A1200:n väyläkortti takkuilee

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2004 » Viestit 03/2004 » A1200:n väyläkortti takkuilee « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Micke
Sunnuntaina, 15. helmikuuta, 2004 - klo 23.16:   
Jatkoa keskustelulle "A1200 kyssäreitä":

Omistamani väyläkortti on ILMEISESTI Micronic z-3i rev. 6.3. Nyt on kuitenkin ilmaantunut ongelmia koneen käynnistämisessä.
Emo toimii kaikesta päätellen (käynnistyy ilman väyläkorttia).
Heti kun emoon tuuppaa väyläkortin kone ei kuitenkaan enää näytä mitään kuvaa käynnistyessä.
Olen kokeillut sekä ulkoisella että tornissa olevalla virtalähteelleä.
Power-lamppu syttyy molemmissa tapauksissa, eli virtaa luulisi menevän emolevylle. (sisäisen virtalähteen liitin on väyläkortissa).
Kokeiltu on sekä RCA-piuhalla kiinni telkkarissa että RGB-piuhalla monitorilla.
Pitääkö kohta uskoa että mokoma kortti on oikeasti rikki?

Epätoivossa on kurja elää,

Micke

 

Frn
Maanantaina, 16. helmikuuta, 2004 - klo 1.00:   
Kokeile liikutella hieman väyläkortin virtajohtoa. Mulla on ollu sama ongelma ja johtui huonosta virtakontaktista. Toinen vaihtoehto on väärä jumpperointi.

 

Micke
Tiistaina, 17. helmikuuta, 2004 - klo 20.45:   
Liikuttelin suuntaan jos toiseen, mutta ei auttanut. Jumpperoinnin tarkastin eikä mielestäni ollut väärä:( Virtalähde toimii, koska kovalevy ja CD käynnistyvät.

Micke

 

Micke
Tiistaina, 17. helmikuuta, 2004 - klo 20.50:   
Kokeilin vielä liittää mun toisen a1200:n kannen power lediä kiinni tornitetun koneen emoon. Poweri syttyy, eli virtaa menee väyläkortin kautta emolle. Jostain syystä nyt ei vaan tule kuvaa näkyviin.

Micke

 

miksuh
Keskiviikkona, 18. helmikuuta, 2004 - klo 10.15:   
Onko tuo siis todella Micronic z-3i ? z-3i:han on noita A1200:n Zorro-III väyläkortteja, jotka on aina ollut ongelmallisia. Zorro-II väyläkortit on toiminut paljon paremmin. Onko sulla A1200:n turbo vai onko sulla A3000:n/A4000:n prossukortti kiinni siinä z3i väyläkortissa ? Eli ongelmia on vaikkei väyläkortissa ole kiinni zorrokortteja ? Jos sulla on A1200 turbo, niin onko se merkiltään Apollo vai joku muu ? Apollon turbojen kanssa ainakaan z-2i väyläkortti ei toimi.

 

Frn
Keskiviikkona, 18. helmikuuta, 2004 - klo 14.39:   
Miksuh: "Onko tuo siis todella Micronic z-3i ? z-3i:han on noita A1200:n Zorro-III väyläkortteja, jotka on aina ollut ongelmallisia. Zorro-II väyläkortit on toiminut paljon paremmin."

Olisi mukava tietää, mitä ongelmia z-3i:n kanssa on ollut. Mulla on z-3i ja z-2i väyläkortit ja ne toimivat mielestäni aivan yhtä hyvin. Varmaankin riippuu eri konfiguraatioista ja korteista, mutta olen testannut reilulla puolenkymmenellä kortilla, eikä mitään eroja ole ollut (eikä isompia ongelmia). Ainoa Zorro-korttiongelma, johon törmäsin, oli se, että Ariadne katosi aina softaresetin jälkeen jos CPU oli 68060. Ilmeni muistaakseni molemmissa väyläkorteissa.

Micke:

Tuo saattaa olla silti virtaongelma. Mulla virtaliitin ilmeisesti lämpölaajenemisen seurauksena menetti osan kontakteista. Seurauksena ruutu pysyi pimeänä, power-ledi sai kyllä virtaa. Virtaongelma ilmeni myös siten, että joskus kovalevy näytti tallettavan ok, mutta lopulta tiedostoa ei löytynytkään. Olisiko 12v puute ollut syypää?

Suosittelen purkamaan väyläkortin koneesta, puhdistamaan CPU-kortin/väyläkortin/emolevyn liittimet ja kokoamaan sen huolellisesti. Virtaliittimen holkkeja voi myös pikkuisen puristella tiukemmiksi, tämä auttoi ainakin mulla kyseiseen ongelmaan, liittimen liikutteluhan ei ole pysyvä ratkaisu, mutta saattaa paljastaa ongelman syyt.

Vielä tarkennus: oletko siis koko ajan käyttänyt väyläkortin virransyöttöä?

 

miksuh
Keskiviikkona, 18. helmikuuta, 2004 - klo 19.58:   
Frn: mä en tarkalleen muista tuota, en itse ole koskaan omistanut z-3i väyläkorttia, vain z-2i:n ja mediatorin.

Mutta muistelen kyllä, että ongelmia noissa zorro-iii väyläkorteissa on ollut, onko ne sitten jotenkin liittynyt ajastuksiin tai jotain sitä en muista.

Jos sulla on toiminu hyvin niin ei kai sitten tarvitse huolehtia, ei niitä ongelmia kaikilla ole ollut kai, joillakin kyllä.

 

Micke
Torstaina, 19. helmikuuta, 2004 - klo 11.05:   
Tyhmä kysymys:

Ohjeessa lukee: "Tämä väyläkortti edellyttää että Amigaan on asennettu OS 3.1"

Olen yrittänyt käynnistää amigan ilman kovalevyä, eli tavoitteena saada kone käyntiin ja käynnistysikkuna (disketin kuva) näkymään. Pitäisikö mun löytää jostain kovalevy jossa on WB 3.1 jotta saisin koneen käynttin?

Micke

 

Micke
Torstaina, 19. helmikuuta, 2004 - klo 11.20:   
Toimenpiteet tänään:

Virtalähde avattu ja tutkittu. Kuution sisällä kaikki OK, ei piuhoja irti.

Virtajohdon liittimet kiristetty ja tarkastettu, OK

Koekäynnistetty emolla rev 1 D 1, ROM 3.1 ja pelkällä väyläkortilla z-3i. Ei turboa. Liitetty sekä VGA monitoriin että telkkariin. Ei kuvaa.

Väyläkortti siirretty emolevyyn rev 2B, ROM 3.0. Ei turboa. Koekäynnistetty liitettynä telkkariin, ei kuvaa.

Vastauksena turbokysymykseen: Kokeiltu sekä cyberstorm MK II mallisella A3000/A4000 turbokortilla että Blizzard 1230 IV-kortilla. Myös kokonaan ilman turboa. Ei vaikutusta.

Tornin virtalähteenn teho on 200W.

Olen kerran kokeillut myös A500 virtalähdettä kiinni emolevyn liittimessa. Muuten olen koko ajan käyttänyt tornin virtalähdettä väyläkortin liittimessa.

 

Micke
Torstaina, 19. helmikuuta, 2004 - klo 11.54:   
Lisää:

Koneeseen liitetty 2,5 tuuman kovalevy jossa WB 3.1. Käynnistettäessä kovalevy saa virtaa emolta, mutta mitään edistystä ei tapahdu.

Lisäksi käynnistetty kone ilman kovalevyä ja WB 3.1 levyke laitettu levyasemaan. Levyasema ei reagoinut millään tavalla.

 

miksuh
Torstaina, 19. helmikuuta, 2004 - klo 13.54:   
"Ohjeessa lukee: "Tämä väyläkortti edellyttää että Amigaan on asennettu OS 3.1" "

Tuo tarkoittaa varmastikin sitä, että koneessa pitää olla 3.1 KS-ROM. Sillon kun koneesa ei ole boottaavaa kovalevyä, eikä korputtimessa boottaavaa korppua, niin sillon kyllä pitäisi ruudulle ilmestyä se boottikuva.

Pikkusen huolestuttavalta toi nyt näyttää. Väyläkortin ei tuossa boottivaiheessa pitäisi vaatia mitään ihmeellistä.

 

Micke
Torstaina, 19. helmikuuta, 2004 - klo 16.15:   
Löytyisiköhän pääkaupunkiseudun alueelta joku jolla olisi vastaava kokoonpano ja suostuisi kokeilemaan osia ristiin? Kiinnostaisi tietää onko vika kenties emon ja väyläkortin sovitinpalassa? Toimiiko Cyberstormin turbokortti jne.

Tai haluaisikohan joku kaupata mulle z-3i:tä?

 

miksuh
Torstaina, 19. helmikuuta, 2004 - klo 16.22:   
Mä olen Espoossa, mutta mulla on Mediator, ja sen sun väyläkortin kokeileminen mun Amigaan tuskin auttaisi mitään, jos se kerran ei toimi sulla kahdenkaan toimivan emon kanssa...

 

miksuh
Torstaina, 19. helmikuuta, 2004 - klo 16.23:   
Mutta toki jos jollain on pk-seudulla z3i tai A3000/A4000 missä Cyberstormia voi kokeilla, niin kannatta yrittää ainakin.

 

Frn
Perjantaina, 20. helmikuuta, 2004 - klo 0.58:   
Kai olet varmasti säätänyt jumppereita aina CPU-korttia vastaavaksi? Ruutu jää mustaksi myös jos jumpperointi on väärä. Toivottavasti ei ole käyttänyt myöskään power-liittimeen tulevaa adapteria väyläkortin kanssa.

Onko tuo yhdistelmä joskus toiminut? Voisikohan emon ajoitusongelmat aiheuttaa tätä... Mulla on ainakin fiksattu emo ja sillä toimii.

 

miksuh
Perjantaina, 20. helmikuuta, 2004 - klo 11.35:   
Joo ainakaan z-2i väyläkortin kohdalla sitä A1200 emolevyn poweriliittimeen tulevaa adapteria, EI SAA käyttää väyläkortin kanssa. Se on muistaakseni tarkotettu vain niihin tilanteisiin missä Infinitiv tornia käytetään ilman väyläkorttia. Toivottavasti et tosiaan ole sitä palikkaa kytkenyt, koska sillon jotain on oikein hyvin voinut mennä rikki.

 

jPV
Perjantaina, 20. helmikuuta, 2004 - klo 12.36:   
Tiiä millanen tuo adapteri sitten on, mutta ainakin itsetehty "pc:n powerista Amigan emon virtaliittimeen" kaapeli toimi vanhan MicroniKin Zorro2-väyläkortin kanssa. Niin että väyläkortin virtaliittimeen ei tullut mitään. Tiiä mitä sitte n käy jos kumpaankin pistää.. en menis kokeilemaan ;)

 

JPQ
Perjantaina, 20. helmikuuta, 2004 - klo 12.55:   
jPV: molempiin pistäminen on just ymmärtääkseni on kieletty. Ja jotenkin muistan että jos emon liittmien kautta syöttää väyläkortille sähköä niin emo ei välttämättä tykkää hyvää jos on paljon (jos edes yhdestä ei hyvää pitäisi en tiedä?) laajennus kortteja olen näin käsittänyt oikokaa jos väärässä olen.
PS. anteeksi että hieman hämärän muistin varassa kirjoitettua juttua. (ELi en ota vastuuta kirjoituksestani)

 

miksuh
Perjantaina, 20. helmikuuta, 2004 - klo 13.46:   
jPV: Toi ei ole tommonen "pc-poweri->Amigan emon poweriliitin" -töpseli. Toi on pieni palikka´, joka yhdistää sen A1200 poweriliittimen tornikotelossa johonkin. Tarkemmin en sen merkitystä tiedä, kun mulla ei semmosta koskaan ole ollut.

 

Micke
Perjantaina, 20. helmikuuta, 2004 - klo 13.57:   
Halusin eliminoida mahdolliset CPU-kortista tai jumpperoinneista johtuvat ongelmat, joten olen testannut kokoonpanoa myös ilman turboja. Minulla ei ole adapteripalaa jolla voisin syöttää tornin virtalähteestä virtaa emon liittimeen. Olen kyllä kokeillut a500 virtalähdettä kiinni emon powerissa (ehkä tyhmää), mutta vasta sen jälkeen kun kone ei toiminut tornin virtalähteellä. En tosin voi tietää mitä kaikkea kivaa edellinen omistaja on tehnyt.

 

Micke
Perjantaina, 20. helmikuuta, 2004 - klo 13.58:   
Tarkennus vielä, molemmat virtalähteet eivät ole olleet kiinni samaan aikaan missään vaiheessa.

 

miksuh
Perjantaina, 20. helmikuuta, 2004 - klo 14.02:   
JPV: Jos en nyt ihan väärin muista, niin se palikka on joku semmoinen systeemi millä A1200 emolevy saa virtaa tornista. Eli, että AT-poweri kytketään tornin siällä johonkin liittimeen ja sitten se palikka tökätään A1200 emon poweriliittimeen. Noin A1200 emo saa virtaa vaikkei koneessa ole väyläkorttia, muutoinhan se saa virtran väyläkortin kautta.

Jos koneessa on väyläkortti, ja toi poweriadapteri, niin syntyy ei-toivottu virtasilmukka ja seurauksena on todennäkösesti kärähdys.

Voin muistaa väärin, mutta joku tommonen se palikka on, ja ton takia sitä ei saa kytkeä jos koneessa on väyläkortti.

 

Frn
Perjantaina, 20. helmikuuta, 2004 - klo 15.04:   
Se power-in-adapteri on sellainen 1x2cm kokoinen emon virtaliittimen ja Infinitiv-tornin virransyötön yhdistävä palikka. Sen tarkoitus on siis syötää virtaa emolle jos väyläkorttia ei ole. Väyläkortin kanssa tuota taas ei ei pidä käyttää, koska virransyöttö tulee CPU-slotin kautta. Kuulemma adapterin käyttö tällöin saattaa tosiaan polttaa johtimia levyltä. Pelkän ulkoisen powerin käyttö ei varmaankaan riko mitään. Kahta poweria ei saisi koskaan kytkeä yhtä aikaa.

Myös ilman turboa jumpperointi pitää olla asetettu oikein, eli jumpperoinnilla valittiin emon/A1200/A4000-prosessorin käyttö. Esim. jos Blizzardin turbon disabloi painamalla 2, kone ei boottaa, sillä se on asetettu käyttämään Blizzardia, ei emon CPU:a.

Jäi vielä kaivertamaan, että oletko saanut väyläkorttia toimimaan koskaan?

Mulla on toimivaksi todettu väyläkortti antanut siis kahdessa tapauksessa mustaa ruutua:

1) Virransyötössä ongelmia, ledi saattaa syttyyä, kovalevyt saattavat käynnistyä, ruutu jää mustaksi. Vaikuttaa siltä, että jotain on rikki emolla vaikka näin ei ollutkaan.

2) CPU-valinta on tehty virheellisesti

Voisi vielä koittaa töniä virtaliittimen johtoja paremmin kiinni samalla kun virta*liitin* on kytketty (ei välttämättä virta!). Tuo virtaliitin on mulle aiheuttanut paljon harmia. Itse löysin vian, kun liikuttelin yksittäisiä virtajohtoja koneen ollessa tuossa "musta ruutu"-tilassa kun kone sitten lähtikin boottaamaan. Jos itse tökit virtaliitintä koneen ollessa päällä, teet sen tietysti omalla vastuulla.

Jos tuosta pystyisi varmistamaan, että CPU-valinta on varmasti oikein tehty ja että oikeat jännitteet tulevat emolle asti, olisi ainakin nuo selkeimmät mahdollisuudet pois suljettu.

Mikähän on väyläkortin revisio (onko siinä SIMM-sloteja?) ja käytätkö siinä Infinitivin omaa vitalähdettä vai jotain modia?

 

Micke
Perjantaina, 20. helmikuuta, 2004 - klo 15.42:   
Olen ostanut koneen käytettynä, yritän parhaillaan saada edellistä omistajaa kiinni kysyäkseni pari asiaa (kauppa oli reilu ja ostin koneet sellaisenaan). Itselläni väyläkortti ei ole toiminut kertaakaan. Virtalähde on infinitivin kotelossa oleva, ei purkkamodi. Revision voin ilmoittaa myöhemmin. Kone on tilapäisesti autotallissa kun rupesin jo kasaamaan kaikkien A2000:sten äitiä;)

 

jPV
Perjantaina, 20. helmikuuta, 2004 - klo 17.32:   
miksuh: ok, mulla ei olekaan kokemusta tuosta Infinitivistä..

JPQ: kyllä mulla toimi ainakin neljä Zorro-korttia yhtaikaa, kun syötin virtaa pelkästään emolle...

 

JPQ
Lauantaina, 21. helmikuuta, 2004 - klo 2.33:   
jPV: mitähän emo tykkäsi ? ja mitkä kortit oli ?

 

Frn
Sunnuntaina, 22. helmikuuta, 2004 - klo 0.29:   
Micke: Ok, niin arvelinkin. Mulla on viimeisimpiä revisioita (saatu
Mikronikilta takuukorjauksena), toimi hyvin sen aikaa kun käytin
aktiivisesti, eli pari vuotta. Ainoa mikä tuli vastaan oli toi
virtaliitinongelma. Yritän kyllä auttaa sen minkä voin. Kai sulla on
dokumentaatio noihin jumppereihin?

 

jPV
Sunnuntaina, 22. helmikuuta, 2004 - klo 16.03:   
JPQ: ei kai sillä emolla ollu mitään valittamista :). CV64/3D, Delfina Lite, MFC3 ja Hydran Amiganet. Noiden lisäksi taisin joskus kokeilla vielä lisäksi jotain vanhaa scsi-ohjainta ja toista MFC3:sta ja jotain sellasta :)

 

micke
Sunnuntaina, 28. maaliskuuta, 2004 - klo 23.07:   
Kaivoin koneen taas esiin, vaihdoin siihen emolevyn rev 2B, kävin jumpperiasetukset uudestaan läpi, pistin blizzardin 1230:n kiinni ja käynnistin. Kone pyörii kuin unelma.

Testasin vanhan emon uudestaan ilman laajennusosia, ja toimii ilman ongelmia. Tiedä sitten mikä oli?

Jos joku haluaa tarjota jotain rev 1D 1:n emolevystä niin otan vastaan. Rehellisyyden nimissä todettakoon että en tiedä miksi se ei toiminut Micronicin z3-i väyläkortin kanssa.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: