OS4:n status

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: AmigaOS 4 » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 03/2003 asti » OS4:n status « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Janne
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 23.34:   
Ben Yoris, Hyperionin entinen PR-mies, kirjoitti väitetysti käännöksen mukaan:

'As I already indicated to Rose and into private: I am on ml OS4, I see the advance of the project. It is clear and final that OS 4 will not be ready before at least the end of the year 2003. I find limit to announce an exit in Mars 2003, because that is connected with vaporware or untrue advertizing to sell of AmigaOne. It should be known that per hour when one speaks, the emulator 68k is still not integrated into the core, and that OS is not yet in a position of launching unspecified a workbench. On the other hand there are many modules of OS which seem to be quite advanced. But one still needs the recompiler according to API selected the pure OS 4, and it is not yet completely defined. Some will rot me for this comment. But my love for the truth is too extremely sorry. I think especially of the people who indeed will believe that OS4 leaves in Mars, which will buy AOne and which will be for their expenses in October 2003 when always nothing is available to the level of OS. Bye, Ben'

Näyttäisi siltä että Ben Yoris raportoidusti todella kirjoitti näin... Aika-arviot sikseen, ne nyt ovat anyone's guess, siinä lienee mielenkiintoinen katsaus OS4:n statukseen kehitystyön osalta jos pitää paikkansa.

Vaan sekö siitä Ben Hermansin syksyisestä "pari päivää ja OS4 ois buutannut Onella"?

[Edit: Linkki siistitty. -Thoriel]

 

Joanna
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 0.40:   
No se buuttaaminen on ollut teillä tietymättömillä siitä syksyisestä demosta saakka. Sen jälkeen on julkisuuteen saakka saatu vain muutama uusi kuva käyttöliittymästä (ilmeisesti 68k versiosta) ja PDF-dokumentti jossa oli lueteltu ominaisuuksia.

Eli sen perusteella mitä olen nähnyt itse missään ei tuo ole mitenkään mahdotonta. Peli on siis ilmeisesti komeasti vielä levällään, saas sitten nähdä mitä tuosta tulee.

 

Jon
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 0.58:   
Mitäköhän tuo "ready" tarkoittaa jos väite pitää paikkansa. Anyway, ei paljon helpota kadonneiden yöunien tuloa...Toivottavasti asiaan löytyy selkoa ja pian.

 

Joanna
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 1.20:   
Siis tuo ylläoleva lienee konekäännös ranskan kielestä joten se kaipaa hieman kriittisyyttä mutta silti perusasiat pysyvät Eli että systeemi ei hänen tietojensa mukaan vielä Boottaa WB:seen saakka edes CSPPC:llä (puhumattakaan A.onesta) ja että Hyperion ei ole saanut 68k ympäristöä intergoitua mukaan systeemiin (kokonaan?). No, semmoista se on. Toivotaan että Hyperion saa aikaan jotain uskottavaa vastausta tuohon.

"ready" lienee se tilanne kun kokolailla kaikki speksattu toimii senverran hyvin että sen kehtaa asiakkaalle antaa. Eli kun miettii sitä listaa mikä on ominaisuuksista annettu... Sitä en uskaltaisi taata että se tapahtuu 1/2 vuodessa JOS se on noin kesken kuin Yoris:in puheista saa käsityksen.

 

Ibe U
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 8.13:   
Toisaalta varmaan aika väsyttävää vastailla tuollaisiin huhuihin kokoajan.
Siis huhu tai ei

 

KimmoK
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 14.43:   
Jon: ei näiden hommien takia kannata yöuniaan menettää (ei ole kannattanut enään vuosikausiin)

Itselläni "helpotti" aika paljon kun AOS sai v2000 "multaa päälleen" kun intentin piti korvata se. En ole sen jälkeen entiseen tapaan pulttia noista vetänyt.

Oli todella positiivista kun AOS kehitys taas potkaistiin liikkeelle, mutta kyllä historia on näyttänyt että mikään ei oo niin varmaa kuin epävarma. Mitä enemmän ruusuisiin puheisiin uskoo, sitä todennäköisempää on että pettyy.

 

Jon
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 21.46:   
Kimmo: ongelma olikin että surffailin yöunien puutteessa ja eipä nuokaan uutiset paljoa sitten nukuttaneet :)

 

TSK
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 22.17:   
Amiga.org:issa on Hyperionin vastaus tuohon edelliseen. "0S4 development on track".

 

Joanna
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 22.29:   
Juuh.. Joka ei kertonut mitään uutta. Mutta ehkä heillä ei ollut mitään kerrottavaakaan. "On Shedule and Rocking" kuten McEwen asian ilmaisi kesällä 2001.

 

Janne
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 22.48:   
Jokainen valhe ja uppoavat syvemmälle suohon, as far as I'm concerned... Taitaa olla aika pistää MorphOS tilaukseen.

 

Jon
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 22.51:   
Janne, onko nyt tullut jokin uusi valhe? Minä petyin tuohon Amiga.orgin viestiin, joka ei todellakaan kerro oikeasti mitään.

 

Jon
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 22.54:   
Kun Suomessakin on AmigaOnen tilanneita, niin voitteko kertoa sen verran, että oletteko ihan OS 4 -betatestaajia?

 

Pekka Nissinen
Keskiviikkona, 29. tammikuuta, 2003 - klo 11.00:   
En ole, tosin olisihan se varmasti ihan mielenkiintoista olla...

 

KimmoK
Keskiviikkona, 29. tammikuuta, 2003 - klo 13.49:   
Jon: ümmärtääkseni 60 betatestaajaa on jokin aikoja sitten valittu porukka. Joillain heistä on AmigaOneSE, mutta veikkaan että sen päällä ei vielä mitään betatestata vaan kaikki on 68k binäärejä joita edelleen testataan. Toivon että olen väärässa ja A1:n päällä jo toimii jotain betatestauskelpoista AOS4:sta. (pelkkää kerneliä ei liene syytä betatestata)

 

Jon
Keskiviikkona, 29. tammikuuta, 2003 - klo 16.35:   
Toivottavasti olet väärässä :)

Tuntuisi uskomattomalta että homma ei vieläkään skulaa PPC:llä.

 

Joanna
Keskiviikkona, 29. tammikuuta, 2003 - klo 16.40:   
Ainakin Amiga.org:issa tarkentavat kysymykseni asiasta ohitettiin niin näyttävästi ettei paljon paremmasta väliä.

 

KimmoK
Torstaina, 30. tammikuuta, 2003 - klo 8.29:   
Joanna: Taisin lueskella samaista threadia. Yleistä on että kun ihmiset tekevät sopivia (vääriä) oletuksia positiiviseen suuntaan, niitä' ei oikaista. Mutta jos oletus on negatiivinen, niin jopas nousee haloo.

Siis: annetaan olettaa että se AOS4 toimii jo PPC:n päällä, vaikka kyseessä saattaakin olla edelleen 68k koodi

 

Janne
Torstaina, 30. tammikuuta, 2003 - klo 9.31:   
KimmoK: Ja JUURI TÄMÄ kaksinaamaisuus ärsyttää minua suunnattomasti. Friedenit ja Hermans syyllistyivät siihen pahemman kerran tässä uusimmassa fiaskossa ja ovat tehneet niin aiemminkin. Amiga Inc. & co. ovat tehneet sitä paljon.

Sairainta (terveintä?) oli että Bill Buck kommentoi ANNissa hiljattain Phase 5:n konkurssia tavalla joka pisti bplanin äijät ja sitä kautta Genesin huonoon valoon. Ällistyttävää rehellisyyttä vai silkkaa hulluutta? Senkin teki toki pilke silmäkulmassa hieman.

 

KimmoK
Torstaina, 30. tammikuuta, 2003 - klo 10.03:   
Tuli vielä AOS4 statuksesta mieleen...

Joskus aikaisin viime syksynä kaikki AOS4 feturelistan asiat piti olla koodattu tai ainakin jotain 90% valmiita.

IT maailmassa matka 90%:sta 100%:n on tunnetusti pitkä. Monasti kestää puolet siitä mitä edelliset 90%. Tuosta johtuen en olettanutkaan että AOS4 tulisi ihan heti... mutta on kyllä ollut jo aika ilmeistä ettei Ben ole puhunut aina vilpittömästi tai sitten hän on ollut uskomattoman pihalla projektin etenemisestä tai sitten heillä on alkanut homma rönsyillä.

Voisiko olla että Hyperion ei älyä hukkaavansa AOS4 markkinoita jokainen päivä kun riliisi viipyy... ei kai ... vai voisiko sittenkin....?

 

Joanna
Torstaina, 30. tammikuuta, 2003 - klo 10.12:   
Kimmok: sano sinä, oliko ne minun kysymykset niin pahoja etteivät he olisi voineet halutessaan niihin vastata? Vai oliko se vain sitä että mikään vastaus jonka he olisivat voineet antaa olisi ollut ollut liian paljastava?

http://amiga.org/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=5998&forum=2&60

Tiedän kyllä että olen provosoiva, mutta silti minusta noihin esille nostettuihin asioihin pitäisi saada vastaus.. Olen itse jutellut IRC:ssä Ben Yoris:en kanssa (ainakin minulle on väitetty että se on hän :) eikä hän missään vaiheessa ole vaikuttanut mitenkään katkeralta tai kostonhaluiselta Hyperionin suuntaan.

 

KimmoK
Torstaina, 30. tammikuuta, 2003 - klo 10.31:   
Joanna: Kyllä ne aika pahoja/paljastavia oli.

Mun 0.02 senttiä:
A) Does it boot up to WorkBenck on PPC only .. (like CSPPC)?
Ei. (tuota ei ole täysillä yritetty vielä)

B) Is that mentinoed 68k Intergation finished?
Ei. (meneillään, edelleen)

C) Can OS4 be demoed on Cebit?
Täysin mahdollista, etenkin CSPPC:llä.

D) ... running on Amigaone?
Tiukkaa tekee.

E) ... and using well known 68k apps?
No ei varmaankaan.

Se on minulle 100% varmaa että A1 versio ei ole myynnissä tuolloin.

 

Ibe U
Torstaina, 30. tammikuuta, 2003 - klo 15.42:   
Musta vähän tuntuu että liian helposti otetaan nokkiinsa näistä lupauksista ja niiden pitämisistä / pitämättä jättämisistä.

Pitäis kuitenkin muistaa että kun puhutaan Amigasta, niin rahaa kyllä kuluu mutta tuleeko sitä.

Pienillä resursseilla tehdään tuotetta (käyttöjärjestelmää) jota yks luennoitsija vertasi jään murtajan valmistamiseen.

Ja varmasti Hyperion tekee sen mitä lupaa mutta...

Ikävä sanoa mutta se luultavasti on suunnilleen hyväntekeväisyyttä...

käytetään tuhansija tunteja ja saadaan palkaksi satanen ja hyvää mieltä :-)

Tottahan ne tekee bisnestäkin mutta ei kai kukaan kuvittele että niitä voitaisiin verrata Microsoftiin / resurssien ja rahan puolesta.

Kuinkakohan paljon Hyperion on sen takana että AmigaOS4 on edes tulossa, olisko niin että amiga inc olisi sen unohtanut ajat sitten. Muistelkaa sitä aikaa kun amigaOS3.9 oli julkaistu ja sen jälkeen vain lupailtiin OS4:sta vaikka sitä ei kukaan ollut koodaamassa.


Tarvittaisiin sellaista vanhan ajan scene henkeä, on paljon erillaisa amiga projekteja joissa puuhamiehiä/naisia on vain yks.

Miten ois jos arvostelun sijaan keskityttäisiin antamaan neuvoja tms. kun noita ongelmia ja asiantuntemusta tuntuu olevan. (ton jälkisävy on näköjään vähän v***leva, se ei ollut tarkoitus)

Toivon hyvää niille ja että saisivat ees sen satkun mieheen.

 

Jon
Torstaina, 30. tammikuuta, 2003 - klo 16.19:   
Ibe U: Olen kanssasi yhtä mieltä. Jos Hyperion ei OS 4:n kanssa askartelisi, niin kuka sitten? Minun mielestäni Hermans on kuitenkin tehnyt hyvää työtä kun on saanut koottua osaavia hemmoja projektiin, vaikka toisaalta näin suuren projektin hallinta on varmaankin ollut aika opettavaista.

Kyllä minä ainakin voisin auttaa, esim. lokalisaatiot ja tälläiset muut pikku jutut voitaisiin vetää ihan hyvillä mielin. Aiemmin taisin asiasta kysäistäkin, mutta se ei ollut silloin vielä ajankohtaista.

 

Janne
Torstaina, 30. tammikuuta, 2003 - klo 17.35:   
Ibe U: Hyvää mieltä ja ilmaista tukea kaikenmaailman Amiga-yrittäjille on tässä tarjottu jo vuosia. Vastalahjaksi voisi odottaa edes ripauksen rehellisyyttä ja vastuunkantoa siitä mitä tehdään, oli bisnes kannattavaa tai ei.

Ja jos Hyperion ei, niin kuka sitten? No, meillä on tämä MOS-tiimi esimerkiksi. He tekevät kanssa kovasti töitä. Hermans haukkuu laittomaksi ja ties mitä, ja samaansyssyyn itse välttelee kaikkea mahdollista omissa ongelmissaan.

Jepjep. En usko että tässä on "liian herkkänä", uskon vain että tietty raja on ylitetty.

 

Joanna
Torstaina, 30. tammikuuta, 2003 - klo 18.10:   
Ibe U ja Jon .. En tunne tietä joten en voi tietää mitä itse olette minkäkin firman eteen tehneet, mutta ainakin itse olen käyttänyt kaikkiaan useamman päivän AmigaDE:hen.. Ensin tutustumiseen ja sitten sen esittelyyn (saku 2001, johon menikin se päivä kivasti) ja saatte arvata tuliko edes kiitosta?

Tuossa ainakin Genesi on ollut parempi, eli he muistavat sentään että heitä on autettu. (altparty-2003)

 

Janne
Perjantaina, 31. tammikuuta, 2003 - klo 8.08:   
Joanna: Indeed. Ja aito kiitos ja rehellisyys kun ei maksa mitään. Tosin auttaa jos on valmis myös antamaan eikä vain ottamaan - esim. Genesin T-paidat käyttäjäryhmille yms... Amiga nyt ei saa T-paitoja edes maksaneille asiakkaille.

 

Jap
Perjantaina, 31. tammikuuta, 2003 - klo 9.57:   
Jon:
>Kyllä minä ainakin voisin auttaa, esim.
>lokalisaatiot ja tälläiset muut pikku jutut
>voitaisiin vetää ihan hyvillä mielin. Aiemmin
>taisin asiasta kysäistäkin, mutta se ei ollut
>silloin vielä ajankohtaista.

OS4.0:n suomennosporukassa ei ole tällä hetkellä tunkua, joten jos intoa riittää niin mukaan vain. Suomennettavaa löytyy :-) Vaitiolosopimus pitää tietenkin ensin allekirjoittaa Amiga Inc:n kanssa, mutta se ei liene ongelma.

Mailaa Jari Komulaiselle (kom@POISTASPÄMMIESTOsci.fi), niin hän kertoo miten pääset suomennosporukkaan mukaan.

 

Jon
Perjantaina, 31. tammikuuta, 2003 - klo 13.56:   
Janne: tiedän kyllä että MOS-porukalla oli oma projekti käynnissä ja että sitä olisi ihan tarjottu viralliseksikin systeemiksi. Koska moni meistä ei varmasti voi tietää, mitä seinien takana tapahtui, jätin jutun kommentoimatta.

Kai tässä on itsellä sellainen I want to believe ((R) Fox Mulder) -asenne, että haluaa kuitenkin vielä nähdä mitä tapahtuu. Uskon että OS 4 julkaistaan, ja MOS:n ostan heti/kun se Amigallani toimii. Nythän sitä ei käsittääkseni saa "kuin" Pegasoksen mukana.

Enpä juuri voi AI:n tekoja kehua, mutta toisaalta voi olla ymmärrettävää, minkä takea tukea ei ole herunut viime aikoina, kaikki diilit taisi kusta varpaille. Ja tässä tietenkin on Genesillä mahdollisuus kääntää itselleen useita PR-voittoja, eikä heitä voi tietenkään syyttää siitä - bisnes on bisnestä ja ilmeisesti he ovat ihan omavaraisia taloudellisesti.

Itse en ole tietääkseni mitään hyvää tehnyt suoraan kummallekaan firmalle; eikun hemmetti, ostin Party Packin kun oli kesätyörahaa :( Mutta jatkossa toivon että voin vääntää jotain pientä softaa mahdollisesti kummallekin käyttöjärjestelmälle.

Jap: Kiitos tiedoista.

 

Janne
Perjantaina, 31. tammikuuta, 2003 - klo 14.39:   
Jon: Kyllä minäkin uskon että OS4 julkaistaan jossain vaiheessa. Se voi jopa olla ihan mielenkiintoinen tuote - paha sanoa miten suhtautuu MOSiin mutta feature-listan tasolla näyttää ainakin ihan hauskalta.

Sen sijaan firmoista, aikatauluista, PR:stä ja kaikesta muusta siitä - sekä AmigaOnesta rautana - minulla on niin huono kuva että jätän väliin. Minulla ei ole ongelmaa sen suhteen että sinä tai joku muu olisitte eri mieltä. :-)

 

Jon
Perjantaina, 31. tammikuuta, 2003 - klo 15.43:   
Samoin :) Mutta sanottakoon vielä että eiköhän rautojen hyvyys/huonous osoittaudu lopullisesti vasta kunnon käytössä. Tiedämme jo varmaan enemmän ensi jouluna (I hope :)

 

TSK
Perjantaina, 31. tammikuuta, 2003 - klo 19.30:   
Jap: Kirjoitetaanko tuo Komulaisen osoite todellakin juuri noin ?

 

KimmoK
Torstaina, 13. helmikuuta, 2003 - klo 19.42:   
Ja kilpaa lukemaan rivien välistä kuinka AOS4 edistyy ...
http://www.amiga.hu/amigos/rachy/petunia.html
... jos nyt ei kuitenkaan.

 

Jon
Perjantaina, 14. helmikuuta, 2003 - klo 17.21:   
http://os.amiga.com/forums/viewtopic.php?t=1583

Joku on haastatellut Thomas Friedeniä.

 

Janne
Perjantaina, 14. helmikuuta, 2003 - klo 17.52:   
Liittyen Jonin postaamaan linkkiin...

On se kummaa että vastaavat noihin "antakaa status-raportti" aina sillä tavalla että "emme pysty arvioimaan julkaisupäivää". Hei, ei tarvitse! Kertokaa meille vain missä tilanteessa kehitys menee... se olisi sitä avoimmuutta ja rehellisyyttä, eikä ollenkaan niin vaikeaa.

No, se on tietysti bisneksen kannalta myös kaksiteräinen miekka... mutta niin on tämäkin.

Ajatuksiani aiheesta yleensä:

http://groups.yahoo.com/group/amigaone/message/25082

Lisättäköön nyt vielä, että ei tietysti ole Friedenin asia päättää saako hän sanoa tollaista julkisesti. Tosin ovat Friedenitkin kovasti julkisuudessa mollanneet porukkaa jotka on epäilleet OS4:n kehitysstatusta yms... Ilman että vaivautuvat kertomaan mitään todellista.

Todellisuus on että he ovat tuhottomasti myöhässä ja nyt rehellisyydestä ja avoimmuudesta olisi apua.

bbrv sai anteeksipyynnöllä ja avoimella selityksellä paljon respektiä. Se toimii.

 

Joanna
Lauantaina, 15. helmikuuta, 2003 - klo 5.52:   
KimmoK. Ai niinkuin tämä lause joka hirvittää jollei ole vahinko?

"Later, when the OS core available for PowerPC native form, the emulator will be integrated, and it will leave all the troubles behind with the application running form."

Sivulla joka on päivitetty 13.2 annetaan ymmärtää ettei OS.core olisi vielä PPC natiivi eikä emulaattoria olisi integroitu. No, toivotaan että tuo on unohdus vanhasta versiosta eikä enää pidä paikkaansa. Olisi aika paha...

 

Jupp3
Lauantaina, 15. helmikuuta, 2003 - klo 18.16:   
Eniten tässä ärsyttää, että tuntuu siltä, että tahallaan arvioidaan
noita julkaisuaikoja alakanttiin... Ja tokihan tarkoituskin on
selvä...

Miettikääs, jos Hyperion olisi AmigaOS4:ää aloittaessaan sanonut, että
"Kyllä tässä varmaan ainakin 1.5 vuotta menee" monisiko olisi hypännyt
kilpailijoiden (=MorphOS) puolelle?

Ja jos tuosta ollaan "tulevaisuuden systeemiä" rakentamassa, niin
miksei saatavilla ole minkäänlaista developer materiaalia?

Voisivat edes sanoa, mitä eroja ohjelmoinnissa tulee olemaan,
verrattuna 0x0-Amigoihin...

Itsestäni ainakin tuntuu siltä, että moni Amiga-developer on tällä
hetkellä tilassa "Odotetaan AOS4:ää, ja katsotaan sitten" sen sijaan,
että tekisivät jotain (Ohjelmoisivat Classic Amigalle / MorphOSille)

Ihmettelen vain, miten jotkut vihaavat MorphOSia niin paljon...

 

Joanna
Lauantaina, 15. helmikuuta, 2003 - klo 19.06:   
Jupp3: syitä vihaamiselle löytyy, ja jollei löydy niin aina niitä voi keksiä :)

 

Janne
Lauantaina, 15. helmikuuta, 2003 - klo 19.16:   
No mikäs tässä, Pegasosta tilaukseen vaan sitten kaikki. :-) bbrv:kin ottanut uskottavuuttaan taas takaisin. Voisi olla hauska laite. Who knows.

 

Ibe U
Lauantaina, 15. helmikuuta, 2003 - klo 22.33:   
Vihaamisesta tuskin on kysymys, itse ainakin haluan vain pysyä virallisella linjalla.

Toisaalta näen MorphOS: amigan "tappajana", varsinkin JOS amigaOS4 julkaistaan.

Huomatkaa ironia ja älkää ottako liian tosisanne te MorphOS rakastajat ;-)

Jos AmigaOS nelosta ei julkaista jatkan harrastusta Coldfire puolella.

 

Ibe U
Lauantaina, 15. helmikuuta, 2003 - klo 22.41:   
Hmm...

Käy sääliksi Hyperionin kavereita, jos luitte tuon "sen hyperionin*" kaverin haastattelun aikaisemmin huomasitte, pienet viitaukset rahaan ja omiin tuloihin, siinä kohtaa kun viitattiin "Scene henkeen" on aika selvää että AmigaINC ei juurikaan panosta AmigaOS4:seen vaan sen tekee Hyperion.

Ja SE osoittaa scene henkeä jota ei ainakaan itseltäni löytyisi.

Työskentelen IT alalla ja sadun puolelle:

jos pitäisi valita puolen kolmen vuoden köyhyys tai Amigan tulevaisuus niin....

*en jaksanut tarkistaa nimeä ;-)

 

Joanna
Lauantaina, 15. helmikuuta, 2003 - klo 23.00:   
Ibe U .. Homman hyvä puoli on ollut se että Hyperionin Friendenit (= liki ainoat vakikoodaajat talossa) ovat oppineet mitä on laiteläheinen koodi. Eli vaikkei siitä tulisikaan mitään ja hyperion lopettaisi pelien porttaamisen on heillä nyt mahdollisuuksia sulautettujen puolella. :)

Siis AmigaInc ei ole voinut panostaa koska se on ollut PA niinkauan kuin tuota projektia on tehty (+tottapuhuen kauemminkin). Lisäksi heille on se AmigaDE ollut aina tärkeämpi eli siihen on laitettu kaikki vähätkin resurssit mitä heillä on ollut.

 

Janne
Lauantaina, 15. helmikuuta, 2003 - klo 23.26:   
Ibe U: Luuletko sitten että MorphOSin tekijät kierii rahassa? :) Yhtälailla he lähtivät tekemään OS4:sta kun Amiga Technologies tilasi PowerPC-ratkaisua Phase 5:ltä back in 1995... Se (Amiga Tech. jne.) vain meni nurin ja työ uhkasi mennä hukkaan - ja jatkoivat...

Ja nyt lauma fanaattikkoja syyttää heitä Amigan tappamisesta ja ties mistä... Hei, ihan miten vaan. Minä näen siinä todellisia Amiga-ihmisiä jotka ovat tehneet tätä vuosia ja vapauttaneet oman IP:nsä osaamattomien emoyhtiöiden ikeestä. Kaikkea onnea heille vaikka en itse koskaan tuotetta hankkisikaan (voi olla tosin että hankin harrastusmielessä, who knows).

 

Jupp3
Sunnuntaina, 16. helmikuuta, 2003 - klo 11.58:   
Pohjimmiltaanhan AmigaOS 4 ja MorphOS ovat (tai niistä on tarkoitus tulla) sama asia; Eli "Uuden sukupolven käyttöjärjestelmä Amigalle"

Jokainen voi kysyä itseltään, kun MorphOSin kehitystyö on jatkunut vuosia, ja tulosta näkyy tulevan, mikä oikeus Amiga inc:llä / Hyperionilla on sanoa, että "Pojat hei, lopettakaas toi projekti, me tehdäänkin se itse..."

 

Janne
Sunnuntaina, 16. helmikuuta, 2003 - klo 12.04:   
Jupp3: Indeed. Minä annan yhtäläisen mahdollisuuden kaikille yrittäjille - virallisen nimen palvonta jääköön niille jotka siitä jotain kiksejä saavat.

 

KimmoK
Maanantaina, 17. helmikuuta, 2003 - klo 8.59:   
Tuli viikonloppuna asennettua w2000 ja Linux joka kaatui asennuksessa ja tärväsi w2000:n joka piti sit asentaa uudestaan ... kulutin aikaa noin 16 tuntia + yksi yö meni tyhjän kovalevyn aikaansaamiseen pätkissä nukkuen (a4k:ssa meinaa "huupa loppua" 20Gt dataa kopioidessa) ... ja arvatkaas oliko muita onkelmia ja järjettömiä ilmiöitä ... ... PALJON!

Tulipa vaan mieleen että sais olla VIIMEINEN kerta tässä elämässä kun pitää sitä x86 p*skaa tonkia. (eikä se 20Gt kopiominen sillä klassikkoAmigallakaan siis herkkua ollut)

Jaa, että miten se liittyy topic:n? No siten että jos ei sitä uutta AmigaOS:ää ala jo vihdoin tulla niin pitää vissiin hankkia MorphOS, joka lienee "vähintään" toiseksi paras vaihtoehto kotitietokoneita harrastavalle (etenkin sit kun q-box pelaa) .

 

Jon
Maanantaina, 17. helmikuuta, 2003 - klo 11.41:   
Jupp3: Jos teet systeemiystävällistä softaa joka kääntyy GCC:llä niin olet ihan hyvällä pohjalla. Vajaa vuosi sitten samainen Thomas arvioi että lähdekooditasolla yhteensopivuus on 95%. Jotain pientä taitaa liittyä esim. Hookkien käsittelyyn (rekisteriparametrit yms).

Todennäköisesti Thomas ja kumppanit voisivat tehdä ihan oikeasti rahaa jollakin muulla platformilla mutta minkäs teet. Todennäköisesti OS 4 näyttää miten Hyperionille käy, Amiga- ja Linux-porttaukset eivät ole kannattaneet, joten rahoitusta on sitten haettu muista projekteista.

Onhan se kyllä hurjaa jos on yksi viikonloppu ollut vapaata. Mutta liekö tuo Lairella ollut sen leppoisampaa - toisaalta heidän harteillaan ei turhia paineita taida olla.

 

Janne
Maanantaina, 17. helmikuuta, 2003 - klo 11.56:   
"Rx an email response from Fleecy Moss tonight!

Amiga is going to make some announcments concerning CeBIT, A1 & OS4 (soon).

I asked about AmigaDE, he said that will be covered in the announcments as well, but that progress has been slower than anticipated due to having to concentrate on other platforms (PockPC ??).

Loki"

Alkuperäinen ketju

[Edit: Linkki siistitty. -Thoriel]

 

KimmoK
Maanantaina, 17. helmikuuta, 2003 - klo 14.13:   
"Amiga is going to make some announcments concerning CeBIT, A1 & OS4 (soon). "

Kakka plösähti propelliin???

 

Joanna
Maanantaina, 17. helmikuuta, 2003 - klo 15.50:   
Hyvällä tuurilla se on ilmoitus siitä että he bunkkaavat jonkun toisen osastolla siellä. Mutta... Itsestä tuntuu todennäköisimmältä että he ilmoittavat jotain tyyliin:

"Nykyisen sotatilan ja terrorisminuhan takia olemme peruuttaneet osallistumisen CeBit:iin. Olemme siirtäneet julkaisun turvallisempaan ajankohtaan. Projekti on aikataulussa ja siitä tulee upea"

 

KimmoK
Maanantaina, 17. helmikuuta, 2003 - klo 16.01:   
Joanna: ROTFLMAO (tjsp.)

 

itix
Maanantaina, 17. helmikuuta, 2003 - klo 18.29:   
Jon: Ongelma onkin siinä että lähdekoodia ei voi valmistella OS4 porttia varten lainkaan koska mitään tietoa vaadittavista muutoksista ei ole annettu. Mutta luultavasti siksi koska OS4 tekijöillä itselläänkään ei ole asiasta paljon tietoa... ;-) Onhan 68k-emulaation integraatio edelleen kesken.

Tällä hetkellä OS4 developerin kannattaakin lukea MorphOS developermateriaali (joku taisi postata linkin naapurifoorumille). Ainakin stackin käytöstä kertova osuus on tärkeä myös OS4:ssa.

Tuosta OS4:sen valmistumisesta veikkaisin että se on saatavilla aikaisintaan kesällä. Petunian kotisivuja on vasta äskettäin päivitetty eikä siellä ollut mitään indikaattoria että OS4:ssa olisi nyt toimiva 68k emulaatio. Ainakin tuo vaihe vie vielä kolmisen kuukautta jos ajatelaan että yksi kuukausi integroidaan, toinen kuukausi testataan ja kolmas kuukausi viimeistellään.

 

Joanna
Maanantaina, 17. helmikuuta, 2003 - klo 21.23:   
Lisää tietoa OS4 tilanteesta ..

Tämänvuotinen Alt-WOA on lykätty tarkemmin ilmoittamattomaan aikaan tulevaisudessa. Tapahtuma luvataan järjestää kunhan OS4 valmistuu.. Ilmeisesti sen järjestäjille EI ole voitu luvata että OS4 olisi kunnossa 24.huhtikuuta mennessä jolle päivälle tapahtumaa oli suunniteltu.

Linkki jossa on hieman taustatarinaa tapahtuneesta.
http://groups.yahoo.com/group/amiga_sa/message/13754

 

KimmoK
Tiistaina, 18. helmikuuta, 2003 - klo 7.47:   
Ei hemletti mitä puppua pukkaa viivästyksen selitykseksi.

Nyt olisi muka Amiga Inc:n pitänyt olla antamassa Hyperionille rahaa AOS4 kehitykseen jne jne jne.

Ei samperi. Eikös se jo ollut selvää että Hyperion on tässä ihan yksinään (AInc tarjoaa vain WWW tilaa). Ja jos heidän tarvitsee saada rahaa ruokaan ja siksi viivästyttää AOS4:sta tehdäkseen jotain muuta, sanoisivat sen suoraan!

((A1:n hintaa ei pidä kenenkään ihmetellä, jostain on rahat pieraistava tuohon AOS4 kehitykseenkin, etenkin kun ei ole rahakasta taustajoukkoa niin kuin Genesi:llä. Voi kun nuo idiootit osaisivat tehdä yhteistyötä...))

 

Janne
Tiistaina, 18. helmikuuta, 2003 - klo 10.21:   
Joanna: Ja Genesi tarjoutui sponssaamaan tapahtumaa... Oikeaa henkeä? I think so. Hyvää markkinointia? Hell yeah. :)

Muuten - en kommentoi. Tosin, nyt alkaa näyttää pahemmalta sen suhteen että osallistuisivat CeBITiin..

 

Joanna
Tiistaina, 18. helmikuuta, 2003 - klo 16.43:   
Janne: Tuo tarjous ei luultavasti aiheuta toimia Alt-WOA:ssa. Mutta eipä ole ensimmäinen kerta kun tarjous ei kelpaa.

KimmoK: Piti olla selvää. Hyperion (Ben Hermansin suulla) lupasi suureen ääneen että 'me tehdään tää ihan itte eikä kestä kuin muutaman kuukauden'. Jeps. Pari peliporttaajaa joilla kenelläkään ilmeisesti mitään kokemusta matalan tason koodista tai käyttiksen teosta ennestään. Ei sinällään, oppiihan sitä likimain mitä tahansa jos on riittävästi älliä päässä mutta kuinka kauan siihen menee? Ja kuka maksaa?

Tuosta 'yhteistyöstä' pitäisi laittaa oma Threadi tuonne muualle.. se on sen kokoinen sotku kaikkineen ettei paljon pahemmasta väliä.

 

Janne
Tiistaina, 18. helmikuuta, 2003 - klo 16.52:   
Kimmo: No musta alkaa tuntua siltä että jos olisin Genesi niin en haluaisi tehdä bisnestä firmojen kanssa joilla on tollanen liikemiesetiikka...

Oh, how the mighty have fallen.

 

Jon
Tiistaina, 18. helmikuuta, 2003 - klo 17.13:   
Joanna: minusta vähättelet hieman liikaa. Kuitenkin mukana on vakuuttavia kavereita kuten esim. Olaf Barthel ja ilmeisesti useita H&P:n aikaisia kehittäjiä. Siihen en ota kantaa miksi projekti viipyy ja viipyy juuri nyt, mutta on yleisessä tiedossa että Hyperion on tehnyt (joutunut tekemään?) paljon muutakin kuin siitä ExecSG:tä ja PowerPC-toteutusta.

Ei niin etteikö pikku hiljaa odotus alkaisi riittää. Mutta kuitenkin uskon että Friedenin pojat koodaa paremmin kuin moni muu yhteensä.

 

Piru
Tiistaina, 18. helmikuuta, 2003 - klo 19.11:   
Jon:

Olaf Barthel pysyy visusti kaukana sitoumuksista. Olaf:n kontribuutiot ovat yleisellä tasolla, ja esim hän antaa ne myös MorphOS:n (esim. FFS2).

Tästä muuten on seurannut hassuja juttuja: FFS2-PPC on olemassa jo nyt MorphOS:ssa, eikä OS4:sta ole hajuakaan... :-)

Ihan mielenkiinnosta: Millä perusteella nostat Friedenit paremmiksi koodaajiksi kuin muut yhteensä? Mitäs kaikkea he ovat koodanneet?

 

Joanna
Tiistaina, 18. helmikuuta, 2003 - klo 19.17:   
Jon: voin olla väärässäkin tämän kanssa mutta käsittääkseni nämä ulkopuoliset tekivät vain oman osansa hommasta. Barthel toimitti TCP-pinon (ja tychlane USB pinon jne).. mutta sellaisilla tuotteilla ei ole juuri mitään tekemistä itse kernelin kanssa koska ne ovat irrallisia kirjastoja. Itse Kernel-core ja sen toiminta on kokoajan ollut muutaman ihmisen vastuulla.

Mutta.. se nähdään. Jotenkin tuntuu että jostain kolisee.

 

Jon
Tiistaina, 18. helmikuuta, 2003 - klo 21.46:   
Piru: jeps, Olaf on cool tyyppi. Haastattelun, aikaansaannosten ja puolueettomuuden perusteella.

Sanottaankoon myös etten tunne Friedeneitä henk. koht., mutta arvostan kyllä heidän aikaansaannoksiaan ja luotan heidän kykyihinsä.

Huom. en väittänyt että kaikki muut, vaan viittasin ikään kuin sellaisiin ihmisiin, jotka eivät välttämättä ole itse tehneet koskaan mitään, mutta silti vaativat muilta paljoa. Eli whinettäjiin :)

On muuten hyvä että FFS2 pyörii jos MorphOSissa, tuleepahan testattua :)

Joanna: veikkaisin (koska en tiedä tietenkään totuutta), että Barthel tietää eniten koko Amiga OS:n rakenteesta tällä hetkellä, koska on askarrellut käsittääkseni jo vuosia sen parissa.

Toivotaan ettei kolise :)

 

KimmoK
Tiistaina, 18. helmikuuta, 2003 - klo 23.11:   
Mullakin on tunne että kolisee...

(toivottavasti ei kuitenkaan huomenna, unisilmässä, Kalakaverin risteyksessä)

 

Piru
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 0.52:   
Noniin.

Ylläri ylläri, Hyperion vetäsee hatusta taas uuden "sopimuksen".. Tällä kertaa 2d ajureista.

Kaikki on taas anteeksi annettu & unohdettu ja tällä selvitään taas pari kuukautta.

Hassua että ketään ei näytä kiinnostavan mitä tapahtui Forefront Technologies, Inc. - diilille.

 

Janne
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 1.17:   
>Kaikki on taas anteeksi annettu & unohdettu ja
>tällä selvitään taas pari kuukautta.

Älä huoli, minä en unohda. :-)

 

Janne
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 1.18:   
Paitsi että pk:ni oli väärässä. Anteeksiantamiseen ei tarvitakaan tuotetta, announcementti riittää. Sen vaikutus vain kestää vähemmän aikaa... :-)

 

Joanna
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 1.43:   
Janne: No, ainakin Amiga.org:issa joku (mountainMyst) kerkesi jo mennä sanomaan että tämän ilmoituksen jälkeen hän odottaa vaikka maailman ääriin. :)

 

Hooligan/DCS
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 6.44:   
Mä näen sen niin että tällä tavalla OS4 tukee kymmeniä(satoja?) eri laitteita ja piirisarjoja, jotain missä Pegasos/MorphOS ainakin toistaiseksi on aika rajallinen.

 

KimmoK
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 7.56:   
Kyllähän tuo uusi sopimus on hemletin positiivinen uutinen, ei sitä sovi unohtaa.

Mutta siinäpä se, pelkkä uutinen. Varsinainen käyttis on luojaties kuinka pitkässä puussa.

Piru:
Benin mukaan P96 driver API on edelleen käytössä.

Minulle on kuitenkin täysin uutta että AOS4 suuntaa nyt myös kohti embedded laitteita ... kuvastanee hyvin sen kuinka tukevasti AmigaDE on kivellä.

 

Piru
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 9.01:   
KimmoK:

Positiivisuudesta voi ollan montaa mieltä. Alun huumasta huolimatta aika monet ovat kuitenkin sanoneet että "jotain ois paras tulla ulos pian TAI.."

Tämmöinen suunnitelmien muuttaminen "viime hetkellä" ei lupaa hyvää julkasuaikataululle. Nykyisissä olosuhteissä en enää veikkaisi julkasupäivämäärän olevan vuoden 2003 puolella.

Se että se tulee käyttämään P96:sta (minä ymmärsin että se tulee olemaan yksi monitoriajuri muiden joukossa) ei kyllä sano mitään tuosta Forefront diilistä IMO.

 

KimmoK
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 9.39:   
Piru:
En vielä hoksaa mikä olisi "muuttunut viime hetkellä".

Onko sinulla sitten sellaista tietoa että forefront diili ois (sekin) mennyt kivelle?

Enkä ole vielä huomannut mitään selkeää viitettä siitäkään että koko diilillä olisi mitään tekemistä juuri AmigaOS 4.0 version julkaisun kanssa.

Toistaiseksi tuo kuulostaa vähän samalta kuin DOpus diili, eli tulee joskus, ehkä jo 4.1:ssä... ehkä ei.

 

Jon
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 9.43:   
Tässähän iskee kohta jakomielisyys kun sisäiset pessimisti ja optimisti riitelevät keskenään :(

- OS4:n statuksesta ei mitään tietoa, se ei todennäköisesti ole toiminnallinen.

- OS4:n statuksesta ei mitään tietoa, kaverit ovat vain kiireisiä saadakseen sen messuille esiteltäväksi...

No on ainakin oppinut lukemaan julkistuksia kriittisesti, kiitos Amiga, Inc.

 

KimmoK
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 9.48:   
Omaa postausta selventääkseni:
Tässä "Enkä ole vielä huomannut mitään selkeää viitettä siitäkään että koko diilillä olisi mitään tekemistä juuri AmigaOS 4.0 version julkaisun kanssa. " puhuin tuosta uudesta "180 ajurin" diilistä.

 

Janne
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 9.51:   
KimmoK: Minun täytyy olla samaa mieltä että en näe että diili liittyy OS 4.0:aan. Sen annetaan ymmärtää, ostaakseen aikaa, että se tekee niin, mutta varovaisesti oli 4.x kirjattu tiedotteeseen ja tätä kautta ideana tuskin on viivästää entisestään 4.0:n julkaisua vaan ostaa vain sille vähän aikaa tekemällä relevantilta kuulostava julkistus että ihmiset tekevät mielessään selityksiä viivästykselle...

En myöskään näe miten diili vaikuttaa Forefront-juttuun, mutta en ole seurannut sitä hirveästi?

 

KimmoK
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 9.55:   
Semmoinen negatiivinen ajatus tuli että diilin ohessa Hyperion ehkä tuottaa 3D kirjastoa scitechsoft:lle ... ja se aika voi olla pois AOS4 tekemisestä.

Janne: Ei niillä Forefront:n äijilläkään kuulemma ihan ongelmitta ole hommat menneet, hitaasti on Radeon ajurit valmistuneet. Mutta en oo bongannut tietoa että oisivat hanskoja naulaankaan laittamassa.

 

Piru
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 10.46:   
KimmoK:

Ah, point taken.

Tosin sen perusteella että järjestelmä (on muka) betatestauksessa (Ben H:n mukaan), niin tälläisten "muutosten" tekeminen tuntuisi vähän hassulta.

Mutta mehän tiedämme(?) ettei koko OS4 toimi vielä PPC raudalla, eli eihän noita ajureita voi testata muutenkaan. "OS4 betatestaus" on tapahtunut 68k systeemeissä puukotettuna OS 3.9:n päälle.

Jos todella negatiivisesti ajattelee niin tämänhän voi nähdä uutena temppuna ostaa lisäaikaa ja peittää sitä että OS4 tulee myöhästymään vielä paljon.

 

Juhan af G
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 11.35:   
OS4 toimii harmaiden raudalla ja tulee mullistamaan tietotekniikan 8.6.2003 kun ensimmäiseen esittely tilaisuuteen saapuu harmaiden euroopan kokoinen avaruus alus.

 

Niin
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 12.11:   
Toivottavasti eivät puhu yhtä pahaa lappeen Rantaa.

 

KimmoK
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 12.33:   
@Piru
"Jos todella negatiivisesti ajattelee niin tämänhän voi nähdä uutena temppuna ostaa lisäaikaa ja peittää sitä että OS4 tulee myöhästymään vielä paljon."

Jep jep. Sitähän peikkoa tuossa on muutkin jo maalanneet seinälle.

Ja sitä minäkin tuossa aprikoin että 3D ajureiden teko scitechsoft:lle voisi olla se kirjaimellinen selittely/tekosyy/whatever myöhästymiselle.

Kyllähän panokset on varmaan 10-0 siihen suuntaan että käteen menee taas... ainakin aikataulu.


((ja kun katsoo historiaa, niin kyllähän Ralph Schmidt:n aloittaessa MOS hommeleita näytti tilanne vielä hemletin paljon epätoivoisemmalta ... mutta niin vaan on äijä jaksanut painaa läpi harmaan kiven ja tuulet on alkaneet kääntyä niin että MOS:n purjeet alkaa jo pullistella ... kun taas AOS4:n purjeille vasta kaadetaan mastopuuta metsästä... no parempihan sekin tosin on kuin että ois puutkin vielä istuttamatta ja purjeiden pellavat peltoon kylvämättä....))

 

Janne
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 13.08:   
KimmoK: Itse uskon edelleen siihen että jos OS4 tulee ulos sellaisena kuin luvataan, se on parempi kuin MorphOS (toistaiseksi ainakin). Ongelma on milloin se tulee ulos ja mitä vaikutusta sillä on, ja se millaista hardista sille löytyy - Hyperion ei tee omaa hardistaan.

Silti ainoa asia jota tällä hetkellä voisin edes kuvitella ostavani on Pegasos ja MorphOS. En tiedä ostanko. Ei vähiten tosin siksi että se on edes melkein saatavilla. :-) AmigaOne ei kiinnosta syistä jotka ovat ilmeisiä - tekniikka on onnetonta. Toisaalta Amiga Inc.:in tukeminenkaan ei kaiken tapahtuneen jälkeen kiinnosta.

Hyperion välttelee taas olennaisia kysymyksiä ja asioita, ja ostaa aikaa. Vaikka huomenna tulisi kaiken kattava julkistus, on silti tapahtunut liikaa että kunnioitukseni helpolla palaisi. bbrv sentään osaa pyytää virheitä anteeksi ja paahtaa tarmokkaasti. Se tuottaa tulosta ja Genesi on siirtynyt altavastaajasta kerrassaan hyviin asetelmiin.

Kun OS4 joskus tulee, ne valheet unohtuu. Uskokaa pois. Ja sillä on nimi, ja sillä on aika hyvä feature-lista. Desktop-harrastuksena se voi olla MorphOS:lle kohtalokas kilpailija silti edelleen juuri näistä syistä. Mutta mitä enemmän se viivästyy, sitä enemmän MorphOS kerää tietysti vauhtia. Mutta ei Hyperion tyhmä ole, eikä vailla taitoja. He pistävät vielä skaban pystyyn ja sitä skabaa ei sovi täysin dismissata.

Suuri kysymys on: Milloin?

 

KimmoK
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 13.40:   
Janne:

"uskon" on sellainen sana joka Amigan yhteydessä nostaa aina karvat pystyyn. Ei uskota vaan toivotaan vaan parasta, eikä liikaa pelätä sitä pahinta, jookos. ;)

Itsellä voi olla kohta pakko osto edessä ... jo pelkästään terveydellisistä syistä ... saapa nähdä mitä amigamaista kilkettä silloin on myynnissä...

Ja jees, AOS4 voi olla todellakin kova luu Genesi:n hampaille, mutta mikään ei ole varmaa. Paitsi se että kun AOS4.0 lähtee levitykseen niin silloin on forumeilla veristä jälkeä taas tiedossa.

Molemmat leirit pelaavat tällä hetkellä "upporikasta ja rutiköyhää".

 

Janne
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 13.46:   
KimmoK: En minä toivo OS4:n olevan parempi kuin MorphOS. Mielestäni MorphOS ansaitsisi olla parempi, mutta se on irrelevanttia ilmeisten faktojen valossa. Jos OS4 tulee ulos sellaisena kuin on luvattu, MOS tuntuu vajaalta sen rinnalla. Kuten sanoin, teen kaikkeni ollakseni objektiivinen niin kuin se subjektiiviselta ihmiseltä vain onnistuu. Suuri JOS on milloin OS4 tulee ulos ja millaisessa kunnossa.

 

Jupp3
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 14.47:   
Ja tuosta "ajan ostamisesta announcementilla", näinhän tehtiin jo aiemmin, kun julkistettiin, että "AmigaOS4 on myöhässä, mutta siihen tulee ominaisuuksia, jotka oli alun perin tarkoitettu AmigaOS4.1:lle ja 4.2:lle"

Mielestäni kyse oli samasta jo silloinkin...

Ja käsittääkseni toi "ajuridiili" koskee vain 2D-puolta, mutta Ben Hermansin mukaanhan vain se on tärkeintä, 3D:llä ei ole niinkään väliä (Näin sanoo mies, joka edustaa firmaa, joka on vuosien kuluessa portannut 3 3D-räiskintää...)

 

Jani Kuituniemi
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 14.47:   
Mielestäni kannattaa muistaa myös se, että vaikka OS 4:llä saattaa olla tällä hetkellä jotain featureita joiden takia se on parempi, niin tämä jatkuva viivästys ostaa MorphOS:lle aikaa implementoida ne featured myös itseensä .. joka päivä kun OS 4 viivästyy, se menettää valtti-korttejaan joilla myydä itseään.

just my two cents.

 

KimmoK
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 14.58:   
Jupp3: Kohtalokas & kuuluisa "turhan ison kakkunpalan haukkaaminen". Ei kunnioiteta alkuperäistä suunnitelmaa, eikä ole riittävää kokemusta omista taidoista kyseisessä asiassa, jotta osattaisiin arvioida aikataulu. Parhaat opit tulevat kantapään kautta, valitettavasti.

Jani: jees ... kun yrittää tehdä täydellistä heti kerralla, se ei valmistu koskaan. Parempi olis olla nöyrä ja edetä vaiheittain, inkrementaalisesti (on siinäkin riskinsä, tosin).

 

JPQ
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 15.22:   
Janne: Millä tavalla AmigaOnen tekniikka onnetonta paitsi se kiinteä prossu halvemmassa ?

 

Anu Seilonen
Keskiviikkona, 19. helmikuuta, 2003 - klo 17.10:   
Keskustelu siirretty ketjuun "OS4:n status II" pituuden vuoksi. -Thoriel