HD-levyasema?

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2001 » Viestit 06/2001 asti » HD-levyasema? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Puhis
Lauantaina, 10. maaliskuuta, 2001 - klo 10.15:   
Olen kuullut huhuja, että Escomin A1200 olisi HD-levyasema. Pitääkö tämä paikkansa? Jos väite on totta, niin kuinka saa toimimaan?

 

Jontsa
Lauantaina, 10. maaliskuuta, 2001 - klo 13.42:   
Minua kiinnostaisi tietää, kuinka saisin halvalla viriteltyä Amyyni HD levyaseman. Kone on A3000.
Entä kuinka saisin viriteltyä ulkoisen levyaseman (df2:) muutettua sisäiseksi ja toimimaan df0:na?

 

Juha-Pekka Kuusela
Lauantaina, 10. maaliskuuta, 2001 - klo 19.17:   
aminetista hard/hack - hakemistosta löytyy HiDensity.lha - paketti jolla homma onnistuu.
Eikä sitten ole mikään hardware viritys.(eli ohjelma riittää eli laskee hieman kustannuksia ja riskitekijöitäkin)(eli
Escomin A1200:sen levarin käyttö hd-levyasemana joka kyllä se oikeasti onkin)(syy siihen että se on hd-levyasema on käsittääkseni säästö.)
levykkeiden koko tällä systeemillä on tosin 1.44megatavua eikä 1.76megatavua jos väärin
muista.(en voi kokeilla kun ei enään ole
tornissa samalevari kun vanha hajosi?)(aikoinaan
kokeilin hyvin tuntui toimivan)

 

Janne Sirén
Sunnuntaina, 11. maaliskuuta, 2001 - klo 1.26:   
Minulla on jotenkin sellainen muistikuva että HiDensityllä ei saanut mitään kovin standardia kokoa tai levyformaattia käyttöön, eikä se ollut kovin toimintavarma? Muistan kuulleeni jonkun koon 1,5 Mt tms. En itse sitä koskaan kokeillut kun en Escomin aikaista A1200:aa omistanut.

 

Juha-Pekka Kuusela
Sunnuntaina, 11. maaliskuuta, 2001 - klo 15.09:   
levyformaatti tosiaan "oli" oma.

 

Janne Karppanen
Sunnuntaina, 18. maaliskuuta, 2001 - klo 9.43:   
Tiedostojärjestelmästä hiukan riippuu se tallennusmäärä: OFS 1,44 Mt/FFS 1,52 Mt. Ja korppuja pystyy lukemaan ainoastaan vasataavalla Escom-viritelmällä...

 

IKE
Perjantaina, 6. huhtikuuta, 2001 - klo 11.27:   
Jontsa: ennen kuin teet siitä sisäistä asemaa, niin ulkoinen asema DF2: pitäisi saada toimimaan DF0:na. Olen itsekin miettinyt tälläistä ulkoisen aseman hyödyntämistä, kun DF0: hajosi. Tajuasikohan AmigaOS tuon automaattisesti jos irroittaa DF0:n kaapeleista ja ulkoiset DF1: ja DF2: on kiinni? (virrat tietystikin pois päältä kun irroitaa niitä johtoja!)

 

Ari Luukkonen
Perjantaina, 20. huhtikuuta, 2001 - klo 10.40:   
Mulla oli A1200:n Power Towerissani (ja sitä ennen pöytäkotelossa) Power Computing:in valmistama sisäinen HD asema, mutta se ei mahtunut A1200:n pöytäkoteloon ilman "pientä" modifiointia, eli kotelon runtelemista. Power Computing:in asema oli tavallinen PC:n HD-asema, jonka liittimessä oli kiinni adapteri, joka muutti levyaseman Amigalle sopivaksi. Kyseisen ratkaisun miinuspuolena oli aseman hitaus verrattuna PC:n vastaavaan asemaan. Tällä hetkellä minulla ei ole DF0:na asemaa, sillä HD-asemani hajosi, joten vastauksena IKE:lle voisin sanoa että ainakin OS 3.0:ssa ei näytä olevan väliä sillä onko DF0: kiinni vai ei.. Workbench vain näyttää DF0:n kuvakkeen kohdalla "NDOS", mutta mitään ongelmia minulla ei ainakaan ole ollut ilman DF0: asemaa.

Olen aikeissa hankkia Catweasel II:n Zorro II mallina, jolloin (kuuleman mukaan) siihen liitetty PC:n levyasema toimii jopa nelinkertaisella nopeudella. Onko kellään kokemuksia Catweaselista? Olen kuullut että siihen voi kytkeä myös C64:n levarin.. pitääköhän tämä paikkansa?

 

Tripper
Perjantaina, 20. huhtikuuta, 2001 - klo 19.34:   
Eikös toi buuttiaika pitene reippaasti (joku 10s.), kun ei ole df0:ta kiinni (tai kaapelit väärinpäin jne.).
Nojoo, mutta mulla kyllä on tuo Catweasel II Zorro malli, joka kyllä toimi koneessa vuoden hyvin, mutta sitten Mikronikin zorroväylän paikat rupesivat löystymään, enkä enää pidä sitä koneen sisuksissa (saattoi kadottaa kortin kriittisellä hetkellä, hävittäen RDB:t partitioista). Eli kyllä tuo toimii hyvin muuten, voisin jopa harkita myymistä.

 

IKE
Maanantaina, 23. huhtikuuta, 2001 - klo 16.45:   
Tripper: Ei ainakaan minun A1200:sessa ole DF0:n puuttuminen hidastanut buuttaamista. Ts. ei pitene 10 sekuntia. Ainoa mikä pitää muistaa on se että lisää startupiin oikeaan kohtaan rivin:
"assign DF0: remove" ja mahdollisesti myös
"assign DF0: dismount".
jotenkin noin se meni muistaakseni. Nyt olen laittanut A3000:sen HD-korppuaseman DF0:ksi pääkoneeseeni A1200:seeni, joten noita rivejä en enää käytä säännöllisesti buutissa.

Ari Luukkonen: Ymmärsit väärin. Olisit lukenut viestin mihin viittasin jontsa:, tai sitten kirjoitin viestin kiireessä liian epäselvästi. Kyllä toimii ilman DF0:aa. Kyse oli, muuntuuko DF1:nen mitenkään DF0:ksi automaattisesti AmigaOS:n toimesta. Kokeilin asiaa. Ei muuttunut. Eli DF1 pitää assignoida DF0:ksi.

Jontsa: Jos tarvitset enemmän apua tuohon softapuolen kikkailuun, niin kysy. Kopion rivit joskus talteen kotona ja liitän ne tänne koulusta. Mutta en jos asiaa ei erityisemmin pyydetä.

 

Suorama
Perjantaina, 27. huhtikuuta, 2001 - klo 9.32:   
Enpä tiedä olenko oikea henkilö puhumaan...
Mutta joskus tässä aikonaan kaverin 2000:sesta hajosi DF0: asema ja lisälevari asennettiin kyseisen aseman rinnalle siten jotta:
- lisälevari purettiin.
- Vanha levari jätettiin paikoilleen(muistaakseni)
- "Uusi" levari paikoilleen
Sitten jumpperilla määrättiin kumpi levari on DF0 Ja kunpi DF1
Eli lisälevarin kotelon sisällä ainakin silloin oli aivan tavallinen amy levyasema.
Tosin jos ei haluakkaan laittaa asemaa koneen sisälle.... Onkin eri juttu...

 

IKE
Torstaina, 10. toukokuuta, 2001 - klo 10.57:   
Suorama: Olet täysin oikea henkilö kommentoimaan asiaa, koska nimenomaan sinulla on kokemusta tuosta asiasta. Itsekin ajattelin että tuo olisi mahdollista, mutta ehkä vain A2000:sen tasoisessa laitteessa. A500:sen levyasemissa ei taida pahemmin olla jumppereita? Tuskin ainakaan kovin monessa. Entäpä sitten kaikissa lisälevyasemissa?

 

IKE
Torstaina, 10. toukokuuta, 2001 - klo 11.03:   
Onko tämä HD-asema Amigassa?

Asemassa lukee: A1200HD/GR/S xxx
Merkki: Panasonic: JU-27A515P F3537
Muut tiedot: Pohjassa DIP kytkin SW3/6 (D1/M0 / MS/D0)

Aseman päällä on sininen ympyrätarra.

Asiaa en epäile asemassa lukevan A1200HD tekstin perusteella, koska se viittaa kiintolevyyn. Epäilen asiaa sen takia, että asemassa on levykkeentunnistus kytkimet molemmilla puolilla. Siis oikealla ja vasemmalla.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: