SDIP-64 to DIP-64

Saku-foorumi » Vapaa sana » Viestit 2015 » SDIP-64 to DIP-64 « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Keskiviikkona, 24. kesäkuuta, 2015 - klo 11.08:   
Onko kenelläkään havaintoa adapterista jolla saisi 64 pinnisen SDIP (Narrow DIP) piirin laitettua normaaliin 2,54mm reikävälillä olevaan koekytkentäalustaan? Ei millään jaksaisi alkaa sellaista itse tekemään.

Olen tässä viimein aloittanut pitempiaikaisen haaveen suunnitella ja rakentaa ihan oma tietokone 80-lukulaiseen tyyliin. Prototyypin teen koekytkentäalustalle ja kun se saavuttaa lopullisen muotonsa, niin sitten sille tehdään ihan oikea piirilevykin.

Videopiiriksi olisi tulossa V9958 kun niitä on tuossa säkillinen, mutta sitä ei oikein sellaisenaan saa kiinni koekytkentäalustaan kun on juurikin tuollainen 64 pinninen ndip paketoitu piiri.

 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Keskiviikkona, 24. kesäkuuta, 2015 - klo 11.15:   
No joo unohtakaa tämä. Farnellilta sellainen löytyy kun ottaa silmän käteen.

http://fi.farnell.com/roth-elektronik/re917/ic-adapter-fibreglass-sdip-64/dp/2474690?categoryId=700000005184

 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Keskiviikkona, 24. kesäkuuta, 2015 - klo 11.20:   
Älkää unohtakokaan, eihän tuo ole ihan sitä mitä etsin.

 

Jani Kuituniemi
Käyttäjätunnus: janik

Rekisteröity: 10-2009
Keskiviikkona, 24. kesäkuuta, 2015 - klo 12.11:   
Mistä löysit V9958 piirejä? Itse kanssa olen paikoitellen pohtinut sellaista omaan projektiin.

 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Keskiviikkona, 24. kesäkuuta, 2015 - klo 12.26:   
Ihan eBaysta niitä aikoinaan ostin ja näkyy olevan vieläkin tarjolla. Toinen hyvä vaihtoehto olisi V9990 joita niitäkin saa samasta paikasta.

 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Keskiviikkona, 24. kesäkuuta, 2015 - klo 16.40:   
Laitetaas ketjuun vähän informaatiota millaista värkkiä olen rakentamassa.

Prosessoriksi tulee Hitachin 6309 joka on Motorolan 6809 prosessorin kanssa yhteensopiva, mutta tehokkaampi 8-bittinen prosessori. Sitä ajetaan natiivimoodissa jotta siitä saadaan kaikki irti. Valmistaja ilmoittaa maksimi kellotaajuudeksi 3 MHz, mutta sitä on kaupallisissa tuotteissa ajettu 3,58 MHz taajuudella ja netistä löytyy tietoa, että se toimii moitteetta jopa 5 MHz:llä. Kellotaajuudeksi olen suunnitellut joko 3,54 MHz tai 4 MHz:ä. Laitteeseen tulee myös AM9511A matikkaprosessori.

Äänipiirejä tulee useampi kun niitä sattuu miljoonalaatikosta löytymään useita erilaisia. Ainakin YM2149, SN76489 ja SAA1099 piirejä löytyy valmiina. Muistaakseni minulla on myös joitain OPL piirejä ja miksei siinä voisi olla SID piirikin taikka pari. :-)

Videopiiri on tuo V9958 tai sitten TMS9929ANL.

Ensiksi kuitenkin lähden testailemaan ihan vaan prosessoria ja teen jonkinlaisen kytkinpaneelin jolla saan suoraan ram muistiin kirjoiteltua koodia binäärimuodossa samaan tapaan kuin IMSAI ja Altair koneissa aikoinaan. Jonkinlaista blogia voisi pitää ja siinä kertoa kuinka projekti etenee.

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Keskiviikkona, 24. kesäkuuta, 2015 - klo 21.45:   
Kuulostaa mukavalta projektilta. Paljon kuvia ja nippelitietoa sitten vaan! :-)

 

Jani Kuituniemi
Käyttäjätunnus: janik

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 25. kesäkuuta, 2015 - klo 9.50:   
Kyllä, kuvia ja schemoja odotellessa :-)

 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Torstaina, 25. kesäkuuta, 2015 - klo 11.23:   
Joo ja kone johonkin Sakun tilaisuuteen näytille. Tulkaas taas tänne Tampereen suunnalle sakuileen. :-)

Töissä kun kaiken joutuu aina moneen kertaan suunnittelemaan, simuloimaan, tekemään riskianalyysit, ja mitä muuta tauhkaa vielä päälle, niin tämä rakennetaan ensin ja suunnitellaan vasta sitten. Siksi schemat piirretään vasta valmiista värkistä. ;)

 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Tiistaina, 7. heinäkuuta, 2015 - klo 16.24:   
Posti toi tänään lisää luteita. Nyt pitäisi vielä päättää millä prosessorilla sitö nyt sitten lähdetään liikkeelle vai laitetaanko useampi. Aikoinaan arcade peleissä käytettiin esimerkiksi muusiikin ja ääniefektien tuottamiseen omaa prosessoria joka ohjasi äänipiirejä.

http://behindthethrone.net/media/kunena/attachments/65/luteita-2.jpg

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 7. heinäkuuta, 2015 - klo 21.55:   
Tykkään saukului komentista ja prossuksi 68k koska miellyttävä konekieli. vaikka en sitäkään osaa kunnolla...

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: