Kickstart 2 ja Dos-levykkeet

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2008 » Viestit 06/2008 asti » Kickstart 2 ja Dos-levykkeet « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

---
Torstaina, 6. joulukuuta, 2007 - klo 19.36:   
Moi

miten oikein on kun mulla on koneessa ks2 ja kovalevy ja mulla on kovaleyllä devs-kansiossa dos-ajurit jolla mulle sanottiin voivan lukea pc-levykkeitä (720kt) mutta kun kone ei vaan suostu tunnistamaan levykkeitä. CrossDossia mulla ei ole. Mitä oon tehnyt väärin?

 

allu
Torstaina, 6. joulukuuta, 2007 - klo 20.05:   
mount pc0: saattaa auttaa, en ole kyllä aivan varma.

 

Jani Kuituniemi
Torstaina, 6. joulukuuta, 2007 - klo 20.12:   
Jos ovat DEVS:ssä bootatessa niin Workbenchissä pitäisi näkyä aina levykkeen ollessa asemssa aina sekä PC0: että DF0: ikonit. Toinen on aina NDOS riippuen kummanlainen levy on sisässä. Tottakai, jos asemassa on 720kB levyke niin sitten sitä käytetään Amigan puolelta pc0: asematunnuksen kautta.

 

---
Lauantaina, 8. joulukuuta, 2007 - klo 14.11:   
okei, kiitos, mä koetan mountata pc0:, kattoo auttaako

 

- - -
Maanantaina, 10. joulukuuta, 2007 - klo 13.25:   
Ei auttanut mounttaaminen, shell sanoi että tuo pc0: on jo mountattu... mitään muita ideoita?

 

Jani Kuituniemi
Maanantaina, 10. joulukuuta, 2007 - klo 15.25:   
Näkyykö Workbenchissä 720kB levykkeen sisällä ollessa pc0: kuvake jossa levykkeen nimi? Minkälaisen virheilmoituksen tarkkaan ottaen se sanoo?

 

jPV
Maanantaina, 10. joulukuuta, 2007 - klo 17.40:   
Tsekkaa pc0 tiedoston sisältä mitä filesysteemiä ja deviceä se käyttää ja löytyykö ne L:stä sekä Devs:stä.

 

- - -
Torstaina, 13. joulukuuta, 2007 - klo 10.43:   
Kun levyke on sisällä kone sanoo sen olevan viallinen taikka sitä ei tueta. Se löytyy sekä L:stä että Dev:istä. Mutta en ole vielä stekannut mitä mitä se pitää sisällään. Koneessani on fastfilesystem, ei kai se aiheuta ongelmia?

 

Jani Kuituniemi
Torstaina, 13. joulukuuta, 2007 - klo 13.18:   
Ei aiheuta ongelmia. Hmm.. onhan tuo levyke varmasti toimiva ja formatoitu 720kB formaattiin ja yrität lukea sitä pc0: tunnuksella, etkä df0: tunnuksella? Mitä sanoo, jos avaat shellin ja komennat 'info' ? Näkyykö pc0: ja sillä jokin nimi ja muissakin kentissä jotain järkevää?

 

- - -
Maanantaina, 11. helmikuuta, 2008 - klo 8.49:   
Joo, yritän lukea pc0: tunnuksella, kokeilin pc1: myös. Info sanoo että kyseistä pc0: ei ole... Vaikka olen mountannut sen. Vähän hassu juttu.

Mitä muuten pitää tehdä kun laitan jonkun levykkeen koneeseen ja virustorjunta väittää sitä vioittuneeksi ja haluaa alustaa sen juurihakemiston (tai jonkun sellaisen)? Tarkoittaako se käytännössä levykkeen alustamista?

 

Thematic
Maanantaina, 11. helmikuuta, 2008 - klo 9.03:   
Käynnistyslohkon (boot block) putsaus ei alusta levykettä, eikä hävitä tiedostoja. Sillä ei siis yleensä ole mitään tärkeää, mutta levykkeeltä käynnistäminen ei tietenkään onnistu ilman sitä. Mutta standardin käynnistyslohkon saa siihen komennolla install df0: (tai muu asema).

 

Jope
Keskiviikkona, 13. helmikuuta, 2008 - klo 9.08:   
Jos PC0: on mountattu mutta sitä ei näy infossa, niin sulta luultavasti puuttuu joko device tai handleri.. Tarkista, että tarvittavat ajurit löytyvät devs:istä ja l:stä. (katso dosdriverin sisältä vaikka type-komennolla minkä nimisiä se odottaa)

AmigaOS rajattomassa viisaudessaan ei kerro noista asioita, se vaan mounttaa devicen "puoliksi".

Uudelleenmounttausta varten kone täytyy käynnistää uudelleen.

 

zipper
Keskiviikkona, 13. helmikuuta, 2008 - klo 9.41:   
Mahtoiko komento assign dismount hoitaa homman ilman käynnistystä?

 

Jope
Torstaina, 14. helmikuuta, 2008 - klo 11.07:   
Ei.

Amigassa ei voi siististi unmountata mitään, assign dismount vaan poistaa devicen (siis pc0:) listoilta, mutta kaikki muut rippeet jäävät olemaan..

 

Jope
Torstaina, 14. helmikuuta, 2008 - klo 11.07:   
ps. vitun vammaiset kuvahymiöt. Kieltää pitäisi joka foorumilta.

 

zipper
Torstaina, 14. helmikuuta, 2008 - klo 13.55:   
Joo, mutta muistaakseni vaihtelin eri CD0: ja PC0: devicejä vain assign dismount ja remove komennoilla ja sitten uuden samannimisen käynnistys tuplaklikkaamalla.

 

Jope
Torstaina, 14. helmikuuta, 2008 - klo 20.34:   
Jännittävää. Mitä kaikkea vaihdoit siitä dosdriverin sisältä ennen kuin mounttasit uudestaan?

Sen pitäisi onnistua kyllä, että heität vaan dismount ja sitten ilman muutoksia mounttaat uudestaan.

Tuommoista puoliväliin mountattua deviceä en ole saanut assign dismountilla pois, vaan olen joutunut aina resetoimaan.

 

Jope
Torstaina, 14. helmikuuta, 2008 - klo 20.37:   
Tuossa vielä esimerkki, kuinka käy jos esimerkiksi dostype on väärä:

http://pitsku.jope.fi:7175/letsmount.jpg

Joku väitti kivenkovaan, että mountti kyllä tarkistaa kaiken ja feilaa jos dosdriverissä on jotain pielessä, kuva on siitä keskustelusta peruja.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: