Windows *niisk nyyh*

Saku-foorumi » Vapaa sana » Viestit 2003 » Viestit 09/2003 asti » Windows *niisk nyyh* « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Anu Seilonen
Lauantaina, 12. huhtikuuta, 2003 - klo 10.25:   
Jatketaan jälleen uuteen ketjuun edellisen täytyttyä. -Thoriel

 

JPQ
Perjantaina, 11. huhtikuuta, 2003 - klo 22.36:   
rebb: tiedän mullakin on tuo näppis adapteri ilmeisesti murheen kryyni. Tosin tämä on rauta pulma mutta on niitä softa pulmiakin.

 

KimmoK
Lauantaina, 12. huhtikuuta, 2003 - klo 8.15:   
Heips

Onko kuinka yleistä että W2000:ssa ohjelmien GUI:t kaatuvat itsestään jälkiä jättämättä?

Minulla tuota tapahtuu useasti. Hetken aikaa joutuu miettimään että "eikös mulla just ollut excel tuossa auki & pari taulukkoa" ... ja juuri kun on potkinut itseään omasta hajamielisyydestä huomaa että kovalevyllä olevia taulukoita ei saa auki koska ne on varattu käyttäjän KimmoK toimesta... ? ahaa... ja sitten taskmanagerista näkee että siellähän se excel on.

Onko mahdollista herättää excelin GUI, ilman että tarvitsee ampua excel haulukolla hengiltä & mahdollisesti menettää tallentamatonta työdataa ?

 

Thoriel
Lauantaina, 12. huhtikuuta, 2003 - klo 11.15:   
KimmoK: Itse en ole kovin usein moiseen törmännyt, lähinnä silloin kun Explorer kaatuu ja vie Systrayn mukanaan. Jos ohjelma näkyy tehtävienhallinnassa sovellukset-osassa (ensimmäinen välilehti), niin sen yleensä saa vielä heräteltyä esiin, oikean hiirennapin takaa "siirry prosessiin", "tuo eteen", "suurenna" tms. Mutta jos se näkyy vain prosessit-välilehdellä, niin hankalaksi menee... Tapahtuuko tuota muilla softilla kuin Excelillä? Joskus muinoin Excelin yhtäkkinen katoaminen johtui puutteellisista oikeuksista rekisteriin, mutta tuskin niitä olet mennyt härppimäänkään.

 

KimmoK
Lauantaina, 12. huhtikuuta, 2003 - klo 14.06:   
@Thoriel

Kiitti vinkistä. Kokeilen kun tilanne taas seuraavan kerran on edessä. Muistelen että wordilla on tapahtunut samantapaista kuin myös vanhalla LotusNotesilla... Jees, registereitä en oo tärvännyt, ellei sitten admin porukka....

 

miksuh
Lauantaina, 12. huhtikuuta, 2003 - klo 17.57:   
Windowsin GUI:sta puheen ollen. mä en ole koskaan tajunnu sitä miks toi on pitäny tehdä noin. Jos joku vähän tahmaa verkossa jne, ni ohjelmaa avatessa se piirtää ensin ikkunan reunukset ja ehkä pari namiskaa ja sit rouskutetaan minuuttitolkulla niin net suurin osa ikunasta on "läpinäkyvä" eli et ikkunan kehysten sisällä näkyy takana olevien ikkunoiden graffat. Mahdollisimman ruman näköstä noin. Ja sitten toinen on se, et ikunan palasia voi jäädä tahmauksen aikana ruudulle jokskuks aikaa :P

 

miksuh
Lauantaina, 12. huhtikuuta, 2003 - klo 18.03:   
net=et/että

 

tomppa
Lauantaina, 12. huhtikuuta, 2003 - klo 21.55:   
miksuh: Johtunee yleensäkin windon tavasta käsitellä ikkunoita. Luulisin että homma menee jotakuinkin niin, että ensin ikkumanageri piirtää raamit ruudulle, minkä jälkeen siihen ei sitten piirrellä mitään ennen itse ohjelman reaktiota ja lupaa jatkotoimiin. Windowsin eventtisysteemi on melko perverssi, IMHO.

 

TSK
Tiistaina, 15. huhtikuuta, 2003 - klo 22.42:   
Minkähän takia W98 sorvaa kiintolevyä monta minuuttia vielä sen jälkeen kun työpöytä on jo ilmestynyt ja mm. tarjottimen ikonit latautuneet kaikki. Siis käynnistyksen jälkeen. Ärsyttää toi levyn rutina ja se että kone tahmaa älyttömästi kyseisen projektin aikana. Tuntuu että W:ssa ns. moniajosta on osa uhrattu nopeille levytoiminnoille.

 

Rebb
Tiistaina, 15. huhtikuuta, 2003 - klo 23.31:   
Kannattaa selvittää mitä kaikkia ohjelmia on tuonne startup kansioon kerääntynyt. Samoin swappi kannattaa määritellä kiinteän kokoiseksi.

Windowsin tapa käsitellä levykkeitä on aika surkuhupaisa, koittakaahan formatoida levykettä ja tehdä jotain muuta saman aikaisesti.

 

Rebb
Tiistaina, 15. huhtikuuta, 2003 - klo 23.48:   
Kokeile Startup Manager ohjelmaa, joka näyttää mitä kaikkea hassua Windows latailee ensitöikseen.
Samalla ohjelmalla voit tietysti valita mitä haluat käynnistyvän ja mitä et.

Suora lataus:

http://download.com.com/3001-2086-7219049.html

Lisäksi kannattaa tutustua 98lite ohjelmaan, jolla
saa windowsista poistettua kaikkea turhaa krääsää kuten esim. Explorerin,Direct X:n yms

Kotisivu:

http://www.litepc.com/98lite.html

 

itix
Keskiviikkona, 16. huhtikuuta, 2003 - klo 15.44:   
tomppa: Tuon saman saa toteutettua Amigallakin. Avaamalla ikkunan ilman backfilliä saa tuollaisen Windows-tyyppinen puolivalmiin ikkunan.

 

Markus
Keskiviikkona, 16. huhtikuuta, 2003 - klo 18.41:   
Tänään on vajaan 4 tunnin Win98-hommailun aikana kone mennyt 2 kertaa sellaiseen tilaan, että näppäimistön kautta ei resetointi ole onnistunut, eikä myöskään reset-nappulasta, vaan koneesta on pitänyt sammuttaa virta. Käytin konetta nettisurffailuun, musiikin kuunteluun ja kirjoittamiseen...

Real Player Onessa muuten musiikin kuunteluun liittyvät visualisoinnit ovat yhtä höpöjä kuin Real Player Basicissa, eli näillä visualisoinneilla ei ole mitään tekemistä soitettavan musiikin kanssa. WinAmpissa sentään on.

Threadin nimi Windows-itkuina ei ehkä kuvaa kunnolla käytön aika syntyneitä tunteita, kun "harmittomat" jumiutumiset ( = täytyy bootata uudestaan, ilman että on menettänyt mitään (tärkeää) työtä/tiedostoa) lähinnä ärsyttävät ja harmilliset sekoilut ja jumiutumiset ( = käyttäjä menettänyt tekemänsä työn) aiheuttavat pahimillaan raivoa. (TV:ssä taidettiin joskus näyttää jonkun firman turvakameran kuvaa, missä eräs mies menetti hermonsa, ja löi nyrkillä näppäimistöä, nosti näppäimistön ja alkoi hakkaamaan sillä monitoria ja lopulta heitti monitorinkin lattialle tai jotain sellaista...)

 

Markus
Keskiviikkona, 16. huhtikuuta, 2003 - klo 18.45:   
...tuo kuvaamani TV-pätkä muuten taitaa olla netissäkin...

 

Jani Kuituniemi
Keskiviikkona, 16. huhtikuuta, 2003 - klo 23.40:   
Tuo video-pätkä ja sen jatko-osa, ovat ihan lavastettuja juttuja, mutta ei se tee niistä yhtään sen vähemmän hauskoja. Mulla taitaapi olla molemmat .mpg tiedostot jossain tallessa.

 

Markus
Torstaina, 17. huhtikuuta, 2003 - klo 0.17:   
Tuon po. videopätkän on eräs ulkomaalainen ihminen esittänyt osana erästä luentoaan (Suomessa). Totesi, että tietotekniikka herättää monenlaisia tunteita. :)

Sivumennen kysyn lisäksi, että minkä kokoisia fontteja te käytätte Windowsissa? Sieltä jostain asetuksista voi säätää "pienet fontit", "suuret fontit" tai fonttikokoarvon voi asettaa itse. Itse tykkään hieman isommista fonteista, mutta just nyt on "pienet fontit" eli "normaalikokoiset" 96 dpi -fontit. Minusta nämä on hieman liian pienet. Ehkä minulla on vain huono näkö...

 

Rebb
Torstaina, 17. huhtikuuta, 2003 - klo 0.42:   
Itsellä on käytössä suuret fontit ja ikonit, näyttötilana on 1600*1200 ja putki 21" Alkaa ainakin minun näkökyky loppua. Kivempi lukea kuin arvata :)

 

tomppa
Torstaina, 17. huhtikuuta, 2003 - klo 0.58:   
Keskipienehköt, fontit siis. Mahtuu enemmän tavaraa putkelle, vaikka näkö onkin aika huono. Tekee tosin selälle pahaa kun tulee vähän kykittyä naama ruudussa. Pitäisi varmaan hankkia jonkilainen leposide viritetty ergotuoli missä ei pääse liikoja heilumaan ennenkuin ryhti menee totaalisesti. Onnistuneen linux migraation ansiosta äskeisestä puuttui windowsitkut. On niin vapautunut olo... ;-)

 

JPQ
Torstaina, 17. huhtikuuta, 2003 - klo 1.01:   
Markus: mikä resoluutioisi entäs monitorin tuumat voimme päätellä onko näkösi huono.

 

Jani Kuituniemi
Torstaina, 17. huhtikuuta, 2003 - klo 11.54:   
Täällä 1280x1024, 16bit, 8 pisteen fontti. 17 tuuman näyttö käytössä, 60hz kun ei roska näyttö kykene parempaan.. :I

 

Markus
Torstaina, 17. huhtikuuta, 2003 - klo 12.41:   
Minulla on 125% suhteessa normaalikokoon fonttikoko, resoluutio 1024 x 768, monitori 17".

 

JPQ
Torstaina, 17. huhtikuuta, 2003 - klo 13.14:   
Markus: jos normaali fontti koko on pienetfontit niin sitten epäilen kyllä että sinulla ehkä hieman huono näkö. Kun resoluutio ja monitorien tuumat on optimi yhdistelmänä.

 

Hooligan/DCS
Torstaina, 17. huhtikuuta, 2003 - klo 15.03:   
mulla on 6x4 resoluutiossa kolmen pisteen fonttikoko, 21" näytöllä

hyvää pääsiäistä

 

Rebb
Torstaina, 17. huhtikuuta, 2003 - klo 16.53:   
Hooligan: Tuohon ei kyllä jää mitään lisättävää...
Hyvää Pääsiäistä vaan sinnekkin.

 

JPQ
Torstaina, 17. huhtikuuta, 2003 - klo 17.48:   
Hooligan: eikö 4:3 resoluutio olisi parempi ? :)
PS. Kaikille tosiaan hyvää pä"ä"siäistä.

 

Markus
Torstaina, 17. huhtikuuta, 2003 - klo 18.07:   
Jotkut Win-ohjelmat tuntuvat olettavan, että käyttäjällä on "normaalikokoiset" eli "pienet fontit", muuten teksti ei sovi kunnolla gadgetteihin ja ikkunoihin...

 

JPQ
Torstaina, 17. huhtikuuta, 2003 - klo 19.44:   
Markus: olen tuosta kuullut ja onkohan softia jotka olettaa toisin päin.

PS. Parempi tuokin kuin amigassa 8 pisteen topazin käyttö niin ettei sitä voi muuttaa. Ja muutama muu fontti oletus saatikka oletus että kaikkien WB käyttää MagicWB palettia. Ärsyttää PC ja Amiga softissa että jotkut olettaa että kone on 8bit resossa.

 

Markus
Torstaina, 17. huhtikuuta, 2003 - klo 21.20:   
JPQ: On se sentään parempi, että teksti näkyy - vaikka sitten topaz8:na - kuin että se ei näy ollenkaan tai vain puoliksi.

 

JPQ
Torstaina, 17. huhtikuuta, 2003 - klo 21.28:   
Markus: no joo oikeastaan olet oikeassa , ja minä toisaalta tulen jotenkin topaz8:sin kanssa toimeen nykyäänkin vieläkin topaz/11 käytössä.

 

TSK
Perjantaina, 18. huhtikuuta, 2003 - klo 17.07:   
Miksi kaikki inhoaa tuota topazia. Minusta se on ihan toimiva ja siisti fontti. Parempi kuin Windozen perusfontti.

 

JPQ
Perjantaina, 18. huhtikuuta, 2003 - klo 17.42:   
TSK: on vai parempi ?
PS. En tiedä miksi inhoaa mutta se miksi inhoan eräitä muita fontteja on tässä:
Xen/11 ja Courier/13 monitorin muotovirheet tekee raskaita luettavia noista.(Ohut viivaisuuden takia) ja SGIScreen/13 muuten hyvä mutta liian iso.

 

KimmoK
Perjantaina, 25. huhtikuuta, 2003 - klo 7.45:   
Kyllä on mättänyt W2000 taas ... joka päivä... ei vaan jaksa/kerkiä raportoimaan jokaista bugia...

Nyt pitui tulla noukkimaan tuo Thorielin vinkki kun juuri tuo explorer hukkasi systray:n... eikä se explorer jäänyt sinne task managerin eka lipareelle, vain process lipareelle, mistä sen sai tapettua ja sit file/run komennolla käynnistettyä.

taskmanager on W2000 "killersovellus", tietysti kirjaimellisestikin, mutta myös siten että ilman sitä w2000 ois täysin arvoton ja käyttökelvoton p*ska.

 

Jon
Perjantaina, 25. huhtikuuta, 2003 - klo 10.36:   
Nojaa. Olen asentanut tai korjausasentanut XP:n 3 kertaa neljän kuukauden aikana. (plus Officet yms. päivitykset aina päälle)

On tuo HP:n Omnibook PASKA! Siinä on vaikka mitä ominaisuuksia. Esimerkiksi virtalähde kytkeytyy pois päältä jos kännykkä "signaloi" sitä, eli jos tulee puhelu tai viesti!

Viimeisimmän korjausasennuksen jälkeen XP heittää siniruutua IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL-kommentilla aina, kun ottaa töpselin seinästä (eli kone siirtyy akulle). No, yhdistetäänpä tämä hauskuus tuohon edelliseen, eli siniruutua pukkaa jos kännykkä alkaa soimaan liian lähellä koneen virtalähdettä! :)

Firmasta on käytetty lähes kaikkia Omnibookkeja huollossa erinäisistä syistä, muttei tuota. Siinä on kuitenkin ollut ongelmaa kuitenkin.

 

Thoriel
Perjantaina, 25. huhtikuuta, 2003 - klo 17.00:   
Hiukkasen hihittelin töissä tänään kun lehtihyllyssä komeilee uusin Enter-lehti. Kannessa reteesti "Kumpi Windows on parempi: 95 vastaan XP"... Doda noi. Joo.

 

JPQ
Perjantaina, 25. huhtikuuta, 2003 - klo 18.46:   
Thoriel: 95. Ja kaikkien paras lienee 2000.

 

Jani Kuituniemi
Perjantaina, 25. huhtikuuta, 2003 - klo 20.40:   
95 osr 2.5 toimii täällä aivan loistavasti peli-käytössä, frameratekin on parempi kuin esim. 98:lla puhumattakaan siitä että se mahtuu alle 30 megatavuun, bootti ei kestä minuutti tolkulla ja kun ei ole ylimäärästä tauhkaa niin kaikki toimii nopeasti ja bugittomasti.. me likes :)

 

Rebb
Lauantaina, 26. huhtikuuta, 2003 - klo 11.49:   
Onhan W2000 vakaa jos vakaudella tarkoitetaan sitä, että rajoitetaan asennettavien ohjelmien määrä mahdollisimman pieneksi.

 

Markus
Lauantaina, 26. huhtikuuta, 2003 - klo 13.47:   
Minulla alkoi äsken W98 sekoilla oudosti: Näytölle tuli valkoisia neliöitä ja yksittäiset gadgetit ruudulla muuttuivat valkoisiksi, kuten alapalkin Käynnistä-gadget...

Jokin aika sitten jokin ohjelma oli syönyt muistia kohtuuttomasti. Järjestelmäresursseja oli -3 prosenttia vapaanaa... Tuolloin Windowsin oletusfontti muuttui jonkinlaiseksi isoksi fontitksi...

 

JPQ
Lauantaina, 26. huhtikuuta, 2003 - klo 14.37:   
Markus: sekoileeko koskaan niin että tekstit tulee väärällä kirjasin lajilla. Joka on kait sama kuin Windows3.11:sta mulla muutamia kertoja noinkin käynyt vaikka vain veljeni PC:tä olen käyttänyt sitäkin lähinnä Internetin/skannauksen takia. Tuo ongelma on aina vain netin käytön kanssa tullut jos en väärin muista...

 

Ibe U
Lauantaina, 26. huhtikuuta, 2003 - klo 17.54:   
markus: mikäs virus tutka sulla on Norton??

 

Markus
Lauantaina, 26. huhtikuuta, 2003 - klo 18.28:   
Ibe U: Minulla on ilmainen AVG Anti Virus System versio 6.0.

Tuo muistin häviäminen (järjestelmäresursseja -3% vapaana) johtui mahdollisesti skannaussoftasta, mutta en ole varma.

JPQ: Fonttisekoilua en ole havainnut kuin tuon yhden kerran, jolloin järjestelmäresurssit olivat ehtyneet.

 

Ibe U
Lauantaina, 26. huhtikuuta, 2003 - klo 20.31:   
Markus: Norttoni aiheutti ainakin joskus noita gadget ongelmia.

Virus tutkat tekee koneen käytöstä hexxxtiä.

Ois hienoa jos niitä ei tarvitsisi koneen potku ei loppuisi samalla tavalla, kuin nyt.

 

Ibe U
Lauantaina, 26. huhtikuuta, 2003 - klo 23.21:   
PC ongelmista sana noin yleisesti,,,

Eli itse hoidan aika isojakin ympäristöjä noin työn puolestta vastaan kehityksestä ja ylläpidosta PC-tuen ohella esim. RIS, terminal server tms..

Pidän ympäristöt nykyaikaisina ja toimivina.

Yleinen sääntö windowsien suhteen on mitä vähemmän sinne asentelee muita kuin mikkisoftan tuotteita sitä paremmin se toimii.

ongelmat voidaan jakaa noin seuraavasti:

1. Virustutkat - syövät tehoa niin penteleesti ja aiheuttavat omituisia ongelmia

2. Virtuaali muisti - Sivuttaa vaikka ei olisi tarvetta, sinänsä ihan ok, mutta....

3. Propellihatut aiheuttavat ongelmansa itse, nämä jutut ovat vaikeimpia tietvät tarpeeksi jotta koneen saa oikeasti solmuun

4. Muut ohjelman valmistajat kuin Mikkihiiri. Tarjoavat tukea harvoin ja tekevät juttunsa omilla säännöillään.

Esim kazaa frakmentoi kovalevyn mössöksi noin 40:ssä päivässä

Pitää windowsien suhteen muistaa että... ne ovat huomattavan paljon isompia kokonaisuuksia kuin amiga OS, tarjoavat kokonais valtaisia ratkaisuja...

Mistä olen erittäin kiitollinen, ei tarvitse enää sukeltaa esim Lotus dominon mystiseen maailmaan.

Toinen kiitollisuuden aihe Mikin suhteen on että se on jenkki firma aatelkaas jos kaikki kirjat aiheesta olisi kirjoitettu britti englannilla.

 

allu
Maanantaina, 28. huhtikuuta, 2003 - klo 0.20:   
Yrittelen tässä asennella AOS3.5:sta siten että, ensin kopioin filet pc:n romputtimella verkon yli amigan levylle.

Ongelmaksi tässä vaiheessa muodostui se että Win95 osr2.5 tykkää ihan ***un hyvää tiedostoista nimeltä "aux". Niitähän AOS3.5 levyllä on ainakin kaksi.

** YLLYTYS **
Koittakaa ihmeessä tehdä Win-levylle "aux" niminen tiedosto ja sen jälkeen jotenkin käsitellä sitä(properties, delete, rename tai pelkkä oikea nappi). Voi lähteä tukka päästä.

Itseasiassa ongelmia tuli Amigankin puolella sen jälkeen kun sain kamat sinne. Mutta siitä toisaalla.

 

miksuh
Maanantaina, 28. huhtikuuta, 2003 - klo 18.08:   
Eipä anna myöskään Win2k tehdä aux nimistä tiedostoa. Valittaa, että on varattu laitenimi tjsp.

 

allu
Maanantaina, 28. huhtikuuta, 2003 - klo 19.22:   
Huomasin. Töissä koitin(hitsi, yllyke oli liian kova jopa itselle) NT4:llä. Sanoi että, varattu tiedoston nimi.

joopa joo

 

tomppa
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 8.43:   
;-)

 

JPQ
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 14.18:   
tomppa: mistä löytyy headeri tiedostot ?
PS. Mietin Amiga porttia joka toimisi moniajossa AmigaOS3.9:sin kanssa.:)

 

miksuh
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 15.00:   
JPQ: ? Nyt putosin kärryiltä :)

 

JPQ
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 15.10:   
miksuh: no katso tompan linkki se on lähdekoodiin niin ymmärrät.
Terveisin jatko hauskoja juttuja harrastava. Eli lisä hauskaa yritin jälleen repiä..

 

miksuh
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 15.12:   
JPQ: Hah mä en huomannu et toi oli jotain muuta kun hymiö :)

 

JPQ
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 18.13:   
miksuh: tuon hymiön kohdalla on linkki. Vastaaminen kesti kun otin päivä unet. (ei siis päivä onet)

 

KimmoK
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 19.06:   
allu:

Pari vuotta sitten huomasin saman vinkeen aux (tms) fileen kanssa. Kun puusee havaitsee moisen filen se tekeytyy hulluksi.

ja en tiedä johtuiko juuri tuosta mutta kaveri (joka sanoi hallitsevansa windowsin etu ja takaperin ja että hänellä se EI KOSKAAN mene sekaisin niin että sen joutusi uudestaan asentamaan) joutui asentamaan koneensa windowsin uudestaan sen jälkeen kun olimme yrittäneet lukea sillä Amigalla kirjoitettua MS-DOS levypartitiota jolla oli Amigan tiedostoja (minun AOS3.x back-up menossa CD:lle poltettavaksi).

Totesin että ainoa järkevä vaihtoehto oli ostaa itselle Amigaan CDRW asema...

 

JPQ
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 19.08:   
KimmoK: Windows joka ei mene tuohon tilaan vaatii varmaan just oikean kone kokoon panon Intelin prossulla yms.
PS. Ideasi on järkevä tuo CDRW asema juttu siis.

 

KimmoK
Tiistaina, 13. toukokuuta, 2003 - klo 12.17:   
Amiga org:sta luettua:
"Too bad Win2000 wrecks it all. Even with the latest Creative drivers I can't get rid of cracking and popping with either my VIAKT266a or nForce2 machines. However, some games are better than others. NASCAR Racing 4 really tortures the Augigy card and sounds pretty awful, while Unreal Tournament works like a charm."

Työkaverilta:
"Jos file explorerista valitsee 'send to mail recepient' niin Outlook
menee single-user -moodiin - elikkä ko. ikkuna on ainoa Outlookin
ikkunoista jota pystyy käyttämään? Toimiiko sullakin vai onkohan
tämä PC vaan potkun tarpeessa..."

Niin tai näin, potku Windowspeeseen p*rtsiiseen on AINA paikallaan. (se voi ainakin helpottaa oloa)

 

KimmoK
Keskiviikkona, 14. toukokuuta, 2003 - klo 15.00:   
Nuukian W2000 asennuspaketin mukana tulee näköjään kaatumatautinen nutskeippi. Sama sille mutta sitten kun se on haukannut 400MB swap fileä ja sen tappaa pois niin kone on seuraavat 30-60 sekuntia kuin horkkatautinen ... w2000 tupeksii muistin vapauttamisen kanssa.

Ei kai virtuaalimuistin vapauttaminen saa kestää paria millisekuntia pidenpään, eihän.... ?

 

KimmoK
Keskiviikkona, 11. kesäkuuta, 2003 - klo 13.30:   
katkeaa se pultti muillakin win käyttäjillä

 

Markus
Lauantaina, 14. kesäkuuta, 2003 - klo 17.10:   
Jostain syystä tämä Windwos XP:n mukana tullut IE6 pongauttaa maksimikoossa esille ikkunat, jotka on tarkoitettu tulevan esiin pienemmässä koossa. Kokeilin juuri Netscapella ja siinä ikkunat aukeavat oikeassa koossa. Esim. täällä U5 Lazarus -projektin sivuilla musiikki-linkkiä klickaamalla avautuu ikkuna maksimikoossaan, eikä sitä voi edes pienentää.

 

Markus
Lauantaina, 14. kesäkuuta, 2003 - klo 23.25:   
Jostain syystä tässä Windows XP:ssä ZoneAlarm (ilmainen palomuuriohjelma, joka siis ei ole XP:n osa) jättää joskus "puhekuplansa" näkyviin, vaikka painaa ok:ta. Jämähtäneen puhekuplan saa pois, kun sulkee ZoneAlarmin. Susikasissa tällaista ilmiötä ei ollut, vaikka käytin samaa palomuuriohjelmaa.

Nuo ZoneAlarmin "puhekuplat" on mahdollista ottaa pois päältä, mutta itse haluan nähdä aina, kun joku ohjelma ottaa ulospäin yhteyttä (käyttäjä voi myös kertoa, että joku ohjelma on trusted ohjelma, jolloin sen ottaessa yhteyttä, "puhekuplaa" ei tule), tai kun joku ottaa koneelleni yhteyttä. Asian voisi tietysti tsekata jälkeenpäin lokitiedostostakin, mutta...

Tämä ja tuo mainitsemani IE-ongelma on toistaiseksi ainoita ärsytyksen aiheita, mitä on vastaan tullut. Ai niin... Lisäksi WinUAE:n kanssa on pientä ärsytystä tullut siitä, että kun WinUAE on päällä, mutta olen XP-näkymässä ja painan taskbaarista jotain muuta kuin WinUAE:ta, niin joskus WinUAE hyppää kuitenkin ensin päällimäiseksi...

XP:n puolesta on sanottava, että ei kertaakaan ole vielä kone seonnut siten, että olisi ollut pakko bootata uudestaan.

 

rebb
Sunnuntaina, 15. kesäkuuta, 2003 - klo 17.05:   
Markus: Totta puhut, tulin kanssa vaihtaneeksi koneeseeni paljon parjaamani XP:n. Joka osoittautuikin yllättävän hyväksi käyttöjärjestelmäksi. Kunhan ensin jaksaa poistaa nuo kaikki turhat kuorrutukset pois. Nurin ei tahdo mennä sitten millään. Ehdottomasti paras windows tähän mennessä, ainakin vaukaudeltaan.

 

Markus
Sunnuntaina, 15. kesäkuuta, 2003 - klo 17.24:   
Olen itsekkin yllättynyt tästä vakaudesta. Susikasin kanssa alkoi tulla hermostumista liikaa. Melko pitkään sekin alussa toimi kohtuullisen hyvin, mutta sitä mukaan kun asentelin netistä päivityksiä, niin alkoi sekoilu lisääntyä.

Kokelin CD:ltä toistaa AVI-viedoleikettä XP:n mukana tulevalla MediaPlayerilla. Jostain syystä se ei kyennyt pitämään toistonopeutta vakaana, vaan välillä pysähtyi ja sitten toisti tavallista nopeampaa tiedostoa. RealOne Playerilla sama tiedosto toistui tasaisesti vakionopeudella. Win9X:n mukana tulleilla MediaPlayereillä ei tuota kuvaamaani ongelmaa ollut.

 

Rebb
Sunnuntaina, 15. kesäkuuta, 2003 - klo 17.47:   
Välillä tosiaan tuo MediaPlayer sekoilee jotain omiaan, valittelee mm. codekeista jotka varmasti on asennettu etc. Oletko imutellut kaikki mahdolliset päivitykset ja asentanut service packin?

Itse käytän elokuvien (Avi,Divx/Xvid) katseluun bsplayeriä jolla saa myös tekstitykset näkyviin.

 

Markus
Sunnuntaina, 15. kesäkuuta, 2003 - klo 18.24:   
Tämä minun XP-versioni on vuoden 2002 versio, missä tuli Service Pack 1 mukana. Eilen taisin imuttaa lisäksi päivityksiä yli 26 megatavua. :) Sitä olen miettinyt, että mitä tuo "Generic Host Process for Win32" mahtaa tehdä, kun palomuuriohjelma ilmoittelee välillä, että se ottaa yhteyttää johonkin.

 

Markus
Maanantaina, 21. heinäkuuta, 2003 - klo 21.52:   
Luetellaanpa, mitä nyt yhtäkkiä muistan, mitä tämä Windows XP on sekoillut:

- kerran näytönsäästäjä päätti käynnistyä, vaikka olin silloin ja sitä ennen liikuttanut hiirtä

- joskus IE-ikkunoista "irtoaa" grafiikkaa, mikä jää työpöydän päälle

- kerran XP hukkasi WinUAE:n siten, että sitä ei näkynyt taskbarissa, soitti kuitenkin erään pelin musiikkia iloisesti taustalla

- mahdollisesti fonttien antialiasingiin liittyen joskus Sakufoorumin värit näkyvät väärin

- kun WinUAE on päällä, mutta ei päällimmäisenä, ja klikkaa taskbaarista jotain muuta sovellusta, WinUAE hyppää kuitenkin päällimmäiseksi

- taskbaarin ja oikeassa alareunassa olevien ikonien välillä oleva raja piirtyy joskus miten sattuuu

- vanhempien Windowsien Resurssienhallintaa vastaavassa sovelluksessa on ilmennyt useitakin bugeja, esim. joskus kun tiedostolista ei sovi kerralla ikkunaan, niin kuitenkaan ei tule mitään palkkia, jotta voisi hiirellä saada "ulkopuolella" olevat tiedostot näkyviin, myös muita bugeja on ko. sovelluksessa ilmennyt, mutta en jaksa nyt muistella tarkemmin

Nämä nyt tulivat tässä mieleen... Kuitenkin Windowssiksi suorastaan oudon stabiili. :)

 

Markus
Maanantaina, 21. heinäkuuta, 2003 - klo 22.24:   
Formatoin tuossa XP:n alaisuudessa levykkeen. Levyn ollessa kirjoitussuojattu kone ilmoitti "Odottamaton I/O tapahtuma". :)

 

Jon
Tiistaina, 22. heinäkuuta, 2003 - klo 10.32:   
Rupesin demonstroimaan Fn+F5 -yhdistelmän toimintaa työkaverille (vaihtaa näyttöä), ulkoista monitoria ei ollut kytkettynä. Kone palautuikin 4-bittiseen matalaresotilaan, jonka sai pois vasta uudelleenkäynnistämällä. Jippijaijee.

On muuten mikkisoftalaisetkin tulleet lomilta kun päivitystä pukkaa.

 

Markus
Tiistaina, 22. heinäkuuta, 2003 - klo 16.14:   
Positiivinen yllätys muuten tässä XP:ssä oli, kun testailin uuden näytönohjaimen tiloja, että toisin kuin niissä joissakin vanhoissa Windowseissa XP:ssä ei tarvinnut bootata konetta uudelleen, jotta sai uuden näyttötilan päälle. Tämä ominaisuushan on jopa parempi kuin AmigaOS:ssa, kun ei tarvitse myöskään sulkea sovellusikkunoita kuten AmigaOS:ssa. :)

 

JPQ
Tiistaina, 22. heinäkuuta, 2003 - klo 18.52:   
Markus: no on joo mutta kuinkahan usein hyödyllinen ?

 

Rebb
Tiistaina, 22. heinäkuuta, 2003 - klo 21.52:   
Markus: Ei niissä wanhoissakaan Windowseissa tarvitse konetta bootata. Ainakin ensimmäisellä kerralla saa valita otetaanko uusi näyttötila käyttöön ilman uudelleen käynnistystä. Ainakin kakkoskoneen w98 vaihtaa näyttötilaa ihan mukisematta.

 

JPQ
Tiistaina, 22. heinäkuuta, 2003 - klo 21.59:   
Rebb: ei muistaakseni kaikissa koneisssa.
Eikai ajureista kiinni ?

 

Markus
Tiistaina, 22. heinäkuuta, 2003 - klo 22.10:   
Rebb: Hmmm, muistelenkohan väärin... Jotenkin on jäänyt kuva, että itselläni ainakin Win3.11:ssa olisi pitänyt bootata uudestaan. Samaa muistelen Win9x:stä. Olisikohan tuo sitten ollut jotenkin ajurisidonnainen juttu?

JPQ: Käytän normaalisti XP:ssä 32-bittisiä värejä, mutta WinUAE:lla pelatessa laitan 16-bittiset värit päälle, jotta näytönpäivitys ei ole liian hidas, eli melko useinkin tulee vaihdettua näyttötilaa.

 

Rebb
Tiistaina, 22. heinäkuuta, 2003 - klo 22.43:   
Markus: Testailin juuri Me:llä. Värimäärää nostettaessa tulee kysymys otetaanko värit käyttöön ilman uudelleen käynnistystä. Näyttötila vaihtuu suoraan. Ajureista en osaa oikein sanoa, toimii ainakin Matroxin korteilla ja hevosvetoisella S3:lla sekä Voodoo3:lla.
Omissa koneissa tuo onnistuu 98,XP,Me koneilla.

 

Zabbo
Tiistaina, 22. heinäkuuta, 2003 - klo 23.23:   
Kerronpa itsekin muutamia parhaita otoksia 2K:n viime aikojen tempauksista...

- Pari viikkoa sitten vaihdoin selaimeksi Netscape 7.1:n kun IE6(66) rupesi tökkimään jos sivulla oli tavaraa enemmän kuin yksi ruudullinen. Oli muuten todella hauskaa selata vähänkin enemmän tekstiä sisältäviä sivustoja, esim. joitakin keskustelupalstoja.

- Noin viikon ajan kone aina silloin tällöin pimentänyt näytön hetkeksi, aivan kuin kone vaihtaisi itsestään näytön tarkkuutta. Näyttötila ei kuitenkaan muutu. Samoin aina välillä konetta käynnistäessä ruutu vilkkuu kauttaaltaan.

- Ja muiden kiusojen lisäksi, tänään huomasin että piirtopöytäni on lakannut toimimasta. Kursori vain "hyppii" ruudun reunasta toiseen. Tai ehkä tuurilla saattaa toimia hetken oikein.

Ajureiden uudelleenasennus ei auttanut, eikä korjausasennus. Taitaa taas olla kauhea puolivuosittainen asennus-rumba edessä.:(

Saman tyylisiä ongelmia tulee eteen jatkuvasti. Jokin ohjelma tai laite ei suostu toimimaan vaikka on aikaisemmin toiminut kuin junan vessa. Yhden ongelman kun olet selvittänyt, niin kaksi uutta odottaa ratkaisua. Kaikkein omituisinta tässä on se että, käytän aina samoja ohjelmia, en juurikaan asentele uusia paitsi päivityksiä, enkä myöskään turhaan sorki koneen sisuskaluja. Tähän kaikkeen on olemassa syyllinen: Maailman levinnein virus eli Windows ja sen eri muunnelmat. Muista myös varoittaa ystäviäsi!;)

Olenkin tullut samaan johtopäätökseen erään opettajani kanssa siitä että, Windows EI ole käyttöjärjestelmä (ko. opettaja on Linux-mies isolla L:llä). Enkä enää ihmettele miksi kaikki ns. ammattilaiset tekevät työnsä jollakin muulla alustalla kuin Ikkunalla.
Voisin vaihtaa Linuxiin (ja sitten joskus tulevaisuudessa AmigaOneen tai Pegasokseen) vaikka heti, jos vain ajuri- ja erityisesti ohjelmistotuki olisivat tarpeeksi kattavat. Ja sitä ennen ohjelmien ja ajureiden asentaminen järjestelmään täytyy saada lähes idioottivarmalle tasolle. Tosin nykyisin eri distribuutiot taitavat olla jo melko käyttäjäystävällisiä. Ajureitakin löytyy melkoinen läjä. Ja sitten lopuksi: muiden Linux-käyttäjien neuvontahalukkuutta voisi myös hieman parantaa (erehdypäs kysymään jotain linux-mieheltä niin vastaukseksi tulee jotakin tyyliin RTFM! tai "luepas sitä manuskaa").
Anteksi jos nyt loukkasin jotakuta, mutta alkaa pikkuhiljaa nupissa keittämään.

Tv. Windowsia käyttävä, Linuxia kokeillut ja kunnollisen käyttöjärjestelmän haluava.

 

JPQ
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 7.37:   
Zabbo: pahinta tässä viruksessa on se että se on naamioitu käyttöjärjestelmäksi. Miksi muuten et pidä sitä käyttöjärjestelmänä ? sehän onkin täyttöjärjestelmä. Onko AmigaOS kunnollinen ? jos ei miksi ei? no muistinsuojaus on ainoa paha puute jonka tiedän.
PS. Anteeksi jos ärsyttää jotakuta viestini siis teitä foorumin ulkopuolella mutta suomessa tietääkseni sanan vapauslaki..

 

Rebb
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 8.11:   
Linuxin pahin vika on kryptisyys. Ilmeisesti monet nauttivat kun saavat viilata käyttistään hämärien skriptien parissa, jotka sijaitsevat vielä hämärimissä hakemistoissa. Ymmärrän toki Linuxin hakemistorakenteen syyt, mutta miksi ei voi tehdä graaffisia hallinta työkaluja? Toki monissa distroissa näitä jo onkin, mutta monikaan ongelma ei ratkea ennenkuin on älynnyt konffata tiedosta /etc/../mikälie/xtcswe.conf

Windowsissa on toki vikoja ja kone harrastaa välillä kaikkea hämärää, mutta se on huonoista vaihtoehdoista paras.

JPQ: No johan on, menit sanomaan Windowsia käyttikseksi :)

 

tomppa
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 13.20:   
Linuxissa vaikeus graafisten säätösydeemien tekoon on kai lähinnä erilaisten asetustyyppien kirjavuus, eri järjestelmissä eri fileet eli muodossa jne. Pelkästään (lähes) kaikissa distroissa toimivan graafisen fonttiasetuskilkkeen teko taitaisi olla aika vaikeata. Hyvänä puolena sanoisin että kun säädöt on kerran kunnolla tehty, ne voi sitten unohtaa. Aika lailla how-to'ita saa tietty lueskella, vaatiipi pitkää pinnaa. Amigassa viehättää sen yksinkertaisuus, hyvässä mielessä. Mutta se muistinsuojaus...
Silti ainoa järjestelmä joka on kirjaimellisesti saanut repimään hiuksia, tuntemaan syvää vihaa tietokoneita kohtaan ja yleensäkin herättänyt ajatuksia vuorille pakenemisesta C64n kanssa on yhä se Redmondin lahja maailmalle. Ei enää ikinä. Toivottavasti.

 

JPQ
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 14.08:   
Rebb: enpäs. vai sittenkin juupas. Eipäs koska minä käsitin että tuo kirjoittaja ei windowisa pitänyt käyttiksenä ja mietin syytä miksei.

 

Markus
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 16.29:   
Näkyykö muuten muilla XP:ssä IE6:lla Sakufoorumin värit joskus väärin? Minulla nimittäin joskus linkit ovat tumman ruskeita ja kirkkaan sinisiä. Muutaman reloadin jälkeen värit menevät ennalleen.

 

Zabbo
Keskiviikkona, 23. heinäkuuta, 2003 - klo 18.53:   
Noo... onhan Windowskin käyttöjärjestelmä. Ehkä. Itse asiassa tuo "windows ei ole käyttöjärjestelmä" juttu oli oikeastaan huumoria. Tosin huonoa sellaista. Mutta jos tarkastellaan muutamia käyttöjärjestelmien perusominaisuuksia, niin Ikkunat eivät ainakaan täysiä pisteitä kerää.

Käyttöjärjestelmien perusominaisuuksiin kuuluu:

1. Helppokäyttöisyys (4p)
2. Tehokkuus (4p)
3. Vakaus (4p)
4. Käyttöjärjestelmän kehitysmahdollisuudet (2p)

Ensimmäinen kohta on kyllä Redmontin kavereilla melko hyvin hanskassa, kunhan vain Windowsin ominaisuudet (ja omituisuudet) oppii tuntemaan. Tietysti tämä pitää paikkaansa muillakin käyttiksillä. Windows on siis aika helppokäyttöinen lukuunottamatta virhetilanteita. Virhetilaanteessahan Winukka lätkäisee näytölle joko sen hassunhauskan sinisen ruudun tai parhaassa tapauksessa ilmoituksen siitä, että jokin ohjelma on suorittanut laittoman toiminnon muistipaikassa xyz ja se siitä. Ei pienintäkään vihjettä siitä mikä ohjelma tai miksi ohjelma meni jumiin. Tämän voi todeta helposti vilkaisemalla tietotekniikka-aiheisia sivustoja ja niiden keskustelupalstoja. Useimmat kysymykset nimittäin käsittelevät Windowsin virhetilanteita.
Kolme pistettä.

Sitten kohta kaksi. Voiko muka Windowsista ja tehokkuudesta puhua samassa lauseesa? Mielestäni ei todellakaan voi. Windowsin muistinkäsittelykin on aina ollut todella naurettavaa toimintaa. Ohjelmat varaavat muistia ensin itselleen aimo kimpaleen ja sitten pitävät siitä kiinni, vaikka ohjelma itse ei kaikkea tarvitsisikaan. Osasyyllinen tähän on windowsin kehno muistinhallinta-algoritmi. Jopa itse käyttöjärjestelmäkin vie leijonanosan vapaasta muistista. Sitten pikkuhiljaa täytetään kiintolevy swappi-tiedostolla. Ja lopuksi ilmoitetaan käyttäjälle että koneessasi ei ole tarpeeksi muistia. Lisäksi nyky-windowseihin on lisätty prosessorin kuormaa lisääviä efektejä ja muuta krääsää. Muunmuassa näistä seikoista johtuu se, että nykyiset windowsit tarvitsevat sujuvaan toimintaan tuhottomasti muistia sekä prosessoritehoa. Lisäksi tahmaavat niin vietävästi vähänkin vanhemmassa koneessa. Viittaan tällä erityisesti WinXP:hen. Tulevaisuudessa todennäköisesti muistia tarvitaan vieläkin enemmän.
yksi piste.

Kohta 3. Tätä nyt ei kovin paljoa tarvitse perustella, sillä kukaan pidempään Windows:sia käyttänyt ei ole välttynyt ohjelmien satunnaisilta kaatumisilta. Ei ole epänormaallia että ohjelmat tai koko käyttöjärjestelmä kaatuvat monta kertaa päivässä. Ja tietysti windows täytyy asentaa kokonaan uudelleen noin puolen vuoden välein. Miten ihmeessä on mahdollista, että aikaisemmin hyvin toimineet ohjelmat käyvät yht'äkkia kaatumaan ja sekoilemaan? Microsoftin pojat ovatkin tainneet sisällyttää windowsiin VirheGeneraattorin(tm), joka aina puolen vuoden välein lamauttaa koneen toimintakyvyttömäksi, houketellen asiakasta ostaamaan uuden ja muka vakaamman windowsin.
Yksi piste.

Ja vielä kohta 4. Kyllähän windowsia kehitetään, mutta missä muodossa se tehdään? Mikkisofta suoltaa ulos uusia korjauksia ja päivityksiä lähes päivittäin. Onhan se hyvä että ne virheet tulee korjattua, mutta miksi kehitystyö pitää tehdä asiakkaiden kustannuksella? Etenkin niillä keillä ei ole pääsyä nettiin tai ovat netissä kiinni modeemin välityksellä, ovat hätää kärsimässä huonosti toimivien ja päivittämättömien windowsiensa kanssa. Modeemilla on turha yrittää latata satojen megatavujen kokoisia päivitystiedostoja. Siinä menisi rahat, ikä ja terveys. Eivätkä kiinteätkään nettiyhteydet ilmaisia ole. Jos Redmontin ohjelmoijat tekisivät tarkempaa työtä ja testaisivat kunnolla tuotteensa, niin mitään päivitys-tivolia ei tarvittaisi.
Odotankin kauhulla sitä päivää jolloin Microsoft päättää lopettaa 2K:n päivittämisen ja siirtyi vain XP:hen ja sen seuraajaan.
Yksi piste.

Täten Windows saa pisteitä 6/14 eli hiukan alle puolet. Arvosana: huono. Tämä riittää täpärästi siihen, että voin kutsua windowsia käyttöjärjestelmäksi.

 

Rebb
Torstaina, 24. heinäkuuta, 2003 - klo 1.37:   
Muistiahan Windows syö minkä kerkiää. Muistin käytössä on myös huimia eroja eri ohjelmien välillä. Toiset hukkaa kaiken mitä saa toiset ei.

Vakaudesta uskallan olla jo hieman eri mieltä. 9x sarjan vakaus on mitä se on, mutta XP on jo huima parannus oikeaan suuntaan.

Virheilmoitukset on yhtä tyhjän kanssa. Samoin Linuxin vastaavat, eivätkä Amigan "gurutkaan" aina niitä selkeimpiä ole. Snoopdossin kaltaista ohjelmaa Windowsille toki kaipaisi.

Windowsin kehitys menee tietysti niin kuin menee. Eihän Windowsia edes kannata enää tehdä kunnolliseksi, kuka sitten ostaisi uuden ja vakaamman version?

 

KimmoK
Torstaina, 24. heinäkuuta, 2003 - klo 1.37:   
EasyCD creator on nykyisin keksinyt sellaisen vimpautuksen että se pakkohakee 15 minuuttia joitain f*cking testifileitä ja sitten testailee jne jne ennenkuin pääsee itse asiaan, ei jaksas tonkia mistä sekin johtuu, vastahan se toimi niin näpsäkästi (mitä nyt aina frisbeetä tekee jos yrittää enemmän kuin 1.5 asiaa samaan aikaan.

Ja canonin zoombrowser kaatuu joka kerta kun deletoin kamerasta yli 100 kuvaa...

Ja niin kotona kuin töissäkin olen tänään saanut kokea kuinka NT ja W2000 todellakaan eivät ole moniajokäyttiksiä... istun ja palan kun yksi sovellus swappaa tai vaikkapa kuuntyelee sarjaporttia sata lasissa 9600bps....

060/50 pesee ja linkoaa 800 ja 1Ghz romut maanrakoon....

 

Rebb
Torstaina, 24. heinäkuuta, 2003 - klo 7.27:   
Sarjaportti siirto tai vaikkapa levykkeen formatointi saa tosiaan minkä tahansa Windows koneen polvilleen. Levyn käsittely on aika luokattomasti hoidettu vielä nykyäänkin. Onneksi harvoin tarvitsee, kuten sarjaporttiakaan.

Easy Cd creatorin käyttäminen ei ole tervettä :)

Yritä 060:lla renderöidä, ajaa softasyntikoita tai muuta sellaista niin linkous hyytyy aika nopeasti.

 

JPQ
Torstaina, 24. heinäkuuta, 2003 - klo 8.27:   
KimmoK&Muut: pitäisi noille sovellus itkuille pistää oma threadi...
Rebb: kyllä 060:lla perus rendaa mutta erikois rendaukseterikseen eihän niitä moderneuksia saa muutenkaan kait amigan softilla.
PS. Minulla aikaa odottaa valmista...

 

Jon
Torstaina, 24. heinäkuuta, 2003 - klo 9.51:   
Kyllähän se XP muistaakseni sanoo siniruudussa että missä rysähti, tosin hieman epämääräisesti. Ja minkä htin takia ne dll:t pitää nimetä niin kryptisesti ettei aina edes tiedä mitä ne tekee?

Mutta sanokoot mitä sanovat ihmiset Amigan moniajosta - Windowsin ratkaisua en voi sulattaa kerta kaikkiaan. Ihan tukossa vähän väliä.

 

JPQ
Torstaina, 24. heinäkuuta, 2003 - klo 12.43:   
Jon: että saadaan "unix" henkeä. Eikun 8.3 rajoituksen takia siihen ollaan kait juututtu. Jaa vähän väliä ? oikeastaan melkein kokoajan.

 

Zabbo
Torstaina, 24. heinäkuuta, 2003 - klo 13.56:   
Asiasta kolmanteen: Onko muuten kukaan muu ihmetellyt 2K:n tapaa jakaa IRQ:t päin mäntyä? Minun tapauksessani samalle keskeytykselle on laitettu vaatimattomat 5 laitetta hoidettavaksi. Näytönohjain , äänikortti, molemmat USB:t ja verkkokortti ovat kesketyksen 11 alla. Samaan aikaan keskeytykset 5, 7 ja 9 ovat vapaana. Bios kyllä jaksaa jakaa IRQ:t järkevästi. Vain verkkokortti ja USB-portit jakavat saman keskeytyksen. Propleemi liittyy Windowsin ACPI-järjestelmään joka ei toimi niin kuten pitäisi. Tai näin ainakin epäilen. Heti kun 2K saa koneen ohjakset käsiinsä niin keskeytykset heitetään arvalla. Tässä taitaa muuten olla todennäköisin syy piirtopöytäni toimimattomuuteen.

Olen aikaisemminkin yrittänyt etsiä ongelmaan ratkaisua, tosin erään pelin ollessa kyseessä kun äänet ritisivät. Ja jopa löytänyt tarkat ohjeet ongelman selvittämiseen. Toimin ohjeiden mukaan, mutta tilanne on ja pysyy samana. Ohjeiden mukaan windowsin asennuksen aikana täytyy valita ettei ACPI-järjestelmää käytetä. Tämän jälkeen lisälaitteet lisätään yksi kerrallaan ja säädetään keskeytykset käsin. Kaikki toimikin hyvin siihen asti kunnes laitoin viimeisen kortin paikoilleen. Kone käynnisttyi ja... voi &%#! Kaikki laitteet käyttävät jälleen samaa keskeytystä. Ja ACPI-järjestelmä oli otettu taas käyttöön.

Mikkisofta voisi edes yrittää kunnoittaa käyttäjän toiveita. Jos halutaan ettei ACPIa käyttetä niin sitä ei sitten todellakaan käytetä! Viimeksi kun yritin korjata ongelmaa, asensin 2K:n kaksi kertaa täydellisesti uudelleen. Nythän sitä voisi taas yrittää kun täytyisi muutenkin asentaa 2K uudelleen. Ei oikein vaan jaksaisi tehdä tehdä koko kiintolevystä varmuuskoioita, alustaa se ja viettää sen jälkeen noin 6 tuntia koneen ääressä asentaen kaikki ohjelmat ja päivitykset uudelleen. Suoraan sanottuna p*ska homma, mutta jonkunhan se on tehtävä. Viimeksi kun yritin korjata ongelmaa, asensin 2K:n kaksi kertaa täydellisesti uudelleen. Aikaa kului noin 12 tuntia, eikä tähän ole laskettu aikaa joka kului nettiä kolutessa, ratkaisua etsiessä.

Vähän samantapainen, mutta onneksi paljon lievempi juttu on 95:n ja sen jälkeläisten kanssa. Jos valitset asennuksen aikana, että et halua asentaa Jenkki-ISP:eiden palveluja, niin kummasti ne kuitenkin vaan työpöydälle ilmestyivät.

Vielä hieman huumoria suoraan Microsoftin kotisivuilta (suora lainaus):

- Windows NT®:hen perustuva, Windows® 98:n tuttua, helppokäyttöistä käyttöliittymää hyödyntävä Windows 2000 Professional tehostaa ajankäyttöä.

- Tietokoneiden hallinta on tietotekniikan ammattilaisille entistä helpompaa käyttöjärjestelmän järkkymättömän luotettavuuden ja parannettujen hallintaominaisuuksien ansiosta.

:) LOL!

 

KimmoK
Torstaina, 24. heinäkuuta, 2003 - klo 14.18:   
Arvaatteko mitä tapahtui kun rompunpoltto oli päättynyt ja painon CDRW aseman eject nappulaa?

Ei niin yhtikäs mitään.

No entäpä sitten kun 10 sekunnin kuluttua painoin uudestaan?

CD kelkka alkoi liukua ulos ja juuri kun olin saamaisillani sormen siihen rompun reikään, wintööt päätti alkaa vetään kelkkaa sisään... ja siinä vaiheessa kun kelkkaa oli näkyvissä enään 5 cm wintööt kai huomasi tekemänsä typeryyden ja - NAPS - BEEP - pakeni paikalta takavasemmalle jättäen näytölle mustanpuhuvan BIOS:n buuttiruudun.

Eipä hätiä mitiä. Kerkisin käydä pissillä & hakemassa jääkaapilta syötävää ennen "TADAA":ta & pääsin testaamaan polttamani rompun.

Loppu hyvin kaikki hyvin. Nyt jo naurattaa (anuruttaa?). Yöllä noin klo 02:00 ei vielä naurattanut...

 

Markus
Sunnuntaina, 27. heinäkuuta, 2003 - klo 20.08:   
Pelatessa XP:n alaisuudessa Thrust Deluxea XP heittää välillä (ja kun se kerran sen aloittaa, niin vähän väliä) ikkunan, jossa otsikkona on "Alas jäävät näppäimet". Ikkunassa lukee:

"Painamalla VAIHTO-näppäintä viisi kertaa otat käyttöön Alas jäävät näppäimet -toiminnon, jolla voi lukita CTRL-,ALT-,VAIHTO- tai Windwos-näppäimet.

Jätä toiminto valitsemalla OK.
Poista toiminto valitsemalla peruuta.
Näppäinyhdistelmä poistetaan käytöstä valitsemalla Asetukset."

Pelaamisesta ei tule mitään... :-(

 

workbench
Maanantaina, 28. heinäkuuta, 2003 - klo 8.36:   
Markus: Eikö tuon näppäimistöongelman saa ohitettua painamalla peruuta-painiketta? Tai viimeistään
Asetukset-valikosta? Itse törmäsin samaan ongelmaan
käyttäessäni WinUAE:ta...

 

KimmoK
Maanantaina, 28. heinäkuuta, 2003 - klo 8.41:   
...polttamalleni kuvien varmuuskopio-CD:lle ei tallentunut kaikki ottamani kuvat vaan satunnaisesti suuri osa jäi tallentumatta... joutunen verkottamaan wintoosaromun amigaani jotta voin polttaa kuvat Amigalla rompulle...

 

Markus
Maanantaina, 28. heinäkuuta, 2003 - klo 9.53:   
workbench: Kokeilin muutaman kerran painaa tuota peruuta-painiketta, mutta silti tuo ikkuna pomppasi esiin vähän väliä. Tuolta asetukset-valikosta sain pelin sellaiseen tilaan, että vaikka ei painannut mitään näppäintä, alus kaasutti koko ajan.

 

Markus
Maanantaina, 28. heinäkuuta, 2003 - klo 12.29:   
Hmmm, äsken kun tulin Sakufoorumille ja klickasin tänne Windows itkuihin, niin IE6 heitti ikkunan oikeassa reunassa olevan "hissin" alas, eikä sitä saanut hiirelläkään ylös. Suljin kaikki IE-ikkunat ja käynnistin IE:n uudestaan, ja taas homma toimi normaalisti...

 

Markus
Maanantaina, 28. heinäkuuta, 2003 - klo 12.34:   
Äsken IE6 hukkasi täällä Sakufoorumilla framet siten, että tuo vasemman reunan valikko hävisi...

 

KimmoK
Maanantaina, 11. elokuuta, 2003 - klo 15.23:   
Jos koneessa on vain 93 megaa vapaata levytilaa (c:llä), 47 megan filen download ei enään onnistu (ei ainakaan c:lle). Siis jos koneessa on Windows2000 & IE:n download toiminne.

Ja kun download tökkää, retry toiminnetta ei ole (kuten tavallista windowsissa, OK).

 

Markus
Maanantaina, 11. elokuuta, 2003 - klo 20.50:   
Minä muuten testasin tuota näyttötilanvaihtoa (mistä aiemmin kirjoitin) Win98:ssa. Kyllä sen pystyi vaihtamaan boottaamatta konetta uudestaan. Vaihdoin värit 32-bittisistä 16-bittisiin, jolloin tosin Windows ilmoitti, että jos konetta ei bootata uudelleen, jotkut ohjelmat saattavat toimia väärin. XP:ssä tuollaista ei tule. Ja muuten, ei ole vieläkään kertaakaan kaatunut tämä XP, vaikka on joskus kesäkuussa koneeseen tullut. Susikasiaikojen epämääräisistä "järjestelmä on muuttunut epävakaaksi, paina ctrl+alt+del"-viesteistä ei ole tietoakaan. :)

 

Rebb
Maanantaina, 11. elokuuta, 2003 - klo 21.02:   
Markus: Äläpäs kehu liikaa ettei eräät sankarit vedä hernettä nenään :)

 

KimmoK
Tiistaina, 12. elokuuta, 2003 - klo 8.48:   
Onko muuten XP stabiilimpi kuin w2000?

(olen kuullut paljon päinvastaista ja W2000 ei kestä tehokäyttöä montaa viikkoa ilman boottaamista)

 

Rebb
Tiistaina, 12. elokuuta, 2003 - klo 9.00:   
KimmoK: Vaikea sanoa kun en ole W2k:ta pitemmän päälle käyttänyt, mutta XP pysyy pystyssä pitkään ilman bootteja. Lähinnä olen konetta joutunut sammuttelemaan ukkosten takia :)

 

Anu Seilonen
Perjantaina, 22. elokuuta, 2003 - klo 18.08:   
Windows-nyyhkytarina jatkuu uudessa ketjussa.