AmigaOS 4 asennus helppo

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: AmigaOS 4 » Yleinen keskustelu » Viestit 2004 » Viestit 03/2004 asti » AmigaOS 4 asennus helppo « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Amigisti
Maanantaina, 9. helmikuuta, 2004 - klo 23.40:   
Amigaworld.net:ssä joku kommentoi:
"Yep, did enjoy putting names to faces yesterday. Good to see OS4, and I like the idea that the OS installer actually boots to a version of OS4 to install from!"

Mun mielestä tässä on sitä helppokäyttöisyyttä mitä odotan tietokoneelta. Samantyylinen kuin MacOS:ssä ollut jo vuosikymmenen. Hieno homma!

Mitä olen lukenut Pegasoksen käyttiksen asennuksesta, niin se näyttää joltain Psyko-leffalta tohon verrattuna.

 

JPQ
Tiistaina, 10. helmikuuta, 2004 - klo 0.49:   
Amigisti: mitä minä olen lukenut eli sen saku jutun verta ei sekään kamalaa ole. Ja olen aina tykännyt että asennus kyselee asioita mutta sisältää turvalliset oletukset plus erikoisimmista selityksetkin.

 

Piru
Tiistaina, 10. helmikuuta, 2004 - klo 1.14:   
Amigisti: MorphOS asennus boottaa MorphOS CD:ltä. Eli ihmettelen kyllä mitä ihmeellistä tässä on?

 

itix
Tiistaina, 10. helmikuuta, 2004 - klo 1.29:   
@Amigisti: No eipä sentään trollata :)

"Good to see OS4, and I like the idea that the OS installer actually boots to a version of OS4 to install from!"

Nooooooh... Eihän sitä käyttistä oikein muutenkaan voi asentaa. Vai??? Ainakin mulla Amiga boottasi siihen samaan AmigaOS 3.1:seen josta AmigaOS 3.1 asennettiin ;) Eivät vaan kaikki ohjelmat mahtuneet yhdelle levykkeelle...

Mut joo, Windowsihan boottaa johonkin erikoistilaan mistä ei pääse suoraan käpistelemään konetta tms kivaa.

 

itix
Tiistaina, 10. helmikuuta, 2004 - klo 2.12:   
Niin ja alkuperäinen lainaus on lähtöisin tästä AWN uutisthreadista.

 

hooligan/dcs
Tiistaina, 10. helmikuuta, 2004 - klo 6.28:   
@Piru
Heh emmä kans tajua :)

Sillon kun sain Pegan niin 25 minuuttia siitä kun revin emon pois kuplamuovista olin bootannut MOS:n asennuscd:lle.. siitä pari-kolme minuuttia niin olin bootannut kovalevyltä Ambientiin.

 

Amigisti
Tiistaina, 10. helmikuuta, 2004 - klo 14.11:   
"Amigisti: MorphOS asennus boottaa MorphOS CD:ltä. Eli ihmettelen kyllä mitä ihmeellistä tässä on? "

No, jotain ihmeen buutsikomentoja pitää osata kirjoittaa ennenkuin tapahtuu mitään. Ruutu musta melkein ja homma ei etene ellei osaa kirjoittaa oikeanlaista komentoa.

Macintosh puolella tämä on aina hallittu huomattavasti paremmin, kokeilkaapa joskus asentaa käyttis Maciin ja tarkkailkaa montako komentoa pitää syöttää että asennus alkaa CD:ltä. Toivottavasti AmigaOS 4 on samalla linjalla.

Ei se, etten osaisi. Minusta vaan on niin tyhmää vuonna 2004 kirjoittaa jotain komentoriviltä, että kone alkaa asentamaan käyttistä. Pitäisi olla mahdollisuus helppoon asennukseen myös.

Tämä on tuotekehittelyä. Parempaan suuntaan mielestäni.

 

Jontsa
Tiistaina, 10. helmikuuta, 2004 - klo 14.27:   
Amigisti: Eikös se ole enemmän firmwaren vastuulla että miten boottaus onnistuu eikä käyttöjärjestelmän :) Jos U-Bootin asetuksissa on määritelty että bootataan automaattisesti CD:ltä niin silloin tuo asennus on niin helppoa kuten sanoit.

 

JPQ
Tiistaina, 10. helmikuuta, 2004 - klo 14.44:   
Hooligan/dcs&Piru: en minäkään tajua kuten sanoin kait jo vaikka sakun jutun asiasta olenkin vasta lukenut.:)
Jontsa: olet kyllä oikeassa plus komento ei ole mikään paha kun muistan netbsdeen asennus yritykseni jossa piti mountata amigan kiintolevy partitio netbsdeen puolelle se oli tuskaa siis tuo komennon pituus ja se mitä yksikin virhe voi saada aikaan siinä.:)
PS. yritin siis amigaan asentaan netbsdtä.

 

hooligan/dcs
Tiistaina, 10. helmikuuta, 2004 - klo 16.40:   
@Amigisti
Eipä ole vielä sellaista konetta mulle tullut uutena eteen jonka olen kasannut, ja missä en olisi mennyt emon biosiin ropeltamaan asetuksia.

Ja jos ei taidot riitä niin sitten kannattaa ostaa joku pakettiratkaisu.

 

Amigisti
Tiistaina, 10. helmikuuta, 2004 - klo 18.38:   
hooligan/dcs "Eipä ole vielä sellaista konetta mulle tullut uutena eteen jonka olen kasannut, ja missä en olisi mennyt emon biosiin ropeltamaan asetuksia."

Oletko koskaan kokeillut Macintoshia? Huippumalleissakin virta seinään ja menoksi. Ei siinä mietitä mitään koodipätkiä mustan ruudun äärellä vaan aloitetaan hommat. Kyllä mun on ikävä sellaista helppokäyttöisyyttä nykyajan tietokoneissa. Tekeekö sen haluaminen minusta huonon Amiga käyttäjän, jos Haluan helppoa tapaa laittaa kone käyntiin. Eikö joku voisi kehitellä systeemin, että se olisi mahdollista? Eikö tässä kuitenkin tehdä konetta jonka olisi tarkoitus vallata markkinoita, eikä vain nörttikulmakunnat?

 

tnt
Tiistaina, 10. helmikuuta, 2004 - klo 18.58:   
joojoo. nykymeiningillä (markkinoinnilla ja saatavuudella) varmasti kaikilla on kohta amiga.

 

tnt
Tiistaina, 10. helmikuuta, 2004 - klo 18.59:   
ps. tietysti amigaone tai pegasos tarkoitan. Ja hinnoittelulla oma osansa.

 

hooligan/dcs
Tiistaina, 10. helmikuuta, 2004 - klo 19.55:   
@Amigisti
>Oletko koskaan kokeillut Macintoshia?

Olen käyttänyt. En ole kasannut ainuttakaan pelkistä osista.

>Huippumalleissakin virta seinään ja menoksi. Ei siinä mietitä mitään koodipätkiä mustan ruudun äärellä vaan aloitetaan hommat. Kyllä mun on ikävä sellaista helppokäyttöisyyttä nykyajan tietokoneissa.

No kuten aikaisemminkin todettiin niin kokenut käyttäjä pistää Pegan käyntiin puolessa tunnissa. Emolevyn ohjeita ei tarvitse katsoa kun ne on itsestään selvät, ja tarvittavat biosin komennot on kirjoitettu manuaaliin (Pegasos1/MOS1.3 tapauksessa cd:n kansilehteen). Eihän tässä nyt muuta vaadita kuin lukutaitoa ja samojen rivien naputtelemista, kumpaakin yhden kerran.

>Tekeekö sen haluaminen minusta huonon Amiga käyttäjän, jos Haluan helppoa tapaa laittaa kone käyntiin. Eikö joku voisi kehitellä systeemin, että se olisi mahdollista?

Ei tietenkään tee "huonompaa Amiga käyttäjää".. tosin Amigistina nyt luulis että olis tottunut jos minkälaiseen säätämiseen ja nysväämiseen että kortti a saadaan toimimaan emolevyn b kanssa jos on turbo c kiinni.
Pegasoksen käyttöönotto on helppoa jo nyt, teet mielestäni kärpäsestä härkäsen. Pakettikoneella ja pelkän emo+prossu hankkimisella nyt on lieviä eroja.
Jos sinulla hajoaa autosta moottori, vietkö sen korjaamolle, vai valitat autotehtaalle mikseivät tehneet sellaista moottoria että Keino A Virtanen osaa sen korjata alta aikayksikön?

>Eikö tässä kuitenkin tehdä konetta jonka olisi tarkoitus vallata markkinoita, eikä vain nörttikulmakunnat?

Käsittääkseni Pegasos1 ja 2 ovat aika pitkälti suunnattuja ns.edistyneille käyttäjille ja muun sortin friikeille. Harvemmin se Keino A Virtanen, 42v, junankuljettaja Tampereelta päätyy ostamaan AOnea tai Pegasosta tekstinkäsittelyynsä ja laskujensa maksamiseen.

 

Amigisti
Tiistaina, 10. helmikuuta, 2004 - klo 20.37:   
"Jos sinulla hajoaa autosta moottori, vietkö sen korjaamolle, vai valitat autotehtaalle mikseivät tehneet sellaista moottoria että Keino A Virtanen osaa sen korjata alta aikayksikön?"

Tässä vertauksessa puhutaan hajoamisesta, mikä mielestäni uudessa koneessa on takuuasia, eikä kukaan varmaan halua itse korjata, kun voi takuuseen viedä.

Sensijaan tässä pitäisi verrata auton käynnistykseen. Haluanko ostaa sellaisen auton, jonka käynnistys vaatii jotain insonööritason kikkoja? Mieluummin haluan auton, joka lähtee käyntiin virta-avainta kääntämällä, kun haluan aamulla liikkeelle kello 7:00.

"Ei tietenkään tee "huonompaa Amiga käyttäjää".. tosin Amigistina nyt luulis että olis tottunut jos minkälaiseen säätämiseen ja nysväämiseen"

Olen tottunut ja kyrpiinnyin sen verran että myin sen ja ostin jotain muuta. En olisi kai halunnut mutta oli vähän pakko. Ei aina ole aikaa ja rahaa säätää tietokonetta.

"Harvemmin se Keino A Virtanen, 42v, junankuljettaja Tampereelta päätyy ostamaan AOnea tai Pegasosta tekstinkäsittelyynsä ja laskujensa maksamiseen. "

Mutta kai joskus halutaan että päätyy? Eikö juuri helppokäyttöisyys ole point joka tässä Amiga ja Pegasos maailmassa on ehkä jäänyt vähemmälle huomiolle. Olkoonkin että laitteet ovat raakileita, mutta tuntuu että helppokäyttöisyys on kärsinyt - minusta se on kuitenkin yksi tärkeimpiä valtteja mitä Amigalla / Pegasoksella voi tulevaisuudessa olla.

Haluaisin mieluummin käyttäjäystävällisen, kuin säätämis-keskeisen tietokoneen. Sitä varmasti haluaa 90% mahdollisista uusista käyttäjistä platformilla.

 

hooligan/dcs
Tiistaina, 10. helmikuuta, 2004 - klo 20.44:   
No mutta edelleen se pääpointti on siinä että se kuka haluaa päästä helpolla, ei taatusti osta pelkkää emolevyä muutenkaan, vaan ostaa sitten sen konepaketin josta ei tarvitse laittaa muuta kuin virta päälle ja se boottaa käyttikseen.

Ja sellaisia saa myös nyt, sen kun tilaa keltä tahansa Pegasos jälleenmyyjältä. Käsittääkseni AmigaOneakin myydään ihan valmispakettina ettei jokaisen tarvitse alkaa Linuxia itse säätämään..?

 

Pete
Tiistaina, 10. helmikuuta, 2004 - klo 21.50:   
hooligan/dcs:jos se ei tajua niin se ei tajua.jos tuota autoa käyttää vertauskuvana niin on kaksi tapaa saada se auto:
- osina ja itse kursit kasaat(valitat toki valmistajalle kuinka hankalaa sen käyttöönotto oli)
- pakettina(ajat sen autoliikkeestä kotiin)

amigisti kuuluu ilmeisesti ryhmä a:han

 

JPQ
Tiistaina, 10. helmikuuta, 2004 - klo 21.56:   
hooligan/DCS: mutta pegasoksen tai amigaonen extreme koodaus harrastukseen ja raudan keräilyyn maksuun ostaa vaikkapa Olavi R. Ylitalo-Penttilä 25v,Ivalosta ostaa.:)
PS. tämä siis vitsinä toi sun esimerkkisi oli niin hyvä että oli pakko matkia.
Amigisti: mitä ostit ? ja jos windows pceen se vasta säätämistä on huhhuh. Ja Maceissä vasta vihdoin nykyään tosi kunnon käyttis kun tuli MacOS X PC:lle kunnollista ei saa kuin ehkä QNX:än ja entäs sen softa/rauta tuki ja helppous ?

 

hooligan/dcs
Tiistaina, 10. helmikuuta, 2004 - klo 22.00:   
@Pete

No unohdetaan nyt koko auto-vertaus.. ei ollut paras mahdollinen =)

 

itix
Tiistaina, 10. helmikuuta, 2004 - klo 22.38:   
"Haluaisin mieluummin käyttäjäystävällisen, kuin säätämis-keskeisen tietokoneen. Sitä varmasti haluaa 90% mahdollisista uusista käyttäjistä platformilla."

Ei niitä uusia käyttäjiä ole juurikaan tulossa. Sellaisia on jonkin verran jotka ovat joskus käyttäneet Amigaa.

MorphZonessa on ollut pari "uutta" käyttäjää mutta ne ostivat Pegasoksen Linuxin takia eivätkä juuri välitä MorphOS:sta.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: