Tämä voisi olla myös AmigaDE-demoilua...

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: AmigaOS 4 » Yleinen keskustelu » Viestit 2002 » Viestit 12/2002 » Tämä voisi olla myös AmigaDE-demoilua « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

KimmoK
Tiistaina, 10. joulukuuta, 2002 - klo 10.19:   
Siis jos vain Amiga Inc olis hoitanut hommansa paremmin, ilmestyisi moiset demot myös AmigaDE:lle.

"Pygmy Projects is an Amiga demo scene group - after many successful demos for Amiga computers they've made their first demo for N9210. GForce 2001 is the first demo for Nokia 9210 Communicator in the world and it looks just like many known demos from Amiga computers."
http://my-symbian.info/9210/applications/applications.php?faq=3&fldAuto=252

Olen pyrkinyt pitämään kaveria kärryillä Amiga maailman menosta, mutta koska Amiga Inc soutaa ja huopaa, kämmää ja sohlaa niin paljon, niin lähettämistäni infoista on tullut disinformaatiota varsin nopeasti. En viitti enään turhaan spämmäillä.

 

Joanna
Tiistaina, 10. joulukuuta, 2002 - klo 15.42:   
Eniten tässä käy sääliksi niitä onnettomia ohjelmankehittjiä jotka on menneet hyppäämään mukaan hypeen ja allekirjoittamaan sen SDA (eli ohjelmien jakelusopimuksen).. siis heidän intonsa mihinkään koodaukseen on varmaan ropissut aika alas viimeisen vuoden ohjelmamyyntien jälkeen.

Niille jotka eivät tiedä... AmigaDE ohjelmilla on vain yksi laillinen Jakelija (AmigaInc) ja kaikki ohjelmat myydään puhtaalla provikkapalkalla. Eli jos ohjelma ei myy niin ei tule mitään korvausta vaikka ohjelma olisi kuinka julkaistu. Tai, siis saahan yhdestäkin myydystä teoriassa jo jotain hiluja, mutta kun se on tyyliin 'prosentit kaikkien menojen jälkeen jäävästä' niin ei siitä paljon jää. Lisäksi sopimus estää oikeudelliset toimet yms ketkuilut. Ja mitäs valittamista siinä olisikaan jos Amigakooderi huomaa yllättäen tekevänsä koodia M$:lle, ilman valitusoikeutta :)

Ainiin.. on ne päässeet ilmeisesti jopa myyntiin saakka..
http://www.compusa.com/products/product_info.asp?product_code=298747
Tosin se että tuossa pakissa (30US hintainen) on yksi Amiga-ohjelma viiden muun pelin + muun sekalaisen sälän lisäksi niin voi arvata paljonko siitä kaikkien välittäjien (jälleenmyyjä, M$ ja AmigaInc) ja valmistus yms. kulujen jälkeen jää ohjelmoijalle per paketti. No ehkä niitä sitten vastineeksi myydään miljoonia ...

 

Joanna
Keskiviikkona, 11. joulukuuta, 2002 - klo 9.42:   
Ah.. Ihan mielenkiintoinen sivuhuomautus.. JOS jotakuta vielä kiinnostaa tutustua DE ohjelmointiin niin DE-devkittejä saa näemmä roimasti alennettuun hintaan Vesaliasta heidän joulukalenteritarjouksenaan. Tosin samaan syssyyn on sanottava että kyseessä lienee joku vuoden 2000 painos jolla ei tee yhtään mitään ilman päivityksiä yms, eli sen puoleen aika työläs reitti aloittelijalle. Eikä päivityksen koon vuoksi (noin 50megaa) sovellu modeemikäyttäjälle.

Mutta silti.. 20 euroa .. on se kumminin paljon realistisenmman hintainen kuin mitä minä (, Thoriel + muut) aikoinaan on omistaan maksanut. Toisaalta taas, ainakin minä voin aivan hyvin lainata omaani jos joku lähistöllä oleileva haluaa kokeilla. Voin kyllä myös ottaa maksua sen vuokraamisesta jos joku haluaa uhrata sen 20Euroisensa .. ainakin paketti olisi ajantasainen :)

 

KimmoK
Keskiviikkona, 11. joulukuuta, 2002 - klo 10.02:   
AmigaMall myy tuota SDK:ta hitaan $95, edelleen, huh!

 

Matti Kuuva
Keskiviikkona, 11. joulukuuta, 2002 - klo 12.47:   
Mitä kaikkea ohjelmoijan tekemisiä tuo SDK-sopimus koskee?

 

Joanna
Keskiviikkona, 11. joulukuuta, 2002 - klo 19.08:   
Periaatteessa kyseinen sopimus On NDA:n alainen eli siitä ei saisi edes mainita semmoisille jotka eivät ole erillisitä salassapitosopimusta tehneet (samainen NDA on ehtona myös DE-devkitin päivityksille ja dev-liittymiselle). Mutta periaatteessa se lähtee siitä että kaikki mitä koskaan teet SDK:lla on heidän yksinoikeuksillaan markkinoitavaa. Eli kukaan muu ei saa levittää mitään, edes ilmaiseksi.

 

miksuh
Keskiviikkona, 11. joulukuuta, 2002 - klo 19.57:   
Kyllä se DE ja sille tulevaisuudessa koodaus edelleen kinnostaa, toivottavasti saavat sen valmiiksi ilkeistä puheista huolimatta.
DE edustaa kuitenkin enempi edes jonkinlaista kehitystä. sekä OS4, että MOS on kuitenkin "vain" se vanha AmigaOS. En siis tarkota mitenkään väheksyvästi, mutta itse mielelläni näkisin jotain aivan uutta osana AmigaOS:aa ja kun DE:tä on lupailtu OS4:lle myös, niin se kieltämättä nostaa OS4:n ohi MOS:n mun mielestäni. Onhan tietty Q-box lupailtu MOS:lle mutta vaikka se onkin mielenkiintonen ajatus sekin, niin sen toteutuminen on vielä epävarmempaa kun DE:n. Q-Box:a on hädintuskin alotettu lukuunottamatta jotain perushommia.

 

miksuh
Keskiviikkona, 11. joulukuuta, 2002 - klo 20.05:   
Ja kyllä ajatus saman softan ajamisesta monessa systeemissä mukaanlukien Amiga ja PDA:t ja kännyt kiehtoo yhä. Ei se idea ole AmigaInc:n touhuista huolimatta yhtään huonommaksi muuttunut.

 

Janne
Tiistaina, 17. joulukuuta, 2002 - klo 5.38:   
miksuh: Java.

Suosittelen tutustumaan.

 

Joanna
Tiistaina, 17. joulukuuta, 2002 - klo 6.46:   
Miksuh: ja on se Partypakki (devkitti + os4 kuponki) edelleen myynnissä jos uskallusta riittää sijoittaa rahojaan pelkän puheen sijaan. :)

Janne: Java? Nojaa... kuuluu sarjaan ideoita joihin en käytännössä ihastunut.

 

Janne
Tiistaina, 17. joulukuuta, 2002 - klo 19.12:   
Joanna: No, samapa se. Muu maailma on. :) Tarkoitin vain sanoa, että se löytyy desktopilta melkein mille tahansa käyttikselle ja koneelle, useista ja jatkuvasti yhä useammista matkapuhelimista, PDA-laitteista jne jne...

Ei huomenna, ei viikon päästä. Tänään, eilen ja jo kauan. Anywhere, indeed - toisin kuin eräät.

 

miksuh
Tiistaina, 17. joulukuuta, 2002 - klo 20.03:   
Janne: Huomaa tämä:

"Ja kyllä ajatus saman softan ajamisesta monessa systeemissä MUKAANLUKIEN Amiga "

Amigalla ei ole eikä ole tulossa normaali Javaa, AmigaDE:tä on lupailtu edes jossain vaiheessa.

 

itix
Tiistaina, 17. joulukuuta, 2002 - klo 23.48:   
No eipä sitä DE:tä ole olemassa Amigallekaan joten ei siitä ole vielä paljon iloa. Ja DE on levitysehdoiltaan aika huono:

DE softaa ei saa levittää vapaasti (ei edes ilmaiseksi), ja vain Amiga Inc saa julkaista DE softaa. Kooderi saa 60% voitosta eli 60% siitä osuudesta mitä jää jäljelle kun vähennetään markkinointi- ym. kulut. Noilla ehdoilla ei paljon yhden ihmisen kannata developata yhtään mitään.

DE voisi olla hyvä tuote mutta Amiga Incin markkinointibudjetilla tuote ei menesty.

 

KimmoK
Keskiviikkona, 18. joulukuuta, 2002 - klo 0.10:   
Saatan olla väärässä mutta DE softaa saa levittää maksusta ja maksutta niin paljon kuin sielu sietää, kunhan ne ei ole paketoituna AACE yhteensopiviksi binääripaketeiksi.

Teleoperaattorien sielunelämää hieman ymmärtäessäni tiedän että voi olla järkevää vaatia tiukka kontrolli niille binääreille jotka saattavat päätyä kännyköihin.

Jos olisin teleoperaattori en todennäköisesti sallisi verkkooni kännyköitä joissa voidaan ajaa mitä sattuu koodia miten sattuu.
(olen ollut eräässä tulipaloprojektissa mukana pelastamassa teleoperaattoria häkkereiden armoilta)

Tokihan tuo binäärien levityksen rajoittaminen jarruttaa ohjelmistokannan kasvua, mutta kaikkea ei ehkä voidakaan saavuttaa yhdellä tuotteella tai yhdellä strategialla.
(esimerkiksi desktopille pitäis saada semmonen DE playeri joka ajaa sekä suljettuja että avoimia binäärejä)

 

Janne
Keskiviikkona, 18. joulukuuta, 2002 - klo 0.33:   
miksuh: Amigalla voi ajaa Kaffea. :) Graafista Javaa ei kieltämättä voi. Ja mitä AmigaDE:hen Amigalla tulee, täytyy sanoa että kovastipa tuntuu piippu-unelta toistaiseksi. MorphOS:lle on muuten Java tulossa natiivina, joskin sekin on vasta sellaisia - tulossa joskus jos tulee juttuja. Ja jos se AmigaDE joskus Amigalle ilmestyy niin Javahan siinäkin (tosin vain pJava).

Java vain on niin paljon konkreettisemmin olevassa Nyt Heti Ja Jo Kauan. Ja se on oikeasti hyvä ja kyntensä osoittanut teknologia. Kuka tahansa voi tehdä Javalla softaa ja julkaista sen haluamallaan tavalla. Tämäkin on Javan etu.

Minä vain en näe tässä vaiheessa mitään bisnes- enkä edes harrastelijajärkeä AmigaDE:ssä. Ainoa järkevä pointti tuli TAOn Francis Charigilta joka sanoi että C-softien porttaus täysin mobiiliksi helpottuu - voi olla (tosin graffakirjastoihin liittyvät asiat yms. joutunee nekin kuitenkin tekemään uudestaan joten C:n siirtäminen Javaksi ei välttämättä olisi niin vaikeaa sekään)...

Bisnesjärkeä en näe koska AmigaDE-laitteita vain on niin minimaalisen vähän verrattuna Javaan joka pyörii joka paikassa. Harrastelijajärkeä en näe koska omia softiaan ei voi edes ajaa niillä harvoilla laitteilla (poislukien itse SDK) ellei tee Amigan kanssa SDA:ta.

Ehkä joku päivä Amiga tai TAO tuovat tuotteeseensa jotain sellaista mikä oikeasti tekee siitä houkuttelevan verrattuna Javaan, ehkä ja heidän tähdensä toivon niin. Mutta Java on ollut täällä kauan, kasvanut ja kypsynyt - ja se on oikeasti todella kaunis ja moderni konseptiltaan toisin kuin hakkerimainen VP...

Oh well. Jos intentiä ei kutsuttaisi nimellä Amiga, näkisikö meistä kukaan siinä mitään mikä oikeasti houkuttelisi? Ihan oikeasti, missä on se selling point?

 

Janne
Keskiviikkona, 18. joulukuuta, 2002 - klo 0.35:   
KimmoK: No... kyllä Nokian nykylaitteilla (niillä avoimilla) voi ajaa mitä tahansa Java-softaa (MIDP/pJava laitteesta riippuen)... ja C-softaakin(Symbian-laitteet).

Eiköhän operaattorin ensisijainen halu rajoittaa asiaa olisi lähinnä kerätä rahaa välistä. :) Ja niinhän nyt jo tehdään - Java-pelejä myydään sms/wapin kautta kesästä saakka. Samaa ei vain voi sanoa AmigaDE:stä.

 

KimmoK
Keskiviikkona, 18. joulukuuta, 2002 - klo 9.07:   
Janne: Mutta niitä ajetaan todennäköisesti semmoisessa sandboxissa joka ei pääse tärväämään radiopuolta... Esimerkiksi kommareissa PDA puoli on erillinen vemplele, eri prossu kuin kännyosassa jne. Eli tekniikoita on olemassa...

Jos kännyvirus tiputtaa operaattorin koko verkon polvilleen, siinä on aika huono kerätä rahaa välistä. (nähty + koettu)

 

Janne
Keskiviikkona, 18. joulukuuta, 2002 - klo 9.50:   
KimmoK: Java nyt tietysti on omassa "sandboxissaan" aina mutta Symbianissa C-koodi on (muistinsuojattua kyllä) ihan "vapaana" käsitykseni mukaan (parit kurssit käynyt). Sikäli lienet kuitenkaan oikeassa että Nokian puhelinpuoli on Symbianista erillään ja rajapinta pitänee huolen siitä ettei huonosti käyttytyvä Symbian-koodi pääse liian pahoja tekemään...

Noista olisi kiva tietää enemmän, mutta kovasti ovat liikesalaisuuksia. :)

 

Janne
Keskiviikkona, 18. joulukuuta, 2002 - klo 9.56:   
Mutta siis peruspointtini pysyy: kuka tahansa voi tehdä millaisia tahansa sovelluksia Nokian avoimille kännyköille tänään tässä ja nyt, ja julkaista ne millä tahansa tavalla. Tämä on jotain mitä AmigaDE:llä ei voi tehdä, ei sillä että sitä edes monelle laitteelle saisi...

Tämä on ao. tekniikan kannalta ikävä tosiasia.

 

Janne
Keskiviikkona, 18. joulukuuta, 2002 - klo 9.59:   
>Saatan olla väärässä mutta DE softaa saa
>levittää maksusta ja maksutta niin paljon kuin
>sielu sietää, kunhan ne ei ole paketoituna AACE
>yhteensopiviksi binääripaketeiksi.

Joo, mutta kun vain Amiga Inc.:llä tietääksemme on AACE-binääripaketoija...

 

KimmoK
Keskiviikkona, 18. joulukuuta, 2002 - klo 12.39:   
Janne: Juu, toki peruspointisi pysyy.

Itselläni ei ole kompetenssia esim. siitä kuinka hyvin JAVA VM eristää ajettavan java softan häiriköimästä laitteen muuta toimintaa. intentiä hieman opiskelleena en huomannut ainakaan siinä moisia apuja.


Jah. Tokihan Nokialla on hieman enemmän kompetenssia kuin mikkisoftalla/AmigaInc:llä siihen että user softat saadaan kännykkään ilman että kännykästä tulee "helvetinkone" viruksella infektoituneen user softan johdosta.

>>Saatan olla väärässä mutta DE softaa saa
>>levittää maksusta ja maksutta niin paljon kuin
>>sielu sietää, kunhan ne ei ole paketoituna AACE
>>yhteensopiviksi binääripaketeiksi.

>Joo, mutta kun vain Amiga Inc.:llä tietääksemme
>on AACE-binääripaketoija...

Niin, tuohan ikäänkuin on linjassa minun postaukseni kanssa.

Anyway. Jos AmigaInc haluaa "tunkeutua" isojen ja maineikkaiden kännykkäfirmojen laitteisiin, heidän pitää vakuuttaa että AmigaDE:stä user softineen ei ole haittaa kännyfirman/digiboxifirman laitteessa. Tuossa asiassa todennäköisesti auttaa se että user softa on sertifioitua. Tilanne voi vapautua myöhemmin.

Mielestäni välivaiheen ratkaisu olisi että desktop playeri ajaisi kaikkia AmigaDE binäärejä ja AACE softa kännykällä ajaisi vai hyväksyttyjä AA binäärejä. Myöhemmin kun/jos Amiga saa siipensä ansaittua, on varaa tehdä muullakin tavalla.

 

KimmoK
Keskiviikkona, 18. joulukuuta, 2002 - klo 12.44:   
Niin... sitten Nokialla on myöskin semmoinen etu että jos vahinko sattuu niin kännykkäverkon puoleltakin voidaan asiaa laastaroida joissain määrin.

Perinteisesti on herkkua kun kännyvalmistaja(t) tulee hattu kourassa pyytään apuja jottei niiden tarvitse vetää kännyköitään markkinoita jonkin radiopuolen ongelman takia... 8)

 

Janne
Keskiviikkona, 18. joulukuuta, 2002 - klo 13.52:   
>>Joo, mutta kun vain Amiga Inc.:llä tietääksemme
>on AACE-binääripaketoija...
>Niin, tuohan ikäänkuin on linjassa minun >postaukseni kanssa.

Olet oikeassa tuossa, ilman AACE-paketointia SDK:lla tehtyjä ohjelmia saa kyllä levittää vapaasti (intent-softaahan se lähinnä), luin väärin mitä kirjoitit.

Mielenkiintoinen pointti tämä operaattoreiden huoli verkostaan. Onko siitä mitään julkisia linkkivinkkejä tms.? Käytännön katasrofeja otsikoissa? Aika hyshys taidetaan moisista olla.

 

KimmoK
Keskiviikkona, 18. joulukuuta, 2002 - klo 15.07:   
Ei muistu mieleen olisiko aiheesta julkista artikkelia.

Käytännön katastrofeista lienee vältytty ja silloin otsikoita ei tule.

(salassapitosyihin vedoten vetäydyn tarkemmasta keskustelusta) 8-)

 

Joanna
Keskiviikkona, 18. joulukuuta, 2002 - klo 15.27:   
Janne: Mutta kannattaa muistaa että ilman AACE paketointia se käyttäjän tekemä ohjelma EI sitten toimi kuin niissä DE-devkiteissä joita ihmisillä on PC:llään (windowse/linux). Eli semmoista ilman virallista levityslisemssiä tehtyä koodia ei saa toimimaan millään laillisella konstilla esimerkisi PDA:ssa tai kännyköissä.

Noista lankaverkoista on kokemusta sitä kautta että olen pari kertaa vuosien varrella törmännyt ISDN.laitteisiin ja niiden hyväksyttämisessä ja testauksessa esille tulleisiin juttuihin. Siis toisin kuin tavallinen puhelin/modemi, ISDN -laitteet kommunikoivat aika suoraa keskuksen kanssa ja siinä kohtaa on parempi olla aiheuttamatta kaaosta :)

Sitä että onko nämä uudet langattomat televerkot sen suojatumpia en osaa sanoa, toivoaksen kehitys on kehittynyt.

 

miksuh
Keskiviikkona, 18. joulukuuta, 2002 - klo 16.26:   
jane: kaffella ei tee mitään, kun se ei amigalla tue grafiikkaa. Eli milläs teet esim käyttöliittymiä tai pelejä ? Eli täysin käyttökelvoton. Sitäpaitsi AmigaDE:lle voisi koodata vaikapa C:llä joka on mulla vahvempi kuin Java.

 

miksuh
Keskiviikkona, 18. joulukuuta, 2002 - klo 16.27:   
jane=janne :)

 

KimmoK
Keskiviikkona, 18. joulukuuta, 2002 - klo 16.38:   
Semmonen mielipide ja ehkäpä hieman asiantuntevakin kommentti että oliokoodeilla tulee paljon hitaampaa softaa kuin puhtaalla C:llä. Toki C:lläkin voi tötteröidä softat tärviölle ja vastaavasti JAVA:lla tai C++:lla kieli keskellä suuta koodatessa päästä miltei C koodin nopeuksiin.

Ammattilaiset käyttelevät sitten nuita koodeja sekaisin. Esimerkiksi siten että nopeuskriittiset modulit tehdään C:llä, olio ohjelmoinnista hyötyvät osat C++:lla ja käyttöliittymät esim. JAVA:lla...

Anyway. Intentillä on mahdollista todellakin tehdä paljon nopeanpia ja näyttävänpiä asioita kuin pelkillä JAVA VM:lla. Kunhan vaan joku tekis. 8)

 

Joanna
Keskiviikkona, 18. joulukuuta, 2002 - klo 18.24:   
No, intentillä ei saa edes synkattua näytön virkistystä oikeaan raudan vblankkiin.. Eli se siitä aikaansaamisesta :)

Enempää en Javasta tiedä sanoa muuta kuin sen että MOS:ille semmoinen on työn alla ja se on viralllisella featurelistalla. Mutta sen näkee sitten milloin se valmistuu ja mitä kaikkea siinä on. Kuvittelisin sen olevan kumminkin kokolailla täyden version.

 

miksuh
Keskiviikkona, 18. joulukuuta, 2002 - klo 18.55:   
Java on kyl sen verta iso projekti et en odottas sitä muutamaan vuoteen mos:lle. Ja siinä ajassa de:kin on jo kehittynyt.

 

miksuh
Keskiviikkona, 18. joulukuuta, 2002 - klo 18.56:   
Intent engine sentään on jo olemassa toisin kun MOS:n java.

 

Jon
Keskiviikkona, 18. joulukuuta, 2002 - klo 22.52:   
Sanon suoraan etten tiedä yhtään Java-ohjelmaa, jotan ilman en voisi elää. Oma käsitykseni on se, että Java on mukava kieli R&D-puolella, kun sillä saa toimivaa jälkeä "äkkiä" tehtyä, ja tukihan sille on tietysti mainio.

Valitsisin silti C:n henkilökohtaiseen käyttööni :)

 

Jansa
Torstaina, 19. joulukuuta, 2002 - klo 10.51:   
Saakos C:llä tehtyä graafisia käyttöliittymiä? En siis tarkoita C++:aa. Eikä perus ansi-C:ssä tietääkseni ole mitään varsinaisia olio-ominaisuuksia. Kyllä noi on musta aika must, jos haluaa laajempia ohjelmia tehdä.

Javan puute Amigalle on juuri se syy, miksi joskus 3-4 vuotta sitten jouduin luopumaan aktiivisesta Amigan käytöstä. Kun työnä on käyttöliittymien koodaus Javalla, niin Amiga on aika heikoilla. Kovastihan silloinkin oli ties mitä Java-systeemeitä tuloillaan Amigalle, muttei niistä loppujen lopuksi ilmeisesti yksikään valmistunut.

 

Jansa
Torstaina, 19. joulukuuta, 2002 - klo 10.57:   
Niin, Holger Krusen Daytona-projekti vaikutti todella hienolta aikoinaan. Java 2 Amigalle, jossa Swing/AWT ja nopeutta piti löytyä! Mitäköhän tällekin projektille sitten kävi?

 

KimmoK
Torstaina, 19. joulukuuta, 2002 - klo 12.19:   
Hmmm... AmigaOS+WB+tuhansia Amigan softia on tehty C:llä, siinä on aika vankka näyte että graafisia käyttöliittymiä voi tehdä C:llä.

(samaten olen töissä käyttänyt C:lle käyttisinterfacen luovaa piirtosoftaa)

Toki nimen omaan käyttöliittymien tekemisessä oliot selkeyttää/helpottaa joitain judanssuja ja ilmeisti JAVAn tapauksessa peittää hyvin alleen käyttöjärjestelmien eroja.
Jah C++ kääntäjällä voi esim puuhata oliohommilla esim. käyttöliittymää yms. performance epä-kriittistä osaa ja puhtaalla C:llä kriittiset osat.

 

Jon
Torstaina, 19. joulukuuta, 2002 - klo 13.59:   
Jansa, millä ihmeellä ne käyttöliittymät sitten tehdään jos ei sillä ohjelmointikielellä? Ok, voihan kaikenlaisia web-käyttöliittymiä väsätä.

Mutta siis Java Amigalla ei tue grafiikkaa tietääkseni, toisin kuin millä tahansa C-kääntäjällä voi kutsua systeemifunktioita!

Eikä mulla mitään C++:aa vastaan ole, vaikka ei se mikään puhdas oliokieli ole. Yksinkertaisiin sovelluksiin C on täydellinen.

 

Matti Kuuva
Torstaina, 19. joulukuuta, 2002 - klo 15.07:   
Olisiko niin, että raakileversioiden tekoon Javaa voidaan pitää hyvänä kun puhutaan raskaamman sarjan ohjelmista. Kevyet ohjelmathan on taas asia erikseen. Idean kehityttyä voi ko. ohjelman portata C:lle tai sille C++:lle. (Lienee helpompaa jälkimmäiselle Javasta porttaus (vai onko porttaus edes oikea sana))

 

miksuh
Torstaina, 19. joulukuuta, 2002 - klo 16.28:   
Jansa: ööh mitäs toi nyt oli olevinaan? Kyllä C:llä saa oikein helposti tehtyä graafisia käyttöliittymiä kunhan tietää mitä on tekemäsä ja on tarvittavat includet jne käyttöliitymäkirjastoihin. Ihan sama koskee tietenkin muitakin ohjelmointikieliä.

Mitä oliopohjasuuteen tulee, niin tärkeintä on, että itse grafiikkakirjastot on oliopohjanen.
Esim Amigan MUI (Magic User Interface) on oliopohjanen ja oikein hyvin ja helposti C:llä pystyy tekemään MUI-ohjelmia. tarvitaan vaan sopivat rajapinnat niin ei tuo ole mikään ongelma.

Kukaan ei väitänyt ettei Java:lla saa tehtyä tuommoisia, muttA Amigan Kaffe:lla EI SAA TEHTYÄ, koska siinä ei ole tukea grafiikalle yleensäkään. Siis Amiga versioss ei ole.

 

miksuh
Torstaina, 19. joulukuuta, 2002 - klo 16.30:   
Eli aikapaljon se käyttöliittymän rakentamisen helppous on kiinni grafiikka/käyttöliittymä-kirjastoista ei niinkään käytetystä kielestä.

 

Janne
Torstaina, 19. joulukuuta, 2002 - klo 19.21:   
(Käyttöliittymäkirjastot)
miksuh: Toki. Javan yksi suuri etu on, että siinä on mukana valmiiksi todella kattavat kirjastot (Swing). Tämä ei tietysti Kaffea Amigalla ajavia paljon lohduta.

 

Jansa
Torstaina, 19. joulukuuta, 2002 - klo 20.02:   
Tuota C:n kälijuttua kirjoittaessani ajattelin lähinnä standardoitua ansi-c:tä ilman mitään muita pakkauksia tai kirjastoja. Kai sillä sitten voi tehdä graaffisia käyttöliittymiä :) Mitenkäs portattavia tommoset sitten on? Puhdas C-kielihän siirtyy muuten mukavasti ympäristöstä toiseen.

Musta Javassa on juuri se hienoa, että periaatteessa kaikki tarpeellinen tulee yhdessä paketissa. Onhan siihenkin sitten saatavilla pilvin pimein kaikenlaisia lisukkeita, joilla voi mm. juuri kälijuttuja tehdä.

 

nasu
Torstaina, 19. joulukuuta, 2002 - klo 20.45:   
@Miksuh:
"Intent engine sentään on jo olemassa toisin kun MOS:n java."

Öö... mitä tämä nyt tarkoittaa? Intent engine (ja aiemmista viesteistä päätellen myös AmigaDE) on olemassa muttei AmigaOS:lle... toisaalta Java myös on olemassa... ja en ihmettelisi yhtään, jos Java olisi nopeammin MorphOSilla (jos heillä menee homma edes jollain lailla tulevaisuudessa hyvin) kuin AmigaDE(Intent) amigaOs:llä...

Kaiken kaikkiaan nykyisellään olevilla systeemeillä kokisin Javan ehdottomasti tärkeämmäksi niin MOS kuin AOS:lle, kuin AmigaDE/Intentin.

nasu

 

nasu
Torstaina, 19. joulukuuta, 2002 - klo 20.50:   
Niin, ja AmigaDE:stä vielä - vaikuttaa siltä, että yleisestikin on paljon parempaa tarjolla.. nk. "perus" javallakin on nähnyt siistimpiä tuotoksia tehtynä jopa pelien saralla kuin AmigaDE:n nykyiset tuotokset.

Puhumattakaan FatHammerin (http://www.fathammer.com) kaltaisista ratkaisuista, jotka nimeä lukuunottamatta tuntuvat paljon Amiga-henkisemmiltä kuin AmigaDE - taisi olla palkkalistoilla todellisia Amiga-taustoja omaavia henkilöitäkin.

 

KimmoK
Torstaina, 19. joulukuuta, 2002 - klo 21.00:   
Onko täällä muuten fathammerista enemmänkin tietoa? Tietääkseni se on "vain" 3d kirjasto kännyvehkeille, mutta onko se jotain muutakin?

C/C++/JAVA/olio -hommista vielä... kyllähän myös c:llä voi harrastaa olio-ohjelmointia (ainakin jollain asteella), siitä vaan puuttuu avut moiseen hommaan, eli o.o. on vaan paljon työläämpää C:llä kuin c++:lla.

 

Janne
Torstaina, 19. joulukuuta, 2002 - klo 22.55:   
nasu: Joo, FatHammerilla ainakin oli (en ole tarkistanut nykytilannetta) töissä RJ Mical - alkuperäisestä Amiga Inc.:stä joka teki Intuitionin.

Onneksi nykyisellä Amiga Inc.:llä on sentään Fleecy Moss, joka... öö... öö... joka teki... öö... öö... whoppin' spectacular man! :)

 

KimmoK
Perjantaina, 20. joulukuuta, 2002 - klo 9.09:   
Janne: Oharit?

Amiga Inc:n palkkalistoilla lienee muutama oikeakin tekijä (esim. Dean Brown) mutta kun ei tuu ulos mitään merkittävää...

Kun kerta Hyperion käyttää erinomaiset pelinteko/-porttaus & warp3d viritys taitojaan "väärin" tekemällä AOS4:sta, voisi olla cool saada 3D kirjasto (AOS4:lle ja AmigaDe:lle) Fathammerilta ... tai sitten ei. (juu, juu, sitä ennen lehmät lentää ja kuu on juustoa)

 

Joanna
Perjantaina, 20. joulukuuta, 2002 - klo 13.42:   
Käsittääkseni jonkun piti jo viime vuonna tehdä 3D kirjasto DE:lle mutta se niin salainen tuote ettei sitä saa nähdä edes DE-NDA:n allekkirjoittajat. NDA:n allekirjoittaminen on välttämättömyys että pääsee mukaan devtoimintaan (eli saa edes jonkinmoisen päivityksen siihen SDK:hon).

Mutta vasta SDA (software distribution agreement) antaa oikeudet kaikkein pyhimpiin ja salaisimpiin juttuihin. Valitettavasti tämä SDA sitten muun mukavan lisäksi velvoittaa kehumaan AmigaIncciä, antamaan ohjelmien monopolistiset levitysoikeudet heille (ilman laillista keinoa vaikuttaa asiaan) yms..

Mietin jonkinaikaa miten kuvaisi tuota SDA:ta..
Ehkä selvin rinnastus on ne sopimutkset joita jotkin levy-yhtiöt tekevät uusien kokemattomien artistien kanssa (niiden 1 levyn ihmeiden joilla ei ole varaa lakimieheen). Niissä on hieman samanlainen tyyli.

 

KimmoK
Perjantaina, 20. joulukuuta, 2002 - klo 15.14:   
Joanna: 8|

Amiga Inc:llä on "shit for brains" mutta siinähän ei ole meille mitään uutta.

btw. Onkohan Ben Hermans ollut kyllin ovela ettei hyperion ole allekirjoittanut tuota sopimusta ... muistelen vaan että se "Ami3D" on saatavan warp3d nimisenä intentille ... ainakin jonkin lehdistötiedotteen mukaan. Mutta ketkut tuntien Hyperion:lla voi olla oma "alipykälä" SDA:ssa...

 

Joanna
Maanantaina, 23. joulukuuta, 2002 - klo 19.23:   
Siis eihän se SDA Hyperionia koske kun eivät he koskaan ole aikoneen DE:lle pelejä tehdä ... Tai ainakaan minä muista että koskaan olisi ollut edes yhtä ilmoitusta tai julkaisua asiasta?

DE.peleistä tuli muuten mieleen.. Eikös PayBack:in pitänyt ilmestyä sille aikaa sitten? Nyt kun katselin valmistajien sivua niin ainut viite on 'intent' versio (eli Tao:n versiolle.. ei AmigaDE/AA julkaisuna) joka olisi kehityksen alla.
http://www.apex-designs.net/games.html
Heidän uutissivullaan on juttua kyllä Mac, Windows, Linux ja jopa GameBoyAdwanced versioista. ...

Edellinen ilmoituskin on http://www.apex-designs.net/payback_intent_report2.html
eli ei siitä hirveesti ole tullut uutta kuulunut yli puoleen vuoteen.

 

KimmoK
Maanantaina, 23. joulukuuta, 2002 - klo 19.45:   
Muistelen että jotain uutta ois ollut "puoleen vuoteen" tais olla joitain uusia kuvan kaappauksia tms....

Muttah ilmeistä on:

A) apex-design tai mikälie ei ole halunnut allekirjoittaa SDA:ta (muistankin lukeneeni heidän kommentin asiasta jossain...)

B) intent versiolle ei liene markkinoita / myyntikanavaa olemassa, ei ainakaan vielä

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: