Nyt se sit tapahtu, mitäs tällä ny si...

Saku-foorumi » Vapaa sana » Viestit 2004 » Viestit 12/2004 » Nyt se sit tapahtu, mitäs tällä ny sit tekis ? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

miksuh
Tiistaina, 21. joulukuuta, 2004 - klo 16.04:   
Tähän asti ei kotona ole ollut PC:tä jokapäiväsessä käytössä, nyt on. Joitain PC:n raatoja on joskus kyllä ollut tilapäisessä käytössä sillon kun Amiga ollu rikki.

Nyt sain aikaisena joululahjana PuuCeen Win2k:lla jne. Instasin sinne heti ekana NeatBeans Java kehitysympäristön jne, ja kai tässä sit pitäs jotain sillä tehdäkin...

Hassua kyllä, en oikeen keksi mitä tolla koodais :) On kieltämättä vähä idea pulaa. Amigalle koodatessa ei koskaan ole ollu pulaa ideoista ja motivaatiosta, koska on paljon sellasta softaa mitä Amigalle ei koskaan ole tehty, tai jota on vähän.

Esim mun omista projekteista MySQL tietokantakäyttöliittymä/tietokantakehitin tyyliin Access, ja telkkukorttisofta. (Kumpaakaan en ole vielä julkassu, koska ei ole ollu aikaa viimestellä niitä, mutta omaksi iloksihan noita olen tehny :)

Mut siis tuntuu, että PC:lle minkään tekeminen harrastusmielessä on vähän ajan hukkaa, kun joka asiaan on jo olemassa miljoona softaa. Tuntuu vähän turhalta pyörän uudelleen keksimiseltä koodata wintöötilkle yhtään mitään. Tosin no javalla koodatut softat pyörii kaikkialla missä javakin..

Työkseen ohjelmoiminen on ihan eri juttu ja mielenkiintosta oman kokemuksen mukaan (Nokialla siis). Mutta jotenkin on motivaatiopulaa alkaa harrastusmielessä koodaamaan PC:lle, kun kaikki on tosiaan jo tehty aikoja sitten monen kertaan.

Tää on nyt vähä samanlainen juttu kuin oli aikanaan C-16:n ja C-64:n kohdalla. Jos mulla olis ollu ekana omana koneena C-64, niin on kyseenalasta olisinko mä koskaan jaksanu opetella sillä ohjelmoimaan kun softaa sille oli niin paljon. C-16:lle taas oli softaa huomattavasti vähempi, ja oli tavallaan pakko oppia tkemään pelejä sitte itse.

Mut kai tolla jotain sais väännettyä.. Jos ei muuta, niin tulepahan ainakin harjoteltua Java, JSP, Servlet jne hommeleita.

Voisha sille koneelle toki asentaa Apachen, PHP5:n ja MySQL:n, ni pääsis tekeen sitä mun webbisivua kotona :) (siis kun nyt sen PHP5:lle siirrän PHP4:ltä)

On tossa PC:n omistamisessa sekin hyvä puoli, että jos OS4:lle kävis yhtä köpelösti kuin MOS:lle, tai jos joidenkin tyyppien asenteet alkaa ärsyttää liikaa, niin voi sitten dumpata Amigan...

 

Jani Kuituniemi
Tiistaina, 21. joulukuuta, 2004 - klo 16.07:   
NetBeans.. hyvä homma :)

 

miksuh
Tiistaina, 21. joulukuuta, 2004 - klo 16.16:   
Joo NetBeans piti sanoa, mut tietty typo tuli :) Onhan noita toki muitakin kehitysympäristöjä, mutta toi on mulle tuttu.

 

JPQ
Tiistaina, 21. joulukuuta, 2004 - klo 16.58:   
miksuh: asenna jotain pelejä... millaisia se on eri juttu.

 

Jani Kuituniemi
Tiistaina, 21. joulukuuta, 2004 - klo 17.30:   
miksuh: Netbeansia tääläkin käytetään .. on, osa hommista on pakko tehdä Eclipsellä kun vain siihen on olemassa IBM WebSphere kehitystyökalut.. Tyhmä homma olla kaksi IDE:ä asennettuna yhtäaikaa.. hrmph.. :)

 

itix
Keskiviikkona, 22. joulukuuta, 2004 - klo 0.13:   
PC? No myyt sen ja ostat Amigan (ei väliä minkä) :)

No joo.. mut tuossa on kyllä se että miks koodata Amigalle kun PC:lle löytyy jo kaikki ja tuhat kertaa parempana. Pelaisinko sitä ikivanhaa Aminet-kooderin Quake2-porttia vai kaverilta lainattua Doom 3:sta... kas siinä pulma.

Toisaalta, A1/Peg-hommissa on se hyvä puoli että koodasi lähes mitä tahansa niin on ensimmäinen (ja sitä softaa käyttää sitten ehkä 10 tyyppiä).

 

The Real J.
Keskiviikkona, 22. joulukuuta, 2004 - klo 8.36:   
No joo, itselläkin on tätä nykyä selkeänä ykköskoneena PC, Amigan käyttö on jäänyt aika vähälle. Tosin PC:ssä pyörii Linux, enkä Winukkaan aio kotonani ryhtyä. Noin kuukauden räpistely koneeseen valmisasennetun WinXP:n kanssa ennen kuin se sekosi täysin riitti minulle - paska mikä paska. Kun vain saisi 3D-kiihdytyksen toimimaan niin sitten ei olisi mitään syytä edes harkita Winukan käyttöä.

 

Jani Kuituniemi
Keskiviikkona, 22. joulukuuta, 2004 - klo 13.33:   
Täällä, edelleen, Amiga ykköskoneena. PC:kin on, mutta se on vain pelikäytössä, MS Office yhteensopivuutta tarvittaessa ja toisinaan jotain ohjelmointiprojekteja joita ei pysty Amigalla tekemään.

 

miksuh
Keskiviikkona, 22. joulukuuta, 2004 - klo 13.52:   
Kyllä se Amiga pysyy ykköskoneena :)

 

Thematic
Keskiviikkona, 22. joulukuuta, 2004 - klo 14.03:   
Amiga ykköskone, A1 yleis(ö)kone.

 

miksuh
Keskiviikkona, 22. joulukuuta, 2004 - klo 19.31:   
Jani: Onks sulla muuten käytössä netBeans 4.0 vai 3.6 ? Asensin Netbeans 3,6:n, kun siitä on kokemusta, mut hiukka mietityttää että oliko kuitenki pitäny laittaa toi 4.0. Ehkä se on jo tarpeeks valmis käytettäväksi ?

 

Jani Kuituniemi
Keskiviikkona, 22. joulukuuta, 2004 - klo 22.38:   
miksuh: 3.6 => 4.0rc2 transitio juuri takana viikko sitten. Ei minulla mitään valittamista ole ollut, ihan stabiili tuo on ollut J2ME ohjelmointi käytössä (no, niin vakaa kuin Windows ja sen softat yleensäkään voi olla (lue: ei kaadu kuin pari-kolme kertaa päivässä))

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: