Mikä MacOS X:ssä on mielestäsi parast...

Saku-foorumi » Vapaa sana » Viestit 2005 » Viestit 09/2005 asti » Mikä MacOS X:ssä on mielestäsi parasta ? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

TSK
Keskiviikkona, 8. kesäkuuta, 2005 - klo 21.54:   
Jos olet joskus käyttänyt Mac OS X-käyttöjärjestelmää tai erityisesti Tiger-versiota niin mitkä asiat siinä ovat erityisesti viehättäneet ? Vai onko siinä oikeasti mitään erityisen edistyksellistä ?

 

TSK
Keskiviikkona, 8. kesäkuuta, 2005 - klo 22.04:   
Mitä mieltä olette dashboardista tai spotlightista ? Pitäisikö AmigaOS/MorphOS:llä olla vastaavat jutut ?

 

itix
Keskiviikkona, 8. kesäkuuta, 2005 - klo 23.34:   
Olen yliopistolla käytellyt hiukan. Ihan ok, mutta Safari on aika hidas. Voi olla ettei kone ollut ihan tehokkaimpia. Jotkut graafiset kikkailut tuntuivat hiukan amatöörimäisiltä vaikka niissä olikin selkeä funktionaalinen tarkoitus.

Jälkivaikutelma on että käyttöjärjestelmässä on hyviä oivalluksia. Ei kuitenkaan minuun makuuni.

 

JPQ
Torstaina, 9. kesäkuuta, 2005 - klo 0.31:   
TSK: mitäs nuo on ? ja sitten sanon pitäisikö.

 

TSK
Torstaina, 9. kesäkuuta, 2005 - klo 0.42:   
Ne jotka ei tiedä mistä on kyse niin käykääpä katsomassa täältä !

 

itix
Torstaina, 9. kesäkuuta, 2005 - klo 1.05:   
Applella on markkinointikoneisto kunnossa. Vai mitä sanotte tästä:

"Mac OS X Tigerin 64-bittisten ominaisuuksien avulla voit kehittää ja käyttää uusia 64-bittisiä ohjelmia, jotka käsittelevät jopa 4 miljardia kertaa enemmän muistia kuin 32-bittiset ohjelmat." (linkki)

Pakko myöntää että Dashboard ja Spotlight vaikuttavat herkullisilta. Mutta en ole aikaisemmin huomannut niiden olemassaoloa (eli lähinnä surffailuun on tullut käytettyä).

 

JPQ
Torstaina, 9. kesäkuuta, 2005 - klo 1.17:   
Spotlight on ok tuo toinen melkoturhaa höttöä käyttiksen vakio-osana.

 

Marq
Torstaina, 9. kesäkuuta, 2005 - klo 1.21:   
Unix-softien saatavuus höystää mukavasti OS X:n natiiviohjelmien tarjontaa. Systeemi on nykyään vakaa ja kameroiden/usb-muistien/ym. kanssa ei tarvi tusata, törkkää porttiin vaan. Ikonit ja muu ulkoasu ovat huoliteltuja.

 

JPQ
Torstaina, 9. kesäkuuta, 2005 - klo 7.51:   
Marq: tuo siinä kiinnostaa toki myös ja ihan oikea komentorivi toisin
kuin Windowsissa. Ja ulkonäöstä samaa mieltä vaikkakin turhan vähän
sille voi mitään tarviiko ? joskus on syitä jolloin tarvii.

 

Janne
Torstaina, 9. kesäkuuta, 2005 - klo 9.03:   
MacOS X:ssä on kivoja ominaisuuksia useita joita kaipailen Windowsissa töissä expose, dashboard, spotlight... viimeksi mainittua en kotona hirveästi käytä kun harvemmin haen tiedostoja siellä, mutta työkoneella se olisi unelma! Exposeta kaipaa töissäkin, F11 tulee aina välillä painettua. :) Dashboardia olen kotona oppinut käyttämään, sillekin olisi tarvetta.

Kivaa on myös vakaus, itse pidän ulkonäöstä ja useimmista graafisista siirtymistä (on niillä usein kuitenkin myös käytettävyyttä parantavaa vaikutusta, ei vain eyecandya), mutta aika samanlaisiin juttuihin Maccia käytän kuin Windowsiakin. Se on sisustuksellisempi ja jotenkin omalla tavalla persoonallisempi, joten sopii kotiin.

 

JPQ
Torstaina, 9. kesäkuuta, 2005 - klo 11.53:   
Janne: Windows ei voi olla persoonallinen jos olisi niin käyttäjiä
olisi enempi.:) Tosin persoonallinen käyttis on aina enempi tai
vähempi vähemistö käyttis sanon minä.

 

Jon
Torstaina, 9. kesäkuuta, 2005 - klo 12.21:   
Marq: jep, ihan hyviä kokemuksia Macistä. Tökättiin kaverin PowerBookin DV-kamera kiinni ja muutaman sekunnin päästä kuvaukset olivat kovalevyllä. PC:ssäni tämä ei ollut koskaan niin helppoa ja MS:n kaatuva MovieMaker on kyllä huono vitsi.

 

Jani Kuituniemi
Torstaina, 9. kesäkuuta, 2005 - klo 13.42:   
Meillä on iBook jossa on MacOS X 10.3 (Panther) ja Mac Mini jossa on MacOS X 10.4 (Tiger). Lisäksi joskus tullut palvelinkäytössä käytettyä MacOS X 10.1:sta dual G4/450 koneella.

Noita käyttäneenä huomio on kiinnittynyt lähinnä :

1. Asiat yleensä vain toimivat ilman sen ihmeempää säätämisen tarvetta.
2. Ohjelmien asennus on helppoa, poisto sen sijaan v*ttumaisen vaikeaa (ohjelmissa ei yleensä tunnu olevan uninstalleria).
3.Käyttöliittymä toimii ihan nopeasti ilman kummempia takkuiluja.
4. bootti aikakin on siedettävä.
5. Ulkonäkö on ihan jees, vähän kliininen toisinaan, mutta parempi se kuin sellainen julmettu karkki-teema.
6. Jotenkin muistuttaa AmigaOS:aa yleis-olemukseltaan siinä mielessä että :
7. Asiat voidaan tehdä joko wizardien kautta tai (silloin kuin wizardit ovat joustamattomia tai eivät vain anna tehdä jotain)..
8. ..tehokkaasti UNIX shellista (komentoriviltä)
9. ANSI C standardin mukaiset softat kääntyvät sorsista melko näppärästi, useissa on jopa 'configure':lle suoraan MacOS X targetti
10. Ei ole vielä parin kk:n aikana kaatunut kertaakaan (kone päällä 24/7)
11. Dashboard on ihan hauska, varsinkin osa widgeteista on ihan hupaisia tai jopa hyödyllisisiä
12. Exposen idea ei oikein ole minulle selvinnyt. En näe sitä kovin hyödyllisenä jollekin joka on tottunut seikkailemaan ikkunoiden kanssa plus että kun en pidä useaa ikkunaa auki. Laitan yleensä ohjelmat joita en juuri sillä hetkellä tarvitse mutta jota en halua sulkea sinne alapalkkiin ikoneiksi (a la AmigaOS)
13. Safari on ihan hauska ja toimiva, mutta Operaa tulee pääasiassa käytettyä (ihan ostettu lisenssi)
14. Spotlightia en käytä, yleensä kun tiedän missä kansiossa ja millä levyllä ne tiedostot ovat. Mielestäni noin periaate tasolla ihan mielenkiintoinen ajatus, mutta käyttökelpoisuudesta en niin tiedä.
15. MacOS X leikkii melko kiltisti suoraan perus-asennuksena muiden koneiden kanssa (Win, *NIX) joten tiedostojen jako yms lähiverkon hyöty touhu käy näppärästi.
16. Monista Open Source sekä kaupallisista softista joita tulee koulun ja työn takia käytettyä löytyy kivasti suoraan MacOS X versio, joten eri ohjelmien tiedostoformaattien kanssa harvoin tulee ongelmia.

Tuossa nyt noita päälimmäisiä ajatuksia.

 

TSK
Perjantaina, 10. kesäkuuta, 2005 - klo 2.27:   
Kuinkahan paljon Amigan softat pistää kaikkea oheistietoa tiedostoihin mukaan ? Eli kuinka helppoa tommosen spotlightin tapasen tekeminen olisi Amylle ? Ainakin kaikkien softien pitäisi tukea tuommosta yhtenäistä järjestelmää ?

Sitten tosta dashboardista. Itse en ainakaan kaipaa tommosta erillistä kakkostyöpöytää vaan mun mielestäni noi kaikki pikkuohjelmat sais olla tässä samalla työpöydällä kuin kaikki muukin sälä. Amigassahan tolla ei ole niin suurta väliä koska isommat ohjelmat saa omalle ruudulleen. Sitten mitä katselin siitä Applen demosta niin suurin osa niistä widgeteistä näytti netistä löytyvää tietoa. Eli Aminetistä löytyvällä parilla pikkusoftalla (HTTPJ ja SimpleHtml) ja kirjoittamalla parin rivin pikkuskriptejä saa samanlaisia pikkuohjelmia aikaiseksi läjäpäin pikkuvaivalla. Tosin ei yhtä fantsun näköisiä mutta kuitenkin. Ja pari kivaa pikkusoftaa löytyy ainakin OS4Depotilta eli Limpidclock ja Wet.

Ja ei kai niiden fantsujen graafisten efektien toteuttaminenkaan mahdotonta olisi siis semmoiselle jolta löytyy asiasta tarpeeksi kokemusta ennestään.

 

JPQ
Perjantaina, 10. kesäkuuta, 2005 - klo 3.26:   
TSK: mitä tarkoitat oheistiedolla niin voin tarkemmin sanoa mitä tieädn asiasta.

 

TSK
Perjantaina, 10. kesäkuuta, 2005 - klo 4.28:   
JPQ: No esim. vaikka kuvan sisällä on tarkka tieto siitä millä kameralla se on otettu jne.

 

jPV
Perjantaina, 10. kesäkuuta, 2005 - klo 12.53:   
Amigallahan monet softat pistävät kaikenlaista tietoa tiedoston kommenttikenttään. Erityisesti pidän siitä, että nettisoftat (selaimet, irc-clientit, ftp-clientit jne) pistävät kommenttikenttään tiedon mistä kyseinen tiedosto on peräisin. Monenmonituista kertaa on päässyt paljon helpommalla katsomalla kommentista mistä jonkun tiedoston saa... googlella etsimisen tms sijasta.

 

Jani Kuituniemi
Perjantaina, 10. kesäkuuta, 2005 - klo 13.10:   
Amigallahan ainakin esim. IFF tiedostoissa on ensimmäiset tavut "ILBM" (tjsp) joista käyttöjärjestelmä tietää sen olevan IFF-muotoinen kuva. Ajattele vaikka Multiview:iä ja datatypejä. Jos sinulla on sopiva datatype niin voit katsella Multiview:llä ihan mitä tahansa. Toimii käsittääkseni pitkälti samalla tavalla, eli Multiview kurkkaa tiedoston alkuun ja päättelee mitä datatypeä yrittää käyttää sen avaamiseen.

Ältsin kätsyä :) Pidän itse myös tuosta kommentti-kentän käytöstä netti-ohjelmien kanssa. Kätevää kun siellä lukee keneltä se on saatu (DCC) tai mistä haettu noin muuten (WWW/FTP).

 

JPQ
Perjantaina, 10. kesäkuuta, 2005 - klo 13.50:   
jPV: tuosta minäkin pidän ainoa vaan 80merkinkomentit on hieman lyhyitä...

 

Jani Kuituniemi
Perjantaina, 10. kesäkuuta, 2005 - klo 15.45:   
JPQ: no eihän sinne ole tarkoitus elämän tarkoitusta alkaa sepustamaan :D Kyllä omasta mielestäni 30 merkin tdsto-nimi plus 80 merkin comment-kenttä on enemmän kuin riittävä :)

 

jPV
Perjantaina, 10. kesäkuuta, 2005 - klo 16.15:   
Toki 107 (tjsp) merkin tiedostonimet nykyisillä filesysteemeillä.

 

TSK
Perjantaina, 10. kesäkuuta, 2005 - klo 17.26:   
Mä nyt hain tällä keskustelulla vertailua tohon mitä kaikkea Applen webbisivuston mukaan sillä spotlightilla voi hakea kontrastina kuinka Amigaan sais samanlaisen toiminnon helpoimmin ja nopeimmin värkättyä. Ilman että itse käyttöjärjestelmään tarvittaisiin mitään muutoksia.

Minä pistän aina musiikkiin pelkän kappaleen nimen tiedostonimeksi ja esittäjän tonne filenoteen. Sitten mä tein pikkuohjelman joka listaa kaikki tiedostot joiden filenotesta löytyy annettu hakusana. Eli tietyn artistin esittämä musiikki on helppo löytää. Samalla tavalla tosiaan löytyy nopeasti myös kaikki tietyltä sivustolta ladattu materiaali. (Jos muistaa sen sivuston koko nimen polkuineen ulkoa !) Jokerimerkkien käyttö siihen softaan pitää vielä lisätä. (Pöh sille että keksin sen vasta nyt.)

 

Odysseys
Perjantaina, 10. kesäkuuta, 2005 - klo 23.33:   
Pantheria tuossa olen sivulla käytellyt, mutta
täytyy sanoa, että on se älytön käyttis. Tulee
mieleen, että se on tehty idiooteille, jotka
tahtovat asioiden olevan valmista omppuhilloa. En
pidä. _Minun_mielestäni_ KDE kävelee mennen
tullen niin MacOS X:n, kuin winXP:nkin yli. Ja
saat itse päättää miten asiat toimivat, tai miltä
haluat niiden näyttävän. XP:tä usein haukutaan
käyttäjän aliarvioimisesta, mutta mitä sitten
tekee mac X? Vetää niin alta lipan että huh huh!
Ja silti juuri kukaan ei kritisoi... Voi
voitettuja...

 

Jani Kuituniemi
Lauantaina, 11. kesäkuuta, 2005 - klo 0.30:   
KDE *EI* ole käyttöjärjestelmä. Loppuun tuosta kommentista en edes tartu.

 

Odysseys
Lauantaina, 11. kesäkuuta, 2005 - klo 9.56:   
Jani Kuituniemi: Totta. KDE ei ole
käyttöjärjestelmä, vaan graafinen
käyttöympäristö, joka on _mielestäni_
huomattavasti mukavampi ja notkeampi kuin XP:n
tai MacOS X:n vastaavat. Tämä siis
tarkennukseksi. KDE:hän on saatavissa usealle eri
käyttöjärjestelmälle.

 

Jani Kuituniemi
Lauantaina, 11. kesäkuuta, 2005 - klo 12.43:   
KDE:hän on se Windows-maailmasta Linuxiin siirtyjien ykkösvalinta siksi, että se muistuttaa hyvin paljon Windowsia. Ikkunat ovat samanlaisia, lähes samat painikkeet samoissa paikoissa, defaultti värimaailma on kuin Windowsista konsanaan..

No, tartunpa hiukan kuitenkin -- MacOS X, kuten aiemmatkin MacOS:t, on tehty ihmisille, jotka eivät tiedä tietokoneiden sielunelämästä juuri mitään ja jotka useimmin eivät edes halua tietää enempää kuin on pakko voidakseen tehdä sillä tietokoneella sitä mitä haluavat.

Siksi nuo Wizardit. Ne on tehty juuri siksi, että niiden avulla sen pakko-pullan vääntö minimalisoituu ja saadaan mahdollisimman helpoksi. Ihan samalla tavalla noita Wizardeja on Windowsissa, ja Linuxissakin nykyään, joka distribuutiossa. Se, että ne ovat siellä ei tarkoita, että niitä olisi jotenkin pakko käyttää - paitsi Windowsissa.

Linuxissa on komentorivi jossa voit käydä 'vi':llä editoimassa configuraatio-tiedostoja käsin saman asian aikaansaamiseksi.. Ihan niinkuin MacOS X:ssäkin on. Kukaan ei käske käyttämään niitä Wizardeja, jos niistä ei pidä. Toisinaan on jopa ihan oikeasti pakko tehdä joitain asioita komentoriviltä koska Wizardit eivät taivu ihan kaikkeen.

Aliarvioiko siis mielestäsi myös esim. Linux käyttäjiään tarjoamalla noita Wizardeja? Usko pois, ne on olemassa vain siksi siellä, että elämä olisi helpompaa jos ei halua niitä teksti-tiedostoja editoida tai jos ei halua ymmärtää asiasta enempää kuin "laita raksi kohtaan x".

 

Odysseys
Lauantaina, 11. kesäkuuta, 2005 - klo 20.53:   
Hmm.. Mielestäni nyt kyllä missasit sen ytimen.
KDE:stä saa muokattua ihan sellaisen, kuin itse
haluaa. käytten guita, tai komentoriviä. Sen ei
ole _pakko_ näyttää windowsilta, eikä sen ole
_pakko_ näyttää MacOS X:ltä. Ja käyttäytymiseen
pätee samat säännöt.
Korostan edelleen, että alunperin kysyttiin omaa
mielipidettä asiasta. Noh, minun mielipiteeni on
se, että en pidä MacOS X:stä ja että minun
mielestäni KDE on sujuvin ympäristö mitä olen
käyttänyt. Lisäksi Macille kaikki maksaa. Paljon.
Laitan ne rahat mieluummin uuteen Amigaan.

 

itix
Sunnuntaina, 12. kesäkuuta, 2005 - klo 23.12:   
Odysseys:

"XP:tä usein haukutaan käyttäjän aliarvioimisesta, mutta mitä sitten tekee mac X? Vetää niin alta lipan että huh huh!"

Noh... et ilmeisesti koskaan ollut helpdeskinä ;)

TSK: Tuo Spotlight ei ole muuta kuin "ainoastaan" kehittynyt tiedostojen hakuohjelma. Ei varsinaisesti vaativa toteuttaa mutta Apple tekee sen tyylillä.

 

JPQ
Sunnuntaina, 12. kesäkuuta, 2005 - klo 23.58:   
Jani Kuituniemi: no ne ftp/www polut vaan joskus leikkaantuu ikävästi
muutenhan 80 merkkiä toki riittää joskus kyllä 30merkin tiedoston
nimet loppuu kesken...

 

Zero
Maanantaina, 13. kesäkuuta, 2005 - klo 0.30:   
Siirryin Mac-käyttäjäksi sen takia että halusin lopettaa turhan
säätämisen. C64->Amiga->DOS 6.22+W3.11->W95->W98-
>WME->W2K->WXP ketjun jälkeen halusin kannettavan koneen,
ja Mac houkutteli ulkonäöllään. Ostin edullsen iBookin siinä
mielessä että ei ole suuri sijoitus hukkaan jos niin käy etten pidä
Mac-maailmasta, aiempaa kokemusta kun ei juuri ollut.

Huomasin kuitenkin jo parissa kuukaudessa että kovalevyni
osiointi Linuxia varten oli turha, OS X osoittautui sen verran
mukavaksi järjestelmäksi, etten Linuxia koneeseen ehtinyt
asentaa. Kaikki toimii suoraan, mutta tarvittaessa myös homman
voi tehdä niin kuin itse haluaa komentoriviltä. Harkitsin
ostovaiheessa hetken myös AmigaOnea ja Pegasosta, mutta
sovellustarjonta vei Macille, enkä ole katunut.

En ole missään vaiheessa ollut mikään tietyn koneen
intohimoinen fani, eikä Intelin prosessoreihin siirtyminen ole
mielestäni mikään kauhukuva. Ennemmin näen sen positiivisena
asiana kun ohjelmien ja pelien portattavuus helpottuu.

Tigeria en ole ostanut koska en ole sille vielä keksinyt käyttöä
itselläni. Pidän tiedostoni niin hyvässä hierarkiassa pitkän
kokemuksen myötä, ettei niiden löytämisessä tule ongelmia.
Niinpä Spotlight ei ole se asia jonka takia päivittäisin. Dashboard
on jo mielenkiintoisempi. Kunhan iSync alkaa tukea puhelimiani,
voi päivitys tulla jo ajankohtaiseksi, mutta ei vielä.

Exposé, joka on jo Pantterissa, on sitä vastoin erittäin paljon
käytössäni. Varsinkin pienellä näytöllä se tuo paljon "lisätilaa"
kun avoinna olevat ohjelmat ja tiedostot löytyy yhdellä
hiirenklikkauksella.

 

TSK
Maanantaina, 13. kesäkuuta, 2005 - klo 19.56:   
itix: >TSK: Tuo Spotlight ei ole muuta kuin "ainoastaan" kehittynyt tiedostojen hakuohjelma. Ei varsinaisesti vaativa toteuttaa mutta Apple tekee sen tyylillä.

Joo tiedän.

 

Thematic
Maanantaina, 13. kesäkuuta, 2005 - klo 21.27:   
TSK: zdir sisältää hyvän kommenttien etsimistoiminnon, ja on muutenkin oivallinen.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: