Amos Pro

Saku-foorumi » Classic Amiga » Ohjelmointi » Viestit 2003 » Amos Pro « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Asko
Sunnuntaina, 24. marraskuuta, 2002 - klo 11.32:   
Amos Pro ja Amiga 3000 eivät suostu yhteistoimintaan. Amos ilmoittaa tylysti "Check APSystem folder" tai "Program failure 80000004". Assignit on laitettu niin kuin pitääkin ja APSystemissä on kaikki tarpeellinen. Missä vika?

 

Jani Kuituniemi
Sunnuntaina, 24. marraskuuta, 2002 - klo 12.49:   
Amosilla on lähes yhtä paha taipumus kuin AmigaBasicilla olla sen verran huonosti tehty ettei se oikein toimi kuin perus A500:ssa. Itse en ainakaan koskaan saanut toimimaan edes perus A1200:ssa sitä. Amosilla käännnetyt ohjelmat sen sijaan käsittääkseni toimivat ihan kohtuullisen hyvin muillakin koneilla.

 

JPQ
Sunnuntaina, 24. marraskuuta, 2002 - klo 15.26:   
Eikä edes A500:sessa jos minun muistikuvani on oikein. Jo Ainakin A500Plus oli ongelmallinen. Turhaan tekijä Amos1.2:sesta tehdessään haukkui amigan käyttistä bugiseksi. Ja se pikselin piirron hitaus tuskaa jopa 68060/50Mhz:sin Amigalla. Tiedän joo että on käsky lsajennuksia ja Amos Prosta puhuttiin mutta silti. Jos olet vasta alussa koodaus hommasassi suosittelen BlitzBasicia tilalle tai C:tä jopa johon itse olen siirtymässä.

 

tomppa
Sunnuntaina, 24. marraskuuta, 2002 - klo 16.36:   
Pakko lisätä että E on kanssa kokeilun arvoinen. ja ilmainen nykyään.

 

JPQ
Sunnuntaina, 24. marraskuuta, 2002 - klo 17.25:   
tomppa: Minä en tuota minusta ei helpon kielen näköistä kieltä muistanut edes. Mutta C:sessä vahvuutena olemassa olevat kirjat ja se BB2:ssä se että siihen on paperi ohjekirja. Ja yksi ehodtus lisää PureBasic kivan pieniä ohjelmia tuntuu syntyvän.

 

lu0maska
Sunnuntaina, 24. marraskuuta, 2002 - klo 17.30:   
Mutta Amos oli niin pirun hauska kieli. :) Minulla kyllä AmosPro toimi ilman ongelmia 1200:ssakin.

Yksi keino on sitten se että poistaa koko Amos kaikkine fileineen kovalevyltä ja asentaa puhtaasti AmosPro ja sen päivitkset:
http://www.back2roots.org/Tools/Dev/

 

JPQ
Sunnuntaina, 24. marraskuuta, 2002 - klo 22.33:   
Lu0maska: (tuliko oikein?) Onhan se hauska kieli joo niin on BB2:kin. Ja molemmissa on pulmansa.

 

miksuh
Maanantaina, 25. marraskuuta, 2002 - klo 14.57:   
Tuo mitä Asko kysyi koski Amos Pro:ta ei alkuperästä Amosta, ja kyllä se Pro toimi mulla aikanaan ihan hyvin A1200:lla. Nykyään se ei enää suostu toimimaan, mutta ennen 040 turbon, graffalaudan jne hankintaa se pelitti ihan hyvin. Muutenkin siirryin Amos Pro versioon vasta kun yksi sillon A1200:n omistanut kaveri myös hommasi sen ja alkoi koodailemaan sillä.

Asko: Niin joo tuota blizBasic:a voit kokeilla, illä varmaan onnistuu suht helposti jos et sa sitä Amos Pro:ta pelittään. BlizBasic löytyy nykyään vapaasti imutettavana netistä, osotetta en muista, mutta goglella kyl pitäs löytyä. Itse en ole BlizBasicia juuri käyttänyt, kun hyppäsin AmosPro:sta suoraan C-kieleen.

 

Jupp3
Keskiviikkona, 27. marraskuuta, 2002 - klo 11.16:   
Heeei... Siellä AMOS:APSystem/ -hakemistossa pitäisi olla "Locate APSystem" tms. niminen file, jonka käynnistämällä Amos löytää kyseisen hakemiston... Toi nyt vain ensimmäisenä tuli mieleen... On aikaa, kun tuon itse viimeksi tein :) Niin, ja toimii ok A1200:lla / 060:lla

Ja Amosin mukana tulee erittäin hyvä manuaali, ja online help on parhaita, mitä olen nähnyt... AMOSissa suurin ongelma tuntuu olevan väärähköt mielikuvat... Monethan toki "tietävät" että Amos sammuttaa käyttöjärjestelmän, ei moniaja, eikä sillä voi tehdä kuin ECS:ää käyttävää softaa :)

 

JPQ
Keskiviikkona, 27. marraskuuta, 2002 - klo 15.56:   
Jupp3: Saakos sillä muka sitten SuperHiresin käyttään joka tuli ECS piirisarjassa entäs ne MULTISCAN TIlat. En oikein usko eli ECS:tä jää käyttämättä paljonkin. Sellaista jolle itsellä olisi käyttöä jos olsin ECS/AGA piirisarjojen varassa.

 

miksuh
Torstaina, 28. marraskuuta, 2002 - klo 14.17:   
No siis Jupp3 varmaankin meinasi noita AMOS:n laajennuksia. Pakko myöntää, että itse ainakin olen pudonnut kärryiltä, että mitä kaikkea noilla nykysillä laajennuksilla saa tehtyä, esim jonkinlainen RTG tuki kai on olemassa.

Mut jooh mä olen kyllä oman Amos-koodaukseni lopettanu jokatapauksessa ja C on se millä nykyään tulee väsättyä :) C++ ja Java on opettelun alla, mutta C on jo niin tuttu, että ei paljon ole syytä enää esim Amokseen palata, vaikka kiva kieli se olikin.

 

Jupp3
Torstaina, 28. marraskuuta, 2002 - klo 21.06:   
JPQ: No, lähinnä sitä meinasin, että koko ECS/AGA on enemmän tai vähemmän "kuollut"... Meinaan, kyllä kai sen Super Hiresin saa auki omien ohjelmieni requesterista, mutta mielummin käytän 1x1 resoja, kuten esim. 640x480, jos resoa tarvii enemmän, niin BVisionilla 800x600 tai 1024x768 (Isommat ei oikein tällä monitorilla pelitä...)

Useimmat vain tuntuvat tietävän, ettei Amosilla voi tehdä seuraavanlaisia ohjelmia;
http://uk.aminet.net/pub/aminet/comm/net/AmyGate.lha

Kannattaa testata; Ihan kätevän oloinen AmiNet download manager, testasin myös MorphOSilla ja toimivaksi totesin :)(En siis itse ole tehnyt kyseistä softaa...)

Ja niistä Amosin laajennuksista jälleen kerran, mielestäni niissä ei ole mitään erikoista, file kopsitaan APSystemiin ja Amosissa kirjoitetaan 1 rivi tekstiä... Enkä edelleenkään näe mitään syytä niitä olla käyttämättä :) Jos joku välttämättä haluaa, ok, voihan C:täkin kokeilla käyttämättä mitään laajennuksia (includeja) :)

 

JPQ
Torstaina, 28. marraskuuta, 2002 - klo 22.05:   
Jupp3: ECS/AGA osaa jotain mitä näyttökörtit ei kunnon videotilat + dual playfieldit yms. Ei minulla ainakaan ole laajennuksia vastaan. Lähinnä niiden laatu epäilyttää yms. Onko MorphOS jo saatavissa siis PPC turboille ?

 

Joanna
Perjantaina, 29. marraskuuta, 2002 - klo 2.13:   
JPQ: Mos:in saatavuus.. No se on ainakin minun ymmärtääkseni kiinni siitä teetkö sille jotain. Siis tiedän useammankin suomalaisen jotka käyttää sitä päivittäin. Ainakin parilla tiedän olevan Bvision+BPPC ja tekevän sillä koodia.

Irtomyynnissä se ei vielä ole, eli pitää olla näyttöjä ja suhteita että sen saa tällähetkellä. En tiedä milloin tilanne muuttuu, mutta olettaisin että se tulee myyntiin kunhan testiaika on valmis. Pegasoksien kanssa sitä on saanut jo jonkin aikaa, tosin sehän on sitten jo jonkinmoinen merkki kiinnostuksesta jos ostaa uuden koneen.

 

Jupp3
Perjantaina, 29. marraskuuta, 2002 - klo 14.31:   
MorphOSista on ihan julkisesti saatavissa todella vanha versio, mutta kyselemällä saattaa toki saada uudemman...

JPQ: Mielestäni noita ECS:n / AGA:n "featureja" ei kannata käyttää; Niillä on liiankin helppo rikkoa yhteensopivuus näytönohjaimellisten (useimpien?) Amigojen kanssa :(

 

miksuh
Perjantaina, 29. marraskuuta, 2002 - klo 14.49:   
Jupp3: No perus Amoksella tai edes AmosPro:lla ei noita tehdä :) Eri juttu sitten jonkun laajennuksen avulla :) Perus amoksessa ei edes ole mitään tcp/ip tukea jne.

 

JPQ
Perjantaina, 29. marraskuuta, 2002 - klo 17.28:   
Jupp3: Joo mutta ne minun ohjelma ideat vaatii tosi tehokkaan amigan jos apupiirejä ei käytetä ja hirveästi koodaus vaivaa eikä liene Scala klooneissa ja avaruus räiskintä tyylin peleissä haittaavan jos ei toimi näyttökortilla. Mutta myönnän että perus hyötysoftan ei pitäisi olla ECS/AGA riippuvaisia.

 

Jupp3
Lauantaina, 30. marraskuuta, 2002 - klo 14.10:   
miksuh: Minkäslaisia mega-softia sinä koodaat C:llä ilman mitään laajennuksia (OS-includet etc.)? Omasta kokemuksesta C:llä ei tee juurikaan mitään ilman mitään includeja, joten "laajentaminen" on siinäkin pakollista...

Ja kyllähän noi onnistuvat ilman laajennuksiakin; Pitää vain tietää (Arvata) mitä kohtaa muistista pokettaa jne. :) Sanalla sanoen, "hieman" helpompaa valmiilla laajennuksella...

Muistaakseni joskus yritin tajuta jotain sourcea, mikä avasi RTG (tai AGA)-ruudun ilman laajennuksia, oli semmoista koodia, etten ainakaan itse sitä tajunnut... Itse ainakin pitäydyn mielummin Gui Screen Open -käskyssä :)

 

JPQ
Lauantaina, 30. marraskuuta, 2002 - klo 16.51:   
Jupp3: Hei silloin kuule includet on siinä lähde koodissa mukana. Varsinkin Assembler väki on tätä käyttänyt.

 

Jani Kuituniemi
Lauantaina, 30. marraskuuta, 2002 - klo 18.04:   
Itse ainakin aluksi käytin assemblerissa ihan equ -xyz viittauksia alussa kun ei ollut kunnollisia includeja :)

 

Jupp3
Tiistaina, 3. joulukuuta, 2002 - klo 12.38:   
miksuh: "Perus amoksessa ei edes ole mitään tcp/ip tukea jne."

Kyllä, olet aivan oikeassa.

Mutta eiköhän lähes kaikilla Amos-ohjelmoijilla ole AmosPro, millä moinen onnistuu, laajennuksilla tai ilman, edellämainituilla toki "hieman" helpommin...

Eiväthän kaikki Amigan C-ohjelmoijatkaan käytä (toivottavasti?) Mitään Diceä :)

 

JPQ
Tiistaina, 3. joulukuuta, 2002 - klo 15.15:   
Jupp3: Mitä vikaa Dicessä ? jos ei liukulukujen tulostus pulmaa lasketa jonka takia itse en sitä käytä. Ja pitäisi ottaa VBCC kunnon syyniin kuin HiSoftC++ ei toimi GUI editorien kanssa ja VBCC voisi toimia.

 

itix
Lauantaina, 7. joulukuuta, 2002 - klo 3.58:   
OS includeja ei kyllä tasan tarkkaan lasketa "laajennuksiksi". Mutta normaalilla AMOS:llakin pitäisi pystyä käyttämään TCP/IP-pinoa. Nimittäin kirjastofunktioita saa kutsua myös suoraan. Menee ehkä näpertelyksi mutta kuitenkin :)

 

JPQ
Lauantaina, 7. joulukuuta, 2002 - klo 20.36:   
itix: OS Includeja ei lasketa minustakaaan laajennukiksi.

 

Jupp3
Sunnuntaina, 15. joulukuuta, 2002 - klo 11.36:   
itix: No, jos kerran Amosia pitää käyttää Pro:n sijaan (ilman laajennuksia -mukana tulevat) NIIN tasapuolisuuden vuoksi vertailussa pitää käyttää jotain todella antiikkista C-kääntäjää... Varsinkin, kun AmosPro on ilmaiseksi saatavissa (laillisesti) niin on mielestäni ihan turhaa alkaa niuhottamaan vanhan version puutteista... Libraryjä en ole suoraan käyttänyt Amosilla, eikä se varmaan onnistukaan (toisin kuin esim. AmosPro:lla) Ja pystyyhän TCP:tä muillakin tavoilla käyttämään ilman laajennuksia :)

JPQ: Sori, yritin vain keksiä jotain vanhaa C-kääntäjää, jolla ei pysty kaikkeen mihin uusimmilla pystyy, ja DICE nyt tuli ensin mieleen... Itse olen käyttänyt lähinnä StormC:tä ja GCC:tä, vbcc:tä yritin, muttei siitä mitään tullut...

Jonkin määritelmän mukaan, kaikkea, mikä ei tule (esim. GCC:n) mukana vaan pitää itse asentaa, voitaisiin kutsua laajennuksiksi. Tuntuu vain siltä, että tässä nyt yritetään tehdä elämä mahdollisimman vaikeaksi, ettei vain tarvitsisi asentaa yhtä laajennusta...

Ja laajennuksista puheenollen, AmosPro:ssa koko tulkki & käskykanta on muistaakseni laajennus (joka siis tulee mukana, totta kai) joten siis AmosPro:lla ei voi tehdä MITÄÄN ilman laajennuksia :) :) :)

 

JPQ
Sunnuntaina, 15. joulukuuta, 2002 - klo 15.52:   
Jupp3: Kyllä minusta perus amosillakin voit noita tiettyjä graphics ja intuition libraa köyttämään ainoa puute on ruutinien kutsu offsetit tarttee tuntea. Eikä sydeemi salli kaikkia kirjastoja...
VBCC:sessä pelottaa kuinka "valmis" se on. Ja GCC:tä olen minä yrittänyt eikä sujunut mutta VBCC sain toimimaan joskus kait assign rivit on edelleen tallessa mulla jossain kun pyrkimys kokeilla sitä taas kun HiSoftC++ ei tykkää noista gui editoiresita eikä erään tyypin LibPNG ja LibJPEG käännöksistä....
North C siinä sinulle huono C-kääntäjä. Jämähtää nyky amigassa ja todella pahoja ? puutteita muutenkin. Ja AztecC ? voi olla myös huono...

 

itix
Maanantaina, 16. joulukuuta, 2002 - klo 0.55:   
Jupp3: Kyllä AMOS:lla pystyy kutsumaan libraryja. Itse asiassa AMOS:n mukana tulee lyhyt esimerkkiohjelma joka kutsuu dos.libraryn Execute()-funktiota. Jos satut vielä omistamaan alkuperäiset levykkeet niin tarkistapa sieltä :) JPQ on aivan oikeassa, täytyy vain tietää oikeat kutsuoffsetit sekä rekisteriparametrit.

 

JPQ
Maanantaina, 16. joulukuuta, 2002 - klo 2.27:   
itix: BB2:seesähän taas on eräät rutiinit suoraan nimellä jossain versioissa ilman alaviivaa lopussa ja toisissa ssen kanssa eräät kirjastot kutsuttavissa. Ja jos "käännät" sopivan palikan voit käyttä vaikka Ixemul libraa....

 

Jupp3
Maanantaina, 16. joulukuuta, 2002 - klo 23.10:   
Juu, ja AmosPro:lle on muistaakseni olemassa joku libraryiden käyttöön liittyvä laajennus (Mutta niitähän siis EI saa käyttää...)

En nyt Amosia ole koskaan oikein käyttänyt, siirryin suoraan Pro:hon

En vain näe nykyään mitään syytä käyttää / haukkua Amosin puutteita, koska uudemman version saa ilmaiseksi & laillisesti

 

cAHVA
Tiistaina, 17. joulukuuta, 2002 - klo 9.56:   
Joskus aikoinaankin kyselin tätä mutten ikinä saanut vastausta. Eli sain toimimaan extensionit itse Amos Prossa, mutta kun yrittää compilerilla tehdä exeä niin se ei osaa kääntää. Snoopdosilla tuli kateltua mutten yhtään viisaammaksi tullut.

Eli miten saa extensionit toimimaan myös käännettäessä?

En ole Amosilla taas tehny vuoteen oikein mitään, mutta aina välillä on kiva sillä jotain pientä väsäillä.

 

Jupp3
Perjantaina, 20. joulukuuta, 2002 - klo 10.10:   
cAHVA: Itselläni oli sama ongelma, olikohan käytössäsi AmosPro ja Amos-compiler? Moisella yhdistelmällä ainakaan DOS-käskyt eivät toimineet käännöksissä...

Backrootsista kun imutin uusimman, niin heti toimi.

 

JPQ
Perjantaina, 20. joulukuuta, 2002 - klo 13.56:   
Jupp3: Olikohan niin että molemimille oli oma kääntäjä ja AMOS proon kääntäjä selvisi myös AMOS tavarasta. Ja muuttuikohan laajennusten tiedostomuoto noiden eri versioiden välissä ? Pelkkää tosi hämärää arvelua eli en takaa edes 0%:sesti että asian on näin.

 

cAHVA
Perjantaina, 20. joulukuuta, 2002 - klo 18.28:   
Siis kyllä se compiler oli samaan aikaan tullut. En muista versionumeroa. Pitääpä imutella backtorootista noi amosdisut ja instata uudestaan jos vaikka sais toimimaan...

 

Jupp3
Perjantaina, 3. tammikuuta, 2003 - klo 0.23:   
JPQ: Amos ohjelmat toimivat AmosPro:lla muttei välttämättä toisin päin (uudet käskyt)

AmosPro:ssa on ylävalikossa "Check 1.3" tms, joka testaa, toimiiko ohjelma myös Amos1.3:lla

Mutta ainakin AmosPro 2.0:ssa compiler on ihan erilainen kuin se vanha erillinen Amosille tehty, käynnistyy valikosta.

 

JPQ
Perjantaina, 3. tammikuuta, 2003 - klo 1.04:   
Jupp3: eipä eräät koodin pätkä lataununeet vaikka niissä ei ollut uusia käskyjä.
Niin on AMOSProon kääntäjä erilainen ympäristö jos ei värejä ajattele on parempi.

 

Jupp3
Tiistaina, 7. tammikuuta, 2003 - klo 12.09:   
JPQ: Juu, tuosta en tiedä, muistipankit toimivat kai Pro:ssa hieman eri tavalla, johtuisiko siitä...

Mutta kysymys oli siitä, mikseivät laajennusten käskyjä sisältävät sourcet käänny, ja syyksi epäilisin vanhaa kääntäjää (Jonka kanssa yhteensopivuus selviää "Check 1.3":lla)

 

JPQ
Tiistaina, 7. tammikuuta, 2003 - klo 14.56:   
Jupp3: nämä ei muistipankkeja käytä.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: