Amiga, Inc.:llä uusi CEO, osa II

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: AmigaOS 4 » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 06/2003 asti » Amiga, Inc.:llä uusi CEO, osa II « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Anu Seilonen
Tiistaina, 13. toukokuuta, 2003 - klo 21.56:   
Keskustelua siirretty aiemmasta ketjusta sen täytyttyä. -Thoriel

 

Seppo
Keskiviikkona, 7. toukokuuta, 2003 - klo 9.55:   
Piru: Pyydän anteeksi huonoa sanavalintaani - tarkoitus ei ollut vihjailla mitään. Korjattakoon lausahdukseni muotoon:

"Minä en käyttäisi sanaa jatkumo koska MorphOS ei pohjaudu samaan koodipohjaan ja on sitä kautta täysin eri OS"

Ok? :)

 

KimmoK
Keskiviikkona, 7. toukokuuta, 2003 - klo 9.55:   
... summa summaarum ...

Aika härdelliä.

Mutta jep, pitää koettaa vetää muutaman kerran henkeä välissä ennen kuin postailen. ;)

AmigaOS on se vanha superjuttu, "baseline".

UAE ja Amithlon on aivan sikacooleja sivuhaaroja alkuperäiselle AmigaOS:lle, jotka kuitenkaan eivät voi "elää" ilman alkuperäistä AmigaOS:ää.

AmigaOS4 on jatko alkuperäiselle käyttikselle, pohjautuen mm. alkuperäisiin koodeihin. Mutta vain aika näyttää meneekö se pitkässä juoksussa "syteen vaiko saveen" ja kuinka hyvin se onnistuu (edes) AOS3.x APIen emuloinnissa.

AROS ja MorphOS on tällä hetkellä "Amiga hengessä" tehtyjä klooneja/jäljitelmiä, joista ainakin MorphOS:lle on suunnitteilla pitkää kehitystä vielä AOS3.x yhteensopivuusvaiheen (ABOX) jälkeen. ABOX osuuden puolesta MorphOS kuulostaa olevan varsin erinomainen (AOS3.x APIen emulointi/toteutus on tehty hyvin). MorphOS:n tulevaisuus on kuitenkin QBOX jota ei käytännössä ole vielä nähtävissä MorphOS:ssa. Myöskään siitä ei ole vielä varmoja takeita meneekö se "syteen vaiko saveen". ABOX:n menestys lupailee hyvää, kuitenkin.

Kun katsotaan aikaa vaikkapas 5 vuotta tästä eteenpäin, AmigaOS4.x ja MorphOS voisivat olla jotensakin vertailukelpoisia esim. QNX:n ja BeOS:n kanssa... Se että mikä nuista on Amigamaisin jää nähtäväksi.


Jos AROS pääsee viidessä vuodessa AOS3.1 tasolle, se olisi kova juttu, mutta jos ei ihmeitä tapahdu, nuo muut tulisivat kuitenkin olemaan ominaisuusrikkaampia ja käyttökelpoisenpia.

Toisaalta... AROS:n vahvuus lienee se että se ei ole sidoksissa mihinkään yritykseen, eikä sen kehitystä siksi rajoita typerät ja käyttäjäkuntaa vahingoittavat & monopoleja tukevat politiikat, kuten MOS:a ja AOS:a tuntuu rajoittavan.


Pitäis vain malttaa antaa kaikkien kukkien kukkia vaan.

 

Janne
Keskiviikkona, 7. toukokuuta, 2003 - klo 13.24:   
"Pitäis vain malttaa antaa kaikkien kukkien kukkia vaan."

Now there's something to end all this with.

 

cAHVA
Keskiviikkona, 7. toukokuuta, 2003 - klo 15.09:   
Tärkeintä on että Amigamaisuus käyttiksissä säilyy. Tässä päästään siihen ikuisuuskysymykseen: Mikä tekee Amigasta Amigan?

Minulle Mos/Pegasos on yhtä Amiga kuin AOS3.9/A1200-603e. Kavereillenikin sanoin että "Broidi hankki uuden Amigan" :). Minua ei kiinnosta mikä firma sen on tehnyt tai mitä sen firman CEO on sanonut. "Uusi Amiga" on NYT veljeni pöydällä ja sitä voi käyttää NYT. It feels like Amiga so it must be Amiga.

Suorastaan surkuhapaisaa luettavaa täällä kun dudet vääntää peistä siitä mikä jonkun äijän sanamuoto oli. Samaten tämä "leiri"-ajattelutapa. Minä ainakaan kuulu mihinkään **tun leiriin. Minä olen amigisti ja sillä sipuli. En minäkään tykkää AIncin puuhista, saisi kuolla koko firma mun puolestani. Pitkää ikää toivotan kuitenkin Hyperionille, Eyetechille, Genesikselle ja muille jotka ovat pitäneet minut ja monet muut tämän Amigaharrastuksen parissa monet vuodet. AIncillä on ehkä trademarkit ym. mutta mitään hyvää he eivät ole saaneet aikaan moneen vuoteen. AOS4:sta ei varmaan olisi edes aloitettu suunnittelemaan ellei yhteisö olisi niin voimakkaasti sitä vaatinut. Myöskään AIncin "monopolitiikka" ei minulta respectiä saa.

Turhaan AInciä puolustavat yrittävät leimata tätäkin tapausta Genesiksen PR-tempuksi. Jos joku tosissaan luulee että AIncillä on vielä puhtaat jauhot pussissa niin so be it. Vinkkinä sanoisin että kannattaisi vetää se pää sieltä tuhkaluukusta ja katsoa asiat niinkuin ne on.

 

jPV
Keskiviikkona, 7. toukokuuta, 2003 - klo 15.20:   
Jeh, olen kyllä samaa mieltä cAHVAn kanssa tuosta amigisti/amiga-käsitteestä. ***ttuun leirit ja ollaan kaikki amigisteja :)

 

MarkoS
Keskiviikkona, 7. toukokuuta, 2003 - klo 15.54:   
cAHVA: "Turhaan AInciä puolustavat yrittävät leimata tätäkin tapausta Genesiksen PR-tempuksi."

Juttu on rönsyillyt sen verran levälleen, että on kysyttävä mihin tapaukseen viittaat? Lisäksi, puhutko yleisen epämääräisesti AInciä puolustavista, vai tarkoitatko sillä kenties joitakuita täällä kirjoittavista?

 

KimmoK
Keskiviikkona, 7. toukokuuta, 2003 - klo 16.37:   
@cAHVA

"AOS4:sta ei varmaan olisi edes aloitettu suunnittelemaan ellei yhteisö olisi niin voimakkaasti sitä vaatinut"

Voi olla että suurempi syy on se että AmigaInc huomasi ettei intentistä olekaan desktop/ käyttikseksi.

@Marko

Kyllä siitä minun purkauksestani/reaktiostani/whatever voi tulkita että olisin ollut väittämästä Peckiä Genesi:n sätkynukeksi/PR mieheksi siten että koko Peck:n tarina olisi huijausta. En toki sitä tarkoittanut (vaikkakin oli kyllä mielessä että ihan sanasta sanaan ja sanamuodon tarkkuudella hänen kommenttejaan ei ehkä kannata ottaa).

Uskon että Peck puhuu 95,3% totta. Loppu tarinasta on varmasti värittynyt katkeruudesta AInc:ä kohtaan ja ehkä Genesi myönteisyydestä. Paska kohtelu AI:n toimesta ja auttaminen Genesin toimesta ei voi olla vaikuttamatta (siis kai se oli tämä Peck jonka oikeuskuluja Genesin sanottiin rahoittaneen jossain vaiheessa, vai?).


Ja siis ... Mun mielestä se että AmigaOS olisi "vain" Amiga-alike OS kuulosti samanlaiselta PR:ltä jota on näkynyt paljon virallisemmaltakin taholta ja se pisti sormeni juoksemaan pitkin näppistä. (ja tarkemmat selittelyni onkin tuolla ylempänä jossain)

 

cAHVA
Keskiviikkona, 7. toukokuuta, 2003 - klo 16.38:   
MarkoS:
En tiedä mitä tarkoitat yleisen epämääräisesti puolustavista mutta tarkoitan kaikkia ketkä yrittävät vierittää syyn tämän toisen firman niskoille. Genesi ei ole syypää Amiga Incin ongelmiin, kyllä he ovat itse itsensä kuseen pistäneet. Ja tämä on fakta.

 

Tero
Keskiviikkona, 7. toukokuuta, 2003 - klo 16.39:   
"Turhaan AInciä puolustavat yrittävät leimata tätäkin tapausta Genesiksen PR-tempuksi"

No ei kyllä silläkään puolella tässäkään jutussa puhtain paperein kyllä selvitä.

 

Tero
Keskiviikkona, 7. toukokuuta, 2003 - klo 16.42:   
Katsokaapas muuten tätä:

http://amigaworld.net

Taitaa olla joku fanaattinen AInc:n vastustaja olla iskenyt tonne. Eli ei se touhu ole kovin kaunista kumminkaan puolin.

 

Janne
Keskiviikkona, 7. toukokuuta, 2003 - klo 17.57:   
Tero: Olennaista on se, että Amiga Inc.:in vastustaminen ei tarkoita Genensin kannattamista. Ja vaikka Amiga Inc.:in vastustaja kannattaisi Genesiä, ei tällä välttämättä ole mitään suhdetta. Amiga Inc.:iä voi vastustaa ihan sen omilla meriiteillä. Myös Genesiä voi kannattaa ihan sen omilla meriiteillä.

 

Joanna
Keskiviikkona, 7. toukokuuta, 2003 - klo 18.17:   
tero: Tuollainen jonkin ryhmän sokea syyttäminen (vallankaan kun siellä ei edes näy mitään asiaan viittaavaa) jostain tapahtumasta on erittäin arveluttavaa.

Eli jos joku on saanut palvelimen tahi reitittimen rikki tai se on murrettu niin suurella todennäköisyydellä kyse on ihan muusta kuin jonkin innokkaan vastustajan aktiviteetista. Paljon todennäköisempää on että siellä on ollut sähkökatko eikä palvelimen kaikki ohjelmistot ole käynnistyneet automaattisesti.

 

itix
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 3.41:   
Puuh... viikko kuumeessa niin eiköhän täällä riehu täysi sota.

Tuo Peckin juttu kannattaa tulkita oman tunnon mukaan. Mielestäni (nyt vasta sen ekan kerran luin) se ei ollut niin kamala OS4:sta kohtaan. Osoitti kyllä ettei ole niin kiinnostunut mitä AI:n "alihankkijat" nykyään puuhaavat. Ehkä halveksuva mutta mielestäni vain sen takia että mies haluaa haistattaa firmalle pitkän p:n.

Diplomaattisesti todeten: molemmat osapuolet väärässä =)

Ja noihin "AI:n vastustaja on Genesi-mies ja päinvastoin" juttuihin... Oikeastaan siinä on sen verran totta että AI:n hommiin suivaantuneet ovat mieluusti vaihtaneet leiriä. Ja pidemmän päälle käy myös niin että myös Genesi-leirin ympärille pesiytyvät idiootit, fanaatikot että pässit. Mutta se mikä eritoten harmittaa on AI-puolen tapa yrittää lakaista negatiiviset asiat maton alle. Jos puoli vuotta sitten olisi yrittänyt ottaa AW.net:ssä puheenaiheeksi AI:n taloudelliset ongelmat olisi saanut niskoilleen syytteet FUDin levittämisestä. Tänään jos yrittäis samaa niin tulisi vaan toinen syyte FUDaamisesta tyyliin "vanhaa tietoa, puoskari". Mitään ei saa kritisoida olematta Genesiksen PR-mies.

Okei, voin veikata ettei Genesi-kritiikkikään menisi läpi ilman että tulisi lokaa takaisin mutta sillä puolella kuitenkin henkii hieman terveempi tunnelma. Mutta ehkä tärkeintä on että siellä ei ole samanlaisia sisäisiä ristiriitoja. Jonkun mielestä Genesi heittää lokaa AI:n päälle mutta firma on pitänyt oman käyttäjäkuntansa tyytyväisenä. Homma pelaa ja firma rakentaa omaa käyttäjäkuntaansa harkiten ja huolella.

AI:n puolella tilanne on tietysti toinen. Porukka riitelee, heittää välillä lokaa ja riitelee lisää samalla kun firma on täysin tuuliajolla (ellei peräti jo karilla) ja oma käyttäjäkunta puuttuu. Me vanhat Amiga-käyttäjäthän emme ole Amiga Inc:n asiakkaita tai heidän osa heidän muodostamaa yhteisöänsä. Alkuperäinen A1200:ni oli Commodoren valmistama ja nykyinen Escomin valmistama. En siis ole koskaan kuulunut tähän AI:n yhteisöön niin millään tavalla, mutta joillakin foorumeilla on oletus että jotenkin olisimme heidän yhteisönsä. AI:n tuote on OS4 ja se on heidän yhdistävä tekijänsä. Ja niin kauan kuin tämä yhdistävä tekijä puuttuu ovat myös nämä A1-foorumit tällaista sekametelisoppaa.

Yksi asia täytyy kuitenkin tunnustaa. Amigan nimessä on hohtoa. Olivat vaan tyhmiä kun eivät älynneet nimetä AmigaOnea Amiga 5000:ksi tms. :) Eikö olekin aika iso ero?

 

miksuh
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 14.41:   
itix: toi mitä sanoit Amigaworld.net:stä on kyllä ihan roskaa. Itse olen siellä nyt jo jonkun aikaa, enkä ole nähnyt yhtä ainutta kunnon flamesotaa, missä olisi esim satunnaisia MOS tyyppejä mollattu. Enkä kyllä muitakaan sotia.

AW.net:ssä on ihan selvästi se porukka, joka on saanut tarpeekseen jatkuvasta tappeklusta ja loanheitosta. Okei siellä on myös ihmisiä, jotka edelleen pitää Hyperionin ja Amigainc:n suunnitelmia kiinnostavina. joillekin ihmisille tuntuu vaan AW.net olevan kuin punanen vaate. Sit tulee just kommentteja siitä miten MOS-porukkaan siellä suhtaudutaan ja miten siellä on AmigaInc fanaatikoja jne. Suurinosa porukkasta kommenttien perusteella siirty sinne koska halus rauhaa tommosesta roskasta ja siitä et jotkut ihmiset käytää joka ikisen tilasuuden ollakseen ilkeitä ja alottaakseen tappelun. ja ei nyt millään pahalla, mut MOS väkihän sitä AW:takin on nyt haukkumassa. Kyllä ymmärrän sen, että sinne ei haluta niitä joiden elämän ainut tarkotus tuntuu olevan jatkuva valittaminen ja sotien alottaminen.

 

miksuh
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 14.42:   
Punanen vaate härälle siis.

 

miksuh
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 15.02:   
itix: mut ei kukaan ole sanomassa ettei AmigaWorld.net:n vois MOS äijätki mennä. Se mistä siellä on puhuttu paljon on se et mitään tappelua siellä ei kaivata. Eli jos ihan pakko on flamettaa ni sen voi tehä esim ANN:ssa, turha sitä sota on joka sitelle viedä.

 

itix
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 16.35:   
miksuh: Ehkä saatat olla oikeassa. Onhan siellä ihan kunnollista keskustelua suurimmaksi osaksi. Mutta. Kun seuraa keskustelua siellä niin keskustelu tuntuu olevan sallittua vain niin kauan kuin se on eräälle firmalle positiivista.

Esimerkiksi threadi "CEO CARD IS FAKE". Ei mitään ongelmaa niin kauan kuin threadi kallistui heille positiiviseen suuntaan. Kun threadi alkoi kääntyä heille negatiiviseksi niin threadi lukittiin. Ehkä tulkitsen asiaa sinisten lasien läpi mutta... no, se on vain minun mielipide. Ei minua haittaa että AmigaOne/DE-käyttäjille on täysin oma fooruminsa niin kuin morphzone on mossaajille. Ja tietysti MOS-foorumeilla on ollut helpompaa koska siellä ei ole ollut vastaavia negatiivisia uutisia.

Toivon vain että AW.net:n ilmapiiri hiukan tervehtyisi. Ja kyllähän siellä MOS äijätkin käyvät kurkkimassa, esimerkiksi minä :)

Ja vastaavasti mm. catohagen käy morphos-news.de:ssä kommentoimassa... :)

 

itix
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 16.57:   
> mut MOS väkihän sitä AW:takin on nyt
> haukkumassa

Tuo ei muuten ole täysin totta... on totta että MOS-väellä on klikkiä Bouman kanssa mutta Bouma on kiistelty henkilö myös muiden käyttäjäryhmien keskuudessa. AW-kritiikki ei tule yksin omaan yhdestä leiristä.

 

MarkoS
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 17.51:   
itix: "Esimerkiksi threadi "CEO CARD IS FAKE". Ei mitään ongelmaa niin kauan kuin threadi kallistui heille positiiviseen suuntaan. Kun threadi alkoi kääntyä heille negatiiviseksi niin threadi lukittiin."

Hmmm... Ei se äsken ainakaan näyttänyt olevan lukittu. Tarkoitatko mahdollisesti threadia "Lying and getting away with it", joka on lukittu?

 

miksuh
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 18.52:   
Jos on lukittu ni eka semmonen mihin mä olen törmänny... tosin en mä ole iha jok threadia lukenut sentää.

 

MarkoS
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 20.41:   
cAHVA: "En tiedä mitä tarkoitat yleisen epämääräisesti puolustavista mutta..."

:-D Siis, puhutko _sinä_ yleisen epämääräisesti näistä puolustavista, ei niin, että nämä puolustaisivat yleisen epämääräisesti. Nooh, vastasit kuitenkin siihen kysymykseen.

"Genesi ei ole syypää Amiga Incin ongelmiin, kyllä he ovat itse itsensä kuseen pistäneet. Ja tämä on fakta."

En lähtisi tätä faktaksi sanomaan, vaikka en myöskään väitä, että Genesi olisi syypää Amiga Inc:n ongelmiin. Varsin kiistatonta on kuitenkin, että Genesi ottaa kaiken hyödyn irti näistä ongelmista. Ja ei se taida pelkästään tähän jäädä, jos esimerkiksi KimmoK:n mainitsema (ja itse asiassa itsekin aikaisemmin viittasin tähän) huhu siitä, että Genesi rahoittaa Peckin oikeudenkäyntiä pitää paikkansa.

"Tässä päästään siihen ikuisuuskysymykseen: Mikä tekee Amigasta Amigan?"

Pidät siitä tai et, mutta tuotemerkin haltija. Ja tämä on fakta. ;-) Jokaisella on oma käsitys, mitä Amiga edustaa, mutta ei niitä käsitteitä omaksi iloksi luoda, vaan että keskustelu muiden kanssa on mahdollisimman vaivatonta.

 

Janne
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 22.02:   
""Tässä päästään siihen ikuisuuskysymykseen: Mikä tekee Amigasta Amigan?"

Pidät siitä tai et, mutta tuotemerkin haltija. Ja tämä on fakta."

Sanoisin, että höpöhöpö. On tuotemerkki ja sitten on tietellinen perustelu. Ne voivat olla ristiriidassa tai olla olematta. Onko Amiga 500 yhtään vähemmän Amiga jos uusi Atari ostaisi sen ja alkaisi valmistaa nimellä Atari. Tottakai se olisi edelleen myös Amiga sanan "tietellisessä" merkityksessä. Siis Amiga siinä mielessä, että sana Amiga on tullut tarkoittamaan tietynlaista teknologiaa. Ennen kuin Amiga Inc. ja tavaramerkit tulivat sotkemaan soppaa, oli aivan selvää mikä on Amiga - luki siinä se tai ei.

Tavaramerkit ovat tottakai yksi totuus, mutta ei se faktoja alla muuta. Amiga 500 olisi Amiga sanan teknisessä merkityksessä vaikka sen päälle kirjoittaisi Macintosh. Tottakai tässä on paljon harmaansävyjä. Miten evoluution tai vallankumouksellisten uudistusten pitäisi suhtautua tähän. Ei se ole niin helppoa. Mutta asiaan liittyy muutakin kuin se mitä markkinamiehet haluavat meidän uskovan.

Minä en sanoisi että Amigasta tekee Amigan tuotemerkin haltija. Minä sanoisin että siitä tekee Amigan kaikki se mikä Amigasta teki Amigan. Nimellä ei ollut mitään tekemistä sen kanssa mikä teki Amigasta Amigan.

 

Janne
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 22.07:   
Mun vikan kommentin tarkoitus ei muuten ollut ottaa mitään kantaa siihen mitä Pegasos on suhteessa Amigaan. Tarkoitukseni oli vain sanoa, että jos otan maasta kiven ja sanon että tämä on Amiga, se ei tee siitä "tieteellisessä mielessä" (paremman sanan puutteessa) Amigaa vaikka kuinka omistaisin tavaramerkin.

Sana Amiga on saanut ja sai teknisen merkityksensä vuosina 1985-1994. Sanan merkitystä voidaan toki tulevaisuudessa muuttaa ja sitä tavaramerkin haltija varmasti pyrkii tekemään, mutta ei se muuta sitä mikä tänä päivänä on Amiga sen enempää kuin Infrogramesin nimeäminen Atariksi muuta sitä että Infogrames on edelleen Infogrames eikä "Atari".

Siinä ns. tieteellisessä mielessä.

 

MarkoS
Perjantaina, 9. toukokuuta, 2003 - klo 0.17:   
janne: Ensinnäkin "ja tämä on fakta"-lauseeseen kuuluu _erittäin_ olennaisena hymiö ";-)".

"Siis Amiga siinä mielessä, että sana Amiga on tullut tarkoittamaan tietynlaista teknologiaa."

Amiga voi tarkoittaa käyttäjille mitä ihmeellisimpiä asioita, mutta minusta on varsin selvää, että se, jonka hallinnassa on tuotemerkki, määrittää tuotemerkin sisällön.

"Tarkoitukseni oli vain sanoa, että jos otan maasta kiven ja sanon että tämä on Amiga, se ei tee siitä "tieteellisessä mielessä" (paremman sanan puutteessa) Amigaa vaikka kuinka omistaisin tavaramerkin."

Miksi ei tee? En ole minäkään tyytyväinen, jos kivenjärkäle on uusi Amiga, mutta mikä/kuka on tavaramerkin haltijaa parempi määrittämään, mikä on (seuraava) amiga?

"Ennen kuin Amiga Inc. ja tavaramerkit tulivat sotkemaan soppaa, oli aivan selvää mikä on Amiga - luki siinä se tai ei."

Jos todellakin olisi pelkästään Amica Inc, ei olisi soppaa jota Amica Inc sotkisi, eli Amiga Inc:n syyttäminen tästä on kohtuutonta.

"Sanan merkitystä voidaan toki tulevaisuudessa muuttaa ja sitä tavaramerkin haltija varmasti pyrkii tekemään, mutta ei se muuta sitä mikä tänä päivänä on Amiga sen enempää kuin Infrogramesin nimeäminen Atariksi muuta sitä että Infogrames on edelleen Infogrames eikä "Atari"."

Jos Infogramesilla on oikeudet kutsua itseään Atariksi, olkoon niin. Tässä ei ole mitään vastenmielistä, toisin kuin eräällä yrityksellä, joka ratsastaa toisen omistamalla tavaramerkillä, vaikka rahaa olisi enemmänkin kuin rehtiin liiketoimintaan. ;-p

 

itix
Perjantaina, 9. toukokuuta, 2003 - klo 2.44:   
MarkoS & Miksuh: Jos olen väärässä niin pahoitteluni. MB taisi todeta sellaista kyseisessä threadissa mutta en koskaan itse asiaa tarkistanut. Mutta toivotaan nyt ainakin että täällä saataisiin pysymään jonkinlainen harmonia ja yhteisymmärrys =)

 

itix
Perjantaina, 9. toukokuuta, 2003 - klo 2.58:   
@Janne: No niin. Kumpikohan sitten on oikea Turun Sinappi. Turun Sinappi vai Auran Sinappi? :)

Mielenkiintoista kyllä, Turun Sinappi näyttäisi myyvän enemmän vaikka se ei olekaan se aito Turun Sinappi...

 

Amigisti
Perjantaina, 9. toukokuuta, 2003 - klo 8.41:   
Ostaa sitten AmigaOnen tai Pegasoksen, niin olisi hyvä kun kaupan päälle saisi terapiatunteja psykologille. Miksei mieluummin keskustella että mitä näillä koneilla oikeasti voi tehdä? Ei Amiga tai Pegasos maailmassa ole enää se tekeminen pääasia. Joku Peck porukolli sensijaan voi olla paljon tärkeämpi asia.

Tämäkin keskusteluketju osoittanut sen, Amiga ja Pegasos maailmasta on kadonnut molemmista se iloinen tekeminen. Tietokone on viihdelaite, valitettavasti en voi enää sanoa AmigaOnea tai Pegasosta viihdelaitteeksi, käyttäjien keskuudessa on välit tulehtuneet. Osta jompikumpi ja kestä seuraukset ;)

 

JPQ
Perjantaina, 9. toukokuuta, 2003 - klo 12.23:   
itix: se on tottumus kysymys.
Amigisti: no minäpä teen niin etten tällä nyky hinnoittelulla osta (kun en voi) kumpaakaan ja kestän seuraamukset.
PS. Onhan noi PPC turboihin nähdn halpoja mutta silti vähän liian kalliita.

 

Janne
Perjantaina, 9. toukokuuta, 2003 - klo 15.57:   
MarkoS ja itix: Teidän täytyy erottaa kaksi asiaa. Tavaramerkki ja sanan yleismerkitys. Tavaramerkki on markkinointiväline ja uutta asiaa luotaessa se määrittää myös nimen sanan yleismerkitykselle. Kun Amiga luotiin ja nimettiin Amigaksi, syntyi paitsi tavaramerkki, myös uusi sana ja sen yleismerkitys. Tätä merkitystä vahvistettiin kymmenen vuotta.

Pelkkä tavaramerkin osoittaminen uuteen asiaan ei muuta sanan yleismerkitystä, ei ainakaan heti, eikä siten siten "tietellistä merkitystä" johon aiemmin (huono sana epäilemättä) viittasin.

Minä voin kutsua kiveä puuksi, minulla on siihen kaikki oikeus, mutta ei se tee kivestä puuta. Minä voin vaihtaa nimeni Jannesta Kaleviksi, mutta kyllä minä silti olen edelleen se sama Janne Sirén.

Se että tavaramerkin omistajalla on laillinen oikeus ja vaikka moraalinenkin oikeus tehdä jotain ei muuta tätä.

Minusta siinä ei ole mitään vastenmielistä että Infogrames on Atari. Musta se on fantsua. Mutta ei Infogrames silti ole Atari sanan yleisessä merkityksessä.

 

Janne
Perjantaina, 9. toukokuuta, 2003 - klo 17.13:   
@Amigisti

"Tämäkin keskusteluketju osoittanut sen, Amiga ja Pegasos maailmasta on kadonnut molemmista se iloinen tekeminen. Tietokone on viihdelaite, valitettavasti en voi enää sanoa AmigaOnea tai Pegasosta viihdelaitteeksi, käyttäjien keskuudessa on välit tulehtuneet. Osta jompikumpi ja kestä seuraukset ;)"

Valitettava tosiasia.

Väittäisin että suvaitsevaisuus auttaisi.

Mutta ei, itse en valitettavasti ole valmis suvaitsemaan Amiga Inc.:n huijarielkeitä.

 

MarkoS
Perjantaina, 9. toukokuuta, 2003 - klo 21.16:   
Janne: Edellisessä viestissäni oli harmillinen kämmi. Olin jostain syystä mieltänyt viestissäsi olleen minän Amigaksi. Eli, jos sinä sanot kiveä Amigaksi ei se sitä tietenkään ole, paitsi jos sinä olet tavaramerkin haltija. Noin, nyt kun se on oikaistu on tämänkertaisen viestisi vuoro.

"Teidän täytyy erottaa kaksi asiaa. Tavaramerkki ja sanan yleismerkitys."

Mielestäni olen tämän tehnyt ensimmäisestä viestistäni lähtien, vaikka en sitä erikseen mainitse.

"Kun Amiga luotiin ja nimettiin Amigaksi, syntyi paitsi tavaramerkki, myös uusi sana ja sen yleismerkitys."

Juuri näin. Ongelmana kuitenkin on, ettei tätä yleismerkitystä määritellä, vaan se yksinkertaisesti vaan muodostuu. Jokaisella on enemmän tai vähemmän erilainen käsitys siitä mitä se on. Tästä päästään "höpöhöpööni" ja kysymykseen mikä tai kuka on se auktoriteetti, joka viimekädessä on vastuussa tästä yleismerkityksestä. Minusta se on tavaramerkin haltija. Otetaan esimerkiksi Coca Cola. Sillä on varsin ristiriitainen yleismerkitys. Toisaalta se on yleisnimi kaikille cola-juomille, edustaa vapautta ja iloisia asioita elämässä, mutta joillekin se edustaa imperialismia, riistoa jne.. Kaikki nämä merkitykset ovat seurausta tavaramerkin haltijan toimista.

"Se että tavaramerkin omistajalla on laillinen oikeus ja vaikka moraalinenkin oikeus tehdä jotain ei muuta tätä."

Totta, mutta kuten sanoin se, että jos minä esimerkiksi käytän kivestä nimitystä puu ei tee keskustelusta mielekästä. Päinvastoin.

"Mutta ei Infogrames silti ole Atari sanan yleisessä merkityksessä."

Sinulle tai jollekin muulle, nykyinen Atari ei välttämättä tule koskaan edustamaan samoja arvoja, kuin alkuperäinen Atari, mutta ihmisille, jotka eivät ole alkuperäisestä kuulleetkaan, uusi Atari on Atari jo tänään. Täten uusi Atari on Atari myös sen yleisessä merkityksessä. Jos taas sinä (tai kuka tahansa, joka ei ole tavaramerkin haltija) löydät jonkin muun, joka arvoiltaan vastaa täysin käsitystäsi Atarista. Onko se Atari? Ei. Edelleen, voit kyllä kutsua sitä Atariksi, mutta keskustelutilanteessa, mitä todennäköisemmin joudut kuitenkin jossain vaiheessa selventämään mistä "Atarista" puhut. Vielä hankalammaksi tilanne menee, kun uuden Atarin aikaansaama yleismerkitys vahvistuu.

 

MarkoS
Perjantaina, 9. toukokuuta, 2003 - klo 21.35:   
Äh, äsken minä vasta kämmäsin, kun en enään huomannut lauseesi loppua: "vaikka kuinka omistaisin tavaramerkin". Eli edellisen viestini korjaus on turha.

...Jos tämän viestin jälkeen osoittautuu, että korjaukseni jostain kumman syystä sittenkin on paikallaan, en siitä enään kirjoita. :-)

 

Janne
Lauantaina, 10. toukokuuta, 2003 - klo 17.31:   
@MarkoS

Pelkästään "fakta" sinänsä on "hyvin perusteltu uskomus" yhden määritelmän mukaan.

Esimerkkisi Coca Colasta sinänsä on mielenkiintoinen aihe, se kuinka Coca Cola yrittää varjella kokiksen yleismerkityksen syntyä (Coca Colan miehet kiertää rafloja ja tekee kirjallisen valituksen jos saavat Pepsiä tms. kun tilaavat Coca Colan osana tätä lakiteknistä tarvetta puolustaa tavaramerkkiä).

Voisin todeta samalla että "kännykkä" on Nokian tavaramerkki, mutta tokkopa pystyvät enää sitä hirveästi puolustamaan.

Tämä ei ole olennaista. Eikä se, että Coca Cola merkitsee toisille "riistoa" tai mitä milloinkin. Ne ovat asioita joita ihmiset yhdistävät tuotteeseen, arvoja if you will. Ei sitä mikä se tuote on. Yleiskäsitys siitä mitä Coca Cola varmasti on enemmistön korvissa selvä, se on se yksi tietty limu, vaikka sitä yleisnimenäkin käytettäisiin. Sen sijaan kännykkä on varmasti mikä tahansa kännykkä ihmisille, ei vain Nokia. Vaikka se on Nokian tavaramerkki.

Yleismerkitys on toki hyvin kulttuurisidonnainen juttu, mutta jos pitäisi ottaa valveutuneista tietokoneenkäyttäjistä halkileikkaus ja kysyä heiltä mikä on Amiga, saisit varmasti kuvauksen 80-luvun kotitietokoneesta - siitä yhdestä ja tietystä. Se on Amiga. Amiga Inc. voi ja on yrittänyt muuttaa sanan merkitystä, ja kuten sanottua pitkässä juoksussa jos pystyssä pysyy varmasti siinä onnistuukin, mutta sanan yleismerkitys tänään on tästä riippumaton.

Tavaramerkin omistaja on oikeutettu tekemään tavaramerkillään niitä asiota mitä laki sallii. En edes kyseenalaista sen moraalia, vaikka usein tavaramerkkien käyttöön hieman harhaanjohtavia asioita voikin liittyä. Bisnes on bisnestä. Mutta ei nyt olla hölmöjä sentään. :-) Kyllä sanan "Amiga" yleinen merkitys on tällä hetkellä kokolailla yhtä selvä kuin sanan "kännykkä" tai sanan "Coca Cola".

Mielestäni on saivartelua väittää muuta.

 

Janne
Lauantaina, 10. toukokuuta, 2003 - klo 17.32:   
"Esimerkkisi Coca Colasta sinänsä on mielenkiintoinen aihe, se kuinka Coca Cola yrittää varjella kokiksen yleismerkityksen "

Tarkoitin siis kokiksen muuttumista yleis_nimeksi_ tässä... en yleismerkitystä jolla tarkoitan sitä mitä sana yleisesti ihmisille merkitsee.

 

Janne
Lauantaina, 10. toukokuuta, 2003 - klo 17.46:   
gary_c: "Amiga, Inc. is actually now diluting the impact of the brand by using it for products (the GamePacks) that have little connection to the original platform and in fact aren't especially remarkable technology. The more widely marketed these mobile games are, the less meaning the brand will have in reference to "Amiga" desktop computing platform. Of course if new AmigaDE games/apps come out that push the envelope technologically or are "amazingly great" for some reason or another, then the brand may be enhanced overall and the desktop may benefit. But in this case the benefit is coming from future positive associations, not from the past reputation."

linkki

 

MarkoS
Lauantaina, 10. toukokuuta, 2003 - klo 19.17:   
Janne: "Mielestäni on saivartelua väittää muuta."

Luulenpa, että monille tämä keskustelumme on ollut saivartelua jo alusta asti. :-) ...Minulla ei ole siihen enään mitään olennaista lisättävää. Keskustelemisiin.

 

Janne
Sunnuntaina, 11. toukokuuta, 2003 - klo 14.52:   
"Luulenpa, että monille tämä keskustelumme on ollut saivartelua jo alusta asti. :-)"

Kenties. Mutta vetoomukseni siihen että "Coca Colan", "kännykän" ja "Amigan" yleismerkitys maalaisjärjellä ei mielestäni ole. Mielestäni se on yksinkertaisesti... maalaisjärkeä.

 

Janne
Sunnuntaina, 11. toukokuuta, 2003 - klo 18.24:   
Selvennän vielä. Tarkoitan tätä... Jos kadunmieheltä kysytään:

"Mikä on Coca Cola?"

No se on se limu... se toinen on Pepsi.

"Mikä on kännykkä?"

No se on tällanen puhelin. Näitä on Nokialla, Ericssonilla ja muilla valmistajilla.

"Mikä on Amiga?"

No se oli se kotietietokone 80-luvulla...

Noin yksinkertaistaen. Tämä tavaramerkin herättämä assosiaatio on toki myös tärkeä osa sen tavaramerkin arvoa - esim. Nokian tavaramerkin kännykkä arvo on mennyt koska se assosioituu mihin tahansa valmistajaan. Toki tavaramerkin omistajat pyrkivät luomaan ja ylläpitämään haluamaansa assosiaatiota, tai ylempänä puhuin yleismerkitystä, tavaramerkille. Se onnistuvatko he on asia erikseen. Päättäjä siinä ei ole omistaja vaan yleisö.

Jos tavaramerkki muuttuu yleisnimeksi, se menetetään. Näin sanoo jo lakikin. Nailonikin oli joskus tavaramerkki...

 

Janne
Sunnuntaina, 11. toukokuuta, 2003 - klo 18.25:   
Unix on mielestäni toinen hyvä esimerkki. On aika kyseenalaista onko tavaramerkillä enää älyttömän suurta arvoa kun unixeista puhutaan ihan avoimesti ja yleisesti vaikka kyse olisi sitten BSD:stä tai Linuxista...

 

Janne
Sunnuntaina, 11. toukokuuta, 2003 - klo 18.26:   
Tavaramerkin omistaja voi ja saa väittää vaikka läpi harmaan kiven että UNIX on vain UNIX(R), mutta ei se tee tietokoneihmisten silmissä Linuxista sen vähempää unixia... Ei ainakaan massojen.

 

miksuh
Maanantaina, 12. toukokuuta, 2003 - klo 13.04:   
Janne: no ihan turha silti mennä sanomaan ettei Amigalla olisi mitään arvoa brandina enää, sitä ei pidä noin yksoikosesti aliarvioida. Kyllä varmasti jos ihmisille sanotaan Amiga ja Pegasos, tai AmigaOS ja MorphOS, niin ihan varmasti on 1000000x enemmän ihmisiä, jotka tunnistaa Amigan ja AmigaOS:n muttei noita toisia. Samaten monille ex amigisteille Amiga tuo yhä hyvät muistot jne, mut kuka muu kun kourallinen tyypejä on koskaan edes kuullu Pegasoksesta tai morphOS:sta ? Ei kukaan. En siis mitenkään aliarvosta noita, mutta kyllä se vaan on niin et Amiga brandi nimenä on edelleen arvokas.

 

miksuh
Maanantaina, 12. toukokuuta, 2003 - klo 13.22:   
Mut joo tostahan on muistaakseni puhuttu monen kertaa eli se siitä :) Ei jaksa tosta ny.

 

Janne
Maanantaina, 12. toukokuuta, 2003 - klo 13.59:   
"Janne: no ihan turha silti mennä sanomaan ettei Amigalla olisi mitään arvoa brandina enää"

En kai minä niin missään ole sanonut?

Tottakai sillä on arvoa.

 

JPQ
Maanantaina, 12. toukokuuta, 2003 - klo 17.04:   
Janne: minustakaan sanonut että kylläpäs joskus ihmisten luku taito on heikko minäkin sain netistä väärään kysymykseen vastauksen. Vaikka viestini oli selkeimpiä mitä olen tehnyt.

 

JPQ
Maanantaina, 12. toukokuuta, 2003 - klo 17.05:   
Janne: nähvästi kirjoitus taitokin on joskus heikko.:)
PS. Viittaan itseeni.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: