PC:n korjaussarja: Ubuntu

Saku-foorumi » Vapaa sana » Viestit 2007 » PC:n korjaussarja: Ubuntu « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

KimmoK
Tiistaina, 10. huhtikuuta, 2007 - klo 10.42:   
Mun ja mun veljien duronien onkelmia on tullut tänne skriivattua moneen otteeseen. Emolevy on ollut windowsin mielestä rikki kautta aikain. Eikä esim Win2000:ssa ole voinut käyttää kovelevyn DMA:ta.

Eilen sain koneen korjattua.

Asensin Ubuntu Linuxin. Nyt kone on nopeampi kuin koskaan. DMA pelaa. Ja näkyy tuo helppokäyttöisyyskin edistynee Linuxissa ihan sikana viimeisen about 5 vuoden aikana. Nyt tuota kehtaa jo käyttää!

Tökkäsin USB scannerin kiinni -> kone ei tehnyt mitään, se vaan otti scannerin ihan huomaamatta käyttöön (siis tunnisti ja aktivoi ajurin).
Sama USB kirjoittimen kanssa. Näytönohjaimellekaan ei mitään ajureita tarvinnut hakea. Vakiona on mukavnkäsittelyt, skannerisoftat, yms jne... Ja nappia painamalla voi ladata ja asentaa lisää toimivaksi testattua softaa.

Ihan liian lupaavalta näyttää näin ensalkuun....

 

KimmoK
Keskiviikkona, 11. huhtikuuta, 2007 - klo 10.38:   
Eilen jumitti ensimmäisen kerran.

Sovellukset kaatuilee kuten windowsissa ja käyttöliittymän jumittaessa on jo sama bootata koko kone ellei toisissa istunnoissa ole jotain tärkeää meneillään

Ihan mukava tuo on kuitenkin.

(samaan aikaan WinXP tietoturvapäivitys rikkoi DigiTV vastaanottimen, tietoturvapäivityksen korjauspäivityksen saa vain itse käsin asentamalla koskan kyseinen windows vika hankaloittaa vain relatek ajureiden toimintaa, mun mediacenter tulee olemaan Ubuntu tai OSX pohjainen)

 

Jarmo Piippo
Keskiviikkona, 11. huhtikuuta, 2007 - klo 14.00:   
Entä jos se emo onkin oikeasti rikki, kun kerran molemmat käyttikset kaatuilee noin pahasti? ;-)

 

rrebel
Keskiviikkona, 11. huhtikuuta, 2007 - klo 17.18:   
Olisi hauska nähdä mitä tuskaa kerneli on huutanut noiden tapahtumien aikana...

 

Piru
Keskiviikkona, 11. huhtikuuta, 2007 - klo 17.44:   
Kyllähän tuo rauta on paskana. Taas on syytetty Wintoussia rautavioista... :)

 

Apache
Keskiviikkona, 11. huhtikuuta, 2007 - klo 21.00:   
Wintoussi on ne rikkonu. Kokoajan tappaa konetta laittomilla uhkauksilla....

 

KimmoK
Keskiviikkona, 11. huhtikuuta, 2007 - klo 23.28:   
(sain hankittua wintousin tietoturvapäivityksen päivityksen XP läppäriin jotta sain siinä digitv:n taas toimimaan ... sitten koetin pelata rentoutukseksi ... muistanette kun ruikutin vuosi takaperin että SimCity3000 ei toimi XP läppärissäni vaikka se W2000 turonissa toimi ... no menin pöljyyttäni ostamaan simcity4:n ja pelailin sillä siinä läppärissä .... no sitten arvannette mitä nuiden tietoturvapäivitysten jälkeen tapahtui ... juu ei toimi SimCity4 enään ...)

Seuraava steppi lienee nyt saada pari valikoitua peliä toimimaan linuxissa.

Oli ihan kivaa kopsia rompuilta parilla CD asemalla samaan aikaan dataa kovalevylle. Ja sitten vielä vaimo käynnisti oman istuntonsa ja hoiteli nettijuttujaan. Hyvin pelasi eikä tökkässyt yhtään. CPU load oli about 45%. Vaimo kehui vaan että on se ihana kun tuo kone on kerrankin nopea. 8) 8)

Tais linux tosiaan tulla jäädäkseen meidän x86 rautoihin.

(kuvan käsittelyä pitää joskus taas verestää 060/50:llä koska tää Duron800 on siinä aika hidas ... ehkä aika vaan on kullannut muistot .... ja megapikseleitä on tullut lisää sitten viimenäkemän)

 

KimmoK
Keskiviikkona, 11. huhtikuuta, 2007 - klo 23.38:   
Käyttöliittymä ei ole kipannut tänään.

(viimeksikin ois voinut kait roottina tappaa taskit ja jatkaa vaan ei jaksa vaivautua)

Aika mukavasti osaavat nuo softat myös palata siihen mihin jäivät ennen kun ne väkivalloin kuolevat tai tapetaan.

Ja sekin on x86 outo ilmiö että vaikka on puoli päivää intensiivistä koneen räpläystä takana ei swappia ole vielä varattu laisinkaan. (koneessa "vain" 512 megaa muistia)
Myös kovalevyä tuntui asennuksen jälkeen olevan enemmän vapaana kuin wintousilla saman kokoisella kovalevyllä, vaikka Ubuntussa on softaa mukana ihan sikana. (ehkä muistan väärin)
Ja taitaa linuxit jättää vähemmän temppiroskaa roikkumaan kovalevylle?

Eilen asensin muuten myös about 168 päivitystä tähän linux koneeseen. Konetta ei tarvinnut bootata jotta ne päivitykset sai voimaan. Mutta ehkä se käyttöliittymän kaatuminen johtui osittain samanaikaisesta käyttiksen päivittymisestä.


(ehkä yksinkertaisemmallekin käyttikselle ois edelleen sijaa mainstriimissä, ehkä)

Öitä. ;)

 

Apache
Torstaina, 12. huhtikuuta, 2007 - klo 20.42:   
Mä en saa 6.10 Ubuntua, Kubuntua, Edubuntua mitäähn 6.10 versioista asennettua mun Xeon-dualille. Se vaan kippaa :( RKELE...Mutta 6.06 menee kivutta....

Lisäksi 6.06 ei tunnista mun Dualia :( rke.... jotain puuttuu. Oon koittanu kääntää kerneliä tukemaan SMP:tä, mitä Ubuntun kerneli muutenkin tukee....Mutta ei.... P3-933-DUAl toimii hyvin 6.06 & 6.10 normaalisti...argh...

ps, Ubuntu tunnistaa hyvin mun Intime-board:t, jotka voisivat encoodata videoita :) pitäs softaa löytää, jos vaikka vaihdan Liquid:n Linun vastaavaan. :)

 

KimmoK
Perjantaina, 13. huhtikuuta, 2007 - klo 10.10:   
@Apache

Joo, mikään ei oo täydellistä.
Linuxissa omat "kommervenkkinsä", esim:
http://www.vivaolinux.com.br/wallpapers/comunidade/word.jpg

Mulla on osina (edelleen) AMD dual core kone, saapa nähdä miten Ubuntu siihen sujahtaa.

Ubuntu 7.xx versio tullee kait about 19.4 ulos kaapistaan, jospa sillä sunkin koneeseen...

((ja berylillä 3d käyttöliittymä-leikit hoututtaa...))

 

Ibe U
Perjantaina, 13. huhtikuuta, 2007 - klo 10.25:   
Linuksi rakastajilla on monasti asenne ongelma windowsin suhteen, wikoja ei vain etsitä niitä myös yritetään aiheuttaa "tahattomasti", tuolla tarkoitan asenetta kyllä mun linux asennus tämänkin kestäisi ja jospa mä vähän virittelen.

Oma kohtaisesti v* taa kun tuollaisella asenteella varustetut propellipäät alkavat virittelemään palvelimia ja omalla osastollaan keskenään alkavat kilpailemaan miten monella näennäisen viattomalla tavalla koneen saa jumiin, isoimmaksi ongelmaksi tulee se että monasti nuo ovat tuotanto käytössä olevia koneita joiden jumittaminen tuotaattaa kapinoivan linux hyypiön ajattelemattomuuden vuoksi harmia monelle käyttäjälle jonka kanssa voi sitten yhdessä harrastaa windows morkkausta.

Noh harrastuksensa kaikilla :)

 

KimmoK
Perjantaina, 13. huhtikuuta, 2007 - klo 13.03:   
@Ibe_U

Kantapään kautta on oppinut että windows koneelle pitää antaa armoa. Eli sitä ei saa käyttää kuten esim Amigaa.

Mutta se on jännä että se ei kestä mitään. Jokainen installaatio alkaa hajota JOTENKIN kun noin kaksi viikkoa on konetta käyttänyt normaalisti.

Esim: kun koneen virta nappia näpäyttää ajaa Windows itsensä alas MUTTA seuraavan käynnistyksen yhteydessä:
- W2000 valittaa että se on sammutettu väärin
- WinXP ajaa scandiskin

Windowsia olen huomannut kehuvan niiden jotka eivät paremmasta tiedä tai ovat tottuneet asentamaan windowsin tiheästi uudestaa tai eivät käytä kuin paria sovellusta tai pelaavat.

 

KimmoK
Perjantaina, 13. huhtikuuta, 2007 - klo 13.06:   
Uusin hauskuus on että XP läppärissä ei enään toimi ruudunsäästäjä. Eli on aivan sama mikä "efekti" on käytössä ja mikä on ruudunsäästäjän käynnistymisaika. Säästäjä ei vaan lähde päälle.
(korjauksena: a) digiTV aina päällä b) shutdown)
(kantta ei kannata läimästä kiiinni&unitilaa käyttää koska kone ei toivu unitilasta)

 

Apache
Perjantaina, 13. huhtikuuta, 2007 - klo 13.11:   
Näin on näreet....Useimmat immoset eivät juurikaan muuta laitteistoansa eikä ohjelmistoansa pahemmin. Ne ei tee "juttuja". Monet Ameriikassa eivät esim ole kuulleetkaan Maxtor-merkkisestä winsusta, vaan koittavat saada minua tajuamaan että ole lukenut väärin ja että nimi on Matrox ja se on näytönohjain.... Hmhp.... ja lol..... Rupee siinä sitten pelin tuoksinnassa kirjotteleen niin tulee kokoajan nappii otsaan... :)

Oma vankkumaton mielipiteeni on, että jos ei ole pahemmin koneellaan muuta tehnyt kun ajanut peliä ja käyttänyt normaalisti wintoosaa niin on turha kehua sitä, että se kestää... Ei se kestä.

MIssään muussa järjestelmässä en ole esimerkiksi nähnyt kuinka VIDEON pyöritys kaataa koko koneen... Ohhoh...... sillä lailla xp rulezz...

 

Ibe U
Perjantaina, 13. huhtikuuta, 2007 - klo 13.17:   
hmmm

Mä en oikeasti usko noiden kokemusten olevan normaalia, omassa koneessa sekä analoginen ja digitaalinen TV-viritin eikä mitään ongelmia.

Ylläpitovastuussa oon noin 50 kpl windows serv ja 300 - 400 työasemaa, vajaa parikymmentä yritystä.

Windows päivitykset aiheuttavat ehkä 2kpl keikkoja kuussa.

 

Apache
Perjantaina, 13. huhtikuuta, 2007 - klo 13.24:   
Niin, duunien koneilla näkyy hirveesti kaikkea ohjelmistoa?!


Myös servereissä pyörii varmasti muita, kun business-serv-ohjelmistoja?

Niinkuin sanoin, useimmat eivät tee "juttuja" jotka joko toimivat tai eivät. Välillä joku soittaa minulle, että on asentanut jonkun softan ja kone ei toimi. Eivät ne ihmiset juurikaan tee mitään sillä wintoosallaan muuta kun kirjottele, surffaa ja lapsoset pelaavat muutamia pelejä. Siihen se sitten jääkin...

 

KimmoK
Perjantaina, 13. huhtikuuta, 2007 - klo 13.46:   
http://www.anysee.fi/tuki.html
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=fi&FamilyID=74ad4188-3131-429c-8fcb-f7b3b0fd3d86

"Install this update to resolve an issue where certain third-party applications may not start, and you receive an error message: "Illegal System DLL Relocation" after you install security update KB925902 (MS07-017). After you install this item, you may have to restart your computer."

Kuulemma Markan talossa on puhelimet punaisena kun asiakkaat soittaa tuosta ongelmasta.
Ja se on tosiaan paskaa että kune koneele ei mitään laitonta tarvitse tehdä että se lakkaa toimimasta. Sallit vaan virallisen tietoturvapäivityksen niin TILT tilt TILT!

Saapa nähdä millä päivityksellä saa SimCity 4:n toimimaan nykyisien windows updatejen kanssa.... kunnes tulee taas seuraava update.

H*leevetin hullua käyttää wintoosaa. Ja maksaa siitä miljardeja.

@Ibe_U olet ihmeen onellisessa asemassa

 

KimmoK
Perjantaina, 13. huhtikuuta, 2007 - klo 13.51:   
ylläpidosta muutama pointsi...

Ainakin aikaisemmin meillä töissä oli kuukausien viive ennen kuin päivitykset otettiin käyttöön. Eikä ainoatakaan päivitystä saa itse asentaa M$ palvelusta (potkujen uhalla) vaan ne pitää olla omassa firmassa tarkistettua ja testattua tavaraa. harmi ettei siviilissä ole ketään tahoa jolla olisi valtaa valvoa Gatesin poikien touhuja.

 

Ibe U
Perjantaina, 13. huhtikuuta, 2007 - klo 14.00:   
Pusketaan suoraan kaikki wsus: ksella useaan sataan työ asemaan.

Siis ei vain tietoturvapäivitykset, officet, media yms

 

Apache
Perjantaina, 13. huhtikuuta, 2007 - klo 14.10:   
XP-järjestelmää piti tukea vain pari vuotta. Sitten linux-puolella sanottiin, että heillä suurin osa näiden XP-koneiden ohjelmistoista pystytään ajamaan.. Tuli gatesille päätön himo pistää XP:n tuki takaisin.

NOh, vista on vista ja saa sillasena pysyäkin. MIkä kun kuvittelin, että ajureitakin viilataan vain sen takia, että ne voidaan saada toimimaan nopeammin ja virheettömämmin. Mikä vistassa toimii nopeammin ja virheettömämmin kuin W2k/xp-leirissä?

Moni firma on varmasti valmis pistämään 2k euroa likoon, että saa Vistaan toimivan masiinan. Tuon Ubuntun laittaminen tuohon Xeon-myllykkään on hyvä juttu. Ehkä pystyn jollain ohjelmalla käyttämään jopa Intime-lautojani videoiden vääntämiseen.
Ainakin yleinen käyttö konella on huomattavasti nopeampaa kuin XP-ympäristössä. Jos jotain lataa jne, niin hommat ei keskeydy, mutta wintoosa. Jotain jos lataa niin mikään ei toimi sillä välillä


WINE:llä sitten en ole kokeillutkaan, pystynkö tunkemaan Liquid Editionin sillä.
Ainakin Photoshop asentui kivasti, joten eiköhän tuo Liquidinkin mene...

Kyllä Linullakin on editointiohjelmistoa, mutta perkeleet maksavat maltaita. ja kun minulla on jo tuo Liquid-lisenssi, joka sekin maksoi maltaita niin rkele....

Ongelman antaa vain tuon Dual-prosu-tuen omituisuus. Proliant-serverin Dual-prosut menee kivuttomasti, mutta Xeonit eivät.... urh....

Apassi on puhunut...

 

Jupp3
Perjantaina, 13. huhtikuuta, 2007 - klo 15.42:   
>Mikä vistassa toimii nopeammin ja virheettömämmin kuin W2k/xp-leirissä?

DRM?

 

Joanna
Perjantaina, 13. huhtikuuta, 2007 - klo 16.53:   
No, ainakin sen mukaan mitä luin niin XP on nyt nyt viimeinkin virallisesti poistumasta myynnistä vuoden lopussa. Ellei muuta, niin uskoisin tuon pistävän jo useammankin laiteostajan ja valmistajan miettimään Linuxia.

http://www.theregister.co.uk/2007/04/12/windows_vista_xp_withdrawal/

 

Apache
Perjantaina, 13. huhtikuuta, 2007 - klo 16.56:   
DELL ja HP vissiin tarjoovat vielä XP:tä jonnin aikaa.. KOska ostajia kuitenkin vielä on.. Asiakkaille ei voi enään tarjota suht halpaa peruskonetta :( lol... no elämä on...

 

Prami
Perjantaina, 13. huhtikuuta, 2007 - klo 17.21:   
Itse asiassa, vaikka omassa koneessa onkin Vistan 64-bittinen versio (koska tuli koneen mukana) niin xp:n käyttis on valovuosia edellä vistaa. Itse olen joutunut uudelleen asentamaan xp:n tasan kerran, koska ad-aware tuhosi jotain tärkeitä tiedostoja. Lisäksi xp:ssä toimii kivikaudella tehdyt dos-pelitkin.

 

itix
Perjantaina, 13. huhtikuuta, 2007 - klo 17.55:   
Ehkä Windowsissa on vikana se että se vaatii rautaista ammattitaitoa ja harrastuneisuutta, kun Linux on tarkoitettu enimmäkseen aloittelijoille. Eli Windows on vähän kuin Amiga joka vaatii jatkuvaa hiomista ja säätämistä, Linux taasen on vähän kuin C64 jota on mahdoton särkeä.

 

itix
Perjantaina, 13. huhtikuuta, 2007 - klo 18.15:   
Joanna: Linux on jo pikkuhiljaa alkanut valtaamaan alaa Windowsilta. Esimerkiksi opinsys toimittaa kunnille Linux-pääteratkaisuja jotka korvaavat Windowsit paitsi (esimerkiksi) kouluissa niin myös muissa laitoksissa.

Ohjelmistopäivitykset ovat ilmaisia ja kunta maksaa vain raudasta ja ylläpidosta eikä raha mene ohjelmalisensseihin. Siirtyminen tulee kestämään kauan, mutta uskoakseni väistämätön riippumatta mikä on Microsoftin hinnoittelupolitiikka tai tuki vanhoille Windows-versioille.

 

Apache
Perjantaina, 13. huhtikuuta, 2007 - klo 22.34:   
NOh..... Kun XP poistuu tukijärjestelmän piiristä niin linux tulee silloin kovaan markkinapaikkaan.

Esim mitä maksaa Office+Vista-paketti kuluttajille? Joo sen verran, entä yrityksille sekä laitokselle ehkä ei niin paljon, mutta paljon kuitenkin. Onneksi meillä on vaihtoehtoja.. Onneksi BIllyboy ei ole ainoa vaihtoehto.

Wine ajaa kevyesti softia ja pelejä jotka suostuu sen alaisuudessa toimimaan. Pelintekijöillä on kiintoisia aikoja edessään.. Taas pitää kehittää pelejä kahdelle järjestelmälle, vai meinaako pelintekijät että Vistaa on joka kulmassa?... Joo.... "pistetään kaikki kerralla, eiköhän se siitä..."

Vista-tyyli tarkoittaa vain yhtä asiaa:Lisää puurtamista :=) Siitähän jengille maksetaan joten eikun menoksi.

FSX vaatimus : mem 512Mb, 1GHz prosu... kyllä tosiaan... kyllä lähtee...Vista siis.. Ampukaa se Billyboy jo avaruuteen...... MIeluiten George Nuoremman kanssa..

 

Prami
Perjantaina, 13. huhtikuuta, 2007 - klo 23.29:   
On kyllä pakko sanoa tota openofficea käyttäneenä, niin kyllä office 2003 on parempi. Office 2007:sen pilaa käyttöliittymä, tonka mikkisofta on sössinyt.

Ei tota puska nuorempaa voi kuuhun ampua, mieluiten kauemmaksi. Sitä kauempana sitä parempi. Ja jos Billyboyn alus toimii microsoftin softalla, niin lopputulosta ei voi kuin arvailla.

 

Apache
Lauantaina, 14. huhtikuuta, 2007 - klo 1.05:   
Miten Officen merkitys tulee esille normaalissa käytössä?.... Immoset varmaan haluavat maksaa sen 300 neuroa?! Kerro se ihmisille, että tää nyt vaan maksaa tän verran.. AI.... mikä vapaasti .... ainjaa... joo..

Ootkos kokeillut FoxItreaderia? Onko pikkusen parempi ku Adobe-paska. :)

 

The Real J.
Keskiviikkona, 18. huhtikuuta, 2007 - klo 17.13:   
Meikällä on omalla kotikoneella dualboottina WinXP ja OpenSuSE 10.0, oletusboottina tuo SuSE. Käytännössä noin 99 prosenttia kaikesta käytöstä menee tuolle Linukalle, Winulla tulee vain pelattua muutamaa peliä.

Joskus kesällä olisi suunnitelmana päivittää kone tehokkaampaan. Silloin aion kyllä pistää myyjille esitettäviin vaatimuksiin "Ei Vistaa". Jos Windowssi on koneeseen aivan pakko laittaa niin se saa kyllä olla XP, Vistan (jos sellainen väkisin koneeseen laitetaan) poistan välittömästi.

 

KimmoK
Torstaina, 19. huhtikuuta, 2007 - klo 12.43:   
SimCity4 alkoi sittemmin itestään pelittämään ... ruudunsäästäjä ei ole tullut takas.

Töissä oli kaikki koneet bootanneet viikonloppuna, joku tietomurhapäivitys kait taas, nyt ei netsekapet pysy enään pystyssä. kehitys kehittyy.


ai niin se Ubuntu ... tylsä kuin junan WC ... toimii tasaseen (kop kop koputan puuta ja raavin päätä ja saan tikkuja sormiin)

 

KimmoK
Torstaina, 19. huhtikuuta, 2007 - klo 15.47:   
Siinäkin näkyy linux menneen eteenpäin että CD levyjen käsittely sujuu ongelmitta. Ei tarvitse ihmetellä mounttaus ja unmounttausjuttuja, kunhan ikonin eject ja open toimintoja osaa käyttää.

Windows näyttää vastaavasti menevän pösilönpään suuntaan. Aina kun tungen rompun tai USB muistin koneeseen kysyy wintopus että mitä haluan tehtävän, no sanon että haluan selata tiedostoja tiedostohallinnassa, OK. Eikä sen koomin mitään tapahdu. Ennen viimeaikaisia tietomurtopäivityksiä file explorer käynnistyi niinkuin olettaa sopi. Mutta ei enään.

Siinä tuo XP on samanlainen kuin W2000 että pop-up ikkunat avautuu miten sattuu toisten ikkunoiden alle tai päälle. Se ärsyttää kun kaikilla ikkunoilla ei ole edes kuvaketta taskbarissa. Ne joutuu etsimään sulkemalla kaikki yläpuolella olevat ikkunat. Paitsi jos joku prompti/kuittausikkuna on auki/jumissa. Silloin ei mitään voi tehdä ennen kuin alkaa tappaa ohjelmia ... ja seuraava homma on bootata kone jonka jälkeen windoz on taas hetken aikaa tolkullisenpi.

 

TSK
Perjantaina, 27. huhtikuuta, 2007 - klo 18.37:   
Pistin sen uusimman Ubuntun (7.0?) tohon x86-vehkeeseen. Sitten piti laittaa nvidia-ajuri että pääsi kokeilemaan niitä ylistettyjä työpöytäefektejä. No käyttis valitti että noi nvidia-ajurit ei ole tuettu ja ongelmia voi tulla. No noi kaikki efektit päällä ei mitään muuta tullutkaan kuin ongelmia. Pakko kytkeä kaikki turhuudet pois päältä. (Mulla GF3.) Mulla on vanha ja pieni kuvaputki käytössä (ton x86:n kanssa) niin käyttis ei oikeen meinaa osata hallita pienempiä resoluutioita ja virkistystaajuudet on turhan pieniä. Sovellukset ei mahdu ruudulle jne. (Okei isot lcd:t alkaa olla jo aika halpoja.)

Mutta katselin ihmisten tekemiä videoita tuolta Youtubesta niin noi Compizin ja Berylin (turhat) efektit saa kyllä sen Visva(syylän) Aeron näyttämään vanhanaikaiselta, aneemiselta ja ihan onnettomalta.

 

Tuomo
Maanantaina, 30. huhtikuuta, 2007 - klo 1.28:   
Minulla on ollut Ubuntu Feistyn beta-versio Fujitsu-Siemensin läppärissä. Ei ole ollut isojakaan ongelmia, luulenpa että ne on korjattu tähän juuri tulleeseen tuotantoversioon. Imuttelin pakettikirjastoista tässä hiljan Workbench -käyttöliittymän joka oli tosi kivan näköinen. Tosin toiminnallisuutta ei kyllä juurikaan ollut, joten jäädään odottelemaan.

 

Jope
Maanantaina, 30. huhtikuuta, 2007 - klo 10.22:   
Olen ajellut Ubuntua (itseasiassa Xubuntua) aika pitkään jo työpöytänäni, XP asuu vielä virtuaalikoneessa Windows-tarpeita varten.

Valitsin Ubuntun siksi, että olen vanha Debian-nörtti ja Xubuntun siksi, koska vihaan Gnomea ja KDE:tä. Tätä ennen olen ajanut Linuxia lähinnä erilaisissa servereissä.

Ei Windowsissa mitään vikaa ollut, minun raudallani se on ollut hyvin vakaa, mutta ajattelin huvikseni kokeilla, että tarvinko oikeasti Windowsia enää mihinkään kotikäytössä.

Tällä hetkellä tuntuma on, että aika vähän tarvin.

Vaan ei se elämä niin ihanaa Ubuntu-maailmassakaan ole. Päivitinpä läppärissä 6.10-asennuksen 7.04:ksi ja nyt äänet pätkii kun soittaa VLC:llä mediaa ja selain kaatuu jos katsoo YouTubesta Flash-videoita. Kumpaankaan näistä en ole vielä keksinyt ratkaisua, eikä ubuntuforumkaan ole pahemmin auttanut.. Flashiongelma on "joko pluginissa tai Firefoxissa", sen enempää ei ole yhteisö kyennyt neuvomaan.

Suhteellisen vähän olen Ubuntua kuitenkin joutunut tunkkaamaan. Pari shelliskriptiä olen kirjoittanut ja muutamia lisäpaketteja hakenut, että suspend/hibernate lähti toimimaan oikein ja että voin hotswapata romppuaseman läppärissä. BTW, Windowsissa sekä virransäästöt, että rompparin hotswappi toimivat out of the box.

Mitä näillä olen nyt vuosien mittaan leikkinyt, niin pöytäkoneessa eri Linux-distrot toimivat jo ihan hyvin, mutta läppäreiden kanssa on aina enemmän tai vähemmän näpertelyä tiedossa.

 

Odysseys
Torstaina, 3. toukokuuta, 2007 - klo 1.10:   
Mitä nyt olen itse näiden laitteiden kanssa pyörinyt niin kyllä
täytyy sanoa, näin kotikäyttäjän näkökulmasta, että kyllä on
pitänyt tarkistaa takin vuoren sijaintia pariinkin kertaan.

Töissä en juurikaan joudu käyttämään tietokoneita (luojan kiitos)
mutta kotona näiden kanssa on tullut räpellettyä joitakin vuosia.

Sanoisin noista Linux hyvä/Windows paha jutuista, että kumpikin
järjestelmä tuntuu lahoavan kohtuullisen nopeasti. Pitkän käytin
pelkästään Linuxia/KDE:tä ja tappelin sen/niiden lahoamisen
kanssa kunnes annoin periksi ja ostin Applen koneen.

Sen jälkeen on olo ollut todella turhauttava; kaikki vain toimii,
eikä mitään tarvi tehdä. Ja myönnettäköön, että pitkään
suhtauduin Applen tuotteisiin erittäin negatiivisesti. Pääsiäinen
tänä vuonna kuitenkin oli oljenkorsi, joka taittoi kamelin selän.

aikani lahonnutta KDE:tä ja OpenSusea kiroiltuani ja yritettyäni
saada sitä toimimaan mietin vaihtoehtoja; joko nakata koko
vehje pihalle, tai ostaa Vista (ainoa windows lisenssi laatikossa
oli w95) ja sen mukana lähes kaikki oheislaitteet (vista rc2:n
kokemuksien perusteella) tai sitten saada Linux jälleen
toimimaan.

Aikani asiaa pähkäiltyäni tulin siihen tulokseen että en osta
Vistaa, enkä enää asenna Linuxia uudestaan. Kävelin kauppaan
ja ostin iMacin - kaikista aikaisemmista puheistani huolimatta.
Enkä ole voinut kuin onnitella itseäni. Kaikki vain toimii!

Ja lisättäköön vielä se, että ensimmäisen Linuxin asensin
Amigalle vuonnna miekka ja kivi. Nyt en vain enää jaksa.
Palataan asiaan joskus myöhemmin. Siihen asti nautin
tietotekniikasta ja jos tekee mieli kaivella, niin onhan tuossa tuo
Amiga sitä varten.

Terveisiä vain kaikille teille sinne alemmalla evoluution asteikolla
oleville.

 

rrebel
Torstaina, 3. toukokuuta, 2007 - klo 7.51:   
Terveisiä sinne lahoamisen puolelle.

 

Jope
Torstaina, 3. toukokuuta, 2007 - klo 11.39:   
Odysseys, teet jotain väärin, jos käyttikset (etenkin Linux) porsii "itsestään" tai ajan kanssa.

Mukavaa kuitenkin, että mieleinen alusta on löytynyt, mutta harjoitathan suvaitsevaisuutta myös meitä pakanoita kohtaan, emmehän mekään mollaa sinun plattistasi.

 

Jupp3
Torstaina, 3. toukokuuta, 2007 - klo 12.10:   
Itse olen MacOS:ää käyttänyt jonkin verran, ja täytyy myöntää, että OSX oli melkoinen harppaus eteenpäin. Vihdoinkin koneessa oli vakiona kunnon shelli, kunhan sen vain löytää piilostaan. Tämä lisää helppokäyttöisyyttä ja potentiaalista softavalikoimaa huomattavasti.

Graafisella puolella vaan on edelleen se ongelma, että esim. useimpien ohjelmien asetukset on suunniteltu toimivalle systeemille. Jos/kun jokin hajoaa (isän koneella DVD-poltin vaan lakkasi toimimasta), asialle ei ylensä voi tehdä paljon mitään. Sekin ylensä auttaisi, jos saisi edes jonkinlaisen virheilmoituksen siitä, millä tasolla toimiminen lakkaa. Tällaiset ominaisuudet vaan olisivat varmaan liian vaikeita peruskäyttäjille, joten kenellekään niitä ei tarjota.

No, onnittelut siitä, jos kaikki on toiminut sulla tähän asti, toivottavasti toimii jatkossakin. Itse käytän (ja tulen jatkossakin käyttämään) Linuxia ja MorphOS:ia.

 

Odysseys
Torstaina, 3. toukokuuta, 2007 - klo 20.47:   
Jope: Ehkä tein, ehkä en. On tietysti väärin sanoa, että Linux
lahoaa. Pikemminkin KDE siinä päällä on se syntipukki, mutta
kun siinä on niin mahtavasti potentiaalia, että muita ympäristöjä
ei tee juuri mieli käyttää.

Joka tapauksessa Linux oli minulle pitkään ainoa varteenotettava
vaihtoehto Amigan jälkeen.

Jupp3: Shellin löytää kyllä helposti, jos osaa vähänkään hiirellä
kilkutella. Ja kun sen on kerran löytänyt, mikä estää raahaamasta
sitä Dockiin, josta se löytyy seuraavan kerran lähes ilmiömäisen
helposti? Itsekin sen olen sinne raahannut.

* * *

Loppujen lopuksi olen kai tullut siihen ikään, että näiden
koneiden kanssa säheltäminen ei enää innosta. Sitä kaipaa
tekniikkaa, joka palvelee minua, sen sijaan, että minä palvelisin
tekniikkaa. Tuo vanha Classic Amiga varmasti täyttää ne esiin
ryöpsähtävät hetket jolloin koen tarpeelliseksi palata
menneeseen.

En missään tapauksessa yritä olla suvaitsematon, mutta halusin
esittää yhden näkökannaan lisää keskusteluun. Ja kuten sanoin,
olen pitkän aikaa ollut erittäin antiApplemainen. Nyt oli vain
pakko kääntää palttoo toisinpäin. Tietotekniikkaan kyllästymisen
vuoksi.

 

KimmoK
Torstaina, 3. toukokuuta, 2007 - klo 22.19:   
Ubuntu skulaa edelleen.

Nyt on kaksi käyttöliittymän jumimista takana.
Jälkimmäisessä lienee bugin paikka kun laittaa user oikeuksilla koneen sammumaan. Graafinen käyttöliittymä jumahtaa. Loggasin roottina koneeseen ja laitoin shutdown. Meni hienosti alas.

Värkkäsin tuossa kamraatille MacBookkia. On se hieno. Vaihtasin acer läppärin siihen milloin vaan jos ei tartteis väliä maksaa. :)

Wintous yms. paheita oppineena OSX on outo ja kankea. Jouduin soitteleen dna asiakastukeen kun koetettiin surffata kännyllä nettiin. Kahden päivän tappelun jälkeen otin aikalisän. Uudemmilla bluetooth kykyisillä kännyköillä pitäisi mennä heittämällä nettiin.


Nyt on semmonen fiilis jotta Ubuntua voi levittää kaikkiin x86 ja AMD64 rautoihin ja sulautettuun x86 rautaan vaikkapa AROS...

Saapa nähdä miten AOS:n käy turuilla, toreilla ja tuomistumissa... :(

 

larrylotter
Lauantaina, 5. toukokuuta, 2007 - klo 16.06:   
Odysseus: jep, jep, minäkin vaihdoin mäkkiin kun alkoi
kyllästyttää laitteiden kanssa käytävä ainainen sota, sitä varten
minulla on amiga, jos haluan säätää ja rassata :D

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: