Hintavertailua: Amiga vs PC

Saku-foorumi » Vapaa sana » Viestit 2008 » Hintavertailua: Amiga vs PC « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Jakodemus
Sunnuntaina, 14. joulukuuta, 2008 - klo 23.42:   
Lueskelin tässä -93 Pelit-lehteä ja silmääni sattui Man&Manin mainos.

A1200 4195mk
A1200, 80mt HD 6195mk
A4000 25mhz/030, 80mt HD, 4mt muistia 12995mk
A4000 25mhz/040, 120mt HD, 6mt muistia 17995mk
040-turbo A3000 alkaen 7995mk

Vastaavasti PC-puolella
386/40mhz, 1mt ram, 52mt HD, 14"-näyttö 6595mk
486/66mhz, 1mt ram, 130mt HD, 14"-näyttö 10995mk

Ei ole ihme, että kansa noilla hinnoilla valitsi PC:n. Toki muistia on naurettavan vähän, mutta mitäpä tavallinen tollisko siitä ymmärtäisi ja mukana tuli kuitenkin svga-näyttö. Amigistit joutuivat tyytymään telkkuihin ja videomonitoreihin.

Jollakin on varmasti aikaisemmilta vuosilta olevia mainoksia. Olisi mukava katsella missä vaiheessa hintavertailu Amigan ja PC:n välillä muuttui noin epäedulliseksi.

 

KimmoK
Maanantaina, 15. joulukuuta, 2008 - klo 0.26:   
Mielestäni vielä paljon tuonkin jälkeen Amigasta sai irti enemmän kuin saman hintaluokan PC:stä, mikäli tiesi mitä halusi. Esim. 1992-1993 ei kukaan vetänyt tekussa multimediashowta esitelmissään, paitsi minä A2000 koneella.

Itse ostin a4k040 koneen hintaan 13000€ putiikista jossa olin ollut töissä (eli kate oli 0 firmalle tuossa mun koneessa). Taisi olla talvella 93-94.

Monitorina mulla on ollut Nec Multisync 3D vuodesta 1989 vuoteen 1998 asti jonka jälkeen siirryin 17" SVGA monitoriin.

Nec ja 4k pelittää edelleen.


Esim. työkaveri osti 2xPpro koneen noin 30000€:lla vuonna 98 tai 99. Eli kyllä kunnon PC rautakin on ollut hinnoissaan.


Mutta numerothan ne on jotka myy. PC:llä on ollut isompia numeroita jo pitkän aikaa.

PS. 4200markkaa SAM440ep:stä käyttiksineen ei ole mielestäni sikahinta vaikka mopopc:n sais kaupasta alle puoleen hintaan.

PS2. Kuvittelisin saavani a4k kokoonpanostani muutaman sata euroa, kun taas melkein vuosikymmenen vanhemmat 500mhz P3 koneet maksaa 10-25€. :O Amigamaisuudet säilyttää arvonsa kummasti.

 

C=64
Maanantaina, 15. joulukuuta, 2008 - klo 0.35:   
MikroBitti syyskuu -87

-Amiga 500 4995mk

-086/?Mhz 512kb RAM, 360k levykeasema, Hercules yhteensopiva näytönohjain, Amber näyttö. Hinta alkaen 4990mk

Aika kökkö kokoonpano tuossa PC-koneessa, värinäytöllä varustettuna vielä kalliimpi. Ei epäilystäkään kumman ottaisi ;)

 

TSK
Maanantaina, 15. joulukuuta, 2008 - klo 0.59:   
Joo minäkin kattelin vanhoja lehtiä ja mainoksia ei niin kovinkaan kauan sitten. Kyllä se oli niin että Falcon F16 ja muut vektorigrafiikkapelit vei pelikoneen maineen Amigalta 386:lle. Ja A1200:n ja A4000:n myötä Amiga ei myöskään enää ollut halvin kone. Ja lisäksi AGA-piirisarja oli jo liian jälkeenjäänyt. Varsinkin Paula-piiri. Eli kyllä se oli pelikoneen maineen menettäminen ja hinnoittelu joka lopulta tappoi Amigan ja sen myötä Common. C64 oli hyvä pelikone ja halpa. Kuten myös A500. Noi kaksi asiaa on se mikä tarvitaan massamenestykseen.

Mun kaverit ei aikanaan ymmärtäneet miksi Amigassa pitää käyttää älyttömän kalliita kiintolevyjä. A1200:ssa kalliit 2.5" laptop-levyt ja eliitti-Amigistit käyttivät kalliita SCSI-levyjä. Mun kaverit jotka vaihto A500:sta 386:iin ei tota juttua voineet ymmärtää.

Silloin kun Winblows 95 julkaistiin sillä ei ollut kilpailijoita jäljellä enää. Commo oli kuollut, Atari luovuttanut, Acornista en tiedä mutta kai sekin oli jo hiipunut. Ja Linux ei ollut vielä tarpeeksi kehittynyt. Se mikä alunperin teki PuuCee-klooneista suosittuja on "distribution model" eli jakelumalli. Brian Bagnall käyttää tuota "distribution model" termiä Rise and fall-kirjassaan siitä miksi Tandy TRS80 oli suositumpi kuin Pet tai Apple-II 70-luvulla. Pet oli paras kokonaisuus ja Apple:lla kävi mieletön mäihä että ne sai ensimmäisen taulukkolaskennan VisiCalc:in (eli ns. tappajasovellus). Eli kun jälleenmyyjiä on satoja ympäri maailmaa muutaman hassun sijasta silloin markkinointikin on valtavan paljon tehokkaampaa.


Quote:

Amigistit joutuivat tyytymään telkkuihin ja videomonitoreihin.



Tai älyttömän kalliisiin multisyncceihin.


Quote:

Olisi mukava katsella missä vaiheessa hintavertailu Amigan ja PC:n välillä muuttui noin epäedulliseksi.



Kyllä se oli selvästi A1200:n ja A4000:n myötä.

Minä olin just ehtinyt pistää kaikki rahat A500:n Plus-malliin kun A1200 tuli melkein heti nurkan takana. Ei ollut varaa enää A1200:n eikä plussasta saanut enää mitään. Eli Commo tavallaan pilas koko homman tolla tavalla.

Mutta olispa A1200:n saanut tolla 4195 mk hinnalla kiintolevyllä, 030/20MHz-prossulla ja 16-bittisellä Paulalla + parilla äänikanavalla lisää niin ei olis Amigalla ja Commolla ollut mitään hätää. Ai niin ja A1200:n olisi pitänyt olla pikkuriikkisen isompi että sinne olisi mennyt oikein virallisesti halvat 3.5" levyt sisälle. Ja olisvat opettaneet kaikki pelintekijät käyttämään blitteriä niin ei olisi mennyt hyvän pelikoneen maine.

 

TSK
Maanantaina, 15. joulukuuta, 2008 - klo 1.15:   
@KimmoK

Quote:

Esim. työkaveri osti 2xPpro koneen noin 30000¤:lla vuonna 98 tai 99. Eli kyllä kunnon PC rautakin on ollut hinnoissaan.



Tais kuitenkin olla 30000 markaa eikä euroa ! Ja ota A4000 17995 mk, siihen 060- tai PPC-turbo vähintään n. 8000 mk ja Necin multisync vähintään 5000-6000 mk ja pääset ton tupla-P:n rinnalle ja ohikin. (No ei noita A4000:ia uutena saanut enää 98-99.)

 

KimmoK
Maanantaina, 15. joulukuuta, 2008 - klo 9.35:   
@TSK

Joo, markkoja oli, toki.

Ja jep, tuplapena oli myöhemmältä aikakaudelta, mutta ei muuta sitä faktaa että kunnon puuceet on nekin olleet aina kalliita. Eri asia on jos vain pelailee, sellaisellehan esim A4k oli lähinnä kaikkein huonoin ostos Amigoistakin.

Commo ajoista:
Edelleen olen sitä mieltä että jos CBM olisi satsannut Amigaan (tuotekehitys + mainonta) ja ajoissa unohtanut tappiolliset PC koneensa niin lopputulos olisi luultavasti ollut hieman parempi. Esim a4000 rakennettiin melko täydellisesti suunnittelijoiden toiveiden vastaisesti. Taisi olla Medhi ali joka mm. hylkäsi DMA:ta käyttävät SCSI laitteet ja halusi sen tilalle rupulin IDE väylän, ihan vain siksi että kone ois enemmän puuceemäinen. (oli se IDE reilusti nopeanpi kun saman ajan x86 IDE, mutta huono silti)

A1200:n kompastuskivi oli ehkä osittain se ettei siihen saanut 3.5" kovalevyä ja osittain se että koneessa olisi pitänyt olla 2Mb chip:n lisäksi 2Mb Fast muistia. Muistelen että FAST muisti nopeutti konetta yli 2x, sillä ois DOOM ja WingCommander pyörähtänyt jo järkevämmin. Tuskin ois hintaan tehnyt montaa sataa markkaa. Ja tietenkin CD32 ois niin ikään tarvinnut sen 2+2 muistin.

Äänipuolella kesti kyllä 90 loppuun asti ennenkuin esim. PC peleissä alkoi olla Paulan tasoista äänimaailmaa. Käytännössä vaadittiin että äänipiirit tulivat emolevylle vuonna 98 (nimim. monta 16bit skeidakorttia ostanut x86 koneisiin). Ja emolevyn äänipiirit on kyllä nekin olleet ihan kuraa aika pitkään. Kamala kohina & ym. häiriöäänet.

Vaan... jos olisiko Hombre & CBM pärjännyt 3D piirivalmistajille? No se jäi näkemättä.

 

zipper
Maanantaina, 15. joulukuuta, 2008 - klo 11.10:   
Mun ekan läppärin ovh vuonna 1997 oli 32000 mk - 266MMX Toshiba (sain harmaatuontimallin edelleen suolaisella 8000 mk hinnalla enkä tehnyt sillä mitään kun oli Amiga; tyhmin ostokseni ikinä).

 

Jakodemus
Maanantaina, 15. joulukuuta, 2008 - klo 11.21:   
Taisi se Paula olla kuitenkin pienin Amigan ongelmista. SB16(julkaistu -92) ei mielestäni ole Paulaa parempi. Paperilla 16 bittinen ja Adlibia hoitaa uusi OPL3:nen. Digitoituja ääniä varten kortissa on kuitenkin vain kaksi kanavaa! Gravis Ultrasoundia nyt ei kellään ollut, eikä sitä moni pelikään tukenut.

Itse kaipaisin sellaista välimallia A1200:sen ja A4000:sen väliltä. Kotelo jossa olisi laajennusvaraa ja vaikka kaks zorro-liitäntää, mutta muuten sama kuin A1200. Kone olis saanut paljo "ammattimaisemman" ilmeen. Eihän kukaan enää 1990-luvulla ottanut vakavasti muodoltaan c64-tyyppistä konetta.

 

Britelite
Maanantaina, 15. joulukuuta, 2008 - klo 15.52:   
Jakodemus: Gravis Ultrasoundista sen verran että kyl jokaikisellä demoscenettäjällä oli sellainen, mutta totta kyllä että hirveen moni peli ei sitä tukenut.

Ja SB16 päästi kyllä pihalle parempaa ääntä kuin Paula koskaan, vaikka ei esim. modien soittoon kelvannu suoraan.

 

Jakodemus
Maanantaina, 15. joulukuuta, 2008 - klo 16.49:   
Britelite: Scennettäjien osuus tietokoneiden käyttäjistä taisi olla aika pieni. Itse tunsin aikanaan yhden tyypin jolla oli ultrasoundi. Suurimmalla osalla ei ollut minkäänlaista äänikorttia. Oma sb16 value on Kanadan matkalla ostettu. Sitä ennen oltiin kuunneltu pc-speakerin ihanaa ininää. Dune 2:sen alkudemo tuntuu vieläkin korvissa kun vanhoja muistelee.

Tekniikasta kun en niin ymmärrä niin täytyy uskoa ammattilaista. Käytännössä en ole kyllä huomannut merkittävää eroa sb16 ja sb pron välillä. Tämä toki voi johtua vain laiskoista ohjelmoijista. Scenettäjät varmasti saivat sb16:sta kaiken irti.

 

KimmoK
Maanantaina, 15. joulukuuta, 2008 - klo 17.08:   
Mulla oli Gravis Ultrasound mutta en muista löysinkö koskaan yhtään peliä joka olisi sitä kunnolla tukenut.

Sittemmin asensin Win95:n ajurin jolla sai kaikki äänet naputettua piipperin kautta ulos. Toimi paremmin.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: