Kirjoittaja |
Viesti |
ShK Käyttäjätunnus: shk
Rekisteröity: 10-2012
| Tiistaina, 8. huhtikuuta, 2014 - klo 12.21: | |
JOY belong to JOY port http://www.c64.cz/inception/ Tästä on kyse: Inception on Commodore 64:sen joysticporttiin kytkettävä laajennus, jolla voi liittää moninpeleihin kahdeksan joystickia. Unreal64 Develop group ja Area Team -tiimien perustajajäsen Tsekkiläinen Lada "Ray" Lostak on toistaiseksi koodannut kaksi peliä Inception laajennukselle:- Schlimeisch Mania
- Inception
Inceptionin ominaisuudet:- Kahdeksan peliohjaimen tuki moninpeleissä
- Kahdeksan PS2 PC hiiren tuki
- C64 hiiren emulointi
- Helposti kytkettävissä yhteen joysticporttiin (ei tarvita USER-porttia)
- Automaattinen tunnistus
- LED-valot fire-nappien painalluksille
- Ulkoinen (matematiikka)rinnakkaissuoritin 40Mhz, HCS08
Hieman pintaa syvemmältä: Inception perustuu Freescalen 8-bittiseen HCS08 perheen mikro-ohjainyksikköön (MCU) , MC9S08LG32CLK. Kyseessä on siis mikrokontrolleri, jossa on mikroprosessori ja muisti- ja liityntälohkoja:- 40 MHz core
- 1.9 kB RAM
- 32 kB internal flash
- 6510 CPU prosessorin kaltainen käskykanta
Raudan puolesta Inception on yksinkertainen, kaikki I/O:t on liitetty suoraan CPU:hun ulkoisen ylösvetovastuksen kanssa, joka varmistaa että tuloliitäntä on ylätilassa, eli looginen ykkönen silloin, kun liitäntään ei ole kytketty muuta signaalia. C64 ja Inception toimivat eri kellotaajuuksilla, synkronoinnin hoitaa piirilevyllä oleva 32,768 MHz kide. Jokaisen joystikin fire-napille on CPU:n ohjaama LED-merkkivalo. Lisäksi Commodore 64:sen suuntaan on suojaukset staattisen sähkön purkauksille (ESD). Kommunikointinopeuksia on kolme:- Slow
- Normal
- Warp
Slow – kommunikointinopeudessa on kaksisuuntainen synkronointi, ja se voi liikennöidä yhden bitin nopeudella / kellojakso. Se on kaikista varmin ja hitain kommunikointitapa, jota käytetään lähinnä firmware päivityksiin. Normal – kommunikointinopeus ei vaadi synkronointia Commodore 64:sen puolelta ja se toimii myös C64:sen keskeytyspyyntöjen ollessa päällä (IRQ). Tämä on oletusnopeus ja se ei ole häiriöaltis ympäristölle. Warp – kommunikointinopeus vaatii Commodore 64:lta tarkan ajoituksen. Se on häiriöaltis ympäristölle, eikä siedä C64:sen keskeytyspyyntöjä. Se on hyödyllinen lähinnä kun yritetään säästää komminkointiajassa. Inceptionin voi kytkeä Commodore 64:sen kumpaan tahansa joystick-porttiin, oletuksena on portti 2. Kaapeli Inception ja C64 välillä ei vaadi ristikytkentöjä, eli se on 1:1. Käytettäessä C64:sen ROM-rutiinia näppäimistön lukemiseen ei Inception aiheuta valheellisia näppäinpainalluksia, mutta muilla näppäimistön lukutavoilla Inception täytyy irrottaa. Inceptionille on ladattavissa ohjelmankehitysympäristö (SKD), jossa on esimerkkikoodi joystickien lukemiseen, sekä ohjelmistopäivitykseen C64:lla ajettava ’flash it!.d64’ –tiedosto. Incpetion ei sisällä todellista matematiikkarinnakkaissuoritinta, vaan siinä on HCS08 Freescale CPU (40MHz coren nopeus), joka sisältää perus matemaattiset funktiot, kuten kerto- ja jakolasku. Esimerkkejä:- 8x8 kertominen vie 10 sykliä
- 16/8 jakaminen vie 12 sykliä
- 16x16 kertominen vie (rutiini) ~400 sykliä (32-bit tulos)
- 32+48 summaus 200 sykliä
Verrattuna Commodore 64:seen, joka on 40x hitaampi, HCS08 – mikrokontrolleria voi käyttää FPU:na. Unreal64 – kehitystiimi aikoo tehdä SW-kirjaston, joka mahdollistaa lausekkeiden pohjalta kaavojen laskemisen. Esim: (a+(b*c+100)*d)/e Jossa a - e parametrit antamalla saadaan vastaus. Commodore 64:sen näkökulmasta tämä vie vain muutaman syklin. Toki muun liikenteen seassa täytyy lähettää mahdollisimman vähän tätä tietoa. Tältä osin kaikki on vielä alkutekijöissä ja Unreal64 – kehitystiimille voi lähettää ideoita tai koodipätkiä.
|
ShK Käyttäjätunnus: shk
Rekisteröity: 10-2012
| Tiistaina, 8. huhtikuuta, 2014 - klo 12.24: | | Laitoin Incpetionin tilaukseen Saku'14 tapahtumaa ajatellen. Voisimme pitää sillä pelikilpailuja. Onnekkaasti satuin saamaan tämän erän viimeisen kappaleen ja Incpetion on nyt loppuunmyyty.
|
Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu
Rekisteröity: 3-2010
| Keskiviikkona, 9. huhtikuuta, 2014 - klo 8.29: | | Hyvä että sait tuon. Onko sulla 8 tuohon sopivaa peliohjainta vai pitäisikö ilmoittaa että tulijat toisivat omia peliohjaimia mukananaan jos mahdollista?
|
ShK Käyttäjätunnus: shk
Rekisteröity: 10-2012
| Keskiviikkona, 9. huhtikuuta, 2014 - klo 10.04: | | Kyselin SPEEDLINK Supportilta, että onko heillä vanhaa varastoa SL-6602-RETRO -Competition Pro joystickeista, tässä vastaus:
quote:Hi again ShK Unfortunally it is End Of Life and we do not have your specific request on stock anymore – and that goes for Germany also. Selek will contact you and talk about other options. Mit freundlichen Grüßen Sincerely – Kind regards – Salutations Tanti Saluti – Saludos – Met vriendelijke groeten Thomas Koed Country Manager Scandinavia Phone: +45 31314225 Fax: +49 4287 9244 8741 e-mail: Thomas.Koed@jb.eu Jöllenbeck GmbH Kreuzberg 2 D- 27404 Weertzen Germany
Täytyy tosiaan keksiä jotain muuta.
|
Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori
Rekisteröity: 4-2014
| Keskiviikkona, 23. huhtikuuta, 2014 - klo 14.10: | | Sitä USB versiota tuosta Competition Pro tikusta tuntuu saavan. Mitäs jos tekisi siitä? Kaapelin kun vaihtaa ja riipii turhan elektroniikan pois, niin se on siinä?
|
Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu
Rekisteröity: 3-2010
| Keskiviikkona, 23. huhtikuuta, 2014 - klo 14.19: | | Joku joskus väitti että Comptetition Pro USB tikuissa on lagiä eli eivät reagoi yhtä nopeasti kuin vastaavat D9 tikut. Itellänikin on kaksi kultaista USB mallia ja en ole niitä käyttänyt juuri ollenkaan.
|
Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori
Rekisteröity: 4-2014
| Keskiviikkona, 23. huhtikuuta, 2014 - klo 14.26: | | Mulla on kanssa sellainen kultainen Competition Pro. Naksunnasta päätellen samat mikrokytkimet kuin siinä alkuperäisessäkin mallissa. Avannut en sitä kyllä ole. Vesalialla näkyy olevan jonkun sortin peliohjaimia myynnissä. Eivät ainakaan ihan hirveissä hinnan kiroissa. Se että pystyykö tuollaisella läpyskällä pelaamaan on sitten toinen juttu. http://www.vesalia.de/r0e_atari_joysticks_gamepads.htm
|
Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu
Rekisteröity: 3-2010
| Keskiviikkona, 23. huhtikuuta, 2014 - klo 14.33: | | Juu laitoinkin jo aiemmin ShK:lle viestiä tuosta http://www.vesalia.de/e_skorpionjoystick.htm kun niitä olisi tuohon adapteriin sopiva maksimimäärä eli 8 kpl http://www.vesalia.de/e_skorpionjoystick.htm Mutta onhan aika iso kulu pelkkää pelikilpailua silmällä pitäen ja voi olla että kaikki eivät olisi edes ehjiä enää pelien jälkeen. Sen verran heppoisilta näyttävät.
|
Kalle Mansikkaniemi
Käyttäjätunnus: ocean
Rekisteröity: 11-2009
| Torstaina, 24. huhtikuuta, 2014 - klo 13.58: | | Mulle tuli vahingossa pari noita halvimpia gamepadeja, vaikka tilasin nimenomaan CD32-padeja. Tuntuvat ihan käsittämättömän rimpuloilta ja mielestäni aika lujaa joutuu painamaan tuota ohjauspadia. Pari erää Commandoa ja vasen peukku on jo hellänä... Mutta mä tuon ne ainakin mukanani ja muutaman muunkin tikun, eiköhän kahdeksan kappaletta saada täyteen ilman ylimääräistä sijoittamistakin.
|
Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori
Rekisteröity: 4-2014
| Torstaina, 24. huhtikuuta, 2014 - klo 14.09: | | Mä teen kanssa peliohjaininventaarion. Niitä tuli säkillinen yhden Commodore 64 kaupan yhteydessä, mutta ei hajuakaan missä kunnossa ovat. Eiköhän täältäkin jokunen ilotikku matkaan saada.
|
ShK Käyttäjätunnus: shk
Rekisteröity: 10-2012
| Torstaina, 24. huhtikuuta, 2014 - klo 22.43: | | Kiitos kaverit ongelman huomiosta. Itse tapahtumaan hieman arveluttaa pyytää teitä tuomaan yhtään mitään harvinaisempia hyväkuntoisia joystikkeja, koska ne tahtovat tahattomasti hajota tiukoissa pelisessioissa...
|
ShK Käyttäjätunnus: shk
Rekisteröity: 10-2012
| Sunnuntaina, 27. huhtikuuta, 2014 - klo 20.21: | | No-niin, tänään oli vihdoin hieman aikaa ottaa kirjaimellisesti savut Commodore 64 Inceptionista. Huolimattomuuttani kytkin Commodore 64:sen ja Inceptionin välisen kaapelin, kun C64:ssa oli virrat päällä. Lopputuloksena oli, että savu jolla Inception toimii tuli ulos: http://vimeo.com/93072363 Onneksi valmistaja tarjoutui korjaamaan sen postikulujen hinnalla, koska uutta batchia ei vielä ole saatavilla.
|
Kalle Mansikkaniemi
Käyttäjätunnus: ocean
Rekisteröity: 11-2009
| Sunnuntaina, 27. huhtikuuta, 2014 - klo 22.31: | | Oho! Ompas herkkä masiina. Hienosti sait savut vielä videolle... :-P Eikö noihin nykypäivänä saisi mitään ylijännitesuojia tms? Itse voisin hyvin kuvitella tekeväni samanlaisen kämmin vahingossa...
|
Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori
Rekisteröity: 4-2014
| Sunnuntaina, 27. huhtikuuta, 2014 - klo 23.53: | | Ne ei taida nuo suojausasiat olla harrastelijoiden laitteissa aina niin kovin pitkälle miettittyinä. Monesta luteesta minäkin olen elämäni aikana käyttösavut päästänyt ulos. Rauha niiden muistolle.
|
ShK Käyttäjätunnus: shk
Rekisteröity: 10-2012
| Maanantaina, 28. huhtikuuta, 2014 - klo 17.05: | | Savut sai tosiaan helposti videoitua, kun se teki sitä heti, kun uskalsi pitää virtoja päällä. Typeryyteni lisäksi taisin olla hieman epäonnekaskin: quote:I am sorry of it. In that case, you have really unluck, because in wast majority of cases, this could be OK. If you wish, I can repair it for free, CPU is cheap and and I some spare if I remember, but post is expensive... Your C64 is oK ?
2lk posti ei ollut paha ja C64 vaikuttaa olevan kunnossa.
|
ShK Käyttäjätunnus: shk
Rekisteröity: 10-2012
| Maanantaina, 5. toukokuuta, 2014 - klo 20.50: | | Selvittiin onneksi pelkällä HCS08-CPUn vaihdolla. Nyt hieman ihmetyttää, miten tämä epäonnekas tapahtuma näin pahaksi meni, Ray:n kommentit: quote:CPU was burned by high voltage, at least 7V. There is a protection, which protect CPU against ESD spikes. I saw this damage only 1 time, when instead of 5V 12V was aplied.
Mittasin vielä joystic-portista varmuudeksi jännitteen, se on 5,11V. Sen suurempia jänniteitä ei joystic-portista ole edes tarjolla. Sitten kun saan kortin takaisin, niin hankin varmuudeksi vielä toisen välikaapelin C64:sen ja Inceptionin väliin. Mukana tullut vaikutti hieman huteralta C64:sen päässä. - ja en enää ikinä kikkaile kaapeleiden kanssa, kun virrat ovat päällä.
|
ShK Käyttäjätunnus: shk
Rekisteröity: 10-2012
| Lauantaina, 10. toukokuuta, 2014 - klo 17.03: | |
Ladislav "Ray" Lostak vaihtoi uuden Freescalen MC9S08LG32CLK mikrokontrollerin, eli sen palaneen "CPU"n: Inception MCU.jpg, 2,91Mt (1280x960) Olen yhä huolissani itse välikaapelista, sillä sen toisesta päästä on jouduttu leikkaamaan "kynnet" pois, jotta se menisi C64 peliportin pohjaan saakka: DB9-Liitin.jpg, 2,29Mt (1280x960) Vedonpoisto on toki hoidettu: DB9-vedonpoisto.jpg, 2,36Mt (1280x960) Itse juotokset: DB9-yläpuoli.jpg, 2,51Mt (1280x960) DB9-alapuoli.jpg, 2,40Mt (1280x960) Hommasin varmuudeksi 1:1 kytketyn välikaapelin jatkoa varten: 1.5 M Female to Female SERIAL DB9.jpg, 96,4kt (800x800)
|
ShK Käyttäjätunnus: shk
Rekisteröity: 10-2012
| Lauantaina, 10. toukokuuta, 2014 - klo 17.28: | | Siis se mistä olen huolissani, niin vaikka liittimessä on vedonpoisto, niin koska "kynnet" puuttuvat, niin veto kohdistuu suoraan johtojen juotoksiin. Siis silloinkin kun johdon irrottaa oikeaoppisesti vetämällä pistokkeesta, eikä johdosta.
|
Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu
Rekisteröity: 3-2010
| Lauantaina, 10. toukokuuta, 2014 - klo 18.13: | | Mulla on tuota samaa kuorta kynsillä. Kymmeniä mustia ja harmaita. Voin lähettää sulle sellaiset. Toinen vaihtoehto on valaa tuo kynnetön täyteen kuumaliimalla tai hartsilla. Noita 1:1 jatkojohtojakin olisi ollut kymmeniä.
|
flux Käyttäjätunnus: flux
Rekisteröity: 2-2010
| Lauantaina, 10. toukokuuta, 2014 - klo 18.23: | | Tänne kelpaisi yksi siisti 1:1 jatkojohto 1901 80 merkin piuhaksi. Kirpparilta ostamani on melko nuhjuinen. Tikkujatkoroikkani ovat turhan pitkiä, eikä niissä ole liittimissä metallirunkoa, tuskin piuhassa suojavaippaakaan.
|
ShK Käyttäjätunnus: shk
Rekisteröity: 10-2012
| Maanantaina, 12. toukokuuta, 2014 - klo 22.28: | | @hanzu, kiitos tarjouksesta. Kuumaliimapistooli saattaisi löytyäkin. Tuli vasta nyt mieleen, että hankkimani välijohdon pituus on 1.5m, joten onkohan se liian pitkä normaalille kommunikointinopeudelle? Täytyy testata se ensin ja jos tuntuu, ettei toimi, niin täytän tuon mukana tulleen kuumaliimalla. Jos siitä ei tule hyvää, niin joutunen kääntymään tässä sun puoleen.
|
ShK Käyttäjätunnus: shk
Rekisteröity: 10-2012
| Keskiviikkona, 14. toukokuuta, 2014 - klo 10.45: | | Tilanne korjauksen jälkeen on siinä mielessä lähtöruudussa, että alkuperäinen ongelma, joka johti kaapelinvaihtoon lennossa, on yhä. Kokoonpano on Commodore 64c + 1541 Ultimate-II. Commodore 64c.jpg, 126kt (752x564) Tunteeko joku C64:set niin hyvin, että onko uudemmassa 64c -mallissa erilainen mikropiiri näppäimistön/joystick-porttien lukuun kuin vanhemmassa leipälaatikkomallissa? Kun Schlimeisch Mania -pelin käynnistää ilman Inceptionin -laajennusta, niin se toimii normaalisti kahdella joystikilla. without.jpg, 48,5kt (752x576) Kun Inceptionin -laajennuksen kytkee oletusporttiin kaksi, niin Schlimeisch Mania -pelistä ei pysty kytkemään I -napilla 'Inceptionin HW' -tilaa päälle. Peli kyllä käynnistyy, mutta Inceptionin -laajennuksessa kiinni olevat joystikit eivät toimi (fire-nappien valot tosin näkyvät itse Inceptionin-kortissa). port2.jpg, 101kt (752x576) Kun Inceptionin -laajennuksen kytkee C64:sen peliporttiin 1, niin I -napilla 'Inceptionin HW' -tilan saa päälle Schlimeisch Mania -pelissä, sekä pelaajien määrän saa nostettua kahdeksaan. Itse peli ei vain käynnisty enää välilyönnistä tai F1-napista. port1.jpg, 100kt (752x576) Tässä kohtaa tuli viimeksi hajotettua se HCS08 -MCU, kun portissa 1 kytkin I -napilla 'Inceptionin HW' -tilan päälle ja yritin portissa kaksi käynnistää peliä välilyönnistä tai F1-napista.
|
Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane
Rekisteröity: 7-2010
| Keskiviikkona, 14. toukokuuta, 2014 - klo 13.53: | | Skorpoin joystickeistä: Harmikseni en löytänyt yhtään arvostelua noista. Ainoastaan puolalaisen sivuston jossa samanlaisia oli myynnissä ja muitakin. www.matt.com.pl Periaatteessa tekis mieli ostaa noi kaikki skorpionit SAKU2014:sta varten. Olivat kuitenkin halvempia kuin Puolasta. Kaikkia en viitsisi, jos ne ovatkin ihan susia. Haluaako joku/jotkut maksaa puolet noista tikuista ja kuluista? Itse siis pitäisin neljä ja loput kuinka ikinä haluattekaan jakaa.
|
ShK Käyttäjätunnus: shk
Rekisteröity: 10-2012
| Torstaina, 15. toukokuuta, 2014 - klo 9.43: | | Tietääkö kukaan mistä voisi hankkia uuden laadukkaasti valmistetun ja tehokkaamman virtalähteen korvaamaan Commodore 64:sen alkuperäisen powerin?
|
ShK Käyttäjätunnus: shk
Rekisteröity: 10-2012
| Torstaina, 15. toukokuuta, 2014 - klo 9.46: | | @jvaltane, kiintoisa ajatus. Jostain syystä kun ne eivät ole loppuun myytyjä, tulee pieni ajatus ettei ne ehkä oli niin hyviä kuin Competition Pro joystickit. Kannattaa tosiaan huomata myös, että niitä saattaa mennä vahingossa rikki peliskabojen tiimellyksessä.
|
Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane
Rekisteröity: 7-2010
| Torstaina, 15. toukokuuta, 2014 - klo 10.33: | | Rikkoutuminen on tuollaisessa tilaisuudessa huonoa tuuria. Pitää pitää arpajaiset kelle nalli on napsahtanut, jos jokin yhdessä hommattu menee rikki. Niin ja tuskin joystick menee rikki ellei ole jousia tms. naksahtelemassa. Tuo laatu kyllä hivenen huolettaa.
|
r2d2 Käyttäjätunnus: r2d2
Rekisteröity: 5-2014
| Torstaina, 15. toukokuuta, 2014 - klo 17.48: | | http://www.huuto.net/kohteet/joystick-konix-speedking-uusi/313302170
|
Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane
Rekisteröity: 7-2010
| Perjantaina, 16. toukokuuta, 2014 - klo 11.57: | | Muistinkin että noissa Sega virityksissä jotain ongelmaa: http://saku.bbs.fi/discus/messages/2504/8517.html?1260888741 Jaksaako joku kolvata adaptereja? Muistaakseni jossain muussakin threadissä täällä oli juttua ko. aiheesta.
|
r2d2 Käyttäjätunnus: r2d2
Rekisteröity: 5-2014
| Perjantaina, 16. toukokuuta, 2014 - klo 17.51: | | MegaDrive-ohjainten kanssa vissiin onkin ongelmia ilman muutoksia, mutta ei kai noissa 8-bit Master Systemin ohjaimissa isompia eroja pitäisi olla Amigan/C64:n tikkuihin? Ainakin itse joskus käyttelin Master Systemin Pad-ohjainta Amigassa & C64:ssa ja hienosti toimi. Oli muuten heittämällä parempi kuin mikään Amiga/C64-akselin omista pad-ohjaimista.
|
Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori
Rekisteröity: 4-2014
| Sunnuntaina, 18. toukokuuta, 2014 - klo 16.00: | | Ostin pari kappaletta noita huutonetin ilotikkuja. Kerron miten toimivat kun saapuvat.
|
Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori
Rekisteröity: 4-2014
| Torstaina, 22. toukokuuta, 2014 - klo 21.21: | | Hyvän olosia ilotikkuja. Vissiin ihan mikrokytkimet sisällä naksunnasta päätellen. Noissa vissiin se toinen nappi on kytketty 9 pinniin, mutta muuten samanlainen kytkentä kuin kuuslankun ohjaimissa.
|
Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane
Rekisteröity: 7-2010
| Perjantaina, 23. toukokuuta, 2014 - klo 11.53: | | Mainiota. Minä olen ostamassa neljä. Tuon tuon ne syksyllä mukanani Tampereelle. Tuli rakenneltua itsellenikin 4-peli adapteri c64:ään/vic20:een. Viime talvena kasasin pikaisesti Amigaan rinnakkais porttiin moisen.
|
ShK Käyttäjätunnus: shk
Rekisteröity: 10-2012
| Perjantaina, 23. toukokuuta, 2014 - klo 18.50: | | @jvaltane: Kiitos tästä! Lyhyt referaatti tilanteesta: Ray vaihtoi korttiin vain sen palaneen HCS08 -MCU:n paikassa, jossa ei voinut testata koko kortin toimivuutta. Eli, hän postitti kortin takaisin testaamatta sitä. Kerroin että olen alkuruudussa, mitä tapahtui ennen kuin vaihdoin porttia lennossa virrat päällä. Hän pyysi testaamaan, että toimiiko näppäimistö normaalisti, kun kortti on kytkettynä. Heti huomaisin, ettei ainakaan "0 , i , o , j , k , n , m" - näppäimet toimi, joten hän pyysi palauttamaan kortin, koska ongelma oli isompi kuin HCS08 -MCU. Lähetin kortin nyt hänelle takaisin.
|
ShK Käyttäjätunnus: shk
Rekisteröity: 10-2012
| Perjantaina, 23. toukokuuta, 2014 - klo 18.51: | | @varaktori: Kiitos myös joystikkien selvittämisessä!
|
Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane
Rekisteröity: 7-2010
| Tiistaina, 27. toukokuuta, 2014 - klo 15.29: | | Master System joystick:stä vielä. Katselin että Amigoissa on myös kahden napin joystick tuki. Pinout on sama kuin Master System:ssä. ...ja näyttäisi olevan olemassa pelejä jotka tukee sitä. Listaa: http://eab.abime.net/showthread.php?t=57540 Turrican2:sen manuaalissa (Lemonin versio) vielä mainitaan että voit käyttää kakkosnappia välilyönin sijaan. Kyse ei siis ole cd32-ohjaimista.
|
jPV
Käyttäjätunnus: jpv
Rekisteröity: 6-2009
| Tiistaina, 27. toukokuuta, 2014 - klo 16.19: | | Joo, mulla on kymmenkunta noita Master Systemiin Speedkingejä (tuli vähän ostettua silloin kun niitä sai vielä halvemmalla huuto.netistä, kuva). Ihan ne on hyvin mulla toiminut kakkosnappeineen ja autofireineen. Speedking on kyllä oiva ergonomialtaan.. uusi suosikkijoikkari sen jälkeen kun jokunen vuosi sitten niihin opetteli. Hirmu kestäviä ne ei vaan ole, pienet muoviosat ohjauksessa saattaa hajota vähän kovemmassa käytössä. Mukava kyllä pelata monia pelejä kahdella napilla, niin ei tarvi kurotella näppäimistölle. Tuo EAB:n lista ei näytä edes olevan kovinkaan täydellinen, heti tuli muutama muukin peli mieleen.
|
Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane
Rekisteröity: 7-2010
| Tiistaina, 27. toukokuuta, 2014 - klo 16.56: | | Komee pino.
|
ShK Käyttäjätunnus: shk
Rekisteröity: 10-2012
| Tiistaina, 17. kesäkuuta, 2014 - klo 14.37: | | Ladislav 'Ray' Lostak postitti jälleen korjatun Inception-kortin takaisn. Tällä kertaa se lähti toimimaan ensiyrittämällä! Tässä pelataan kolmella joystikilla: Inception.jpg 56,1kt (752x576) Vika löytyi välikaapelista, jotka kaikki (kerralla) oli kasannut Sigi niminen kaveri. Ray:n mukaan tämä minulle sattunut kaapeli oli ainut, jossa oli virheellisesti mennyt kaksi johtoa ristiin (VCC ja 1 communication pin). Tästä syystä kortti toimi osittain (fire-led). Ray:n mukaan jo pois vaihdettu prosessorikin toimii vielä, savusta huolimatta?! Ray kiitteli kärsivällisyydestä ja vaikka tähänkään asti kaapelin vaihto-lennossa korjaukset eivät olleet maksaneet mitään, niin tarjosi vielä 1/2 posteista takaisin. Löysä välikaapelin liittimen sisusta on muuten nyt samalla täytetty jollain massalla...
|
Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu
Rekisteröity: 3-2010
| Tiistaina, 17. kesäkuuta, 2014 - klo 22.14: | | Olen useita kertoja nähnyt, että IC-piirin kuori materiaali+juotosjuoksute voi kärytä ylikuormasta tai oikosulusta jossain linjassa. Itse komponetin sisällä oleva logiikka voi kuitenkin jäädä täysin ehjäksi. Vastukset taas muuttavat ohmeja äkkiä jos ne kuumenevat koska ne ohmit joten vähänkin pinnaltaa palanut vastus kannataa vaihtaa. Samoin konkat vaihtoon. Olivat varmaan aikoneet hartsata liittimet jo alunperin, mutta todennäköisesti on tullut niin kiire, että tarkastus on jäänyt tekemättä ja nyt kun on tehty oli hyvä myös hartsata.
|
ShK Käyttäjätunnus: shk
Rekisteröity: 10-2012
| Sunnuntaina, 22. kesäkuuta, 2014 - klo 11.14: | | Kurkkasin Commodore 64:sen sisään, kyseessä on: Commodore 64C (1990) HB4 166634E Made in China (Hong Kong) PCB ASSY NO.250469 PCB NO.252311 REV.A Sekemat: 250469_rev_A_left.gif, 162kt (2097x2697) 250469_rev_A_right.gif, 131kt (2060x2728) Onkohan tuo konkka kypsynyt vai vain jotain liimaa? 2014_06_22_1829.jpg, 1,02Mt (2048x1536) 2014_06_22_1831.jpg, 1,02Mt (2048x1536)
|
hese Käyttäjätunnus: hese
Rekisteröity: 11-2009
| Sunnuntaina, 22. kesäkuuta, 2014 - klo 20.01: | | Liimalta tuo näyttää.
|
ShK Käyttäjätunnus: shk
Rekisteröity: 10-2012
| Maanantaina, 23. kesäkuuta, 2014 - klo 8.02: | | Rayn mukaan Commodore 64:sen virtalähteen 9V AC:n voi korvata +12v tasavirralla, koska skeman mukaan uudemman mallin C64:ssa 9-12 voltin jännite tasasuunnataan joka tapauksessa. Vaihtovirtaa ei tarvita kuin joissain käyttäjäportin laajennuksissa. Riippuen virtalähteen mallista C64:sen CIA TOD saattaa myös toimia, vaikka se tehdään tuosta 9V AC (50Hz) virrasta. Inception C64 boardin kanssa ei Rayn mukaan CIA timereita tarvita.
quote:RAY wrote: If you look at schematic, excpet some special USER PORT devices and OLD C64 versions, you can use 12V directly instead of 9V AC. I am personally using this for ages at my C64's (I do not hot have old revision). Depends on C64 version, you can use 12V directly instead of 9V~ (9*sqrt(2)=12.7V, that's why you can). The only thing which will not work is RTC in C64 (CIA time of day), which uses 9V~ to detect zero of power line and 50Hz. The only app using this timer (RTC/TOD) I saw was Geos for displaying time. If you don't need such thing, this is cheapest version. Depends on you, using this PS you will not get '9V AC' with sine, but rather rectangular signal. Because of this, CIA TOD will work. On the other side, you can't use C64 power switch then (since PS is not issolated).
Hankin Bebekistä 7pin DIN -liittimen ja virtalähteeksi tämän, joka valmistajan mukaan lupaa 2A kumpaankin linjaan: Hard Drives Sata IDE Pata TO USB 2 0 Adapter Connector FOR 2 2.5", 3.5" | eBay Vaihdoin virtalähteen liittimen Rayn ohjeiden mukaan: Alkuperäinen: pin7 9V AC pin6 9V AC pin3 GND pin5 +5V Tasavirtalähde: pin7 = GND pin6 = +12V (punainen) pin3 = GND (hyppylanka Pin3:sta) pin5 = +5V (valkoinen) 2014_06_23_1845.jpg, 790kt (2048x1536) 2014_06_23_1847.jpg, 876kt (2048x1536) 2014_06_23_1848.jpg, 871kt (2048x1536)
|
ShK Käyttäjätunnus: shk
Rekisteröity: 10-2012
| Maanantaina, 23. kesäkuuta, 2014 - klo 17.51: | | Commodore 64c-mallissa on 8-pin audio/video -portti. Jos tästä haluaa s-video -kuvaa, niin kytkentä Scart -liittimeen on ilmeisesti tällainen:
C64 | | Scart | | 6 | Chrominance, video c-signal, colour | 15 | RGB Red In / Chrominance | 1 | Luminance, video y-signal, brightness | 20 | Composite Video In / Luminance / RGB Sync | 2 | GND | 17 | Composite Video Ground or S-video luminance Ground | 2 | GND | 4 | Audio Ground | 3 | Audio output | 6 | Audio Out Left + Mono | Tai S-video liittimeen:
C64 | | S-video | | 6 | Chrominance, video c-signal, colour | 4 | C Color (Chrominance) | 1 | Luminance, video y-signal, brightness | 3 | Y Intensity (Luminance) | 2 | GND | 2 | GND Ground (C - Chrominance) | 2 | GND | 1 | GND Ground Y - (Luminance) | 3 | Audio output | RCA | Audio Out Left + Mono | Ja tarvittaessa Chrominance linjaan voi laittaa ~300W vastuksen...
|
ShK Käyttäjätunnus: shk
Rekisteröity: 10-2012
| Tiistaina, 12. elokuuta, 2014 - klo 18.47: | | Hanzu ja Boogie ovat käyneet ansiokkaasti Tampereen kaupungin pääkirjasto Metson Pietilä-salissa ottamassa valokuvia tulevaa Saku 2014 tapahtuman järjestämistä varten. Noiden valokuvien pohjalta tein Commodore 64:lle noin viiden metrin s-video välikaapelin tilan videotykkiä varten. Pitäisi vielä käydä paikanpäällä testaamassa tuleeko kuvaa vai pitääkö tehdä toisenlainen välijohto. http://s16.postimg.org/71mf0b545/2014_08_12_1952.jpg
|
ShK Käyttäjätunnus: shk
Rekisteröity: 10-2012
| Torstaina, 14. elokuuta, 2014 - klo 18.21: | | BNC-sisääntulojen puutteen vuoksi pienellä adapterihässäkällä ja kaapelilla testasin, että viiden metrin s-video-välikaapelin läpi ainakin kuva tulee LCD-TV:hen, jossa on s-video-tulo. http://s24.postimg.org/6r9ny0yn9/2014_08_14_2048.jpg http://s24.postimg.org/x0uqgtkkl/2014_08_14_2052.jpg
|
ShK Käyttäjätunnus: shk
Rekisteröity: 10-2012
| Lauantaina, 23. elokuuta, 2014 - klo 19.36: | | Testailimme tänään Pietilä-salissa kaapelin toimintaa: S-video.jpg, 124kt (800x533) Audio.jpg, 353kt (800x533) Kuva ja ääni toimivat mallikkaasti, mutta Incpetions -laajennus kieltäytyi toimimasta lainkaan. Tällä kertaa ei valoa, ei mitään. Varakaapelia ei sattunut mukaan, niin ei päässyt testaamaan, jospa vika olisi vain välikaapelissa. Testailtiin sitten, että kaikki muuten toimii: Preparing for the Saku2014 event
|
flux Käyttäjätunnus: flux
Rekisteröity: 2-2010
| Tiistaina, 26. elokuuta, 2014 - klo 14.11: | | Hajoileeko Inceptioneita muillakin, vai pelkästään ShK:lla. Käsittääkseni jo pari kypsynyt. Haiskahtaa suunnitteluvirheeltä.
|
Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu
Rekisteröity: 3-2010
| Tiistaina, 26. elokuuta, 2014 - klo 14.20: | | Tuo pääpiiri näyttää ihan yhdeltä erittäin ESD-herkäksi todetulta komponentilta, jota käytettiin eräässä laitteessa väärin siten että siinä jäi yksi jalka kellumaan jota kautta sitten ESD meni piiriin sisään ja rikkoi sen. Tuossa ei välttämättä ole kyse samasta asiasta, mutta kyllä kotelo olisi hyvä olla.
|
ShK Käyttäjätunnus: shk
Rekisteröity: 10-2012
| Tiistaina, 26. elokuuta, 2014 - klo 22.29: | | Ladislav 'Ray' Lostak wrote: quote:... we will check it later, what goes wrong... You are the only who have problems Wierd... ... I sent you my own incpetion with my own cable. I tested before package was send. I suppose you know basic rules, which hold to all C64 thigns like incpetion ? I mean ESD discharge, which can kill any electronic circuity at all...
Näin siis Rayn mukaan.
|
ShK Käyttäjätunnus: shk
Rekisteröity: 10-2012
| Sunnuntaina, 31. elokuuta, 2014 - klo 22.34: | | Nyt minulla on kaksi toimivaa Incpetion joystick-adapteria. Vika oli välikaapelissa, Ray lähetti uuden (omansa) Incpetionin, jonka mukana tullut kaapeli toimii kummassakin kortissa. Lisäksi ostin kaupasta uuden välikaapelin, joka myös toimii kummassakin kortissa. https://vimeo.com/104865260
|
ShK Käyttäjätunnus: shk
Rekisteröity: 10-2012
| Tiistaina, 9. syyskuuta, 2014 - klo 18.18: | |
Jens 'Schoenfeld' Schönfeld Individual Computerista ratkaisi Saku 2014 tapahtuman Inception peliskaban joystick pulman. Competition PRO Retro.jpg, 162kt (800x600)
|
Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu
Rekisteröity: 3-2010
| Keskiviikkona, 10. syyskuuta, 2014 - klo 0.12: | | Huomasin kanssa että noita oli taas saatavilla, mutta on noita pari ennestään ja tuplasti vielä vanhan mallisia samanmoisia päälle, niin en raaskinut tilata. Hienosti hoidettu ShK ja upea pyramidi!
|
Jupp3 Käyttäjätunnus: jupp3
Rekisteröity: 10-2009
| Torstaina, 16. lokakuuta, 2014 - klo 13.42: | | > Joku joskus väitti että Comptetition Pro USB tikuissa on lagiä eli eivät reagoi yhtä nopeasti kuin vastaavat D9 tikut. Näin on. Ainoa vastaan tullut laite, jossa lagi on vielä pahempi, on KeyRah. En ole yhtään joystickia vielä käyttökelpoiseksi modannut, mutta vahva uskomus on, että lagi tulee nimenomaan USB-logiikasta (joka tietenkin D9-konversion ensimmäisessä vaiheessa naktataan mäkeen), ainakaan itselläni ei ole vielä tullut vastaan yhtään mikrokytkimiä, joista tulisi merkittävää lisälagia Tuon lisäksihän tikussa pitäisi olla vain johtoa ja kotelo (ok, autofire myös...) Ja jos mikrokytkimissä jotain vikaa on, niin ainahan ne voi korvata uusilla. Itseänikin alkoi tuo laite vähän kiinnostaa, yritin kysellä lisätietoja jonkun web formin kautta, mutta eipä ole ainakaan vielä tullut vastausta...
|