OS4 on Tour - eka kuvia

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: AmigaOS 4 » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 09/2003 asti » OS4 on Tour - eka kuvia « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Seppo
Lauantaina, 7. kesäkuuta, 2003 - klo 23.03:   
Kuvien laatu ei ole kummoinen, toivottavasti saadaan parempia pian...

http://www.amiga-klub.si/aot2003report.php?lang=en

IBrowsen käyttäjille vinkki, oikeaa hiirennappia painamalla ja valitsemalla 'view image separately' saa hieman tarkemman version kuvasta näkyville.

 

Piru
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 1.30:   
4 kpl skaalattuja kuvaruutukaappauksia:
http://amigaworld.net/modules/news/article.php?storyid=560

AA fonttien blur-efekti selittynee skaalauksella (?)

 

Joanna
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 8.23:   
Piru: Kyseinen linkki ei toimi ainakaan nyt.. Aiemmin minusta tuollaisesta löytyikin niitä kuvia. No ei se niin iso tappio ole vaikkei niitä hetimiten näkisikään.. Otettu 3.9wb, siivottu nurkkia, laitettu brushed-metal patterneja (kuten Xwindows Enlightenment ikkunamanagerissa)

Ainakin minua kiinostaisi enemmän a) miten se toimii ja b) kuinka nopeasti... Mutta, eiköhän niihin saada lisätietoa lähiviikkoina kun tuo seurue ehtii paikkaan jossa on hieman osaavampia testaajia :)

 

Seppo
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 11.48:   
Joanna: Juu, network erroria pukkaa (connection refused), onkohan hakuja liikaa ja amigaworldin serveri solmussa?

 

Pekka Nissinen
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 12.48:   
Kyllä se nyt toimii... Sinne on nyt tullut "uudet" kuvat ja tälläkertaa 1024x768 ja PNG-muodossa.

 

Pekka Nissinen
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 13.55:   
Joanna: "...otettu wb3.9, siivottu nurkkia, laitettu brushed-metal patterneja..."???
Ymmärtääkseni tuo (pitäisi) olla jo ihan "OS4" siinä mielessä, että kaikki pyörii jo ExecSG:llä päällä ja PPC:llä (joskin osa (kaikki?) moduleista vielä m68k-emun päällä mutta kuitenkin). Ilmeisesti tuosta m68k-emusta JIT-versio ei ole vielä käytössä mutta ei se (kuulemma) hitaalta silti tuntunut 200MHz:n Cyberstormillakaan...

 

Hooligan/DCS
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 14.35:   
Mitenhän tuon nyt laittaisi pariin pointtiin..
a) Glowiconit käytössä? uh /me goes to puke
b) Värivalinnat.. olenko ainoa jonka mielestä tylsemmän näköistä Workbenchiä ei saa ihan heti tekemällä.
c) Reaction haisee edelleenkin. Toisaalta olen aina ollut MUI:n ystävä.. makuasia kait.

Hyvääkin löytyy: aa fontit, gradientit, (c)2003 puhuessa AmigaOS:sta lämmittää mieltä ;-)
Aikanaan tuli paljon juttua start-barista ja kuinka upea se tulee olemaan.. noista kuvista ei kyllä näe miten se nyt olisi niin hieno ja monipuolinen.

 

Jontsa
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 15.05:   
Hooligan: En tuomitsisi käyttistä ikonien tähden :) MorphOSissa on hienot ikonit, mutta käyttis on muuten pahasti vaiheessa.
Ja mistä sitä nyt luin että tuo ikonisysteemi pistetään uusiksi vasta 4.1 tai 4.2:n vaiheilla.
Gui:ta on nyt vaikea tehdä siten että kaikki tykkäisivät. Sen takia jokainen voi kustomoida sellaisen guin kun haluavat.
Omasta mielestäni tuo on ihan ok.

 

Hooligan/DCS
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 15.33:   
@Jontsa
No mä en ole _koskaan_ tykännyt Glowiconeista :)

Toi ei sais olla "ihan ok" .. muistatko miten Hermans on tuulettanut että "you can have first impression only once"?
Oli myös juttua että pitäisi olla joku suuri yllätys tulossa, itse toivoin että se olisi ollut täysin uusi fonttiteema...nyt jäi kyllä vähän epäselväksi mikä tämä kyseinen "suuri yllätys" oli.

Mistäs tiedät onko MOS pahasti vaiheessa kun minäkään en sitä tiedä, ja olen sentään beta testaaja? :)

 

Jontsa
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 15.45:   
No tiedän vain sen mitä olen itse kokeillut. MOS 1.3 löytyy tuosta pegasoksesta. Se on vielä raakile ja kaipaa kipeästi päivitystä.

 

Jontsa
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 15.57:   
Korjataan nyt tuota edellistä lausetta sen verran että pidän silti MOS:ista :) Sitä käyttää mielellään päivät pitkät. Softat toimii ok ja nopeasti (paitsi ib kaatuilee usein?).

Mutta kun joku sanoo että os4 on vaiheessa, niin sanon että mos on vielä vähintään yhtä pahasti vaiheessa.

 

Janne
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 16.13:   
Täytyy myöntää että aika pettymys toi look. Ikkunoiden modernisoidut reunat on ihan kivat, ne ois ollut ihan lupaava alku mutta muuten... mikä ihmeen metallipatterni title-barissa?

MOS on raakile, no doubt, mutta odotin enemmän OS4:ltä.

 

Hooligan/DCS
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 16.37:   
@Jontsa
Joo ei siis kannata paljon puhua 1.3:sta kun 1.4 on aika pitkälti valmiina. Siksi sanoinkin etten minäkään tiedä missä vaiheessa MorphOS on.

 

Janne
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 16.55:   
Ikkunoiden reunat ja fonttien antialiasointi ovat kivoja.

Title-bar, "task-bar" ovat kauheita paljolti vakiotekstuurin takia, Workbenchin ikonit toivottavasti eivät lopullisia - kamalan pikselöityneitä antialiasoitujen fonttien vieressä... Nappulat ja bevel-boxit taas jotenkin kamalan epämoderneja edelleen - sitä ne ovat MorphOS:ssäkin, mutta oikeasti... tämä on 2000-luku...

Pitkä on matka jos Amiga-variaatomme haluavat päästä eteenpäin. Mutta toki, jostain on aloitettava. Odotan mielenkiinnolla.

 

Pekka Nissinen
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 17.24:   
Tuolla AmigaWorld:issa "mies ulkoasun takana" kävi juuri kirjoittamassa pienen kommentin asiasta:

"The announcement about 'default gui' might have been a little misleading. We wanted to show more of the design, but we were beaten by time. The images shown do indeed have elements of the default design, but there are some important elements missing.

For instance, the window gadgets shown here (close, zoom, depth, etc.) are in what could be called the 'fall back' mode. The same is the case for all other gadget images within the windows. I hope you'll be happier with the new ones.

The string gadgets are still using the original XEN style, not the new style. The same goes for a few other gadget frames. Work is still progressing on these. Expect to see more elements added as the tour proceeds.

There are certain factors, such as the layout and spacing, which must be left until the very final stages. Included with this are the screen backdrop and window textures, which wont be finalised until we have tested a larger number of different displays and user preferences.

Expect to see more in the coming weeks ahead.

Matthew Kille
Zeoneo Ltd."

...joten ei kannata vielä täysin "huolestua" tuon ulkoasun suhteen.

 

Janne
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 17.26:   
Pekka: Toivotaan niin.

En pidättele hengitystäni. Tuo tarina on kuultu ennenkin. ;-)

 

itix
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 19.19:   
Totuuden nimissä on sanottava että tuo 4.0 näyttää paremmalta kuin alkuperäinen 3.1. Minua kyllä hiukan ihmetyttää että ihmisten mielestä tärkeintä käyttiksessä on ulkonäkö ja massiivinen 3D-tuki. Oli GUI miten hyvän näköinen tahansa niin ennen pitkää siihenkin kyllästyy. Paljon mielenkiintoisempaa olisi tietää miten hyvin emulaatio toimii ym. relevantit asiat.

 

Jontsa
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 19.31:   
itix: Juurikin näin. Moni sekoittaa ulkonäön toiminnallisuuteen.

 

Seppo
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 19.35:   
Käsittääkseni tuo default look on tehty mahdollisimman 'yhteensopivaksi', esim väripalettia valittaessa on huomioitu mm. värisokeat ihmiset.

Jotenkin tuntuu että kaikille sopivan default lookin löytäminen on mahdotonta - jokaisella Amiga-käyttäjällä on oma vankka mielipiteensä siitä miltä perus-WB:n tulee näyttää. Kuten itix tuossa jo totesikin, tärkeintä on se funktionaalisuus (ja itse lisäisin että nopeus ja helppokäyttöisyys Amigan malliin) :)

 

JPQ
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 21.21:   
itix: minusta tuo on hyvän näköinen jos värejä vain sävyttäisi hieman.
Seppo: olet oikeassa.

 

Hooligan/DCS
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 21.26:   
@Seppo

Henk Koht luulen että nimenomaan värisokea ihminen ON tehnyt tuon kyseisen lookin :-)

Mutta totta kai.. makuasioita. Joku tykkää äidistä, joku tyttärestä. Minä ottaisin molemmat yht'aikaa.

 

Janne
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 21.44:   
Olen itse lukenut ja tehnyt työkseni käyttöliittymäsuunnittelua aika paljon - joten osaan mielestäni huomioida tämän asian. (Ks. esim. www.cooper.com - hyvä oppi-isä.) Toisaalta olen ollut digimedian parissa paljon ja nähnyt hyvää ja huonoa designia - sekä ulkonäön että käytettävyyden kannalta. Koen että osaan sanoa jotain edes. :-)

AmigaOS 4.0, jos se näyttää tuolta, näyttää vain vanhalta monella tavalla jolla sen ei tarttisi näyttää. Windows XP ja MacOS X jakavat ehkä mielipiteitä, mutta ovat moderneja myös. Tuossa kerhossa OS4 näyttää... vanhalta. MorphOS myös, mutta odotin että OS4 olisi ollut tässä mielessä kypsempi... Nyt se näyttääkin vielä vanhemmalta! Siitä pettymykseni.

Mutta odotellaan lopullista.

 

JPQ
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 21.47:   
Hooligan: senkin... :)
Kaikki: Sävytys tarkoittaa sitä että title bar aktiivsena vaikka 187,170,153 ja ei aktiivisena 153,170,187.
Hooligan: En minäkään pidä tuosta punasävyisestä taustakuvasta. Joka näissä mielestäni on.

 

Janne
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 22.01:   
itix: "Totuuden nimissä on sanottava että tuo 4.0 näyttää paremmalta kuin alkuperäinen 3.1."

No jos näin ei olisi niin sitten vasta asiat olisikin huonosti. ;-)

 

Janne
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 22.03:   
Siis mun ongelma on se, että OS4 ei tee pesäeroa vanhaan. Se on vähän päivitetty vanha. Siis se on kuin maalaisi vanhan auton uudestaan. Se auto näyttää edelleen vanhalta, vaikka siinä on bränikkä maalipinta. Se voi olla magee ja kuin uusi - mutta se on pohjimmiltaan edelleen se vanha auto. MacOS X ja Windows XP ovat kuin uusia autoja.

Tietysti jos satut pitämään klassikkoautoista niin tämä on ihan hyvä uutinen... Mielestäni päätös tehdä jotain "instantly recognizable as Amiga" ei välttämättä ollut paras mahdollinen. Mainstreamin menestystarinat ovat tehneet selvän pesäeron vanhaan ja se näkyy. Tässä AmigaOS olisi voinut ottaa oppia muista.

 

Janne
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 22.03:   
(Puhun nyt vain ulkonäöstä ja käyttöliittymäelementeistä, en featureista.)

 

Jontsa
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 22.04:   
Janne: Mielestäni jotain juuri tuollaista osasi odottaa. Eikö OS4:ssä keskitytä enemmän käyttiksen siirtämiseen PPC:lle ja päivitetään komponentteja ajan tasalle.
Voivat sitten tulevissa versioissa 4.1/4.2 keskittyä enemmän ulkonäköön ja graafiseen kikkailuun.

 

Janne
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 22.21:   
Jontsa: En usko että tuossa on kyse pelkästään siitä. Uskon että uusi Intution ja Reaction mahdollistaisivat paljon modernimman lookin. Hermansin kommenteista päätellen tuo oli valinta. Mielestäni vain väärä sellainen.

Ja ennenkuin joku sanoo että sitä voi konffata, mielestäni defaultilla ON paljon väliä.

(MorphOS:ssä tämä puoli on ihan yhtä lailla hakusessa. Katsotaan miten kehittyvät nämä.)

 

Seppo
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 22.45:   
Janne: Minun mielestäni yksi Amigan (WorkBenchin) hienoimmista ominaisuuksista on mahdollisuus rakentaa täysin uniikki työpöytä erilaisten komponenttien (Mui, MagicMenu, VisualPrefs) avulla. Itse en tainnut käyttää nyky-Amigani default lookia varmaan minuuttiakaan, ekana vaihtui taustakuva (puhun nyt siis OS3.x:sta). Uskoisin että näin kävisi myös OS4:n kanssa.

Sitä paitsi (kuten Pekka Nissinen tuossa aiemmin lainasi Matthew Killeä) OS4:n WorkBenchia tullaan vielä hienosäätämään ennen kuin tuote on kaupoissa, joten ainakin itse jään odottamaan lisää kuvia joissa on lopulliset gadgetit sun muut pensselit.

Itse en tosin haluaisi, että WorkBench alkaisi muistuttaa esim WinXP:tä, se on minun mielestäni siis todella ruma ja epäergonominen :)

 

Jontsa
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 22.51:   
Janne: Ah.. Point taken. No kyllä tuo tuosta vielä kypsyy ja saadaan nuo Matthew Killen mainitsemat uudet gadgetit, jotka muuten Massimon mukaan hyödyntävät mm alpha-kanavointia. Enpä sitten tiedä mitä tuo tarkoittaa, mutta kai se tullaan näkemään :)

Seppo: Itsekin haluan aina säätää oman työpöytäni, mutta silloin default-lookki olisi hyvä kun käyttäjä ei halua heti muuttaa sitä :)

 

itix
Sunnuntaina, 8. kesäkuuta, 2003 - klo 23.25:   
No minun mielestäni on vielä aika yhdentekevää miltä OS4 näyttää. Ulkoasu kyllä vaatisi runsaasti päivitystä ja parantamista mutta MorphOS on osoittanut ettei ulkoasuun liittyviä ongelmia saa niin helposti kitkettyä pois. Esimerkiksi MUI-asetukset ovat täysin irrallaan Intuitionin teema-asetuksista. Jo pelkästään MUI:n vakionappulat ovat karmeita. Sen päälle tulevat GadTools/ClassAct/Reaction-viritykset jotka käyttävät omia asetuksiaan. Ja toisaalta vaikka olen säätänyt MorphOS:ni ihan kivan näköiseksi ei siihen kiinnitä enää tippaakaan huomiota.

Ja ennen kaikkea pitäisi keskittyä MUI/Reaction-komponenttien parantelemiseen. Sieltä puuttuu todella paljon asioita jotka Windows-koodaajille löytyvät ilmaiseksi. Samalla saataisiin myös ohjelmien ilme yhtenäisemmäksi ja sitä myöten paranisi myös käyttiksen yleisilme. Ei se oikein pelaa että jokainen ohjelma käyttää omaa toolbar-viritelmäänsä tai listeriä.

 

JPQ
Maanantaina, 9. kesäkuuta, 2003 - klo 3.28:   
itix: samaa mieltä ja tuo onkin AmigaOSin pahin pulma. Mitä windows GUI tarjoaa "ilmaiseksi" ?

 

Jon
Maanantaina, 9. kesäkuuta, 2003 - klo 11.22:   
JPQ: katso itixin viimeinen rivi. Windowsissa on paljon enemmän valmista kamaa mitä voi käyttää käyttöliittymissä, ja sitä myötä ohjelmilla on jokseenkin yhtenäinen ulkonäkö - on toki poikkeuksia, ja on erittäin rumia Windows-ohjelmia sekä myös hienoja Amiga-ohjelmia :)

Eli ilmainen tarkoittanee vaivannäköä tässä tapauksesa.

 

Tero
Maanantaina, 9. kesäkuuta, 2003 - klo 11.31:   
Joanna: mikä ihmee OS3.9 ? Tai no onhan se huomattu jo että olet aika asenteellinen, kuten ne MUI kommentit siellä ANN:ssa jokin aika sitten. "OS4:lle ei tuu PPC MUI:ta vaan se vanha 68k MUI" vaikka samassa threadissa oli ihan muuta puhetta :P

 

Joanna
Maanantaina, 9. kesäkuuta, 2003 - klo 12.27:   
Hmm.. Jos ihmisellä on mielipide asiasta, hän on asenteellinen... Olkoot, en jaksa nyt alkaa tapella.

 

Ibe U
Maanantaina, 9. kesäkuuta, 2003 - klo 13.37:   
Ei ehkä niin vaan jos ihmisellä on negatiivinen asenne niin hän on asenteellinen

 

KimmoK
Maanantaina, 9. kesäkuuta, 2003 - klo 13.51:   
Minun mielestäni nuo ruudunkaappaukset lupaavat hyvää. Paljon pahempiakin on heitelty AOS4:n tiimoilta.

Jos ei brushedaluminium miellytä, kaiken voinee customoida itse.

Tulevaisuudessa toki windows look on must laajemman yleisön houkuttelemiseksi mutta nyt ei ehkä kannatakaan liian raflaavaa vielä heittää ettei saa yhteisöltä skeidaa silmilleen.

Ja tykkään kyllä myös glow ikoneista... esim MOS ikonit jota kuvankaappauksissa on näkyneet on olleet helv. paljon liian isoja (liian isoja 1600x1200 näytölle)... ja onpa tullut ostettuakin nuita Glow ikoneja pari rompullista. makuasiostahan ei voi muuta kuin kiistellä...


Keskeneräisyydestä.... MOS:a pitää täydentää AOS3.9 osasilla jotta sillä pääsee tekemään about kaikkea haluamaansa, jos AOS4 sisältää about kaiken AOS3.9:stä on se mahdollisesti käyttökelpoisempi... totuuden näkee vasta kun itse pääsee moisen pakasta vetämään ja testaamaan.


Ja tourista yleensä... on oikeastaan aika yllättävää että uskaltavat noinkin tuoretta PPC versiota AOS4:sta julkisesti demotella... pakko kai pikkuhiljaa uskaltaa. Onko kuulunut juttua että onko se "kaatumatautinen"?

Ilmeisesti siinä ei toimi vielä JIT emu, vai onko siitä kuulunut jotain uutta?

 

KimmoK
Maanantaina, 9. kesäkuuta, 2003 - klo 13.59:   
@Janne

Kai ne käyttiksen sisuskalut on sinullekin ulkokuorta tärkeämmät. AOS4:n sisuskalut on aika helv. paljon modernimmat kuin edellisen AOS:n (joskaan ei tietty maailman moderneimmat).

Olen kait aina toitottanut että AOS4.0 tulee aluksi näyttämään AOS3.x:ltä. Koristelu jää käyttäjälle ja ehkä AOS4.1:lle.

 

Janne
Maanantaina, 9. kesäkuuta, 2003 - klo 14.05:   
KimmoK: Kokonaisuus on tärkeä. Mutta nyt puhuimme siitä mitä näemme - ulkonäkö oli pettymys, yritti sitä spinnata sitten miten tahansa. Siitä olen aina ollut samaa mieltä että OS4 tulee olemaan "kokonaisempi" kuin tyhjästä nyhjästy MOS nyt, mutta molemmilla on mieletön duuni vielä edessä.

Harmi että OS4:sta tällä hetkellä saa millekään järkevälle raudalle...

 

Janne
Maanantaina, 9. kesäkuuta, 2003 - klo 14.06:   
(Tarkoitan siis lähitulevaisuutta. :-)

 

JPQ
Maanantaina, 9. kesäkuuta, 2003 - klo 14.09:   
KimmoK: minäkin pidän ikoneista tosin vasta yksi cd ostettuna.:)
PS. Pitäisi jaksaa uudistaa nuo ikonit...

 

KimmoK
Maanantaina, 9. kesäkuuta, 2003 - klo 14.14:   
Kieltämättä BenH:n puheet että "ensivaikutelman voi tehdä vain kertaalleen" antaisivat odottaa enemmän. Siis esimerkiksi useampi virallinen teema.

Esim. seuraavat default ulkonäöt:
1) "Classic" AOS look (puristit ruotuun)
2) Modern multimedia look 1 (näillä haarukoitaisiin moderneja / uusia tuulia)
3) Modern multimedia look 2
4) Modern simplified (brushed aluminium yms)
5) Windows look (mummut ja papat sekä busines sedät mukaan)

Ja kaikki vieriviereen näytille demotilaisuudessa.

 

Joanna
Maanantaina, 9. kesäkuuta, 2003 - klo 14.41:   
Kimmok: (Hermanssista) Vallankin kun ottaa huomioon että likimain samaa (= käännettyjä moduleita ja 68k koodia) esiteltiin viime syksynä. Olisi toiminut enemmän valmista tässä ajassa, toivotaan että jouluksi.

Tuollainen esittämäsi teemakokoelma antaisi hyvän kuvan liitynnän muuntelumahdollisuuksista. Näkee sitten tuleeko joskus.

 

Jontsa
Maanantaina, 9. kesäkuuta, 2003 - klo 14.55:   
KimmoK: Useampi teema olisi påp joista käyttäjä voisi vielä valita vaikka asennusvaiheessa suosikkinsa... Täytyykin laittaa ehdotus menemään :)

OS4:ssähän voi käyttää visualprefsin gadgetteja. En sitten tiedä toimiiko samat presetit.

 

Markus
Maanantaina, 9. kesäkuuta, 2003 - klo 15.11:   
Har någon planerat att gå till Sverige till AmigaOS4 tour?

 

KimmoK
Maanantaina, 9. kesäkuuta, 2003 - klo 15.16:   
@Joanna

Kyllähän he jo ampuvat kuvankaappauksia PPC:n päällä... ja osa koodistahan ilmeisesti jääkin 68k versioiksi, tuonne jonnekin 4.1:n asti.

Mielestäni selkein kompastuskivi on ollut petunian integroiminen, joka on ilmeisesti edelleenkin vaiheessa.

Suurin virstanpylväs lienee se että AOS4 kykenee ajamaan sekaisin PPC ja 68k koodia. (siis muutakin kuin pelkkää AOS3.9:ä tai pelkkää execSG:tä)

AOS4 tiimi käsittääkseni tekee töitä ilmaiseksi, pää-asiassa. Nättien graffojen tekemiseen ei kai liikenisi penniäkään jos aiotaans aada itse käyttis joskus tehtyä.

Genesi porukalla on rahoitus paljon paremmalla mallilla ja siksi ei olisi yllätys vaikka AOS4.0:n myynnin hetkellä MOS olisi jo saavuttanut saman toiminnallisuuden....

IMO: AOS4 olisi bitänyt julkistaa BETATESTER versiona kokeneille käyttäjille... kyllä kai kilpailijoiden hyvistä taktiikoista saa ottaa oppia....


... mikä muuten oli se "suuri yllätys" joka piti ilmetä nyt tourin aikana tai jopa noista ruudunkaappauksista?
Antialisoidut fontit?

 

J.
Maanantaina, 9. kesäkuuta, 2003 - klo 15.45:   
Mitä tulee XP:n ulkoasuun (oletussellaiseen), minun mielestäni se on kerta kaikkiaan kammottava. Tulee mieleen että sen suunnittelijan täytyy olla joko sadisti tai värisokea. Tai molemmat. Sen joka moisen kammotuksen suunnitteli saisi ampua. Ja saman tien voisi ammuttaa sen sadistin jonka älyvapaa idea oli Windowsin Office Pain-in-the-ass-istantit.

 

Pekka Nissinen
Maanantaina, 9. kesäkuuta, 2003 - klo 15.56:   
KimmoK: Yksi syy siihen miksi tuosta m68k-emusta tuo JIT-versio ei ole käytössä on se, että tuollaisella "tavallisella"-emulla noiden mahdollisten bugien (sekä myös ExecSG:n aiheuttamien yhteensopivuusongelmien) korjaaminen/havaitseminen on helpompaa. Onhan noita m68k-moduleita testailtu jo jonkin aikaa, joten uskoisin niiden olevan jo edes kohtalaisen vakaita.

 

KimmoK
Maanantaina, 9. kesäkuuta, 2003 - klo 16.15:   
@J.

Se assistantti on kätevä silloin kun käyttää virtuaalityöpöytää windowsissa. Esimerkiksi Outlookin kalenterimuistutukset löytävät assistentin kautta tiensä oikealle, aktiiville näytölle.

(mutta virtuaalityöpöydät itse eivät toimi, joten se siitäkin ilosta)

Mutta jos AOS4:sta aiotaan myydä mummuille, siinä pitää olla assistenttioptio, mieluusti vieläpä siten että se kailottaa savvoo kovala äänelä narrator.device:n kautta....


@Pekka

Ihan hyvä selitys se on tuokin.

 

Joanna
Maanantaina, 9. kesäkuuta, 2003 - klo 16.20:   
Kimmok: Antialiasoidut fontit olivat kai se suuri ja kehuttu uutuus. No onhan se hyvä että ottavat oppia kilpailijoistaan, ainakin sen mukaan mitä olen kuullut niin kyseessä on vielä sama Fonttienginekin (freetype 2) kuin muissa.. :)

Itse en uskalla kommentoida mitä ajavat ja millä CPU:lla kun ei ole tullut tuon tarkempaa tietoa. Ilmeisesti jotkut 68k ohjelmat sitten jo ainakin toimii mutta hyvin niukasti päivän tuloksista missään on ollut. Ehkä se on sitä ettei siellä ollut montaa nettiä käyttävää paikalla tai sitten heidän kommenttinsa ovat hukkuneet normaaliin liekittelyyn.

 

Joanna
Maanantaina, 9. kesäkuuta, 2003 - klo 16.35:   
KimmoK. Se että jonkun on pakko tehdä töitä ilmaiseksi sen vuoksi että on tyhmyyksissään luvnnut hoitaa kolmen vuoden homman kolmessa kuukaudessa ei minusta ole suurikaan puolustus asian keskeneräisyydelle. Se on vain osoitus siitä ettei ole alkujaan ollut mitään realistista käsitystä homman suuruudesta.

Mikä ratkaisee on se onko lopputulos hyvä vai ei. Ja tuon AmigaOS4 kanssa on vielä aivan liian aikaista mennä semmoiseen.. Kesken mikä kesken.

 

Jontsa
Maanantaina, 9. kesäkuuta, 2003 - klo 17.34:   
Joanna: Tuo demoaminen hoidettiin execsg:n päällä eli 68k prosessoria ei käytetä laisinkaan. Sitä en tiedä mitkä modulit oli jo ppc-natiivina.

Kyllä 68k ohjelmien luulisi aika hyvin toimivan kun os39:iä voidaan ajaa pelkän emulaation päällä :)

"Mikä ratkaisee on se onko lopputulos hyvä vai ei."
Juurikin näin. Ja silti löytyy niitä jotka mollaavat os4:sta minkä kerkiävät vaikka sitä ei ole vielä edes julkaistu :)

 

Hooligan/DCS
Maanantaina, 9. kesäkuuta, 2003 - klo 19.11:   
@Jontsa
Ap ap ap.. ei mollata OS4:sta.. vaan näitä shotteja OS4:sta (see topic :) ) ... vissi ero.
Ja kuten sanottu, sekin on kiistelyä makuasioista.

 

Jontsa
Maanantaina, 9. kesäkuuta, 2003 - klo 19.13:   
Hooligan: En tarkoittanut tätä threadia vaan yleensäkin sitä näkee monien kritisoivan os4:ää pokkana vaikka ei ole kokeillutkaan.
Meni vähän off-topic minulta.

 

KimmoK
Tiistaina, 10. kesäkuuta, 2003 - klo 9.57:   
Bongasin josakin välissä AInc forumin threadin jossa kerrottiin tarkemmin tilanteesta. Muutama moduuli AOS4:sta pyörii natiivina PPC:n päällä, muutoin modulit on 68k versioita emulaationa. Emulaatiossa ei käytetä petunia JIT:ä vaan excec:n integroitua 17 000 koodirivin interpretiivi 68k emua (tjsp).

Kuulemma modulit kääntyvät aika helpolla PPC versioiksi... :|

((Ja pienenä nyanssina, kuulemma 30% kernelistä on PPC assembleria (34000 riviä 104000 koodirivistä).))

Ilmeisesti joitain 68k sovelluksia on ajettu testausmielessä, mutta kovin vähän vielä.

 

KimmoK
Tiistaina, 10. kesäkuuta, 2003 - klo 10.38:   
MikeBouma:lla oli aika hyvä pointi:
"The AmigaOS4 team has decided to use this theme as the default GUI appearance. The reason why this grey theme was chosen has to do with the appearance of classic AmigaOS applications and will with this design continue to offer a consistent appearance in combination with such older software titles, while still offering something significantly more modern."

Siis että AOS4.0 tullee ajamaan pää-asiassa vanhoja softia ja silloin varmastikin mm. värivalinnat on oltava vanhahtavat jotta vanhojen softien GUI:t olisivat edes jotenkin järkevän näköisiä.

Lähde:
http://www.osnews.com/comment.php?news_id=3732&limit=no


"Amiga is obsolete, I mean they're using 6800000 processors (486-grade...) I'll stick to Windows XP."

Heh heeeeee!!!!

 

KimmoK
Tiistaina, 10. kesäkuuta, 2003 - klo 10.40:   
osnews:ssä myös tämmöisiä kommentteja:
"I think hell will freeze over before I buy an Amiga, but I must admit that aesthetically the new UI looks great. I really like the minimalism and simplicity, the default colours, fonts and icons look fine.

I'd much rather have a simple, fast UI that doesn't distract me, pointless eye candy just gets on my nerves. Certainly the first thing I did when I installed Windows XP was set it back to the classic Windows style. Having said that, all the eye candy in Mac OS X doesn't annoy me half as much as the default Windows XP look."

 

KimmoK
Keskiviikkona, 11. kesäkuuta, 2003 - klo 18.50:   
"PPaint, Wordworth, DirOpus 4, Ibrowse, YAM etc. were already tested successfully."

Lähde ANN & BelleHerrmann...

 

Piru
Keskiviikkona, 11. kesäkuuta, 2003 - klo 20.44:   
Testattu amigaraudalla. Testatty static emulla. Ihan eri juttu kun ajella niitä JIT emulaatiolla.
Testattu 3.1 68k komponenteilla. Ihan eri juttu kun kaikki komponentit ovat PPC:tä.

Sitten kun nuo toimivat LinuxONE:ssa PPC komponenteilla + JIT:llä niin kutsuisin tuota saavutukseksi.

 

KimmoK
Torstaina, 12. kesäkuuta, 2003 - klo 15.41:   
@Piru

Kokemuksen syvällä rinta äänellä?
Ja siksi myöskin MOS on vielä ilman JIT:ä?


Ja jos en väärässä ole.... CSPPC versio tulee ensin juuri siksi kun on hemmetin kova lisätyö saada hommat toimimaan raudassa jossa ei ole laisinkaan klassikkorautaa yms.

Oltaisko yhtä mieltä siitä että AOS4 alkaisi olla MOS 0.4 tasolla ... ?

 

Jontsa
Torstaina, 12. kesäkuuta, 2003 - klo 16.30:   
KimmoK: ei olla...

Ja jos friedenin veljeksiltä kysyt niin he sanoisivat työn olevan jo pidemmällä jos ei tarvitsisi tukea klassikkorautaa.

 

Hooligan/DCS
Torstaina, 12. kesäkuuta, 2003 - klo 16.54:   
Multa vois kysyä samaa asiaa ja olisin samaa mieltä. Mutta minkäs teet.. AmigaOneja on myyty niin onneton määrä ettei siitä vielä rikkaaksi pääse. Ja niistäkin on suurin osa vielä lähettämättä.

Onko kellään muuten mitään faktaa montako AmigaOnea maailmalla on? Näin sellaisen kommentin joltain irkissä joka perustui jonkun jälleenmyyjän tietoihin: n.300kpl

Helvetin hankala saada varmaa tietoa kun on aika salaista tietoa..mutta voisko toi pitää paikkansa että olis noin vähän?
Muistaakseni G4 A1:n lähetys keskeytettiin jossain vaiheessa, oliko lämpenemisen vuoksi? Se tietenkin vaikuttaisi asiaan aika lailla.

Kerrankin sellainen tilanne että Amigistit HALUAVAT ostaa rautaa, ja sitten sitä ei ole saatavilla. Tasan ei aina käy onnen lahjat.

 

Piru
Torstaina, 12. kesäkuuta, 2003 - klo 18.15:   
KimmoK: JIT ei ole julkisessa betatestauksessa. Itse olen käyttänyt sitä jatkuvasti kuukausien ajan.

Ja jos jollain on kokemusta noista asioista niin voisinpa väittää että meillä on.

 

Tietämätön
Perjantaina, 13. kesäkuuta, 2003 - klo 10.58:   
Käsittääkseni tuo JIT tarkoittaa just in time. Mutta mitä eroa noilla eri käännös/emulointi-tekniikoilla oikein käytännössä on ja mitä merkitystä niillä on eri asioiden kannalta ?

 

Jope
Perjantaina, 13. kesäkuuta, 2003 - klo 15.13:   
Tietämätön, ihmiset unohtaa "compiler"-sanan JIT:n perästä.

Normaalistihan siis koodia tulkataan jatkuvasti, mutta JIT-kääntäjä kääntää koodin lennossa. Etenkin silmukoiden tapauksessa tuon nopeutuksen huomaa hienosti, jo ajettua koodia ei tarvi enää tulkata, vaan se tulee JIT-kääntäjän cacheista jo valmiiksi natiiviprossulle sopivana.

Pistää miettimään, että miksei kukaan tee transpileriä, joka tallentaisi tuota JIT-kääntäjän tekemää koodia vastaavan ulosteen kovalevylle ajettavaksi -> ei tarvisi tehdä JIT-käännöstä joka kerta, kun softan käynnistää. :-)

 

Markus
Perjantaina, 13. kesäkuuta, 2003 - klo 15.39:   
Amigaworldistä bongasin uutisen, että Ben Hermans olisi tulossa Ruotsin OS4 Touriin. Här finns mera information på engelska.

 

JPQ
Perjantaina, 13. kesäkuuta, 2003 - klo 22.22:   
Jope: tuo ideasi on bueno,teille koodaus guruille siinä olis pikku projekti.

 

itix
Lauantaina, 14. kesäkuuta, 2003 - klo 1.40:   
Jope: Itseään muuttava koodi ym on myrkkyä JIT:lle eli 68k versio täytyy säilyttää myös. Ja jos JIT:ssä on bugi niin kovalevylle tallentuu sitten bugista koodia.

 

JPQ
Lauantaina, 14. kesäkuuta, 2003 - klo 2.35:   
itix: niinpä mutta kuinka moni arvokas koodi muuttaa itseään ? ja tottakai kunnon JIT ja tuo siis vapaaehtois työkaluna ei minään pakollisena.

 

KimmoK
Lauantaina, 14. kesäkuuta, 2003 - klo 10.56:   
Lissää kuvia.
http://amigaworld.net/modules/features/index.php?op=r&cat_id=6&rev_id=16&sort_by

Ei voi kuin valittaa mutta... minun mielestä ne näyttää hyviltä / OK:lta.

 

Markus
Lauantaina, 14. kesäkuuta, 2003 - klo 11.34:   
Minusta tuo 5. kuva on melko hyvä. Paremmalta näyttäisi mielestäni, jos ikkunoiden taustassa olisi sävytystä, mikä olisi portaatonta, ettei näkyisi tuollaisia viivoja.

 

Janne
Lauantaina, 14. kesäkuuta, 2003 - klo 15.33:   
Parempaan suuntaan menneet - noi värilliset ikkunannurkkaikonit on jees ja WB:n yläpalkki on viimein inhimillisempi. Toi brushed metal pois kaikkialta niin ois paree...

 

JPQ
Lauantaina, 14. kesäkuuta, 2003 - klo 15.40:   
No nämä alkaa tuntua jo kivoilta kun vertaa edellisiin kuviin ja brushed metal juttu ei minua haittaa.

 

Matti Kuuva
Sunnuntaina, 15. kesäkuuta, 2003 - klo 14.54:   
Näin jos ajattelee asiaa siltä kantilta, onko tulevat tuotteet tarpeeksi myyviä esim. uusien käyttäjien saamiseksi. Ollaan hieman myöhässä.

Jos käyttöjärjestelmä on toimiva, helppokäyttöinen ja nopea yms. olisi sen hyvä olla myös graafisuudellaan houkutteleva ollakseen myyvä. Siinä on ensivaikutelmasta kyse. Ensivaikutelman jälkeen autosta tai muusta koneesta tarkistetaan moottorin/tekniikan kunto ja laatu tarkemmin.

Onko silloin järkevää, että lookki-päivitykset tulee joskus vuoden päästä jos silloinkaan?

Eikö tähän olisi voitu kiinnittää huomiota jo OS3.5/OS3.9 :n yhteydessä. Minusta tässä ollaan pahasti myöhässä.

On totta että uusi kokonaisuus mahdollistaa paremmin useampien gadgettien yms. muotoilun ja kuvioinnin mutta jotain olisi voitu tehdä. On kuitenkin kyse aika pienestä vaivasta.

 

Janne
Sunnuntaina, 15. kesäkuuta, 2003 - klo 16.16:   
Matti: Kuten sanottua... OS4 voi olla ihan ok lopulta, mutta Windows XP ja MacOS X ovat ne jotka myyvät ulkonäöllä... (vaikka jakavat mielipiteitäkin)

 

JPQ
Sunnuntaina, 15. kesäkuuta, 2003 - klo 16.44:   
Matti&Janne: jollekkin just AmigaOS lookki voi olla se joka myy. Minulle myyvin lienee melkein AmigaOS3.1 lookki...

 

Seppo
Sunnuntaina, 15. kesäkuuta, 2003 - klo 22.27:   
Matti&Janne: Pitää muistaa että OS4.0 on tähdätty suoraan nykyisille ja entisille Amigisteille, ei niinkään massayleisölle - sen takia ulkonäköremontti tehdään vasta seuraavaan versioon. Mitä olen seurannut ihmisten kommentteja eri Amiga-forumeilla, uudesta lookista on yleisesti ottaen pidetty - eli siltä osin muutokset ulkonäossä ovat olleet oikean suuntaisia. Varsinkin nuo uusimmat kuvat näyttävät hyvältä.

Kuten aiemmin on useiden henkilöiden taholta tässäkin viestiketjussa todettu, sisältö ratkaisee - eli vaikka ulkonäkö ei ole mullistavasti erilainen, sisällön pitäisi olla :)

 

KimmoK
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 9.29:   
OS4:n JIT arvauksia:

"As far as the general public is concerned, Genesi and Hyperion have *announced* JIT compilers for their respective OSs. Both did so a *long* time ago, and yet, there is nothing you and I could play with (The Petunia page was last updated more than 4 months ago). I know from personal, painful experience how long debugging a JIT compiler can take. The idea of trying to debug one written in Assembler (as Petunia supposedly is) scares me."
Bernie Meyer @ ANN

 

KimmoK
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 9.56:   
Bernie -> Bernd

 

KimmoK
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 13.13:   
Myydyt AmigaOne:t...

Jotkut väittää että A1G3XE koneita olisi nyt yli kysynnän, siis jo varastoksi asti. Tiiä sitten pitääkö paikkaansa.

G4 malleista on pula.

Kyllä nuita koneita joitain satoja pitäisi olla "jo" myytynä, mutta ilmeisesti lähemänä 100:aa kuin 1000:a.

 

KimmoK
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 13.14:   
Siis arvaan <551 myytyä konetta. 8)

 

Joanna
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 14.21:   
KimmoK. uskon että Benrd tietää tuosta Jit kääntäjän teosta jo aika paljon. Sitä en tiedä kuinka hyvin on perillä eri firmojen tuotteista.

Noista Amigaonen myynneistä ei kukaan taida enää olla perillä senverran moneen kertaan on niitäkin myyty ja lykätty. No kai se on jossain muutamissa sadoissa kaikkiaan, ainakaan en ole kuullut mistään likimainkaan uskottavasta lähteestä sen suurempia lukuja.

 

Tero
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 15.03:   
Oikein kivalta noi ruutukaappaukset näyttää. ja itse kyllä pidän tuosta brushed metal tyylistä. Eikös niitä väriliukuja hehkutettu MOS:nkin hienona ominaisuutena, eli ihan kivat ne on tuossa OS4:ssäkin. Jokainenhan sitten voi parilla hiiren klikkauksella vaihtaa liukujen värejä. Ei koskaan voi julkasta mitään, mikä ulkonäöllisesti tai muuten miellyttäisi kaikkia.

Molemmat MOS ja OS4 on heti tunnistettavissa AmigaOS käyttikseksi ulkonäöltään, eikä se minusta ole lainkaan huono asia. MOS ohjelmat tunnistaa MUI ohjelmiksi jne.

Eli tavalaan sekä MOS, että OS4 on yhtälailla hiukan vanhan näkösiä, muttei mitenkään niin että se haittaisi. MOS ruutukaappauksissa nyt on vaan ollut värikkäämpiä taustakuvia ja ikoneita, mutta kauanko luulette, että kestää ennenkuin puolin ja toisin väki alkaa koota epävirallisia ikonipaketteja, jotka sisältää toisen käyttiksen parhaimman näköset ikonit ? :) Ei varmasti kovin kauan.

Ja 24bit taustakuvia nyt löytyy netistä pilvin pimein, kaikki ei kuitenkaan pidä niistä käyttiksen mukana toimitetuista oletuskuvista, on ne sitten kuinka hienoja tahansa. Eli musta noi nyt on aika vähäpätösiä asioita siihen käyttiksen toimivuuteen verrattuna.

 

Piru
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 15.14:   
Tero: Kestää niin kauan ainakin kunnes OS4 tukee 32bit (8-bit alpha) ikoneja. :)

 

JPQ
Maanantaina, 16. kesäkuuta, 2003 - klo 16.10:   
Tero: ja jotkut laittaa vain yksikertaisia patterneja miellään niinkuin minä ennenkuin siirrään parit ottamani pilvikuvat niistä ajattelin tehdä itselleni taustakuvia.
Piru: No varmaan kestää mutta minusta tuo oikeastaan aika turhaa varsinkin kun kuulemma monen ikonin valinta ei onnistu kerralla jos ei onnistu niin on pahanlaatuinen moka kyseessä se mulle näet tosi tärkeä juttu. Ja Mulle ei myydä ulkonäöllä.

 

Markus
Lauantaina, 28. kesäkuuta, 2003 - klo 16.28:   
Sveitsin kiertueelta raportti.

 

Markus
Sunnuntaina, 29. kesäkuuta, 2003 - klo 12.17:   
Ruotsin kiertueelta asiaa ja kuvia.

 

Markus
Tiistaina, 1. heinäkuuta, 2003 - klo 10.21:   
Ruotsin kiertueelta lisää kuvia.

 

Tero
Tiistaina, 1. heinäkuuta, 2003 - klo 13.29:   
Missä viipyy suomen kiertue ? :) Kyllä ne varman tännekin tulis jos sakun jne puolesta pyydettäiusiin :)

 

Pekka Nissinen
Tiistaina, 1. heinäkuuta, 2003 - klo 15.13:   
Niinpä! :)

Nyt varsinkin kun vielä saatun asustelmaan Etelä-Suomessa elokuuhun (kesätyöt) asti, niin olisi hyvät mahdollisuudet käydä katsastamassa...

 

jansa
Tiistaina, 1. heinäkuuta, 2003 - klo 17.11:   
Ja jos tulis Suomeen, niin samassa tapahtumassa voisi juhlistaa Sakun synttäreitä :)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: