Winwoewoe & itku

Saku-foorumi » Vapaa sana » Viestit 2005 » Viestit 06/2005 asti » Winwoewoe & itku « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

KimmoK
Keskiviikkona, 18. toukokuuta, 2005 - klo 16.52:   
Reality check, hommat pelaa töissä kuten ennekin.

W2000 antaa bluescreenejä (jopa koneiden idlatessa).
M$ sovellukset kieltäytyvät tallentamasta, ne joko kaatuvat ilman virheimoitusta tai virheilmoituksen kanssa.

Myöskään wordin customize ei enään onnistu, jos lisään toolbariin nappulan, wordi kaatuu joko namiskoita klikatessa tai sovellusta suljettaessa (yrittää tallentaa asetukset).

Ja kun yrittää hermojaan lepuuttaa CD playerillä, niin ei siinäkään pause/play napit toimi.

Jne jne...

Laatua, taattua laatua ja luotettavutta a la x86 & M$.

Luulis että mitä vanhempi on rauta niin sen paremmin ois ajurit saatu toimimaan, mutta niin ei ole. Esim 600Mhz Compaq koneet on jo jouduttu romuttamaan koska NT4:n jälkeen ei stabiileja emolevyn ajureita enään ole.

Kesällä tulee XP asennukset, riemut varmaan senkus paranee. Vanhat raudat ei enään taivu & lisää ehjiä koneita menee sylttytehtaalle.

Kotiin kun laitoin UAE läppärin & sain sen mukana XP:n, voin todeta että esim explorer näyttää kaatuvan entistäkin herkemmin ja Sempron3000+ tahmaa XP:llä siinä missä Duron800 W2000:lla...
... ja duron on sentään ilman kovalevyn DMA:ta.

(on se läppäri kuitenni esim. linpack testissä 3x nopeanpi kuin se Duron, ja piirun verran nopeanpi kuin työpaikan 2.6Ghz Delli pöytäkone ...)

 

KimmoK
Torstaina, 19. toukokuuta, 2005 - klo 8.42:   
heh...

Siniset ruudut paistaa koneissa kun aamulla tulee töihin.

Joku mörkö kaataa koneet yöllä?

 

Palle
Torstaina, 19. toukokuuta, 2005 - klo 8.49:   
Trolli taidat olla. Tai sitten keskimääräistä huomattavasti epäonnekkaampi yksilö.

 

Ibe U
Torstaina, 19. toukokuuta, 2005 - klo 10.38:   
Juu Mulla uptime Windows XP:llä nyt melkein kuukauden kotona, välissä on jopa asennettu muutama ohjelma ja pelailtu Half lifeä.

Muistin määrä? Onko tiedosto järjestelmät missä kunnossa?

Mitä prosesseja pyörii, onko oikeassa ala laidassa kuinka paljon kaikkea, käynnistä valikon Käynnistuys osassa?

 

Esa Haapaniemi
Torstaina, 19. toukokuuta, 2005 - klo 13.01:   
Minä kyllä luulen, että Kimmon ongelmana ovat NOKIAn tiukaksi vedetyt turvallisuusmääräykset, kun taas M$ on erikoistunut jakamaan kaikki tiedostot kaikille asiattomillekin. M$ ei pysy pystyssä, jos kaikki turvallisuusaukot suljetaan, sillä niiden varassahan tuo on koko käyttis.

 

KimmoK
Torstaina, 19. toukokuuta, 2005 - klo 13.19:   
En varmaankaan ole epäonnekkaampi. Kiinnitän vain huomion.

Minulla ei ole bluescreeniä tullut vähään aikaan, mutta työkavereilla näkyy nuita tulevan. Vaikka niillä on esim työpaikan läppärirauta uudempaa kuin minulla (bluescreeneja kuitenkin useilla eri IBM malleilla). Mutta siis myös desktop koneet pyllähtelee silloin tällöin.

Kaikilla on keskitetyn ylläpidon asentamat perussoftat ja päivitykset, eikä kaikilla (minullakaan) ole admin oikeuksia koneelle, jos ei niitä erityisesti johonkin tarvitse.

Minulla just tällähetkellä on tuossa boxi että Outlook on accessoinut luvattomia muistiosoitteita .... ehkä mulla oli jutut tallennettuna, ehkä ei.
Mun ongelma on että kaikki M$ tauhka kaatuu kuin heinää. (1.5 vuotta vanha DELL 512M RAM, 4 vuotta vanha IBM thinkpad) Boottasin koneen aamulla ja ajan vain yhtä sovellusta kerrallaan, mutta ei, muistinkäsittely harhautuu & windows tappaa sovelluksen.

Oisko joku kriittinen dll taas rikki .... sama homma kuin 3kk sitten, paitsi että silloin meni koko kovalevy uusiksi ... paska homma kun nämä ei kestä kuin 3-12kk edes keskiraskaassa käytössä.
(ja jos unohtaa joka viikko bootata niin sekoaminen on taattua, yleensä viikottainen bootti tulee tietoturvapäivityksenä)


Sen on huomannut että oikeassa työssä ne pahimmat M$ bugit vasta löytyy. Esim pelisetupissa Windos on aika kova sana.

(enkä jaksa kerrata sitä kuinka NT4 sp4:n jälkeen kaikki Compaqit osoittautui viallisiksi ... tai sitä että pöytäkoneiden integroidut näyttikset on niin skeidoja että net on kaikki jouduttu korvaamaan AGP näytönohjaimilla, silti näyttiksen sekoamiset on varsin yleisiä...)

 

KimmoK
Torstaina, 19. toukokuuta, 2005 - klo 13.22:   
Ja kaikissa W2000 koneissa on muuten vähintään 512M muistia. Jos on koodari niin muistia on vähintään 1Gt. Testauksessa kasvaa parta jos ei ole 2Gt tuplaprossukone jne...

 

JPQ
Torstaina, 19. toukokuuta, 2005 - klo 13.36:   
KimmoK: myös äänen/kuvan käsittelyssä tuo 1Gt ei liene liian vähän...

 

Jani Kuituniemi
Torstaina, 19. toukokuuta, 2005 - klo 15.28:   
Olenko minäkin sitten trolli kun minulla on samanlaisia ongelmia Windows-koneiden kanssa? Minulle on "normaalia", että Windows kaatuu pari kolme kertaa päivässä. Paras uptime ennätys on tainnut joskus olla jopa viikko! :)

 

KimmoK
Torstaina, 19. toukokuuta, 2005 - klo 15.28:   
@Esa

Juup. Uudet softat ei tule käyttöön ennekuin amerikkalaisten vaikouluröörit on tukittu & taaksepäin yhteensopivuus meidän käyttämiin työkaluihin on testattu.

Nytkään ei voida päivittää XP:n ennen kuin saadaan uudet sovellukset jotka toimii uudessa wintoosassa...

Turvallisuuspäivitykset kylläkin tulee ASAP, pakoitettuina verkkoasennuksina.
(siitäkin oma riesansa kun vanhat koneet ei välttämättä ole enään bootanneet tietoturvapäivityksen jälkeen)

 

KimmoK
Torstaina, 19. toukokuuta, 2005 - klo 15.32:   
vaikoulu == vakoilu, tietty

 

KimmoK
Torstaina, 19. toukokuuta, 2005 - klo 15.40:   
Ja vuosi vuoden jälkeen alkaa kaikki olla entistä enemmän M$ pohjaista. Mahtanee johtua mm. siitä että kouluissa ei enään muita opeteta. Ja ehkä toisaalta siitä että M$ hoitaa kyllä omien sovellustensa yhteensopivuusasiat wintous version vaihtuessa, mutta kilpailijat saavat huomata muuttuneet jutut vasta sitten kun asiakkaat jo siitä kärsivät.

Vuan kylläpä tuo M$ OLE systeemikin yskii tosi pahasti. Tuli opittua upottamaan eri sovellusten dokumentaatiota editoitavina linkitettyinä objekteina erinäköisiin tiedostoihin, mutta nykyisin se on jo varma tae siitä että tiedoston kehityskaari on sangen lyhyt sen korruptoituessa lukukelvottomaksi.

Muistelen että joskus word6 aikoihin taisi dokumenttien recoverykin toimia, ei toimi enään (ainakaan tällä viikolla). RIP työdokumenttini.

 

KimmoK
Torstaina, 19. toukokuuta, 2005 - klo 16.05:   
Hassua...

Jos avaan daadaa.doc tiedoston ja koetan tallentaa sen, word kaatuu virheilmoituksen kera.
Jos avaan daadaa.doc tiedoston kannettavalla koneellani ja koetan tallentaa sen, word katoaa ilman virheilmoitusta.
Jos kopioin daadaa.doc tiedosto uudelle nimelle, avaan sen ja koetan tallentaa, word kaatuu.
Kopion kaverin koneeseen, samat jutut, dokumenttia voi lukea mutta tallentaessa word kaatuu.

Arvatkaa vain onko mulla kovasti "intoa" tehdä uusi dokkari ja alkaa jännätä montako päivää menee ennen kuin pitää taas aloittaa alusta.

 

JPQ
Torstaina, 19. toukokuuta, 2005 - klo 18.24:   
KimmoK: windows pohjaisuus johtuu siitä pceen saa halvalla ja wareja
saa halvalla myös sille...
PS. ette ole ainoita jotka tuskailee windowsin kanssa eli joskus kun
autan sukulaisia niin tunnin sisällä tulee voi itku tilanteita
vähintään 2-3.

 

sloxa
Perjantaina, 20. toukokuuta, 2005 - klo 11.59:   
ihmne että tuollainen mirjardi yritys (microsoft)
tunkee ulos noin testaamatonta ja epävakaata
softaa!!
käyttistä 20vuotta kehitetty kokoajan satojen
kehittelijöiden kanssa ja tämän päivän tulos ei todellakaan
ole sen arvoinen!

 

JPQ
Perjantaina, 20. toukokuuta, 2005 - klo 12.32:   
sloxa: kuulu niitä liikaa ja lisäksi vanhaan nojataan liikaa eli 32bit
(tai huonompien) sovellusten tuki kannattaisi jättää longhornista
pois.:) Koska ei se kuitenkaan niin kauaa kestä että aitoja 64bit
sovelluksia on tarvittu määrä eihän ? :)
PS. siksi tunkee koska sillä se on kokonsa saavuttanutkin eli
testaaminen uskoisin on kallein vaihe ohjemisto työssä.

 

itix
Perjantaina, 20. toukokuuta, 2005 - klo 19.44:   
Pakko myöntää etten ole nähnyt bluescreeniä vuosiin. Taitaa Nokian softapuoli olla retuperällä? Eikö siellä ole hommat hanskassa enää? :)

 

Joanna
Perjantaina, 20. toukokuuta, 2005 - klo 19.54:   
Itix: Sama on tullut mieleen minullekkin noista ongelmista.. Siis tämä minun win2k kone on ollut ilman BSOD:tä vuosikausia ja tasan on vuosia käytetty työntekoon raskailla softilla (piirilevy/fpga-suunnittelua) ja myös 3D:hen (vaikkakin varsinaiseen pelaamiseen on pleikkari) yms sekalaiseen sälään kuten musiikin tekoon ja megapkseli digikuvien käsittelyym yms.

Tietenkin omassa käytössäni saattaa ratkaisevaa olla se etten aja/asenna semmoisia viritelmiä kuin M$Officea, IE:tä tai Outlookkia.

 

JPQ
Perjantaina, 20. toukokuuta, 2005 - klo 20.43:   
Joanna: voi hyvin olla lisäksi on PCeitä jossa Windows toimii OK
jossain se on tosi sietämätön.

 

Joanna
Perjantaina, 20. toukokuuta, 2005 - klo 21.30:   
JPQ: No, minä en ainakaan semmoista toimimatonta konetta katselisi montaa viikkoa (tai edes päivää) pöydälläni, puhumattakaan siitä ettei ainakaan minulla työtahti/projektiaikataulut olisi kesstänyt jatkuvaa tietokoneen kränäämistä. Voihan se olla että joissain isoissa firmoissa on varaa istuttaa kallispalkkaisia ihmisiä turhanpanttina toimimattomien koneiden ääressä, mutta minulle ei ole sellaista luksusta eteen sattunut.

Laskekaas vähän.. Jos vaikka sanotaan että jonkin korkeastikoulutetun kundin KK palkka on vaikka 3000 eukkia ... sivukuluineen se tekee noin 5000 eukkia/kk joka tekee noin 240 Euroa päivä. Toimivan tekstinkäsittely PC:n valmiiksiasennetulla wintoosalla (takuineen kaikineen) saa ilman näyttöä alle *KOLMEN* työpäivän hinnalla.. Eli jos firma tuhlaa työntekijöidensä aikaa/hermoja rikkinäisillä vermeillä kuukaudesta toiseen (kuten voisi tekstistä päätellä) niin jossain on vikaa.

 

JPQ
Perjantaina, 20. toukokuuta, 2005 - klo 21.32:   
Joanna: et niin kumman moni katselee eli ihmettelenkin just tuota
ainakin kotona ja uskoisin että firmoissakin enkä puhu rikkinäisistä
vaan vähemmän windows yhteensopivista.

 

KimmoK
Maanantaina, 23. toukokuuta, 2005 - klo 10.53:   
@itix
**Pakko myöntää etten ole nähnyt bluescreeniä vuosiin. Taitaa Nokian softapuoli olla retuperällä? Eikö siellä ole hommat hanskassa enää?

Joka kuukausi menee (vähintään) miljoona euroa IBM:lle (... eiku tällä hetkellä se taitaa olla HP) siitä että he ylläpitävät koneet.
Mutta ilmeisesti hekään eivät mahda asialle mitään.

Kuten sanoin niin koneet pidetään ajan tasalla halusinpa tai en.

@joanna
**Itix: Sama on tullut mieleen minullekkin noista ongelmista.. Siis tämä minun win2k kone on ollut ilman BSOD:tä vuosikausia ja tasan on vuosia käytetty työntekoon raskailla softilla (piirilevy/fpga-suunnittelua) ja myös 3D:hen (vaikkakin varsinaiseen pelaamiseen on pleikkari) yms sekalaiseen sälään kuten musiikin tekoon ja megapkseli digikuvien käsittelyym yms.

Töissä varmaan suurimpia surmia on se että käytetään kökkösoftan tekemää officepakettia ja koska sillä on sormensa kernelspacessa niin kone mätänee nopsaan.
Karkein esimerkki on se että kone menee hulluksi jos ei sitä viikottain boottaa.

Kavereilla jotka käyttää joitain 20 000€ koodigeneraattorityökaluja koneen boottausväli on tiiviinpi koska sillä työkalulla muisti fragmentoituu tms.

**Tietenkin omassa käytössäni saattaa ratkaisevaa olla se etten aja/asenna semmoisia viritelmiä kuin M$Officea, IE:tä tai Outlookkia.

Jep. Mutta se ei selitä esim. sitä miten kaikista Compaqeista tuli "rautaviallisia" WIN NT versiopäivityksen yhteydessä. Tai miten IBM:n läppätit on alkaneet tuottaa bluescreenejä. Tai esim. miten softa sovellusA toimi NT versiolla x mutat ei enään versiolla x+1 tai miten softa omasovellusB toimi NT versiolla x mutta tuottaa bluescreenin NT versiolla x+1.

**No, minä en ainakaan semmoista toimimatonta konetta katselisi montaa viikkoa (tai edes päivää) pöydälläni, puhumattakaan siitä ettei ainakaan minulla työtahti/projektiaikataulut olisi kesstänyt jatkuvaa tietokoneen kränäämistä. Voihan se olla että joissain isoissa firmoissa on varaa istuttaa kallispalkkaisia ihmisiä turhanpanttina toimimattomien koneiden ääressä, mutta minulle ei ole sellaista luksusta eteen sattunut.

Tietäisitpä vain. 8-)
Ehkäpä asiasta päättävillä ei ole munaa esim. pyöräyttää (kahta) pilottiprojektia Openoffice työkaluilla & Linuxilla, jotta näkisi mihin suuntaan hommat kehittyy.
Turvallisenpaa on pysyä vanhassa ?

Meille näkyvä läppärin hinta on noin 2400€, se lienee kauhean suuri luku tietohallinnon investoinneista vastaavien silmissä?
Ja kun toisaalta ne kaikki koneet eilen toimi, mutta tänään eivät ... ei ole "kiva" ostaa uutta rautaa SW ongelman takia...

**Laskekaas vähän..

Aivan, aivan.
On helpompaa saada läpi yhteen labraan 120 000€ investointi kuin koko taloon "brand new", "designed for WindowsXXXXX" koneet.

Ja mitähän maksaisi kustantaa omaOffice ja omaKäyttis jotka olisi räätälöity omaanTarpeeseen, esim. RTOS:n päälle?
Harmonisoisi firman koneet niin ei edes tarvitsisi useita eri rautoja tukea, eikä ostaa uutta ennenkuin pii hajoaa.

 

KimmoK
Maanantaina, 23. toukokuuta, 2005 - klo 11.53:   
Siviililäppäriini asensin open officen.

On se aika outo lintu, kun on tullut wordia hakattua aika mahrottoman paljon viimisinä 8 vuonna, mutta sain jo ensimmäisen dokumenttini OO:lla tehtyä, pikkuhiljaa alkaa tulla valikot tutuksi.

(ROMmi UAE:n on hakusalla etelleen...)

 

Boogie Power Rocks
Maanantaina, 23. toukokuuta, 2005 - klo 14.48:   
KimmoK: Olet aivan oikeassa, koneet kyllä toimivat pääosin, mutta luvattoman paljon vastaavia ongelmia on. Tänä aiheuttaa mm. sen että tallennella täytyy kaiken aikaa, joka varmasti näkyy työn tuloksessa, eikä se suinkaan ole ainoa haitta. IMHO: Kone pysyköön toimintakunnossa, siihen asennetuista ohjelmista huolimatta, olivat ne sitten käyttöjärjestelmätoimittajan omia, tai muita järjestelmään tarkoitettuja.
Btw. Muistinsuojaus, varmaan händläilee käyttäjän näkemättä yii 99% ongelmista. :) Kuitenkaan mikä tahansa järjestelmä ei sovi iäkkäämille ihmisille (eläkeestä ullakolle säästetty!), eikä lapsille (ehkä yksinäiselle IT-alan taitajalle, hmm..).

Siis se luulo että taitamattomat käyttäjät ns. hajoittavat mössö-käyttiksensä on aika ystävällinen tapa ilmaista ihmisille näiden olevan lähellä idioottikynnystä. Toki osa myytävästä nössö-kirjallisuudesta on suunnattu for dummies Or for idiots Voitaisiinko kuitenkin sanoa, että: Mitä se kone teki ? Eikä: Mitä sinä teit sille koneelle ? Näin viaton loppukäyttäjä jäisi turhaan syyllistämättä.

 

Joanna
Keskiviikkona, 25. toukokuuta, 2005 - klo 19.08:   
KimmoK. olen kerran törmännyt tuohon että Wintoosa-päivitys (olikohan joku WIn2k sp2 tms) aiheutti sen ettei ennen toiminut rauta enää pelittänyt.. HP:n Surestore7200i CD-poltin...

Laitteen olisi kuulamma saanut (HP:n sivujen mukaan) toimimaan JOS olisi ajanut siihen dos-modessa Firmware-patchin ... Mutta muistaakseni se patchi olisi pitänyt ostaa tms muuta läytöntä. Se olikin sitten viimeinen HP-ostos tähän taloon.

Itse olen openoffiicia käyttänyt vuosia, kaikkiin mitä on tarvinnut semmoisia ja ovat kelvanneet asiakkaille.. Eihän se 100% yhteensopiva ole mutta ovat ne monessa kohtaa (kuten bloatissa) päässeet aika kiitettävän lähelle :)

 

itix
Torstaina, 26. toukokuuta, 2005 - klo 12.31:   
Se on kyllä totuus että joidenkin valmistajien (erityisesti HP) toimii huonommin kuin toisten.

 

Joanna
Perjantaina, 27. toukokuuta, 2005 - klo 23.48:   
Ah .. Ajureista puheenollen...
http://www.securityfocus.com/news/11260

Sen lisäksi että bugiset ajurit olisivat uhka koneen pystyssäpysymyselle ne ovat hyvinkin mahdollisia turvareikiä. Ei sinällään mikään hirvittävä uutinen, mutta osoittaa mitä kaikkea pitää ottaa huomioon.

 

JV
Lauantaina, 28. toukokuuta, 2005 - klo 9.40:   
HP valmistaa hyviä printtereitä mutta siinä kaikki.

 

The Real J.
Maanantaina, 30. toukokuuta, 2005 - klo 9.43:   
Omaa kokemustani tältä aamulta: työskentelen eräässä testiprojektissa jossa on tarkoituksena koodata testisofta eräälle mobiililaitteelle. Testisofta koodataan TestStand-sekvenssinä käyttäen tiettyä softaplatformia tukena. Kun editoin testikoneella sekvenssiä task manager taustalla sain prosessorikuormituksen hyppäämään melkein 100%:iin vain vierittämällä testisekvenssiä nopeasti edestakaisin hiiren rullalla.

Ei hyvä. Ja paljon muutakin outoa tapahtuu. Esimerkiksi muutaman kerran kone on jäänyt jumiin näytönsäästäjään niin että ainoa keino päästä hommiin kiinni on tehdä IVO-resetti.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: