Winblows

Saku-foorumi » Vapaa sana » Viestit 2005 » Viestit 09/2005 » Winblows « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

C64
Keskiviikkona, 15. kesäkuuta, 2005 - klo 9.27:   
Tietoturvayhtiöt varoittavat erittäin tuhoisasta Whiter.F -troijalaisesta. Tähän mennessä raportteja saastuneista koneista ei vielä onneksi ole tullut vastaan, mutta troijalaisen tuho-ominaisuuksien takia kannattaa tarkistaa, että käytössä olevan virustorjuntaohjelma ja sen virustietokanta on ajan tasalla.

Whiter.F korvaa saastuttamansa tietokoneen kaikki kovalevyn tiedostot tekstitiedostolla, joka sisältää tekstin "You did a piracy, you deserve it" ja tuhoaa sen jälkeen kaikki tiedostot. Tämän jälkeen saastunut kone ei enää toimi. Vaikka tiedostot palautettaisiin tiedostojen palautustyökalulla, niin palautetut tiedostot sisältäisivät vain edellä mainitun tekstin. Varmuuskopiot ovat ainoa keino palauttaa tuhoutuneet tiedostot."

Englantilainen tietoturvayhtiö Sophos varoittaa Nopir.B haittakoodista joka leviää mm.vertaisverkkojen välityksellä. Mikäli Nopir.B saastuttaa koneen niin se pystyy tuhoamaan koneelta löytyvät .mp3 ja .com -tiedostot sekä estää pääsyn mm. taskmanageriin. Nopir.B on naamioitu dvd-murto-ohjelmaksi. Nopir.B:n epäillään olevan lähtöisin Ranskasta.

Sophos on saanut tietoonsa vasta muutamia virushavaintoja Nopir.B:stä, joten tässä vaiheessa mistään isosta epidemiasta ei voida puhua. Tästä huolimatta kannattaa tarkistaa, että käytössä on viimeisimmät virustunnisteet.


-Virustorjunta.net-

 

antime
Keskiviikkona, 15. kesäkuuta, 2005 - klo 11.55:   
Mikä olikaan tämä klassinen Amiga-virus, Lamer Exterminator tjsp?

 

c64
Keskiviikkona, 15. kesäkuuta, 2005 - klo 12.46:   
Lamer Saddam tai bytebandit löytyi joka korpusta :)

 

JPQ
Keskiviikkona, 15. kesäkuuta, 2005 - klo 13.00:   
c64: eikä muuten löytynyt mulla ollut vain noin 5 disketillä virus
plus se eräs oliko lehden cd jossa mukana olleessa demossa oli virus
koska aminet jaetussakin versiossa oli. ja korppujahan mulla on kait
satoja...

 

KimmoK
Keskiviikkona, 15. kesäkuuta, 2005 - klo 15.00:   
@C64

Monella oli kirjoitussuoja rikki tietämättään...


Winblowsista... viimepäivinä on HP kirjoitinajurit ja M$ photoeditor kieltäytyneet toimimaan keskenään, kotona ja töissä...

 

Palle
Keskiviikkona, 15. kesäkuuta, 2005 - klo 15.10:   
"something wonderful has happened, SCA virus!" (tjsp.)

 

The Real J.
Keskiviikkona, 15. kesäkuuta, 2005 - klo 15.34:   
Palle: tuo taisi mennä "Something wonderful has happened, your Amiga is alive!"

Mitä Winblowsiin tulee, tulee mieleen rikkinäinen kalaverkko. Koodi on paisunut älyttömän kokoiseksi tahmakasaksi ja pursuaa turvallisuusaukkoja. Sen sijaan että keskittyy lisäämään uusia tarpeettomia/huonoja ominaisuuksia (XP:n hakutoiminnon kapinen rakki, MS Officen Office Asshole, XP:n oletuksena oleva örkinoksennus-look yms.) MS saisi keskittyä juurimaan bugeja ja optimoimaan koodia.

Itse käytän Winblowsia töissä kun vaihtoehtoja ei ole, mutta kotiin en moiska kakkakasaa ota, paitsi korkeintaan pelikäyttöön ja senkin tiukasti offline-tilassa. Surffailu tulee tapahtumaan Linukalla kuten tähänkin asti.

 

JPQ
Keskiviikkona, 15. kesäkuuta, 2005 - klo 17.58:   
The Real J.: niin meni ja mukailee kait elokuvaa Short Circuit eli jossa vain Number Five on Amiga sanan tilalla. Eli tietääkseni Short Circuit peli pohjaa elokuvaan. ja XP näyttää pahemmalta kuin örkin oksennus siinä näet sointuu värit sentään yhteen.:)

 

TSK
Keskiviikkona, 15. kesäkuuta, 2005 - klo 19.22:   
>MS saisi keskittyä juurimaan bugeja ja optimoimaan koodia

Tätä mieltä minä olen ollut jo vuosikymmeniä (? tai ainakin vuosia). Tosin tavalliselle käyttäjälle näkymättömiä "pellin alla" olevia parannuksia on vaikeampi myydä tavallisille ihmisille kuin näkyviä "parannuksia". Ne on markkinointisedille ja -tädeille nannaa. Ja kun raha ainoastaan on se joka puhuu... (Valitettavasti ideologisia ihmisiä taitaa maailmassa olla koko ajan vähemmän ja vähemmän.)

>"örkin oksennus siinä näet sointuu värit sentään yhteen"

HIH LOL JPQ: Koskas olet viimeksi nähnyt... aitoa örkin oksennusta ? :) ;)

 

The Real J.
Torstaina, 16. kesäkuuta, 2005 - klo 8.36:   
Ainoa hyvä puoli siinä Office Assholessa (viralliselta nimeltään Office Assistant, siis se ärsyttävä paperiliitin/Einstein nurkassa joka **ttuillee käyttäjälle joka välissä) taitaa olla että ilmeisesti on saatavilla ohjelmia jolla sen pääsee teurastamaan mahdollisimman raa'asti, ainakin olen kuullut näin. Käytännössä ehdoton must-have jokaiselle Winblowsin ja MS Officen käyttäjälle.

Ja kyllä tuossa XP:n oletuslookissa värivalinnat ovat niin päin **ttua ettei pahemmasta väliä. Green-väriteema ei ole yhtään parempi vaan näyttää enemmänkin siltä että koneen näyttö olisi läpihomeessa. Silver-teema on sentään siedettävä joskin siinäkin kirkkaanpunainen sulkunappi pistää silmään kuin ruma paise huippumallin kasvoissa. Mutta ei voi edes verrata esmes MacOS X:n lookiin tai vaikka KDE:n High Performance Liquid-teemaan.

 

JPQ
Torstaina, 16. kesäkuuta, 2005 - klo 12.56:   
The Real J.: mitäs ehdotat punaisen sulkunapin tilalle minä sinistä...
PS. eikä minusta edes AmigaOS3.9 tyyliin...

 

The Real J.
Torstaina, 16. kesäkuuta, 2005 - klo 13.04:   
JPQ: Sininen olisi ainakin parempi kuin punainen, mutta itse ottaisin mieluummin hopeanharmaan. XP:n silver-väriteema on selvästi paras niistä kolmesta vaihtoehdosta, mutta punainen sulkunappi pistää silmään pahasti. Kokonaan hopeansävyinen teema, ehkä kevyellä sinertävänsävyisellä korostuksella olisi massiivinen parannus.

 

Pasi
Torstaina, 16. kesäkuuta, 2005 - klo 13.18:   
Juu, sininen lookki on windowsissa todella hieno.

Oma XP Pro avaa joka kerralla käynnistettäessä
todella upean sinisen ruudun jossa valkoista
tekstiä, ja kohta uudelleen käynnistys
virheilmoituksen kera... ;)

 

Joanna
Perjantaina, 17. kesäkuuta, 2005 - klo 11.31:   
No, ainakin ajuriongelmiin on tulossa 64-bittisyyden myötä helpotusta.. :)

http://www.theinquirer.net/?article=24004

 

JPQ
Perjantaina, 17. kesäkuuta, 2005 - klo 13.56:   
The Real J: Sulkunapit tosin lienee tahaallaan huomioita herättävällä
värillä.

 

The Real J.
Perjantaina, 17. kesäkuuta, 2005 - klo 14.10:   
JPQ: Miksi niiden pitäisi olla huomiota herättäviä ? Sama kuin vaikka hautajaisissa olisi henkilöillä kirkkaanpunainen lätsä päässä mutta muuten normaali tilaisuuteen sopiva vaatetus...

 

JPQ
Perjantaina, 17. kesäkuuta, 2005 - klo 15.14:   
The Real J.: no vahinko painnallukset vähenee mutta tokihan meillä
guru käyttäjillä mitä sinäkin suhtautumisestasi päätellen :) voi olla
kaikki vaikka värillä 255,0,0.:) Eli me olemme niin rauhallisia koneen
käytössä että virhe hiiren klikkauksia yms ei käytännössä tule.

 

KimmoK
Maanantaina, 1. elokuuta, 2005 - klo 10.08:   
Windows itku:

Tuossa pari kk takaperin hankin kämpille tuliterän x86 läppärin. Siinä on semmonen kosketuspädi jolla hiiren osoitinta voipii liikutella ja jos sitä pädiä painasi huolimattomasti niin tapahtui klikkaus tai tuplaklikkaus. TODELLA ärsyttävää. Onneksi sen toiminnon sai pois.

Hankin sitten M$:n langattoman näppiksen ja hiiren.

Huomasin tuossa ilman sitä irtonäppistä konetta käyttäessäni että kappas, se kosketuspädi klikkaus on tullut takaisin ... mutta nytpä en saa sitä poistettua.

Irtonäppiksen ajuri oli poistanut aikaisemmat ajurit. Enkä tunnin kokeilun aikana löytänyt mitään keinoa millä voisi asentaa takaisin puuttuvat ajurit... läppäriin integroitua näppistä/pädiä kun ei edes näy missään laitehallinnoissa.

 

zipper
Maanantaina, 1. elokuuta, 2005 - klo 11.36:   
Tuota varten Windowsissa on Restore - toiminta; eliminoi tehdyt kämmit. On todella tarpeen!

 

Jon
Maanantaina, 1. elokuuta, 2005 - klo 13.44:   
zipper: jos sattuu toimimaan. *köh*

 

zipper
Maanantaina, 1. elokuuta, 2005 - klo 17.22:   
Onneksi Amiga-tausta auttaa välttämään pahimmat kämmäilyt; Restorea olen kyllä tarvinnut muutaman kymmenen kertaa lähinnä videoajureita kokeillessani ja yli-innokkaan rekisteriputsauksen jälkeen. Ja on ihme kyllä aina toiminut...kunhan vain muistaisi varmistaa että on puhdas restore pointti tallennettuna.

 

Joanna
Maanantaina, 1. elokuuta, 2005 - klo 18.32:   
Hmm.. Täytyy sanoa että erilaisia on ihmisten koneet. Vielä kertaakaan ole tätä vuonna 2002 hankitua/kasattua Win2k-PC:tä tarvinnut sen enempää restoroida kuin uudellenasentaakkaan.

Tosin.. Opin jo aikaa sitten että pidän PC:n osien määrän minimissä ja pelaan pleikkarilla.. Enkä leluamisen ilosta hajoita toimivaa systeemiä ... Ainakaan kovin usein. :)

 

Frn
Tiistaina, 2. elokuuta, 2005 - klo 1.51:   
Hitto, Ghostilla vaan uusi image risan päälle.

 

Palle
Tiistaina, 2. elokuuta, 2005 - klo 10.41:   
Joo, kyllähän sen Windowssinkin rikki saa kun tarpeeksi härvää.
Ittellä ollu sama Win2k Asennus jo pari vuotta ja hyvin pelittää.

 

Jani Kuituniemi
Tiistaina, 2. elokuuta, 2005 - klo 17.51:   
Erilaisia ovat ihmiset Windowsit selkeästi. Minulla tulee bluescreen kerran pari päivässä ja sitä kautta pakolliset uudelleen asennukset useamman kerran vuodessa. Kone on jo silloin niin sekaisin kaikesta, ettei meinaa enään pysyä tolpillaan ja kaikki on hidastunut niin paljon, ettei hermot kestä sitä odottelua että jotain tapahtuisi.

Kone on minulla pääasiassa duuni-käytössä ja sitä kautta jonkun verran tulee asenneltua ja poisteltua kaikenlaisia härpäkkeitä testi-mielessä. Toisinaan pelaankin sillä. Voihan se olla, että laitteisto-kokoonpano on vain sellainen, ettei se pelaa kovin hyvin yhteen.

 

tomazkid
Keskiviikkona, 3. elokuuta, 2005 - klo 1.59:   
@Joanna
Tosi on että koneet on erilaisia :)
Mä käytän WinME:tä, enkä ymmärrä miksi netissä ME:tä haukutaan niin paljon :D
Se toimii mun tarpeisiin ihan hyvin, (pelit enimmäkseen).

 

KimmoK
Keskiviikkona, 3. elokuuta, 2005 - klo 10.14:   
@Palle
Parhaimmillaankaan windows ei voi pelittää hyvin, käyttöjärjestelmäksi. Kyllähän sillä pakon edessä työtä tekee. Edes pelata tuolla ei kehtaa... olen erehtynyt halpakorista ostamaan muutaman windows pelin tuossa takavuosina. Ei näytä toimivan W2000:ssa eikä etenkään XP:ssä. Lupaan (yrittää) olla ostamatta enään ainoatakaan PC peliä vaikka net ois kuinka houkuttelevan näköisiä.


Itse olen kokeillut kaiken mahdollisen (koettanut ostaa parasta rautaa yms) ja töissäkin antanut vain ammattilaisten tehdä säädöt. Ei worki ei. Tai siis workkii jos kysyy joltain joka on syntynyt windows veressään ja tottunut siihen että kaikki mättää.

Viime viikonloppuna oli veljenpojalla XP seonnut. Arvatkaas tarjouduinko korjailemaan... ei jaksa ... rapian vuoden vanha fujitsu siemensin valmispaketti, joten jos palautus CD:t löytyy niin kokeilkoot itse asentaa kaiken uudestaan. Joutuu tuo nuorempi polvi muutenkin elämänsä itkemään windowsin kanssa niin tottukoon nyt siihen, minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa (ja vanhalla Aministilla ei pinna kestäisi kuitenkaan).

(laskeskelin että heidän edellistä konetta (identtinen omani kanssa) olen asentanut ja säätänyt noin 30 tuntia, testivoittajarautaa jep jep, UDMA ei toimi vielä tänäänkään)

 

KimmoK
Keskiviikkona, 3. elokuuta, 2005 - klo 12.44:   
ja lisää ruikutusta...

Wintousille ei ole tarpeen tehdä kunnon softaa kun siinä on muistinsuojaus. Siksipä softa onkin niin saaterin bugista. Esim. tuon mun acerin läppärin mukana tullut DVD playeri jumittaa 80% todennäköisyydellä aina kun se yrittää aloittaa elokuvan pyörittämisen. Jos ei huomaa silloin stoppia + restorea painaa niin hetken päästä kaatuu koko softa. Samaten softa kaatuu 50% todennäköisyydellä jos elokuva on pysäytettynä ja windowsin komentaa lepotilaan. Olisi muuten sekin ihan kiva jos läppäri antaisi jonkun varoituksen kun akku on loppumaisillaan ... mutta ei, jos DVD pyörii niin silloin kone on kuin yksiajokäyttiksellä varustettu. Eikä se DVD pyöri tökkimättä. Aivan sama onko läppäri kytketty verkkoon vaiko ei, ääni ja kuva tökkii aina silloin tällöin vaikka en mihinkään I/O:n koske.

(joop, tarttee tilata siihen muistia lisää ASAP, se voisi tökkimiseen auttaa)

 

Ibe U
Keskiviikkona, 3. elokuuta, 2005 - klo 13.05:   
Hmm Oma läppäri toiminut vuoden (uudesta asti) ilman ongelmia vaikka ohjelmia on asennettu ja poistettu suruttomasti.

Kotikone sama juttu ohjelmien asentelun suhteen ollut vähän varovaisempi, kone päällä 24 tuntia vuorokaudessa, rauta on huonointa (halvinta mahdollista)

Jotenkin epäilee mitä te teette niillä koneilla ;)

Tai se on tämä mun MCSA ja MCSE koulutus mikä välittyy näppäinten kautta windowsiin ja kertoo sille että tätä tyyppiä ei saa kiusata.

 

KimmoK
Keskiviikkona, 3. elokuuta, 2005 - klo 13.14:   
@Ibe U

Miten poistaisit ohjelman joka kaatui jo asennettaessa niin ettei windowsin tai sen itsensä uninstallointijutut toimi?

 

KimmoK
Keskiviikkona, 3. elokuuta, 2005 - klo 13.16:   
edellisessä Windows XP, Acerin läppäri (3kk vanha) ja alkuperäinen SimCity3000 (4kk vanha)


@all
Onko windowsille helppokäyttöistä windows98 emulaattoria jolla saisi taaksepäin yhteensopivuuden toteutettua?

 

Ibe U
Keskiviikkona, 3. elokuuta, 2005 - klo 13.26:   
KimmoK: JV16 Power tools

http://www.jv16.org/

Vanhat / huonot ohjelmaat ovat ongelmallisia, mutta ei niistä windowsia voi syyttää

 

KimmoK
Keskiviikkona, 3. elokuuta, 2005 - klo 13.52:   
melkein aihetta liipaten tuokin, VirtualPC: http://blogs.msdn.com/virtual_pc_guy/archive/category/8226.aspx
Sillä ilmeisesti vois käyttää vanhoja sovelluksia joista ei (esim.) ole varaa hankkia uusia versioita.

(huomaa että net on testanneet AROSia heh!)

@Ibe U

Osittain voi kyllä syyttää windowsia/microsoftia. Ei taaksepäin yhteensopivuus muutoin olisi niin huono.

 

JPQ
Keskiviikkona, 3. elokuuta, 2005 - klo 13.58:   
KimmOK: kuvistakin näkee että windows3.0 on komein windows ja olen
tosissani.

 

tomazkid
Keskiviikkona, 3. elokuuta, 2005 - klo 14.11:   
Mä käytän DosBox:ia oikein vanhoille peleille, toimii hyvin. :)

Om kuulemma tulossa OS4:jällekin. :)

 

Ibe U
Keskiviikkona, 3. elokuuta, 2005 - klo 15.05:   
KimmoK: Kyllä XP:llä voi ajaa vaikka mimmoista vanhusta jos ohjelma on vain tehty hyvin / oikein.

 

KimmoK
Keskiviikkona, 3. elokuuta, 2005 - klo 15.24:   
@Ibe U

No jospa semmoinen oikein tehty win sovellus joskus sattuisi minunkin kohdalleni.

Muistelen että töissä käytetyistä sovelluksista on aina (siis aivan aina, tarkoitan että jok.ikinen kerta) jokin tai jotkin pettäneet kun windowsia on päivitetty uudenpaan. Nytkin XP:n siirryttäessä joudutaan kikkailemaan työkalujen kanssa... Tällä kertaa useampi kuin yksi työkalu pitää päivittää uuteen / vaihtaa ennen XP asennusta (& kaiken uudelleen asennusta).

 

Patte
Keskiviikkona, 3. elokuuta, 2005 - klo 15.56:   
@Kimmo

Samaa mieltä sinun kanssasi, harva osaa kaivata parempaa kun sitä ei itse ole nähnyt. Me amigistit olemme "nähneet valon" joten joudumme kantamaan tämän raskaan taakan joka ikinen päivä siitä huolimatta olemmeko atk-alalla tai emme... :(
Kotiin en enää ikinä osta Windows-pohjaista konetta, en ikinä!
Seuraavat koneet tulevat olemaan AmigaOne (jos se valmistuu) ja vaimolle (ja minulle) Mini-mac.

 

JPQ
Keskiviikkona, 3. elokuuta, 2005 - klo 17.20:   
Ibe U: osa vanhuksista ei toimine koska käyttävät kyllä jotkut
ominaisuuksia mitä XP ei tue enään jollen väärin muista. En vain
muista mitä joskus on Windows käyttäjien kanssa puhuttu.
Patte: no sanotaan kyllähän amigallakin töitä tehdään mutta tosi
marginaalisti. Ja kiintoisa laite tosiaan MiniMac.

 

Patte
Keskiviikkona, 3. elokuuta, 2005 - klo 19.58:   
Tarkoitin että tekee melkein mitä työtä tahansa niin joutuu käyttämään Windows:ia työssään.
Porukka työpaikalla ihmettelee kun minä alan repiä hiuksiani vaikka Windows on niiiiiin käyttäjäystävällinen.
Missä vaiheessa sopulilauma huomaa että ideana on saada ihmisiltä maksimaalisesti rahaa eikä tarkoituksenakaan ole tehdä maailman parasta käyttistä?
Valitettavan monen asian suhteen huomaa nykypäivänä saman; raha rulez! :(

 

JPQ
Keskiviikkona, 3. elokuuta, 2005 - klo 22.17:   
Patte: aivan niin huomaa onneksi kaikkeen ei pceetä tarvita. Se esim.
millä pikkusen lisää tienaan rahaa ei vaadi pceetä.

 

rrebel
Keskiviikkona, 3. elokuuta, 2005 - klo 23.25:   
"Sopulilaumaa" ei kiinnosta, koska useimmilla se toimii hyvin ja käyttäjäystävällisesti. Ohjelmat, pelit ja lisälaitteet toimivat. Eikä "sopulilaumaa" kiinnosta virittely yms, joten kaikki on heille ok.

"Onko windowsille helppokäyttöistä windows98 emulaattoria jolla saisi taaksepäin yhteensopivuuden toteutettua?"

XP:ssä on itsessään se "Yhteensopivuustila" jossa voidaan kertoa mitä versiota leikitään. Englanniksi compatibility mode tms ja exen päällä oikean puolesita hiirennäppäintä ja jostain sieltä se löytyy. Tarkemmin ei voi tietää kun en käytä windowsseja.

Yhteensopivuus vanhoihin ohjelmiin.. Windowssille tulee uutta softaa koko ajan, ei ole ns. tarvetta pitää tukea muinaisille versioille -> ei ole mitenkään kriittistä että muutamat käyttäjät eivät saa ajettua jotain vanhaa ohjelmaa.

omia kuvitelmiani

 

TSK
Torstaina, 4. elokuuta, 2005 - klo 0.07:   
Se ainakin pitää täysin paikkansa että jos parempaa ei ole koskaan kokeillut niin sitä ei osaa kaivatakaan. Mutta jos kerran olet maistanut parempaa niin paluuta entiseen ei enää ole.

 

rrebel
Torstaina, 4. elokuuta, 2005 - klo 0.21:   
Mistäs kiskaiset sen paremman ihmiselle jolle tietokone on vain kone, ja virittely und tunaus ei kiinnosta pätkääkään? Ja PC-hinnoilla.

Okei, ehkä mac(mini) menis, mutta siinä ei toimi pelit, joten ..

 

Joanna
Torstaina, 4. elokuuta, 2005 - klo 1.08:   
tsk: Paremmuus on niin suhteellista... Jokaisella on omat mittarinsa ja arvosteluperusteensa, mutta senverrna kai voi yleistää että eikai täällä monikaan kirjoittele joka ei ole joskus pitänyt Amigaa parhaana systeeminä.

Ainakin minun valinnoisssani painaa paljon hyöty-sovellusten saatavuus ja ominaisuudet paljon enenmmän kuin GUI:n hienoudet. Hyvänä esimerkkinä oli Mos-1.4:n Ambient. Tiedän että moni piti/pitää sitä aneemisena mutta minulle se oli täysin riittävä (ja loput CLI/shell komennoilla). Sensijaan mikä söi liiaksi intoa oli Firefoxin + OpenOfficen tasoisten ohjelmien puute. Tiedän että useamman koneen/käyttiksen käyttö on mahdollista, mutta olen kokeillut sitä enkä pitänyt siitä.

Rrebel: Eiköhän Macille saa kumminkin paljon enemmän pelejä kuin Amigoillekkin (mukaalukien Mos)... Valitettavasti vaan uudet X86-macit tulee Intelin Hardis-DRM:llä joka ainakin minusta on erittäin negatiivinen asia.. (tosin samantapainen on Longhirn/Vistassakin, että se siitä päivityksestä).

 

rrebel
Torstaina, 4. elokuuta, 2005 - klo 1.12:   
Jeps, saahan sille pelejä kyllä. DirectX-täydennys vain unohtui tekstistä.

 

Joanna
Torstaina, 4. elokuuta, 2005 - klo 1.48:   
Ah.. No Direct-X:ään pitää olla wintoosa, se kun on käyittisvalmistajan oma epästandardi viritys josta on vain sattunut tulemaan suosittu lopun käyttiksen mukana..

Tosin, sen perusteella mitä olen lukenut (vielä kun muistaisi mistä) niin PC-pelaaminen (ja pelinteko) pienenee vuosi vuodelta samaan aikaan kun konsolipelien myynti kasvaa todella huimaa vauhtia. Jos muistan oikein niin tällä hetkellä USA:ssa konsolien pelimyynti on yli 5* PC-pelien myyntiin nähden.

 

antime
Torstaina, 4. elokuuta, 2005 - klo 15.53:   

Quote:

Yhteensopivuus vanhoihin ohjelmiin.. Windowssille tulee uutta softaa koko ajan, ei ole ns. tarvetta pitää tukea muinaisille versioille -> ei ole mitenkään kriittistä että muutamat käyttäjät eivät saa ajettua jotain vanhaa ohjelmaa.




Microsoft ottaa taaksepäin yhteensopivuuden vakavammin kuin useimmat valmistajat, mutta kaikkia bugisia ohjelmia ei koiteta tarpeeksi tärkeiksi varmistamaan niiden toimivuus. Kuinkahan monta "täysin toimivaa" ohjelmaa meni rikki kun Kickstart 2.04 ilmestyi aikoinaan..?

 

KimmoK
Torstaina, 4. elokuuta, 2005 - klo 22.02:   
@antime
"Microsoft ottaa taaksepäin yhteensopivuuden vakavammin kuin useimmat valmistajat, "

Mihin voit edes verrata?

Käyttöjärjestelmiä ei tee muuta kuin microsoft ja apple, käytännössä.

2.04...
Meni niitä joitain rikki. Muistelen että alle 10% kuitenkin. Ei voine CBM:ää haukkua ainakaan M$:ää enempää, kokemuksen perusteella. HW muutokset sai aikaan enemmän rumihia, toki.

Oman kokemukseni perusteella M$ välittää vain omista softistaan.

 

rrebel
Torstaina, 4. elokuuta, 2005 - klo 22.34:   
Apple pukkasi X:n ulos -> Ysin käyttäjät valittivat miksi Apple ei tue enää wanhaa rautaa ja softaa jonka he ostivat kymmenen vuotta sitten. Juttuja luettavissa esim. sfnet.atk.mac:sta.

Suo siellä, vetelä täällä.

 

Ibe U
Perjantaina, 5. elokuuta, 2005 - klo 0.19:   
Amiga yhteen sopivuudesta 1.3 -> 3.0 varmaan 40 % softista ei toiminut.

68000 -> 68040 aikalailla sama suhde

 

antime
Perjantaina, 5. elokuuta, 2005 - klo 0.46:   
@KimmoK, en tarkoittanut pelkästään käyttöjärjestelmiä. Yhteensopivuus on usein ikävän rajoittunutta ihan sovelluspuolellakin.
Huolellisesti tehty 20 vuottakin vanha DOS-softa toimii vielä uusien Windowsien alla, mutta dokumentaatiota seuraamattoman softan toimimattomuus tuskin on kenellekään yllätys. Windows-alustan ja win32-apin monimutkaisuus ei tilannetta auta, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa että sovellus on rikki. (Eikä sitä, että useimpien ensimmäinen reaktio on syyttää Microsoftia heti kun jokin ei toimi.)

 

TSK
Perjantaina, 5. elokuuta, 2005 - klo 1.05:   
>"Paremmuus on niin suhteellista"

Kaikki on maailmassa suhteellista paitsi fysiikan lait !

 

Esa Haapaniemi
Perjantaina, 5. elokuuta, 2005 - klo 8.47:   
WindowsXP SP3 ei ainakaan suostu ajamaan minulla edes kaikkia asennuspaketissa olleita softia. Esimerkiksi Explorer ilmoittaa suorittaneensa laittoman toiminnon ja lopettavansa kaksi kertaa kolmesta. Korjaukseksi se ehdottaa käyttämään MikroSoftin rekisteröityjä ohjelmia.

Kun yritin uudelleen asentaa MikroSoftin kotisivulta haettua uusinta Exploreria, käyttis tykkäsi sen olevan juuri tuollainen "kilpailijoiden" tekemä ohjelma ja esitti mahdollisuutta jättää asentamatta. Uudelleen asennuksen jälkeenkään se ei toimi sen paremmin.

 

Ibe U
Perjantaina, 5. elokuuta, 2005 - klo 9.30:   
Esa Haapaniemi: Tarkoitat SP2:sta? Luultavasti päivitys on jäännyt kesken ja explorerin asennus on kuralla, automaattiset päivitykset käytössä ja määritelty johonkin tiettyyn aikaan?

 

KimmoK
Perjantaina, 5. elokuuta, 2005 - klo 9.39:   
@Ibe U

"Amiga yhteen sopivuudesta 1.3 -> 3.0 varmaan 40 % softista ei toiminut."

Tuota vertailua ei liene kukaan tilastoinut tarkemmin. Siinähän mennään jo useamman käyttis riliisin yli... ja eihän 3.0:aa taida edes olla saatavana sellaiselle raudalle jossa toimi 1.3. Eli vertailu lienee äärimmäisen epäreilu.

Onkohan kukaan vastaavasti verrannut kuinka paljon WIN3.0 sovelluksista toimii WIN98:ssa?

"68000 -> 68040 aikalailla sama suhde"

Tuotakaan ei liene kamalasti selvitelty. Aika harvalla on ollut samassa Amigaraudassa 68000 ja 68040 prossu. Microsoftin AmigaBasic meni rikki, tietenkin! ;-)

(onkohan 68000 - 68040 yhteensopivuus jopa parempi kuin 68030-68040 yhteensopivuus)

(ja edelleen, paljon mahtoi mennä rikki myös 286:n ja 486:n välissä ... meilläkin on asiakastuen takia edelleen muutama 286 kone varastossa senkaikaisine kääntäjineen)

Raudasta:
OCS-ECS muutoksessa taisi mennä rikki muutama softa.
OCS-AGA välissä taisi mennä rikki suurin osa peleistä ja 10-20% hyötyohjelmista.
OCS-RTG välissä 90% peleistä tais mennä rikki ja suurin osa varmaan hyötyohjelmistakin.

"Hyvin tehdyt ohjelmat" on toimineet tietenkin 1.3:sta 3.9:n asti. OCS:stä AGA:n ja RTG kin on jotkin toimineet.

 

KimmoK
Perjantaina, 5. elokuuta, 2005 - klo 9.45:   
Lisäksi... windowsissa yhteensopivuuden riittää rikkomaan servicepak päivitys.

Esim. Gimp meni rikki WIN NT SP2-SP3 välissä.

 

KimmoK
Perjantaina, 5. elokuuta, 2005 - klo 9.45:   
Tuolloin oli NT4 siis.

 

KimmoK
Perjantaina, 5. elokuuta, 2005 - klo 9.50:   
Muistatteko mikä windows sovellus olisi toiminut kautta aikain? (jokin muu kuin M$:n itsensä tekemä)


Amigalla moisia on olleet esim. Digipaint, SBasePro ja Directory Opus. (lisäksi ainakin Aegis sonix toimi kun viimeksi kokeilin pari vuotta sitten) Kaikki WB1.3 aikaisia softia, muistaakseni.

 

The Real J.
Perjantaina, 5. elokuuta, 2005 - klo 9.52:   
KimmoK: 68000->68040-vertailulle taitaisi olla sopivampi vertailukohta 8086->80486-vertailu. Olihan tuossakin kolme mallia välissä joista ensimmäistä (68010/80186) ei juuri taidettu käyttää.

 

Frn
Perjantaina, 5. elokuuta, 2005 - klo 12.55:   
"ja eihän 3.0:aa taida edes olla saatavana sellaiselle raudalle jossa toimi 1.3"

Miten niin? Mille Amiga-malliille ei saa 3.0:aa?

Commodorella oli melko hyvät ohjeet siitä, miten säilytetään yhteensopivuus tulevaisuudessa. Ongelma oli siinä, että näitä ohjeita oli myös helppo rikkoa ja tuolloin ohjelmistotuotanto ei ollut niin ammattimaista kuin nykyään. Niinpä niitä rikottiin ja yhteensopivuus monessa tapauksessa menetettiin.

 

Jupp3
Perjantaina, 5. elokuuta, 2005 - klo 13.34:   
>Microsoft ottaa taaksepäin yhteensopivuuden vakavammin kuin useimmat valmistajat

Yksi Windows 3.11:n tuomista uudistuksista oli Windows 1.x ohjelmien käytön estäminen. Aiemmissa versiossa (siis edelleen 3.x) käyttöjärjestelmä totesi, että "Tämä on vanhemmalle windows-versiolle tehty ohjelma..." mutta antoi kuitenkin käynnistää ohjelman.

 

KimmoK
Perjantaina, 5. elokuuta, 2005 - klo 13.56:   
@Frn

3.0 oli muistaakseni vain ja ainoastaan AGA koneille.

3.1:lle sattoi olla sama juttu...

2.1 toi OCS ja ECS koneisiin 3.1:n ja/tai 3.0:n ominaisuuksia.

Mutta korjatkaa jos muistan väärin.

 

KimmoK
Perjantaina, 5. elokuuta, 2005 - klo 14.00:   
lisäys:
http://www.gregdonner.org/workbench/wb_30.html
http://www.gregdonner.org/workbench/wb_21.html
http://www.gregdonner.org/workbench/wb_31.html

Elikkäs kyllä se tais olla silleen että WB2.1 toi OCS/ECS koneet WB3.0 tasolle.

WB3:sta ei vanhoille koneille ole olemassa.

 

KimmoK
Perjantaina, 5. elokuuta, 2005 - klo 14.02:   
siis WB3.0:sta ei vanhoille koneille ole olemassa.

3.1 on ollut tarjolla kaikille. (ja jos huhuja on uskominen niin jopa lähdekoodina) ;-)

 

Frn
Perjantaina, 5. elokuuta, 2005 - klo 15.36:   
KimmoK:

>3.0 oli muistaakseni vain ja ainoastaan AGA koneille.

Näin taisi kyllä virallisesti ollakin.

>3.1:lle sattoi olla sama juttu...

Saattoi, mutta ei ollut. 3.1 on saatavilla (lähes) kaikille Amiga-malleille. A1000 en ole ihan varma, mutta ei kai mitään estettä ole.

>2.1 toi OCS ja ECS koneisiin 3.1:n ja/tai 3.0:n ominaisuuksia.

Ainoa 2.1:n isompi parannus oli locale. 3.0 sisälsi muita huomattavia parannuksia. En oikein ymmärrä, miten 2.1 muutenkaan sisältäisi 3.x:n ominaisuuksia. Nuo WB:t eivät kai muutenkaan ole mitenkään piirisarjariippuvaisia, joten miksi ihmeessä näin olisikaan? WB3.x tuli päivityspakettina muistaakseni hyvin pian vanhemmilekin malleille.

> Elikkäs kyllä se tais olla silleen että WB2.1 toi OCS/ECS koneet WB3.0 tasolle.

Sitä se ei kyllä todellakaan tehnyt. Vai missä mielessä tarkoitat? WB3 sisälsi liudan uusia funktioita ja toiminnallisuutta käyttäjälle 2.1:een nähden. Turha esim. yrittää ajaa WB3 ohjelmia WB2.1:lla.

 

KimmoK
Perjantaina, 5. elokuuta, 2005 - klo 16.41:   
@Frn

Nuiden antamieni linkkien takana ei ollut tyhjentäviä päivämääriä, joten ulkomuistista koetan muistella että...

WB3.0 julkaistiin AGA koneille
WB2.1 julkaistiin sen jälkeen ja sen sanottiin sisältävän kaiken relevantin tavaran OCS ja ECS koneille. (ei rommia)
WB3.1 julkaistiin näköjään kaikille klassikkokoneille. (2 vuotta myöhemmin, myös rommit)


"Turha esim. yrittää ajaa WB3 ohjelmia WB2.1:lla."

Mutta johtuisiko se enemmän siitä että ne WB3.0 ohjelmat käyttivät AGAa tai uudempaa kickstarttia?

Jos niin ei ollut niin olen väärässä ja WN2.1 ei tuonnut geneerisiä WN3.0 asioita OCS koneisiin. Ei nyt kuitenkaan huvita alkaa sen vuoksi muinaisia julkistusilmoituksia hakemaan...

 

JPQ
Perjantaina, 5. elokuuta, 2005 - klo 17.28:   
KimmoK: ja onko esim. datatypes systeemiä 2.1sessa tai värien varausta
ruudulta ei tietääkseni.

 

Frn
Perjantaina, 5. elokuuta, 2005 - klo 17.35:   
"WB2.1 julkaistiin sen jälkeen ja sen sanottiin sisältävän kaiken relevantin tavaran OCS ja ECS koneille. (ei rommia)"

Miten ilman romeja voitaisiin sisällyttää kaikki relevantti tavara? 2.x romeilla ei voida mitenkään toteuttaa WB3 toiminnallisuutta. 2.1 ei tuonut mitään oleellista muutosta käyttikseen, paitsi localen.

"Mutta johtuisiko se enemmän siitä että ne WB3.0 ohjelmat käyttivät AGAa tai uudempaa kickstarttia?"

Tottakai uudempi KS3 oli käytössä. Se on WB3:n edellytys toimia. AGA:a nyt ei tietenkään ole vanhemmilla piireillä järkevää testata.

Edes yksinkertaiset WB3 ohjelmat eivät toimineet WB2.1:lla. Olen tämän itse karvaasti kokenut aikoinaan kun kyseiset ohjelmat alkoivat yleistyä. :) Aivan samoin kuin WB2 ohjelmat eivät toimi WB1.x:lla.

Jos tarkoitat, että WB2.1 olisi oma kehityshaaransa, johon on retrofitattu WB3:n ominaisuuksia yhteensopivuuden saavuttamiseksi, olet mielestäni tässä hakoteillä. Saa toki korjata, jos itse olen keskellä korpea.

Jos palaamme yhteensopivuuteen, muistaakseni hyvin suuri osa WB:lle tehdyistä 1.3 softista toimi myös 2 ja 3-versioilla. Esteettisesti ne eivät olleet kovin hienoja, sillä värithän kääntyivät siirrttäessä versioon 2. Vanhojen pelien ongelma oli trackloaderit, jotka käyttivät usein arveluttavia kikkoja ja sellainenhan oli ihan pakko olla joka pelissä. Tuo 40% yhteensopivuusongelma liittyy nimenomaan näihin peleihin ja veikkaisin, että on aika lähellä oikeaa.

 

Boogie
Perjantaina, 5. elokuuta, 2005 - klo 19.52:   
Vanhoista ohjelmista (Wb1.2) toimivat lähes kaikki Wb3.1:lläkin, peleistäkin suurin osa. Peleihin AGA-koneilla vain painetaan hiirennapit pohjaan ja valitaan Bootup-valikosta Display/Chip Type = Original. Ei se peli sentään rikki ole, jos koneessa ei ole monitoria video-liitännässä, tai scandoubleria käytössä. Sama juttu prossien suhteen, lähes kaikki hyötysoftat toimivat, varsinkin käytettäessä kortin mukana tullutta CyberPatcheriä, tai OxyronPatcheriä. Tietty vanhat A500's pelit närestävät 040:aa ja 060:aa, niitä ei kertakaikkiaan oltu ajateltu käytettävän muulla kuin 68000:lla.
Toimivia vanhoja ohjelmia joita olen itse käyttänyt Wb3.1:llä: VistaPro2(-92), SuperBase(-89), Real3D1.4(-91), Prowrite(-90), PhotonPaint(-89), PageSetter(-89), MaxiPlan(-88), KindWords(-89), FinalCopy teksturi(-92), Excellence(-89), Distant Suns(-91), DeluxePaint3(-89), AudioMaster(-89),..
Suoralta kädeltä en muista yhtäkään Wb1.3-aikaista softaa, joka ei olisi toiminut Workbench 3.1 A500:lla.
Tuohon aikaan kun monista softista ilmestyi uusia versioita, tai toisten tekemiä, joten siirtymää uusiin oli ja vanhat ohjelmat tuli myytyä pois :-(
Wb2.1 vaati tietenkin Kickstart 2.x:n, oli hyvin retorinen julkaisu ja sellaiseksi jäi. Mitenkään se ei korvannut 3.1:stä, vaan sisälsi vain muutaman 3.1:n featuren. Wikipedia kertoo:
Workbench 2.1 was the last in this 2x -series, and only released as a software update. It included useful features such as CrossDOS, to support working with floppy disks formatted for PCs. Since 2.1 was a software-only release, there was no Kickstart 2.1 ROM.

 

JPQ
Perjantaina, 5. elokuuta, 2005 - klo 21.22:   
DeluxePaint 4 (tai noin tuo versio) on jännä juttu sen värieditorin
sliderit kaataa softan jos nopeasti niitä liikutelee 2.04sessa mutta
2.05 ja 1.3 eivät kärsi ongelmasta veli syyttää Kickstart tai
Workbench puolta minä Deluxe Paint softaa.

 

Frn
Perjantaina, 5. elokuuta, 2005 - klo 23.18:   
Boogie: Jep, yksi Amigan hienoimmista ominaisuuksista on se, että päivitys uudempaan käyttikseen, kirjastoon etc. ei riko yhteensopivuutta. Edellytys tietysti on se, että softa on tehty oikein. Ohjeet ovat olleet olemassa, siis ketä syyttää paitsi softan tekijää? Eikös KS3 sisälläkin aika paljonkin yhteensopivuusfunktioita, jotka ovat paikalla vain ja ainoasataan "do not use, for compatibility reasons only"-periaatteella.

 

JPQ
Lauantaina, 6. elokuuta, 2005 - klo 0.08:   
Frn: no ainakin OpenOldLibrary lienee vieläkin mukana jolla avataan kirjastoja kuten myös OpenLibraryllä mutta tuo ei ota versionumeroa ainakaan enkä tiedä onko siinä muita eroja...

 

Tomi
Torstaina, 11. elokuuta, 2005 - klo 14.35:   
Mulla on ollut Windows XP pari vuotta.
Kerran olen asentanut sen uudestaan, koska tein liian pienen systeemiosion. Olikohan se 3Gt? Sai olla jatkuvasti siivoamassa turhia tiedostoja, mutta lopuksi meni hermo :)

Nyt c-osio on sitten 28.9 GB.

Toisen kerran jouduin vilauttamaan asennusromppua kun kone ei suostunut boottaamaan. Syynä oli joku pahasti kesken jäänyt automaattinen Windows Update. Osa asetuksista palautui tämän korjausasennuksen jälkeen oletuksiin ja jotain ajureita piti asentaa uusiksi mutta dataa ei onneksi kadonnut. Ensisäikähdys oli hirveä, koska luulin kiintolevyn hajonneen...

Muuten tää on ollut rocksteady. Ohjelmat joskus kaatuilee, eniten ongelmia on ollut MySQL:n ja Operan kanssa, uusi v8.02 tuntuu olevan vakaa.

Muuta huomionarvoista:
äänen kanssa on ongelmaa, Windows ei täysin tue emolevylle integroitua ääniominaisuutta.
Tv-viritin on kiva.
DVD-kirjoittavakin on.
Mutta kaikkein paras hankinta on ollut 512Mb muistitikku Kingstonilta.

Enpä rasita enemmällä kuvauksella, jos kiinnostaa enemmän eikun mailaatte!

 

KimmoK
Maanantaina, 15. elokuuta, 2005 - klo 10.52:   
Jaa jäiköhän mulla viime viikonloppuna jotain töitä tallentamatta työpaikan koneella....

Kone oli tietoturvapäivityksen johdosta vetänyt resetit. :-(

Koneen boottaamisen odottelun jälkeen sai taas 15 minuuttia odottaa meilifilttereiden ajoa ennen kuin pääsin lukemaan meilit. Amiga+YAM+50Mhz ois taas pieksenyt tän 2.6GhzP4:n mennen tullen ja palatessa, kiitos Gatesin.

 

KimmoK
Tiistaina, 16. elokuuta, 2005 - klo 9.38:   
Paskat, nyt näitä tietoturva/SP päivityksiä tulee joka toinen päivä!!!!!!!!!!!!

Mitähän maksaa kun joka toinen päivä 60 000 työntekijää odottaa 15 minuuttia tietoturvapäivitystä&koneen boottausta???

Jokohan sillä rahalla ottais Linuxin käyttöön? Tai kehittäis AOS4.1 .... 6.8 käyttöjärjestelmät???

 

rrebel
Tiistaina, 16. elokuuta, 2005 - klo 10.18:   
Tekisitte securityupdatenne vaikka yöllä ettekä työaikana.

 

KimmoK
Tiistaina, 16. elokuuta, 2005 - klo 10.56:   
@rrebel

niinpä. mutta ylläpidon timeri laukeaa klo22 ja sehän on vielä nuukialaisen työajan puitteissa.

Ja vaikka ylläpitohenkilöstö ajoittaisi & valvoisi päivityksen yöllä, siltikin moinen tarkoittaaa avoinna olevien dokumenttien, tietokantojen, yms. sulkemista, koneen uudelleen käynnistystä ja nuiden judanssujen uudelleen etsiskelyä ja availua. (toki varsinaiset työt pitää muistaa tallentaa anyway minimissään 10min välein)

 

KimmoK
Tiistaina, 16. elokuuta, 2005 - klo 10.57:   
(ilmeisesti päivitykset tapahtuu käytännössä pitkin päivää, jottei koko maailmanlaajuinen verkko kyykähdä samalla kellonlyömällä)

 

KimmoK
Keskiviikkona, 17. elokuuta, 2005 - klo 10.16:   
Hassua sekin että esim. win excelin help toiminnon käynistyminen kestää 20 sekuntia p4/2600Mhz/512M RAM koneella. Harmillista etenkin kun/jos se helppi starttaa vahingossa eikä sen 20 sekunnin aikana moniajo onnistu kun ikkunat vatkaa näytöllä.
((Helpit muutoin yleensä aika auttavia))

 

Matti Kuuva
Torstaina, 18. elokuuta, 2005 - klo 9.37:   
Latasin netistä kokeeksi yhden nuotinkirjoitusohjelman ja sävelsin kokeeksi viulusovituksen yhdestä kappaleesta. Tai ensin tietysti vain pari alkusäettä. Sitten yritin tallentaa. OK, demo-versio. Mutta tulostaminen onnistuu, HIENOA! Innostuin kun ohjelma olikin niin mukava käyttää, että tein koko kappaleesta sen sovituksen. Tuntui, että jotenkin uskomattoman hyvä tuli, siis olin erittäin tyytyväinen lopputulokseen.

Loput voinette arvata. Työtähän ei voinut tallentaa, eli juuri kun painoin sitä tulostusnappia, tuli musta ruutu. @#**^!

 

JPQ
Torstaina, 18. elokuuta, 2005 - klo 13.27:   
Matti Kuuva: käytä amigan deluxe musicia amisector onesta ei ole
taatusti demo. Tosin eihän tuo kaikkea osaa mutta mutta... onhan tuo
onneton monin paikoin.

 

Jani Kuituniemi
Torstaina, 18. elokuuta, 2005 - klo 14.26:   
Olen aina ihmetellyt, miksi ihmeessä Windows maailmassa noista ojelmista tehdään niin pahasti criplattuja demo-versioina, ettei niillä pysty tekemään yhtään mitään. Usein haluat vain konvertoida tiedosto-formaatista toiseen .. tai tehdä yhden koulutehtävän tyyliin syötät lukuja ja haluat että ohjelma tekee niistä käppyröitä tai jotain muuta. Poikkeuksetta mikään edellämainituista ei onnistu demo-versioilla.. täysin hyödyttömiä ovat. Monesti ainoa vaihtoehto on warettaa se ohjelma jostain tuota tarkoitusta varten, onko se nyt sitten muka hyvä asia?.

 

rrebel
Torstaina, 18. elokuuta, 2005 - klo 15.27:   
Vaihtoehto on ostaa se softa. Tahi hankkia sellasta GPL/BSD-openfreesourcesyöpää.

 

Jani Kuituniemi
Torstaina, 18. elokuuta, 2005 - klo 19.12:   
Ei oikein yhden asian yhden ainoan kerran takia viitsi maksaa satoja euroja.

 

JPQ
Torstaina, 18. elokuuta, 2005 - klo 21.07:   
Jani Kuituniemi: on amigallekin turhan rajoitettuja demo versioita.

 

TSK
Perjantaina, 19. elokuuta, 2005 - klo 4.29:   
Mulla eilen XP rouskutti kiintolevyä kuin sorvari sorvia ja valitti jonkun ajan päästä että näennäismuisti on loppu ja sitä pitäis käyttäjän laittaa jostain lisää. Sitten se jumahti täysin koko systeemi ettei auttanut muu kuin virtanappi. Seuraavalla käynnistyksellä scandiski poisti muutaman sata (?) tiedostoa. Virustorjunta on päivitetty hiljattain ja samalla käyty läpi koko systeemi että ei voinut olla viruksen aiheuttama juttu.

 

TSK
Perjantaina, 19. elokuuta, 2005 - klo 4.47:   
Mulla oli yhteen väliin XP 2 gigasella C-osiolla ja D-osiolla olis ollut tilaa yli 10 gigaa (tjsp). Mä poistin kaikki mahdolliset systeemin palautukset, edell. käyt.järj.version palautukset ja kaikki mahdolliset ohjelmat niin että sinne levylle jäi vain minimiasennus käyttiksestä. Swapille oli susikasin jäljiltä ihan oma osionsa (E/F/mikälie oli). Otin swapin pois C:ltä. Tyhjää tilaa jäi jotain noin 200 megaa (siis C:lle). Mä en saanut käynnistettyä edes muistiota saati selainta koska kone valitti että levyllä on liian vähän tilaa !!! Eli ainoa looginen johtopäätös tästä on se että Winblows ei saa käyntiin ainoatakaan sovellusta ellei se saa tehdä älytöntä määrää temppejä !!! :-| Eli loogisesti ajateltuna jotta Winblows voi ajaa jonkun binäärin niin se kopioi sen ensin hakemistosta temppiin, sitten swappiin ja vasta lopuksi keskusmuistiin. Eli saman koodinpätkän pitää olla kopiona neljässä eri paikassa samaan aikaan jotta sen voi ajaa. :-) Ja jokatapauksessa jos Winblows käyttää niin paljon swappiä kuin käyttää niin eikös se vois ajaa kaikki binäärit suoraan levyltä niiden alkuperäisestä paikasta ?!?!? Eli keskusmuistiton tietokone ! Eikös olis mahtavaa ja mullistavaa !!! :-) / :-| ?

 

TSK
Perjantaina, 19. elokuuta, 2005 - klo 5.04:   
Ai niin tuolla aikaisemmin viestiketjussa kommentoitiin tuota mun heittoa "paremman maistamisesta". Mulla oli aikaisemmin suht. laadukkaat hifi-kaiuttimet jotka itsestä tuntu että ne on tosi hyvät ja ihan riittävät mulle. Sitten kaveri toi testattavaksi pykälää paremmat ja kalliimmat kaiuttimet. Niiden jälkeen ne omat "maailman parhaat" kaiuttimet vaikutti ihan surkeilta. Loppujen lopuks oli pakko hankkia itsellekin ne paremmat. Eli paremmasta ei voinut tietää ennenkuin oli "maistanut" sitä.

Eli kun on maistanut eli käyttänyt Amigaa jo vuodesta olikohan 1987 vai 1988 saakka niin ei osaa enää arvostaa muunlaisia systeemeitä. Ja aina kun kysyy fanaattisimmilta ja innokkaimmilta Winblowsin ylistäjiltä että onko he käyttäneet ikinä mitään muuta tietokonetta niin aina vastaus on ollut että eivät ole. Ja sitten on monia ihmisiä jotka ovat kokeilleet muitakin tietokoneita mutta käyttävät Winblowsia kuulemma "rationaalisista" syistä. Yksikään näistä ei ole väittänyt käyttävänsä Winblowsia siksi että se olisi heidän mielestään parempi kuin mikään muu tietokonejärjestelmä. Ainoastaan suuren levinneisyytensä takia "järkevin" ratkaisu mutta ei silti paras.

 

The Real J.
Perjantaina, 19. elokuuta, 2005 - klo 10.03:   
Löytyyhän Winblowillekin kelpoa ilmaissoftaa. Tuli esmes Tucowsista ladattua IZArc, ihan näppärä pakkausohjelma, joka on kelpo korvike Winzipille. Käsittelee Zipit ongelmitta muttä myös monta muuta pakettityyppiä. Ja Blender on ihan näppärä ohjelma, joskin sen verta monipuolinen että vaatisi käytännössä kunnon manuskan esimerkkeineen että siitä saisi kunnolla irti. Mutta jotkut Windowsin ohjelmat on aika kökösti koodattu. Esmes eräs työssä tarvittava ohjelma oli hardkoodattu asentumaan nimenomaan C-levyn juureen, jossa meikän koneella ei oikein riittänyt tilaa (pieni C-osio, suurin osa D-levynä). Imuroin sitten Tucowsista binäärieditorin jolla muokkasin tuota ohjelmaa niin että se käytti D-levyä. Ei tosin auttanut kun oli muita riippuvuuksia, mutta onneksi löytyi lisätilaa kun page file siirrettiin D:lle.

Winblowsista en ole koskaan pitänyt alkaen 3.0:sta XP:hen. Kaikkia versioita en ole kokeillut, mutta kokeilemistani kaikkein kauhein kokemus on ehdottomasti XP örkinoksennus-lookeineen ja idioottimaisine käyttäjänkiusoineen (kuten se kapinen rakki hakutoiminnossa, joutaisi kuolla pois). Ja se idiootti, jonka idea Office "Assistant" oli pitäisi ampua varoitukseksi muille.

 

KimmoK
Perjantaina, 19. elokuuta, 2005 - klo 12.11:   
eilen:
"Notes may have terminated abnormally in rearlier session. Please logoff or shut down operating system before running notes again."

Resource tracking (toimiva) tekis gutaa windossille, kait.

 

KimmoK
Keskiviikkona, 7. syyskuuta, 2005 - klo 16.16:   
Onko cancel ja retry painikkeet patentoitu Amigalle?

Vai mikä on syy ettei niitä ole windowsissa eikä windows sovelluksissa?

Nytkin tuossa on boxi johon pitää vastat yes or no, ja vastuuhenkilön vastauksen saan vasta huomenna ... ruksi on himmennettynä, joten sekään ei toimine ... jos tapan prosessin (jonkin niistä sadoista 8 merkkisistä prosesseista) niin meneekö registry solmuun ... peeveli!

 

Joanna
Lauantaina, 10. syyskuuta, 2005 - klo 1.11:   
Ne jotka eivät pidä nykyisten windowssien aiheuttamasta koneidenpäivitysrumbasta tulevat takuulla ilahtumaan jos tiedot Vistan (ent Loonghorn) vaatimuksista tulevat pitämään paikkansa.

http://www.tomshardware.com/hardnews/20050908_110000.html

"A Microsoft strategist told attendees of the TechEd 2005 conference on the Gold Coast last week that Windows Vista's new display driver model may compel users to upgrade to a PC with 2 GByte of DDR3 SDRAM and a graphics card with at least 256 MByte memory, according to Australian PC enthusiast publication APC Magazine."

Nostakoot ne käden pystyyn jolla on tuollainen tai tuohon edes helposti päivitettävä.. Loput (kuten 99% kannettavan omistajista) voivatkin sitten nostaa molemmat kädet pystyyn \o/


Nyt, kun voimistelu on suoritettu.. Mitenkä monelle tuli mieleen ehdottaa käyttspäivityksen väliinjättöä tai esim Linuxiin siirtymistä?

 

tomazkid
Lauantaina, 10. syyskuuta, 2005 - klo 5.19:   
512 kb should be enough for everyone, vai mitä? :)

 

Jani Kuituniemi
Lauantaina, 10. syyskuuta, 2005 - klo 12.18:   
Se oli 640kB kylläkin, mutta pointti remains valid :)

 

JPQ
Sunnuntaina, 11. syyskuuta, 2005 - klo 16.32:   
Joanna: ehdotan kyllä AmigaOneen ja Pegasokseen siirtymistä Linux on
väähn paha... vai onko tämä mikrosoftin se virhe joka lisää
mainittujen myyntiä.:)

 

KimmoK
Maanantaina, 12. syyskuuta, 2005 - klo 10.27:   
@Joanna

Microsoft saa tehdä mitä vaan. :(

Kumpa pappa ois testamentannut läjän M$ osakkeita 80 luvulla, se ois ehkä helpottanut tuskaa, mutta kun ei niin ei.

 

JPQ
Maanantaina, 12. syyskuuta, 2005 - klo 12.41:   
KimmoK: ehkä taviksen tuurilla olisikin käynyt että Amiga olisi
vallannut maailman ja osakeet olisi menettäneet arvonsa.:)

 

KimmoK
Maanantaina, 12. syyskuuta, 2005 - klo 14.28:   
@JPQ

Amiga ois helpottanut sitä "tuskaa". :)

 

JPQ
Maanantaina, 12. syyskuuta, 2005 - klo 16.22:   
KimmoK: varmasti. ja ehkä microsoft vaihtanut myös alustaa.:)

 

JPQ
Maanantaina, 12. syyskuuta, 2005 - klo 20.09:   
TSK: en muista mutta kaikki luonnon mukainen sisältää yhteensopivat
värit.(mihinkö liittyy kertaa alusta liittyi vähän örkkiin)

 

KimmoK
Tiistaina, 13. syyskuuta, 2005 - klo 16.12:   
Total quality experience...

Tuossa just naureskeltiin kun eräs sovellus toimii 100% win2000:lla mutta winXP koneessa se sovellus toimii VAIN jos myös Word on käynnissä.

(melkein identtiset dellin 2x3Ghz Xeon koneet 3Gb keskusmuistilla)

 

KimmoK
Torstaina, 15. syyskuuta, 2005 - klo 9.22:   
Kysymys XP:stä.

Miten NTP ajan saa pois päältä.
Mun tarttee työhommassa rukata wintousin kelloa nopeuttaakseni testiajoa eikä huvittaisi sammutella verkkoyhteyttä joka välissä.
Mistään kontrollipanelin jutuista en moista NTP ruksia löytänyt.

(jälleen yksi asia joka ei ole ongelma jossain muussa käyttiksessä)

 

KimmoK
Torstaina, 15. syyskuuta, 2005 - klo 14.02:   
control panel/admin tools/services/windows time & stop & manual

Helpotti kun sain tuon helppokäyttötoiminteen pois.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: