Perustuslakiluonnos

Saku-foorumi » Vapaa sana » Viestit 2003 » Viestit 12/2003 asti » Perustuslakiluonnos « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Ibe U
Perjantaina, 26. syyskuuta, 2003 - klo 11.17:   
Vastuulliset Suomalaiset lukevat ajatuksella läpi

http://european-convention.eu.int/docs/Treaty/cv00850.fi03.pdf'

Ok siinähän sitoudutaan yhteiseen puollustukseen ja muutekin United states of europe suuntaan eli liittovaltioon.

Eniten huolestuttaa että siinä myös mahdollistetaan sotilaallinen puuttuminen jäsenvaltioiden sisäisiin ongelmiin.

Ei ehkä aivan ajankohtaista, mutta mitenkäs jos joskus suomessa aletaan vaatia eroa. (joka ei ole mahdollista)...

 

Ibe U
Perjantaina, 26. syyskuuta, 2003 - klo 11.28:   
Sanamuodot ovat aika tulkinnan varaisia, mutta eu:sta on opittu se että niitä sitten tulkitaan siihen suuntaan mihin enemmistö europalramentaarikoita haluaa eu:ta viedä.

Tällä hetkellä se taitaa olla liittovaltio.

Kun antaa pikkusormen niin ...

 

AoS
Perjantaina, 26. syyskuuta, 2003 - klo 12.44:   
Ibe U: Luitko asiakirjan ihan kokonaan? Sivuja on pitkälti yli 200. Ja tietääkseni EU:sta voi erota tai yhteisö voi erottaa jäsenmaan esim. maksamattomien jäsenmaksujen vuoksi.

Voishan tuohon joskus ajan kanssa tutustua niin tietäisi mistä puhutaan. On vaan paljon muutakin lukemista, niin voipi jäädä lukematta. :(

Ja mun mielestä EU on kyllä tarjonnut myös paljon hyvää ettei siitä tarvitsisi koko ajan valittaa. Tosin hallintoa haluaisin selkeyttää paljon. Tavalliset kansalaiset kun eivät tiedä kuinka EU:ta hallitaan, kun on kaikenlaisia HVK:ta, komissaareja ja vielä parlamentti. Mutta kun en ole kv. politiikan asiantuntija niin jätän tuon muuten kommentoimatta.

Myös ns. e-patentti asiassa EU teki mielestäni ihan hyvän päätöksen. Patentin saa vain jos sitä voidaan käyttää teollisuudessa. Korjatkaa jos olen väärässä.

 

miksuh
Perjantaina, 26. syyskuuta, 2003 - klo 12.46:   
Kyllä EU:sta voi erota, mutta en näkisi mitään järkeä semmosessa. Jos suomi joskus jotain niin typerää tekee, niin minä muutan ulkomaille :P

Mä äänestin EU:N puolesta, ja tekisin sen uudestaan jos äänestys olis vasta tulossa. Omasta puolestani olen olu ihan tyytyväinen siihen, että EUN:n mentiin. Olis ollu aika tyhmää jäädä sooloilemaan ulkopuolelle.

Ibe U: tohon sotilaalliseen puuttumiseen jäsenvaltioiden asioihin mä en kyllä usko, ootko nyt iha varma että ymmärsit sen oikein. Turvatakuista on olu puhetta, mutta sehän tarkottas lähinnä sitä, että jos EU-maan kimppuun hyökätään niin muut auttaisi.

Henkilökohtasesti mä oon sitä mieltä, että suomi vois mennä mukaan siihen EU:n puolustusytimeen, ja pitäskin mennä, vaikka se sitten tarkottas Natoon liittymistä. Parempaan asemaan se jättäs suomen, kun ulkopuolelle jättäytyminen.

Liittovaltiota nyt ei välttämättä EU:sta tarviis tehdä, mutta mä veikkaan että enemmin tai myöhemmin siitä tulee liittovaltio. Mutta toisaalta en mä sitä nyt niin kauheana näkisi, jos pienten osavaltioiden edut otetaan huomioon siinä missä isojenkin. En mä näe mitään pakottavaa syytä tehdä EU:sta liittovaltiota, mutta jos siitä joskus päätetään semmonen tehdä, niin luulen etten olis sitä ajatusta tyrmäämässä.

Ehkä mä olen enemmän tyypillinen isojen kaupunkien asukas tossa mielessä. Vaikkei toki täällä pk-seudullakaan kaikki noin ajattele, niin veikkaan että paljon useampi kuin harvammin asutuissa suomen osissa.

Mitä enemmän yhtenäisyyttä ja yhteenkuuluvuutta eurooppaan saadaa aikaan sitä parempi, eurooppa on kuitenkin historialtaan varmaan maailman sotaisin alue.

 

JPQ
Perjantaina, 26. syyskuuta, 2003 - klo 14.58:   
miksuh: eipä tada olla epäilen että kyllä lähi idässä nahistelussa on pidempi historia.
Mutta joku asiantuntija voisi valistaa meitä luulisi sellaisenkin täältä löytyvän.
Kaikki:
PS. Täytyy vilkaista ainakin tuota pdf:ää jos kokonaan en jaksa lukea.

 

Ibe U
Perjantaina, 26. syyskuuta, 2003 - klo 17.16:   
Demokratiahan on sitä että pieni enemmistö päättää suuren vähemmistön asioista.

Suomen tapaukseessa vähemmistö ei edes ole suuri.

Eiköhän tuossa ole kyse ihmisille aika tyypillisestä "tasapäistämisestä".

EU on OK

Ainoa asia johon en usko että tässä mittakaavassa edut voisivat olla yhteiset, kovi syvällisesti (huom liittovaltio) tai pitkään.

Siellä on aika paljon epämääräisiä sana muotoja joita voidaan sitten myöhemmin tulkita, kun Saksa ja Ranska pääsevät oikeasti päättämään.

En oikein ymmärrä että ei tuota PDF:ää EI lue.

EU:sta ei ole mahdollista erota, siihen ei ole määritelty toiminta mallia, kyse ei ole siitä että pitäisi erota, mutta sen pitäisi olla mahdollista ilman riitaa.

 

Fabio
Keskiviikkona, 1. lokakuuta, 2003 - klo 14.46:   
Siis natoon ei pidä koskaan suomen tai minkään muunkaan maan liittyä, silloin ollaan vain amerikkalaisten käskytettävänä ja Euroopan pitäis hoitaan puolusteksensa ilman amerikkalaisia, asiat olis silloin paljon paremmin, samoin silloin kun amerikkalaiset lakkaavat leikkimästä maailmanpoliisia johon heitä ei ole kukaan valtuuttanut, tietääkseni, muutkuin he itse.

Mitä taas sotaisuuteen tulee niin afrikassa on varmasti erilaisissa heimo kahakoissa kuollut enemmän kuin euroopassa kahdessa maailman sodassa, samoin aika paljon lähi-idässä ja etelä-amerikassakin on koko ajan jotain pikku konfliktia ilmassa.

 

miksuh
Keskiviikkona, 1. lokakuuta, 2003 - klo 14.56:   
Nato ei nykyään ole vain USA, ja muutenkin musta se periaatteellinen amerikkalaisuusvastasuus olis syytä unohtaa noin tärkeissä asioissa. EU:sta muutenkin saattaa muodostua pidemmän päälle vastapaino USA:lle. Suurinosa EU maista kuuluu jo Natoon jopa Viro.

 

Ibe U
Keskiviikkona, 1. lokakuuta, 2003 - klo 16.42:   
Miksuh: USA:n sisällä ei ole sodittu sisällisodan jälkeen vaikka maa kattaakin suurimman osan pohjoisamerikasta. Eli kyllä se liittovaltio malli on varmasti vakautta tuonut.

Eiköhän se tilanne siellä amerikassa ole vähän eri kuin täällä, vai löytyykö U.S.A:sta 100 000 suomen kielistä?

Vai tarkoitatko että euroopasta tulee kansojen sulatus uuni vähän kun U.S.A:sta tai kohta saksalaiset rynnivät tänne ja anastavat meidän maat(intiaanit), ajavat kaikki suomalaiset juopoiksi.

Eli kohta kaikki puhuu saksaa, englantia tai ranskaa????, onko oma kieli ja kulttuuri este rauhan tiellä??

Mä en usko että eu päättyy hyvin varsinkin jos siitä muodostetaan liittovaltio, mistä uudessa perustuslaissa on perimmältään kysymys.

Viva la U.S.E

 

Ibe U
Keskiviikkona, 1. lokakuuta, 2003 - klo 16.46:   
En usko että maailmaan tulee koskaan rauhaa.

Ei käy ihmisluonnolle.

Tai ehkä sittenkin:

Tapetaan kaikki muut kuin suomalaiset, jaetaan maapallo keskenämme.

Olisi sen verran harvaan asuttu että naapuri riidatkin olisi vaikeita.

Vaikka aivan varmasti niitäkin olisi ;-)

 

miksuh
Keskiviikkona, 1. lokakuuta, 2003 - klo 17.06:   
Ibe U: Kyllä USA:ssa on iha helvetisti muitakin kun englannin kielisiä. Esim espanjaa puhuu hyvin suuri osa, ja kyllä siellä on suomalaisiakin :)

Enkä mä ymmärrä miksi oman kulttuurin pitäs kadota mihinkään. Sehä on kiinni siitä haluatko sä pitää siitä kiinni vai et.

Ja siis johan nykysen EU:n aikana ihmiset voi liikkua vapaasti ja suht helposti asettua toiseen EU-maahan. Se on jo nykyään paljon helpompaa kun se oli ennen. Kansojen sekottumista on tapahtunu jo pidemmän aikaa ja hyvä niin.

Ja jos aatellaan sitä et päätösvalta voi siirtyä muille, no sillonhan sitä nimenomaan pitää mennä mukaan semmosiin järjestöihin ja elimiin missä niistä yhteisistä asioista päätetään. Sitten jos ei mennä mukaan on ihan turha ruikuttaa jälkikäteen tehdyistä päätöksistä. EU:ta koskevat päätökset kuitenkin koskee suomeakin on sitten oltu mukana tekemässä päätöksiä tai ei. Jos ollaan mukana päättämässä niin sillon ainakin voidaan vaikuttaa niihin päätöksiin. Siksi musta on pitemmällä ajalla aika huono vaihtoehto jäädä ulkopuolelle.

 

itix
Keskiviikkona, 1. lokakuuta, 2003 - klo 19.48:   
En jaksa lukea PDF:ää, mutta ei minua liittovaltiomalli tai yhteinen puolustus haittaisi. Ihan sama miten puolustuksen hoitavat kun ei se minun ongelmani ole... (hehe)

 

Ibe U
Keskiviikkona, 1. lokakuuta, 2003 - klo 23.48:   
Miksuh: Kyse on siitä että tässä vaiheessa voidaan vielä päättää mitä tapahtuu, jos selkärankaa löytyy.

Ei se ole mikään on /off juttu

Oisko euroopan "espanjalaisia" kreikkalaiset? Espanjalaiset? ketä olit ajatellut siihen osaan?

Eli sisällis sotaa odotellessa...

Sen jälkeen voimme kaikki kokea olevamme eurooppalaisia.

 

miksuh
Torstaina, 2. lokakuuta, 2003 - klo 10.00:   
IBE_U Mitä sä oikee selität ? :) Menee himena hämäräksi toi :)

 

Ibe U
Torstaina, 2. lokakuuta, 2003 - klo 11.06:   
Heh

Miksuh: Kaks ekaa rivii oli asiaa, sen jälkeen huumori / ironia "himmeetä".

Tarkoitus oli huomauttaa:

"USA:n sisällä ei ole sodittu sisällisodan jälkeen vaikka maa kattaakin suurimman osan pohjoisamerikasta. Eli kyllä se liittovaltio malli on varmasti vakautta tuonut."

tästä kommentista -> Eli sisällis sotaa odotellessa...

"Kyllä USA:ssa on iha helvetisti muitakin kun englannin kielisiä. Esim espanjaa puhuu hyvin suuri osa, ja kyllä siellä on suomalaisiakin"

Tästä kommentista -> Oisko euroopan "espanjalaisia" kreikkalaiset? Espanjalaiset? ketä olit ajatellut siihen osaan?

Yhdysvalloissa yhteiskunnalliset erot ovat aivan toista luokkaa kuin suomessa, se korostuu kun puhutaan latinoista / mustista

Tuossa vähän selkeytystä ;-)

 

Tripper
Torstaina, 2. lokakuuta, 2003 - klo 17.08:   
Ohhoh, mä oon jo luovuttanu politikoinnin
suhteen...nehän lähinnä ajaa omia etuja ja
jos jotain muuta luulette, niin...
Politiikka on täysin vieraantunut elämästä
itsestään. Piste.

 

Ibe U
Torstaina, 2. lokakuuta, 2003 - klo 17.36:   
Tripper: Nyt on kyseessä tärkein paperin pala sitten 1917.

Ei voi ajatella että politiikka on vieraantunut elämästä, se on totta että poliitikot ovat vieraantuneet elämästä.

Poliitikot tekevät päätöksiä joiden seuraksista me maksetaan.

 

itix
Torstaina, 2. lokakuuta, 2003 - klo 19.48:   
Tripper: Eikös vika ole niissä tyhmissä äänestäjissä jotka äänestävät näitä poliitikkoja? :)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: