MOS 6526 vs. MOS 6526-A1

Saku-foorumi » Vapaa sana » Viestit 2018 » MOS 6526 vs. MOS 6526-A1 « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Sunnuntaina, 10. joulukuuta, 2017 - klo 17.42:   
Jäi vähän vaivaamaan tuo MOS 6526 vs. MOS 6526-A1 keskustelu tuolta "ostetaan" osastolta. Minulla on tuossa parin ehjän 128D koneen lisäksi yksi romutettu varaosakone ja tein siinä vähän tutkivaa journalismia.

Sieltä löytyy erillinen piirilevy jolle on toteutettu levyaseman elektroniikka prosessoreineen ja siitä löytyy juurikin tuo MOS 6526-A1 piiri niin kuin odottaa saattoikin tuon aikaisemman keskustelun perusteella.

Tilanne muuttuu mielenkiintoiseksi itse tietokoneen piirilevyn osalta. Siitä löytyy kaksi CIA piiriä niin kuin pitääkin ja toinen niistä on MOS 6526 ilman lisämerkintöjä paitsi 1886 S joka ilmaisee valmistusaikaa ja tuosta S kirjaimesta en tiedä mitä merkitsee. Nyt kuitenkin se toinen CIA piiri on MOS 6526-A1 ja 2186 S eli kaikesta päätellen tuon 6526-A1 piirin on pakostakin oltava yhteensopiva?

SID piiri joka tuosta löytyi on MOS 6581R4 ja minä kun kuvittelin 128 koneista löytyvän aina MOS 8580 piirin.

Pitää varmaan oman C64 reloaded mk2 himmelin kanssa kokeilla toimiiko tuo MOS 6526-A1 jompana kumpana tai molempina CIA piireinä. Pakkohan sen on kun se 128 koneessakin toimii? ;)

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Maanantaina, 11. joulukuuta, 2017 - klo 11.05:   
128D:ssä on juurikin sisäänrakennettu 1571-levyasema jayksi 6526-a1 piiri on ainakin levyaseman pirilevyssä kiinni. Juurikin 128D:llä levyasemassa testasin toimivaksi nämä -a1 piirit. En katsonut mitä muita piirejä siellä on.

Itse tosiaan testasin ihan myös leipälaatikko c64:ssä ko. piirejä, eivätkä toimineet ainakaan parina ja toisesta c64:stä otetut 6526:t toimivat mainiosti.

Voi hyvinkin olla että toisena CIA:na toimii. Semmoista yhdistelmää en vielä ole kokeillut. Pitänee itsekin testailla vielä paremmin. Sekä 128:ssa että c64:ssä.

 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Maanantaina, 11. joulukuuta, 2017 - klo 12.41:   
Tuossa tutkimassani 128D koneessa se ROM piirien lähellä piirilevyn takaosassa oleva CIA on tyyppiä 6526 ja etuosassa lähellä prosessoreja oleva sitten tuo 6526-A1.

Pitää jossain vaiheessa katsoa noista muistakin 128 ja 128D koneista mitä piirejä niissä on käytetty.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Maanantaina, 11. joulukuuta, 2017 - klo 13.24:   
On useita esimerkkejä siitä että komponenttien epäjohdonmukainen käyttö on ollut Commodoren ja sen työtä jatkaneille tyypillistä.

Katsoin jo aiemmin toisesta C64C koneestani että toinen CIA (oli A mallia (2MHz) ja toinen B mallia (3MHz). Mikä peruste tämmöiselle on, ei mielestäni mikään. Kyse voi olla vain siitä että Commodore ei ole halunnut luoda uutta hyllypaikkaa toiselle komponentille vaan ne ovat olleet hyllypaikalla sekaisin jolloin kumpaakin on ladottu tasa-arvoisena. Toisen hyllypaikan perustaminen tuotantolaitokseen lisää logistiikka ja ostokuluja.

http://www.lemon64.com/forum/viewtopic.php?t=58327
http://www.lemon64.com/forum/viewtopic.php?t=65962
http://www.lemon64.com/forum/viewtopic.php?t=49416

Ensimmäisessä noista on myös tietoa UM6526P1 (Atari 2600 PAL TIA) ja UMC 6526A (väärennöksen?) sopivuudesta ja epäsopivuudesta. Sekä näiden erikoisuuksien käyttökokemuksista kahdella eri paikalla (perus C64 koneessa U1 ja U2).

CIA piirejä voisi varmaan testata hyvin:
Coproliten Commodore 64/64C/SX/DX/128/128D Multi-Unit FULL Diagnostic Test Harness systeemillä jota saa Ebaystä.

Tutkin tuota myös itse kun 6526A-1 piirini saapuvat. Reloaded voi olla bradbinniä sietokykyisempi erikoisuuksille kun Jens ei suoraan sanonut että ei toimisi vaan kehoitti kokeilemaan

 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Maanantaina, 11. joulukuuta, 2017 - klo 14.50:   
Meikäläistä hämää nyt se, että mistä löytäisi MOS 8521 piirejä. Alun perin kuningasajatuksena oli rakentaa koko värkki HMOS tekniikalla, mutta noita mainittuja CIA piirejä ei tunnu olevan missään. Yhdessäkään omista koneistani niitä ei ole eikä niitä tunnu löytyvän eBaystakaan.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Maanantaina, 11. joulukuuta, 2017 - klo 15.13:   
Itsekin Ebayn silloin kun aloin haalia Reloaded osia ja totesin että mitään ei läydy MOS 8521 hakusanoilla. Niin kokonainen HMOS piirisarja kestäisi paremmin ja tarve jäädytykselle olisi vähäisempi.

Pitänee avata vielä C 64 G kun se on uudempi kuin muut omistamani C64 ja C128 mallit.

Mitähän Commodore C64 GS on syönyt?
https://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_64_Games_System
tai
https://www.tori.fi/uusimaa/Commodore_64_GS_uusi_kayttamaton_42666201.htm
ja onkohan siinä edes kahta CIA piiriä kun ei ole näppäimistöäkään. Press F1 to start game... :-(

Jopa edistyksellinen, mm. VIC-III piirin ja kahden SID piirin Commodore 65 protokone on MOS 6526 piireillä tämän mukaan https://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_65

 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Maanantaina, 11. joulukuuta, 2017 - klo 16.01:   
1500 euroa Commodore 64 GS värkistä ja minä kun tähän ikään ehdittyäni luulin nähneeni jo kaiken... :-) :-) :-)

 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Maanantaina, 11. joulukuuta, 2017 - klo 16.42:   
Jäähdytyksestä tuli mieleeni, että onko kukaan löytänyt hyviä näille piireille sopivia jäähdytyselementtejä? Suosituksia otetaan vastaa. :-)

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Maanantaina, 11. joulukuuta, 2017 - klo 17.21:   
DIP40 piirin pituus on noin 52mm ja leveys noin 13mm joten 4 kpl 13*13 siilejä täyttäisi sen pituuden. 6mm korkeus ei liene liikaa paitsi ihan etuosassa näppis on niin matalalla että ottaa kiinni heatsinkin yläosaan. Sitten pitää löytää matalampaa.

2 kpl 6mm korkea
https://www.ebay.com/itm/2X-Aluminum-Heat-Sink-Chip-Heatsink-adhesive-13-13-6mm-RAM-VGA-Blue/322249106745

10 kpl 11mm korkea
https://www.ebay.com/itm/10PCS-13-13-11mm-Adhesive-Aluminum-Heatsink-Cooler-for-Memory-MOS-tube-w-3M-Tape/262744702981

100 kpl pelkkiä tarroja
https://www.ebay.com/itm/100pcs-3M-8810-Chipset-Size-13-13mm-Heatsink-Radiator-Thermal-Adhesive-Pads-Tape/122778458075

Muutama huomio:
Väriä voi miettiä onko ihan törkeä muuhun sisustaan verrattuna
Yläpäästä levenevät siilit eivät ole kivoja jos pitää mitata jotain suoraan pinneistä.
Usein noissa halvoissa on jo kuivuneet tarrat jotka eivät liimaa kunnolla.
Kannattaa kuvata piirin tiedot ennen kuin liimaa siihen päälle mitään ja nimeää kuvat koneen sarjanumeron mukaiseen kansioon ja tiedostot U-numeroiden mukaan.

 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Maanantaina, 11. joulukuuta, 2017 - klo 21.40:   
No eipä se C64 reloaded MK2 nyt oikein toimi. Olen testannut ilman piirejä, piirien kanssa, kahdella eri USB-kaapelilla ja aina sama juttu. Saan Tera Termin ikkunaan pelkkää roskaa. Kuvaruutukaappaus teratermin ikkunasta:

http://aijaa.com/Lfs2rB

Teratermin asetukset ohjeen mukaiset. Kun ei valmistajaan vissiin saa mitään yhteyttä, niin tuleeko kenellekään mieleen mitä voisi kokeilla?

 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Maanantaina, 11. joulukuuta, 2017 - klo 22.18:   
Nyt se on testattu kahdella eri koneella Windows 7 ja Windows 10 käyttöjärjestelmillä ja testasin myös asentamalla Prolificin sivuilta löytyvän uusimman ajurin. Sama lopputulos kaikilla.

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Keskiviikkona, 13. joulukuuta, 2017 - klo 8.56:   
Tuo kuva saattaisi näyttää siltä että siellä olisi kuitenkin väärä baudrate. Sontaa siis saattaa tulla ruutuun jos näin on. Kokeilisin ihan ensin nopeampaa ja hitaampaa.

Jos ei auta niin ottaisin Linuxin kouraan ja testaisin vielä sillä. Noi Winkkari ajurit on aina yhtä tuskaa ja harmia.

Jos sittenkään ei toimi niin jotain pahempaa saattaa olla pielessä.

 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Keskiviikkona, 13. joulukuuta, 2017 - klo 15.07:   
Joo olen nyt testannut sitä kolmella eri Windows koneella useilla eri ajuriversioilla sekä pääteemulaattoreilla ja viimeksi Raspberry Pi värkillä. Kaikilla lopputulos on sama joten olen melkoisen varma, että se ei yksinkertaisesti toimi.

Jään odottelemaan josko Gideon saisi jotain toimivampaa myyntikuntoon. :-)

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Keskiviikkona, 13. joulukuuta, 2017 - klo 15.20:   
On nopeammin odotettu että meille muille saapuu loput osat tuohon ja voimme tuota mainitsemaasi juttua testata. :-)

Gideonin tuotteesta puuttuu mm. aito User Port mistä en yhtään tykkää kun haluan käyttää myös neljää joystickkia. Piirien jännitteetkin valitaan jumppereilla että eiköhän siinä muutama käyttäjä tule piirinsä vahingossa käräyttämään.

 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Keskiviikkona, 13. joulukuuta, 2017 - klo 15.24:   
Eiköhän tuossa ole vain kyse yhdestä viallisesta yksilöstä. Minulta meni mielenkiinto mokomaan ja taidan laittaa sen SER kierrätykseen. MOS piirit toki otan ennen sitä talteen käytettäviksi muissa projekteissa. :-)

 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Keskiviikkona, 13. joulukuuta, 2017 - klo 15.38:   
Korjauksena vielä, että Gideonin tuotteessa on aito user port, mutta se on liittimenä piirikortilla. Gideonilla on se ongelma, että hänen värkissään on HDMI liitin ja muutakin mitä alkuperäisessä Commodore 64:ssä ei ole. Siksi ne vievät user portille varatun tilan jotta koteloon ei tarvitse porailla uusia reikiä. On se kieltämättä ongelmallinen asia jos porttia johonkin tarvitsee.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Keskiviikkona, 13. joulukuuta, 2017 - klo 15.59:   
Juu tiesin tämän ja lähetinkin Gideonille palautetta että voisi laittaa sinne User Port linjoihin menevät kaksi 10-pin headeria niin siihen saisi suoraan Amiga 1200 mouse port tyyppisellä kaapelilla vedettyä siitä HDMI portin vierestä tai päältä joystick port 3 ja 4 kotelon ulkopuolelle.

Onko sulla Matti siinä nyt 6526-A1 vai jotain muita?

Olen vähän ihmetellyt mikä tuossa Gideonin levyssä on se mistä saa user portin pinnit yksitellen vedettyä, kun missään ei näy näin montaa linjaa:
https://www.c64-wiki.com/wiki/User_Port


Varmaan tuokin tulee vielä hankittua, mutta se ei ole ZIF-kannattomana yhtä kätevä kun pitää testailla onko joku piiri ehjä vai ei ja puuttuu stereo mahdollisuus SID aidoille piireille.

 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Keskiviikkona, 13. joulukuuta, 2017 - klo 16.08:   
Mulla on siinä 6526 ilman lisämerkintöjä eli se aito ja alkuperäinen. Värkki toimii kyllä muuten mutta mitään asetuksia ei pääse säätämään kun sieltä saa vain roskaa usb liittimen kautta näytölle. Vaikuttaa vähän siltä, että komennot kyllä menisivät näppäimistöltä perille jos ne osaisi sokkona sinne naputella. Voisi kai sen takaisinkin lähettää, mutta en jaksa ryhtyä siihen vaivaan.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Keskiviikkona, 13. joulukuuta, 2017 - klo 16.22:   
Mukana tullut lappu ei sano että flow control/handshake pois, mutta täällä sanotaan:
http://wiki.icomp.de/wiki/C64_reloaded_mk2#CN4b:_auxilary_IEC

Tuleeko sulla siitä virtuaaliajurista COM3 vai joku muu?

Kyllä se vielä kuntoon tulee!

 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Keskiviikkona, 13. joulukuuta, 2017 - klo 16.34:   
Se arpoo Windows koneessa portin vähän sen mukaan mihin usb-liittimeen sattuu kaapelin tökkäämään. Minulla vähän koneesta riippuen se oli COM4-COM6 ja Linux koneessa siitä tuli /dev/ttyUSB0. Tuo dokumentti johon laitoit linkin sanoo näin:

"Parameters: 19200Bps, 8 databits, No Parity 1 Stopbit (19200 8N1), No handshake (RTS/CTS is not connected)"

Testasin sitä kyllä niinkin, että kättely oli käytössä ja säädin ajurin asetuksista mitä siellä säädettävissä oli eli puskurin kokoa ja sen sellaista mutta ei niillä mitään vaikutusta tuntunut olevan. Kokeilin tietysti myös toisella virtalähteellä ja toisella usb kaapelilla. Lisäksi kokeilin läppärillä niin, että se oli akkukäytöllä eikä läppärin virtalähde ollut kytkettynä koska joskus huonosti suunnitellut kytkennät häiriintyvät maaluupin ansiosta eli sähköverkon kautta tulee häiriötä.

 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Torstaina, 14. joulukuuta, 2017 - klo 16.52:   
Laitoin tämän nyt SER kierrätykseen joten case closed sen osalta. Jään toki seuraamaan josko muilla olisi vähän parempi onni tuon kanssa. :-)

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Torstaina, 14. joulukuuta, 2017 - klo 17.22:   
Höh itse on noin radikaaleihin tehoihin pysty vaikka jotkut tuotteet sen asaisivatkin, olisin mielelläni hakenut ja katsonut sitä ja suonut sille vaikka varaosakohtalon mielummin kuin romutuksen. Käsittääkseni asutaankin samoilla seuduilla.

 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Torstaina, 14. joulukuuta, 2017 - klo 17.25:   
No en minäkään normaalisti, mutta muutaman sähköpostin valmistajan kanssa vaihdettuani totesin sen tässä tapauksessa olevan paras vaihtoehto.

 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Torstaina, 14. joulukuuta, 2017 - klo 20.38:   
Niin joo meikäläinen asustelee Tampereella. Olitko sinäkin Hanzu täältä mustanmakkaran purijoiden kaupungista? Taidettiin nähdä silloin kun Sakun tilaisuus oli Metsossa? Kovasti olen Sakua odotellut tänne takaisin kun en oikein jaksa koneitani lähteä roudaamaan mihinkään pidemmälle. :-)

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Lauantaina, 30. joulukuuta, 2017 - klo 15.05:   
Kyllä, vaikka en kyllä tunnusta mokomaa moskaa syömäkelpoiseksi ravinnoksi. :-)

Jos Saku-tapahtuma vielä joskus Tampereelle tulee, niin epäilen että minulla ei siinä tule veturin osaa olemaan. Sen verran tyytymätön olin pariin asiaan jotka olisi pitänänyt hoitaa omalta osalta paremmin, että antaa jonkun muun hoitaa nekin paremmin.

Itse asiaan palatakseni voin nyt vahvistaa että sain C64 Reloaded MK2 aseteltua Tera Termin kautta laakista enkä havainnut mitään vikaa vaikka boottailin konetta moneen kertaan niin yhteys Win10 64-bit koneen kanssa aukesi aina uudelleen ilman muutoksia konfigurointiin. Minulla Profilic meni COM9 porttiin ja portin valinnan lisäksi en muuttanut muuta kuin baudi nopeuden.

MOS 6526A-1 (Huomaa normaali kirjoitustapa joka ei ole 6526-A1) ei Reloaded koneeseessakaan toimi riittävän oikein. CIA#1 paikalla aukeaa normaali basic alkutekstikuva, mutta kursoria ei ole, joten näppis ei toimi kun 6526A-1 ei sen ohjaamiseen pysty. CIA#2 paikalla ei tule edes luettavaa tekstiä vaan pelkkää @@@@@ tjsp. merkkisotkua.

Onneksi sain nuo lopulta ilmaiseksi. Nyt vaan aitoja 6526, 6526A tai 6526B piirejä tilaamaan.

Reloaded MK2 ei Chipset infossaan näytä yhteensopiviakaan CIA piirejä vaan pelkästään CPU, VIC-II, SID#1 ja SID#2 tiedot.

 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Lauantaina, 30. joulukuuta, 2017 - klo 15.27:   
Joo tuo meikäläisen Reloaded oli selkeästi DOA eli Dead On Arrival. Pyysin sitä Jenssiä poistamaan kaikki tietoni "webbikaupastaan" ettei ne jää sinne mahdollisten hakkerien saaliiksi. Itse en aio kyseisen tyypin kanssa olla enää koskaan missään tekemisissä joten jääköön tämä viimeiseksi kommentikseni hänen tuotoksistaan ja tekemisistään.

Jos Saku-tapahtuma tulee joskus tänne Tampereelle, niin minä osallistun taas mielelläni ja autan parhaan kykyni mukaan järjestelyissä. Ihan veturin osaa en kyllä uskalla asiassa ottaa. Uusia koneitakin olisi esille laitettavaksi.

Hyvä että tuli tuo MOS 6526A-1 asiakin nyt sitten tuli taas testatuksi. Epäselväksi tässä vähän jäi miten se toimii C128D koneessa toisena CIA piirinä. Vaikka tuo minun varaosakone ei itselläni ole koskaan ollut käytössä joten en voi olla ihan varma olisiko se toiminut. En ole vielä malttanut avata noita toimivia C128D ja C128 koneita katsoakseni millaisia CIA piirejä niistä löytyy.

Niin ja Ultimate-64 värkkiä Gideonilta odotetaan kuin kuuta nousevaa. :-)

 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Tiistaina, 2. tammikuuta, 2018 - klo 23.22:   
No nyt se uusi Gideonin webbisivu josta tuota Ultimate-64 värkkiä voi tilata on pystyssä. On vain preorder lista jo täynnä joten ensimmäiseen satsiin ei pääse mukaan.

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Keskiviikkona, 3. tammikuuta, 2018 - klo 9.20:   
Itse tuli joskus aiemmin ilmoitettua että kiinnostaa kyseinen laite. Tiedä sitä sit onko nämä niitä pre-order hommia vai pitääkö vielä erikseen tilailla. Eiköhän se selviä jonkin ajan kuluttua.

Alla linkki kauppaan josta näköjään saa tilailtua myös noita 1541U2+:sia.

https://ultimate64.com/

 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Keskiviikkona, 3. tammikuuta, 2018 - klo 9.41:   
Sama juttu, laitoin Gideonille postia silloin kun pyysi kiinnostuneita ilmoittautumaan. Sen jälkeen ei ole mitään kuulunut, mutta hyvää kannattaa odottaa. :-)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: