Amiga-demo voitti

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2006 » Viestit 09/2006 asti » Amiga-demo voitti « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

TSK
Maanantaina, 7. elokuuta, 2006 - klo 3.43:   
TBL:n Starstruck Amiga-demo voitti Assembly:n demokisan !!! Onnea vaan voittajille !!! 14 vuotta vanha kone oikeissa käsissä näköjään hakkaa edelleen tän päivän himotehomyllyt !!! Joku muu voi laittaa lisää tietoa ja niitä linkkejä.

 

Janne
Maanantaina, 7. elokuuta, 2006 - klo 7.26:   
http://www.pouet.net/prod.php?which=25778

Onnittelut! Mukavaa että Assemblyjen kilpailuissa on edelleen aitoa
moniplatformimeininkiä, siitä demojen tekijöille, tapahtuman
järjestäjille ja kävijöille hatunnosto.

 

Jupp3
Maanantaina, 7. elokuuta, 2006 - klo 9.47:   
Amigademo voitti myös oldskool-democompon

 

JPQ
Maanantaina, 7. elokuuta, 2006 - klo 11.05:   
Ei kait tämä enteile että ennustukseni kävis toteen.:)
PS. Montakos vuotta sitten viimeksi voitti. Itse asiassa PC ei oikein sovellu demoscene koneeksi edes...

 

hooligan/dcs
Maanantaina, 7. elokuuta, 2006 - klo 11.54:   
>Itse asiassa PC ei oikein sovellu demoscene koneeksi edes...

Nopeimmat prossut, parhaat devaustyökalut ja tykeimmät näytönohjaimet ym. ym. Haluatko perustella vähän tarkemmin miksei sovellu demomasiinaksi? :-)

 

Breed
Maanantaina, 7. elokuuta, 2006 - klo 12.01:   
Sattuipas kerrankin Amiga paita oikeaan aikaan päälle kun käväisin demokompot katsomassa.
Porukka antoi raikuvat suosionosoitukset demolle ja huutivat Amigaa.
Melkein karskille miehelle tuli tippa linssiin :-)

 

Jupp3
Maanantaina, 7. elokuuta, 2006 - klo 12.11:   
>>Itse asiassa PC ei oikein sovellu demoscene koneeksi edes...
>Nopeimmat prossut, parhaat devaustyökalut ja tykeimmät näytönohjaimet ym. ym. Haluatko perustella vähän tarkemmin miksei sovellu demomasiinaksi?

Minä voisin perustella, mutta lähinnä vain mielipiteeni siitä, "miksi oldskool-demot ovat niitä oikeita demoja" :)

>Porukka antoi raikuvat suosionosoitukset demolle ja huutivat Amigaa.

Huudettiin me amigaa jo silloinkin, kun kuultiin, että Fairlight tuli kakkoseksi :)

Mutta jos vielä vähän mielipidettä itse demosta...

Demon aikana kävi väkisinkin mielessä, että kuinkahan paljon hienommalta demo näyttää sen takia, että se katsotaan kankaalta videotykillä. Itse asiassa olinkin yllättynyt siitä, kuinka hyvältä se (mpeg) näyttää myös monitorilta.

Jos unohdetaan se seikka, että kyseessä oli amigademo (50MHz vs 3(?)GHz) niin joka tapauksessa demon visuaalinen ilme ja design voitti ainakin suurimman osan muista compossa olleista demoista. Ei siis tarvinut paljoa ajatella, että "no, tämä on amigademo, eli tämän(kin) voi antaa anteeksi"

 

JPQ
Maanantaina, 7. elokuuta, 2006 - klo 12.15:   
hooligan/dcs: juurikin itse perustelit. Eli mitä surkeampi alusta sitä
parempi demo kone katsos kun se musta laitteen äärimilleen vetämistä
jos kunnon demokoodailusta puhutaan ei mitään "koodarin hemmottelua".
PS. en hyväksy 3d kiihdyksen käyttöä demoissa. Onhan se aika nättiä
joskus mutta tietynlaiset koodaus taidot olisi silti syytä joka
koodarin osata ja nimenomaan kuka saa saman aikaiseksi hitaimmalla
koneella on taitavin eli tästä musta alunperin pitäs tuossa kisasssa
olla kyse kuten minusta vanhoina hyvinä aikoina oli. En sano että itse
osaisin koodata noita juttuja mutta se onkin eri asia. Ja amigan demoissa
ollut mitä joitakin pceen demoja olen nähnyt paljon tyylikkäämmät värimaut parhaina hetkinään. Ovat
kyllä nuo pceen demot ikivanhoja mutta kyllä jo siihen aikaan olisi värivalinoissa voinut olla enempi makua...
tosin tämä ei ole kyllä siis pceen vika tämä värimaailma juttu vaan jotenkin aito Amigisti ja aito PCeen käyttäjä ovat kaksi eri ihmistyyppiä kuten myös Mäkisti on yksi ihmislaji.

 

hooligan/dcs
Maanantaina, 7. elokuuta, 2006 - klo 14.19:   
@JPQ

Demossa on kyse niin paljon muustakin kuin mainitsemastasi koodauksesta. Henk.koht pidän paljon tärkeämpänä että demo on nautittava ja ilo katsella, kuin sillä että joku on nysvännyt jotain effua kolme kuukautta yöt päivät.

"1995"-demo on loistava esimerkki upeasta demosta vaikkei mikään koodauksen mestariteos olekaan.

 

JPQ
Maanantaina, 7. elokuuta, 2006 - klo 15.20:   
hooligan/dcs: tyyli taju tuohon mitä sanoin lisäksi noh toki saat olla eri mieltä.

 

Jon
Maanantaina, 7. elokuuta, 2006 - klo 21.06:   
Heh, maailma muuttuu mutta jotkut Eskot pysyy ;)

Siisti demo.

 

allu
Maanantaina, 7. elokuuta, 2006 - klo 21.53:   
Löytyiskös tätä demoa jostain avi/mpg:nä?

 

hooligan/dcs
Maanantaina, 7. elokuuta, 2006 - klo 22.14:   
http://low.fi/ass06/

suosittelen katsomaan myös "Track onen" (minkä olisi pitänyt mielestäni voittaa), ja "1995":n.

 

Boogie
Tiistaina, 8. elokuuta, 2006 - klo 0.33:   
Taas saa onnitella "for the support of the Most Creative Computer Ever" :)

 

jPV
Tiistaina, 8. elokuuta, 2006 - klo 11.50:   
Nyt on myös oikea kompoversio Starstruckista levityksessä. Toimii kokonaan oikeilla Amigoilla toisin kuin se vanha keskeneräinen versio, jonka asmorg lipsautti ftp:lleen.

Löytyy TBL-Starstruck-PartyVersion.zip tai TBL-StPV.lha -nimisinä tavanomaisista paikoista.

Lopullinen 060-optimoitu final-versio tullee syyskuussa tai silleen. Tekijöillä kun kärähti turbokortti Amigastaan matkalla Helsinkiin, joten heidän piti tehdä demo valmiiksi UAE:llä.

 

JPQ
Tiistaina, 8. elokuuta, 2006 - klo 12.59:   
jPV: että voi olla surkea säkä ja tämähän siis on AGA demo ymmärsinkö oikein ? namm silloin ja kyllä muutenkin.

 

Jupp3
Tiistaina, 8. elokuuta, 2006 - klo 13.16:   
>ja tämähän siis on AGA demo ymmärsinkö oikein ? namm silloin ja kyllä muutenkin.

Eiväthän AGA-koneet ole kunnon demokoneita, koska OCS:lle koodaaminen on haastavempaa!

...060:sta puhumattakaan :)

 

JPQ
Tiistaina, 8. elokuuta, 2006 - klo 16.41:   
Jupp3: itse asiassa AGAssa omat vaikeutensa ja ei sentään liioitella kantaani. Eli lähinnä valmis 3d kiihdytys närästää minua.

 

jPV
Tiistaina, 8. elokuuta, 2006 - klo 19.56:   
JPQ: juu, AGA demo on.

 

Piru
Keskiviikkona, 9. elokuuta, 2006 - klo 17.22:   
kalms & louie pokaalin kanssa

 

akir0
Torstaina, 10. elokuuta, 2006 - klo 8.21:   
> PS. en hyväksy 3d kiihdyksen käyttöä demoissa. Onhan se aika nättiä
joskus mutta tietynlaiset koodaus taidot olisi silti syytä joka
koodarin osata ja nimenomaan kuka saa saman aikaiseksi hitaimmalla
koneella on taitavin eli tästä musta alunperin pitäs tuossa kisasssa
olla kyse kuten minusta vanhoina hyvinä aikoina oli.

Voin kyllä luvata, että "tietynlaiset koodaustaidot" on näillä pc-koodereillakin olemassa. Mielenkiintoinen pointti myös tuo, että pitäisi tehdä hitaimmalla koneella. Meinaat siis, että oli täysi virhe siirtyä tekemään demoja AGA-koneilla, kun ne ilmestyivät?

Mun mielestäni demoscenen idea on ottaa kaikki irti käytössä olevasta raudasta, oli se sitten c64, a500 tahi tehokas pc, 3d raudalla.

> Tekijöillä kun kärähti turbokortti Amigastaan matkalla Helsinkiin, joten heidän piti tehdä demo valmiiksi UAE:llä.

Uskoiskohan nielemättä :) 060-versio pyörii kuitenkin jonkun verran hitaammin (1260 yhdistelmällä kuulemma jopa surkean hitaasti) kuin tuo tykillä näytetty versio (joista nuo mpegitkin on, kiitos minun).

Anyway, hienoa, että Amiga voitti, itsekin tuota äänestin ja lähinnä Amigan takia. Omasta mielestäni voitto olis saanu putkahtaa 1995:lle sen demomaisuuden, erilaisuuden ja hemmetin tiukan ääniraidan johdosta. (p.s. mpeggien ääni on digistreamista johtuen kuraa...)

 

akir0
Torstaina, 10. elokuuta, 2006 - klo 8.22:   
Onnea vielä Rno-pojillekkin hienosta voitosta, komia demo ol!

 

densho
Torstaina, 10. elokuuta, 2006 - klo 10.05:   
akir0: Kiitoskiitos :)

 

jPV
Torstaina, 10. elokuuta, 2006 - klo 12.05:   
No en mä sanois sen surkean hitaasti pyörivän b1260:lla. Ihan OK se mun mielestä pyörii omalla b1260/60:llani. Joissakin parteissa en huomaa eroa mpeggiin, joissakin on jonkin verran hitaampi. On sitä paljon hitaampaakin nähty :)

> Mun mielestäni demoscenen idea on ottaa kaikki irti käytössä olevasta raudasta, oli se sitten c64, a500 tahi tehokas pc, 3d raudalla.

Juu, niin minustakin, mutta nykykoneet kun ovat niin tehokkaita, että alkaa olemaan vaikeaa erottaa milloin raudasta on otettu kaikki irti. Ruutu kun saadaan täyteen vipinää heikommillakin taidoilla :) Voihan se olla, etten vaan osaa arvioida, mutta tuntuu kyllä, että perinteinen demojen merkitys on muuttumassa lähinnä taiteen ja designin suuntaan.. tai jotain sellasta ;)

Nykyään monet pelitkin näyttävät hienommilta kuin demot ja niitä väännetään huomattavasti isommilla resursseilla, joten ovatkohan demot enää niitä, joissa koneesta otetaan eniten irti? Toisin oli perinteisten kotikoneiden kanssa.. demoscene väänsi aina hienompaa jälkeä kuin peliteollisuus.

Minusta tuntuu, että aika on ajanut demoscenen ohi... ei sitä saada enää takaisin entiseen arvoonsa millään rajoituksilla tms.

 

JPQ
Torstaina, 10. elokuuta, 2006 - klo 12.21:   
akir0: No jokainen saa olla sitä mieltä mitä on,ja tietyt perusasiat
olis syytä aina osata...
PS. demoscenen aika lienee tosiaan aika ohi jollei C-One aloita hommaa
alusta.

 

Jupp3
Torstaina, 10. elokuuta, 2006 - klo 14.49:   
>PS. demoscenen aika lienee tosiaan aika ohi jollei C-One aloita hommaa alusta.

Minnekäs ne Oldskool-koneet ovat hävinneet? Minä en ainakaan huomannut mitään :)

Kotona on edelleen C128D, Vic-20 (molempiin muistinlaajennukset), A1200, A500, CD32 ja Schneider EuroPC :)

 

jPV
Torstaina, 10. elokuuta, 2006 - klo 17.09:   
Itse en kyllä näe mitään potentiaalia C-One:ssa. Siitä tullee hyvin pienen piirin laite eikä kuitenkaan näyttävyydessä pärjää millekään nykyvehkeelle. Oldskool on asia erikseen, mutta siitä puuttuu se oleellinen osa demosceneä, että tehdään näyttävämpää kuin muilla koneilla :). Katsojan pitää tietää mitkä ovat koneen rajat ja osata arvostaa demoa sen mukaan. Ja se ei aina ole myöskään niin helppoa, koska uudemmilla koneilla on nähty jo paljon näyttävämpiä juttuja.

 

JPQ
Torstaina, 10. elokuuta, 2006 - klo 18.05:   
Jupp3: ei ne mihinkään mutta ei ne ikuisesti kuitenkaan kestä.
jPV: näyttävyys ei olekkaan kaikki kaikessa...... enkä minäkään usko että se hirveästi menestyy.

 

itix
Torstaina, 10. elokuuta, 2006 - klo 18.36:   
Sitten hiukan erilainen mielipide: nykyiset Amiga-demot ovat paskoja. Niissä on legopalikkagrafiikka, demo pyörii postimerkin kokoisessa 64x64 pixeliä isossa ikkunassa ja hinkataan yhtä ainoaa efektiä puoli tuntia. Eikä niitä saa koskaan toimimaan vaan guruttaa kuin pieni eläin.

 

jPV
Torstaina, 10. elokuuta, 2006 - klo 18.55:   
Mitähän demoja itix on katsellut :) OCS-demoja?-)

 

jPV
Sunnuntaina, 20. elokuuta, 2006 - klo 21.42:   
Niin tuosta Starstruckin nopeudesta nyt kun on tullu kateltua muutamaan kertaan sekä video että oikealla koneella. Kyllä se b1260:lla pyörii hyvin. Ei suurta eroa videoon. Joissakin kohdissa menee jopa pehmeämmin oikealla koneella kuin videossa. Alkutekstit, pyörivä pallero, linnusta zoomaus ainakin. Robottihämähäkki ja lopun korppi taitavat olla vähän hitaampia, mutta muuten ei juuri eroja ole mielestäni.

 

TSK
Sunnuntaina, 20. elokuuta, 2006 - klo 22.33:   
No ei toi demo ainakaan mun 1500:lla Athlon-koneella ja winuae:lla ihan täydellisesti pyöri joka kohdassa vaikka käytin sen korjatun version mukana tullutta asetustiedostoa. Yleensäkin kaikilla Amiga-demoilla on winuae:lla aina jossain kohtaa ongelmia ja pahaa nykimistä ainakin semmoisissa kohdissa missä on värien häivytystä. Hyvä tietää että aidolla koneella pyörii hyvin. Mulla kun ei ole 060:stä että vois kokeilla itse. Tarvii ilmeisesti uae:ta varten olla aikamoinen tehomylly.

 

JPQ
Maanantaina, 21. elokuuta, 2006 - klo 11.16:   
TSK: värien hävitys tarkoitatko kun kuva feidaa vaikka mustaan. Ymmärrän palettikikkojen emulointi truecolorina on raskasta. Ja muutenkin mitä olen WinUAEeta kattonut ei vakuuta.

 

TSK
Maanantaina, 21. elokuuta, 2006 - klo 18.48:   
[quote]tarkoitatko kun kuva feidaa vaikka mustaan[/quote]

Just sitä.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: