Huutava tarve ajantasaiselle web sela...

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2017 » Huutava tarve ajantasaiselle web selaimelle! « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Markku Heikkinen
Käyttäjätunnus: breed

Rekisteröity: 10-2011
Perjantaina, 14. huhtikuuta, 2017 - klo 21.07:   
Kuten otsikko kertoo, Amiga kaipaa ajantasaista web selainta, tästä onkin jo ollut paljon keskustelua Amiga foorumeilla mutta aloitanpa täälläkin saman virren.
Itse kun en halua tyytyä siihen että X1000 on minulla vain menneitten fiilistelyä varten vaan haluaisin sen olevan osa tätä päivää ja käyttää sitä jokapäiväisiin asioihini kuten kokoajan kasvaviin internetpalveluihin (Viaplay, Spotify, Netflix yms).

Miten arvon kolleegat te näette tilanteen, onko meillä mitään toiveita saada ajantasaista selainta?
Onko millään taholla tarpeeksi hartioita tähän urakkaan, A-EON, Hyperion, joku muu?

Sama ongelmahan on myös MorphOS ja Aros leireissä, voisiko eri leirit yhdistää tässä yhteisessä ongelmassa voimansa vai kuvittelenko liikoja.

Niin ja mikä se selain sitten voisi olla?

 

Reksa
Käyttäjätunnus: reksa

Rekisteröity: 8-2011
Lauantaina, 15. huhtikuuta, 2017 - klo 18.48:   
Itse en jaksa uskoa että tuo toteutuisi ainakaan kovin nopealla aikataulla kun rajallinen PPC-ohjelmoijakaarti on jo niin ylityöllistettynä... Mutta toivon silti parasta!

Jos joskus saan tuoreen NG-koneen pöydälleni, olen asennoitunut niin että Linuxin kautta hoidetaan asiat joihin Amigan omat selaimet eivät riitä (tuttu strategia jo Amigan alkuajoilta, vrt. sidecar ja siltakortit ;). Uusiin NG-koneisiin on vielä tarjolla ajantasaisia ja kunnolla sovitettuja jakeluita, joihin saa mm. Firefoxin. Ainoa isompi puute on FlashPlayer, jota ei tietääkseni saa mihinkään nykyiseen PPC-pohjaiseen käyttikseen.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Maanantaina, 17. huhtikuuta, 2017 - klo 12.40:   

quote:

Ainoa isompi puute on FlashPlayer, jota ei tietääkseni saa mihinkään nykyiseen PPC-pohjaiseen käyttikseen.




Jonkinmoisia open source -playereitähän on kuitenkin ollut. Esim. MorphOS:n OWB:hen (Odyssey) on ollut saatavilla flash-plugineja alusta lähtien (aluksi npflash ja sitten swfdec_plugin), mutta ei noista avoimen lähdekoodin plugineista ole kuitenkaan ollut esim. videosivustoille apua, vaan ne ovat lähinnä toimineet mainosten, pienten pelien tms kanssa :P Flashin ongelma on, että toimivin versio on suljettua koodia ja virallista tukeahan on turha odottaa.

Onneksi flash on kuitenkin jäämässä jalkoihin ja eipä sitä toivottavasti tarvitse kohta enää juurikaan. Johan esim. Youtube on siirtynyt HTML5:een ja toimii ihan OK meidän nykyisillä selaimillakin. Samoin Areena ilmoitti siirtyvänsä HTML5:een... joten toiveita on.

Odyssey oli mukavan ajantasainen muutama vuosi siten, mutta nyt tosiaan alkaa näkyä merkkejä, että päivitystä alkaisi tarvita. Ja tietty nuo muutamat aina ongelmana olleet osa-alueet. Harmillista, kun Fab:lla ei ole riittänyt muutamaan vuoteen aikaa kehittää Odysseytä eteenpäin, juuri kun se saatiin yhteiseksi versioksi kaikille alustoilla ja kaikki alkoi näyttää paremmalta. Nyt sitten joka alustalla on patchailty omiaan ja kehitys on (jälleen kerran) haarautunut omien pienten leirien näpertelyksi.

Mielestäni paras vaihtoehto olisi, että Fab palaisi remmiin, koska on erittäin pätevä ja nopea ohjelmoija, omaa näkemystä, ja tuntee Odysseyn hyvin. Siitä on pieniä viitteitä ollut viime aikoina, että tuo voisi jopa toteutuakin. Toivotaan parasta.

Toisena vaihtoehtona olisi löytää joku muu koodari tai ryhmä, josta todella olisi hommaan ja pitäisi sen avoimena, mutta oikeasti osaavat henkiöt ovat harvassa. Esim. muutamat SourceForgesta löytyvät Amiga-projektit osoittavat, että hommat voisi hoitaa paremminkin... pitää myös löytyä intressejä ja paloa tehdä hommaa eteenpäin kunnolla.

Itse en mielelläni näkisi projektin päätyvän minkään kaupallisen tahon taakse... se on nähty, että käytännössä sellaiset lukkiutuvat sitten yhden alustan rahastusprojekteiksi ilman yhteistä hyötyä.

Ei Odyssey kuitenkaan nykyiselläkään vielä huono selain ole yleiskäyttöön, kyllä sillä monet asiat tekee ja minulla se on edelleenkin pääkäytössä kotona. Mulla ei kuitenkaan ole ollut tarvetta noille kaupallisille striimauspalveluille, jotka varmaankin ovat se suurin ongelma. Niissä lienee flash vielä käytössä DRM:n takia tms? Ilmaiset toimivat kuitenkin kohtuu hyvin, esim kuuntelen ja ostelen musiikkia Bandcampistä, videot näkyvät YouTubesta ja monilta muilta videosivustoilta (joillakin kannattaa striimata suoraan video ilman sivuston omaa playeriä, linkin saa kätevästi kopioitua network activity -ikkunasta). Pankit, paypal, facebook, foorumit, lehdet, kaupat jne toimivat myös.. lähinnä ne on satunnaisia yksittäisiä juttuja, jotka eivät toimi. Joskus harvinaisuudesta on jopa hyötyäkin, itse esim. uskallan huomattavasti paremmin torrent ja download-sivuistoille OWB:llä kuin jollain mainstream-käyttiksellä, ne kun joskus näyttävät yrittävän pukata ties minkälaista exeä tarjolle ;)

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Tiistaina, 18. huhtikuuta, 2017 - klo 12.32:   
Varmaan utopiaa käytännössä, mutta teoriassa jotain tänne päin:
http://amigakit.leamancomputing.com/catalog/product_info.php?products_id=1135
ja siihen joku suunnittelemaan Andoidia ajava kortti sekä tuki sille. Voisi sitten vaikka MiniOpera sillä toimia pidempään ilman päivitystarvetta tai jos mobiiliselain ei kelpaa, niin miksei kokonainen Linux/Mac/PC emulaattorikorttikin, jotta pääsisi käyttämään tunnetuimpien selainten täysversioita.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: