Ugly motherboards ?

Saku-foorumi » Vapaa sana » Viestit 2003 » Viestit 06/2003 asti » Ugly motherboards ? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

KimmoK
Tiistaina, 22. huhtikuuta, 2003 - klo 15.58:   
Osaa rumia emolevyjä tehdä muutkin kuin MAI...

AMD Opteron -levy

Mutta jees, kyllä alkuperäinen teronCX oli vielä rumempi, kun muistaa että siinä oli toiminnallisuuttakin vähemmän, mut silti yhtä monta komponenttia yhtä sikinsokin.

 

JPQ
Keskiviikkona, 23. huhtikuuta, 2003 - klo 4.10:   
KimmoK: onhan tuon väritys paha en näe muuta kamalan pahaa tuossa mutta onhan tuo nimikin aika paha.
PS. Sininen & Purppura/Violetti emo olisi tosi nätti.
Offtopic: Vahvarissani on sininen piirilevy. Eikä vahvistus käytössä mikropiirin mikropiiriä. Merkkinä on NAD.

 

miksuh
Keskiviikkona, 23. huhtikuuta, 2003 - klo 15.40:   
JPQ: Ei siinä varmaan emolevyn väristä ollut kyse :)

 

JPQ
Keskiviikkona, 23. huhtikuuta, 2003 - klo 16.52:   
miksuh: eipä niin kait mutta jokaisellahan on makunsa eikö totta ? mutta olihan tuo toki ruma moniin nähden mutta jotenkin kuvan värit yökötti eniten...
PS. Huomasin hymiön muutenhan ravoaisin kait...

 

Jon
Keskiviikkona, 23. huhtikuuta, 2003 - klo 17.18:   
Minä en ainakaan emolevyä osta olohuoneen seinälle :) Eikös se ole tunnettu "fakta", että insinööriltä puuttuu taiteellista silmää.

 

tnt
Keskiviikkona, 23. huhtikuuta, 2003 - klo 19.32:   
Jon: Päätellen kommentistasi voisin kysyä: Mikä on kameli?
v: Insinöörin (lue ingengör) keksimä kameli...

 

KimmoK
Torstaina, 24. huhtikuuta, 2003 - klo 9.26:   
Jon: Jotkut kyllä ostaa emolevyjä myös "näyille" pleksikoteloihinsa esiteltäviksi kaiken maailman partyillä.

Mutta kuten aikaisemminkin jossain täälläpäin tuli sanottua, pääpointi on se että nätti emolevy kielii myös laadukkaasta suunnittelusta. Mitä selkeämmin komponentit on aseteltu/jaoteltu sen nopeanpaa ja helpompaa emolevyä on tuottaa massatuotannossa yms.

 

Jon
Torstaina, 24. huhtikuuta, 2003 - klo 11.25:   
Jep, kyllähän minä sen komponenttien selkeän sijoittelun ymmärrän, mutta vähän leikillään heitin. Toivottavasti kukaan insinööri ei suuttunut :)

 

JPQ
Torstaina, 24. huhtikuuta, 2003 - klo 18.21:   
Jon: kyllä varmasti suuttui.
PS. En ole insinööri enkä sellaiseksi halua tiedän mitä se tekee taiteellisuudelle.

 

Thoriel
Torstaina, 24. huhtikuuta, 2003 - klo 19.24:   
tnt: Hmm - eli siis kameli on kameli on kameli? Minä kun luulin vanhaa sananlaskua mukaillen, että kameli on komiteatyönä tehty hevonen.

 

Jon
Torstaina, 24. huhtikuuta, 2003 - klo 21.37:   
tnt & Thoriel: minulta menee tuo kamelijuttu vähän yli hilseen, mutta ehkä se on joku insinöörien sisäpiirin juttu :)

Jätin itse DI-koulutuksen vuoden jälkeen enkä ole hirveästi katunut, se ei ollut minua varten :)

 

tnt
Perjantaina, 25. huhtikuuta, 2003 - klo 6.16:   
Thoriel & Jon: Insinöörien viisauksia... En muuten vihaa insinöörejä, tuli vaan jostakin mieleen moinen.

 

teccrom
Perjantaina, 25. huhtikuuta, 2003 - klo 20.09:   
Soltek tekee violetin ja punaisen värisiä emoja.
Omani on hieno Purple Ray ja on kyllä tyylikäs.
Ollakseen vain pala pcb:tä ja komponentteja siis. :)

 

JPQ
Perjantaina, 25. huhtikuuta, 2003 - klo 20.15:   
Teccrom: Soltekit eivät ole yhden tuntemani tapauksen pohjalta hyviä. Eli pieni pieni minuus tosta. Ja se on veljeni emolevy.

 

Rebb
Lauantaina, 26. huhtikuuta, 2003 - klo 11.45:   
JPQ: Yhden tunteman tapauksen pohjalta onkin hyvä vetää johtopäätöksiä! On minullakin ollut monta viallista Amiga emoa, mutta ei se tee Amigasta huonoa? Vähän saisi taas järkeä käyttää, vaikka PC:tä dissataankin.

Emolevyjen kauneudesta:

Ostakaa C1 siinä vasta nätti emo onkin. Ei hyvä sijoittelu tee emolevystä vakaampaa tai parempaa.
Kyllä nuo juosten kustu emotkin on hienosti suunniteltu. PC emoissa ongelmia tuottaa mm. virran saanti, kun prosessorille pitäisi vetää ranteen vahvuiset johdotukset. Olisi ollut hieno nähdä esim. Opteron emon autoroute rumba, kun sitä on suunniteltu :)

 

JPQ
Lauantaina, 26. huhtikuuta, 2003 - klo 14.34:   
Rebb: no on jos on noin kun on ja toiseksi eräitä
tuote merkkejä tiedän jotka ei ole kummoisia.

PS. Onko nuo Amiga emot alunperinkin viallisia/ongelmallisia ? sitten asiaa voi verrata.
PPS. CommodoreOne lienee nyky koneista jos PC:tä ja vanhaa Macciä ei lasketa seuraavat johon on varaa.:(
Eli jokaien järkevä arvaa jos perus käyttäjästä on kyse että tuo Mac tai PC on vaihtoehto. Ja tuo C=One kurioriseettiksi jos siksikään.

 

Rebb
Lauantaina, 26. huhtikuuta, 2003 - klo 14.54:   
C=one jää toki kuriositeetiksi, kuten Amiga One ja Pegasoskin.

Siitä en tiedä mistä nuo a1200 ongelmat johtuivat, kolmannen hajonneen emon jälkeen lopetin Amigan ostamisen. Eikä levyissä ollut mitään itse tehtyjä virityksiä.

Itsellä ollut Soltekin emo ja hyvin toimi.

 

JPQ
Lauantaina, 26. huhtikuuta, 2003 - klo 16.36:   
Rebb: no AmigaOne ja Pegasos eivät jää sillä tavalla niillä voinee joskus tehdä samoja asioita kuin nyky Amigallakin. Eli koska niille on jo tullut ja tulee softaa. Eihän tuota C=Onea ole julkaistu mutta en ole nähnyt sivua jossa joka lupaisi tehdä sille softaa kun se ilmestyy.
Siitä ei ole yleismikrosi tai en ainakaan usko. Ja oliko sulla ihan pöytä A1200 vai miten tuo amiga oli kun se hajoili ?
PS. Toimiko Soltekissa emon äänet ja toimihan ne veljellä mutta melkoiset häiriöt plus ISA paikassa äänikortin äänen tulee häiriöitä oli kortti mikä tahansa.
Nimimerkki jos tämä amiga lahoaa voi olla että vaihdan alustaa (Pegasos/AmigaOne maksaa mulle liikaa ja vanhat amigat on harvassa,ja toiseksi haluaisin tällä kertaa ehkäpä A4000:sen tai A3000:sen tai edes A1200:Sen jossa ZorroIII),pitääkin kohta katsoa miten hyviä macin Amiga emut on...

 

Rebb
Lauantaina, 26. huhtikuuta, 2003 - klo 18.40:   
Ihan Desktop A1200 + blizzard 040, Soltekissa toimi äänet ihan ok. Muistaakseni uudemmat ajurit lykkäsin. Muuten kyllä voi unohtaa Emon omat/isa väyläiset kortit.

Ainakaan omasta mielestäni Amigasta, sen tulevine
seuraajineen, tuskin on yleiskoneeksi. Lähinnä kaikki Suomen n.20 aktiivista Amiga fanaatikkoa ne ostaa, kehittääkseen sille softaa ja unohtavat sen kaappiin. Demokoneena nuo onkin sitten mielenkiintoisia, samoin C=one. Toki riippuu mitä koneellaan tekee.

Itsellä ei vain ole kovinkaan kovaa luottamusta Amiga yritysten softa/rauta tuotantoon. Lähinnä keskittyvät tappelemaan keskenään. Toki muutkin tuota softaa tekevät, mutta saisi nyt edes kunnon käyttiksen ulos.

 

Rebb
Lauantaina, 26. huhtikuuta, 2003 - klo 18.44:   
Unohtuipa vielä juttua noista Macin Amiga emuista.
Kerran tuota töissä testasin G4:lla, Amazen - spiritual connection nyki niin maan perusteellisesti. Eli toivottavasti kehitystä on tapahtunut :) Ainakin tällä hetkellä PC:n versio on mukavan nopea. 1700+ Athlon on nopeampi kuin 060 50mhz ja vielä aika paljonkin.

 

JPQ
Lauantaina, 26. huhtikuuta, 2003 - klo 19.59:   
Rebb: Minäkin luotan enempi melkein Pegasos tiimiin nykyään. Ja sitten tuli mieleen ettei turbosi aiheuttanyt yli kuumentumista koska 040 turboa ilma tuuletinta ei pitäisi ainakaan desktopissa käyttää. Ja toiseksi noille perus netti käyttöön riittänevät softat saadaan suht. pian mutta tosiaan jännä nähdä mikä kaikki jää lupauksesi ja kauanko jotain asioita joutuu odottamaan.
PS. Emu tulisi hyöty käyttöön ja toiseksi kyllä mitä Veljen PC:eellä olen WinUAEta katsonut eipä ole hääppöinen sekään. Lienee tällä menolla pakko pysyä amigassa. Kun Linux/Windows ei oikein huvita , MacOS huvittaisi mutta sen Amiga emulointi voi olla vähän niin ja näin.
PPS. onko muka meitä 20 kappaletta luulen enempi. eräillä eli esim. minulla budjetti ongelmana.
PPPS. Saako kysyä missä olet töissä kun on mäkkejä käytössä?

 

Jani Kuituniemi
Lauantaina, 26. huhtikuuta, 2003 - klo 20.12:   
Kyllä WinUAE on ihan ok hyötykäytössä, mutta tehoa pitää löytyä pellin alta ja reippaasti jotta homma toimisi järkevässä ajassa ja pitää käyttää ohjelmia jotka eivät hajoa JIT:stä - Ilman JIT:iä homma on *hidasta* jopa XP 2000+:n voimavaroin.

 

JPQ
Lauantaina, 26. huhtikuuta, 2003 - klo 21.10:   
Jani Kuituniemi: mikäs sitten hajoaa eli voisi päätellä onko ideassa edes järkeä.

 

Rebb
Lauantaina, 26. huhtikuuta, 2003 - klo 22.35:   
JPQ: korjataan sen verran että olin töissä :)
Macci huollossa noiden maccien kanssa joutui tekemisiin. Samoin olin Vantaan kaupungilla Macci tukihenkilönä.

Jani: Niin mitä tarkoitat termillä hajoaa? Itsellä ei ainakaan mitään ongelmia Winuae:n kanssa. Octamed toimii hienosti, samoin todella monet demot ja introt. Agalla tai ilman.

 

Jani Kuituniemi
Lauantaina, 26. huhtikuuta, 2003 - klo 23.43:   
Jpq & Rebb: tarkoitan termillä "hajoaa" siis sitä, että ohjelma tekee jotain odottamatonta kuten kaatuu tai guruaa tai on sen verran sekaisin ettei sitä voi käyttää. Hyötyohjelmissa en ole tähän törmännyt mutta joidenkin demojen ja etenkin pelien kohdalla tilanne on toisinaan se, että ainoastaan JIT:n disabloiminen saa ne toimimaan.

 

JPQ
Sunnuntaina, 27. huhtikuuta, 2003 - klo 3.57:   
Rebb: onkos vantaan kaupungilla mäkkejä oho ? ja kirjapainoissahan se on standardi , ja myös kunnon studiossa oli ääni/filmi/video studio kyseessä jos minulta kysyt.

 

Rebb
Sunnuntaina, 27. huhtikuuta, 2003 - klo 9.45:   
Käsi ja taideteollisessa oppilaitoksessa aika läjä noita on. Olihan mun A3000 ja Alphakin siellä esittelyssä :) Ja jos minulta kysyt niin kunnon ääni/filmi/video studiossa on myös paljon Pc koneita. Eikös tämä Pc vastaisuus mennyt pois muodista jo monta vuotta sitten? :)

Paikallinen lehtikin siirtyi Maceista Pc koneisiin, kuten moni muukin. Esim. uusien Maccien huoltopolitiikka, sai monet mainostoimistot vakavasti harkitsemaan Pc:n ostoa.

 

JPQ
Sunnuntaina, 27. huhtikuuta, 2003 - klo 22.01:   
Rebb: ahaa ja mitä vikaa nyky applejen huollossa paitsi jos tämä on totta eli näppiksiä et saa kuin varaosana jos annat entisen tilalle. Tekee meinaan käytetyn koneen ostosta hankalaa. Toki on noita PC:itä mutta aika monet paikat kärsii niiden pulmista,onhan Applenkin tuotteissa pulmia ei sinänsä ja on Amigassakin.

 

teccrom
Maanantaina, 28. huhtikuuta, 2003 - klo 2.38:   
PC integroiduista äänipiiristä mikään ei toimi ilman häiriöitä, omassakin on häiriöitä jos kuulokket tai pikkukaiuttimet laitan kiinni.
Mutta jos laitan sen stereoihin niin ei mitään.
Sitäpaitsi kunnon 7.1 Gamesurround kortin saa niin halvalla ettei se haittaa.
Ja ei noista integroiduista mitään muuta voi odottakaan kun on vaan halpis suojaamaton piiri jossain korkeataajuus prossun ja väylien keskellä. ;) tjsp.

 

Rebb
Maanantaina, 28. huhtikuuta, 2003 - klo 3.02:   
Applen ongelma on juuri se että mitään varaosia ei käytännössä voi ostaa. Suurin osa valtuutetuista Apple huolloista ei edes tilaa osia vaikka veisit niille rikkinäisen tilalle ja muut kuin viralliset huollot ei saa tilattua osia. Huollon hinnoittelut on myös aika yritys lähtöisiä, eli esim. meillä oli tuntiveloitus 570mk

Samoin uudemmat tuotteet Ibook ja G3-G4 kannettavat, Cube ja nykyään kait jo osa muitakin huolletaan Hollannissa. Huolto toimii siten että soitat Applen puhelinpalveluun, lähettävät kuriirin hakemaan konetta, kone lähtee Hollantiin jne. Tämä siis uusille tuotteille, takuuajan umpeuduttua asiakas maksaa koko rumban.

Näppiksiä nyt kyllä saa ostaa ihan irtotavarana. Se vain huolettaa jos Apple leviää takuu ajan ulkopuolella, on "normaalin" ihmisen turhan kallista sitä korjauttaa.

 

Thoriel
Maanantaina, 28. huhtikuuta, 2003 - klo 3.12:   
Tämä "kunnon 7.1 Gamesurround kortin saa niin halvalla ettei se haittaa" on kyllä kasa poropietarikackaa. Ei niistä yksikään kortti tuota sellaista ääntä, jota Oikeasti viitsisi vähänkään paremmista laitteista kuunnella. Ettei jälkeenpäin tule porua, niin sanottakoon etteivät Logitechin "meillä on soolit 7.1-vermeet alle 299!" -härpäkkeet verifioudu. Pihinää, suhinaa, räpätiräp - älkääkä sanoko että "pitää olla SP/DIF!!1". Minä en ole mikään huifai-lehden siunattu kultakorva, vaan tavallinen laulu- ja soittotaidoton puupää, jolla valitettavasti on lähes absoluuttinen sävelkorva (kaikella sitä taatelintallaajaa rasitetaankin). Siunatkoon, että mainoslauseilla voidaan myydä kilokaupalla lantaa. Pyydän etukäteen anteeksi niiltä, joita mielipiteeni loukkaa. Smurf.

 

JPQ
Maanantaina, 28. huhtikuuta, 2003 - klo 14.24:   
Teccrom: eipä ole tosiaan PC äänikortit kalliita jos perus korttia hakee ja jos ei hae niin www.thomann.de
Rebb: selvä tietänen sen että pysynen tuolla menolla classic amigassa ja jos en pysy niin commodore one,pegasos,amiga one, tai laatu pc (mikä sellainen on ? se on se kamalan kallis kone jonka osien saaminen on kiven takana normaali PC kauppa ei tule kyseeseen) .;)
Thoriel: no siinä olet oikeassa nimimerkki n. 3400markan vahvistin + cd soitin + fm radio , yli vanhan tonnin kasetti dekki. Ja minä olen miellissäni siitä että jotkut meistä arvostaa vielä laatuäänirautaa ja myös niistä jotka laatu rautaa muuten arvostaa eli ei koske pelkkiä äänikortteja.
Terveisin nimimerkki äänikortit ja graffakortti vain hyötykäytön takia.

 

miksuh
Maanantaina, 28. huhtikuuta, 2003 - klo 15.00:   
Rebb: "Ainakaan omasta mielestäni Amigasta, sen tulevine seuraajineen, tuskin on yleiskoneeksi."

Riippuuu nyt ihan siitä mitä tarkotat, mitään maailman vallotusta kukaan ei Amigalle edes kuvittele.

Mutta ihan jokapäiväseen käyttöön liittyen toi sun sanomas on kyllä ihan täyttä roskaa. Ei pidä antaa sille mainstream ajattelulle valtaa et vain PC:llä voi jotain järkevää tehdä.

Itse IT-alaa opiskelevana ja jo mainstream softakehitystyötä hm. yhdessä isossa firmassa tehneenäkin tiedän toki että Amigalta puuttuu kaikenlaista ja jotkut softat on jo hiukan vanhahtavia, mutta se ei tosiaankaan tarkota sitä etteikö Amigalle löytyisi paljon hyvää softaa jolla pystyy jokapäiväset hommat oikein hyvin hoitamaan.

Jotkut tosi erikoissovellukset sitten on asia erikseen, mutta minä en laskekaan niitä niihin sovelluksiin joita tavallinen pulliainen ajelee. Ja mikäänhän ei estä ketään koodaamasta jotain sovellusta jos semmosta tuntee tarvitsevansa eikä sitä valmiina löydy :) Itsellänikin tekeillä SQL-tietokanta systeemi tuossa.

Amigalta on toki puuttunut raakaa laskentatehoa vaikkapa renderointiin/leffojen katseluun jne, mutta nyt noiden uusien koneiden myötä se korjautuu. Eli raudan puolesta mitään ongelmaa ei enää ole, ja on kiinni vain ohjelmoijien halukkuudesta/taidoista mitä uutta softaa tulee.

Rebb: " Lähinnä kaikki Suomen n.20 aktiivista Amiga fanaatikkoa ne ostaa, kehittääkseen sille softaa ja unohtavat sen kaappiin. "

Eiköhäm meitä ole "vähän" enemmän kun se 20 :) Ja muutenkin suomi on surkean pieni markkina-alue koko maailmaan verrattuna. Eikä mulla ainakaan ole aikomustakaan unohtaa sitä Pegasosta/AmigaOnea mihinkään kaappiin sitten kun semmosenn on varaa.

Tuo mun A1200T:kin on ollut 1994 lähtien jatkuvassa lähes jokapäiväsessä käytössä. Vaikka tosiaan koulun ja tulevan työn takia joudunkin PC:lle koodaamaan niin ei mulla kotona edes ole PC:tä. Ei ole ollut, enkä tunne semmoista kotona edes tarvitsevani kun kaikki mitä on tarvinnut kotona tehdä on oikein hyvin sujunmut tuolla amyllakin. Mitä nyt itse olen viimesen 14 vuoden ajan tehnyt Amigallani...

Hyvin on sujunut mp3-kuuntelu, netin käyttö kaikin puolin, tietokannat, MySQL ftp www(Apache) jne serverien ajo, koodaus, renderointi, kuvankäsittely, tekstinkäsittely jne jne.

Läppärin voisi joskus hommata ihan vain työasioiden takia ja siksi että sitä on helppo pitää mukana, mutta pöytä/torni PC:tä tuskin ostan jatkossakaan.

 

JPQ
Maanantaina, 28. huhtikuuta, 2003 - klo 15.34:   
miksuh: sinä tarkoitat sitä mitä minäkin. Vaikka maailman valloituskin elää tosin minulla haaveissa joka voi onnistua kunhan ihmiset tarpeeksi tympääntyy.
PS. Minä uskon että meitä ainakin 50 mutta kuinka moni ei osta kun ei ole rahaa. Tai olisihan minullakin rahaa mutta se säästö aika joka siihen menisi plus se tosiasia etten muuta silloin sinä aikana voisi hankkia.

 

miksuh
Maanantaina, 28. huhtikuuta, 2003 - klo 15.46:   
JPQ: Nohan siellä Sakuillakin käynyt satoja tyyppejä :) Ja eikös yhdistyksessäkin ole enemmän väkeä kun 50 :)

 

miksuh
Maanantaina, 28. huhtikuuta, 2003 - klo 15.47:   
Nohan = No ohan

 

miksuh
Maanantaina, 28. huhtikuuta, 2003 - klo 15.52:   
Viimesimpään tän kevään Saku lukijakyselyynkin vastasi 140 tyyppiä, ja tuokin kertoo vaan siitä että 140 tyyppiä yleensä huomasi tuon lukijakyselyn, oli kiinnostunut vastaamaan siihen tai lukee sakua säännöllisesti.

 

JPQ
Maanantaina, 28. huhtikuuta, 2003 - klo 15.58:   
miksuh: no on mutta puhuinkin niistä todella kiinnostuneista. Ja
tosiaan olet oikeassa.

 

miksuh
Maanantaina, 28. huhtikuuta, 2003 - klo 16.01:   
jPQ: No mä tarkotin kaikkia :) Kun siis tuo Rebb pouhu "suomen kaikista 20 tyypistä" :)

 

JPQ
Maanantaina, 28. huhtikuuta, 2003 - klo 18.11:   
miksuh: tosi huvittavaa muka kaksi kymmentä koska tiedän ettei esim. boogie ole täällä läsnä tietääkseni. Eli siinä on jo yksi joka on kiinnostunut vaikkei olekkaan foorumilla läsnä jossa noin 20 on läsnä. Ja se ei jää tuohon.

 

Rebb
Maanantaina, 28. huhtikuuta, 2003 - klo 19.11:   
Tarkoitin lähinnä niitä ketä sen puheista huolimatta OIKEASTI ostaa. Mukavaa että saadaan pienellä provosoinnilla puhetta aikaan :)

Miksuh: En ajattele siten että Pc olisi ainoa vaihtoehto, olenhan itsekin Amigaa käyttänyt vuodesta 90-. Mutta se että Amiga yritykset keskitty lähinnä lupailemaan olemattomia ja tappelemaan keskenään kertoo jo jotain. Ymmärrän toki mielipiteesi, olinhan itsekin fanaattinen Amiga käyttäjä, kunnes huomasin ettei Pc oikeasti ole mikään mörkö jota pitää haukkua joka välissä.

Ainakin itse hankin Amigan aikanaan siksi että siinä lyömätön hinta/laatu suhde muihin kilpailijoihin verrattuna. Samasta syystä omistan tällä hetkellä Pc:n. Jokainen toki käyttää sitä konetta/käyttöjärjestelmää kuin parhaaksi kokee.

Välillä vain harmitta tuo yletön Pc:n lyöminen joka useimmiten vielä tulee henkilöiltä joilla ei ole kokemusta Pc laitteista. Turha dissaus pois, en ainakaan itse osta konetta ideologian takia.

 

JPQ
Maanantaina, 28. huhtikuuta, 2003 - klo 20.19:   
Rebb: eikö muka ole mörkö ai niin kone ei ole mutta Windows on. Ja minä ostan koneen ominaisuuksien joista tärkeimäpänä käyttis ja käyttäjät hällä väliä sillä onko joka jannulla sellainen vai ei.

 

Jani Kuituniemi
Maanantaina, 28. huhtikuuta, 2003 - klo 20.20:   
Ei PC mörkö ole, mutta yritä nyt siinä sitten tehdä oikeasti töitä kun mokoma on jatkuvasti kumossa persiillään :( Vaikka Amiga on hitaampi, se ei ole jatkuvasti kumossa ja sillä saa ihan oikeasti hommia tehtyäkin. Tässä syy siihen miksi meikäläisellä Amiga on työkäyttöä varten ja PC pelien pelaamista varten (Simcity 4 on viimeisin ostos) .. just my two cents.

 

Rebb
Maanantaina, 28. huhtikuuta, 2003 - klo 20.24:   
JPQ: Minä ostan koneen ohjelmien takia en käyttäjien :)

Mielenkiintoista nähdä että samat ihmiset jotka kiroavat Amiga ongelmiaan, kehuvat sen vakautta...

 

JPQ
Maanantaina, 28. huhtikuuta, 2003 - klo 21.33:   
Rebb: toki minäkin ostan softien takia. No siksi minä ainakin teen noin koska se vähä aika mitä olen käyttänyt PC:tä (veljeni,kaverini,koulussa aikoinaan) ongelmia oli enempi ja ne oli typerämpiä eli osa oli suoranaista koodarien laiskuutta ja rauta suunnittelijoiden myös.

 

miksuh
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 12.14:   
Rebb: No sellasta konetta/käyttistä ei ole olemassakaan jossa ei olisi ongelmia tai joka ei joskus kaatuisi. Ongelmat pitää vaan pistää mielessään vakavuus/ärsyttävyys järjestykseen.

 

miksuh
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 12.17:   
Rebb: No kyllä minä ainakin amya käytän ohjelmien sekä käyttäjien takia. Amiga on ennenkaikkea harrastus ja mikä tahansa harrastus on kivempi jos sitä ei tarvitse harrastella yksin, jos tuntee muita samasta asiasta kiinnostuneita ja tunte olevansa samaa porukkaa niiden kanssa. Jotkut leimaa tuommosen fanatismiksi, mutta ne ei tosiaan tiedä mistä puhuu.

 

miksuh
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 12.19:   
Amigan ympärillä kuitenkin on jonkinmoinen yhteisö, vaikka se "natiseekin ja repeilee" välillä. PC puolella ei oikein ole mitään vastaavaa, kaiki ajaa vain omaa etuaan ja hyötyään. Edes Linux tai beos porukkaa ei oikeen voi verrata.

 

Rebb
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 12.56:   
Amiga onkin harrastus koneena mainio, jos siis harrastaa itse konetta eikä tarvitse konetta niinkään jonkin asian tekemiseen. Itsekin käytin Amigaa paljolti demoscenen vuoksi. Mutta se että ei ymmärretä mitään muita koneita kuin Amigaa, eikä huomata sen virheitä on mielestäni fanatismia. Yleensähän kehutaan Amigan käyttöjärjestelmää ja grafiikka ominaisuuksia. Kyseiset argumentit pitivätkin paikkansa ehkä 10 vuotta sitten.

Amiga yhteisöstä on vaikea sanoa mitään, aika monet täälläkin kuitenkin käyttävät pc:tä pääkoneenaan. Sakun parista kuitenkin monelta löytyy paljon kavereita.

Olet oikeassa että asiat pitää laittaa tärkeys järjestykseen. Toisilla se vain on erisuuntaan kuin toisilla. Itse arvostan koneessa/käyttöjärjestelmässä vakautta,hinta/laatusuhdetta ja sille tehtyjen ohjelmien laatua/määrää. Tarkoitan tässä sitä että saman asian tekemiseksi löytyy useampia ohjelmia joista voin valita hinnan/laadun mukaan omiin tarkoituksiini sopivimman ohjelman. Sama pätee myös raudan suhteen.

Juuri nämä asiat vaikuttaa siihen että ihmiset sietävät Windowsien ihmeellisyyksiä. Todelliset vaihtoehdot kun ovat aika vähissä. Totuushan on se että se käyttöjärjestelmä jolle on parhaat ohjelmat/pelit menestyy, eikä se joka on teknisesti paras. Onhan esim. Linux todella vakaa käyttöjärjestelmä.

 

miksuh
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 13.43:   
"Amiga onkin harrastus koneena mainio, jos siis harrastaa itse konetta eikä tarvitse konetta niinkään jonkin asian tekemiseen"

Kuten aikasemmin sanoin niin itse käytän Amigaa päivittäin juurikin monenkin asian tekemiseen. Kyllä minä käytän Amigaa ihan samallalailla työkaluna noiden asioiden tekemiseen kun joku PC:tä käyttävä. Missään vaiheessa en sanonut että harrastan Amigaa, niin ettei se olisi minulle myös työkalu.
Useimpien aktiivisten Amigistien kohdalla varmasti noin on.

"Mutta se että ei ymmärretä mitään muita koneita kuin Amigaa, eikä huomata sen virheitä on mielestäni fanatismia"

Minä kyllä veikkaan että useimmat Amigan käyttäjät ymmärtää muita koneita paljon paremmin kun keskiverto PC-käyttäjä muita kuin PC:tä. Vähemmistössä ollessa väkisinkin joutuu käyttämään PC:tä ja seuraamaan myös mainstreamin kehitystä. Siitä huolimatta vaikka itsellä ei PC:tä kotona olisikaan.

Vähemmistössä olessa nimenomaan pystyy vertaamaan muitakin koneita ja käyttiksiä mainstreamiin. Mainstreamin käyttäjät ei yleensä juuri edes vaivaudu tutustumaan mihinkään erilaiseen. Mainstream käyttäjänä kun saa kaiken valmiina.
Tosta vaan seuraa se, että kuinka moni keskiverto PC-käyttäjä edes tajuaa oman käyttiksensä todellista toimintaa kun kaikki syötetään valmiina. Mitä muita ohjeita muka kuulee Windowsin ongelmien korjaukseen kun "asenna uudestaan"

Vähemmistössä olessa nimenomaan näkee, että hei muutakin on olemassa kun vaan se mitä tungetaan joka tuutista.

Yleensä ihan joka systeemin käyttäjille käy niin, että oman systeemin vioille tulee sokeaksi. Tottakai myös Amigisteille. Mutta Microsoft fanaatikot on oikeen loisto esimerkki siitä. Ulkopuolelta on aina helpompi nähdä jonkun systeemin puutteet ja viat. Siksi monesti Amigistit on hanakampia haukkumaan PC:tä ja Windowsia kun ne PC-käyttäjät, jotka ei ole koskaan muuta käyttänytkään.

Vähemmistössä olevat Amigistit joutuu yleensä enemmän tai vähemmän käyttämään rinnakkain sekä Amigaa että mainstream systeemeitä. kyllä siinä voi tehdä tiettyä vertailua paremmin kun jos käyttäisi pelkkää PC:tä.

Ennemminkin minusta keskiverto PC-käyttäjät on nykyään täysin umpisokeita muille tietokoneille, jopa MAC:lle saati sitten harvinaisemmille kuin Amiga. Tuo johtuu ihan siitä että jokapaikassa on PC. Eihän tyypillinen PC-käyttäjä voi oppia muista koneista kun ei koskaan pääse niitä käyttämään. kyllä se on niin moneen kertaan nähty että turha väittää muuta.

"Yleensähän kehutaan Amigan käyttöjärjestelmää ja grafiikka ominaisuuksia. Kyseiset argumentit pitivätkin paikkansa ehkä 10 vuotta sitten. "

Monet niistä käyttistä koskevista argumenteista pätee kyllä edelleen. Vakio esimerkkinä Windowsin moniajo on surkea edelleen. Se 10 vuotta ei paljon tuntunut auttavan.

"Itse arvostan koneessa/käyttöjärjestelmässä vakautta,hinta/laatusuhdetta ja sille tehtyjen ohjelmien laatua/määrää."

No aivan samoja asioita Amigan käyttäjät arvostaa. Ja Amigan puolelta löytyy paljon asioita jotka täyttää noi vaatimukset. monet Amigan ohjelmat on laadultaan oikein hyviä. AmigaOS taas on aina ollut melkonen taidonnäyte, ja vaikka siitä puuttuukin monia nykysten käyttisten ominaisuuksia, niin on myös monta asiaa jotka on edelleen toteutettu AmigaOS:ssa paljon paremmin kun esim Windowsissa.

"Tarkoitan tässä sitä että saman asian tekemiseksi löytyy useampia ohjelmia joista voin valita hinnan/laadun mukaan omiin tarkoituksiini sopivimman ohjelman."

No mikä muka estää tekemästä samoin Amigan kanssa ? Valikoima on ehkä pienempi mutta se ei tarkota ettei valinnan varaa hyvien ohjelmien välillä olisi.

"Sama pätee myös raudan suhteen"

Amigan oma rauta on aina olut kalliimpaa kun PC:n johtuen pienemmistä markkinoista. Mutta Amigalle löytyy kuitenkin paljon hyvää rautaa, monet laadultaan oikein hyviä mikä on melkonen saavutus käytössä olevilla resursseilla.

Mutta nykyäänhän jo classic amigoissa käytetään pitkälti standardi osia. Itsellänikin on Mediator PCI-väyuläkortti, jossa on kiinni ihan tavalliset
pc-puljuista löytyvät Voodoo 3 3000, 10mbit pci-verkkokortti ja sounblaster 128 äänikortti. Saisihan tuohan tv kortinkin (oikeastaan kaikki markkinoilla olevat tv-kortit on ajureilla tuettuja) Samaten usb ja usb 2.0 PCI-kortin voi hommata. Ihan vakio kovalevyt, cdr-asemat, monitorit, skannerit, tulostimet jne jne käy Amigaan.

Ja nyt kun noi uudet AmigaOne ja Pegasos koneet on myynnissä, niin hinta laatu/suhde laajennus raudalle on aivan sama kuin PC:llä. Ihan samat kortit niihin käy, emolevy ja prossu vaan on eri.

 

miksuh
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 13.50:   
Tottakai esim Wordi puuttuu Amigalta. mutta mikäänhän ei estä sitten tallettamasta Amigan softilla RTF-formaattiin dokuja, niitä wordikin osaa avata. Toki esim uusien toimistosoftien puute on iso puute sen kaikki tietää, mutta nykysilläkin pärjää ihan hyvin sen mkitä kotikäyttäjän tarvii tehdä.

 

Rebb
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 14.03:   
Se että monikaan Pc käyttäjistä ei ymmärrä muista tietokoneista mitään johtunee lähinnä siitä, että moni Pc käyttäjä ei "harrasta" tietokoneita vaan ovat ostaneet koneen jotain tiettyä tarkoitusta varten. Mikä ei luultavasti pidä paikkaansa Amiga puolella? Aika moni Windows käyttäjistä kuitenkin ymmärtää koneensa heikkoudet, tyhmiä ja fanaattisia ihmisiä on kuitenkin aina oltiin sitten minkä koneen käyttäjiä vaan.

Monille vain tuntuu olevan tuo "mainstream" kirosana, jos joku asia on suosittu sitä vältetään viimeiseen asti. Olihan Amigakin aikanaan "mainstream" kone ja Pc silloin pienen harrastajaporukan kone. Silloin kuuli väitteitä Pc:n paremmuudesta jotka eivät silloin todellakaan pitäneet paikaansa.

Mitä moniajoon tulee, niin en voi tuohon oikein mitään lisätä :) Jälleen kerran yksi paikkansa pitämätön "totuus" jota niin mielellään toistellaan. Käyttöjärjestelmien paremmuudesta voidaan toki olla montaa mieltä.

Amigalle ei löydy esim. kovinkaan montaa kelpoa musiikkiohjelmaa, rautapuolella tuettuna ovat lähinnä kaikkein halvimmat peruskortit. Jos aikoo esim. vakavasti harrastaa musiikin tekemistä koneellaan, olisi ajurit jollekkin paremmalle kortille paikallaan. Esim. Project Hammerfall, Creamware Luna II, Audiophile yms. Lisäksi virtuaalisyntikat voi Amiga puolella unohtaa kokonaan. Eikä Amigan vastineet esim. Photoshopille tai Gimpille oikein vakuuta. Rendaus ohjelmat ovat kyllä hyviä, mutta raudasta johtuen armottoman hitaita.

Mitä taas hintaan tulee niin kortit toki ovat samanhintaisia Amigaan samoja kortteja kun ovat. Mutta emolevyn ja prosessorin hinta on Pc koneeseen verrattuna aika suolainen. Ja kun kyseessä on vielä keskeneräinen tuote on siitä vaikea mitään päätellä. Lupauksia on toki kuultu vaikka mistä, mutta niinhän niitä on kuultu jo monta vuotta; t-paidoista puhumattakaan :)

 

miksuh
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 14.07:   
Itseäni kyllä kiinnostaa esim Linux ja MAC. Mulla on ollut Debian Linux ja NetBSD asennettuna Amigalla ja Linuxin aion asentaa kakkos käyttikseksi Pegasokseen/AmigaOneen myöskin sittenkun niihin on vaaraa.

Samaten kyllä MAC tosiaan tavallaan kiinnostaa. Tosin en välttämättä semmosta nyt halua kun ne on niin törkeän kalliita (samantasoinen, samallalailla varustettu MAC maksaisi enemmän kun esim pegasos)

Mutta on mulla nytkin Shapeshifter MAC-emulaatio asennettuna Amigalla. Sillä onnistuu ihan hyvin ajamaan esim näitä: Netscapen, Word:n, Electronic Workbenchin (elektroniikka suunnittelu/simulaatio softa). Eli ihan hyvin voi korvata esim toimistosoftan puutetta MAC-emulla. Shapeshifteri toimii vieläpä oikein vikkelästi kunhan on 060 ja voodoo3.

Samaten PC maailmaa on pakko seurata kun kerran IT-alaa opiskelen.

Ihan yhtälailla kaikenmoiset mobiililaitteet ja tietoliikenne kiinnostaa.

 

miksuh
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 14.11:   
Rauta puolelta on tuettuna peruskortit *NYT*. Koko PCI-väylä on niin nuori Amigalle että niitä ajureita ei ole ehditty tehdä. Mutta kuten tossa aikasemmin oli puhetta niin Esim radeoneille on ajurit Pegasokselle ja amigaonelle. Kyllä varmasti tulee äänikorteille jne myös. Sitäpaitsi toisaalta jos katotaan Delfina kortteja niin ne kyllä ei tosiaan vastaa mitään perusäänikortti PC-puolella.

Pienellä porukkalla ja rahamäärällä tehdessä on ihan utopistista olettaa että kaikki tapahtuisi hetkessä.

 

miksuh
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 14.15:   
Siis tarkotin että delfina hakkaa noi kortit mennen tullen.

Mitä tulee tohon moniajo hommaan. niin se ei ole mikään mutu homma. Tälläkin hetkellä kirjotan tätä win2k koneella koululla ja kyllä on moneen kertaan nähty mitä windowsin moniajo on. Olen wintööttiä seurannut 3.x lähtien ja vaikka kehitystä onkin tapahtunut niin surkea se on edelleen AmigaOS:n moniajoon verrattuna. Esimerkkejä siitä miten joku voi hyydyttää kaiken on vaikka kuinka. Samaten kun niitä et on joiku ikkuna auki niin mitään muuta ei voi tehdä jne jne.

 

JPQ
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 14.26:   
Rebb: käyttis on ja nähtävästi nyky menolla pysyy parhaimpana. Ja sitä paitsi kustomi rauta osaa eräitä graffa temppuja jota arvostan en itse välitä 3d:stä hirveästi. Paitsi jos se on elokuvien erikois tehoste tasoa eli sellaista mitä mikään 3d kortti antane lennosta.
miksuh: muutenkin vaikea saada tapahtumaan kun kaikki firmat eivät anna dokumentteja tuotteistaan.
Nimimerkki kysyin kameraani kuvanlataus dokuja aluksi tyyppi joka vastasi väitti että liikesalaisuus sitten selvisi myöhemmin että ne voikin kuin voikin ostaa.
Kamera on Olympus C2500L...
PS. En ostanut dokuja vielä. Hinta ei ole este muuten mutta muutakin ostettavaa on.

 

Rebb
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 14.38:   
miksuh: Jos tarkoitat että Delfina hakkaa nuo esimerkiksi ottamani kortit niin voi, voi. Jos taas tarkoitat sb128 niin se ei paljoa vaadi :)

 

miksuh
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 14.46:   
No kyllä se antaa kovan vastuksen paremmillekin korteille. kaikenlisäksi delfinassahan on ohjelmoitava DSP ja paljon muuta kivaa.

 

miksuh
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 14.47:   
DSP = Digital signal processor siis.

 

miksuh
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 14.51:   
Sitäpaitsi Amigallahan voi ajaa Gimp:ä :) Ja kyllä varsinkin uusin Photogenics ihan hyvän vastuksen antaa photoshopille jne.

 

Rebb
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 15.05:   
Tuossa Luna II kortissa on 3 Dsp prossua Pulsarissa muistaakseni kahdeksan.

 

miksuh
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 15.07:   
No tommosia tuskin ostetaan kotiin kuitenkaan :) Eli ihan turha verrata jotain ammattilaiskorttia niihin joita vaan pari hassua muusikkoa käyttää :) Enkä muista mokomia koskaan nähneeni yhessäkään pc-liikkeessä :)

 

miksuh
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 15.08:   
Ästh. piti sanoa:

Eli ihan turha verrata jotain ammattilaiskorttia joita vaan pari hassua muusikkoa käyttää.

 

Rebb
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 15.11:   
Kyseinen kortti on kuitenkin aika yleinen, jos musiikkia siis harrastaa. Tuskin tuota defina korttiakaan on tarkoitettu ihan pelkästään koti käyttöön? Tuolla kortilla voi kuitenkin laskea efektejä ja syntikoita esim. cubasessa ja näin säästyy mukavasti prossutehoa. Kun taas tuolla Delfinan dsp:llä ei paljoa syntikoita lasketa :)

 

JPQ
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 15.17:   
miksuh: ja jos photogenics ei riitä niin ImageFX riittää. Kyllä joku vakava koti muusikko voi ostaa. Mutta hinta onkin sen mukainen. Ja osto paikka ideasi on väärä eli oikea on soitin liike kuten www.thomann.de sieltä voi löytyä noikin kortit en tiedä löytyykö mutta muuten kyllä luxus PC ja Mac äänikortteja löytyy.
Rebb: ja sitä paitsi Delfinan DSP on vapaasti käytettävä sitä paitsi mukavalla kone kielellä varustettu. Monet DSP omaa hirveän konekielen ja toiseksi kaikkien korttien DSP:tä ei voi vapaasti käyttää miten lystää. Kuulemma motorlan DSP:issä on kaikista mukavin konekieli ja sehän lähellä 68k:iin konekieltä että sillain.
PS. PC:stä kokemuksieni mukaan ei ole hyötykäyttöön ainakin jos ajaa Windowsia.

 

miksuh
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 15.21:   
No sillä Delfinan DSP:llä voi esim purkaa mp3:a samalla kun sitä soitetaan :) Siihen on softa. Ton avulla voi vaikka A2000:lla soitella mp3:ja ilman et menee oikeestaan yhtään prossutehoa. Mitä toi jPV just sano tuola toisessa thereadissa et 060 + Delfina yhdistelmällä mp3 musasoitto kulutta jotain 0.5% CPU tehosta.

Ja kyllä sillä voi varmasti laskea efektejä jos vaan softa tukee. mulla ei ole kokemusta tosta kortista eli en siitä osaa sanoa.

Delfinathan on muuten alunperin suomalaisen Petsoff:n suunnittelemiä.

Tossa petsoff:n sivu. tuola ei toin ole juttua uusimmasta delfina flipper:stä.

http://www.petsoff.com/
http://www.petsoff.com/specs.html
http://www.petsoff.com/software.html

 

Rebb
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 15.22:   
Se ei montaakaan ihmistä hirveämmin auta että voit itse ohjelmoida tuota Dsp:tä. Harva kuitenkaan itse softiaan koodaa. Tarkoitan nyt tällä sitä että Amigalle ei ole ohjelmaa missä noita efektejä voisi käyttää reaaliajassa. Voi toki itse sellaisenkin tehdä, mutta ei kyllä maksa vaivaa. Tuohon Creamwaren korttiin voi toki myös itse vääntää noita plugineja ihan C:llä.

Thomannilta löytyy ja Helsingin musiikista.
Ihmeen moni Windowsin kanssa sitä musiikkia tekee :)

 

Rebb
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 15.24:   
Miksuh: DSP mp3 soittoa varten on kyllä jo sairasta :)

Petsoff on kyllä tuttu firma, samoin Delfinat.

 

miksuh
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 15.25:   
Muitakin Amigalle suunniteltuja äänikortteja kyllä on en vaan just muista nimiä. Mun eka äänikortti on toi sb128 :)

 

Rebb
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 15.26:   
Tuoreimpia taitaa olla Repulse.

 

miksuh
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 15.26:   
Rebb: kuinka niin sairasta ? Miksi sitä DSP:tä lojuttaa idlenä kun sitä voi johonkin käyttääkin.
Ei äänikortilla jatkuvasti jotain efektejäjne lasketa eli miksi ei kun se DSP kerran kortilla on.

 

Rebb
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 15.28:   
Ideana lähinnä se että miksi edes laittaa sitä Dsp piiriä sinne jos sille ei paljoa muuta käyttöä ole? Miksauksen ja kunnon äänen pystyy tekemään halvemmallakin.

 

miksuh
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 15.31:   
Muistelinkin että tämmösiä on millä voi delfinaa DSP:tä hyödyntää. Eli kyllä on olemassa musa/audio softaa millä DSP:tä voi hyödyntää efekteihin jne.

http://www.petsoff.com/al16df.html

Yksi on muistaakseni myös Audio evolution niminen softa.

 

miksuh
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 15.32:   
Ja vielä yksi on on proStation Audio.

 

miksuh
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 15.33:   
Tossa proStation Audion sivu:

http://www.audiolabs.it/prostation/index.html

 

miksuh
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 15.35:   
http://www.audiolabs.it/index.html

 

Rebb
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 15.37:   
Tuo Prostation Audio vaikuttaa ihan hyvältä softalta. Ongelmaksi vain taitaa tulla se että Delfina ei jaksa kovinkaan montaa efektiä kerralla pyörittää. Lisäksi efektit on mukava olla suoraan sekvensserissä. Masterointi on tietysti erikseen.

 

miksuh
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 15.38:   
Tossa vielä Audio evolutionin sivu.

http://www.audio-evolution.com/

 

miksuh
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 15.43:   
Delfinan tehoon liittyen tossa en osa sanoo mitään. mä en ole muusikko vaan koodari :) Kyllä koodia vääntyy mutta musa jää ukkonooan tasolle :)

 

miksuh
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 15.47:   
Nyt ptää kohta muutenki mennä java tunneille.

 

Rebb
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 15.48:   
Samaa vikaa :) Toisinpäin vain. Tosin en ole Pc puolella oikein jaksanut tuohon koodaukseen perehtyä. Assemblerkin hassusti nurinkurista.

Lähinnä olen Pc:llä tehnyt valmiiksi noita Amigalla kesken jääneitä biisejä.

 

JPQ
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 18.16:   
Rebb: PC ei tosiaan sovellu koodaukseen. Varsinkin kun avunsaanti tuntuu olevan nihkeää jopa alusta riippumattomissa kysymyksissä.:(
PS. Täytyy ehkä lopettaa koodaus harrastus:(

 

KimmoK
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 19.09:   
on-topic: uusimmat A1XE kuvat

 

rebb
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 19.40:   
JPQ: TÄ? Nyt ei tajua... On mennyt jo aikaa sitten offtopic :) Joten JPQ jatketaan taistelua sähköpostin äärellä.

 

JPQ
Tiistaina, 29. huhtikuuta, 2003 - klo 20.10:   
rebb: voimme tapella tosiaan mailissa jos haluat. Ja maili on jpq@mbnet.fi
ja koodaus viittaa PC konekieleen ja MS-DOSin vaikeuteen MS Windows ohjelmoinnin kalleuteen. Plus Windows yhteisön henkeen.
PS. Ymmärrän suhtautumisesi kyllähän minäkin kolmos koneeksi PC:tä harkisten aina välillä. Kakkos koneen paikka on varattu tulevaisuudelle.

 

cahva
Keskiviikkona, 30. huhtikuuta, 2003 - klo 11.05:   
JPQ: PC koodaus ei ole yhtäkuin Windowskoodaus. Tiesitkö että x86:een on muitakin käyttiksiä kuin Windows? :) Tarkoitat varmaan x86-assembleria tuolla konekielellä. Nykyisellä tehomäärällä ei ole mitään järkeä soodia pelkästään jotain asmia. C:tä ym. on "hieman" mukavampi sodettaa + käännettävyys muille alustoille on huomattavasti helpompaa.

Ja tuosta avunsaannista... Foorumeita on n+1 maailmassa. Ehkä olet eksynyt väärälle foorumille kun eivät auttavaa käteä ojenna :(

 

JPQ
Keskiviikkona, 30. huhtikuuta, 2003 - klo 14.04:   
Cahva: tarkoitan konekieli=assembler ainakin täälläpäin. Ja minua ei linux kiinnosta ja QNX:än saatavuus netistä kait nykyään nolla ja sen lisalaite tuki entäs valmiiden softien valikoima ?
luen lähinnä sfnetin ohjelmointi ryhmää kun suomenkielisiä muita ei ole tiedossa , ja englannin kielistä pystyn lukemaan ja saksankielistä jotenkin mutten kumpakaan kirjoittamaan mitään. Varsinkin kun vähäkin kielitaitoni on ruostunut joka sekin vain englanti suomen lisäksi.
PS. Hyvä alias sinulla kesti kauan kesti tajuta se näihän se menee (älä harmistu kun julkistan sen salaisuuden)
Handle eli kahva ja koska tuo näyttäisi pöljältä niin se on cahva. Handlethän on niitä "skenen" lempinimiä en tarkemmin osaa ajutustani sanoiksi purkaa.

 

Markus
Keskiviikkona, 30. huhtikuuta, 2003 - klo 14.15:   
JPQ: Assembler on symbolisen konekielen eli assemblyn kääntäjä.

 

JPQ
Keskiviikkona, 30. huhtikuuta, 2003 - klo 17.01:   
Markus: noh kylläpäs ollaan tarkkoja mutta oikeassa oikeastaan olet.

 

Markus
Keskiviikkona, 30. huhtikuuta, 2003 - klo 17.22:   
JPQ: Ei, olen täsmälleen oikeassa, en oikeastaan oikeassa. :) No, erään yliopiston eräs luennoitsijakin puhui assembler-kielestä joskus. Myöhemmin huomautin hänelle kahden kesken asiasta, jolloin hän päätyi selittämään, että eräässäkin kääntäjässä on omia "käskyjä", jotka eivät ole varsinaista assemblyä, minkä vuoksi on mielekästä puhua assembler-kielestä. :D

 

Markus
Keskiviikkona, 30. huhtikuuta, 2003 - klo 17.27:   
Eli ilmeisesti kun tekee assembly-koodia, ja kertoo kääntäjälle, että muuttujat laitetaan omaan lohkoonsa kirjoittamalla "section Muuttujat,data", niin tuolla siunaamalla koodi muuttuu assemblystä assembleriksi. :-D

 

JPQ
Keskiviikkona, 30. huhtikuuta, 2003 - klo 17.45:   
Markus: Ekan lauseen komentti: just joo,tuo oikeastaan oikeassa tarkoitti vähän muuta kuin käsitit se ei ollut kyseenalaistava. ja nyt perään tuohon loppuun komentti: Just joo.
PS. No ymmärsin mitä tarkoitanet.

 

Jon
Keskiviikkona, 30. huhtikuuta, 2003 - klo 19.27:   
Jep, assembler on minun mielestä sama kuin jos sanoisi "C compiler". Eli voihan sitä sanoa, että koodaa assemblerilla, ja se on ihan ok, mutta jos puhutaan konekielestä käsitteenä niin symbolinen konekieli on assembly (konkreettinen konekieli machine code). Tai näin ainakin minä olen ne oppinut :)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: