Amigistit webin pioneereina?

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2017 » Amigistit webin pioneereina? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Cataball
Käyttäjätunnus: cataball

Rekisteröity: 4-2010
Sunnuntaina, 29. tammikuuta, 2017 - klo 13.50:   
Tuossa hiljattain huomasin, että Mosaic -selain ilmestyi Amiga-käännöksenä jo ennen muiden versioiden 1.0 julkaisua lokakuussa 1993.

Mietin, että millaistakohan oli saada Amiga webbiin tuolloin. Olikohan moni Amigisti www:ssä 1993 taikka varhain 1994 vai pidettiinkö Internetiä Suomen amigaskenessä ehkä aluksi tarpeettomana juttuna purkkien rinnalla. Entä käyttikö moni amigisti WWW-aikaa edeltävää Internetiä?

Itse en saanut Internetistä juuri tietoa, ennen kuin olin 1995 sortunut jo PC-koneisiin ja netti tuli koululle. Mutta ehkä jollain muulla olisi mukavempia muistoja tuosta ajasta?

 

Esa Haapaniemi
Käyttäjätunnus: eha

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 30. tammikuuta, 2017 - klo 11.57:   
Minä olin yliopistolla töissä tuohon aikaan, ja vastasin yliopiston Amigoiden softista ja ylläpidosta. FTP ja suorat yhteydet unixeihin olivat käytössä, ja teinpä jopa oman webbisivun kun niitä oli maailmalla vasta muutamia tuhansia. Kun toiset ihmettelivät mitä käyttöä tuolla voisi olla (suorien yhteyksien lisäksi), minua alkoi hieman harmittaa, kun PC puolelle alkoi tulla kilpailevia webbiselaimia pilvin pimein, ja AMosaic ei tukenutkaan kaikkia html ominaisuuksia. Samaan aikaan naureskelin sille, miten PC puolella .html pääte piti olla .htm, että webbiselain sen tunnisti, ja valitettavasti suuri osa silloisista sivustoista myös pyrki tuohon vastoin kansainvälisiä sopimuksia. Samoin PC:n 8+3 nimirajoitus oli turhaa painolastia, jonka vuoksi Amiga näytti paremmalta, mutta ei silti saanut jalansijaa.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Maanantaina, 30. tammikuuta, 2017 - klo 12.16:   
Vaikea vetää viivaa linjoilla olemisen ja internetin välille, mutta olin Amigalla linjoilla jostain 1988-1989 alkaen. Aluksi BBS ja sähköpostikäyttäjänä. Joskus olen yrittänyt etsiä missä itsellä olisi noiden alkuaikojen sähköpostifilejä tallennettuna, kun siellä olisi ainakin yhden BBS purkin yhteystiedot jotka olen yrittänyt löytää. Mahtaako mikään niitä aukaista enää jos ne vielä löydän. Tuon erityisesti mainitsemasi 1993-1994 olin intissä, enkä muista ehdinkö sitä ennen tai sen aikana mitään www softia asentaa. Intissä olin loppuajan lääkintäalikessuna ja toin päivystyshuoneeseeni Amiga 3000 koneen joka oli siellä pidemmän aikaa seurana. Lainasin sitä kirjurikavereiden toimistoon pelaamista varten. Kotiutumisen jälkeen 1994-1998 käytin vain Amiga www:tä kotona ja kyllähän se hidas oli vaikka 68060 kone turbo oli koneessa. 1998 kun Win98 oli julkaistu siirryin osittain töidenkin takia PC www:hen.

 

TSK
Käyttäjätunnus: tsk

Rekisteröity: 4-2010
Lauantaina, 4. helmikuuta, 2017 - klo 18.01:   
Minä muistelen alkaneeni kokeilemaan modeemin käyttöä suunnilleen niihin aikoihin kun Mikrobitti pyöritti purkkia ja tarjosi internet-yhteyttä. Olen vasta jälkeenpäin oppinut kuinka paljon Amigalle oli verkkosoftaa jo aikaisessa vaiheessa. Veikkaan että tilanne on Amerikassa ollut vähän eri kuin täällä Suomessa.

 

Janne Sirén
Käyttäjätunnus: jtsiren

Rekisteröity: 9-2010
Sunnuntaina, 5. helmikuuta, 2017 - klo 10.10:   
Itse aloitin MikroBitti-urani kirjoittamalla artikkelin "Amigalla Internetiin", tämä taisi olla varhaista 1995. Yksi elementti tässä oli juuri Mosaic, joka kirjoittajakollaboraation kautta mukaan saatiin.

Itselläni internet-yhteys oli (tosin jo n. 1990 alkaen) paikallisen radioamatöörikerhon kautta, jonka yhteys oli pollaava eikä reaaliaikainen, niin se oli lähinnä mailit ja newsit. NNTP:tä tuli Amigalla paljonkin konffailtua ja koodailtuakin 90-luvun ihan ekoina vuosina.

Myös lähellä asuneen kaverin ISDN:llä muistamme Amigan Mosaicia näihin aikoihin selanneen. :-)

Enpä tiennyt että Amiga-käännös julkaistiin jopa etukenossa. Hieno detalji. Kiitos!

 

Esa Haapaniemi
Käyttäjätunnus: eha

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 7. helmikuuta, 2017 - klo 11.45:   
Semmoinen yksityiskohta tuli mieleeni, että aikoinani saatoin hoitaa erään kalliin laitteen mittauksia ja muita toimintoja (varmuuskopiot yms.) kotoa remotena, modeemin yli, kun vain muistin töistä lähtiessäni panna yli 30 000 markan väripäätteen pois päältä. Amigan pääte-emulaatio sisälsi juuri tuon väripäätteen emuloinnin. Jossakin välissä tuo kallis väripääte myös teki lakon, ja kannoin vähäksi aikaa oman Amigani sen tilalle huollon ajaksi. Huoltomies oli ihmeissään...;)

 

Teemu Kärkkäinen
Käyttäjätunnus: wizor

Rekisteröity: 12-2009
Torstaina, 9. helmikuuta, 2017 - klo 7.15:   
90-luvun alussa olin jo BBS:ien lumoissa ja siinä hyvin pian tuli myös Internet tutuksi ja kaikki toimi silloin Amigalla vallan mainiosti. Pääasiallisin käyttö oli juuri ftp, irc, email ja Batmud niihin aikoihin.
Eka yhteydentarjoajani oli Cute Communications ja sen jälkeen XGateway jonka asiakkaana olin siihen asti kun Saunalahti osti heidän kuluttaja-asiakas toiminnan. Sauniksen asiakas olen edelleenkin. Herättää ihmetystä aina välillä jos pitää Elisan tekniseen tukeen soittaa.
Ensin mentiin shell tunnuksilla pelkästään ja Slip ja PPP tuli silloin tutuiksi. 56k modeemi vaihtui ISDN:ään ja myöhemmin sitten ihan oikeaan ADSL:ään.
Selaintesteissähän Amiga ruletti silloin ihan hyvin kun oli AWeb:n ja IBrowsen kulta-aikaa. Webissä saattoi törmätä sivuilla vaikka mihin formaatteihin kun sivut väkerrettiin käsin ja Amigan Datatypet hoitelivat ne mukavan transparentisti kun taas PC selaimet tukehtuivat kankeuteensa.

Hienoja aikoja :-)

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Sunnuntaina, 12. helmikuuta, 2017 - klo 19.33:   
Itse tosiaan käyttelin purkkeja 90-luvun aiemmalla puoliskolla ja vähän vastustelin Internetin käyttöä siinä mielessä. 1994 kuitenkin erään purkin kautta hankin sähköpostiosoitteen ja sitten 1995 aloin tutustumaan WWW:hen (ensiksi Sunin työasemilla ja sitten omalla Amigalla). Varmaan 1996 tai sen jälkeen siirryin enemmän Internetin puolelle dial-up purkkimaailmasta (toki sitten telnet-purkkeja tuli käytettyä jopa ihan viime vuosiin). Ensin Talk:lla keskustelua, uutisryhmiä jne, sitten IRC:iä ja WWW:tä. Gopheria en sinällään kunnolla käyttänyt koskaan.

WWW-kokemukseni on enemmän yhtenevä Wizorin kuin Hanzun kanssa... varsinkin kun 1997 aikoihin hankin ensimmäisen graffakortin Amigaani, niin johan WWW:kin lensi huimaa vauhtia. Jos AGA:lla selaili, niin siinä tukehtui web-käyttö, mutta graffakortilla ja turbotetulla koneella surffailu oli mielestäni erittäin vauhdikasta. Nopeimmat vauhdin hurmat koen kokeneeni silloin ysärin lopuilla 060/RTG-koneella 10Mbps yhteydellä.. nykyään web on niin bloattia ettei riitä mikään masiina tai yhteys enää samanlaiseen menoon.

AMosaicia en tainnut kunnolla käytellä, vaan oikeastaan IBrowsen myötä tuli siirryttyä webbisurffailuun silloin 96/97... ja oli tosiaan hienoa, että esim. PNG-tuen sai kaikkiin Amigan selaimiin pelkästään datatypen lisäämällä, kun taas PC-puolella kesti tovin ennen kuin IE jne alkoivat moisia tukea. Mutta taisipa IBrowseenkin tulla sisäinen dekooderi PNG:llekin ennen PC-puolta.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: