Integrointi - puolesta ja vastaan

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: AmigaOS 4 » Yleinen keskustelu » Viestit 2002 » Viestit 12/2002 asti » Integrointi - puolesta ja vastaan « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Anu Seilonen
Lauantaina, 23. marraskuuta, 2002 - klo 9.50:   
Ketju siirretty AmigaOne vai Pegasos? -otsikon alta omaksi kokonaisuudekseen.

 

Joanna
Tiistaina, 5. marraskuuta, 2002 - klo 19.14:   
kimmok: Selvyyden vuoksi.. Teknisesti Aonessa ei ole mitään äänipiiriä emolevyllä vaan siellä on ainoastaan AC97 specsin mukainen Sarja-liikenne liitäntä (osana VIA:n piiriä) johon voi sitten liittää (siihen erikoispaikkaan tulevan) kortin jossa on AD/DA muuntimet, mikserit yms. sälää (= käytännössä yksi chippi + hieman apuosia + liittime)..

Ja ymmärtääkseni sitä Audio-raiser korttia ei tule hinnassa mukana. Eli softatuen lisäksi puuttuu myös ihan oikeita rautaosiakin. (Minä luulin aiemmin että semmoinen kuuluisi hintaan.. ilmeisesti ei)

 

KimmoK
Tiistaina, 5. marraskuuta, 2002 - klo 19.49:   
Joanna: Heh! Se siitä onboard audiosta...
Voisikohan sitä AMR "sarja" porttia väärinkäyttää tyyliin A1200 clock port... pääsis virittelijät vauhtiin taas... hitsi, killer feature, melkein. 8)

 

KimmoK
Tiistaina, 5. marraskuuta, 2002 - klo 20.09:   
AC97 & AMR

Opiskelun paikka... täältä löytynee tarvittavat infot:
http://www.intel.com/pressroom/archive/releases/Cn90898a.htm

Ja speksit:
http://www.intel.com/labs/media/audio/index.htm

Muistan käyneeni tuolla ennenkin mut en kerinnyt lukea... jospa nyt/joskus.

 

miksuh
Torstaina, 7. marraskuuta, 2002 - klo 17.02:   
Toisaalta kuka muka PC-puolellakaan vähänkin enemmän audiohommia tekevä käyttää emolevylle integroituja äänipiirejä :P (Niillä emoilla joissa ne edes on) Eiköhän ne integroidut äänihommelit ole yhtälailla enemmän tai vähemmän kelvottomia pidempiaikasessa vakavassa käytössä kun integroidut näytönohjaimetkin. Kyllähän ne integroidutkin pelikäytössä varmasti on ihan ok. Itse ainakin olin jo muutenkin varautunut ostamaan erillisen äänikortin. Ihan sama pätee äänikorttiin kun näytönohjaimeen, ennemmin näen sen erillisenä korttina jonka voi vaihtaa parempaan, kun piirinä emolevyllä.

 

JPQ
Lauantaina, 16. marraskuuta, 2002 - klo 0.48:   
Joanna: Tulikin tuosta ääniominaisuuksista mieleen mitenteköhän hyvä AC97 tuki ? ja soveltuukohan äänirauta hyötykäyttöön noh tuskin. Ja koskapa tulee Äänikorteille tuki jotka soveltuu?

 

Janne
Lauantaina, 16. marraskuuta, 2002 - klo 1.12:   
Joanna: Pegasos on pienempi kuin AmigaOne, siinä on modeemi, äänipiiri, IrDA (ei pelkkä header), firewire ja optinen ääniulostulo joita AmigaOnessa ei ole. Lisäksi se on halvempi ja kauniimpi - ja halvemmassa AmigaOnessa ei edes ole prosessorislottia/kantaa, joka Pegasoksessa on ja se on silti halvempi. Ainoa puute on yksi PCI-korttipaikka vähemmän.

Pegasos on kaikella tapaa parempi emolevy.

 

Joanna
Lauantaina, 16. marraskuuta, 2002 - klo 1.38:   
jpq: siis AC97 on ihan kelvollinen musiikin kuunteluun (codekista riippuu tietty)... Jos muistan oikein niin Pegasoksessa on 48Khz/20bit äänet + optinen lähtö... eli kyllä se aluksi kelpaa aivan hyvin ainakin minulle jos vaan se kortilla oleva audio-osa on tehty siististi ettei se ota häikää muusta koneesta.

Ajureita paremmille korteille (esim 96/24)? Öh? Kuka tekee, kuka ostaa... ja mihin hintaan. Oletan että sitten kunhan ensin on markkinat niin joku tekee jollekkin kortille ajurit, mutta tuskin vielä kun ei ole edes koneita ulkona muutamia enempää.

Janne: Modemista en uskalla sanoa ennenkuin näen, mutta eipä sillä ole ainakaan minulle mitään merkitystäkään. Firewiren unohdin kokonaan laskelmistani pois se on lisäplussaa Pegasokselle vallankin jos on joskus varaa ostaa digivideokamera.

Siitä Aonen ylimääräisestä PCI-slotista voisi olla iloa, Toisaalta se menee siihen että koneeseen hommaa PCI.äänikortin (sb live) koska joku äänivimpula on pakko olla. (+ toinen menisi jos tarttee firewiree).

Itse arvioisin mielellään levyt vielä ihan kädessä katsomalla koska kumminkin olen itse laitteita suunnitellut... Tosin sen mitä olen Pegasoksen suunnittelijasta kuullut niin on pitkän linjan osaava tyyppi. Eikä ole sen ensimmäinen PPC prossuinen tuote.

 

Janne
Lauantaina, 16. marraskuuta, 2002 - klo 2.39:   
Joanna: Molemmat livenä näheenä Pegasos on paljon hienompi. Mutta se on tietysti vain ulkonäköä. Ominaisuudet taas voi varmistaa valokuvista ja valmistajien sivuilta. Pegasoksessa on modeemi, audio, firewire ja IrDA valokuvien perusteella.

Tietysti on vielä mahdollista että AmigaOnen mukaan heitetään AMR-kortti joka toisi audion ja/tai modeemin mukaan, mutta emolla sellaisia ei ole.

Töissä käytän AC97:aa aivan mielelläni musiikin kuunteluun ja vaikka mihin. Kyllä sillä alkuun pääsee. Ja optinen ulostulo ei ainakaan pahenna asiaa.

AmigaOnen eduksi voidaan tietysti sanoa että AmigaOS 4.0 tulee pyörimään siinä.

 

JPQ
Lauantaina, 16. marraskuuta, 2002 - klo 3.39:   
Joanna: Ja Pegasos sentään toimi vuosi kokouksessa tietääkseni. Ja toiseksi jos olet tuotteet nähnyt onkos Pegasos siistimpää työtä?

PS. Valittavasti raha+yms. en päässyt vuosi kokoukseen. Eikä olisi ollut apua työnlaadun tarkistuksessa kun en kolvauksesta ymmärrä.

PS. Äänihardiksen taajuus vasteella yms. väliä kun olen musantekijä (en ainakaan vielä ammatti muusikko)..

 

Joanna
Lauantaina, 16. marraskuuta, 2002 - klo 11.15:   
JPQ: olin kanssa kipeänä juuri sen viikon kun oli vuosikokous oulussa, enkä päässyt paikalle. Kerron sitten kun sattuu joskus tilaisuus nähdä kortteja.

Kannattaa kumminkin muistaa ettei se Emolevyllä oleva äänipiiri mitenkään estä PCI.äänikortin lisäämistä koneeseen. Eli jos tarvitsee paremmat äänet (kun on ensin vakioita kokeillut) niin kortteja saa ostaa. Mutta se ajurikysymys on sitten juttu johon minä en kummankaan Käyttiksen osalta osaa vastata. Eli JOS semmoinen puoli.ammattikortti on tarpeen niin sitä tukea pitää kysellä sitten aikanaan käyttisten tekijöiltä.

Aikanaan = Kunhan ensin käyttis on pihalla ja tärkeimmät asiat toimii oikein (eikai se MOS:in kohdalla niin kaukana ole enää?) niin ehkä joku developeri ehtii keskittymään äänikortteihinkin.

Periaatteessa kukaan ei kiellä tekemästä itse ajureita jollekkin olemassa olevalle PC:n äänikortille, tosin dokumenttien saaminen voi monasti olla hankalaa. Toinen vaihtoehto olisi tehdä itse kortti alusta saakka, mutta niissä on se vika (kuten Amigan kohdalla yleensäkkin) että pienet sarjat nostavat hintaa ihan liikaa.

 

miksuh
Lauantaina, 16. marraskuuta, 2002 - klo 12.02:   
Janne: kuka haluaa käyttää modeemia vuonna 2002 ? :) En minä ainakaan, en taatusti koske mihinkään modeemiin alle 10m tikulla enää, joten se on täysin turha. Samaten en tykkää ajatuksesta, että äänipiiri on emolevyllä. Mitäs jos haluat paremmat äänet jossain viheessa ? Ennemmin erillinen kortti kuten AmigaOnessa. Ja jos Pegasoskseen haluaa erillisen äänikortin niin se syö PCi-korttipaikkoja, joita on vähemmän kun AmigaOnessa. Eli kyllä niitä puutteita jne löytyy Pegasoksestakin.

Siis älkää nyt ymmärtäkö väärin, pegasokseen saatan itsekin päätyä vielä, mutta.

Sen jälkeen kun aikanaan siirryin zorro-graffalautaan ja varsinkin nyt kun on pci-väyläkortti ja siinä voodoo3 ja soundblasteri, niin musta on kyllä tullut täysin integroitujen äänipiirien ja näytönohjainten vastustaja :) Nykysessäkin Amigassa emolevyn aga-piirit on lähes 100% käyttämättöminä.

Itse en tosiaankaan halua emolevylle integroituja ääni/graffa-piirejä, niitä on mahdoton päivittää muutenkun erillisellä ääni/graffakortilla, Ja sitten kun jos hommaa pegasokseen erillisen äänikortin, niin ne emolevyn piirit sitten jää tyhjänpantiksi. Ja mitäs jos esim ääni systeemi HUONOLLA säkällä kärvähtää.

Eli siksi miksei samantin voi alunalkaen käyttää erillistä korttia jonka voi sitten aikanaan myydä pois uuden tieltä, musta tuo on paljon parempi vaihtoehto.

Ihan sama koskee emolevylle integroitua modeemia. Älyttömyyden huippu, ensinnäkin modeemi on naurettavan hidas eikä semmosta enää viitsi käyttää. Miksi sellasella siis nostaa valmistuskuluja. Toiseksen mitäs jos tulee ukkonen ja salama polttaa sen modeemin. Sitten on modeemiosa tai pahimmillaan koko emolevy entinen. Milläs vaihdat integroidun modeemin ? Ulkoisen tai korttimodeemin tapauksessa on paljon todenäkösempää että selviää pelkän modeemin vaihdolla.

Että näin, omasta mielestäni Pegasoksessa pitäisi ola vähintään yhtä monta PCI-kortti paikkaa kun AmigaOnessa ja vähemmän integroitua kamaa.

Loppujenlopuksi se integroitu äänisysteemi ei niin häiritse kun just toi modeemi. Vielä nykyäänkin esim suomessa paukkuu vuosittain sen verran monta modeemia ukkosen takia, että en näe mitään järkeä siinä et pistetään modeemi emolevylle. Varsinkin kun ei ole kyse PC:stä, jota voi huollattaa joka putiikissa.

 

Janne
Lauantaina, 16. marraskuuta, 2002 - klo 13.38:   
miksuh: Kovanpa ongelman teet modeemista kortilla joka on halvempi kuin kilpailijansa. Jätä käyttämättä jos ei ole tarvetta. Maksat silti vähemmän. Sama koskee integroitua ääntä. Integroitu ääni on silti avuksi monelle ja sen kerran kun joku modeemia tarvitsee niin eipähän ainakaan tarvitse ostaa jotain niin "turhaa" komponenttia erikseen.

Modeemi on osa uudehkojen PC-laitteiden äänipiiri/riser-ratkaisuja, joten se tulee käytännössä ilmaiseksi mukana. AmigaOnessa ei ole äänipiiriä joten ei ole modeemiakaan. En sano että modeemi on mitenkään tulevaisuuden juttu, mutta toistaiseksi niitä käytetään vielä aika paljon. Olen usein ollut tosi iloinen että läppärissäni on verkkoliittimen vieressä myös modeemipistoke, on tullut monesti tarvittua.

Jos olet niin huolissasi ukkosesta, tai se on oikeasti alueellasi ongelma (itselläni ei ole koskaan hajonnut ainuttakaan modeemia ja käytin niitä kymmenen vuotta hyvinkin ahkerasti) - tiedän että pohjoisemmassa se ainakin suurempi ongelma kuin pääkaupunkiseudulla, voit toki hankkia erillisen modeemin tai ehkä mieluummin sopivan suojapalikan puhelinpistokkeeseen.

Pidin PC:n integroituja piirejä itsekin huonona vitsinä kun ne alkoivat tulla markkinoille. Sitä ennenhän kaikki oli korteilla. Nyt en voisi kuvitellakaan enää että asia saisi olla toisin - mielestäni halpojen integroitujen piirien perustaso on noussut sen verran hyväksi, ja toisaalta valmistusmäärät tehneet hinnat niin mitättömän halvoiksi, että integroidut piirit ovat erittäin hyvä perusta minkä päälle rakentaa.

Harvemmin tarvitsemiinsa asioihin ei tarvitse ostaa lisäkorttia (ainakaan heti) ja jos vaikka se äänikortti kärähtää (käännetään nyt argumentti näin päin kun siitä sellaista haluttiin) niin onpahan varalaite mitä käyttää. Työpaikalla taas olen huomannut jopa integroidut kaiuttimet ja äänipiirit todella tarpeellisiksi. Työkoneisiin (ellei multimedia ole osa työtä) harvemmin ostetaan erillisiä äänikortteja tai skobeja, mutta kun kaikissa on perustaso vakiona ei näilläkään koneilla jäädä täysin ilman ääntä.

Vanhempien toimistokoneiden kanssa oltiin sitten usein täysin ilman ääntä tai biipperin varassa. Ei kiva tilanne sillä kertaa kun just olisi johonkin asiaan tarvittu ääntä.

Toinen hyvä esimerkki integraatiokehityksen hyvästä suunnasta ovat verkkoliitännät suoraan emolevyllä.

Nyt tunnut tekevän ongelman siitä että Pegasoksessa on enemmän ominaisuuksia kuin AmigaOnessa ja se on silti halvempi. Koska siinä tosiaan on paljon enemmän asioita integroituna, voisi olla tilanne jossa AmigaOnesta loppuu korttipaikat kun Pegasoksessa niitä vielä on vapaana... Vähempi PCI-paikkojen määrä kun on mahdollistanut vielä microATX-koon, mikä taas mahdollistaa (viemättä mitään mahdollisuuksia pois isomman koteloinnin suhteen!) enemmän koteloratkaisun kannalta kuin AmigaOne. Pegasoksesta voisi rakentaa vaikka set-top-boksin...

AmigaOnen ainoa etu on sen omistama AmigaOS-lisenssi, yksi ylimääräinen PCI-paikka ja voidaan myös argumentoida että XE:n (paljon kalliimpi) prosessorikanta on yleisempi moduulien saatavuuden osalta kuin Pegasoksen slotti. Olikohan siinä mahdollisesti yksi sarjaportti myös enemmän? En muista. No siihen voit laittaa sen modeemin. :-) Muuten se on kalliimpi ja vähäominaisuuksisempi.

Minä en varmaan ole ostamassa kumpaakaan, mutta mielestäni on aika ilmeistä kumpi on parempaa ja tarkoitukseen tehtyä työtä. Teron CX sai alkunsa pelkkänä evulaatio-emolevynä set-top-boksien piirisarjavalmistajalle, eikä siihen ole selvästikään käytetty lähellekään niin paljoa intoa ja innovaatiota kuin Pegasokseen, josta kokoajan oltiin tekemässä kuitenkin desktop-koneelle pohjaa.

Tarkoitukseni ei ole moittia AmigaOnea, vaan todeta vain että tällä kertaa se on näistä kahdesta se heikompi tuote. Se kumpi menestyy on tietysti, kuten aina, sitten softasta ja markkinoinnista (sis. nimilisenssikonsideraatiot) kiinni. Aika näyttää.

 

miksuh
Lauantaina, 16. marraskuuta, 2002 - klo 14.02:   
Ei tässä ole mitään sellaista, että minua häiritsisi se että Pegasoksessa enemmän integroituna ominaisuuksia kun AmigaOnessa, Kuten itse sanoin en edes pidä siitä jos emolle on integroituna liikaa kamaa. Se vain tekee koko paketin päivityksen hankalammaksi ja lisää riskiä, että jos jotain hajoaa pitää koko emo lähettää huoltoon esim DCE:lle, mistä sitä ei koskaan saa takasin.

Se, että ei ole koskaan hajonnut modemia ei tarkota ettei niin koskaan voisi käydä, Ja kyllä asun ihan Espoon Lähderannassa. On nitä modeemeja paukkunut kiitettävästi ihan täällä espoossakin, Espoossa on yllättävän paljon ilmajohtoja jne.

Asia olisi aivan toinen jos pegasos olisi jokin massatuotettu PC emo, mutta kun se ei ole.

Tietty joku toinen tykkää integroidusta joku toinen ei. Itse en pidä siitä ajatuksesta. Ei siinä ole mitään AmigaOne vs Pegasos asettelua, vaikka niin joku jattelisikin. Itsehän sanoin tuolla pari postausta sitten että saatan minkäkin päätyä Pegasokseen. Se ei silti tarkota sitä, että minun pitäisi sokeasti pitää jokaisesta sen suunnittelussa tehdystä ratkasusta.

 

Janne
Lauantaina, 16. marraskuuta, 2002 - klo 15.08:   
miksuh: Sitä argumenttia minun on tosin vaikea käsittää, että integroitu piiri vaikeuttaisi päivittämistä. Voit edelleen hankkia kaiken kortilla jos siltä tuntuu. Okei, jos ajattelit että äänipiiri olisi AMR-paikassa niin ehkä sitten kun se ei vie PCI-slottia, mutta AMR-paikkaan ei niitä kunnon äänikortteja edes saa.

Integroitu modeemi on edelleen kätevä olla satunnaiseen tarpeeseen. Kerrankos se sattuu että ADSL-yhteys on hajalla vaikka koko illan. Jos sattuu olemaan modeemi ja talossa puhelinlinja niin jonkun hätäasian voi hyvin hoitaa sillä.

Noh, mitäs tästä peistä vääntämään. :) Mieluummin silti itse ostaisin halvemman emolevyn jossa on enemmän ominaisuuksia ja jättäisin sitten vaikka turhat featuret käyttämättä. Tietysti tässä mielessä on hyvä olla valinnanvaraa, joten toki olisi hyvä nähdä AmigaOnen ja Pegasoksen kaltaisten tuotteiden välillä kunnon kilpailua.

Ikävä kyllä käyttispolitiikat voivat tulla tämän asian tielle, mutta se on sitten asia aivan erikseen.

 

JPQ
Lauantaina, 16. marraskuuta, 2002 - klo 18.51:   
Joanna: ja kaiken lisäksi kuinka moni meistä osaa suunnitellä äänikortin ja mistäs suomesta saisi laatu osat siihen?

 

KimmoK
Lauantaina, 16. marraskuuta, 2002 - klo 22.41:   
Jees. Rautana pegasos on hieman parempi.

Uuden tiedon valossa... MOS voi olla jonain päivänä tykki. Olen kuitenkin pettynyt koska luulin että siinä olisi ollut mahdollista ajaa Q-Box:ssa sovelluksia jo versiosta 1.0 lähtien. A-Boxin ominaisuudet tulevat todennäköisesti vastaamaan aika lähelle OS4:n ominaisuuksia.

Joanna tuumasi: "mutta se on varmaa että aikaa menee kohtuullisen kauan ennenkuin OS4 on siinä kunnossa että siitä on kunnolla vastaamaan MOS:ille."

Aika näyttää kuinka nopeasti MOS1 ja OS4 stabiloituvat käyttökuntoon loppukäyttäjiä varten.

Janne: ... IrDA (ei pelkkä header)...

Eikös tuo ole jokin infrapuna liitäntä?
Tarkoitatko että pegasoksen mukana toimitetaan IrDA ledit etupaneeliin ja A1:n mukana ei?
(saatan olla ihan pihalla tässä)

Eikä se "pohjoinen" lisää ukkosen todennäköisyyttä, kysy vaikka jääkarhuilta. ;-) Sanotaanko vaikka että kaupungissa ei ole ukkosongelmia siinä määrin kuin maaseudulla.

Itse olen ollut telekorjaamolla hetken aikaa hommissa ja vaikka se ulkoinen modeemi hieman eristääkin tietokonetta ukkosen haitoista, ei siihen kannata luottaa... Jos modeemin sisuskkalut on siinä kunnossa että komponentit ovat lentäneet sulana massana pitkin modeemin kuoren sisäpintaa, tuskinpa se kompuutterikaan enään terve on.

Janne ehdotti: "Pegasoksesta voisi rakentaa vaikka set-top-boksin..."
Emon pieni koko on etu, mutta pystymallinen CPU kortti on tuohon tarkoitukseen haitta.

Miksuh:
Jos emolle jää ylimääräinen äänipiiri, niin silloinhan siitä voi vetää äänipiuhan olkkariin hoitamaan olohuoneen MP3 tarpeet ja samaan aikaan jokin PCI äänikortti hoitelee äänet tietokonehuoneessa... meillähän on moniajokäyttikset.

Muuta:
Itselleni saattaa tyhjänä odottavasta AMR slotista tulla killer feature, mutta vasta sinä päivänä kun saan siihen jotain itse tinailtua.

A-Box mylly ei kiinnosta, Q-Box mylly kiinnostaa, kuin myös AmigaOS mylly.

(jos olisin jättänyt emolevyn erikoispiirien ajurit asentamatta tähän PC romuun, niin oiskohan tää stabiilimpi ... pitää kokeilla)

Jaa... siellä alkoi james pont... palataan asiaan...

 

miksuh
Maanantaina, 18. marraskuuta, 2002 - klo 14.37:   
Janne: et edes yritä tajuta siinä sun ongelma. Se, kun sanoin että integroitu vaikeuttaa päivitystä tarkotti juuri sitä et voi päivittää sitä äänipiiriä, graffapiiriä jne mistä maksoit koneen ostaessa. Eli et voi repiä sitä vanhaa piiriä irti ja mydä sen pois ja kattaa uuden oston kuluista osaa vanhasata saadulla rahalla jne. Jos et tota tajunut, niin omapa on ongelmasi.

Kuinka hiton monta kertaa se pitää sanoa, että minusta ole järkeä siinä että sitten aikanaan tommosta integroitua systeemiä päivittäessä ainut keino on hommata erilliset kortit, kun alunalakaen olisi voitu nuo toteuttaa erillisellä kortilla jonka sitten yksinkertasesti voisi vaihtaa niin halutessaan parempaan.

Jos et vieläkään tajua, niin ompahan on ongelmasi.

 

Joanna
Maanantaina, 18. marraskuuta, 2002 - klo 15.21:   
miksuh: Ongelma on sinulla tässä tapauksessa.. Esim pegasoksen tapauksessa sen äänipiirin (oikeasti se on enemmänkin codecci) osuus laitteen hinnasta on alle 5 euroa/emolevy (sisältää piirin + kortin muutoksen. Järkevässä tuotantosarjassa ehkä alle 3euroa). Eli sen säästämällä se ei olisi merkittävästi halvemmaksi tullut. Jos se sitten ei herralle kelpaa, se ei estä edelleenkään hankkimasta PCI korttia ja käyttämästä sitä.

Vaikeaa näyttää olevan.

 

miksuh
Maanantaina, 18. marraskuuta, 2002 - klo 16.23:   
No siis annetaampa esimerkki. Poruka ei tykkää emolle juotetusta prossuata AmigaOne SE:ssä, minä en tykkää myöskään siitä vaan ennemmin XE-malli on mulle sopiva. Mutta minä en tykkää myöskään emolle juotetuista ääni/graffa/modeemi jne piireistä. Eli missä ón ero juotetun prossun ja juotetun äänisysteemin välilä ? Eikös monille Pegasoksen valintaan ole yksi pääsyy se, ettei siinä ole juotetua prossua ? yhtähyvinhän voisi olla kone missä on juotettu prossu ja sitten päivittää sitä PCI-kortilla olevalla prossukortilla, kuten joisakin MAC-koneissa. Olisiko se muka kiva ?

Musta noi puheet vie aikapaljon pohjaa siltä AmigaOne SE:n molaamiselta :)

Eli kyllä näkyy olevan siellä päässä se ongelma, kun ei voida hyväksyä sitä jos joku ei pidä integroiduista. Itse en ole missään vaiheessa sanonut että JOLEKIN MUULLE ei voisi tommonen sopia. Kokoajan puhunut omakohtasesta mielipiteestä, mut jooh mua alkaa kyllästyttää pahemman kerran taas tää foorumi..

 

KimmoK
Maanantaina, 18. marraskuuta, 2002 - klo 16.45:   
Makuasioista ei voi muuta kuin kiistellä.
Meitä on moneen junaan.
Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.
Fetissinsä itse kullakin ...

Ja niin edelleen. Hyvähän se vaan on jos jokaiselle löytyy jotain mieluista.

 

Janne
Maanantaina, 18. marraskuuta, 2002 - klo 16.57:   
miksuh: Huono vertaus. Äänet ja vastaavat voi korvata PCI-kortilla ilman suorituskykypenaltya, kun taas prosessoria ei voi. Prosessori on myös KALLIS osa. Useat integroidut eivät.

Sitä paitsi Pegasos on halvempi kuin emolevylle juotetulla prosessorilla varustettu SE.

 

nasu
Sunnuntaina, 24. marraskuuta, 2002 - klo 2.15:   
@miksuh
"No siis annetaampa esimerkki. Poruka ei tykkää emolle juotetusta prossuata AmigaOne SE:ssä, minä en tykkää myöskään siitä vaan ennemmin XE-malli on mulle sopiva. Mutta minä en tykkää myöskään emolle juotetuista ääni/graffa/modeemi jne piireistä. Eli missä ón ero juotetun prossun ja juotetun äänisysteemin välilä ?"

Suuri ero. Äänipiriin voi antaa vain olla ja mahdollisesti disabloida, ja laittaa koneeseen silti uuden PCI-äänikortin. Molempia voi käyttää yhtäaikaa niin halutessaan, tai vain toista. "Juotetun" prossan tapauksessa taas emolla tuskin on slottia päivitysprosessorille, jolloin koko emo tulee vaihtaa prossaa vaihdettaessa.

 

KimmoK
Keskiviikkona, 27. marraskuuta, 2002 - klo 19.31:   
Uutta virallista infoa:
AmigaOneG3-SE:n mukana ei tule AMR ääni korttia. Mutta sen sijaan tulee custom made backplane ja erittäin hiljainen CPU cooleri.
Tyyppi nimeltä Ole-Egil on lupautunut myymään halukkaille itse valmistuttamiaan AMR äänikortteja.

AmigaOneXE koki muutoksen. Kaikissa loppukäyttäjien XE emolevyissä tullee olemaan äänipiirit emolevyllä ja liittimet emon persauksessa. AMR slotia ei ole. Emolevy on jo tuotannossa.

Testatun ja yhteensopivan raudan luettelo on tulossa.

Articia Northbridge vaatii serverityypin RAM piirejä, muutoin niitä voi käyttää vain yhden kerrallaan.... äähh, läääh, lukekaa itse:

http://groups.yahoo.com/group/amigaone/message/22357

 

KimmoK
Keskiviikkona, 27. marraskuuta, 2002 - klo 19.34:   
Veikkaan että AmigaOneXE myöhästyy muutoksen johdosta. Toivottavasti olen väärässä.

Ja minä kun olisin niin kovasti halunnut sen AMR slotin omia kikkailuja varten....

 

Joanna
Keskiviikkona, 27. marraskuuta, 2002 - klo 20.27:   
Kimmo: olisin voinut kertoa tuosta Ole-Egilin kortista aikaisemmin mutta ajattelin odottaa että saavat sen itse julkistettua. Kiva kuulla että ne saa Eyetehillä jotain asioita järjestykseen. Tosin sitä tietenkin voi kysyä kuinka Final se viime kevällä myyty emolevy oikein sitten on kun kerran niitä vieläkin muutellaan. :)

Juu se Registered.ongelma on ollut niissä Arctikoissa koko ajan eikä sitä saada varmaan pois Arctica-S sarjasta.. eli jos on useampi Dimmi niin niiden pitää olla kalliimpia. Eikä kaikki halvat välttämättä toimi edes yksin. Eli jos ostaa halpoja (tai lainaa muusta koneesta) niin saa varautua ongelmiin.

Myöhästyy? No, tiedä siitä.. Katsotaan nyt mitä tapahtuu.

 

Jani Kuituniemi
Keskiviikkona, 27. marraskuuta, 2002 - klo 20.55:   
Tuo registered-hommahan on ihan normaalia PeeCee-maailmassa. Yleensä
kolme DIMM:ia vielä toimii unreg. muistin kanssa, mutta neljällä tai
enemmällä pitää olla sitä kalliimpaa reg. DIMM muistia vaikka testien
mukaan vähän kuun ja maan asennosta riippuen voi toimia halvemmallakin
muisti-tyypillä niin suositus on kuitenkin tuo.

 

D.
Keskiviikkona, 27. marraskuuta, 2002 - klo 22.51:   
Yksi halpa 512 Megatavun Dimmi riittänee? :)

 

Joanna
Keskiviikkona, 27. marraskuuta, 2002 - klo 23.14:   
D: JOS se toimii.. Eli parempi testata.. jollain jonka saa muuhun koneeseen käyttöön jos ei toimi.

Ainakin tuolla A-one listalla oli mainitaa että koettaisivat saada aikaan jonkinmoista listaa siitä mikä toimi (ensinnä Linuxin alla) ..

 

JPQ
Keskiviikkona, 27. marraskuuta, 2002 - klo 23.14:   
D: Riittänee AmigaOneenko tai Pegasokseen luulen että mitä maini omimmin siis jos puhutaan kapasi teetistä. Jopa 256Megainen riittää jos koneista tulee sellaiset kuin toivon eli tervettä koodaus tapaa edustavat.

 

Jani Kuituniemi
Keskiviikkona, 27. marraskuuta, 2002 - klo 23.27:   
Miksi ei muisti-kampa toimisi? Jotain rajoituksia per slotti vai mikä
siinä voisi olla syynä?

 

Joanna
Keskiviikkona, 27. marraskuuta, 2002 - klo 23.44:   
Jani: Mai:n suunnittlema Arctica-S Northbridge (se on käytössä sekä Pegasoksessa että AmigaOnessa) on speksattu käyttämään vain bufferoituja. JOS on hyvä mäihä ja käyttää vain yhtä kampaa niin se toimii myös bufferoimattomalla, mutta kahteen pitää aina olla bufferoidut.

Miksi näin on, en tiedä. Mutta sama tieto on kummaltakin suunnalta tullut eli bufferoidut toimii varmemmin.

 

Jani Kuituniemi
Torstaina, 28. marraskuuta, 2002 - klo 0.06:   
Sellaista olen kuullut, että sillä on jotain tekemistä signaalien
heikkenemisen kanssa ja siksi on olemassa noita bufferoituja muisteja
jotka vahvistavat signaaleja muistiväylällä jotta se väylä toimisi
oikein korkeammissa nopeuksissa eikä tulisi signaalin heikkenemisen
takia ongelmia muistin kanssa -- perääkö vai ei, en tiedä. Tuntuu
kuitekin minusta jotenkin oudolle päätökselle tukea vain bufferoituja
muisteja koska kuitenkin valta-osa muisteista kaupassa on noita
halvempia bufferoimattomia ja hinta ero on suht' suuri.

 

KimmoK
Torstaina, 28. marraskuuta, 2002 - klo 0.21:   
Jani: Siinä varmaan näkyy se mihinkä pienellä MAI:n tapaisella firmalla on resursseja.

Sit kun ne joskus tekee uuden sarjan Articia-S piiristä ensivuonna, siihen on ehkä tuokin asia parannettu.

Miljardiluokan yrityksillä, kuten VIA:lla on varaa tehdä kerralla toimivanpaa tavaraa.

Oma märkä unelma on se että kun saadaan rautariippumattomanpi käyttis (=OS4), on mahdollista että jonain päivänä joku mainstream piirisarjavalmistaja innostuisi ymppäämään piirillensä PPC tuen.. Tai jos vaikka IBM tekisi ATI:n kanssa yhteistyössä GameCube2 northbridge+3d chipin joka saatas AOS4 yhteensopivaan rautaankin (esim. kuten nvidian ja Xboxin nforce tai sitten sellainen jossa integroitais vielä PPC prossukin samalle chipille ...). Ihan omaa Amiga piiristöä ei varmaan tule moniin vuosiin, jos koskaan, mutta jos edes .. .. .

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: