Pipo päässä pakkasella

Saku-foorumi » Vapaa sana » Viestit 2003 » Viestit 06/2003 asti » Pipo päässä pakkasella « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Markus
Torstaina, 15. toukokuuta, 2003 - klo 13.55:   
Iltalehti Onlinessa on tänään yleisönosastolla kirjoitus "Pipo päässä", jossa valitetaan sitä, että nuorisomuoti on sellaista, missä kesälläkin pidetään pipoa. "Pipo päässä kuljetaan myös kesällä -ja leikitään niin "kovaa" tyyppiä, "kovista"."

Olen itsekin tätä ilmiötä ihmetellyt. Jostain syystä Radio Novan Sari Seppälä piti pipoa päässä TV1:ssä tulevassa Matka maailman ympäri-ohjelmassa, jota juontaa maisteri Frangen (ei kai siellä studiossa nyt niin kylmä ollut?). En voinut kuin ihmetellä. "Sari Seppälän seurassa havaitsee nopeasti, että juontamassa ei ole mikään hokema-automaatti, vaan ajatteleva aikuinen nainen."

Nimittäin, kun minä olin yläasteella, niin pipoa (tai lippalakkia) ei kehdannut pitää päässä. Tietenkin kun oli kovat pakkaset ja pyöräili kouluun, niin pipoa käytännössä täytyi pitää päässä (kaikki eivät pitäneet silloinkaan), mutta se "täytyi" napata päästä pois viimeistään, kun tuli koulun nurkille. Sitten välitunneilla pipoon liittyviä kiusaamiselementtejä olivat seuraavat: Pilkkaa siitä, että pipo on liian syvällä päässä (nykyajan "kovilla jätkillä" on pipo juuri tällä "entisajan nynnyjen tyylillä" päässä), pilkkaa siitä, että ylipäätään piti pipoa päässä (rehtori mm. pyrki muuttamaan asenteita, että edes kaikkein kovimmilla pakkasilla pidettäisiin pipoa päässä), pilkkaa pipon tupsuista. Kovikset ottivat muilta talvella pipoja pois päästä, ja heittelivät niitä, hautasivat lumeen jne...

Eräs tuttuni, joka opettaa kauppaoppilaitoksessa (vai mikä ammattikorkeakoulu se nykyään on), on kertonut, että osa oppilaista pitää pipoa päässä sisällä oppitunneilla (vai ovatko ne luentoja?).

Phuuh... Se mikä oli eilispäivän nynnyjen tyyliä, on tämän päivän kovisten tyyliä. Cool!

 

itix
Torstaina, 15. toukokuuta, 2003 - klo 14.29:   
Niin se muoti muuttu... =D

Joo ei meidän nuoruudessa pidetty pipoa päässä edes pakkasella saati muuten :)

 

miksuh
Torstaina, 15. toukokuuta, 2003 - klo 18.51:   
Hah mistä lähtien "koviksilla" edes on ollu pipoa päässä ? Eihä se noin päin mee, ennemminki kovikset ei pidä sitä päässä ees hirmupakkasilla ku on noloa :P En mä oikee osaa yhdistää pipon päässäpitämistä mitenkään tommosee. Ennemmin mä laskisin sen samanlaiseksi hommeliksi kun noi ihme jättimäiset säkkimäiset housut sun muut mitä jotkut teinit pitää.

"Nimittäin, kun minä olin yläasteella, niin pipoa (tai lippalakkia) ei kehdannut pitää päässä. "

Mikä lippiksessä on vikana ? Itse en muista et kukaan tutu olis lippikseen koskaan suhtautunu noin, pipoon kyllä monikin. Kyllä mulla ainaki itselläni on monesti lippis käytössä :)

Mut mun mielestä on älytöntä et tommosesta asiasta nostetaan haloo jossain iltapäivälehtien kirjotusalueilla. Kumma kun ihmisiä häiritsee noinkin mitättömät asiat toisissa ihmisissä, et jostain pipostakin tehdään ongelma :P Eihä sen pitäs kenellekää kuulua, jos joku haluaa noin pukeuitua. Sit ymmärtäsin jos porukka alkas esim alasti juoksentelee kaupungilla :) Vaikka mikäs siinä senkus vaan :)

 

Markus
Torstaina, 15. toukokuuta, 2003 - klo 19.33:   
Kun olin yläasteella yhtä lippiksen käyttäjää (enempää ei ollut) kiusattiin jatkuvasti, ja kiusaaminen kohdistui nimenomaan lippikseen ja lippiksen käyttöön, mistä hänelle huomautettiin jatkuvasti. Joskus lippis otettiin naulakosta ja piilotettiin johonkin, joskus lippistä otettiin hänen päästään ja heiteltiin sinne tänne. Kirjoittivatpa jotkut kuulakärkikynällä lippikseen jotain, mitä ei millään voisi liittää kyseiseen henkilöön.

Kyllä minusta se, että kesällä pitää pipoa päässä tai sisätiloissa (esim. koulussa) on jo jotenkin outoa. Tämä vaati minusta tietynlaisen luonteen, luonteen joka kapinoi yleisesti hyväksyttyjä normeja vastaan antaen tilalle jotain irrationaalista. Minusta tätä ei voi kutsua rohkeudeksi positiivisesa mielessä (Ultima-filosofian courage-mielessä :) ), vaan juuri ns. kovis-mielessä. Kenties kovis-filosofiassa voidaan nähdä jotain positiivistakin, itse näen sen yleensä yksinomaan negatiivisena. Siihen liittyy aina jonkin ihmisryhmän järjetön syrjiminen/kiusaaminen. Nykyajan suvaitsevaisuusilmiökin on pelkkä muoti-ilmiö, joka menee ohitse. Syrjintää on aina, sen kohde vain vaihtuu.

Minä elän käsityksessä, että tämän tietynlaisen "kovis"-luonteen omaavat ihmiset jotka pitävät pipoa kesällä/keväällä/sisällä, pitävät sitä myös talvella - silloin myös sisällä.

Ehkä yleistän liikaa...

 

Markus
Torstaina, 15. toukokuuta, 2003 - klo 19.39:   
Lisätään, että siis lämpimällä tuon pipon pitäminen on lisäksi epähygieenistä ja siellä "hautomossa" syntyy täi-kasvulle hyvä pohja.

Lökäpöksyhousujen pitäminen, mikä vaatii kieltämättä tietynlaisen luonteen ei kuitenkaan ole samalla tavalla irrationaalista kapinointia kuin pipon pitäminen sisällä.

 

Markus
Torstaina, 15. toukokuuta, 2003 - klo 19.46:   
Tämä nyt ei kuulu tähän, mutta siis kyllähän tuo yo. toiminta osoittaa sitä couragea, siinä on sitä rohkeutta sinällään tietysti, mutta Ultiman "valor"-hyveeksi sitä ei voi sanoa. Rohkeutta on mukana, mutta mitään varsinaisen hyveellistä ei ole, mikä ponnistaisi siitä rohkeudesta. Kaikkea sitä alkaa höpistä... :)

 

Markus
Torstaina, 15. toukokuuta, 2003 - klo 20.00:   
Tarkoituksena oli siis sanoa, että rohkeus sinällään ei ole hyvää (evil vastakohta) tai pahaa (evil). :) Tiedä sitten rohkeuden psykologiaa, sitä mihin se perustuu...

 

jPV
Torstaina, 15. toukokuuta, 2003 - klo 20.53:   
Heh, joo. Itselläkin tullut mieleen tää sama asia joskus :). Löysät vaatteet ja pipot/lippikset oli kyllä auttamatta "nörtin" merkki silloin "ennen", joten hyvin vaikea mieltää niitä "koviksen" merkeiksi nykyään ;) Luulisi vanhempien olevan nykyisin tyytyväisiä, kun "kovikset" eivät ainakaan palelluta itseään kuten ennen, kun on tarpeeksi väljät vaatteet ja lakkikin päässä :).

 

Markus
Torstaina, 15. toukokuuta, 2003 - klo 20.54:   
Jauhetaan nyt turhaan vielä, että ehkä nykyään tämä "kovis"-ihmistyyppi on jalostunut useaksi erilaiseksi alatyypiksi. Tietynlaisella alatyypillä ei ole tietynlaista kireyttä, vaan sen tilalla on lepsyys, mikä pystyy ilmentyä myös piittamattomuutena hygieniasta, yleensä terveydestä, säännöistä jne...

On tosin sanottava, että tunnen henkilöitä, joista totisesti voi sanoa, että he ovat tietyllä tavalla luonteeltaan "kovia", mutta eivät istu alkuunkaan negatiiviseen "kovuus"-kategoriaan.

 

Markus
Torstaina, 15. toukokuuta, 2003 - klo 21.05:   
Muuten, "Paluu tulevaisuuteen"-elokuvassa "kovat"-tyypit ovat samanlaisia 50-60-luvulla ja 2015. :) Elokuvassa esiin tuleva "kovuus" edustaa tietynlaista kireää ja kylmää kovuutta, missä ei piitata lainkaan edes toisen ihmisen hengestä, vaan ollaan mitättömästäkin syystä valmiita vaikka tappamaan toinen. Elokuvan pääosan esittäjä antisankarimaisuudestaan huolimatta on myös tietyllä tavalla luonteeltaan "kova": Hän ei kestä, että häntä sanotaan pelkuriksi (chicken), ja on valmis tekemään suunnilleen mitä vain (suoranaisia tyhmyyksiäkin), jotta häntä ei pidetä pelkurina. Tämän vuoksihan hän menetti vuonna 2015 työnsä. :)

 

Markus
Torstaina, 15. toukokuuta, 2003 - klo 21.19:   
Tosiaan muuten, silloin yläasteaikoina kun pipot ja lippikset olivat pannassa, niin tämän lisäksi verkkarit jalassa ei kehdannut tulla kouluun. Verkkarit oli asia, josta VARMASTI AINA tuli huomauttamista, jos ne vielä liikuntatunnin jälkeen olivat päällä. Lisäksi sadetakkia ja kumisaappaita pitivät vain "kummajaiset", ja saivat valitettavasti tuntea nahoissaan, että eivät edusta mainstream näkemystä siitä, miten sateella pukeudutaan. Ala-asteella pojat puolestaan kilpailivat sillä, kenellä on korkeimmat kumisaappaat. Käytännössä ainoat hyväksytyt housut pojilla yläasteella oli farkut. Ja niissä oli erittäin tärkeää, että ne eivät olleet löysät. Oli parempi, että ne olivat vaikka hieman liian pienet kuin liian isot.

 

itix
Perjantaina, 16. toukokuuta, 2003 - klo 3.30:   
Meillä ei sentään ollut noin tiukkaa pukeutumiskoodistoa. Mutta tosiaan meilläkin oli käytännössä pitää vain farkkuja. Nykyään pukeutuminen on jo rennompaa eikä tarvitse välttämättä mukautua yhteen muottiin.

Sadetakki ja kumisaappaat taidetaan kyllä laskea vielä tänäänkin serialmurderkillerfriikkikuteiksi.

 

miksuh
Perjantaina, 16. toukokuuta, 2003 - klo 10.54:   
Mäki oon täs harkinnu et ostas pitkästä aikaa vaaleet farkut :) Jotnki täs viimevuosina juuttunu pelkkiin normaali kngashousuihin :)
Tosin yks syy on se, että mä en koskaa ole itseni päällä tykänny niistä hirveen tummansinisistä jne farkuista. Ainoot mistä oon tykänny on vaaleensiniset. Pitkäänollu silleen et ei ole täällä ainakaan pahemmin kaupoiss vaaleita miesten farkkuja näkyny, mut nyt niitä taas ilmestyny. vois ehkä tos kesällä ostaa yhet :)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: