Nokialaiset

Saku-foorumi » Vapaa sana » Viestit 2003 » Viestit 12/2003 asti » Nokialaiset « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Fabio
Tiistaina, 28. lokakuuta, 2003 - klo 9.07:   
Mitenkähän nokia on päässyt nykyiseen asemaansa kun tekee ala-arvoista työtä. Oli puhelin huollossa pari viikkoa, maksoi 70 euroa, pari viikkoa toimi jotenkuten ja nyt ei enää toimi malli on 5210. Vika oli sellainen että ei löytänyt enää verkkoa eli tärkein osa oli hajalla, huollossa vaihtoivat sen ja nyt on taas samaa vikaa. Tuntuu nokia kuuluvan samaan kastiin ms:n kanssa

 

JPQ
Tiistaina, 28. lokakuuta, 2003 - klo 10.33:   
Fabio: sillä osin kait että alkup. firma joka aloitti touhun ja mainostuksella näillähän monet firmat ratsastaa ja sillä että joskus tehtiin laatua. Lyhyesti siis mielikuvilla ja yleensähän huololla tietääkseni takuu aika joka on yli 2viikkoa ja printterini takuuhuollon takuu aika oli 3kuukautta. Siis luulisin että yli kaksi viikkoa ja ainakin tämän laitteen huololla oli semmoinen uskoisin että muillakin.

 

jansa
Tiistaina, 28. lokakuuta, 2003 - klo 18.59:   
Tiedä nyt sitten, onko noi muidenkaan kännykkävalmistajien tuotteen sen parempia. Ainakin oma Siemensini on nyt ollut viikon huollossa. Ongelmana se, että kun laittaa näppäimistön lukkoon, niin sitä ei saa enää auki kuin akun irrotuksella. Vähän turhankin tehokas lukitus ;)

 

Pete
Tiistaina, 28. lokakuuta, 2003 - klo 23.37:   
Siemenssin puhelimissa on luvattoman paljon kuuloke vikoja. Omani olen käyttänyt jo kolme kertaa takuuhuollossa, kun kuuloke on ruvennut kaikumaan niin pahasti, ettei siitä saa enää mitään selvää. Samanlaisiin ongelmiin olen kuullut törmänneen lähes jokaisen tuttuni, joilla on Siemenssin puhelin. No takuu ajasta on vielä vuosi jäljellä. Taitaa lähtä vaihtoon sen jälkeen...

 

KimmoK
Keskiviikkona, 29. lokakuuta, 2003 - klo 11.18:   
Ehkä kaikkien aikojen laadukkain puhelin (2110) tuotti Nokialle niin paljon tappiota että nyt on opittu asettaan laatu oikeammalle tasolle. :)

Kaikissa puhelimissa on vikoja ja maanantaikappaleissa sitäkin enemmän. Toimivan kun löydät niin älä heti suinpäin vaihda...

PS. ostin kuukausi sitten 5210 puhelimen. Taitaa olla paras puhelimeni tähän mennessä, käyttöliittymä vaan on nopea kuin windows XP 386/16Mhz:ssa.....

 

miksuh
Keskiviikkona, 29. lokakuuta, 2003 - klo 13.00:   
Fabio: Kaikkien firmojen kaikisssa tuotteissa on satunnaisesti vikoja ja huollossa tapahtuu virheitä. Siis ihan siitä riippumatta onko kyseessä kännykkä, mikätahansa muu elektroniikka laite tai jotain ihan muuta.

Jokaisen kännykkävalmistajan puhelimissa on vikoja, ei silti pidä yhden tapauksen takia tuomita koko firmaa.

Nokia on tehnyt paljon hyviä puhelimia ja tietoliikenne laitteita, sen takia se on niin menestynyt kun on.

Virheitä tapahtuu kaikille, se on inhimillistä.
Kaikenlisäksi kaikki viat ei välttämättä ole edes Nokian syy. Nokialla on paljon alihankkijoita, jotka toimittaa suuren osan komponenteista. Toki Nokia itsekin valmistaa suuren osan. Nokian itsensä suurin vahvuus on kuitenkin suunnittelu ja tuotekehitys, sekä rauta että softakehitys. Valitettavasti testauksesta huolimatta, kaikkia vikoja ei aina löydetä, sama pätee ihan yhtälailla rauta- kuin softakehitykseen.

Lisäksi huoltoa tuskin tekee Nokia itse, vaan joku jolla on sopimus Nokian kanssa puhelimien huoltamisesta.

 

Thoriel
Keskiviikkona, 29. lokakuuta, 2003 - klo 16.32:   
En nyt muista mistä uutisesta tämä päähän tarttui, mutta tässä parin viikon sisällä uutisoitiin eri kännykkävalmistajien takuuhuolto-ongelmista. Nokialaisista noin puolet kävi takuuhuollossa ensimmäisen käyttövuoden aikana, Sony Ericssonin kännyköistä n. 16%. Vähimmällä selvisi Siemens, jonka puhelimista kävi takuuhuollossa alle prosentti.

Onhan noilla tietenkin valmistusmäärätkin hieman erilaiset, mutta jonkinlaista osviittaa antaa. Se on varmaa, että seuraava luurini tuskin on Nokia, ellei aivan ihmeitä tapahdu. Lähes kymmenen eri mallin jälkeen alkaapi riittää jatkuvat huollot ja tyyppiviat.

 

itix
Keskiviikkona, 29. lokakuuta, 2003 - klo 17.02:   
Pakkoko sitä on ostaa uusi kännykkä joka vuosi. Vanha kunnon 2110 kestää :)

 

miksuh
Keskiviikkona, 29. lokakuuta, 2003 - klo 17.20:   
Thoriel: Toi puolet on kyllä semmonen määrä, että epäilen ettei tossa ole huomioitu kun jokunen puhelinmalli. Nokiallahan niitä on tuhottomasti. Esim 3510:n kanssa tuo voi pitää paikkansa, koska siinä oli melkoseti ongelmia ja nyt sen valmistus on lopetettu. Mutta mä en kyllä jaksa uskoa, että kaikista Nokian myymistä uusista puhelimista olisi 50% huollon tarpeessa vuoden jälkeen, tiettyjen mallien kohdalla toi voi päteä mutta tuskin jos ajatellaan kokonaismyyntiä kaikkien mallien kohdalla.

 

Jupp3
Keskiviikkona, 29. lokakuuta, 2003 - klo 18.14:   
KimmoK:
"PS. ostin kuukausi sitten 5210 puhelimen. Taitaa olla paras puhelimeni tähän mennessä, käyttöliittymä vaan on nopea kuin windows XP 386/16Mhz:ssa....."

No, toivottavasti se ehtii latautua ennen kuin puhelin on aikansa elänyt :)

 

Jon
Keskiviikkona, 29. lokakuuta, 2003 - klo 19.44:   
Mulla on 3510 toiminut reilun vuoden ilman mitään ongelmia. Joskus valikot sekoilee jos käyttää oikein nopeasti mutta ei mitään pahoja bugeja ole ilmennyt.

Siis onko perusmalli vai 3510i se viallinen?

 

explo
Keskiviikkona, 29. lokakuuta, 2003 - klo 21.48:   
Onkohan tässä maanpetturi, kun tähänastisista kahdesta puhelimesta kumpikaan ei ole ollut Nokian tuote. ;) Käytettynä aikanaan ostettu Philips Fizz olisi muuten käyttökelpoinen vieläkin, mutta noin viiden vuoden käytön jälkeen alkoi olla pari pikseliriviä näytöstä kuollut. Niinpä viime vuonna tuli sitten hankittua Siemensin ME45.Saa sekin luvan kestää ainakin viisi vuotta käyttöä. ;)

 

Fabio
Torstaina, 30. lokakuuta, 2003 - klo 8.51:   
Edellinen puhelin oli benefon io ja sen kesti viisi vuotta kunnes antenni katkesi, toimis varmaan muuten vieläkin, varsinkin jos olis vaihtanut akun uuteen, sekin oli alkuperäinen.

 

KimmoK
Torstaina, 30. lokakuuta, 2003 - klo 10.02:   
Vilkuilin tuossa about puoli vuotta sitten tilastoja maailmalta (silloin oli Nokian puhelimien bugit muistaakseni enemmän tapetilla) että minkä puhelimien käyttäjät on kaikkein tyytyväisimpiä. Ainakin aasiassa tilanne oli se että top viidestä 1 ja 2 sijan vei nokian luurit kun top viidessä kaiken kaikkiaan oli nokialaisia 3 kpl.

Volyymit vaikuttavat varmasti siihen kuinka tarkkaan laadun varmistus pystytään tekemään, Nokian volyymeillä varmaan lipsahtelee hieman enemmän epäkuntoisia läpi sormien kuin jollain joka tuottaa pienempiä määriä.

Yleensäkin kaikkien elektronisten laitteiden laatu on tullut alaspäin (kuten joskus aikaisemmin jo aiheesta purnasin) ja työni kautta olen nähnyt että Nokian puhelimissakin taitaa laatu olla laskenut sinne samoille sfääreille kuin muillakin valmistajilla. Takana on ne ajat jolloin töissä naurahdettiin kun valmistaja x:llä oli ongelmia myytyää miljoonia tyyppiviallisia kännyköitä ... kyllä sitä on sittemmin sattunut lähempänä kotileiriäkin...

Jos kännykän kestävyyksiä katsastaa niin ... Nokia880 kesti tipahtaa kuralammikkoon ja ajaa se traktorilla ylitse (sen vielä ollessa kuralammikossa, velipojan testaama), Eriksoni kesti pistää traktorin lumilingon läpi ja jättää talveksi lumen alle (veljen vaimon testaama), itse en ole saanut 3110:aa, 6150:aa enkä 5110:aa kunnolla rikki (9110:lla se toki oli helppoa),...

Lienee olemassa semmoinenkin legenda että 2110 puhelinta (valumetallirunkoista) on käytetty vasaran korvikkeena puhelimen rikkoutumatta...
nykyisinhän ihmiset on kaivaneet 2110 puhelimet käyttöön nostalgiamielessä ja mikä ettei niin kauan kuin uusia akkuja saa kaupasta.

Toisaalta... varmaan jokaisen kännykkämerkin kohdalta olen kuullut tarinoita murheellisista maanantaikappaleista ja joistain oikeasti laatuheikoista malleista... yksikin kaveri ylisti edelleen philipsin puhelimen ylivertaisuutta vaikka oli kolmen viikon aikana kolmeen kertaan jo vaidattanut kyseisen puhelimen takuuseen...

 

texmex
Torstaina, 30. lokakuuta, 2003 - klo 10.38:   
Ostin viisi vuotta sitten Nokia 1610:n. Hyvin on toiminu. Viime viikolla ostin uuden akun kun edellinen akku (1350mAh) ei kestäny kuin 4 vuotta. Nyt pärjää taas seuraavat neljä vuotta. Niin että repikää siitä.:)

 

texmex
Torstaina, 30. lokakuuta, 2003 - klo 10.41:   
Ai niin, ostin sen käytettynä. Hintaa oli 150mk.

 

texmex
Torstaina, 30. lokakuuta, 2003 - klo 10.52:   
Ai niin ja se kaveri joka möi mulle tuon puhelimen on vaihtanu sen jälkeen neljä kertaa puhelinmerkkiä/mallia. Onko järkeä tuossa puhelimenvaihto rumbassa. Jos omistaa toimivan vehkeen niin mitä tuota nyt vaihtamaan.

 

miksuh
Torstaina, 30. lokakuuta, 2003 - klo 11.49:   
Jon: 3510 on se missä oli eniten ongelmia, kyllä 3510i:ssäkin on. Ja 3510 on se perusmalli, 3510i on paranneltu versio, jossa on mm. värinäyttö jne.

Mulla 3510:n ongelmina on ollut esim puhelimen kaatumista valikoissa jos käytttää liian nopeasti, GPRS:n jumittuminen niin että pitää sammuttaa puhelin jne.

 

JPQ
Torstaina, 30. lokakuuta, 2003 - klo 12.10:   
texmex: jotkut vaihtaa puhelinta ns. status arvon takia ja toiset taasen siksi kun haluaa uusia ominaisuuksia joista suurin osa kuten pelit on oikeasti turhia.

 

miksuh
Torstaina, 30. lokakuuta, 2003 - klo 12.40:   
texmex: No kyllä minä haluaisin jonkun noista uudemmista ja hienommista puhelimista, jos olisi varaa ostaa. Jos olii varaa niin olisin kyllä valmis aina sillontällön vaihtamaan puhelimeen jossa on uusia ominaisuuksia.

Monesti kännykkään ei osaa kaivata uusia ominaisuuksia niinkauan, kun niitä ei omassa kännykässä ole eikä ole koskaan päässyt kokeilemaan moisia ominaisuukia.

Itse olen kuitenkin omalla kohdallani huomannut, että monet uudet ominaisuudet huomaa jatkuvassa käytössä niin näppäriksi ettei enää ilman halua olla.

Sillon kun mulla oli vielä 1630, niin ihan peruspuhelin riitti, kun sitten ostin 6110:n niin enää en olisi voinut olla ilman sen kalenteria, profiileja jne. 3210:n siirryin vain koska DNA vaati kaksitaajuuspuhelinta, ja 6110 ei semmoinen ollut. Muuten 3210 oli ehkä jopa takapakkia.

Aikasemmin mä en kaivannut yhtään GPRS:ää tai wappia, mutta nyt kun on 3510 niin en enää haluis olla ilman. Käytössä on huomannut todella käteväksi kun pääsee DNA:n wap-GPRS:n kautta vaikka pk-seudun reittioppaaseen tai pankkiin käsiksi.

Nykyään kännykät lähestyy kovasti PDA-laitteita, ja itseäni kyllä kiinnostaisi tuommoiset puhelimet, uskon että kamerapuhelimestakin voisi olla paljon iloa.

Eli niinkun sanoin uusia omianisuuksia ei ehkä osaa kaivata niin kauan kun niitä ei ole päässyt käyttämään, sitten kun kerran on huomannut ne käteviksi ei ilman halua olla. Monesti myös nälkä kasvaa syödessä, ihan samallalailla kännykän kohdalla kun esim tietokoneen kohdalla.

Toki monille yhä riittää ihan peruspuhelin, jolla voi soittaa ja lähettää tekstiviestejä.

 

texmex
Torstaina, 30. lokakuuta, 2003 - klo 14.39:   
Kokeilin noin vuosi sitten kaverin uutta Nokia kamerapuhelinta (mallia en nyt muista joku 7xxx). Olihan siinä jänniä ominaisuuksia mutta silti en jaksanut oikein innostua. Minulle riittää että puhelimella voi puhua ja tekstarien lähetysominaisuus on myös hyvä juttu. :)

 

explo
Torstaina, 30. lokakuuta, 2003 - klo 22.40:   
Itse olen töissä räpeltänyt SE:n P800:sta nyt jonkin verran. Näin tylsänä ihmisenä mielikuvaksi on jäänyt, että onhan siinä paljon vinkeitä featureja, mutta rehellisesti ottaen *puhelimena* (soittaminen, tekstiviestit) vaikka tuo oma ME45 on toimivampi, miellyttävämpi käyttää ja todennäköisesti fyysisesti kestävämpi. Ja vaikka sitä kameraa ei toki suoraan olekaan erilliseen kameraan mielekästä verrata, niin väkisinkin tulee mieleen, että joku digipokkari (varsinkin ne pienemmät) kulkee hyvin mukana samalla kun puhelin ja kuvanlaatu on aivan toisesta ulottuvuudesta.

Eli hieno lelu, mutta puhelimena ehkä vähemmän hieno. ;) Tai sitten vain olen tylsä kalkkis. Kyllähän puhelimessa muutakin saa olla kuin aivan perustoiminnot (vaikka joku kalenteri tai herätyskellotoiminto ovat aivan näppäriä ominaisuuksia), mutta niiden ei pitäisi tunkea liian vahvasti päällimmäiseksi.

 

JPQ
Torstaina, 30. lokakuuta, 2003 - klo 23.20:   
explo: et ole kalkkis. Hassuimmat ihmiset haluaa vehkeeseen ominaisuuksia jotka ei siihen kuulu. Kuten kännykkään kameraa yms.

 

KimmoK
Perjantaina, 31. lokakuuta, 2003 - klo 8.16:   
Jotenkin nyt tuli mieleen mikkisoftan ensimmäiset smartphonet ... puhelut ei niin kauheen hyvin toimineet aikä esim luettelon numeroihin pystynyt soittamaan vaan numerot piti takoa manuaalisesti ... mutta mitäpä siitä, olipa vissiin kuitenki hiano wintous ruutu, pelit yms... ;)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: