AmigaOS4 beta

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: AmigaOS 4 » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 06/2003 asti » AmigaOS4 beta « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Ibe U
Tiistaina, 15. huhtikuuta, 2003 - klo 17.03:   
Käsitänköhän nyt oikein mutta Felix Schwarz taitaa sano tässä haastattelussa puolen välin jälkeen

"have access to the beta of OS4"

 

JPQ
Tiistaina, 15. huhtikuuta, 2003 - klo 17.34:   
Ibe U: minäkin käsitin sen sillain mukavalla tavalla. Jos joku ei tajua mitä tarkoitan niin oih & voih.

 

Jontsa
Tiistaina, 15. huhtikuuta, 2003 - klo 18.33:   
Ihan oikein käsitit. Onhan tuo ollut betana jo jonkin aikaa.

 

JPQ
Tiistaina, 15. huhtikuuta, 2003 - klo 21.06:   
Jontsa: tuntuu mukavalta että ollaan edes beta asteella.

 

KimmoK
Tiistaina, 15. huhtikuuta, 2003 - klo 21.58:   
Siis se on ollut betana 68k:lla jo about puoli vuotta. PPC:n päällä siitä toimii ilmeisesti execSG ja ehkä jokunen muu koodinpätkä...

 

Joanna
Tiistaina, 15. huhtikuuta, 2003 - klo 21.58:   
Jeps.. Kaveri puhuu asiaa useammassakin kohtaa..

"OS4 will profit from the already implementes MOS support, because a lot of work for PPC only systems has already been done here,"

Tätä olen koettanut selittää OS4 fanaatikoille joiden mielestä MOS:ista on vain haittaa. Todellisuudessa se on hemmetin hyvä koealusta koska siinä on liki kaikki samat edut/haitat kuin tulevassa OS4:ssä.

Eli mitä enemmän ohjelmia ilmestyy MOS:ille sitätodennäköisemmin niistä tulee myös OS4 portit kun OS4 on siinä tilassa että sille voi jotain tehdä.

ja

"Is "AmigaDE" of any interest for you as developer ?

Nope, its neithert spreaded very well, nor has ist basic OS interfaces, so its nothing more than a nice toy. "

Tosin tuo jälkimmäinen on minusta jopa hieman liiankin posiviitinen lausunto :)

 

Ron J.
Keskiviikkona, 16. huhtikuuta, 2003 - klo 2.12:   
Joanna: Eli sinun mielestäsi on hyvä ettei AmigaDE kiinnosta softan kehittäjiä? Miksi? Onko AmigaDE:ssä jotain huonoa mitä ei kannattaisi kehittää? Minua ei haittaisi jos puhelimessa tai pda-laitteessa pyörisi vaikka jokin Felix Schwarz:in ohjelmista. Taitaa olla tuo vain pelkkää omaa Morphos fanaattisuuttasi, vai kuinka? :)

 

itix
Keskiviikkona, 16. huhtikuuta, 2003 - klo 2.46:   
Ron J: Oletko kenties koskaan tutustunut AI:n tarjoamiin ehtoihin DE-developereille? DE:ssä on se paha vika että AI:lla ei ole rahaa puffata sitä eteenpäin niin yhtään missään. Vain AI saa myydä pelejä DE:lle mutta nykyisillä resursseilla kooderille ei jää käteen kuin se kuuluisa luu.

Olisihan se periaatteessa hienoa nähdä "AmigaDE" jossain puhelimessa ei siitä oikein tule mitään.

Mutta ihan kiva että OS4-leirissäkin näkyy valoa tunnelin päässä. Onhan sitä siellä jo kaivattukin!

 

Joanna
Keskiviikkona, 16. huhtikuuta, 2003 - klo 6.55:   
Ron J. Lienen yksi eniten Amiga DE:tä tässä valtiossa käyttäneitä ja sitä ihmisille esitelleitä. Joten, jos löytyy käytännön kokemusta eikä pelkkää teoretisointia niin kuuntelen mielelläni. Tähämennessä yksikään DE:n suomalainen kehuja ei ole itse sillä mitään tehnyt puhumattakaan että olisi edes omistanut.

Tiedän kyllä että joissain piireissä on tapana kehua kaikkea missä on Amiga nimikyltti päällä, mutta minä kehtaan sanoa omana mielipiteenäni että se systeemi mättää pahasti. Ja tätä mieltä olin jo yli vuosi ennenkuin olin edes tutustunut MorphOS:aan joten se ei asiaan ollut ehtinyt vaikuttaa.

 

Janne
Keskiviikkona, 16. huhtikuuta, 2003 - klo 8.49:   
Joanna: Olen samaa mieltä. MorphOS on AmigaOS 4.0:lle melkoinen pelastus omalla tavallaan - vaikka se kilpailee, se myös pitää huolen että PowerPC-softakehitys Amiga-APIn päällä on jatkunut vaikka OS4 on myöhästynyt ja myöhästynyt... varmasti moni MorphOS-natiivi softa löytää nopeasti tiensä OS4:lle sen julkaisun jälkeen.

Ja sehän on kaikille meille vain hyvä juttu.

 

Janne
Keskiviikkona, 16. huhtikuuta, 2003 - klo 8.51:   
Joanna: Minäkin olen DE:tä vuosien saatossa muutamaan kertaan asennellut, jotain koodinpätkiä tutkinut ja kokeillut yms. ja yhdyn näkemykseesi: se on raakile, se ei ole levinnyt paljoakaan, ja siitä puuttuu monta tärkeää asiaa. Miksi sitä kukaan haluaisi käyttää kun on Javakin ja natiivit puhelinympäristöt. Ainoa vastaus lienee "no kun siinä lukee Amiga"?

 

Ibe U
Keskiviikkona, 16. huhtikuuta, 2003 - klo 9.26:   
Mistäköhän sais OS4 betan mun 68k systeemiin, julkaistaankohan sitä koskaan

 

Joanna
Keskiviikkona, 16. huhtikuuta, 2003 - klo 9.47:   
Janne: Anteeksi, kun vähättelin sinun osuuttasi DE:n osalta. Olet kumminkin kirjoitellut siitä useita juttuja Sakuun ja muutenkin testannut sitä paljon ennen minua.

ibe U: Oma veikkaukseni on ettei koskaan tule. Siis saattaahan niistä viime vuoden aikana 68k:lla tehdyistä ja testatuista osista (kirjastoja lähinnä) tulla jonkinlainen päivityspakki OS3.lle mutta itse Execiä ja monia muitakaan tärkeitä OS4 osia tuskin tullaan enää tekemään 68K:lle ollenkaan.

 

Janne
Keskiviikkona, 16. huhtikuuta, 2003 - klo 11.17:   
Joanna: En missään nimessä loukkaantunut tuosta DE-kommentistasi, en edes huomioinut sitä oikeastaan. :-) Uskon sitäpaitsi vilpittömästi että etköhän sinä ole siihen lopulta enemmän perehtynyt kuin minä.

Tarkoitukseni oli olla 100% kanssasi samaa mieltä. Noh, tämä on tätä tekstin ongelmaa. :-)

 

Jon
Keskiviikkona, 16. huhtikuuta, 2003 - klo 15.12:   
Ibe U: en usko että se olisi kovin järkevää, koska monet asiat on kirjoitettu C:llä uudestaan (portatty assystä), joten M68K:lla OS4 on todennäköisesti hitaampi kuin OS3.9.

Mutta en usko että joidenkin komponenttien julkaisu olisi poissuljettua...

 

miksuh
Keskiviikkona, 16. huhtikuuta, 2003 - klo 18.43:   
Jep taitaa AmigaOS 3.9 olla vika joka m68k:lle tulee, tietty koskaan ei tiedä vaikka jossainvaiheessa tulis uus boingBag 3 OS3.9:lle. Eli saattaa niitä päivityksiä joskus tipahdella, jos OS4:lta aikaa jää. Tuskin silti kovin korkeata prioriteettiä tolla hommalla on.

 

itix
Keskiviikkona, 16. huhtikuuta, 2003 - klo 21.06:   
Tuskinpa. 3.9 oli HP:n tuote eikä sen tukeminen auta Hyperonia pätkääkään. OS4:sen tuominen 68k:lle taas olisi omaan jalkaan ampumista.

Muutenkin koko 68k vetelee nyt viimeisiä henkäyksiään. 68k on skeidaa, hankkikaa PPC :)

 

JPQ
Torstaina, 17. huhtikuuta, 2003 - klo 0.24:   
itix: ppc on skeidaa ja tyytykää 68k:hin.;)
PS. Olisi pöydällä PPC pohjainenkin tietokone jos olisi varaa mutta noi Amigan turbot ja AmigaOne/Pegasos ei oikein inspaa. Turbot hintojen takia ja ongelmien sitten taas Emot käyttiksen vaiheessa olon takia ja hinnan. Lienee pakko hankkia mac.

 

Joanna
Torstaina, 17. huhtikuuta, 2003 - klo 0.28:   
jpq: Kalliimmaksi se samatehoinen Macci uutena tulee kuin pegasos, ja vielä vähemmän se on Amiga sitten.

 

JPQ
Torstaina, 17. huhtikuuta, 2003 - klo 1.03:   
Joanna: jaa minä puhunkin käytetystä ja toiseksi paljonkos tuo Pegasos sitten nykyisellään maksaa kaikkine lisukkeineen ? entäs mistä niitä saa (Vesalian lisäksi)

 

Jani Kuituniemi
Torstaina, 17. huhtikuuta, 2003 - klo 11.57:   
Oletteko muuten katsoneet mitä G3 turbot vanhempiin PPC macceihin maksaa? Aivan tajuttoman paljon, samaa luokkaa kuin Cyberstorm 68K+PPC Amigalle .. ei se ole vihreämpää aidan toisellakaan puolella..

 

JPQ
Torstaina, 17. huhtikuuta, 2003 - klo 13.18:   
Jani Kuituniemi: G3 macit on ok hintaisia jos huomioi että niissä näytönohjain emolla. Ja ikivanhat Mäkit kalliita jos niihin tiettyjä lisukkeita hommailee. Mutta hyväksyykös tuollainen mac turbo DIMMit jos niin silloinhan se on eräällä tavalla halvempi.

 

Rebb
Torstaina, 17. huhtikuuta, 2003 - klo 16.50:   
Macin "turbo" korteissa ei taida olla paikkoja muisteille. Ovat pelkkiä prosessori kortteja.

 

JPQ
Torstaina, 17. huhtikuuta, 2003 - klo 17.53:   
Rebb: onko niissä emoissa sitten dimmeille vai simmeille paikkoja ?
ps. kiva nähdä tuon "Pegasos2:sen" hinta & speksit jos/kun tulee markkinoille.

 

Rebb
Torstaina, 17. huhtikuuta, 2003 - klo 18.02:   
Riippuu tietysti emosta :) En nyt muista noita emoja ulkoa, mutta aikamonessa pre-G3 koneessa on simmit.

En kyllä suosittele kenellekkään noita prosessorikortteja. Tekevät koneen aika epävakaaksi ja maksavat maltaita. Kannattaa mielummin ostaa suoraan nopea kone kuin tekohengittää vanhaa.

 

Joanna
Tiistaina, 6. toukokuuta, 2003 - klo 0.08:   
No, ilmeisesti asia kuitenkin etenee.. Pikkuhiljaa.

Ben Hermans:
"The actual emulation technology (68K to PPC interpretation or dynamic recompilation) was already tested extensively.

The integrated system still needs quite some testing."

Eli.. kyllä se sieltä.. Friendenit mainitsivat että se boottaa jo workbechiin saakka. Tosin eivät sanoneet missä ympäristössä, joten oletan että se on edelleen CSPPC..

[Edit: Linkki korjattu. -Thoriel]

 

KimmoK
Tiistaina, 6. toukokuuta, 2003 - klo 10.28:   
@Joanna

Pläni kait oli
1) buutata AOS3.9 petunian päällä
2) buutata AOS4 68k petunian päällä
3) korvata AOS4 68k osaset vaiheittain PPC versioilla
4) testata rajusti
5) julkaista AOS4 for CSPPC
6) koettaa saada sama temppu (1-4) tehtyä A1:llä
7) tehdä A1:lle lisää ajureita
8) julkaista AOS4 for A1
9) sitten samat BPPC:lle ja Sharkille ... ???
10) BB1 / AOS4.1 kehityksen aloittaminen

Nyt ne on ilmeisesti kohdassa 3. (rivien välistä & CAM:sta luettua)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: