Vampire V4 Standalone -esittely

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: Muut » Viestit 2014-2019 » Vampire V4 Standalone -esittely « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Sunnuntaina, 8. joulukuuta, 2019 - klo 16.51:   
https://www.youtube.com/watch?v=kbzi6Ma5pzI

 

Jari
Käyttäjätunnus: jar80

Rekisteröity: 12-2013
Lauantaina, 14. joulukuuta, 2019 - klo 18.02:   
Tulipa tollanen sitten lopulta ennakkotilattua Amedialta. Kaikkineen päivineen kustansi 660€

Saas nähdä millainen sit on kunhan saapi joskus. Hieman pettynyt ollut X5000:seen niin jospa tämä tois vähän enempi iloa :-)

 

Jani Mäkelä
Käyttäjätunnus: makeljan

Rekisteröity: 2-2017
Lauantaina, 14. joulukuuta, 2019 - klo 21.52:   
Mikäs X5000:ssa harmitti?

 

Jari
Käyttäjätunnus: jar80

Rekisteröity: 12-2013
Sunnuntaina, 15. joulukuuta, 2019 - klo 12.50:   
Lähinnä se ettei OS4:nen osaa hyödyntää tehokasta rautaa täysin (videot eivät pyöri kunnolla edes 720p tilassa) ja esim. kunnollisen toimivan nettiselaimen puute rampauttaa koneen käytön kyllä täysin.

Ihmetyttää että miten vaikeaa on se toimivan selain tehdä tuolle käyttikselle!!!

Muuten konehan on ihan hyvä mutta ehken X1000:nen olisi ollut toimivampi kokonaisuus mitä olen lukenut foorumeilta.

 

Jani Mäkelä
Käyttäjätunnus: makeljan

Rekisteröity: 2-2017
Sunnuntaina, 15. joulukuuta, 2019 - klo 14.39:   
Ok. Tuota ja X1000:sta yhdessä välissä haikailin. Ehkä omat G5, G4 ja powerbook Morphosilla on enemmän sitä mitä itse etsin. Surffailukin onnistuu kohtuullisesti ja kuitenkin käyttis on amigamainen.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Sunnuntaina, 15. joulukuuta, 2019 - klo 17.53:   
Valitettavasti tuo webin kehitys on lähtenyt lapasesta kokonaan, joten taitaa se yleispätevästi toimiva selain olla periaatteessa hankalin/työläin/vaikein softa tehdä alustalla kuin alustalla, että siinä mielessä ei pitäisi ihmetyttää kovasti. Ei ole mitään toivoa kehittää kokonaan omaa selainta harrastajaresursseilla ja roikkua kaikkien muutosten mukana, joten ainoa toivo on portattavissa selainmoottoreissa. Valitettavasti vaan muu maailma alkaa unohtaa big endian -tavujärjestyksen kokonaan ja meidän käyttämillemme prossuille ei tahdo löytyä enää ajantasaisia moottoreita portattavaksi tai se muuttuu hyvin paljon työläämmäksi (ja mistä taas resurssit). 2000-luvun alun ankeiden IBrowsella roikkumisvuosien jälkeen toisaalta ollut ihme, että saimme nauttia näinkin pitkään hyvinkin mainstream-tasoisista webkit-porttauksista, jotka vielä toimivat kohtuullisesti nykyäänkin :-)

 

TSK
Käyttäjätunnus: tsk

Rekisteröity: 4-2010
Sunnuntaina, 15. joulukuuta, 2019 - klo 20.09:   
Videoiden pyörittämisessä auttaa toimiva DMA joka kait on vielä työn alla X5000:lle.

Eikös Microsoftkin luopunut IE:stä ja Edge:stä ja siirtynyt käyttämään Chromen selainmoottoria. Jos mahtava monimiljardi-Microsoft ei pysy kyydissä omalla selaimella niin ei sitten kukaan pysy. Mozilla toki vielä yrittää pyristellä. Chromea vaan porttaamaan. Tosin kuten jPV sanoi niin endianess varmaan on jonkinasteinen ongelma.

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Maanantaina, 16. joulukuuta, 2019 - klo 6.49:   
Mites olisi selainongelmiin tuommoinen web rendaus proxy: https://github.com/tenox7/wrp

Itse en ole sitä testannut. Näyttäisi nyt olevan helposti Dockerilla ajeltavissa.

Eräs sakun aktiivijäsenistä moisen tuonne irkiin linkitti jokunen kuukausi sitten

 

kimmok
Käyttäjätunnus: kimmok

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 16. joulukuuta, 2019 - klo 8.47:   
Kehittäjien kertomasta päättelen että little endian web selainten ylläpito big-endian vehkeessä on liian iso työ (ellei IBM ala tukemaan harrastelijoita).

"selainongelmiin tuommoinen web rendaus proxy"

Mun silmissä vaihtoehdot on nämä:
-laitetaan systeemiin little endian prossu, (RPi4) vaikkapa ethernet piuhaan ja ajetaan web selain siinä ja esitetään Amigamaisen koneen ruudulla
-käytetään tuollaista web rendaus proxyä
-portataan amigavehkeet little endian prossulle

 

kimmok
Käyttäjätunnus: kimmok

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 16. joulukuuta, 2019 - klo 9.05:   
Mun plänit:

I still "want to believe" syystä johtuen hankin varmaan A1222:n, sitten kun sellaisen voi ostaa.
Samalla seurailen Morph ja Vampire etenemistä.

Toistaiseksi 68k:ssa aidot klassikot riittää ja sellaisiksi ne jäänee (haaveena jotain pientä aitoa 68k lisuketta ehkä joskus laitella niihin ja saada kaikki verkkoon).
(toki pari A500 koppaa tullee olemaan jouten jos sinne vampire stand alonea joskus alkais tunkemaan, mutta muutoin en näe houkuttelevana käyttää Amigan emoa pelkästään Vampiren virran syöttäjänä)

Webbihommissa Amigavehkeillä koetan tyytyä aminet/os4depot/email osastoon, jottei tule turhia pettymyksiä. Muuhun weppihommaan VNC ja RPi tai VNC ja x86.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 16. joulukuuta, 2019 - klo 9.06:   
Tässä huomaa hyvin, miten ihmisten odotukset menevä ristiin. Toisen mielestä "ei toimi ollenkaa" ja toisen mielestä "toimii kohtuullisesti". Kyse on kuitnekin tarkalleen ottaen samasta selaimesta.

Itse käyttelen lähes peläkästään Netsurf selainta. Se on riittänyt minun käyttööni mainioisti. Joskus harvoin jonkinlatauksen voksi täytyy käynnistää Odysseu selain.

Musta järkevin valinta nyt olisi kohdistaa kaikki tuki Netsurfiin. Näin siksi että tuon selaimen kehitykseen on mahdollista vaikuttaa. Eli ei käy niin, että isolla vaivalla korjataan ja sitten se vedetään taas "paskaksi", koska Amiga OS ja muut vastaavat ovat marginaalia, jota ei tarvitse ottaa huomioon. Se on näissä isommissa kuvioiss asuurin ongelma.

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Maanantaina, 16. joulukuuta, 2019 - klo 11.07:   
Testasin pikaisesti tuota rendaus proxyä etänä selain töissä->proxy kotona->ulkomaailmaan. Hidashan tuo oli ja inan kumma käyttää. Pitänee testata vielä illalla ihan kotiverkossa miten vaikuttaa tuohon nopeuteen. Valmiit docker-imaget ei toimineet, joten käänsin sen ja jätin dockerit välistä kokonaan. VNC saattaa olla yhtä nopea ja siinä on kuitenkin ihan normaalit kontrollit. No, katsotaan.

 

Janne Peräaho
Käyttäjätunnus: jakp

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 16. joulukuuta, 2019 - klo 17.58:   
Arctic-Fox selaimen porttaamisessa Amigalle voisi olla järkeä. Se on PowerPC-koneille ja käsittääkseni aika hyvin ajan tasalla ominaisuuksien suhteen:
https://github.com/wicknix/Arctic-Fox/

En tiedä miksei tuota selainta ole nostettu foorumeilla esille. Kun katsoo mitä selaimen rakentamiseen tarvitaan Linuxissa, niin äkkipäätä näyttäisi että homma onnistuu myös AmigaOS 4:lla ja varmaan myös MorphOSsilla:
https://developer.palemoon.org/Developer_Guide:Build_Instructions/Pale_Moon/Linux

Tiedä sitten miten on yasm:n kanssa, että mikä sen korvaisi Amigalla.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Maanantaina, 16. joulukuuta, 2019 - klo 20.11:   
Kuvaksi rendauksessa luulisi tulevan aika paljon puutteita... miten esim. tekstiä voisi mihinkään syöttää tai muotoilla? Ja muutenkin kaikki dynaamisuus häviää... toki jos vaan perus katselu ja eteenpäin klikkailu riittää...

Itse olen käytellyt jonkin verran RDesktopia, kun on tarvinnut etänä muita koneita käyttää. Se toimii ainakin hyvin ja nopsasti MorphOS-koneilla ja riittää lähiverkossa nopeus webbisurffailuunkin hyvin. Ja siitä löytyy kaikenlaista ekstraa, kuten asemien, clipboardin ja äänien jakamista, mitä en muista, että löytyykö saatavilla olevista VNC-clienteistä, jotka ovat vähän vanhempaa vuosikertaa. RDesktopillahan saa konnektoitua suoraan Windowseihin, mutta myös Linux-koneisiin, kun asentaa esim xrdp:n.

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Tiistaina, 17. joulukuuta, 2019 - klo 6.25:   
Inputti sinällään tuon rendaushässäkän kanssa onnistui, mutta tuskaa oli käyttää. Lupasi vähän enemmän mitä sitten antoikaan. Oma mielipiteeni on että VNC on 68k+näytönohjain yhdistelmän kanssa parempi.

Pitää myöntää että RDesktopia en ole koskaan käyttänyt. Enkä usko että ainakaan vapaa-aikana tulen koskaan käyttämäänkään.

TwinVNC:ssä on ainakin pitäisi toimia clipboardit jne. En tosin itse ole moisia ominaisuuksia tarvinnut. Mutta olen softaa käyttänyt sekä 68k että MorphOS ilman suurempia ongelmia. OS4:llä en ole testanut, mutta eiköhän se aja silläkin asiansa.

Jopa VirtualBox:iin saa VNC tuen pluginilla. Ei siis alla olevaan käyttikseen, vaan itse virtuaalikoneeseen.

http://twinvnc.free.fr/index.php?menu=01&lang=eng

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: