DDpus5 / magellan & AOS4

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: AmigaOS 4 » Yleinen keskustelu » Viestit 2004 » Viestit 06/2004 asti » DDpus5 / magellan & AOS4 « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

KimmoK
Tiistaina, 4. toukokuuta, 2004 - klo 15.42:   
Oottako vielä hokanneet missään Hyperionin "virallista" selitystä sille miksi he eivät viitsineet pitää kiinni DOpus5 diilistä?

Edes epävirallista?

 

Joanna
Tiistaina, 4. toukokuuta, 2004 - klo 16.22:   
Laitetaan nyt linkki juttuunkin.. Jos joku ei ole huomannut.. Eli tilanne on se että Amiga-Dopus on taas myynnissä ja tietojen mukaan syy on yksinkertaisesti se ettei Hyperion ole maksanut lupaamiaan rahoja.
http://www.amiga.org/modules/news/article.php?storyid=4043


Tjaa.. eiköhän heidän virallinen kantansa ole olla hiljaa ja olla kuten koko sopimusta ei olisi koskaan tehtykään. Käytännön todellinen syy lienee Hyperionin rahojen loppuminen aikaa sitten (tai tarkemmin sanoen OS4 viivästymisen aiheuttama tulojen lykkääntyminen), viitsimisestä tai sen puutteesta tuskin on ollut kyse.

Tosin, miksi sitä tarvitsisikaan sen suuremmin selitellä, ainakin Ann.lu:ssa ja Amiga:org:ssa innokkain fanilauma toistaa täysillä matraa siitä ettei Dopusta tarvitsekkaan lisensoida tahi integroida koska tulevan OS4:n Workbench-versio sisältää paljon paremmat toiminnot. (Sitä tosin eivät sano, milloin kyseinen WB päivitys okeasti aloitetaan, tulee saataville, toimii tms... )

 

MarkoS
Tiistaina, 4. toukokuuta, 2004 - klo 16.59:   
Joanna: "...ainakin Ann.lu:ssa ja Amiga:org:ssa innokkain fanilauma..."

Fanilauma? Lauma???

 

itix
Tiistaina, 4. toukokuuta, 2004 - klo 18.23:   
@KimmoK: Virallinen selitys on, että Hyperion hankki yksinoikeuden varmuuden vuoksi. Tuohon yksinoikeuteen löytyy yksi hyvä syy.

@JoannaK: Niin, olen myös kuullut että Ambient tulee sisältämään DOpusta kehittyneemmät toiminnot...

 

itix
Tiistaina, 4. toukokuuta, 2004 - klo 18.28:   
Eikä Hyperionilla ollut kai alunperinkään kiinnostusta maksaa lisenssiä.

Joulukuu 2002

 

Tero
Tiistaina, 4. toukokuuta, 2004 - klo 19.20:   
Ei hyperion kyllä ole mun mielestäni koskaan kovin innokkaasti ollut Magellania OS4:lle tuomassa. Magellanissa taitaa olla lisäksi vähän sama juttu, kuin alkuperäsessä DirectoryOpuksessakin, eli koodi sotkusta. Dopuksen lähdekoodihan on ihan kamalaa. Voi olla helpompi tehdä oma uusi WB, kuin yrittää sovittaa magellania OS4:n tai MOS:n päälle.

 

Jon
Tiistaina, 4. toukokuuta, 2004 - klo 20.56:   
KimmoK: virallista selitystä en ole nähnyt (epävirallisia löytyy Hyperion-"faneilta" foorumeilla :)) ja olen itsekin pettynyt, koska luulin että asia selvitettiin jo aiemmin. En kyllä tiedä onko Magellanista minulle mitään iloa mutta useimmat sen käyttäjät kehuvat sitä taivaisiin.

 

Joanna
Tiistaina, 4. toukokuuta, 2004 - klo 21.22:   
Itix: Tulee.. juu, joskus varmaan. Siinä mielessä Ambient on (ainakin minusta) paremmalla tolalla että sen uudelleenkirjoitus on jo aloitettu, eli uskon sen saavan parempia ominaisuuksia aiemmin kuin WorkBenchin.

MarkoS: Kuvainnollisesti... :)

Jon: Onko virallisella sitellä (AmigaWorld) mitään mainintaa koko asiasta?

 

Jon
Tiistaina, 4. toukokuuta, 2004 - klo 22.05:   
Entäs sitten Scalos (http://scalos.noname.fr/)?

Täydellisessä maailmassa tehtäisiin maailman paras työpöytä, joka toimii AOS/MOS/AROS jne. systeemeissä, mutta Amiga-maailmassa - hell yeah - tehdään kaikki omat tsydeemit ;)

 

itix
Tiistaina, 4. toukokuuta, 2004 - klo 23.13:   
Scalos on assembler-koodia, samoin Dopus 4. Mutta Dopus 5 on ihan porttaantuvaa koodia.

Muuten Amigassahan työpöytää ei ole mitenkään tiukasti integroitu käyttöjärjestelmään eli tuota Dopustakaan ei tarvitse erityisemmin integroida (jos se portattaisiin).

 

JPQ
Tiistaina, 4. toukokuuta, 2004 - klo 23.48:   
Minä olen kait Magnelinalia kokeillut jostain syystä (lue vähintäänkin jähmeys) en pitänyt.
itix: ilmankos Dopus4 on niin nopea ja pieni vaikka onkin monipuolinen. Miinusta siitä etten osaa tappaa sisäistä kuvan näyttö puolta tappaa kun nykyinen ei toimi näyttökortilla.:(

 

KimmoK
Keskiviikkona, 5. toukokuuta, 2004 - klo 11.05:   
Taitas olla maailman paras ratkaisu jos Dopus5 saataisiin AROS:lle, siis etenkin jos se ei muille kelpaa. Eipähän menisi hukkaan nekään koodit.

(itsekään en muinoin Dopus5:n ihastunut, vaikka kavereistakin jotkut käyttivät sitä täysipäiväisesti WB korvikkeena, eräs on koettanut tehdä Dopus6:lla ja windowsilla samat ... toisena päivänä kuulemma toimii ja toisena päivänä pitää asentaa kaikki uudestaan, windows style U know. Mutta siis itselleni kohtuuhyvään kuntoon viritetty Dopus4 on ollut kullan arvoinen. Monasti tulee haukuttua kaikkien muiden platformien filekäsittelyt maan rakoon kunnes hoksaa että Amigassakin DOpus on vain lisuke.)

 

KimmoK
Keskiviikkona, 5. toukokuuta, 2004 - klo 11.12:   
@itix "Tuohon yksinoikeuteen löytyy yksi hyvä syy."

Jees. Senpä takia olisi mukava kuulla heidän selityksensä asialle. Ikävää jos "istuivat" DOpuksen päälle vailla aitoja porttausaikeita ihan vain siksi että se kannustaisi porukkaa odottamaan AOS4:sta ja ettei Genesi sitä saisi.

 

Seppo
Keskiviikkona, 5. toukokuuta, 2004 - klo 12.49:   
Muistan Hans-Joerg Friedenin joskus sanoneen että hän on suuri Magellan-fani ja että OS4-versio olisi varmasti tulossa. Mutta siitä on kauan aikaa eikä aina käy niinkuin toivotaan - oma veikkaus on se että Greg Perry ja kumppanit vain kyllästyivät odottamaan asian edistymistä.

Mitä taas Magellan II:seen tulee - itselläni on tuo ollut Amigassa WB-replacement moodissa ja olen ollut erittäin tyytyväinen - pelkkään WB:hen palaaminen tuntuu kauhealta :)

Noh, kunhan DOpus 4 tai joku sen Linux-klooni (esim Worker) portattaisiin OS4:selle, olisi sekin meinaan jo oleellinen lisäohjelma itsessään.

 

itix
Keskiviikkona, 5. toukokuuta, 2004 - klo 12.55:   
"Ikävää jos "istuivat" DOpuksen päälle vailla aitoja porttausaikeita ihan vain siksi että se kannustaisi porukkaa odottamaan AOS4:sta"

No tämä tuskin kuitenkaan oli motiivi... (vaan lähinnä se jälkimmäinen eli ettei Genesi saisi sitä, mutta tiettävästi Genesi ei ollut siitä kiinnostunutkaan.)

GPSoft on antanut jo pitkän aikaa ymmärtää etteivät he itse porttaa DOpusta millekään Amiga-käyttikselle mutta lähdekoodi on kaupan jos joku sen haluaa.

 

miksuh
Keskiviikkona, 5. toukokuuta, 2004 - klo 12.56:   
Joanna: Alotettiinhan koko MOS:n kirjottaminenkin ennemmin OS4:n kirjottamista, ja silti mun mielestäni OS4 on enemmän valmis uus käyttis featureiden puolesta :) Eli ei se kirjottamisen alotusajankohta niin hirveästi merkkaa kuitenkaan välttämättä.

 

miksuh
Keskiviikkona, 5. toukokuuta, 2004 - klo 13.01:   
Olis se tietty kiva saada Magellan 2 OS4:lle, mutta mä itse en kyllä siihen hirveän ihastunut ole ollut niiden kertojen perusteella mitä tullut testattua. Mutta mä en olekaan sitä vakituisesti käyttänyt..WB+Dopus 4.x on riittäny mulle hyvin :)

 

JPQ
Keskiviikkona, 5. toukokuuta, 2004 - klo 13.26:   
miksuh: on AmigaOS4 enemmän valmis jos en väärin MorphOsia tunne.:) samaa minäkin käyttelen ja mikä Magellanissa mätti se oli minusta ainakin hidas ja confaus itseä miellyttäväksi olisi kestänyt aivan aivan liian pian pitkään.
PS. molemmat aivan sanat kuuluvat asiaan...

 

KimmoK
Keskiviikkona, 5. toukokuuta, 2004 - klo 15.30:   
@miksuh "Alotettiinhan koko MOS:n kirjottaminenkin ennemmin OS4:n kirjottamista"

Elä kehtaa. AOS4:n pohjaksi on voitu ymmärtääkseni ottaa noin miljoona riviä AOS3.x koodia. Koodia jonka kirjoittaminen on "aloitettu" yli kymmenen vuotta sitten. MOSsia ovvat joutuneet Ralph&Sons nyhjäseen tyhjästä.

(Toki monia asioita on voitu apinoida AOS:sta ja käyttää AOS:a osana MOS:a joskus 0.4 aikoihin.)

@JPQ Juu, itselläkin tuntui että kun kerran oli AOS ja Dopus4 viimisen päälle viritettynä että miksi alkaa uudestaan confaamaan.

 

miksuh
Keskiviikkona, 5. toukokuuta, 2004 - klo 15.43:   
KimmoK: Mä kyllä tarkotin uusia ominaisuuksia, kuten uus library api, yleinen xml-tuki, amigainput, roadshow, Grim Reaper, Mediatoolbox, application.library, jne jne.

Kyllä mulle on kovasti se kuva, että kokonaisuutena OS4 on piety jo pidmmälle siitä huolimatta, että MOS:ssa on paljon uutta ja hyvää siinäkin.

 

miksuh
Keskiviikkona, 5. toukokuuta, 2004 - klo 15.45:   
piety=viety.

 

miksuh
Keskiviikkona, 5. toukokuuta, 2004 - klo 15.48:   
Ja mikäänhän ei estä OS4:lla käyttämästä vanhaa WB koodia lähtökohtana uutta kirjotettaessa, ei tarvitse alottaa tyhjästä.

 

hooligan/dcs
Keskiviikkona, 5. toukokuuta, 2004 - klo 16.16:   
@Miksuh

Harmi vaan ettet tiedä yhtikäs mitään mitä MOS1.5 sisältää.. eli vertaat versioon 1.4 joka on yli puoli vuotta vanha. Vedämme johtopäätöksen että on turha alkaa edes vertailemaan OS4-MOS fiitsuja ennenkuin näemme molemmat testipenkissä, ok?

Puolessa vuodessa ehditään tekemään jo vaikka mitä.. käymään sotiakin =)

 

itix
Keskiviikkona, 5. toukokuuta, 2004 - klo 17.08:   
Onhan RoadShow saatavilla MorphOS:llekin. OS4:sen etuna vain on että siitä ei tarvitse maksaa ja sen saa PPC-natiivina :)

 

Janne
Keskiviikkona, 5. toukokuuta, 2004 - klo 19.05:   
>Kyllä mulle on kovasti se kuva, että
>kokonaisuutena OS4 on piety jo pidmmälle siitä
>huolimatta, että MOS:ssa on paljon uutta ja
>hyvää siinäkin.

Näin voi olla (etenkin jos vertaa MOS 1.4:ään, 1.5:n edistymisestä en tiedä), mutta onhan se aika luonnollista - aikaa ei ole kulunut OS4:n porukalla sen muun miljoonan rivin kirjoittamiseen mitä saatiin OS3.x:stä pohjaksi.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: