Kirjoittaja |
Viesti |
flux Käyttäjätunnus: flux
Rekisteröity: 2-2010
| Sunnuntaina, 8. toukokuuta, 2011 - klo 21.47: | | http://koti.mbnet.fi/flux/vic20/32k_0.jpg http://koti.mbnet.fi/flux/vic20/32k_1.jpg http://koti.mbnet.fi/flux/vic20/32k_2.jpg http://koti.mbnet.fi/flux/vic20/32k_3.jpg http://koti.mbnet.fi/flux/vic20/32k_4.jpg http://koti.mbnet.fi/flux/vic20/32k_5.jpg http://koti.mbnet.fi/flux/vic20/32k_6.jpg http://koti.mbnet.fi/flux/vic20/32k_7.jpg http://koti.mbnet.fi/flux/vic20/32k_8.jpg http://koti.mbnet.fi/flux/vic20/32k_9.jpg http://koti.mbnet.fi/flux/vic20/32k_10.jpg http://www.zimmers.net/anonftp/pub/cbm/documents/projects/memory/vic20/32kB.html http://www.zimmers.net/anonftp/pub/cbm/vic20/ Kuten radiosta tulleesta kotimikro 30 vuotta ohjelmasta voi päätellä, vic20 täyttää pyöreitä vuosia. Näin ollen on aihetta olla pöydällä käytössä hyllyn sijaan. Noin 10 vuotta sitten emolevylle juottamani lisämuisti ei ollut hyvä, koska pari katkaisijaa roikkuivat irrallaan, koska niille ei ilkeä porata koteloon reikiä. Tällöin juotin sram-piirin kernal-romin selkään, kun ei ollut muutakaan vaihtoehtoa, koska 2-puolisen piirilevyn valmistaminen on liian hankalaa. Nykyään on tarjolla muitakin vaihtoehtoja, koska hyllyyn on kerääntynyt moduulipelejä niin paljon, että on duplikaatteja uhrattavaksi. Moduuleissakin on eroja, sillä jokaisessa ei ole kaikkia liuskoja. RAM-sovellus tarvitsee enemmän, kuten write-signaalin, joka on rom-piirille tarpeeton. Projekti alkoi osien irroituksella. Sram oli helppo irroittaa selästä, mutta road race rom taas käytössä olevilla välineillä mahdoton, ratkaisu oli katkoa jalat. Laitoin kuitenkin laatikkoon pahan päivän varalle. Aikoinaan kaupassa oli vain HC-tyyppinen 74-piiri, jonka ero LS-malliseen lienee tilanvaihtokohdan jännitetaso. HC toimii hyvin, joten en sen takia lähtenyt kauppaan. Ruotsalainen suunnittelu mahdollistaa pois kytkemiseen katkaisimen sekä lisämuistin kirjoitussuojauksen. Jätin kirjoitussuojakatkaisimen pois, koska oleellisista kopiosuojatuista moduuleista näyttää olevan modattu versio. Päältä pois nappula on tärkeä, koska pelit jotka eivät tarvitse lisämuistia, eivät toimi lisämuistin kanssa. Voisi moduulin irroittaa, mutta tämä kuluttaa folioita. En laittanut katkaisinta keskelle, koska tulevaisuudessa viereen saattaa tulla toinen. Reset-nappulalle ei ole akuuttia tarvetta, koska se on user-portissa. Resettiä tarvitaan käynnistämään lerpulta ladattu moduulipeli. Projekti onnistui ongelmitta. Nyt kasettiasema on tarpeeton, koska kaikki pelit, myös Tom Thumb, on saatu nettijakeluun ja voidaan ladata lerpulta. On Tom toki alkuperäisena kasettina hyllyssä. Outona detailina mainittakoon, että muistin sisältö säilyy useita minuutteja vic20 sammutettuna. Ongelma on moduulipelit, jotka käynnistyvät automaattisesti. Sai odotella pitkään, ennenkuin pääsi lataamaan toisen moduulipelin. Alle minuutin katkossa oli vielä virheetön, pitemmässä ajassa oli kärsinyt että peli yski. Vic20 käyttää staattista muistia, joka ei tarvitse virkistystä. C64 ja nykyiset tietokoneet dynaamista muistia, joka tarvitsee jatkuvaa virkistystä. Outoon detailiin löytyi ratkaisu. Kun levyaseman sammuttaa, tyhjentyy muisti heti. Lisämuisti saa sähköä jotenkin levyaseman kautta, outoa.
|
Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq
Rekisteröity: 10-2009
| Sunnuntaina, 8. toukokuuta, 2011 - klo 22.15: | | Mielenkiintoista tekstiä sikäli tuo muistin tyyppi jne.
|
flux Käyttäjätunnus: flux
Rekisteröity: 2-2010
| Lauantaina, 17. joulukuuta, 2011 - klo 19.46: | | http://www.huuto.net/kohteet/200960939 http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hiomatarvikkeet/Hiomapaperit/Hiomanailonarkki-3-kpl-20978/ http://koti.mbnet.fi/flux/vic20/8k_1.jpg http://koti.mbnet.fi/flux/vic20/8k_2.jpg http://koti.mbnet.fi/flux/vic20/8k_3.jpg http://koti.mbnet.fi/flux/vic20/8k_4.jpg http://koti.mbnet.fi/flux/vic20/8k_5.jpg Huutonetissä tuli vastaan mielenkiintoinen kohde, joka täytyi saada hyllyyn ja hintakin oli kohdallaan. Piirien tyypit googlaamalla osoittautui 8k malliseksi eli 2kx8 piirit. Heti kättelyssä putsasin kontaktiliuskat sinolilla, koska olivat pahasti hapettuneen näköiset. Lisämuisti ei ensi testissä toiminut ja alkoi vian etsintä. Aloitin hiomalla kontaktiliuskat kiiltäviksi bilteeman nailonilla. Vika löytyi päälle pois kytkimestä, jonka jalan juotos oli lauennut, otin kytkimen toistaiseksi pois. Lisäksi elko ei ole koskaan ollut toiminnassa, koska toinen jalka tinattu väärältä puolelta, jossa kuparit ei lähde minnekään. Kytkennässä on pari kerkoa, mitkä ovat riittäneet toimintaan. Toisaalta elkon nopeus ei yksistään riittäisi muistipiirille. 8k lisämuisti riittää useimmille peleille, mutta osa vaatii 16k. Lerpulta ladattaviin moduulipeleihin 8k ei sovellu, koska on säädetty normaaliksi lisämuistiksi. Piirilevyllä on valmiina jumpperit, joilla lisämuistin saa säädettyä myös moduulialueeksi. Itselläni kuitenkin tarpeeton, koska hyllyssä on jo ylempänä hehkutettu 32k lisämuisti, jossa on kaikki muistialueet yhtäaikaa käytössä. Mistähän tuon rakennusohje on peräisin. 2/86 bitin 8k lisämuistirakennusohje on toteutettu yhdellä 8kx8 piirillä, jolloin ei tarvita yhtäkään 74-logiikkaa. Nyt voidaan sanoa, että hyllyssä on kaikki keskeiset lisämuistit. Tehdastekoiset 16k ja 3k, jossa lisämausteena basic-laajennus.
|
virgo
Käyttäjätunnus: virgo
Rekisteröity: 10-2009
| Keskiviikkona, 21. joulukuuta, 2011 - klo 18.02: | | hurjan näköisä juotos työtä mutta täydet ropsit. se on hienoa kun jengi jaksaa roplata vanhaa rautaa ;) mielenkiintoinen stoori vielä kun joku polkasis saku lehden käyntiin niin voitaisiin koota tälläset samoihin kansiin...
|
Jani Kuituniemi
Käyttäjätunnus: janik
Rekisteröity: 10-2009
| Keskiviikkona, 21. joulukuuta, 2011 - klo 22.14: | | Kunnon old skool rauta-hakkerointia! Pisteet ja papukaija merkki tälläisistä. Näitä lukee mielellään lisääkin
|
|