Voiman pimeällä puolella: Atari MegaS...

Saku-foorumi » Vapaa sana » Viestit 2009 » Voiman pimeällä puolella: Atari MegaST « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Jakodemus
Sunnuntaina, 10. toukokuuta, 2009 - klo 20.39:   
Pimeän puolen houkutus kasvoi liian suureksi ja hommasin itselleni Atari MegaSt:n. Mukana tuli koneen lisäksi mv-näyttö, lisämuisti(4mt yhteensä) sisäinen ja ulkoinen midilaajennus ja cubase. Ensikokemukset ovat olleet ihan mielenkiintoiset.

Moniajon puute ei ole vielä harmittanut, kun ei ole paljoa ohjelmia ylipäätänsäkään. Suurin kulttuurishokki oli kun työpöydälle ei ilmestykkään uutta ikonia kun disketin syöttää koneeseen. Sitä en kyllä ymmärrä, että mitä hyötyä kokonaan rommilla olevasta käyttiksestä on? Ilman levykettä ei kuitenkaan ole ohjelmia mitä käyttää! Mv-näyttö saa kyllä itseltäni kehut tarkasti ja värinättömästä kuvasta. Olisi CBM:kin saanut ottaa oppia. Toki Larry III jää vähän pliisuksi mustavalkoisena :)

Sitten kysymyspuolelle. Minkähänlaisia kovalevylaajennuksia koneeseen on saatavissa? Koneessahan on takana jokin kovalevyportti, mutta mitä siihen saa liitettyä?

Entä kuinka Atariin saa siirrettyä netistä imutettuja ohjelmia? Muistelisin Atarin tukeneen suoraa dos-levykkeitä.

 

jpq
Maanantaina, 11. toukokuuta, 2009 - klo 0.22:   
Mielestäni tukee 720kt dos levykettä ja koneen oma tiedostojärjestelmä eroaa kait vain piirun tuosta muistelen.
ps. kokonaan romissa oleva käyttis hyöty on nopeampi lataus mutta oikeasti hirveä jos siihen jää bugeja se on kallis muuttaa. Muistelen yksi kaverini ei edes kickstart tasolla olevaa toteutusta ymmärtänyt.
ja et sinä pimeällä puolella ole minulla ei ole ataria vastaan ainoastaan pceetä (sitäkin silti pakko käyttää apple ylitti musa,ja kuvankäsittely konetta ostaessani kipurajan mutta kun aika jättää nykyisestä on kait pakko vaihtaa leiriä koska vistaa en halua). Minulla vain heitä vastaan jotka eivät kykeken myöntämään muiden koneiden hyviä puolia Atarissa se on nuo musaohjelmat koska bars&pipes on muuten ok mutta aika buginen tuntuis. ja taitto ohjelmat oli Atarilla ymmärtääkseni parempia. Amigan parasta puolta vieläkin kaipaan kaikkiin koneisiini eli käyttöjärjestelmää.

 

Jani Kuituniemi
Maanantaina, 11. toukokuuta, 2009 - klo 9.33:   
Itsekin jonkin verran seikkaillut tuolla "pimeällä" puolella Atari STe:n muodossa. Ihan hauska vehje, mutta se GEM on kyllä aivan karmaiseva etenkin väri-maailmaltaan, vielä enemmän kuin 1.3 WB :)

Kiintolevyjä siihen saa ainakin ulkoisia SCSI levyjä siihen ACSI-porttiin, mutta voivat olla kiven takana ja kalliitakin mokomat. Jossain Inttervepin ihmeellisessä maailmassa olen nähnyt jotain harrastelija-projekteja kyllä, millä siihen porttiin saisi ihan normi IDE-levyjä kiinni. Voisi olla kivuttomampi ratkaisu pitkässä juoksussa ja on jotain mitä olen itse harkinnut kunhan harraste-rahasto antaa sen verran myötä.

Korppuasema lukee ja kirjoittaa ihan nätisti normi DOS 720k/1.44M korppuja. Niillä minä olen kamaa siirrellyt.

 

Jakodemus
Maanantaina, 11. toukokuuta, 2009 - klo 9.52:   
Värillisenä GEM näyttää kyllä ihan karmealta. Olis muuten hauska jos saisivat joskus sen 68k-aroksen tehtyä niin voisivat tehdä siitä porttauksen atarille. Saisi koneelle sitten kunnon käyttiksen.
Mistähän saisi koneeseen ram-disk ohjelman, että saisi muistille jotain oikeaa käyttöäkin?

8mhz prosessori kyllä tuntui antavan 3d-peleihin lisäpotkua. Ainakin Starglider tuntui yllättävän nopealta.

 

Jani Kuituniemi
Keskiviikkona, 13. toukokuuta, 2009 - klo 11.49:   
AROS voisi olla kiva kyllä, toisaalta, ei tuo MiNT sillä moniajavalla AES:llakaan pahalta näytä kuvien perusteella. Kuulemma kylläkin kovin raskas tuo moniajon toteutus tuossa, vaatii käytännössä 030:n tai paremman, että toimii järkevästi. Toteutus ymmärtääkseni hyvin UNIX-mainen tuossa, mikä on tietysti vain påp :)

Itse myös nostin tuossa STe:ssa muistin 512kB -> 4MB heti kun sen sain kun sattui olemaan, ja on vieläkin, noita 30pin 1MB SIMM:ja läjä tuolla tallessa. Uudet TOS ROM:t pitäisi vielä kehitellä, tuossa on nyt 1.62 SWE ROM:t. Vissiin aika yleisiä suomalaisissa koneissa nuo Ruotsinkieliset. Ei kyllä hirveästi menoa onneksi haittaa.

Tehoa en ole vielä onnistunut kaipaamaan lisää kun en ole niin paljoa yrittänyt tuolla mitään tehdä. Varmaan se hinku johonkin turboon tulee jossain vaiheessa.

 

Tero S.
Keskiviikkona, 13. toukokuuta, 2009 - klo 13.08:   
Jakodemus:
Jos ei tarvi olla retroa, niin tässä yksi vaihtoehto kiintolevyksi:
http://joo.kie.sk/ultrasatan/
Itsellä oli tuosta aikaisempi kehitysversio käytössä, kun omistin vielä STEn. Tuli vaihdettua se A2000:aan. :)

 

Jani Kuituniemi
Keskiviikkona, 13. toukokuuta, 2009 - klo 14.25:   
Ramdiskistä puheeollen, ilmeisesti sellainen on suosittu kuin "MaxiDisk". En ole kokeillut joten en osaa sanoa miten hyvin/huonosti tuo toimii.

Tuota UltraSatania olen vilkuillut aina välillä. Mikähän tuon status mahtaa olla tällä hetkellä?

 

itix
Keskiviikkona, 13. toukokuuta, 2009 - klo 14.34:   
Näinhän se yleensä oli että 3D:ssä ST:ssä oli nopsempi grafiikka mutta Amigassa paremmat äänet.

 

Jakodemus
Keskiviikkona, 13. toukokuuta, 2009 - klo 14.45:   
Ultrasatania olen itsekkin katsellut. Onko Atarille mitään WHDloadin kaltaista ohjelmaa vai pystyykö pelejä asentamaan suoraan kovalevylle.

Äänet on kyllä aika naurettavat. Sierran seikkalupelit taas kyllä tukevat atarilla mt-32:sta. Mitenköhän onko amigan versioissa vastaavaa tukea?

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: