PC:tä ostamassa...

Saku-foorumi » Vapaa sana » Viestit 2003 » Viestit 09/2003 » PC:tä ostamassa... « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Jon
Perjantaina, 19. syyskuuta, 2003 - klo 22.31:   
Tarvitsisi vähän apua ja mielipiteitä. Eli pitäisi hankkia ihan oma (!) PC-kone, jonka ajattelin kasata palikoista.

Emolevy, Asus?
Prossu, AMD?
Muistia 512MB, mitä?
Äänikortti, SB joku halpa?
Näytönohjain, integroitu riittää aluksi, Radeon?
CDRW-kombo, mikä merkki?
Näppäimistö&hiiri, Logitech?
Littunäyttö, mikä?

(ei, Amiga ei ole lähdössä pöydältä mihinkään :) )

 

Ibe U
Perjantaina, 19. syyskuuta, 2003 - klo 23.37:   
Vakaimman laitteen saat kun hommaat intellin piireillä ja prossalla.

 

Jon
Perjantaina, 19. syyskuuta, 2003 - klo 23.53:   
Saako vähän tarkennosta?

 

Thoriel
Lauantaina, 20. syyskuuta, 2003 - klo 6.55:   
Jon: Itse laittaisin melkein jo näinä päivinä CDRW:n tilalle DVD+RW-combon, joita saa jo alle 150 eurolla. Esimerkiksi Lite-Onilla on edullisia ja testeissäkin menestyneitä kelpo malleja.

 

Rebb
Lauantaina, 20. syyskuuta, 2003 - klo 7.26:   
"Vakaimman laitteen saat kun hommaat intellin piireillä ja prossalla."

Sanoo markkinamies. Käytännössä ei mitään eroa, tuo on jäänne k6 ja k5 ajalta, jolloin kaikki ohjelmat eivät toimineet kunnolla Amd:n kanssa.

P4 lämpeää vähemmän ja maksaa enemmän.

Jon:
Asuksen emot ovat laadukkaita, samoin Epoxin.
Amd Xp:tä suosittelen minä.
512Mt muistia riittää varmasti, DDR.
SB:n bulkki live player on varma valinta.
Jos pelata meinaat Radeon on hyvä, kuvanlaatuun panostavalle se käytetty Matrox.
Polttavaksi asemaksi esim. LG tai Plextor.

 

Jon
Lauantaina, 20. syyskuuta, 2003 - klo 11.07:   
Thoriel, jotenkin epähuomiossa kirjoitin pelkästään CDRW, vaikka DVD-kombo piti mainita...

Verkkokauppa suosittelee Epoxia AMD-prossulle.

Periaatteessa näytönohjaimeksi riittää aluksi vaikka integroitu, ei ole tarkoitus alkaa 3D-pelejä pelaamaan.

Kiitokset mielipiteistä, saa jatkaa.

 

Jon
Lauantaina, 20. syyskuuta, 2003 - klo 11.40:   
Mitä eroa on muuten erimerkkisillä muisteilla, onko niissä huomattavia laatuvaihteluita tms?

 

jansa
Lauantaina, 20. syyskuuta, 2003 - klo 12.16:   
Itse kasasin uuden pc:n pari kuukautta sitten. Prossuksi otin AMD xp 2500+:n, jossa on siis Barton ydin, joka ei lämpene yhtä pahasti kuin Thoroughbred. Lämmöt onkin pysytelleet enemmän kuin kohtuullisissa luvuissa. Otin vielä boxed-mallin prossusta, jossa on pidempi takuu ja tuuletin mukana. Hinta/teho suhteelta toi oli paras prossu silloin IMHO.

Emoksi valitsin Asuksen, koska ainakin omassa lähipiirissäni sitä suositeltiin parhaimpana. A7v8-x malli maksoi 66 euroa silloin ja siinä on integroituna muun muassa toi äänikortti (tosin käytän omaa SB:tä). Tossa emossa on VIA:n piirit, joista välillä kuulee ikäviä asioita. Toinen vaihtoehto olisi Nforce2 piirit, mutta paikallisen mikrokaupan asiantunteva myyjä ei suositellut tuota. Ainakin heillä on ollut paljon ongelmia Nforce2:sten kanssa. (lisäksi nforce2 oli 30 euroa kalliimpi kuin via).

Muisteista Kingstonia pidetään huippumerkkinä ja hintaero nimettömään oli 3 euroa, joten otin Kingstonin elinikäisellä takuulla (value malli).

CD/DVD tsydeemeistä itse suosin LG:tä. Lite-onit on kanssa hyviä ja edullisiä. Samsungista on minulla sen verran paljon huonoja kokemuksia, että niitä en itse enää osta.

Kovalevyksi ostin Maxtorin. Maxtor oli ainakin silloin yksi niistä merkeistä, jotka myöntävät enemmän kuin 1 vuoden takuun. Kaikissa malleissa pitäisi olla vähintään 2 vuotta takuuta ja yli 120 gigaisissa 3 vuotta.

Lopuksi vielä, että tota Inteliä on usein kehuttu vakaammaksi, mutta itselläni tai omassa tuttavapiirissäni ei AMD:n kanssa ole ollut ikinä ongelmia. Itse en periaatesyistä tule ikinä ostamaan Intelin tuotteita, jos vaan mahdollista (Intel outside, you know ;)

 

Ibe U
Lauantaina, 20. syyskuuta, 2003 - klo 12.18:   
Rebb: Mä en oo markkina mies

Mut firmassa takuu huollot on melkein loppunu kun lopetettiin amd:n myynti.

Jos ei p4 niin sit celeron ja joku intellin piireillä oleva emo.

 

Jon
Lauantaina, 20. syyskuuta, 2003 - klo 13.01:   
Tästä tulee kiva threadi :)

 

Rebb
Lauantaina, 20. syyskuuta, 2003 - klo 16.03:   
Ibe u: Celeron on varmasti kiva vaihtoehto jos haluaa hitaan koneen. Eli celeronin korvaajaksi voikin sitten ostaa sen puoli-ilmaisen Duronin. Nuo "Mut firmassa takuu huollot on melkein loppunu kun lopetettiin amd:n myynti", nyt on mitä on. Jos huollon kannalta ajatellaan en ikinä ostaisi Maccia, kun ne on aina rikki. Ainakin Macci huollossa. Tiedän monta huoltoteknikkoa jotka pitävät mm.Epoxin ja Asuksen emoja huonoina, koska näkevät niitä niin paljon huollossa. Myös myyntimäärät vaikuttaa tuohon. Oliko noissa huollettavissa koneissa enemmän ongelmana käyttäjä, vai ratkesiko ongelmat salamana kun laatikoista kaivettiin voimaa uhkuva Intel?

 

Ibe U
Sunnuntaina, 21. syyskuuta, 2003 - klo 1.18:   
Rebb: AMD prosessoreissa vaikuttaa varmaan eniten se että sitä käytetään aika sekalaisilla piirisarjoilla, eli jos amd tekisi omat piirit olisi tilanne toinen.

Yleisin juttu on usb ongelmat.

Muutenkin amd on ongelaminen siinä ei esim ole suojaa ylikuumentumiselle niinkuin intellillä on.

Ja muutenkin haluis tietää mistä sun asiantuntemus on peräisin että vois arvioida millä tasolla jutellaan.

MUTTA myönnetään että jos mä kasaan kaverille koneen on siinä sisällä AMD, eli tässä nyt vaan oli takana se että täällä ollaan aika kärkkäitä arvostelemaan PC koneita kaatumis herkyydestä tms. eli INTEL JA INTEL ei siis vaikka intel ja joku sis, tai amd ja via.

PC puolen kuningas on IBM vaikka viime aikoina on tiettyjä laatu ongelmia esiintynyt, mut kuitenkin ibarin tuotteet on eniten "vasaroita", varsinkin kannettavien suhteen, tosin itelläni ei oo kokemusta niistä halvimmista.

 

Pete
Sunnuntaina, 21. syyskuuta, 2003 - klo 1.45:   
Kovalevyksi suosittelisin ehdottomasti Seagatea, joka on ehottomasti markkinoiden hiljaisin ja hintakin tuntuu olevan kohdallaan. Lisäksi ainakin omaani 120 Gb:n kovalevyyn jonka ostin pari viikkoa sitten sain 3 vuoden takuun.

Emolevyksi suosittelisin jotain nForce2:sta, jotka ovat nopeampia kuin muut haastajansa. Lisäksi Emolevyiltä löytyy huima määrä liitäntöjä sekä integroidu ääni- ja verkkokorti.

Näytönohjaimeksi kannattaa ottaa ehkä Radeon 9600 Pro, mutta jos koneella ei pelaa toki huonompikin kortti riittää.

Muisteissa kannattaa määrän ja megahertsilukeman lisäksi tuijottaa CL arvoa. Mitä pienempi se on sitä parempi. Muistin merkillä ei sinäänsä ole suurempaa merkitystä.

 

Rebb
Sunnuntaina, 21. syyskuuta, 2003 - klo 6.51:   
Ibe u:

"Asiantuntemus" on peräisin huoltoteknikon hommista, joita on tullut tehtyä niin Macci kuin Pc puolella. Sekä sekalaista atk-tuki hommaa.

Amd:n ongelmat tosiaan on piirisarja puolella. Via:n sarjoilla äänipuoli harvoin toimii ongelmitta, siis integroitu. Usb ongelmiin en ole törmännyt. Toinen puoli ongelmaa on se että Amd:stä kasataan yleensä halpis paketti, jossa on mahdollisimman halpa emo ja muuta rapaa.

Pc puolen kaatumisherkkyytä täällä tullaan valittamaan aina, oli se kuinka vakaa tahansa. Arvaatko miksi? :)

 

Bass Cadet
Sunnuntaina, 21. syyskuuta, 2003 - klo 9.37:   
Rebb:

> "Vakaimman laitteen saat kun hommaat intellin piireillä ja prossalla."
> Sanoo markkinamies. Käytännössä ei mitään eroa, tuo on jäänne k6 ja k5 ajalta, jolloin kaikki ohjelmat eivät toimineet kunnolla Amd:n kanssa.

No, samaa sanoo moni muukin. Vaan muunmuassa Verkkokaupan IRC-gallerialle kasaama AMD-palvelin ei meinannut millään pysyä pystyssä. Sama homma oli erään sähköisiä palveluita järjestävän firman kanssa, jolle mikään toimittaja ei saanut kasattua vakaita AMD-pohjaisia palvelimia eikä niitä saatu itsekään kasattua. Työasemissakin luotettavuus on ollut aika heikkoa varsinkin koneitten ikäännyttyä vuoden pari.

Itseäni haittaa noissa VIA-piirisarjan AMD-emoissa kaatuilun (jota helpotti hieman alikellotus) lisäksi lisälaitteitten huono toiminta. Esim. 24/96-äänikortilla ilmennyt äänen pätkintä sekä videokaappauskortin nykivä kuva.

Kautta aikain ovat AMD-fanit hehkuttaneet AMD:n paremmuutta, ensiksi se oli kuulemma K5-K6-aikojen mennyttä historiaa, joka on korjaantunut Athloneissa. Sen jälkeen se oli klassikko-Athlonien ongelmaa, mutta kaikista huonoiten ovat toimineet Thunderboard- ja XP-Athlonit oman kokemukseni perusteella. Ja nyt pitäisi kuulemma ostaa nForce-emo. Oman päätökseni tein jo enkä ostele enää omalla vastulla kasattuja koneita.

 

Rebb
Sunnuntaina, 21. syyskuuta, 2003 - klo 13.17:   
Bass Cadet: Olen taas huomannut useammankin valitsevan Intelin, koska se on Aito Intel, ilman sen järkevämpää syytä.

Noiden esimerkki koneiden epävakauden syistä on aika vaikea mennä sanomaan mitään.

Ei minulla mitään Inteliä vastaankaan ole, kaksi Intel masiinaa on itsellänikin. Hinta/laatu suhde ei vain ole mielestäni kohdallaan.

Itsellä on Amd&Via yhdistelmä, jota olen käytellyt mm.Luna II kortilla, ilman suurempia ongelmia. Toki musiikkikäyttöön konetta saa muutenkin hieman "viritellä", jotta raskaimmatkin ohjelmat pyörivät ilman ongelmaa.

Jokainen valitsee toki koneensa/prosessorinsa itse.

 

Thoriel
Sunnuntaina, 21. syyskuuta, 2003 - klo 15.40:   
Yllättävän suuri osa nykykoneiden ongelmista johtuu niistä puolen puupennin kondensaattoreista. Niitä on kaikilla emolevyvalmistajilla, eli kyseessä ei ole erityisesti AMD- tai Pentium-emojen saati sitten pelkästään tiettyjen merkkien ongelma. Skaala on laaja: MSI, Abit, Asus, MC, Epox, Asrock, Soltek, Gigabyte jne... Siinä ei paljon ole muilla komponenteilla väliä, kun konkka oksentaa sisuksensa pihalle. Noita on tullut itsekin nähtyä niin paljon, että melkein ensimmäiseksi tarkistan emolevyn konkat, kun joku valittaa vuoden pari vanhan koneensa muuttuneen epävakaaksi.

Juttua ja kuvia... Surullinen näky.

(Ja vaikka juttu onkin ylikellotussivustolla, kyseessä EI ole ylikellottajien ongelma. Itse en ole kellottanut ensimmäisen P2:n jälkeen ainuttakaan prosessoria, ja neljä emoa on heittänyt veivinsä kondensaattorien myötä.)

 

JPQ
Sunnuntaina, 21. syyskuuta, 2003 - klo 19.43:   
Thoriel&Tarpeeksi asiasta tietävät: mikähän tuossa on ? alimitoitus vai halvat osat vai mikä tuossa on ? eli kondensaattori jutussa.
Thoriel:Montako olet ylikellottanut ? (olen vain kiinnostunut samahan se sinänsä)

 

Explo
Maanantaina, 22. syyskuuta, 2003 - klo 12.15:   
Joillain piirisarjoilla epäilemättä jotain hassuja ongelmia voi olla AMD:n prossujen kanssa. Itselläni kuitenkin Thunderbird + AMD:n northbridge/VIAn southbridge toimi nätisti pitäen säännöllisesti yli sadan päivän uptimejä parin vuoden ajan. Pari kertaa kone kippasi kswapd:n zombiutumiseen, joka ilmeisesti oli aivan aito kernelin itsensä bugi eikä laitteiston oikuttelua päätellen kernelilistan arkistojen pläräämisestä.

Kun emolevyltä kärähti jotain, tuli pienen epäilyn kera hankittua VIAn KT-400 - piirisarjallinen emolevy (talouden vanhemmassa K6-2:n syöneessä koneessa mm. DMA putoilee levyiltä välillä päältä ym. hassua) ja vauhtia vähän lisää Athlon XP:llä. Senkin kanssa uptimea taisi olla yli sata päivää, ennenkuin tuli ensimmäinen ja tähän mennessä ainut kaatuminen.

Tämän kokemuksen perusteella päättelisin AMD-pohjaisen koneen voivan olla tarpeeksi vakaa useimpien ihmisten käyttöön ainakin osalla piirisarja/CPU - yhdistelmistä, kun sellaisia kerran on minulle jo kaksi sattunut.

 

Jon
Maanantaina, 22. syyskuuta, 2003 - klo 15.05:   
Explo, eipä se palvelinkäyttöön tulekaan. Intelin vehkeitä ja merkkimikroja olen käyttänyt töissä eikä nekään ongelmattomia ole.

Entäpäs käyttöjärjestelmien asennus. Jos ajatellaan että samalle levylle asennetaan Linux, XP ja joitain muita eksoottisempia, niin missä järjestyksessä kannattaa lähteä liikkeelle?

 

mkl
Sunnuntaina, 28. syyskuuta, 2003 - klo 17.03:   
JPQ: Kondensaattorijutussa oli ainakin sellainen tapaus, että joku konkanvalmistaja oli teollisuusvakoillut elektrolyytin reseptin toiselta. Tuo resepti vain oli tahallaan väärä. Jolloin tämä vakoillut valmistaja levitti maailmalle ennenaikojaan posahtavia elektrolyyttikondensaattoreita.
-----------------------------------------
Pitäisi vissiin katsoa mun Asrock K7VM2:n konkat joskus. PC-rrrautaa saa aika halvalla, tuokin emo maksoi 50 euroa, sisältää integroidut graffat, äänet, usb:t sun muut vakio I/O:t.

 

Bass Cadet
Maanantaina, 29. syyskuuta, 2003 - klo 8.03:   
Thoriel: Päällisin puolin tuli katseltuakin josko olisi näkynyt joitain vuotoja mutta en huomannut paljain silmin mitään erikoista. Klassikko-Athlonit (slot a) tuntuivat menevän kerralla pimeiksi, Thunderbird-sarjan emot (socket a) ovat enemmän harrastaneet satunnaista tilttailua, ja niissä on ollut tyypillistä että emolevyn piirisarjan tuulettimet lakkaavat toimimasta. Testasin yhteen kappaleeseen uuden tuulettimen vaihtamista, mutta se ei auttanut, sillä ilmeisesti virransyötössä on ongelmaa. Näitä ongelmia on tullut jopa myyjän suosittelemilla hintavimmillakin emolevyillä. (esim. Tyan Tiger)

Itseäni harmittaa noissa VIA:n piirisarjoissa huono suoriutuminen reaaliaikatehtävissä. Yritykset videokaappauksen suhteen tuntuvat jäävän näillä laudoilla haaveeksi. Päätin vaihtaa kaappauskorttia kunnes sain kuulla, että vika ei ole siinä vaan tosiaankin tuossa VIA:n piirisarjassa. Kuulemma tällä kertaa pitäisi vaihtaa nForceen mutta enpä taida jaksaa alkaa omin sormin peukaloimaan, kun aikaa on niin vähän.

 

Teccrom
Maanantaina, 29. syyskuuta, 2003 - klo 15.25:   
Ei hemmetti, hyvä kun kerroitte noista kondensaattori ongelmista. Huomasin just katsoa kun oon miettiny että jotain tossa 1½v vanhassa Soltekissa on vialla, ja juuri samanlaisessa tilassa on noi konkat kun tuolla saitilla. :(
Huomasin sentään ajoissa kun vielä toimii...

 

virgo
Käyttäjätunnus: virgo

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 4. helmikuuta, 2010 - klo 23.00:   
Samoja konkkia on Digiboxit ja DVD täynnä
pari vuotta ja poks. Poweri hiljenee
konkka vaihtoo ja taas toimii
Amigassa sentään meni yli 15v
ja kovaa käyttöä ennekuin huonot A2000 powerin konkat alkoivat hyytyä yksi kerrallaan...
emoista ei ole vielä mennyt yhtäkään ?!??

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: