. Kankea käyttöliittymä, vähän feetsuja eikä niille saa supporttia"

Tietämätä sen tarkemmin mitä nimenomasta softaa tarkotata, niin. Miten sä pystyit käyttämään A1200:aa jos susta noin oli ? Ja mkiten ne ohjelmat nyt yhtäkkiä on huonompia kun Classic Amigalla.

Sitäpaitsi sekä MOS:ssa, että OS4:ssa ei voi välttää Classic softan käyttöä.

Myös MOS:n softatarjonta on surkean pientä verrattuna siihen softamäärään mitä Classic Amigalle on julkastu.

 

miksuh
Perjantaina, 1. lokakuuta, 2004 - klo 11.36:   
Siis voihan se olla, että tuola listassa on jotain softia, mitkä on vanhoja ja joille löytyy parempikin korvaava softa. Sitä en kiellä.

En ole itse viimeaikoina niin tarkkan seurannut mitä kaikkia softia sinne on lisätty.

Mutta ei musta ole mitään pahaa siinä, jos jotkin kaikki vanhimmatkin softat toimii.

 

itix
Perjantaina, 1. lokakuuta, 2004 - klo 12.15:   
miksuh: "Ja mkiten ne ohjelmat nyt yhtäkkiä on huonompia kun Classic Amigalla."

Ne olivat OK siloin 68k Amigalla mutta MorphOS:lla ne tuntuvat kankeilta ja vanhanaikaisilta. Nyt oikeasti huomaa miten paljon enemmän ominaisuuksia niissä voisi olla. Yksinkertaisesti tulee vain tunne että "tämmöinenkö tää olikin". Ehkä se on vähän psykologistakin.

"Myös MOS:n softatarjonta on surkean pientä verrattuna siihen softamäärään mitä Classic Amigalle on julkastu."

Aminetin painopiste on 2.x-ajan softassa ja ainoastaan softa jota on päivitetty viimeisen viiden vuoden aikana on tarpeellista/kiinnostavaa. Pelkillä MorphOS:n softilla ei tietenkään pärjää.

 

miksuh
Perjantaina, 1. lokakuuta, 2004 - klo 12.37:   
itix: Onhan se tietty noinkin, mutta toisaalta on vaikea kuvitella että MOS ja OS4 ohjelmissa yhtäkkiä olisi hirvittävän paljon enenmmän ominaisuuksia kuin parhaissa Classic Amigan ohjelmissa. Pikkuhiljaa muutos toivottavasti tapahtuu kuitenkin.

Resurssien vähyys on ihan sama ongelma uusienkin koneiden kohdalla. Ohjelmaprojektit on väistämättä jatkossakin enemmänkin harrastuspohjasia, kuin ammattimaisia.

Koneissa on paljon enemmän vääntöä, eli se mahdolistaa toki suurempien ja monipuolisempien ohjelmien tekemisen. Mutta se ohjelmoijien ja rahan vähyys ei katoa mihinkään, ei ainakaan lähitulevaisuudessa. Toivottavasti joskus on toisin, nykysellään siihen on kuitenkin hiukka vaikea yuskoa.

 

Joanna
Perjantaina, 1. lokakuuta, 2004 - klo 12.53:   
Miksuh: äh..jo toinen kohta jossa olen samaa mieltä kanssasi... Täytyy varo loppupäivän ajan ... tulee pian tavaksi :)

 

KimmoK
Perjantaina, 1. lokakuuta, 2004 - klo 19.00:   
"Hyvä että tuollainen lista on kumminkin olemassa."

Hei Itix & Hooligan kattokaa, Joannakin puoltaa moista listaa! :)

@Joanna
Titan computerin Papyrus Office sivu:
04. April 2004 Screenshots of latest MorphOS/AmigaOS Version added
ja laitevaatimuksissa:
"Amiga OS3.5 or 3.9, Mui 3.8, 48MB RAM, Graphicsboard running Cybergfx or 100% compatible, CPU 68040"

Eli kyllä se AmigaOS:lle on myös joskus tulossa. Luulisi että kääntävät myös AOS4.0 natiivin.

Eli joskus vuonna miekka ja kypärä minustakin näytti siltä että he olisivat alkamassa tukemaan vain MOSsia. Ehkäpä he ovat huomanneet että 50% markkinoista on AOS puolella? Tai ehkäpä huomasivat että ei se tuo toinenkaan (kolmas?) Billi niin hemmetin fiksu ollut. :)

 

Joanna
Perjantaina, 1. lokakuuta, 2004 - klo 20.16:   
Fiksusta tiedä.. mutta tuskin se viimetalvinen rahatalouden sekamelska (joka liittyi Pretoryyn) oli ollut mitenkään suunniteltu.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: