Muistinsäästövinkkejä OS4.1 classicille?

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: AmigaOS 4 » Yleinen keskustelu » Viestit 2011 » Muistinsäästövinkkejä OS4.1 classicille? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Reksa
Käyttäjätunnus: reksa

Rekisteröity: 8-2011
Perjantaina, 11. marraskuuta, 2011 - klo 16.36:   
Kuten tunnettua, classic-koneissa muisti on OS4.1:n kanssa todella kortilla...! Omassa koneessani on käynnistyksen jälkeen vapaana n. 77 Mb CSPPC:n 128Mb:stä. Tuolla määrällä esim. OWB on jo aivan liemessä, siinä ei SWAP-muistikaan paljoa auta.

Mihin tuo 50 Mb siis käynnistyksessä hulahtaa?

Miten käyttiksen muistinkulutuksen saisi minimoitua? Mitä sellaisia käynnistyksessä ladattavia osia voisi heittää pellolle, jotka eivät ole välttämättä tarpeen, tai ovat johonkin spesifiseen rautaan liittyviä? Uskaltaako KickStartin puolelta poistaa mitään, vai onko tuo kaikki roju todella oltava siellä?

Kertokaapa siis parhaat muistinsäästövinkkinne!-)

(Ainoa vinkki minkä itse osaan kertoa on kovalevypuskureiden pienentäminen ja harvoin käytettyjen partitioiden mounttaaminen vain tarvittaessa).

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Perjantaina, 11. marraskuuta, 2011 - klo 16.42:   
Ei varsinaisesti säästö vinkki, paitsi jos haluaa säästää ohjelmallisessa säätämisessä, mutta noita vaan kone täyteen niin eiköhän muisti piisaa.
http://amigakit.leamancomputing.com/catalog/product_info.php?products_id=958

Äskettäin ebayssä oli A4000 jossa oli 1GB muistia eli monta tollaista korttia.

 

Jani Kuituniemi
Käyttäjätunnus: janik

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 11. marraskuuta, 2011 - klo 20.19:   
Kannattaa katsoa läpi, mitä kaikkea roipetta siellä startup-sequencessa ja user-startupissa sekä WBstartupissa oikeen polkastaan käytiin bootin yhteydessä josko sieltä voisi turhuuksia poistaa. 50MB muistia puhtaasti bootissa on jo aika rapsakasti..

 

Reksa
Käyttäjätunnus: reksa

Rekisteröity: 8-2011
Perjantaina, 11. marraskuuta, 2011 - klo 20.43:   
Mutta eikö nuo ZorRam-kortit toimi vain Swap-muistina OS4.1:n kanssa? Eli niillä ei saa kasvatettua suoraan RAM-muistia tuon 128Mb:n jatkoksi...? Niin ainakin 4.1:n asennusvihkosessa väitetään. Syynä oli kai muistin hitaus verrattuna CSPPC:n omaan muistiin.

 

Reksa
Käyttäjätunnus: reksa

Rekisteröity: 8-2011
Lauantaina, 12. marraskuuta, 2011 - klo 0.36:   
Postamalla WBStartupista ihan kaikki muistia säästyi n. 7 Megaa. Sen sijaan user-startupilla ei ollut vaikutusta, ja startup-sequencessa ei ole mitään itse lisättyä. Eli onko tuo jäljelle jäävä n. 44 megaa buutissa vielä pahasti yläkantissa? Minkälaisia lukemia muut classic koneiden käyttäjät täällä saavat?

 

zipper
Käyttäjätunnus: zipper

Rekisteröity: 10-2009
Lauantaina, 12. marraskuuta, 2011 - klo 12.53:   
Tsekkaa vielä paljonko levypuskurit vievät.

 

Reksa
Käyttäjätunnus: reksa

Rekisteröity: 8-2011
Sunnuntaina, 13. marraskuuta, 2011 - klo 17.10:   
Levypuskureihin uppoaa n. 2.5 Mb, eli nekin poislukien muistinkulutus on yli 40 megaa...

Mutta mitä luokkaa kulutus on muilla? Eikö täällä ole tosiaan ketään toista classic-käyttäjää...?

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Sunnuntaina, 13. marraskuuta, 2011 - klo 17.25:   
ZorRam kortin tekniikkaa on itselleni vierasta, koska en ole ehtinyt sitä vielä ostaa vaikka suunnitteilla on ollutkin, mutta piirit siinä on monta millisekuntia nopeampia kuin nopeinkaan SIMM (max 50ms). Kenties sitten Zorro väylän välissä olo aiheuttaa hitauden. Mutta jos 4.1 asennusvihkonen jotain väittää, niin se on varmasti oikeassa.

Kirjoitit alussa 128MB eli etkö käytä emolevyn SIMM paikkoja ollenkaan? Itselläni on emolevyllä kaksi kappaletta 64MB 50ns EDO muisteja jotka kone sopivasti näkee 8MB kokoisena kummankin, joten sitä kautta saan 16MB nopeaa 50ns muistia sekä CHIP paikalla yksi 64MB 50ns muisti josta kone näkee 2MB. Kun siis Cyberstormilla muisteina on 4x32MB 60ns näyttäisi ainakin speksien valossa siltä, että emolevyn muisti olisi nopeampaa. Mutta siis pääpointtini oli se että saisit emolevylle 18MB muistia mikä on varmasti helpompaa kuin systeemitiedostoja poistelemalla.

Itse olen kyllä classic käyttäjä, enkä Amiga sukuisista muita käytäkään, mutta tuota OS 4.1 en ole vielä ostanut, kun taannoisessa tietokilpailussa voittamani OS 4.0:kin on vielä avaamattomassa paketissa.

 

Jope
Käyttäjätunnus: jope

Rekisteröity: 11-2009
Maanantaina, 14. marraskuuta, 2011 - klo 13.17:   
Sulla menee rahat hukkaan noiden emon muistien kanssa.

70ns riittää nopeudeksi, se emo ei sen lujempaa niitä tule koskaan lukemaan + toi että käytät vaan 8MB/kampa kalleista nopeista 64MB kammoista.

 

Jope
Käyttäjätunnus: jope

Rekisteröity: 11-2009
Maanantaina, 14. marraskuuta, 2011 - klo 13.19:   
Luin vielä lisää.. Ilman muuta ne nopeimmat muistit sinne cyberstormiin, missä piirien nopeasta hakuajasta on oikeasti iloakin.

Se piirien päällä lukeva numero on siis vaan huippunopeus, tosiasiassa A4000:n emolla olevat muistikannat ovat ihan jäätävän hidasta muistia, etenkin jos käytät mitä tahansa muuta kuin sitä Commodoren omaa 030-korttia.

Muut kuin 030-kortit joutuvat tekemään väylämuunnoksen, kun jutellaan cpu-slotin läpi. Tämä hidastaa emolle tapahtuvia muistiaccesseja vielä entisestään hieman.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Maanantaina, 14. marraskuuta, 2011 - klo 14.45:   
@Jope

Ei ole mennyt rahat hukkaan mulla kun olen saanut ilmaiseksi nuo 64MB muistit purkukoneista. Mulla taisi olla parhaimmillaan 6 kappaletta noita 64MB muisteja nopeuksilla 50-60ns.

Et ilmeisesti huomannut, että käytän 64MB 50ns myös CHIP muistina. Onko jotain näyttöä siitä, että myös CHIP paikalla emolevyn maksiminopeus olisi tuo noin 70ns. A4000cr Rev D:ssähän ei enää ole CHIP SIMM paikkaa vaan emolla on kaksi pintaliitos muistipiiriä.

Vai Cyberstormiin pitäisi pistää nopeat muistit, no siellä on jo nopeimmat 32MB muistit mitä omistan eli 60ns, mutta vielä ei ole sellaista kikkailijaa esittäytynyt että olisi saanut Cyberstormiin kiinni 64MB tai 128MB SIMM muistin.

Pelkkä nopeus hypetys ei ole ollut ainoa syy miksi olen nuo emolevyyni laittanut vaan se että 64MB muistit ovat taatusti parempaa laatua kuin jotkus iki vanhat 4MB muistit. Lisäksi saa siitä jotain fault toleranssia kun muistikamman kapasiteetista käytetään vain pieni osa. Lisäksi isommissa muisteissa on usein kullatut kontaktit ja eipähän tarvitse käyttää kuin kahta neljästä mahdollisesti huono kuntoisesta SIMM socketista.

Teoriasta päätellen sitten toisessa A4000 konessani eli siinä missä on A4000cr Rev D emolevy ja emolevyllä 68030, jäisi pois tuo väylämuunnos mikäli ottasin Cyberstormin pois ja käyttäisin emoon integroitua prossua.

Onko jotain ohjelmaa jolla voisi muistien nopeuksia testata enkä tarkoita mitään tekniikasta jälkeen jäänyttyä Sysinfoa?

 

BriteLite
Käyttäjätunnus: britelite

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 14. marraskuuta, 2011 - klo 15.27:   
Chip-accessi on niin järkyttävän hidasta että siinä varsinkin menee nuo nopeat palikat täysin hukkaan.

 

zipper
Käyttäjätunnus: zipper

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 14. marraskuuta, 2011 - klo 16.01:   
No joku speedramsey-ohjelma voi muuttaa default 80 ns asetuksen =>60 ns ja siten lisätä ehkä 15% "vauhtia".

 

Jope
Käyttäjätunnus: jope

Rekisteröity: 11-2009
Maanantaina, 14. marraskuuta, 2011 - klo 16.29:   
Mikä cyberstormi sulla on? mk2:ssa ja mk3:ssa toimii kyllä myös 128MB kalikat.

Luulisi ykkösenkin sieltä ainakin sen 32MB näkevän, mutta siitä on jo 12v kun viimeksi mk1:n omistin, joten ei tullut testattua kovin isoilla kammoilla vielä silloin.

Vaan äsken kirjoittamasi vastauksen sävystä päättelen, että siirrynkin tästä oitis takaisin lurkkaamaan ja naureskelemaan partaani. Tunge muistit vaikka väärinpäin sinne minun puolestani. :-D

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Maanantaina, 14. marraskuuta, 2011 - klo 20.26:   
Vastataan nyt kun kysytään että nämä on:
2 kpl Cyberstorm PPC 060
1 kpl Cyberstorm PPC 040
1 kpl Cyberstorm MK1 040

Mielenkiintoista. 128MB kampa toimii, mutta 2 kpl 64MB ei toimi vai. No pitääpä kokeilla sitten itse.

En tunge sinne enkä minnekään - menee
"rahat hukkaan". ;)

Olen jotakin noita 64MB 50-60ns muisteja huutokaupannut viime aikoina ja 18-20e niistä tuli, että useammankin henkilön vastauksista päätellen olen hirveä tuhlari kun haluan noita käyttää alitehoisessa käytössä.

Mutta tuolta näkökannalta Amiga-harrastus on parhaimpienkin kokemusten lisäksi valtavirtaan verrattuna alitehoisilla koneille leikkimistä ja tehoihin nähden ylihintaista tuhlausta joka tapauksessa.

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 14. marraskuuta, 2011 - klo 21.20:   
Hanzu: aika hyivn sanottu tuo näkökanta. ja ainoa joka ärsyttää leikkimistä olisin täysin tyytyväinen ollut tiettyjä pikkutekijöitä laskematta classic amigaani. pikkutekijöitä lukuunottamatta jos ei olisi paria harrastusta niin riittäisi melko hyvin. ja toiseen niistäkin jos olisi kunnon äänikortti (nykyinen käytätyy oudosti) ja varaa ja tilaa ostaa et silmiä rautana kaikki mahdollinen et olisi kunnon midi sekvenseri.(kaikissa vähän jotain nyky vaatimuksiin puutteita).

 

kimmok
Käyttäjätunnus: kimmok

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 15. marraskuuta, 2011 - klo 8.50:   
Kick layout kantsii tsekata. Toki ppc amigA os on läski verrattuna 68k.

 

BriteLite
Käyttäjätunnus: britelite

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 15. marraskuuta, 2011 - klo 8.55:   
Hanzu: Pointtina oli kai lähinnä se että ihan turha leveillä sillä että käyttää jotain 64MB 50ns kampoja CHIP-muistina kun niistä ei ole yhtikäs mitään hyötyä (vaikka eipä niistä mitään suoranaista haittaakaan ole).

Voihan sitä tunkata vaikka kuinka nopeita muisteja kiinni kuusneloseenkin, mutta ei se kone yhtään sen nopeemmin pyöri ;)

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Tiistaina, 15. marraskuuta, 2011 - klo 9.42:   
Jos joku kokee että olen täällä leveilemässä, enkä jakamassa ja saamassa tietoa, niin se on pelkkää väärin tulkintaa. Itse ainakin olen aina täällä ollut kiinnostunut tietämään minkälaisia classic Amiga hardware ratkaisuja muut käyttävät, eikä se saisi herättää minussa mitään negatiivisia tunteita vaikka ilmaisivat sen millä tyylillä tai sävyllä tahansa, kunhan itse asia tulee selväksi.

Kiitos Jopelle ja Britelle että valaisivat minua tuosta maksiminopeusrajoituksesta ja muustakin tekniikasta, mutta silti näen vielä omat syyni laadukkaamman muistin käyttöön emolevyllä. Jos joskus saan jotain konkreettista testitulosta ja totean että emolevyn FAST muistipaikat ovat liiallinen pullonkaula niin saatan päätyä tyhjentämään emolevyn FAST muistipaikat. Tässä vaiheessa kuitenkin näyttää siltä, että se Fast muistin suurempi kokonais määrä (144 vs 128) on tärkeämpi kuin se hidastaako emolevyn muisti turbon muisteja.

CHIP muistin käyttö on pakollista classic Amigassa joka tapauksessa ja kun sitä ei voi (tietääkseni) mitenkään kiertää niin mielummin käytän siinä paremman tekniikan uudempaa kuin monta vuotta uudempaa muistia. Pitkäikäisyys kun on aika oleellinen asia tekniikassa jota ei enää valmisteta.

Ja alkuperäiseen aiheeseen palaten vieläkään ei ole selvinnyt se onko Reksalla emolevyn fast paikat tyhjänä vai täynnä. Tämä tietysti on hiukan omaakin syytäni kun topic on myös omien kirjotusteni takia ajautunut osittain turhan pölinän puolelle. Itselle tällä tiedolla on merkitystä, koska aion OS 4.1 Classic version vielä ostaa ja haluan tietää onko samat ongelmat edessä.

 

zipper
Käyttäjätunnus: zipper

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 15. marraskuuta, 2011 - klo 11.42:   
Eikä se emolevyn muisti mitään hidasta, koska nopein muisti käytetään ensin. Minulla on ollut myös 16-bittistä muistia huvin vuoksi 4 MB kiinni - oli aika hauskaa täyttää RAM ja katsoa kuinka systeemi alkoi ryömiä kun 3.5 MB/s muisti tuli lopulta käyttöön...

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Tiistaina, 15. marraskuuta, 2011 - klo 12.39:   
Kiitos mielenkiintoisesta tiedosta. Itse en olisi uskonut, että tuon ajan tekniikka osaa käyttää nopeamman turbossa olevan muistin aina ensin, mutta havainto vaikuttaa varsin kiistattomalta.

 

Reksa
Käyttäjätunnus: reksa

Rekisteröity: 8-2011
Tiistaina, 15. marraskuuta, 2011 - klo 12.42:   
No niin, Hanzun kaipaamaa infoa... Minulla on tosiaan vain tuo CSPPC:n 128Mb fastia. Se on riittänyt niin ruhtinaalisesti OS3.5:lla että ei ole tullut edes mieleen laittaa hitaampaa muistia emolevylle.

Kokeilin muuten huvikseni buutata 4.1:n ilman startup-sequenceä ja katsoa muistinkulutuksen CLI:n kautta. Käyttis on siinä vaiheessa kuluttanut jo n. 29Mb (levypuskurien osuuden vähensin luvusta, joten tuo on 'netto').

Toivottavasti seuraaviin käyttisversioihin tulee ainakin optio määritellä ZorRam-muistia suoraan fastiksi. Kukin voisi sitten itse valita haluaako käyttää hitaampaa fastia vai swap-muistia. Kumpi muuten on käytännössä nopeampaa, emolevyn fast vai ZorRam-kortin muisti, kukaan testannut...?

 

Teemu Kärkkäinen
Käyttäjätunnus: wizor

Rekisteröity: 12-2009
Keskiviikkona, 16. marraskuuta, 2011 - klo 8.21:   
Prioriteetit on olleet Amigassa eri muistityypeillä jo ammoisista ajoista lähtien :-) A500:ssa jouduin hieman kikkailemaan kun siinä oli neljää eri muistityyppiä kiinni eli turbossa 4M 32bit fast, Suprassa 2M 16bit fast ja sit emon 1M chippiä niin sillä tosiaan oli vaikutusta mihin muistiin ohjelmia lataili.

tuossa yksi esimerkki kuva:
http://www.proggle.net/~andrew/download/A3000/SIMM-folie/sysmem.jpg

chip muistin priority oli muistaakseni -5 tai -10

mutmut...eipä mulla muuta. sysinfolla voi noita muistien ihmeellisyyksiä tutkia enemmänkin :-)

-W

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Keskiviikkona, 16. marraskuuta, 2011 - klo 8.29:   
Aivan totta. Kiitos tiedosta.

Taas sitä huomaa miten nuo asiat unohtuu kun ei ole tekemisissä niiden kanssa enää yhtä usein kuin Amigan kulta-aikana. Itsekin olen tuon SysInfon PRIORITY sektion nähnyt monta kertaa.

Taisi olla Early Startupissa samanlaisia priorityjä korppuasemille jos oikein muistan.

 

Jope
Käyttäjätunnus: jope

Rekisteröity: 11-2009
Keskiviikkona, 16. marraskuuta, 2011 - klo 11.16:   
>En tunge sinne enkä minnekään - menee
>"rahat hukkaan". ;)

EVVK paljonko olet maksanut vai oletko maksanut mitään.

Tässä ei ollut fyysisestä rahasta kyse tai sen tuhlaamisesta, ainoastaan siitä, että hallussasi olevia komponentteja uudelleenjärjestelemällä voisit saada laitteistostasi enemmän irti.

>Olen jotakin noita 64MB 50-60ns muisteja
>huutokaupannut viime aikoina ja 18-20e niistä
>tuli, että useammankin henkilön vastauksista
>päätellen olen hirveä tuhlari kun haluan noita
>käyttää alitehoisessa käytössä.

Selvästikin sut on kasvatettu säästeliääksi ihmiseksi. Voit kuitenkin huokaista helpotuksesta - ilmaisuni aiemmin tässä threadissa oli hyvinkin kuvainnollinen, ei kirjaimellinen.

Valotettakoon sen viestin syntyprosessia sen verran, että rahat hukkaan oli mieleeni tulleista vaihtoehdoista sieltä lievimmästä päästä sen sijaan, että olisin vaikka sanonut että teit TYHMÄSTI kun laitoit muistit noin.

Ilmeisesti tyhmäksi haukkuminen olisi tässä tapauksessa ollut oikeampi väärä tie? Mistäs sitä tietää, mistä kukin kierteensä ottaa. Hyvin otettu joka tapauksessa! :-D Saatiin hyvä metakeskustelu aikaan ja minä ainakin sain makeat naurut.

>Mutta tuolta näkökannalta Amiga-harrastus on
>parhaimpienkin kokemusten lisäksi valtavirtaan
>verrattuna alitehoisilla koneille leikkimistä ja
>tehoihin nähden ylihintaista tuhlausta joka
>tapauksessa.

Sitä tää nimen omaan on, mutta nekin ylihintaiset komponentit kannattaa asennella harkiten.

Ainakin itselleni suuri osa näiden kanssa pelleilystä tulevaa iloa on myös se, että otetaan ja saadaan sitten kaikki irti, jos sitä kaikkea on jo lähtiä päälle melko vähän.

Kukin meistä kirjoittaa omista lähtökohdistaan ja minä haluan auttaa ihmisiä pääsemään minun mielestäni parhaaseen tavoitteeseen näiden kanssa. Vaan näillä online-virkavuosilla en jaksa enää spekuloida jos joku on eri mieltä minun neuvoistani.

Näistä jutuista saa ja nimenomaan *pitää* ottaa itse selkoa, mutta kannattaa myös muistaa mitä ensin sanottiin, jos sitten omilla ristiretkillään saapuukin eri kautta sen saman tiedon äärelle. Opiskeluun käytetty aika ei ole koskaan haaskattua aikaa, mutta tarpeeksi kun keksii pyörää uudestaan, jossain vaiheessa yleensä tekee mieli seistä mielummin aiempien kulkijoiden harteilla niin näkee pidemmälle vähemmällä vaivalla. (wau mitä metaforia :-)

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Keskiviikkona, 16. marraskuuta, 2011 - klo 13.39:   
Asiaa puhut. Itsekin olen tuskastunut kyseenalaistamiseen tai siihen että mielestäni parhaana antamani neuvo on jätetty täyttämättä, joskus kun olen täällä neuvonut elektroniikan kojaamisessa, jota kuitenkin tein työkseni noin 16 vuotta ennen tuotekehitystiimiin siirtymistäni.

Se että kyseenalaistin ja pidin lähes vitsinä 64MB tai 128MB palikan tunkemista mihin tahansa Cyberstorm malliin, johtui siitä että olin lukenut Cyberstorm PPC manuaalista seuraavasti:

The CYBERSTORM PPC
will accept pairs of industry standard 32-bit SIMMs (also known as PS/2 type SIMMs) with
memory sizes of 4 MByte, 8 MByte, 16 MByte and 32 MByte per SIMMs.

Mielestäni olen myös kokeillut tunnistaako Cyberstorm 64MB kampoja enkä ole siinä onnistunut, mutta korjaan erehdyksen ja koitan asiaa uudellen kaikilla mahdollisilla bank sijoitteluilla heti kun ehdin.

Hämmästyttävää että Googlen kuvahaullakaan ei löydy yhtään Cyberstormia jossa olisi yksi 128MB kampa tai 1-2 64MB kampaa. Tästä päätellen tieto ei ole levinnyt kunnolla vieläkään.

Cyberstorm + 128MB SIMM kampa antaisi ihan uudet mahdollisuuden jäähdyttää myös SIMM sockettien välissä olevia lämpöherkkiä ohjelmoitavia logiikka piirejä (ne neliönmuotoiset), joiden ylikuumeneminen ja hajoaminen on aika yleinen rikkoutumisyy ainakin Blizzard PPC sarjassa.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Keskiviikkona, 16. marraskuuta, 2011 - klo 14.02:   
Google kuvahaulla löyty lopulta yksi jossa SIMM kammat ovat epätavallisesti joka toisessa mikä voisi viitata toimivaan 64MB + 64MB setuppiin.
http://www.blondesearch.ru/img/7a/7a7/AMIGA_COMMODORE_Compil_2009_006_.jpg

Yhdellä 128MB kammalla toimivaa en vieläkään ole löytänyt.

Uskaltaisikohan lainata kaverilta 128MB SIMM kampaa, kun noista on varoteltu että epästandardi kampa on joltain Blizzard omistajalta käräyttänyt jopa emolevyn. Vielä en ole keksinyt miten voisi varmasti mitata ja todeta tavalliseksi PC kammaksi eikä esim. serveri käyttöön tarkoitetuksi. Jossain joku sanoi että epästandardeissa on keskellä regulointipiiri, mutta kukas sen osaa sanoa onko muitakin epästandardiuden poikkeuksia.

 

Jope
Käyttäjätunnus: jope

Rekisteröity: 11-2009
Keskiviikkona, 16. marraskuuta, 2011 - klo 14.45:   
Kas. Mulla on B1260 itselläni, ja scsi-kitissä tommoinen hermeettisen iso 128MB 36bit simmi jostain iänikuisesta digitalin x86-serveristä. Ei ole vielä savu noussut, vaikka se aikamoisessa puristuksessa onkin A1200:n desktop-kotelossa.

Standardikokoisella simmillä menisi ehkä aavistuksen verran sulavammin kasaan.

Muistaakseni noi epästandardit kammat on olleet laser-printtereiden simmejä, joissa on erilainen nastajärkkä.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Keskiviikkona, 16. marraskuuta, 2011 - klo 15.42:   
Mullakin on ollut kolme kappaletta B1260, joista kaksi ostin viallisena, korjasin ja myin pois. Kummassakin oli ratoja katkottu useita. B1240 tai B160 mallissa kuumeneminen ei ole saman luokan ongelma, koska siinä ei ole kahta prosessoria ja tuota kuumana käymää PPC prossua, jonka heiveröinen tuuletin joskus jumahtaa, PPC prossu kuumenee entisestään ja läpötehosta osa siirtyy piirilevyyn ja lähimpiin ohjelmoitaviin logiikoihin.

Edellisessä Blizzard PPC kortissa jonka myös ostin viallisena ja jota en saanut kuntoon oli ilmeisesti käynyt näin. Nyt se on Puolassa Amiga.orgissa kirjoittelevalla joka yrittää yhdistellä kolmesta viallisesta yhtä toimivaa.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Keskiviikkona, 16. marraskuuta, 2011 - klo 17.12:   
Mä erehdyin kerran tökkäämään jostain serveristä (en muista merkkiä, sanottiin kyllä kun sen hankin) peräisin olleen simmin b1260:een. Kone ei buutannut mihinkään sen kans... virtavalo vaan värisi vähän tms. Onneks ei noussu savua ja kone näyttänyt toimivan entisellään sen jälkeen vanhoilla 64 megaisilla simmeillä...

 

Thematic
Käyttäjätunnus: thematic

Rekisteröity: 11-2010
Perjantaina, 18. marraskuuta, 2011 - klo 18.51:   
AmigaOnessa minulla on 4.0:lle ja 4.1:lle olemassa muistinsäästövaihtoehdot Kicklayoutissa, 4.0 on epäoleellinen niin tässä sitten jälkimmäisestä ote:

MODULE Kickstart/KS41/kernel
MODULE Kickstart/KS41/FastFileSystem
MODULE Kickstart/KS41/SmartFilesystem
;MODULE Kickstart/KS41/JXFileSystem
;MODULE Kickstart/KS41/a1floppy.device.kmod
;MODULE Kickstart/KS41/a1ide.device.kmod
MODULE Kickstart/KS41/battclock.resource.kmod
MODULE Kickstart/KS41/biosversion.resource.kmod
MODULE Kickstart/KS41/bootmenu.kmod
MODULE Kickstart/KS41/bootimage
;MODULE Kickstart/KS41/CDFileSystem
MODULE Kickstart/KS41/con-handler.kmod
MODULE Kickstart/KS41/console.device.kmod
MODULE Kickstart/KS41/diskboot.kmod
MODULE Kickstart/KS41/diskboot.config
MODULE Kickstart/KS41/diskcache.library.kmod
MODULE Kickstart/KS41/dos.library.kmod
MODULE Kickstart/KS41/elf.library.kmod
MODULE Kickstart/KS41/env-handler.kmod
MODULE Kickstart/KS41/FileSystem.resource.kmod
MODULE Kickstart/KS41/gadtools.library.kmod
MODULE Kickstart/KS41/gameport.device.kmod
MODULE Kickstart/KS41/graphics.library.kmod
MODULE Kickstart/KS41/hunk.library.kmod
MODULE Kickstart/KS41/input.device.kmod
MODULE Kickstart/KS41/intuition.library.kmod
;MODULE Kickstart/KS41/it8212ide.device.kmod
MODULE Kickstart/KS41/keyboard.device.kmod
MODULE Kickstart/KS41/keymap.library.kmod
MODULE Kickstart/KS41/layers.library.kmod
;MODULE Kickstart/KS41/lsi53c8xx.device.kmod
MODULE Kickstart/KS41/newlib.library.kmod
MODULE Kickstart/KS41/nonvolatile.library.kmod
MODULE Kickstart/KS41/nvram.resource.kmod
MODULE Kickstart/KS41/ps2.resource.kmod
MODULE Kickstart/KS41/ram-handler.kmod
MODULE Kickstart/KS41/ramdrive.device.kmod
MODULE Kickstart/KS41/ramlib.kmod
MODULE Kickstart/KS41/shell.kmod
;MODULE Kickstart/KS41/sii0680ide.device.kmod
MODULE Kickstart/KS41/sii3112ide.device.kmod
;MODULE Kickstart/KS41/sii3114ide.device.kmod
;MODULE Kickstart/KS41/sii3512ide.device.kmod
MODULE Kickstart/KS41/strap.kmod
MODULE Kickstart/KS41/timer.device.kmod
MODULE Kickstart/KS41/rtg.library
MODULE Kickstart/KS41/PCIGraphics.card
MODULE Kickstart/KS41/ATIRadeon.chip
;MODULE Kickstart/KS41/3dfxVoodoo.chip
;MODULE Kickstart/KS41/3DLabsPermedia2.chip
;MODULE Kickstart/KS41/petunia.library.kmod
MODULE Kickstart/KS41/usbresource.library
MODULE Kickstart/KS41/usbsys.device
MODULE Kickstart/KS41/hub.usbfd
MODULE Kickstart/KS41/bootmouse.usbfd
MODULE Kickstart/KS41/bootkeyboard.usbfd
;MODULE Kickstart/KS41/massstorage.usbfd
MODULE Kickstart/KS41/uhci.usbhcd
MODULE Kickstart/KS41/ohci.usbhcd
;MODULE Kickstart/KS41/ehci.usbhcd


Mitenkään paljon en ole käyttänyt tuota, mutta buuttaa ongelmitta ja näppäimistö+hiiri sekä yleisimmät ohjelmat ainakin toimii.

 

Reksa
Käyttäjätunnus: reksa

Rekisteröity: 8-2011
Perjantaina, 18. marraskuuta, 2011 - klo 22.52:   
Kiitos, kimmok ja Thematic, Kicklayout-vinkeistä !-) Pelkästään poistamalla turhat kovalevy- ja näytönohjaimet säästyi 0.6 Mb. Täytyy vielä katsoa mitkä käyttiksen vakio-osista joutaisi 'vintille'...

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: