Mitä mieltä amigisti linuxista?...

Saku-foorumi » Vapaa sana » Viestit 2005 » Viestit 06/2005 » Mitä mieltä amigisti linuxista? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Mikkihii
Maanantaina, 6. kesäkuuta, 2005 - klo 1.17:   
Kun täälläkin on näköjään on alettu vetään linuxia mukaan väittelyihin...

Mitä mieltä perus-amigisti (mikä se on?) on linuxista? Omalla PC:llä on jo pitemmän aikaa ollut WindowsXP ja Linux (Ubuntu). Windowsin puolelle tulee bootattua enää todella harvoin. Välillä kyllä tekee mieli heivata jompi kumpi h**ve**iin koneelta, mutta kummallekin löytyy käyttöä. Paras ratkaisu olisi varmaan erillen kone kummallekin.

Jotenkin vähän tuntuu että Linuxia haukutaan hirveästi, edes kunnolla kokeilematta sitä. Eihän se tietenkään amigan veroinen ole. ;)

Linux toisaalta on hirveän sekainen, verrattuna amiga-OSsiin. Mutta eipä löydy window$-puolen viruksiakaan.

Mikä tämän kirjoituksen pointti oli? En tiedä väsyneenä yövuorossa tulee mietittyä kaikenlaista turhaa. =D

 

itix
Maanantaina, 6. kesäkuuta, 2005 - klo 1.58:   
No jaah. Aluksi tuntui että se on kasa p*skaa (siis desktoppina). GNOME ei tyydyttänyt ja Mozilla oli hidas eikä näyttänyt edes irc-galleriaa oikein. Sittemmin GNOME kusahti ja kokeilin KDE:tä joka oli juuri se "oikea". Käyttöliittymä on ehkä karumman näköinen mutta Konqueror ja työpöydän asettelu tuntui oikealta. Kyllä kun löytää itselle sopivat ohjelmat alkaa Linux maistua kelle tahansa :)

 

Piru
Maanantaina, 6. kesäkuuta, 2005 - klo 2.28:   
Käytän linuxia (Debian GNU/Linux unstable) lähinnä ssh yhteyden läpi MorphOSista, ehkä joka toinen kuukausi käytän X:ää, yleensä Xamin läpi.

Olen ihan tyytyväinen Linuxiin, se reitittää kunnon iptables palomuurin kera, hoitaa NATin (dhcpd:n kera), ja siellä pyörii webserveri, mainosfiltteri (privoxy), irc bouncheri (muh) ja ircii clientit ym. Sähköpostit tulee myös tuonne fetchmail:lla, spammi filtteröidään procmail + spamassassin combolla. Luen myös sähköpostit Linuxissa Pinellä. Tuolla koneella pyörii myös btdownloadcurses aika usein.

Kone on Pegasos I april2, 750CXe@600, 1,2GB muistia ja 80GB kiintolevy. Näytönohjaimena Radeon 9200SE, toisena verkkokorttina RTL8139.

p@peg1:~$ uname -a
Linux peg1 2.6.11-pegasos #1 Sun May 15 04:31:35 EEST 2005 ppc GNU/Linux
p@peg1:~$ cat /proc/cpuinfo
processor : 0
cpu : 750CXe rev 3.1
temperature : 42-44 C (uncalibrated)
clock : 601MHz
revision : 51.17 (pvr 0008 3311)
bogomips : 1200.12
machine : CHRP Pegasos



Mielestäni eri käyttöjärjestelmiä on aika turha verrata toisiinsa, ainakaan niin erilaisia järjestelmiä kuin AmigaOS ja vaikkapa Debian GNU/Linux. Työkalu työtehtävän mukaan. En ikinä voisi edes kuvitella käyttäväni tuohon reititin ym. serveritehtävään AmigaOS tai Windows käyttöjärjestelmäistä konetta.

 

JPQ
Maanantaina, 6. kesäkuuta, 2005 - klo 3.04:   
Piru: entäs MorphOS järjestelmäistä ? se on ainakin nykyään ikävän epävakaa (AmigaOS on vakaampi mulla ainakin siis AmigaOS3.9 ja MorphOS1.4.4 vertailussa tosin voihan se sovelluksetkin olla mutta täysin en usko...) siihen nähden mitä aikoinaan lukemiini foorumi juttuihin nähden luulin (On se silti aika vakaa mutta luulin ehkä 30% vakaammaksi).:) ja siinä olet oikeassa Työkalu työtehtävän mukaan. Sitähän minä olen yrittänyt aikaisemminkin tuoda asiasta ilmi.

 

TSK
Maanantaina, 6. kesäkuuta, 2005 - klo 5.03:   
Käyttelin puoli vuotta Debiania tällä AmigaOnella niin kypsyin Linuxiin täysin. Ei enää ikinä kiitos. Mutta voi olla että jos pyörittelee kaiken maailman palvelimia pilvin pimein ja jaksaa virittää ja säätää käyttistään huonojen käyttöliittymien kanssa niin kai se semmoseen menee sitten. Itse asiassa voi olla että pitäis testata Linuxia kunnolla vielä x86-systeemissä ja mielellään jotain pitkälle valmiiksi viritettyä distroa niin ehkä kannattaisi arvostella sitä vasta sen jälkeen.

 

jPV
Maanantaina, 6. kesäkuuta, 2005 - klo 10.15:   
Mjaah.. hirvee bloattihan se Linuxikin on nykyään :). Hyvät ja huonot puolensa kuten muillakin käyttiksillä. Mitä nyt äkkiseltään tulee mieleen, niin tietty hyvinä puolina vakaus, puhtaus kaiken maailman M$-puolella tavattavista pörriäisistä, palvelinominaisuudet jne. Miinuksena se on kuitenkin nykyisin aika raskas desktop-koneena, kuitenkin jotenkin sekavan tuntoinen, henk. koht en oikein pidä sen tarjoamista gui-vaihtoehdoista.. ja vaikka nykydistroista asentuukin suht helposti valmis ympäristö, niin aika hankala systeemi se on kuitenkin tavallisille tallaajille, joille kone on vaan välttämätön paha eikä löydy kiinnostusta kummempaan perehtymiseen.

Itselläni löytyy Pegasoksesta sekä Debian että MorphOS. Debian on lähinnä varalta, jos sattuu tarvitsemaan Open Officea tai javan osaavaa selainta. Windows-koneesta sentään pääsi eroon lopullisesti, kun pisti ton Debianin Peggyyn :)

Muiden koneille olen asennellut erilaisia distroja... Fedora Corea ja Ubuntua jne... mutta jotenkin toi perus-Debiani tuntuu selkeimmältä ja ongelmattomimmalta.

JPQ: Mulla MorphOS 1.4.5 (ja aiemmatkin) on ollu vakaa. Ei ole päivittäisessä normaalikäytössä kaatunut aikoihin. Selkeästi vakaampi kuin a1200 OS3.9:n kanssa. Kyllähän sen joidenkin epämääräisten vanhojen Amigasoftien kanssa saa buuttikuntoon, mutta harvoin se silloinkaan kokonaan jumissa on. Mutta kun toimiviksi todettuja softia käyttelee, niin hyvin harvoin siinä mitään sattuu.

 

Joanna
Maanantaina, 6. kesäkuuta, 2005 - klo 10.56:   
Mielestäni Linux on servereissä/routeriessa/tulostinpalvelimena yms. aivan kelvollinen systeemi. Meillä oli jo 68k Amiga-aikaan semmoisia (alkaen noin 20Mhz 386-koneesta joka ajoi slackwarea) ja ne ovat aina hoitaneet hommansa ok.

Toisaalta... Koskaan *EN* ole oppinut pitämään Linuxista (tai muusta Unix variantista, kuten solaris, hpux, *bsd) työpöytäkäyttiksenä.. Tunnustan että vika voi osin myös olla minussa itsessäkin kun en ole jaksanut säätää/testata n+1 ikkunamanageria ja muuta himputinta että saisin siitä mieleisen.

Eli, ehkä jonain päivänä kun tulee eteen tilanne että syystä tai toisesta juodun luopumaan nykyisestä systeemistäni.

 

Seppo
Maanantaina, 6. kesäkuuta, 2005 - klo 11.49:   
Käyttelin Debianin unstable-distroa AmigaOnessa vajaan vuoden ennen OS4 Pre-Releasen julkaisua, eikä minulla oikeastaan mitään pahaa sanottavaa Linuxista ole. Toki minulla on useamman vuoden Unix-kokemus takana, joka varmaan auttoi alussa, mutta siitäkin huolimatta mieleen jäi käyttiksen vakaus, kohtuullisen näppärä graafinen työpöytä (KDE) ja se mukava 'vallan tunne' (minä olen pomo, ei tietokone) :)

Negatiivista oli lähinnä se, että tuon unstable-distron sai joskus solmuun vain päivittämällä käyttiksen verkon yli, joskus siihen riitti jonkun ohjelman päivitys. Homma yleensä korjaantui uudella päivityksellä, mutta kyllä niissä silti tuli välillä kylmiä väreitä selkäpiihin. Stable-distron kanssa ei varmaan olisi ollut vastaavia tilanteita, mutta kun jotkut tärkeät ohjelmat löytyi vain unstable-osastolta...

Summa summarum - jos minun täytyisi joskus AmigaOS:ista luopua, niin taitaisi Linux olla meikäläiselle se sopivin korvike.

 

KimmoK
Maanantaina, 6. kesäkuuta, 2005 - klo 12.36:   
Linux tuntuu hankalalta, isolta ja raskaalta, mutta paljon muuta "haukuttavaa" siinä ei liene.

"työkalu tarpeen mukaan" on juurikin homman pointti.

Ja Wintousin ainoa "pelastus" on ne työkalut. muutoin tuskin olisi ainoatakaan käyttäjää redmondin ulkopuolella.

 

JPQ
Maanantaina, 6. kesäkuuta, 2005 - klo 12.56:   
jPV: mulla jopa superbundle fxpaint kaatuu aika usein ja
SimpleMail0.23 (ainakin 0.27 on pahempi) joka on ainoa ratkaisu
mailaukseen jos arkisto on sen tekemä ja siihenhän siirryin
Classic Amigalla kun kovis ongelma tuli ja uusi YAM ei saanut vanhan
arkistoa auki enään. ja muistitesti sanoo muisti on ok ja muutenkin
näppituntuma on että ongelma on sovelluksissa tai sitten käyttiksessä
mutta kun saman tason koodilla tehdyt softat toimii Classic Amigassa
ok se pistää miettimään.:)

 

JPQ
Maanantaina, 6. kesäkuuta, 2005 - klo 12.57:   
jPV: Unohtui jopa ImageFXässä kohtia jotka jumahtaa.:( ja eräät kohdat
ainakin eilen jopa bugitti ja pahasti tosin tämä bugitus on softassa
eikä MorphOSissa sanoisin kuten tuo jumahduskin mitä ilmeisemmin.

 

The Real J.
Maanantaina, 6. kesäkuuta, 2005 - klo 14.06:   
Omasta taloudesta löytyy tornitettu A1200 060/50/64Mb Voodoo3:lla, sekä Linux-PC. Nykyisin tulee aika harvakseltaan käytettyä Amigaa ja suurin osa tietokoneilusta tulee Linukan puolella. Alunperin koneessa oli valmisasennetty WinXP (yöks!) mutta erään matoinfektion jälkeen se alkoi sekoilla kybällä, joten heitin koneeseen Linukan (SuSE Personal 9.0) tilalle enkä ole katunut. Ainoa missä tuo Winukka voittaa on pelien käytön helppous kun jostain syysta ei tunnu onnistuvan 3D-kiihdytyksen saaminen toimintaan Linukassa ja ilman sitä ei uudempia pelejä voi pelata.

Itse pidän tuosta kovasti, tosin käytän sitä lähinnä graafisella puolella KDE:n kautta. Konsolia tulee käytettyä lähinnä kun haluaa pelata ADOMia.

 

jPV
Maanantaina, 6. kesäkuuta, 2005 - klo 15.00:   
JPQ: Mikä versio sulla on fxpaintista? Mulla on 2.02 (fxPAINT20_Upd202R2.lha) ja se ei ole kaatunut kertaakaan. En toisaalta ole tehnytkään sillä mitään isompaa. Jotain pientä kuvankäsittelyä ja digikuvien käsittelyä.

Simplemailia en ole kokeillut, pitäisi testata joskus. ImageFX:llä ainoastaan testi, että se lähtee päälle..

 

JPQ
Maanantaina, 6. kesäkuuta, 2005 - klo 15.23:   
jPV: Superbundlen versio ja onkohan siihen päivitystä tullut viime katsoman.
PS. ImageFX on kyllä vakaa kuin kivi (no FXPaintLitekään ei kamalan epävakaa ole mutta tosiaan SimpleMail,SongPlayer (Molemmat kaatuu joskus järjettömistä syistä) ja muutama muu kuten UNRAR3.20 (unrar3 ei nykyään edes halua purkaa sitä pakettia) jämähtää eräällä paketilla lisäksi MorphOS jämähtää liian usein kokonaan kun Classic Amigalla riittää että vaikkapa Sähköposti sovelluskaatuu eli saattaa silti tehdä vielä eräät toimenpiteet vaikka laittaa kuvan talteen jos sitä käsittelee sivussa ettei se ole menetetty kun koko käyttis menee...) normaali jutuissa mutta esim. se on noloa kun joskus vahingossa painan Render nappia niin se kaatuu mutta vielä nolompaa on ettei ainakaan eilen RGB värimallin sliderit toimineet oikein asteikotkin oli väärät eli ihan kuin YUV tai YIQ mallin asteikot eli jotain G kanavan tilalla jotain -151 - 153 eikä 0-255. joten kuten tiedätte 255,153,0 ei näytä 255,255,0 väriltä pahempi selittää ongelmaa joka on omituinen. Tosin en tiedä onko morph1.4.4 päivitys syyllinen tuskin sentään.:)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: