Mediator + Tv-kortti

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 9/2003 » Mediator + Tv-kortti « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Mippydi
Tiistaina, 15. heinäkuuta, 2003 - klo 19.21:   
Äh, pakko kysyä tätäkin joltain fiksummalta:

Joku jossain totesi että Mediator+tv-kortin kautta saa hienosti näkymään vanhat amiga-näyttötilat.. Tämä kiinnostaa itseä suunnattomasti koska on tässä vähän ollut tarkoituksena ostaa A1200:seeni Mediator ja Graffa ja TV-kortti.

Vaivaa vain tämä kohta että kuinka demot+pelit+sunMuut saa näkyyn tv-kortista kun ne harvemmin moniajoa kuitenkin tukevat ja kaappaavat systeemin omaan käyttöön?
Siis toimiiko Mediator+PCI-kortit jotenkin itsenäisesti tarvitsematta Amigaa itsessään?
Kuinka kuva voi päivittyä? Paniikki!

Okei, toivottavasti joku tajusi mitä yritin kysyä :)

 

Seppo
Tiistaina, 15. heinäkuuta, 2003 - klo 22.53:   
Homma menee ainakin Voodoon ja Tv-kortin kanssa näin:
- Tuollaisella videokaapelilla (RCA) kytketään A1200:sen composite video out ja TV-kortin composite in yhteen.
- Sopivalla TV-ohjelmalla (SuperTV, ChannelED jne) valkataan TV-kortin videolähteistä se sopiva (ykeensä 'external')
- Voodoo ajurin asetuksista (devs/monitors-hakemistosta löytyvän ikonin tooltypeistä) asetetaan DISPLAYCHAIN=No (tämä estää WB:n sammuttamisen pelin käynnistyessä).
- Peli näkyy näin TV-kortin kauttaWB-ikkunassa.

Rajoituksia:
- Amigan täytyy bootata WorkBenchiin - eli suoraan korpulta boottaaminen ja pelaaminen ei käsittääkseni onnistu. Monet pelit/demot saa kuitenkin kovalevylle WHDLoadin/JST:n avulla, joten peli ei ole kuitenkaan täysin hävitty :)
- Kuvan laatu on aika huono, koska A1200:n composite out on heikkolaatuinen. Suoraa RGB-videota ei TV-kortit yleesä tue, mutta SVHS:ää monetkin. Amigasta on mahdolista saada SVHS-tasoista videota ulos mutta sen mahdollistavat rautahackit vaatii hieman työtä (ohjeita löytyy tarvittaessa netista).

 

jPV
Keskiviikkona, 16. heinäkuuta, 2003 - klo 11.09:   
Ja tarkennuksena tuohon, että kuva tosiaan näkyy vaikka peli/demo kieltäisikin moniajon. TV-kortti pukkaa kuvan suoraan graffakortin muistiin, jolloin se ei siis kulje Amigan kautta eikä syö prossutehoja eikä välitä vaikka Amiga olisikin tiltissä :)

 

miksuh
Keskiviikkona, 16. heinäkuuta, 2003 - klo 11.23:   
Joo itse olen pelannut jo useampaakin moniajon sulkevaa peliä telkkukortin avulla, ja hyvin pelittää :) Itsekin hiukan epäilin alkujaan tuota toimivuutta niiden pelien kanssa, jotka kaappaa koko koneen itselleen. Mutta tuon DMA:ta käyttävän telkkukortti->voodoo3 siirron ansiosta homma toimii aivan mainiosti :) Myös demoja on tullut testittyä ja hyvin toiminut.

Mediatorissa PCI-korttien välillä tosiaan toimii DMA, ja jos Elbox joskus saa sen SharkPPC G3/G4 kortin myyntiin, niin sitten voisi ainakin periaatteessa rakentaa Amigan jossa ei ole alkuperästä Amigan emolevyä lainkaan, pelkkä Mediator, PCI-kortit ja SharkPPC yhdessä PCI-paikassa :) SharkPPC:hän olisi paljon enemmän kuin turbokortti, ennemminkin pieni tietokone jo itsessään.

 

Mippydi
Keskiviikkona, 16. heinäkuuta, 2003 - klo 20.03:   
Loistavaa! Juuri sellaista palautetta kuin halusinkin kuulla =)

Nyt vielä jatkokysymys:
Kannattaako Mediator 1200 LT ostaa? Siinähän on vain 2-PCI paikkaa (enempää en tosin just nyt tarvitse...) mutta DIY-packilla sais pari lisää. Vaatiiko se jotain MacGyver-taitoja?
Juotin kyllä pysyy kädessä, mutta tarkkuus on vähän heikko :D Tietysti jos jostain sais sen mallin jossa olis 4-paikkaa alun perinkin, mitä ilmeisesti ei enää tehdä...?

Ja kannattaako ylipäätänsä näitä tilata suomesta (GE:llä mediator SX:än hinta nouse noin 100 euroa verrattuna Elbox-hintoihin) vai mistä? Ja nyt ei ollut tarkoitus pilkata GE:tä, olen kyllä monta kertaa tilannut sitä kautta tavaraa. Hyvin on aina palvelu toiminut.

 

JPQ
Keskiviikkona, 16. heinäkuuta, 2003 - klo 20.12:   
Suomea tukisin jos varat sallii ettei me jotkut menetä liikettämme. Ja toiseksi jos olet aivan varma että kaksi paikkaa riittää miksi isomppaa hankkisit ? vaikka en usko että riittää..
PS. Me jotkut on niitä joita ei saksasta tilaus huvita.

 

miksuh
Torstaina, 17. heinäkuuta, 2003 - klo 14.28:   
Tekis mielei sanoa, että Boogieta pitää tukea :) Mutta valitettavasti ainakin Mediatorin tilaaminen tulee selvästi halvemmaksi suoraan esim saksasta, esim KDH Datentechnikiltä tai vesalialta. Elboxilta saattaa ehkä saada vieläkin halvemmalla kun ei ole välikäsiä.

Mediatorin lite maliista en tiedä tarpeeksi, että osaisin tohon kunnolla vastata, mutta luulisin ettei siihen lisäpaikkojen jälkikäteen asennukseen sentään juottelua tarvita. Voin tietty olla väärässä, mutta Elboxin rauta on ollut sen verta hyvälaatusta Mediatorien kohdalla, etten oikein usko siinä tommosta purkkaviritystä olevan :)

Todennäkösesti siinä lite mediatorissa on valmiina joku liitin johon voi sitten tökätä ne lisäpaikat, vähän samaan tyyliin kuin mediator liitetään emolevyyn ja turbokorttiin. Tai samoin kuin Mediator ZIV:lla saa yhdistettyä zorro ja pci-paikat. Mutta tuo on siis ihan MUTU ajatus.

Itse mä en ostaisi Mediator LT:tä, mutta jos pari korttia riittää aluksi niin se voi olla ihan ok vaihtoehto halvempana. Mutta yleensä nälkä kasvaa syödessä :) Itseäni hiukan harmittaa, että on vain 4 PCI-paikkaa :) Korttipaikat on siis täynnä. Pitäisi olla Mediator SX, niin saisi vielä USB-kortin ja jäisi yksi jollekin vapaaksi.

 

miksuh
Torstaina, 17. heinäkuuta, 2003 - klo 14.39:   
Hetkonen mä taidan tietää miten se homma hoituu, edelleen MUTU:a tosin :)

Katsokaapas tota kuvaa:

http://www.elbox.com/products/extra_prod/mediator_pci_1200_lt.html

Toi on muuten, kuin Mediator 1200, mutta sen lisäksi että kaksi alinta pci-paikkaa on "inactive" Niin siitä puuttuu yksi Mach piiri :)

Eli siinä on yksi tyhjä piirikanta.
Mä vähän veikkaan että se lisäpaikkojen lisäys käy niin et saat yhden tai useamman uuden Mach-piirin, jotka sitten asennat tohon väyläkorttiin. Siis yhden tohon tyhjään kantaan ja ehkä joutuu vaihtamaan jonkun piirin uuteen. Sitten vaan revitään noi inactive läpyskät korttipaikoista ja aletaan käyttää kahta uutta paikka :)

En yhtään ihmettelis vaika noin se menis :)

 

miksuh
Torstaina, 17. heinäkuuta, 2003 - klo 14.39:   
"inactive" = "alot not active"

 

Rebb
Torstaina, 17. heinäkuuta, 2003 - klo 14.55:   
Mediatorin sivuilta:

"If at any time you decide that you need additional PCI slots, you can easily expand the number of active slots in this busboard up to four. All you will need is acquiring a DIY set: the LT4 Upgrade Pack."

 

Rebb
Torstaina, 17. heinäkuuta, 2003 - klo 15.04:   
Hintaa tuolle upgrade packille tulee 70EUR, Elboxilta tilaamalla.

 

miksuh
Torstaina, 17. heinäkuuta, 2003 - klo 15.52:   
Eli se upgradepack on todennäkösesti vain yksi tai pari Mach miksropiiriä :)

 

miksuh
Torstaina, 17. heinäkuuta, 2003 - klo 15.53:   
mikropiiriä jopa

 

benny
Maanantaina, 28. heinäkuuta, 2003 - klo 19.54:   
[quote]
Suomea tukisin jos varat sallii ettei me jotkut menetä liikettämme. Ja toiseksi jos olet aivan varma että kaksi paikkaa riittää miksi isomppaa hankkisit ? vaikka en usko että riittää..
PS. Me jotkut on niitä joita ei saksasta tilaus huvita.
[/quote]

Kyllä kyllä. Itsekkin ostaisin kernaasti suomesta, mutta hinnassa on hieman liikaa tuota "suomi-lisää". Mielummin sitä laittaa rahat kotimaan myyjille, mutta jos ulkomailta saa huomattavasti halvemmalla postikulujen kera, niin arvaa vain minne ne rahat menee.

50e olisi vielä ymmärrettävää, mutta joku 100e lisää hintaan on jo sairasta. "Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa".

 

Frn
Maanantaina, 28. heinäkuuta, 2003 - klo 21.26:   
benny: Muistutuksena Elboxin hintoihin tulee lisää ALV 22% ja myös
mahdollisesti tulli (ennen ALV:a). Eipä nuo Boogien hinnat mitään
kiskontaa ole. Boogielta saa lisäksi takuuvarman paikallisen tuen.
Eräiden muiden tuki ei välttämättä ole yhtä sujuvaa, näin kerrotaan.

Ihan ottamatta kantaa siihen mistä hankit, kannattaa miettiä, mikä on
järkevintä.

 

JPQ
Tiistaina, 29. heinäkuuta, 2003 - klo 1.28:   
Benny: Tosiaan muista hankinta kulut plus se että Boogien kanssa mulla ei ole koskaan ollut niin joo lähetetään se meininkiä tai sitä että on varastossa vaikkei olisikaan. Eli tavara on aina tullut sillain kun on sovittu.
Fm: ei tosiaankaan plus on mukava asioida.
PS. Minäkään ota kantaa mutta kunhan muistaa sen ettei mulle tule itkemään jos pettyy.

 

Frn
Tiistaina, 29. heinäkuuta, 2003 - klo 2.20:   
Laskin piruuttani, että Boogien hinta on n. 40e kalliimpi kuin
Elboxin, edellyttäen, että tullia ei kanneta. Mikä sitten onkaan
tyhmempää, maksaa tullille vai Boogielle jätetään harjoitustehtäväksi.
Lisäksi toisessa vaihtoehdossa on maahantuonti/tullausrumba jo
hoidettu ja tavaran saa suoraan kotiin (postitoimipaikkaan).

Tuolla hintaerolla olisi ainakin meikäläisen valinta helppo, mutta
kuten sanottua, kukin ostaa mistä parhaaksi näkee. Piti vaan puuttua
tuohon, ettei jäisi sellainen mielikuva, että hintaa todella tulisi
tyhjästä 100e lisää.

Ajatelkaapa muuten olisiko ankeaa, jos Boogieta ei olisi...

 

Joanna
Tiistaina, 29. heinäkuuta, 2003 - klo 2.27:   
frn: Sitäpaitsi.. Luuletkos että Boogie saa ne tullivapaasti? Hänen hinnoissaan on sekä tullit että alv:t mukana.

Ja muutenkin olet oikeassa tuon kanssa. Siis tämmöiselle syrjäseudulle palvelu on harvinaisuus ja sitä pitää tukea kun mahdollista.

 

Frn
Tiistaina, 29. heinäkuuta, 2003 - klo 2.47:   
Joanna: Niinpä niin, sitä yritin tuossa selvittää. Jos joku käyttää
omaa aikaansa ja tilojaan tuollaisten varastojen pitämiseen Suomessa
ja hoitaa takuut, tuen, maahantuonnin, verot, kirjanpidon, toimitukset
yms. niin ainakin minusta Boogien hinnat ovat hyvin kohtuulliset. Eikä
joudu pettymään, tavara on sitä mitä se on, puhelimeen/sähköposteihin
vastataan, jos apua tarvitsee jne.

Jos joku haluaa itse laskea tuon hintaeron, niin:
359-((239,95+21)*1,x*1,22)
x=tullausprosentti

Lisäksi tulee matka ja aika tullikeskukseen, hinnoitelkaa miten
huvittaa.

Olen muuten kuullut, että Elboxin hinnoittelu on varsin arveluttava,
hinnat eivät olekaan europerustaisia, vaan Puolan... Slotejako siellä
nyt on? Vaikka hinnat ovat ilmoitettu euroissa. Näin saattaa joutua
oikeasti maksamaan luotoyhtiön kautta jonkin aivan eri summan kuin
oletti...

Kuulostampas nyt kovasti Elbox vastaiselta, mutta en sitä ole, koitan
vain saada asioita perspektiiviin. Yhäkin saatte ostaa mistä haluatte
ja mitä haluatte, ei se minua kiinnosta. :)

 

Frn
Tiistaina, 29. heinäkuuta, 2003 - klo 2.49:   
Edellisessä
...tavara on sitä mitä se on...
Tarkoitin tietysti:
...tavara on mitä on sovittu...

Vaikka pitäähän noi molemmat paikkaansa. ;)

 

benny
Tiistaina, 29. heinäkuuta, 2003 - klo 11.40:   
Kappas kappas.
Kiitos Frn:lle kun jaksai minunkin puolesta kalkuloida. Taisin vähän sokeasti kommentoida, mutta asia selvisi ja kun vielä laskit että noin 40e, niin se on 10e alle mitä sanoin olevan kohtuullista.

Kai sitä sitten pitää jossain välissä vähäisetkin rahani sijoittaa heidän vaivannäköönsä. Mediator 1200 kun himottaa.

 

miksuh
Tiistaina, 29. heinäkuuta, 2003 - klo 12.29:   
Sen itse mitä olen KDH:lta tilannut, Mediatorin jne. niin Se "valitettavasti" tuli sillon rahtien ja postiennakkomaksujen kanssa yhä selvästi halvemmaksi kuin tilata postiennakolla Boogielta... Siis Boogien kannalta valitettavasti. Ja tullimaksuja ei mennyt. KDH:n toimitukset on omalla kohdallani tullut n. 2 viikossa tilauksesta.

Tosin no se mun Mediator oli sillon tarjouksessa 148EUR KDH:lla. Normaalihinnoilla en ole laskenut mitä tilaaminen maksaisi. Rahti ja postuikuluja tuli sillon noin 50EUR. Muistaakseni postista hakiessani Mediator tuli maksamaan yhteensä hiukan alle 200EUR.. Vertailun vuoksi sama mediator maksaa nyt Boogiella 265EUR, tohon sitten postiennakkomaksut päälle.

Ei sillä, minä olisin ostanut oman Mediatorin Boogielta sillon, mutta lähemmäs 100EUR hintaero oli aika iso opiskelijapussissa.

Tottakai itsekin aion tukea Boogieta ja ostaa kamaa GentleEyestä. Onhan se suomen ainut liike, eikä olisi kiva menettää sitä. Ja Boogie itse on tosi mukavba heppuli. Mutta valitettavasti opiskelijapussin kanss on oltava tarkkana, eli tuskin sillon silti viimestä kertaa tilasin saksasta.

Itseasiassa kertaakaan saksasta postiennakolla tilatessani kama ei ole juuttunut tulliin ja en siis ole joutunut tullimaksuja maksamaan. Siinähän on kai joku raja minkä alittavat menee suoraan läpi ilman tullihässäkkää.

Niin tuli vielä mieleen, että Saksahan on EU maa, Mä en noista tullijutuista niin ole selvillä yleensä, mutta sehän kai riippuu siitä tilaako EU:n sisältä vai ei... Puolahan ei ole osa EU:a ainakaan vielä, mutta eikös nekin ollut ainakin hakemassa jäsenyyttä.

Eli jos Elboxilta tilaa, niin sillon tilaa EU:n ulkopuolelta, Esim KDH:lta tai vesalialta tilatessa taas EU:n sisältä ja mun käsittääkseni toi vaikuttaa tohon tullihommeliin.

[Edit: Kolme viestiä yhdistetty. -Thoriel]

 

Thoriel
Tiistaina, 29. heinäkuuta, 2003 - klo 13.38:   
Lähes kaiken tavaran voi ostaa EU:n sisältä ilman tulleja, ja yksityishenkilöille tavarat myydään aina arvonlisäverollisina, joten sitä ei enää Suomessa peritä. Tavarasta ei tarvitse tehdä mitään tullauksia tai ilmoituksia. (Poikkeuksena mm. ajoneuvot ja veneet.)

Tullit ja verot pitää periaatteessa aina maksaa, kun tuodaan tavaraa EU:n ulkopuolelta. Puola ei vielä ole EU-maa, joten tilaaminen sieltä on periaatteessa sama kuin USA:sta tilaaminen - tullit ja verot räpsitään päälle. Jos verot ja tullit jäävät alle 10 euron, niitä ei peritä. Verottoman lähetyksen arvoraja on esimerkiksi CD- ja DVD-levyillä ja videokaseteilla 38,05 euroa, softalla 45,40 euroa, vaatteilla yleensä 26,80 euroa ja kirjoilla 124,90 euroa. Hardiksesta en ole ihan varma.

Sitten on alueita kuten Ahvenanmaa, Jersey (Kanaalisaaret) ja esimerkiksi Saksassa Büsingenin alue, jotka kuuluvat EU:n tullialueeseen mutta eivät sen veroalueeseen. Tällöin ei mene tullia, mutta verot kyllä.

EU:n sisällä ALV maksetaan yleensä automaattisesti ostomaahan, mutta tämä on suomalaisille normaalisti vain hyvä asia, sillä melkein missä tahansa muualla on alhaisempi alv-kanta kuin Suomessa.

 

Mippydi
Sunnuntaina, 3. elokuuta, 2003 - klo 12.55:   
Sellanen juttu vielä että toimiiko tv-kortit vain Voodoo-korttien ja Picasso'96:en kanssa vai kelpaako myös Virge:n piireillä varustetut näytönohjaimet ja CyberGraphics?

 

Fabio
Tiistaina, 2. syyskuuta, 2003 - klo 10.13:   
Sellainen kysymys, että miten kellon aika päivittyy wb:screenillä kun pelaa moniajon keskeyttävää peliä ilman tv korttia, käytössä voodoo3. Siis kahdella monitorilla joista toinen on scandoublerilla kiinni koneessa ja toinen voodoossa, silloinhan ei ole käytössä tvkortin ja voodoon välillä dma kun ei ole sitä tv korttia

Toiseksi mitä tv kortteja suosittelette

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: