Mistä seuraatte IT-alan asioita?

Saku-foorumi » Vapaa sana » Viestit 2003 » Viestit 03/2003 » Mistä seuraatte IT-alan asioita? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Markus
Perjantaina, 28. helmikuuta, 2003 - klo 18.46:   
Yläpuolellani asuva asukas on taas näemmä aloittanut tyypillisen perjantai-häiriköinnin, mutta asiaan...

Lopetin aikoinaan Mikrobitin tilaamisen vuoden 1993 tai 1994 lopulla. Sen jälkeen en seurannut tietokonemaailman tapahtumia juuri ollenkaan ennen vuotta 2001. Sakuakaan en lukenut.

Kysymys kuuluukin, että mitä lehteä tai lehtiä te seuraatte tietokoneasioihin liittyen sekä mitä haette näistä lehdistä?

 

Joanna
Perjantaina, 28. helmikuuta, 2003 - klo 19.35:   
Lehtiä? .. Miksi lukea jotain kuukautta vanhaa juttua jostain lehdestä? Siis tuollaisina yleissaitteina ovat theregister ja inquirer ihan hyviä. Tietenkin jotkut ann.lu ja Amiaorg tulee käytä läpi mutta yleensä nekin on jäljessä elämästä. PC. puolella tilanteen mukaan joku tomshardware ja välillä muutama muu, linux yms asiasta riittää Slashdot. :)

 

Markus
Perjantaina, 28. helmikuuta, 2003 - klo 20.34:   
Mietinkin itseasiassa vähän, että missä määrin nykyään lehtiä luetaan... Itse esim. en ole tilannut mitään sanomalehteä, vaan http://www.turunsanomat.fi/ riittää hyvin.

C-lehdessä oli erittäin hyviä ohjelmointijuttuja aikoinaan. Nykyiset Mikrobitin ohjelmointijutut ovat kuin hiekkalaatikolla istumista niihin verrattuna. Sellaisia pikkuisen "jäätä kepillä koputtavia". Mahdetaanko sellaista C-lehtimäistä kunnon harrastelijalehteä enää tehdä?

Ajat ovat tosin muuttuneet noista C-lehti -ajoista, mutta mikä estäisi edelleen tekemästä syvällisempiä ohjelmointiaiheisia juttuja? Eivätkö ne uppoa suureen yleisöön? Tietääkö keskiverto Mikrobitin lukija nykyään, mitä konekieli on?

 

JPQ
Perjantaina, 28. helmikuuta, 2003 - klo 21.03:   
Markus: C lehti sopi ammattilaisellekkin kun katselin just tänään Scalan ja AD1012:sen vai mikä se on testiä. Eli eipä noin hyvää lehteä löydy millekkään koneelle enään... :( Tuo yllä oleva on luulo ei tieto.

 

Markus
Perjantaina, 28. helmikuuta, 2003 - klo 21.13:   
JPQ: Mikä on luulo?

 

JPQ
Perjantaina, 28. helmikuuta, 2003 - klo 21.24:   
Markus: No se ettei vastaavaa lehteä enään ole millekkään koneelle tai edes kone riippumantonta.

 

Markus
Perjantaina, 28. helmikuuta, 2003 - klo 22.02:   
JPQ: Ahaa, en ollut oikein varma, että mihin viittasit "yllä olevalla". Luulin, että viittasit johonkin minun kirjoittamaani. :)

Siinä C-lehdessä oli hyviä ne "Pelinikkarin päiväkirjasta"-jutut ja Jukka Marinin Amigan käyttisohjelmointia koskevat jutut. Itseasiassa minulle jäi C-lehden aikoina kaikenkaikkiaan sellainen tunne lehdestä, että lähes kaikki jutut olivat hyödyllisiä ja kiinnostavia. Silloin kun tuo pelipuolikin kiinnosti enemmän kuin nykyisin.

 

Jon
Perjantaina, 28. helmikuuta, 2003 - klo 23.04:   
Markus, meinas tulla oluet monitoriin kun luin tuon hiekkalaatikkojutun :) Ihan totta.

Onneksi on Saku!

C-lehti oli rautaa. Nykyään on niin paljon kaikkea lässynlässyä tarjolla. "Näin käynnistät Windowsin"-tyyliin. Ehkä luen vääriä lehtiä? Mutta eipä suomenkielisessä tarjonnassa ole muuta kiinnostaa kuin Saku.

Opiskelujen ansiosta(?) postilootaan tippuu Tietoviikko mutta eipä siinäkään ole paljon mitään. Aika kuiva lehti, urauutisia ja muuta skeidaa.

 

JPQ
Lauantaina, 1. maaliskuuta, 2003 - klo 0.06:   
En oikeastaan seuraa kuin Czech Amiga Newsia. Kun en tiedä tarpeeksi tasokkaita netti sivuja.

 

Markus
Lauantaina, 1. maaliskuuta, 2003 - klo 12.23:   
MB:n 1/2003 numerossa oli JavaScript-ohjelmointia. Samaan yhteyteen oli sotkettu huuhaa-asiaa nettiriippuvuudesta. Koko jutun lähtökohta oli sovellus, nettiriippuvuustesti, ei JavaScript-ohjelmointi sinänäsä. Tuollainen asettelu on tietysti lähtökohdiltaan vähemmän teoreettinen, mutta se ei mahdollista jutulle jatko-osia.

Nettiriippuvuustestin yksi kysymys on: "Mistä sähköpostintarkistuskerrasta olisi vaikeinta luopua?"

a) Päivän ensimmäisestä ... 1p
b) Jostain muusta ... 0p

Mutta siis, jos luopuu ensimmäisestä, niin eihän silloin tule niitä muitakaan... :) www.tupakka.org:ssa on saman henkilön tekemä nikotiiniriippuvuustesti, jossa on samankaltaiset kysymykset nikotiiniriippuvuuteen liitten. :)

 

KimmoK
Lauantaina, 1. maaliskuuta, 2003 - klo 14.18:   
Minulla on "yhteistyökaverina" hlö joka seuraa high end tietotekniikkaa ja sitten tasaamme tietoa "kaffebreikeillä" ja työn puolesta tulee järkyttävän paljon mobiilialan IT infoa...
Lisäksi aika ajoin käyn kierroksen Tom's Hardware:ssa, Anandtech:ssä yms. teknisen tietokonetiedon pyhätöissä.
Ajankohtaisuuksia seuraan theregister.co.uk:sta, ja digitoday.fi:stä. Peliasiaa luen kaverin mikrobitistä (itse lopetin tilauksen sinä päivänä kun Amiga osio lopetettiin). Takavuosina minulle on tullut AMiga lehtiä, mutta niillä on ollut paha tapa mennä konkaan sit kun ne on mun rahat saaneet tililleen...
...
Czech Amiga news on hyvä, samoin amiga-news.de, nuita kun seuraa niin välttää turhan kakan lukemisen.

 

miksuh
Lauantaina, 1. maaliskuuta, 2003 - klo 14.50:   
No mikrobittiä ei ole tullut hirveästi luettua sen jälkeen kun potkasivat Amigan ulos :P Kirjastossa luen joskus satunnaisesti. Tietokone lehti ja prosessori mulle tuli jonkin aikaa Bitin tilauksen lopetettuani, mutta ei oikein ole varaa nyt niiden tilaukseen. Pidän noita enempi ammattilehtinä, bitti on sitten enempi kotikäyttäjien lehti missä; ideassa ei sinänsä ole mitään vikaa. Itse kuitenkin atk-alaa opiskelevana sijottasin ennemmin noihin ammattilehtiin, ja oikeastaan mieluiten johonkin ulkomaiseen lehteen. mutta nyt ei tosiaan paljon tilailla.

Netistä löytää muutenkin paljon tuoreempaa tietoa, kuin lehdistä. Lehdissähän nuo jutut on vähintäänkin sen kuukauden nettiä perässä.

Netissä tulee seurattua mainstream puolelta DigiToday, The Register, OSNews ja Slashdot sivuja. Amiga uutissivuista ja foorumeista sitten ANN, Czech Amiga News ja tietty vielä Sakufoorumi ja www.amigafin.org (www.vapaus.com/amiga) suomalaista uustissivua :) Viimeksimainituun joskus tulee itsekin postattua suomenkielellä uutisia :)

 

miksuh
Lauantaina, 1. maaliskuuta, 2003 - klo 14.52:   
Niin ja koulussa tulee ihan kiitettävästi varsinkin softakehitys ja tietoliikenne asiaa :)

 

Markus
Lauantaina, 1. maaliskuuta, 2003 - klo 15.21:   
Tottapuhuen mieleeni muistui, että kyllähän minä välille 94-95 olin Amiga Shopper -lehden tilannut.

Varmaan nykyään jos haluaa painettua sanaa syvemmin ohjelmoinnista lukea, niin on tyytyminen kirjoihin. Kunpa löytyisi sellaisia vanhojen Bitti-kirjojen tyylisiä kirjoja vielä.

 

Janne
Lauantaina, 1. maaliskuuta, 2003 - klo 15.32:   
Itse luen MikroBittiä. Se on viihdyttävää luettavaa ja testit ovat hyödyllisiä ajasta aikaan. Olen kai minäkin siitä vähän ohi kasvanut (ammattilehtihän se ei ole), mutta www.mbnet.fi:stä poimin myös joskus uutisia - eli tutun jutun ympärillä tulee palloiltua. Tietokonetta luen virkani puolesta töissä jonkin verran, kun sitä tänne ilmaantuu, ja IT-hankkinnoista tulee tietoa tarvittua. IT viikkosta luen IT-alan ajankohtaisuuksista.

Uutisia haen paljon netistä. www.cnn.com on jenkkikeskeinen mutta mielenkiintoinen, ja sieltä löytyy joskus suurimpia IT-alan trendejäkin. rekaksois.com on mukava uusmedia-alan tietopalvelu suomalaisille. Taitaa minulle tulla Talentumin Tietoviikon 3 minuutin uutiskirjekin sähköpostiini. Muita satunnaisia saitteja ovat bisnes.fi, sektori.com, Slashdot.

Amiga-maailmassa Saku-foorumi, ANN ja Amiga.org ovat vakioni. Välillä käyn YahooGroupsin AmigaOne-listalla ja MooBunnyssa. Samoin MorphOS-News, Amiga-News.de, MorphZone ovat satunnaisen visiittini kohteita. Yritän vähentää, mutta vanhat tavat kuolevat hitaasti. :-)

 

Hooligan/DCS
Lauantaina, 1. maaliskuuta, 2003 - klo 16.47:   
Minä taas en ole lukenut MikroPilttiä moneen vuoteen. Se on liian harrastelija tasoa jo hieman kokeneemmalle. Nuo mitä Janne mainitsi on itsellänikin päivittäisiä saitteja, plus sektori.com, digitoday.fi ja bbc.co.uk

tänään bongasin http://amigaworld.net .. näyttää ensikatsomalta asialliselta saitilta

 

Ibe U
Lauantaina, 1. maaliskuuta, 2003 - klo 19.04:   
Mulle tulee MirkoBitistä suorastaan rentoutunut olo, aivot narikkaan ja viihdettä, silleen.

 

tripper
Lauantaina, 1. maaliskuuta, 2003 - klo 23.37:   
Ei vaan vois vähempää kiinnostaa koko IT-ala. Kunhan pääsee tekee musaa joskus, riittää mulle. Amigajutut kattelen ann.lu:sta lähinnä. Se riittää.

 

JPQ
Lauantaina, 1. maaliskuuta, 2003 - klo 23.51:   
Unohdin mainita Tiltin joka joskus katselen "vakoilu mielessä".

 

deeq/RNO
Sunnuntaina, 2. maaliskuuta, 2003 - klo 1.32:   
Lehtiä harvemmin tulee luettua juurikin sen takia että netistä tiedon saa melkein uunituoreena. Silloin kun Amiga Active lehti ilmestyi vielä olin tilaaja..
Päivittäiseen linkkilenkin varrella ovat tietenkin amiga aiheiset sivustot kuten ann.lu, amiga.org ja saku-foorumi. Lisäksi http://sektori.com/ , http://slashdot.org/ , http://www.rekaksois.com/ , http://www.surfstation.lu/

 

Markus
Tiistaina, 4. maaliskuuta, 2003 - klo 14.30:   
Vielä tuosta nettiriippuvuustestin kysymyksestä. Tuota ensimmäistä s-postin tarkastuskertaa ei voi pitää samanarvoisena muiden kanssa, koska luopumalla ekasta luopuu myös niistä muista.

Sekä mitä tekemistä nettiriippuvuuden kanssa on sillä, että tarkastaa sähköpostinsa kerran tai useammin päivässä? Tästä sinällään ei voi kyllä vetää mitään johtopäätöstä nettiriippuvuuteen liittyen. Sähköpostin tarkastuksessa primäärinen tarkoitus on tarkistaa, onko tullut viestejä, eikä niinkään se netin käyttö. Netti on vain väline. Tietenkin joillekin se netin käyttö sinällään voi olla "the thing". Mutta siis tuo alkup. riippuvuuskysymys tuollaisenaan ei kerro mitään nettiriippuvuudesta.

Jos sitten sähköpostintarkastus saa sairaanloisia piirteitä siten, että siitä tarkastamisesta tulee pakkomielle, niin ei sekään välttämättä liity primäärisesti netin käyttöön, vaan siihen, että odottaa vastausta johonkin mielenkiintoiseen keskusteluun tms. Edelleen netti vain on väline.

Lapsuudessa kävin kesällä monta kertaa postilaatikolla katsomassa, että joko se kesän MikroBitti on tullut. Siinäkään ei ollut kyse postilaatikkoriippuvuudesta, ulkoiluriippuvuudesta tai kävelyriippuvuudesta vaan kysymys oli siitä, että olin erittäin kiinnostunut MB:stä ja odotin sen tuloa kuin kuuta nousevaa.

 

JPQ
Tiistaina, 4. maaliskuuta, 2003 - klo 17.57:   
Markus: voi herran jestas nyt minä vasta tajusin voi olla taukki kysymys koska ekahan voi olla vaikka kello 18.00 ilalla.
Tuo sähköposti juttu on totta koska minutkin tavoittaa maililla parhaiten.
PS. Tuossa lapsuus aikasi ongelmassa oli mikrobitti riippuvuudesta kyse joka muuten vakavahko tauti vakampi kuin postilaatikko riippuvuus. NUo kaksi muutta riippuvuutta eli kävely ja ulkoilu riippuvuus on vakavuus asteeltaan vähintään samaa tasoa kuin mikrobitti riippuvuus. Eli suosittelen parasta hoitoa eli vältät mikrobitin lukemista muuna kuin vihteenä eli et käytä sitä tietolähteenä.

 

Markus
Tiistaina, 4. maaliskuuta, 2003 - klo 18.17:   
Minulla loppui kokonaan kiinnostus MikroBittiin, kun Amiga-asia hävisi lehdestä. Joskus ihan lapsukaisena kesäisin menin myöhään illalla nukkumaan sen vuoksi, että heräisin myöhään aamulla, jotta olisi vähemmän odotettavia tunteja postimiehen tuloon. :) Tuo lapsuuden MikroBitti-addiktio oli kyllä paha. :) Taisin olla 10-11-vuotiaana vähän yli-innokas. 12-vuotiaana alkoi addiktio vähentyä.

Koulunkäyntiin liittyen harrastin tiukkaa itsekuria kuitenkin siten, että jos seuraavana päivänä oli koe, niin tultuani koulusta kotiin annoin itselleni vain 45 min aikaa syömiseen ja muuhun kuin kokeeseen lukemiseen. Melkoinen pingottaja olin verrattuna esim. lukioaikaani. :)

 

miksuh
Tiistaina, 4. maaliskuuta, 2003 - klo 18.24:   
No bitin eduksi on aina voinut lukea sen, että siinä ne jutut ei ole ihan niin kuivan asiallisia kun noissa ammattilehdissä monesti. Eli siitä kyllä edelleen plussaa bitille.

 

Janne
Tiistaina, 4. maaliskuuta, 2003 - klo 20.20:   
miksuh: Niih. Maailma muuttui ja me kasvoimme isoksi. Bittikin. Mutta hei, jos uudet koneet joskus tulee ja muodostavat pienenkin markkinan - antakaa kuulua itsestänne Bitille rakentavassa hengessä, uskon että siellä ollaan avoimia myös aihetta seuraamaan.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: