Vanhat tietokoneet haisevat

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2006 » Viestit 12/2006 » Vanhat tietokoneet haisevat « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Hajunpoisto
Perjantaina, 8. joulukuuta, 2006 - klo 23.57:   
Minulla on kaapissa monta vanhaa Amiga 500 ja C-64
tietokonetta. Ongelma on se että koneista kantautuu tunkkainen haju huoneeseen.
Löytyisikö hyviä keinoja hajunpoistoon? Riittääkö
että avaa kaikki koneet ja imuroi pölyt pois ja lopuksi vielä suihkuttelee PRF Cleanerilla?

 

muto
Lauantaina, 9. joulukuuta, 2006 - klo 15.19:   
Ota näppis irti ja laita kone astianpesukoneeseen. Voit myös irroittaa piirilevyn niin ainakin peseytyy molemmilta puolilta. Piirilevystä tulee kuin uusi.

 

Dammu
Lauantaina, 9. joulukuuta, 2006 - klo 21.00:   
Kone emolevyineen astianpesukoneeseen?

Ensimmäisenä tuosta tulee mieleen kissan kuivattaminen mikrossa tai vanhan kolikon puhdistus kiillottamalla.

 

jes
Lauantaina, 9. joulukuuta, 2006 - klo 21.29:   
Olen itse pessyt kahvinkeittimen pesukoneessa ja se pelasi hyvin, mutta että tietokone.. se(kin) vaatii oivallusta:)

 

muto
Lauantaina, 9. joulukuuta, 2006 - klo 22.00:   
Eipä siinä mitään ongelmaa ole ollut. Pitää antaa vaan kuivua hyvin ettei piirien alle jää kosteutta. Itse pesen usein monitorien kortit koska ne oikein vetävät pölyä sisäänsä. Korteista tulee ihan uuden näköisiä :). Näppiksiä ei kannata pestä koska niissä on kalvoja ja muita paikkoja mistä vesi ei lähde pois.
Kortit puhdistuu hienosti pienellä pesuainemäärällä mutta en sitten tiedä tuleeko pesuaineista ongelmia tulevaisuudessa. Omat laitteeni ovat ainakin toimineet vuosia ilman ongelmia pesujen jälkeen.

 

Jope
Lauantaina, 9. joulukuuta, 2006 - klo 23.04:   
Ei sitten välttämättä kannata laittaa likaisten astioiden kanssa niitä osia sinne koneeseen. :-)

 

Boogie
Sunnuntaina, 10. joulukuuta, 2006 - klo 1.30:   
Mixei, puhdasta tulee :)
Muto hei, kannattaakohan kaikki kannalliset piirit irroittaa ?
Ai niin, muistakaa ehdottomasti teipata Epromit uudestaan ja ei ohjelmisto päivity !

 

Jope
Sunnuntaina, 10. joulukuuta, 2006 - klo 9.48:   
Boogie, lautasista lentää ruuantähteitä jotka jää jumiin sitten koneen osiin.

Nimim. nykyään pesen osat erikseen.

 

jPV
Sunnuntaina, 10. joulukuuta, 2006 - klo 12.01:   
No en kyllä emolevyä pesukoneeseen laittais :). Kaveri sai muuten a1200:n näppiksen mielenkiintoisen väriseksi astianpesukoneessa... saattaa olla aika vahvoja noi konetiskiaineet.

Itse olen pessyt koneen kuoret ihan vaan upottamalla mäntysuopaveteen ja hinkkaamalla yleispuhdistussienellä ja huuhtomalla suihkun alla. Tuli kuin uudet :). Ensin tietysti emo ja muut irti. Näppikseen en ole mitään helpompaa tapaa keksinyt, mutta mäntysuopavedellä ja rätillä kiertelee näppäimiä niin hyvin kuin jaksaa :)

 

Jope
Sunnuntaina, 10. joulukuuta, 2006 - klo 13.13:   
Ei se ole mikään ihmetemppu..

Olet varmaan kuullut kännyköiden ultraäänipesusta? Veteen nekin dunkataan kun ne laitetaan ultraäänivehkeeseen.

Homman idea on vaan se, että kosteutta ei saa olla jäljellä kun sähköjä ollaan kytkemässä.

Mahdolliset kellon patterit yms kannattaa poistaa ennen pesua.

Levyn voi kuivattaa haaleassa uunissa, jotain 60-80 astetta.

Tämä ei siis ole mitään trollausta tai kusetusta, vaan ihan oikeasti noin tekevät monet muutkin kuin Muto.

 

zipper
Sunnuntaina, 10. joulukuuta, 2006 - klo 14.44:   
Kaikki alumiininsukuiset osat kannattaaa poistaa/suojata, on aika emäksistä tuo konetiskiaine ja tekee rumaa hapettumaa varsin nopeasti.

 

hannkesk
Sunnuntaina, 10. joulukuuta, 2006 - klo 17.53:   
Olen yleensä purkanut c64 ja amigat osiksi. Emolevyt ja näppäimistö irti. Sen jälkeen muoviosat lavuaariin ja pinttineeseen likaan suosittelen fairypoweria. Kone on kuin uusi. Näppäimistön olen purkanut osiin esim. c64 ja sitten näppäimet altaaseen ja pesuun. Hienoa tulee!
Kannattaa kuiva hyvin.

piirejä en suosittele pesemään.

 

mkl
Maanantaina, 11. joulukuuta, 2006 - klo 16.20:   
Mistä saisi edullisesti ultraäänipesureita, vaikka edes pienille piirikorteille?

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: