A-Eon esittelee Warp3D Nova:n AmigaOS...

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: AmigaOS 4 » Yleinen keskustelu » Viestit 2016 » A-Eon esittelee Warp3D Nova:n AmigaOS 4:lle « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

TSK
Käyttäjätunnus: tsk

Rekisteröity: 4-2010
Tiistaina, 22. maaliskuuta, 2016 - klo 19.59:   
A-Eon tuo AmigaOS 4:lle Warp3D Nova:n joka on varjostinyksikköpohjainen (shader) ohjelmointirajapinta (API) AmigaOS:lle. Amigan grafiikkaguru Hans de Ruiter on kehittänyt rajapintaa 9 kuukauden ajan. Daniel Müssener on palkattu luomaan OpenGL ES 2.0 "wrapper":in Novalle. Nova mahdollistaa varjostinyksiköiden ohjelmoinnin ja käytön grafiikassa. Laitteistovaatimuksena on RadeonHD Southern Islands grafiikkakortti: RadeonHD 7750-7970-sarja, Radeon R5 230/235/235X, Radeon R7 250X/265 sekä Radeon R9 270/270X/280/280X. Poislukien HD7790 ja DDR3-muistia käyttävät kortit.

Warp3D Nova mahdollistaa:
- moderni varjostinpohjainen 3D grafiikka
- tukee vertex- ja fragment (pixel)-varjostimia antaen kehittäjille vapauden valaistusmalleihin, efekteihin, vertex transformation:it, jne.
- laitteistokiihdytetty "Transformation, Clipping & Lighting (TCL)" on tuettu (ohjelmoitu varjostimilla)
- käyttää SPIR-V standardia varjostimille. GLSL - SPIR-V -kääntäjä on mukana
- kaikki renderöinti tehdään Vertex Buffer Object:eilla (VBO:t) jotka voidaan tallentaa VRAM:iin parempaa suorituskykyä varten, Render state tallennetaan Render State Object:ihin (RSO:t). Koska "global state":a ei ole vältetään "state thrashing", ja joka mahdollistaa monisäikeistetyn renderöinnin. Huom: oletus-RSO luodaan helpottamaan ohjelmointia
- mukana SDK kaikella tarvittavalla
- toimii samanaikaisesti alkuperäisen Warp3D-SI:n ja MiniGL:n kanssa

Tämä on tosi iso uutinen !!! Onnittelut kaikille osallisille !!! Kiitos !

 

TSK
Käyttäjätunnus: tsk

Rekisteröity: 4-2010
Tiistaina, 22. maaliskuuta, 2016 - klo 20.00:   
Grafiikkagurut voi suomentaa ne osat joita en itse osannut.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Tiistaina, 22. maaliskuuta, 2016 - klo 20.26:   
Tulihan se sentään ennen OS4.2:sta kuten joskus spekuloitiin ;) Liekö mitään jäänyt pohjalle noista ajoista...

Mutta hieno homma oikeasti. Tähän asti sentään saatu portattua muun raudan tasolla olevia softia/pelejä ilman shadereitakin, mutta yhtään uudemmat ja raskaammat pelit kyllä vaativat niitä... ja kun uudempaa rautaakin alkaa olemaan.

 

itix
Käyttäjätunnus: itix

Rekisteröity: 6-2009
Keskiviikkona, 23. maaliskuuta, 2016 - klo 11.18:   
Oikeastaan pelit vielä vaativat, että se OpenGL wrapperi saadaan valmiiksi. Nykypäivänä kukaan ei enää koodaa käyttäen Amiga-natiiveja 3D-rajapintoja. Warp3D (Nova) on siis oikeastaan ajurirajapinta.

 

kimmok
Käyttäjätunnus: kimmok

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 24. maaliskuuta, 2016 - klo 17.15:   
Karamelleja novakuorrutuksella tjsp: https://www.youtube.com/watch?v=G_STXjTaVoY

 

kimmok
Käyttäjätunnus: kimmok

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 24. maaliskuuta, 2016 - klo 17.18:   
Ja tuolla pressiriliisi.
http://www.a-eon.com/PDF/News_Release_Warp3D_Nova.pdf
OpenGL ES 2 wrapperi näkyy myös olevan työn alla.

 

kimmok
Käyttäjätunnus: kimmok

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 12. heinäkuuta, 2016 - klo 9.34:   
Koska Warp3D Novan ja OpenGLES2:n tiimoilta oli turhankin negatiivista infoa netissä, tässä statuksesta

"the true objective status of Nova / OGLES2:
Nova still has severe issues, OpenGLES2 inherits those (and most likely has its own undiscovered bugs) of course, therefore it's all not as useful as Nova's public status 'pre-release' indicates. Nova is being improved, OpenGLES2 will automatically improve with it, with the exception of some things that will have to be implemented as soon as Nova supports those. Despite all the issues during development OpenGLES2 is at the best possible state right now which I'd probably mark as early beta if considering that only few people test it and also considering that there are some missing pieces.
The project was a success, not a failure. Nova itself is a success if you take it as what it is: somewhere between alpha and beta. IMHO it cannot be described as 'pre-release' though."

 

TSK
Käyttäjätunnus: tsk

Rekisteröity: 4-2010
Tiistaina, 12. heinäkuuta, 2016 - klo 17.44:   
Tuohon oli aika paljonkin kommentointia Daytonalta (joka on vastuussa OpenGL ES 2-kirjastosta) ja Amigakit/Aeon:ilta mm. AmigaWorld.net:issä. Olisi varmaan hyvä koota ne kaikki yhteen ja suomentaa kokonaan.

Eli Daytona teki negatiivisia kommentteja yhdessä saksalaisessa haastattelussa. Myöhemmin hän antoi keskustelufoorumeilla positiivisia kommentteja ja oikaisuja mahdollisiin väärinymmärryksiin hänen haastattelustaan.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Keskiviikkona, 13. heinäkuuta, 2016 - klo 1.58:   
http://www.goldencode.eu/amiga/index.php?Language=1#i2016-07-04

Tuossa Daytonan oma vastine. Hän poltti pinnan amiga.news.de sivuilla julkaistuun artikkeliin.

Alkuperäinen otsikko :

'Daniel Müßener abandons the port of OpenGL ES 2'

Näin Daniel ei ollut sanonut.

The article is filled with small tiny inaccuracies which induce nice subtle assessments. Here's an example:
'He's willing to give it another go if Nova reaches a more mature state'
The if-part a) wasn't said in the interview and b) makes zero sense, because a more mature state is the prerequisite for additional work on OGLES2. But this if-sentence gives everything this tiny little additional taste... And there's more like that.

Well, and the article's ending, which for every normal person reads as if the project had been canceled, well. I can only speculate about his agenda.

Syyttää uutisen tekijää, pienien yksityiskohtien muuttamisesta. Kritiikin antaminen on vaikeaa Amiga maailmassa.

Ilmeisesti haastattelija pääsi purkamaan omia negaatioita.

 

macce2
Käyttäjätunnus: macce2

Rekisteröity: 9-2010
Keskiviikkona, 13. heinäkuuta, 2016 - klo 19.35:   
Radeon 9250 ei taida olla tuettu...?!

 

TSK
Käyttäjätunnus: tsk

Rekisteröity: 4-2010
Torstaina, 14. heinäkuuta, 2016 - klo 17.09:   
Radeon 9250:stä ei taida löytyä varjostinyksiköitä.

 

jon
Käyttäjätunnus: jon

Rekisteröity: 7-2012
Perjantaina, 15. heinäkuuta, 2016 - klo 20.10:   
https://en.wikipedia.org/wiki/ATI_Radeon_R200_series#Architecture löytyy varjostimet mutta niillä ei voi ajaa kovin monimutkaisia ohjelmia.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: