Mozilla AmigaOS:lle

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: AmigaOS 4 » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 06/2003 asti » Mozilla AmigaOS:lle « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Hooligan/DCS
Tiistaina, 20. toukokuuta, 2003 - klo 0.05:   
http://amigaworld.net/modules/news/article.php?storyid=500

Nyt alkaa lyyti kirjoittamaan. Paljon siitä on puhuttu, josko nyt alkaisi tapahtumaankin. Genesin olisi pitänyt tehdä samanlainen aloite, sen sijaan että alkoivat sijoittamaan rahaan noin sataan erikäyttiksen porttaamiseen Pegasos:lle :)

Mielenkiinnolla seuraan projektin etenemistä, eiköhän tuohon syöttiin joku/jotkut tartu.

 

Jani Kuituniemi
Tiistaina, 20. toukokuuta, 2003 - klo 1.37:   
Näitä Mozillan porttaus uhoamisia on ollut useampikin tässä vuosien varrella.. toivotaan että edes yksi niistä joskus tulisi valmiiksi :)

 

JPQ
Tiistaina, 20. toukokuuta, 2003 - klo 4.10:   
Hooligan: tosiaan alkaa. Kuten myös kun hain uuden AWebin open source version. Pääsee kait kohta mun mieli selaimeni asemaan kun Voyager joka on vakaa on sellainen ettei tulostus toimi eikä teksti palojen leikkauskaan kait. Ja mun vanha IBrowse sekoilee jopa pahasti.
Jani Kuituneimi: niinpä.

 

Joanna
Tiistaina, 20. toukokuuta, 2003 - klo 10.26:   
Hooligan: et ehkä tiennyt.. mutta on tuon Mos porteista ollut puhetta paljonkin. Itse en NIIN ole Mozillan porttaamisesta kiinnostunut että olisin osallistunut mutta käsittääkseni phinixin sisällä on joku poppoo jotka asiaa olvat pohtineet jo jonkin aikaa. (vai oliko niitä kaksikin :)

 

Jon
Tiistaina, 20. toukokuuta, 2003 - klo 10.45:   
Niin ja muuan Dave Pitcher väittää saaneensa Mozillan toimimaan jollakin tasolla mutta lopettaneensa projektin motivaation puutteen vuoksi.

 

Hooligan/DCS
Tiistaina, 20. toukokuuta, 2003 - klo 11.25:   
Joanna:
Tiedän sen mitä mailinglistoilla oli puhetta. Käsitin että sen suurempaa ei saatu aikaan.

Itse olen sitä mieltä että nuo rahat pitäisi ohjata IBrowsen kehittämiseen Mozillan porttauksen sijasta.

 

Seppo
Tiistaina, 20. toukokuuta, 2003 - klo 11.57:   
Hooligan/DCS: Olen samaa mieltä, tosin oletkos kokeillut uusinta versiota IBrowsesta (2.3)? Ilmestyi tuossa alkuvuodesta, ja on melkoinen edistysaskel - javascript toimii erinomaisesti, ja browseri on muutenkin vakaa kuin kivi (ollut päivittäisessä kovassa käytössä jo useamman kuukauden ja ei ole kaatunut kertaakaan.

Toki tuostakin vielä jotain uusimpia featureja puuttuu mutta omaa se myös muutamia omia jippoja joita muilta puuttuu (esim useamman browserin avaaminen samaan ikkunaan onnistuu tietääkseni IB:n lisäksi vain Operalta). Omasta mielestäni ehdottomasti paras browseri Amigalle, suosittelen lämpimästi kokeilemaan.

 

Joanna
Tiistaina, 20. toukokuuta, 2003 - klo 11.58:   
hooligan: juu.. tuskin siitä vielä ole mitään tullut.

Itse en tiedä mihin noista Amigan selaimista kannattaisi kehitystyötä uhrata. Voyager tuntuu nopeimmalta ja sillä pääsee pankkiin saakka mutta muuten siinä on joitain TOSI ärsyttäviä ominaisuuksia...

 

cAHVA
Tiistaina, 20. toukokuuta, 2003 - klo 13.00:   
Kyllä se IBrowse on edistyksillisin noita amigan browsereista. Itse en kaipaa oikeastaan muuta kuin CSS-tuen ja Flash-plugin olisi kanssa ihan jees.

Sitä varmaan hooligankin tarkoitti että IBrowsea olisi hyvä kehittää eteenpäin mieluummin kuin alkaa kääntelemään bloat-mozillaa. IB:ssä on kuitenkin perusjutut ihan hyvissä kuosissa.

 

Joanna
Tiistaina, 20. toukokuuta, 2003 - klo 13.40:   
Juuh.. siis eikai kukaan *** sitä koko mozillaa lähtisikään tekemään.. niin paljon roskaa asian lisäksi.. Pelkkä Firebird (entinen Phoenix) olisi ihan hyvä.

 

Ibe U
Tiistaina, 20. toukokuuta, 2003 - klo 16.31:   
Joo siis toi linkkihän tuolla alussa johtaa sivuille jossa tarjotaan mozillan porttaajalle 2170 $ tällä hetkellä.

 

Markus
Tiistaina, 20. toukokuuta, 2003 - klo 17.38:   
Nyt 2241 dollaria. :)

 

JPQ
Tiistaina, 20. toukokuuta, 2003 - klo 20.17:   
Markus: summa kelpaisi mutta kun taidot & tiedot ei riitä.:)

 

Joanna
Keskiviikkona, 21. toukokuuta, 2003 - klo 0.58:   
Selvyyden vuoksi sanottakoon että sen pitää sitten toimia myös MorphOS:llä ja OS4:llä -- Eli tuossa olisi kaikille sijoituskohdetta. Olisiko Sakun jäsenistä järjestämään kiva summa? Ilmeisesti T-paitoja ei ole luvassa sentään :)

 

JPQ
Keskiviikkona, 21. toukokuuta, 2003 - klo 3.00:   
Joanna: mulla ei ole mahdollisuutta jo omat hankinnatkin kestää jo muutenkin liian pitkään.:(
PS: Jos minä osaisin ilman muuta toimisi noilla kahdella muullakin.:)

 

Hooligan/DCS
Keskiviikkona, 21. toukokuuta, 2003 - klo 6.29:   
Minä olen valmis pistämään 10-20e likoon. Vaikka veikkaan että Mozilla porttaus tuleekin viemään niin kauan että viettelen Floridassa eläkepäiviä ennen kuin valmis versio julkaistaan.

 

Piru
Keskiviikkona, 21. toukokuuta, 2003 - klo 9.34:   
En haluaisi ampua projektia alas näin, mutta Mozillan porttaaminen AmigaOS-pohjalle ei ole kovin mielekästä. Syinä mainittakoon:

- Mozilla on hidas. 68k on liian hidas, ellei sitten käytä 2-3 GHz amithlon konetta. Aidot 68k:t voi unohtaa heti kättelyssä. Jopa 600MHz PPC750 (G3) tahmaa tuon kanssa (ppclinux).

- AmigaOS (ja AmigaOS arkkitehtuuriin perustavat järjestelmät, mukaanlukien MorphOS:n ABox) ei sisällä muistinsuojausta (eikä koskaan tule sisältämään. Ei edes OS4, vaikkakin kyseistä järjestelmää ja sen "muistinsuojausta" onkin markkinoitu harhaanjohtavasti). Mozilla on kaikkea muuta kuin stabiili.

- Aitojen threadien puute (libpthread löytyy, toiminnassa on tosin toivomisen varaa), fork():n puute, widgettilibraryjen puute, POSIX:n puute. Olen melkoisen varma että Mozilla käyttää kaikkia näitä, ja useassakin paikassa luottaa siihen että threadin tappaminen automaattisesti hoitaa cleanuppauksen.

- Jo Mozillaan liittyvät aliprojektitkin ovat jo erittäin vaativia, jo yhden niistäkin suorittaminen tulisi viemään kuukausia.

- Jo pelkkä Firebird lähdekoodi on kooltaan 32 megaa bzip2 pakattuna. Kääntämistä ei voi edes kuvitella virtuaalimuistittomassa ja hitaassa koneessa. Pegasos tai A1 tulisi ehkä kyseeseen, mutta todellisuudessa ainut järkevä ratkaisu olisi ristikääntää projekti x86 raudalla.

- Ainut järjestelmä jota edes voisi kuvitella käytettävän porttauksessa (GeekGadgets) on auttamattoman vanhentunut (ainut aktiivisesti ylläpidetty libnix ja ixemul ovat MorphOS:lle).

- Muutama tuhat euroa ei riitä palkkaamaan edes yhtä työntekijää, saatikka sitten kattamaan
porttaamiseen tarvittavia investointeja.

- Mozillan AmigaOS portin potentiaalinen käyttäjäkunta on auttamattoman pieni. Jo tarpeeksi nopean laitteiston (vähintään 600MHz PowerPC) vaatimus pudottaa potentiaalisen käyttäjämäärän satoihin. (En tässä laske mukaan x86 raudalla pyöriviä systeemejä (Amithlon, UAE). Epäilen että kukaan ajaisi 68k versiota näissä, kun nattivi Mozillakin on olemassa).


Ei liene olekaan yllätys ettei Mozilla porttausprojekti ole varsinaisesti koskaan ottanut tuulta alleen...

 

Piru
Keskiviikkona, 21. toukokuuta, 2003 - klo 9.36:   
Öyh. Väsy, ei jaksanut korjata typoja.

 

Joanna
Keskiviikkona, 21. toukokuuta, 2003 - klo 14.53:   
Piru: Niin.. No.. tuossa on paljon perää vaikka olenkin sitämieltä ettei tuon rahan ollutkaan tarkoitus olla täysi tuntipalkka vaan jonkinlainen yllyke yhteisötyöhön.

Itse tosin olen sitä mieltä että puhdas 68k kone on ihan väärältä vuosikymmeneltä ajamaan jotain Firebirdiä pelkästään tehonsa puolesta. Ja läheskään kaikilla PPC-turbokortin+näytönohjaimen omistajalla tuskin on 48-64Megaa muistia koneessaan vapaana vain selaimen käyttöön. (tuossa välissä on pelkän Firebirdin muistimäärä PC.ssä, koko mozilla menee ylemmäs)

Ehkä Amithlonkäyttäjät käyttäisivätkin Amigaporttia koneissaan koska muuten he joutuvat boottaileimaan konetta muihin käyttksiin. WinUAE:ssä wintoosa on kätyettävissä joten siinä ei liene amigaversiosta iloa.

Käytännössä tällähetkellä ainuat ympäristöt jossa sitä voisi tehdä ja testata ovat MorphOs/Pegasos ja Amithlon.. Sitten tuleekin kysymykseksi onko käyttäjissä montaakaan vapaana tuollaiseen megaurakkaan. Siis kun etsitään kyvykkäitä tekijöitä.

Käyttäjämäärä ei olisi tätänykyä iso, mutta jos lähdemme oletuksesta että Pegasos2:sia ja (kun aikanaan joskus OS4 tulee) AmigaOne:ja myydään enemmän. No,jätän tarkemmin määrittelemättä mikä se käyttäjämäärä on silloin kun Firebird olisi kunnossa, mutta ainakin toivoisin sen olevan enemmän kuin satoja.

Porttausteknisistä asioista voin sanoa ettei ne kuulu omaan kokemuspiiriini juurikaan. GCC:n olemassaolo on hyvä asia, mutta nuo unix (tai windows) riippuvuudet on tietty hankalia.. Pitäisi ensin imuroida sorsat ja lukea että tietäisi onko sitä osaa kooidista kuinka paljon ja kuinka kriittistä se on.

 

miksuh
Keskiviikkona, 21. toukokuuta, 2003 - klo 15.02:   
Yks ongelma Mozillan porttausprojektien alotuksessa on ollut se, että tommonen homma vie ihan sikana aikaa. Kyllä sitä pitää vääntää ihan kokopäiväsesti, jos sen haluaisi saada edes jotenkin järkevässä ajassa valmiiksi. Minään iltaisin ja viikonloppuisin koodaus projektina toi ei kyllä toimis, tai ainakin saatas sitten odottaa vuosia ekaa versiota. Siksi toi rahakasan tarjoaminen voi hyvinkin lisätä mielenkiintoa tota projektia kohtaan.

 

miksuh
Keskiviikkona, 21. toukokuuta, 2003 - klo 15.09:   
Tosin no ei tuo summa nyt tosiaan miksikään varsinaiseksi palkaksi riittäisi :)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: