Mediator

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2009 » Viestit 12/2009 asti » Mediator « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 19. marraskuuta, 2009 - klo 16.03:   
Moro

Mietiskelen mediatorin ostoa a1200seen.

Suurin syy miksi en sitä ole ostanut on ISO epäilys siitä että nopeuttaako se oikeasti mitään verrattuna zorro II ja näytön ohjain??

Verkkokortit, äänikortit jne jo toimivat joten ainoa syy voisi olla lisääntynyt grafiikka nopeus??

Eli miten esim 800x600 ruudut päivittyvät vaikka napalmissa??

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Torstaina, 19. marraskuuta, 2009 - klo 18.55:   
Nopeuttaa graffaa suoraan sanottuna ihan helv#?sti.

Itsellä oli pitkään CV64/3D Zorro2-väylälaajennuksessa ja 060 prossulla. Se oli ihan ok hyötykäyttönäpertelyyn, mutta esim. jo selaimen skrollausnopeus alkoi hidastumaan 1024x768 resolla jne. Napalm pyöri jokseenkin pelattavasti vain jollain 480x360 resolla.

Vaihdoin sitten MediatorZIV-väylään (+ ZorroIV) ja Voodoo3:een. Em. esimerkeistä selaimen skrollaus ei töki millään resolla. Ei edes nykyisellä 1600x1200 resolla (jollaista yleensäkään on turha haaveilla Zorro-korteilla). Napalm pyörii kuin tyhjää 640x512 maksimiresollaan!

Eli kyllähän se Zorro2 on oikeastaan suurin pullonkaula laajennetuilla Amigoilla ja se myös näkyy käytössä. Zorro3-koneilla voi miettiä enemmänkin kannattaako PCI:hin vaihtaa, mutta Zorro2:n kohdalla ero on varsin selvä.

PCI-verkkokortit ovat myös toimineet mulla paljon paremmin kuin Zorro-verkkikset. En tiedä toimisko paremmat/uudemmat/kalliimmat Zorro-kortit paremmin kuin ne mun kohdalle eksyneet, mutta itsellä ne ainakin jumittelivat toisinaan siirroissa eikä vauhtikaan aina ollut parasta mahdollista. PCI:llä ei ole ollut jumitteluja yhtään ja nopeuttakin on enemmän. Zorro verkkiksillä pääsin parhaimmilla kuun asennoilla optimiolosuhteissa 600kB/s nopeuteen. PCI:llä 10 megaisella kortilla taas sinne 800k-1MB/s nopeuteen ja 10/100:lla reippaasti yli megaan.

Äänikorteissa PCI:stä ei liene sinällään etua, paitsi korttien hinnoissa. Itse hommasin tuon PCI+Zorro-yhdistelmän sen takia, että sain pidettyä Delfina Lite -äänikorttini. PCI-korteilla kun ei voi soitella DSP:llä mp3:sia jne.

Sitten saa helpommalla jotain muitakin kortteja.. kuten tv-kortin, jota voi käyttää vaikka scandoublerin korvikkeena tms.

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 19. marraskuuta, 2009 - klo 20.01:   
Äänikorteissa on taas se etuki että Amigan omat kortit on harvinaisia ja se mikä mulla on hieman rikki (toisen kanavan volume pomppii satunnaisesti noin 4.3db siis äänityksessä) no enpä amigalla ääni juttuja enään tee edes mutta silti.

 

Ville Haapanen
Käyttäjätunnus: bamiga2002

Rekisteröity: 11-2009
Sunnuntaina, 22. marraskuuta, 2009 - klo 0.20:   
Onko muuten MediatorZIV nopeampi grafiikoissa kuin vaikka Mediator TX?

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Keskiviikkona, 2. joulukuuta, 2009 - klo 19.15:   
Ei mitään hajua, mutta tuskin, kun on vanhempikin jne?

Muistaakseni silloin aikoinaan tultiin tulokseen, että se ois suurinpiirtein samoissa lukemissa normaalin Mediatorin kans.... kun itseäni mietitytti, että tulisko Zorron yhdistämisestä ylimääräistä hidastusta tms.. ei kyllä enää mitään selkeetä muistikuvaa :-)

Tuolla on muuten jotain mun vanhoja P96speed-testejä, jos joku haluaa vertailla.

Jonkin verran käytännön nopeuseroja saa kans rtg-softan asetuksilla.. kannattaa käydä ne huolella läpi. Zorro2:sta sai pinnisteltyä vähän enemmän käytettävän hyötykäyttöön niillä. Samoin graffan saa myös totaalisesti matelemaan, jos siellä on väärät switchit päällä ;)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: