AmigaOne -emolevystä

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: AmigaOS 4 » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 03/2003 asti » AmigaOne -emolevystä « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Pasi Maahi
Maanantaina, 9. joulukuuta, 2002 - klo 12.01:   
Moi!

En ole täysin ajan tasalla Amigan uusista suunnitelmista. Tiedän että tulossa on uusi emolevy AmigaOne, onkohan kyseessä tämä josta puhutaan myös Ace's Hardwaressa:

http://www.aceshardware.com/read_news.jsp?id=60000469

Kiitti

 

KimmoK
Maanantaina, 9. joulukuuta, 2002 - klo 12.16:   
Tuolla TerraSoftin emolla ei voi ajaa AmigaOS4:sta koska siitä puuttuu AOS4 yhteensopiva kopiointisuoja ROM.

Muutoin kyseessä on sama emoleyvy kuin eyetech:n AmigaOneG3-SE.

AmigaOne: http://www.eyetech.co.uk/amigaone/

 

Pekka Nissinen
Torstaina, 12. joulukuuta, 2002 - klo 11.23:   
Tässä juuri eilen tuli Boogielta viesti, että A1G3SE:t ovat (vohdoin) saapuneet! Nyt ei muuta kuin odottelemaan hetkeä, jolloin paketti tipahtaa postilaatikkoon! :) Odotus on kuin jouluaattona...argh! Ei MILLÄÄN malttaisi...

 

Anu Seilonen
Torstaina, 12. joulukuuta, 2002 - klo 13.07:   
Ja sitten kaikki AmigaOnen omistajat kirjoittavat onnesta soikeina juttuja laitteesta seuraavaan Sakuun, eikös niin? Pretty please with sugar on top? :)

 

JPQ
Torstaina, 12. joulukuuta, 2002 - klo 14.57:   
Pekka: Nyt tuntuu tosi hyvältä että asiat on näin pitkällä. Eli ei enään niin isoa sumupilveä tunnelin päässä.
Kaikille muistakaa Anun juttu toive täällä eräs haluaa todellisia mielipiteitä ei mitään pelkkiä speksejä. Ja sitten julma testi ei mitään hypetystä. Julma testi=Testi joka sanoo jos haukuttavaa on.

 

KimmoK
Torstaina, 12. joulukuuta, 2002 - klo 15.07:   
Mun "AmigaOne ennakko" - artikkelilla alkaa olla HEMMETIN KIIRE! 8)

(IMO: se ei kuitenkaan ole myöhässä ennen kuin OS4 on A1:lle valmis ... ja onpahan tekemistä joulu"lomalle"...)

 

JPQ
Torstaina, 12. joulukuuta, 2002 - klo 18.52:   
KimmoK: Kyllä se siltikin myöhässä on koska voit tehdä vaikka työnlaatu testin eli arvioida miten hyvin emo valmistettu ja kyllähän linux käyttökin jotain emosta kertoo.

 

Pekka Nissinen
Torstaina, 12. joulukuuta, 2002 - klo 19.28:   
Juu, pistän sit vaikka kuvia mun webbisaitille + muuta infoa, kunhan saan sen ensin käsiini ja pelittämään! :) Onhan tätä jo ooteltukkin, 10kk jos ollaan aivan tarkkoja... no hyvää kannattaa odottaa??

 

Anu Seilonen
Torstaina, 12. joulukuuta, 2002 - klo 19.55:   
Pekka: Eiköhän oikeammin voisi sanoa 10 vuotta. ;)

Ja kuten aina, Sakussa julkaistaan mielellään useita juttuja samastakin aiheesta. Varsinkin AmigaOnen tasoisesta tuotteesta varmasti lukijatkin haluavat niin paljon tietoa ja näkökantoja kuin suinkin mahdollista.

 

JPQ
Torstaina, 12. joulukuuta, 2002 - klo 22.41:   
Pekka: Aivan. Ja sanot sitten suoraan mieli piteesi ei mitään kaunistelua. Sen verran kallis investointi joskus tulee jo PPC Turbokin on kallis joka lienee vaihtoehto yksi mulle kun se on halvempi ja jos käyttis on tehty hyvin riittää se mulle. Kun melkein 68060/50Mhz:ikin riittää.
Anu: eipäs nyky firmaa edellisten mokista syytetä. Ja odottelu muutenkin tuote kohtaista eli AmigaOnea odotetaan erikseen mutta uutta AMigaahan tässä on odotettu pitkään mutta toisaalta Amiga1200/3000/4000 kestänyt kivasti odottelun.

 

Pekka Nissinen
Torstaina, 12. joulukuuta, 2002 - klo 23.16:   
Toki toki, pitäähän sitä pysyä puoluettomana! Mitä hyötyä pelkästä hypetyksestä, varsinkaan jos siihen ei ole aihetta! :) Mutta katsotaanpa sitten, alkuviikosta sen pitäisi saapua tänne Rovaniemen leveysasteille... Harmi vain, että tuo alkukesästä ostamani Radeon 8500 tuli todettua sököksi ja se on nyt lähetty takuuhuoltoon/vaihtoon. Kaivoin sen syysloman aikoihin pois komerosta pölyttymästä ja ajattelin kokeilla sitä PuuCee:ssä. Arvatenkin (tyypillistä minun tuuria) siinä ei kaikki ollutkaan kohdallaan! :( Noh, onneksi huomasin sen ennen A1:n saapumista ja enköhän jostain löydä siksi aikaa jonkun näyttiksen tilalle kokeilua varten... Nyt vain jännittää, että toimiiko muistikampa!? Ei ehkä olisi pitänyt ostaa sitä ennen varmistusta toimivista merkeistä/malleista, tuo "Articia S" kun on varsin nirso niiden suhteen. Omaa tyhmyyttähän se tietenkin on, paskamainen homma vain alkaa vaihtelemaan sitä. Ei taida onnistua enää palautuskaan kun ostohetkestäkin on puolivuotta...

 

Joanna
Perjantaina, 13. joulukuuta, 2002 - klo 0.22:   
Juuh,, tuo Articia on ollut todellinen ongelma puolin ja toisin. Tappelua muistien kanssa, ongelmia PCI-väylien ja DMA:tten kanssa jne.. No toivotaan että löytyy semmosia maahantuojia jotka ottaa työkseen kokeilla usampia kampoja siinä ja laittaa mukaan toimiviksi testattuja jos ostaja ei halua ottaa riskiä ja ostaa niitä muualta.

 

JPQ
Perjantaina, 13. joulukuuta, 2002 - klo 0.43:   
Pekka: Aito hypetys on aina pienestä liikaa innnostumista. Luulen jos kauppias ymmärtää tilanteen voi se suostua vaihtoonkin ja minä ainakin kauppiaana tarkistettuani sinulta saadun muistin jos olisi osto kuitti niin hyväksyisin. Ja jos muisti ei toimi tuossa koneessa voinet myyda sen.
Ja Kingstoneillahan on ainakin pidempi takuu aika kait kuin muilla.
Joanna: luulen että eräät kauppiaat tekeekin tuon toimivuus testin ja pistää ns. turvallisia muisteja mukaan.

 

KimmoK
Perjantaina, 13. joulukuuta, 2002 - klo 9.04:   
Minä olen kaavaillut roudaavani tulevan koneeni mukanani sinne tietokoneliikkeeseen mistä kulloinkin aion rautaa ostaa. Testaan komponentit paikan päällä ja tiputtelen myyjät persiilleen ällistyksestä varsin eloisalla Amigalla.

Heh... "jaa Kimmo, jokos pistetään sulle PC paketti" -kyselyt hymyilyttää edelleen...

 

Ibe U
Perjantaina, 13. joulukuuta, 2002 - klo 9.54:   
Mulle AmigaOne ja AmigaOS 4 on ainoa vaihtoehto, ihan vain periaatteesta.

Epäilen vähän että tässä vaiheessa amiga ei tarvitsisi kilpailua.

Mutta en todellakaan osta ko. pakettia ennen kuin OS4 on ilmestynyt.

En tiedä linuxsista mitään, enkä tahdokkaan

Microsoft certified system engineer since 1999

;-)

 

Pekka Nissinen
Perjantaina, 13. joulukuuta, 2002 - klo 12.05:   
Niin, ostin tuon muistin verkkokauppa.com:ista (joten on kunnolliset osto/takuukuitit) ja se on sitäpaitsi täysin käyttämätön (ainakin vielä). Mutta eniten arveluttaa se, että uskovatko ne sen!? Varsinkin kun ostohetkestäkin on jo puolisen vuotta... Vaikka se muistikampa toimisikin, niin voi olla (aika suurella varmuudella), ettei se toimi 133Mhz väylällä, ainoastaan 100:lla. Pitäsi vaihtaa se registeröidyksi/buffered-malliseksi... Mutta sen näkee vasta sitten! :)

 

JPQ
Perjantaina, 13. joulukuuta, 2002 - klo 13.38:   
KimmoK: TÖrkeää tuollaine PC:een myyminen.
Ibe U: jos siitä tulee kunnolla jotain silloin sekin on mun vaihtoehto kun riittäis PPCTurbo. Ei kai tuo tuo Mäsäsofti rivi päde ?
Pekka: saahan siitä joltain PC mieheltä ehkä silti edes vähän ropoja.

 

Ibe U
Perjantaina, 13. joulukuuta, 2002 - klo 13.41:   
Mikrosoftia ei saa haukkua oonhan mä käynnyt mikrosoftin rippileiriä jo 240 000 mk arvosta.

I belive bill and holy microsoft ;-.

 

KimmoK
Perjantaina, 13. joulukuuta, 2002 - klo 14.23:   
JPQ: Ne tietyt myyjät on mun kanssa sen verran hyvää pataa että tuo vakio PC:n tuputus kuuluu asiaan huumorilla ja enhän minä toki voi heille pettymystä tuottaa eli jättää kertomatta mitä Amigalle kuuluu... se on se toinen puoli huumorista yms.

 

JPQ
Perjantaina, 13. joulukuuta, 2002 - klo 15.33:   
Ibe U: Oho. Etkai ole töissä siellä ?
KimmoK: Niin koskapa yritämme palauttaa kone jakauman normaaliksi. Mukaillen erästä hommaa vuonna 93:
eli 95% amiga ja loput macin ja pceen keksen puoliksi.

 

Ibe U
Perjantaina, 13. joulukuuta, 2002 - klo 15.42:   
JPQ: en ole, mutta wintellillä elätän itseni.

 

JPQ
Perjantaina, 13. joulukuuta, 2002 - klo 15.54:   
Ibe U: Huhuh. Ja niillä pulmilla tietenkin vai ? samapa se. = Ei tartte vastata vaikka kaikkihan sen tietää muutenkin.

 

Pekka Nissinen
Lauantaina, 4. tammikuuta, 2003 - klo 21.55:   
No juu, oma A1-emoni tipahti sitten postista 16.12. Niinhän siinä kävi, kuten jo tuossa aikaisemmin arvelinkin, ettei tuo muistikampani toiminut kuin 100Mhz:n väylällä...eli vaihtoon lähteepi pikapuolin... Kokoonpanohan on siis tällä hetkellä: 80 gigan kovo, Radeon 8500 128MB, 256MB muistia, Logitechin optinen hiirulainen, näppis ja Hercules Prophetview 720 näyttö... Ensimmäinen viikko vierähtelikin Linuxia asennellessa (ja Joululahjoja etsiessä) ja nyt siinä on sitten Debian asennettuna ja käytössä. En ole mikään Linux-Guru ja Joulun aikoihin ei ole tullut oltua paljoa kotosalla, joten en ole vielä ehtinyt testailemaan sitä kovin paljoa. Ainoa (ainakin tällä hetkellä) oleva ongelma tuntuu olevan siinä, ettei tuon vakaan Debianin mukana tuleva XFree86 4.1.0 tue 8500 Radeonia, joten X:ää täytyy käytellä fbdev:in kautta ja vielä 8 bittisillä väreillä... :( Mutta kun koulut taas alkavat niin pyydän paria Linux-taitajaa käväisemään ja hieman opettamaan minua sen saloista... Että kertoilen sitten tarkemmin kokemuksistani. Mutta jos jollakin on jotain kysymyksiä, niin voin kyllä vastailla niihin parhaani mukaan? Kyllä on vaan **rkuleen hiljainen tuo kone! :)

 

TSK
Sunnuntaina, 5. tammikuuta, 2003 - klo 21.10:   
Kuinkas tuon DMA:n kanssa. Toimiiko hyvin ?

 

Pekka Nissinen
Sunnuntaina, 5. tammikuuta, 2003 - klo 23.41:   
Toimii, käytän erään A1-developerin kerneliä ja sillä se toimii! (En ole kokeillut Friedenien SuSe-hommelia, joten muista en ole aivan varma) En tiedä miksi näin on, eikä sitä tiedä myöskään tekijä itse, mutta se vaan toimii! :) En ole mitannut siirtonopeuksia mutta ainakin näppituntumalta A1:ssä ja vanhempieni Athlon 1800+:ssa (UDMA 133) Linukka pyörähtelee melkein samaan malliin, tai siis ero tuntuisi olevan häviävän pieni... (Molemmissa sama versio Debianista...) Mutta noista nopeuksista enemmän kunahn ehdin hieman säätelemään tuota Linukkia...

 

RPM
Tiistaina, 7. tammikuuta, 2003 - klo 19.01:   
Kait sitä A1:llä yksi viesti tänne täytyy lähettää...;)

 

JPQ
Tiistaina, 7. tammikuuta, 2003 - klo 20.21:   
RPM: Kuule enempikin pitäis lähettää.
PS. Mulla ei ole AmigaOnea. (Syy hinta ja tarvittujen pakollisten lisukkeiden hinta ja se ettei sen aito käyttis ole vielä täällä)

 

Pekka Nissinen
Tiistaina, 7. tammikuuta, 2003 - klo 22.34:   
Otin tuossa juuri kasan kuvia digikameralla tuosta A1:stäni, joten laittelen ne tässä webbiin kunhan kerkiän... Tuskin kellään enää edes kiinnostaa nähdä niitä, onhan niitä näkynyt kuvissa jo aika paljonkin... Mutta laitanpahan kumminkin! :)

 

Joanna
Tiistaina, 7. tammikuuta, 2003 - klo 22.45:   
Ainakin minua kiinnostaisi nähdä minkälainen se heidän virityksensä on joka noissa korteissa on Artician takia. Tosin tietenkin osa siitä on varmaan pohjapuolella joten se ei kuvissa näy.

 

Pekka Nissinen
Keskiviikkona, 8. tammikuuta, 2003 - klo 10.19:   
Ilmeisestikin ne ovat sellaisia johto-virityksiä, vähän niin kuin noissa vanhemmissa Amigoissakin... Kyllä ne erottaa noista ottamistani kuvista ja voin ottaa siitä ihan lähikuvankin, jos sellaisen haluat?

 

JPQ
Keskiviikkona, 8. tammikuuta, 2003 - klo 10.49:   
Pekka: Kyllähän ne ainakin todistaa sen että koneita ihan oikeasti jossain ja näkehään siinä myös kait kotelovalintasi.
Minä ainakin haluan lähi kuvan niistä. Ja olisipahan muutakin työnlaatua kiva arvioida. Ja saisipahan noista kuvista ehkä linkinkin eräälle tyypille voisi sen pistää joskus vaikka saataisiin lisää amigisteja.

 

Pekka Nissinen
Keskiviikkona, 8. tammikuuta, 2003 - klo 11.11:   
No juu, ei siinä mun kotelossa ole kyllä mitään ihmeellistä... Ihan tavallinen, otin tosin siitäkin kuvan parista kulmasta, sekä myös A1:n liittimistä kotelon takana... Minusta tuo emo on ihan siististi tehty, ainoa "kauneusvirhe" on ehkä juuri tuo Artician fixi, mutta eipä sekään minua häiritse... Mutta laitan ne webbiin vaikka jo tänään, kunhan tämä koulupäivä on ensin ohitse! :)

 

Anu Seilonen
Keskiviikkona, 8. tammikuuta, 2003 - klo 12.02:   
Edit: Lukupaikkakeskustelu siirretty Interaktiiviseen Sakuun otsikolla "Missä luet foorumia?". -Thoriel

 

miksuh
Keskiviikkona, 8. tammikuuta, 2003 - klo 17.07:   
No vähän purkka virityksiä tommoset fixit on aina riippumatta siitä tehdään ne sitten piirinä pegasoksen tyyliin vai hyppylangoilla :) Toivonmukaan MAI sitten kesällä? saa uuden piirin ulos.

 

KimmoK
Keskiviikkona, 8. tammikuuta, 2003 - klo 17.27:   
Fixistä ...

A1XE:ssä pitäisi olla uudempi ArtisiaS. Ja Alan Redhouse vihjaili tai valehteli että siinä pitäisi olla jokin/joitain DMA korjauksia. (asia on nimittäin ristiriidassa aikaisemman virallisen tiedon kanssa)

Mutta en tiiä onko siinä tuota fixiä. Jos ei ole niin se lienee tehdasasennettuna emolevyllä (äänipiirien kera) ilman hyppylankoja.

 

Joanna
Keskiviikkona, 8. tammikuuta, 2003 - klo 23.46:   
Kimmo: Alan ei tiedä tarpeeksi tuon tason teknologiasta voidakseen itse osata sanoa mitä siellä on ja mitä ei ole. Mutta jos hän uskoo sen olevan korjattu ja kunnossa niin se riittää. Toisaalta niinhän se oli jo keväällä 2002, ja kummasti vaan sitä on pitänyt korjailla pitkin matkaa.

Eli, kunnes se todeistettavasti ajaa OS4 ja toimii uskottavalla suorityskyvyllä .. No, onneksi ei ole nyt mitään kiirettä ostaa kumpaakaan laitetta. :)

 

Pekka Nissinen
Lauantaina, 11. tammikuuta, 2003 - klo 19.35:   
Noniinh... Nyt sain sitten laitettua ne kuvat tonne webbiin,, vihdoinkin! :) Tuo sivun ulkoasu on sitten karu, todella karu mutta en jaksanut alkaa värkkäämään mitään erikoisempaa. Ja kyllähän tuo asiansa ajaa. Pääasia, että ne kuvat näkyy jotenkin...

Elikkäs osoitehan on:

- http://personal.inet.fi/cool/pekosbil/amigaone.html -

 

Joanna
Maanantaina, 13. tammikuuta, 2003 - klo 19.18:   
Ok.. tuossa kuvassa näkyy (kun katsoo tarkasti) aika monta johdinta joita on vedetty pitkin korttia.. Tietenkin niiden pitää olla vihreitä oikein kiusallankin :)

http://personal.inet.fi/cool/pekosbil/A1_BoardBig.jpg

Sen voi sanoa että Pegasoksen April-kortissa on noin 10-20* niin paljon logiikkaa Articia-S patchissa kuin AmigaOne emolevyssä näyttäisi olevan. Eli joko Genesi on laittanut turhia (=liian isoja/kalliita ja liian monta) osia tai siiten jotain muuta on tekeillä.

No se selviää ajan kanssa missä se ero on. Tai onko eroa.. En minä tiedä 100% varmaksi ja huhutkin ovat lähteestä joka on aivan varmasti puolueellinen :)

 

KimmoK
Maanantaina, 13. tammikuuta, 2003 - klo 19.30:   
Alanin postauksista olin kyllä saanut semmoisen käsityksen että emossa olisi jotain muutakin kuin vain hyppylankaa. Mutta kuvan perusteella en mitään ekstralogiigkkaa huomaa. Pitäisi livenä verrata aikaisempaan Teroniin/A1:n yms.

Mulla on semmoinen kutina että April korjaa jotain VIA fiboja myös. (Ja ehkä jotain jota ei ole muualla vielä havaittu tai jotain joka esiintyy vain pegasoksen yhteydessä.) Mutta TIETOA ei minullakaan ole kun ei sitä julkisesti ole ollut levityksessä.

Toisaalta ... jos kerta MAI tekee uuden version ArtisiS:stä jo nyt eikä vasta keväällä/loppuvuodesta (kuten jossain vaiheessa oli kai aikomus), voisi olla että ArtisiaS:ssä oli jotain isompaakin vikaa, josta ei muilla kuin genesi:llä ole ollut mitään tietoa/havaintoa.

 

KimmoK
Maanantaina, 13. tammikuuta, 2003 - klo 19.50:   
Silmät käteen ja menoksi....

JÖSSES! Nuita lankojahan on nippu + tukku ... ainakin yksi näyttää menevän "do not use this hole" -reiästä "kuparipuolelle".

Piuhakeskittymä menee tuohon prossun alapuolella olevalle komponentille, olisikohan siinä Alanin "insinöörien" tekemä laastarilogiikka.


Summa summaarum. Yksi hyvä lisäsyy genesille tehdä April on ollut se että jos vaihtoehto on tuollaisen viiksilankapatentin juottaminen + testaaminen, niin ei tule juurikaan/ollenkaan kalliimaksi lisätä tuotteeseen April piiristö.


(multa meni viimeinenkin epäilys siitä miksi AmigaOneXE viipyy ... ja tuli vahvistus sille tunteelle että AmigaOneSE ei jatkossa ole enään tuotannossa, ei ainakaan nykyisessä muodossa)

 

Joanna
Maanantaina, 13. tammikuuta, 2003 - klo 22.29:   
Just.. No, kukin tekee tavallaan.. Mutta en ihmettele miksi ne suunnitteli levyn uusiksi..

 

Pekka Nissinen
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 0.43:   
No juu... Tutkailin tässä juuri kuvia vanhemmista (ainakin uskoakseni) A1:stä ja huomasin ainakin yhden eron, noiden vihreiden johtojen lisäksi... Jos katsoo tuota ottamaani lähikuvaa tuosta emostani ja vertaa sitä esim. tähän - http://www.soft3.net/pages/amigaone_full_1.php - , niin huomaatte varmaan, ettei siinä prossun alapuolella ole sitä pientä piiriä, jonka läheisyyten pari vihreää johtoa kiemurtelee. Tuo toinenkin emo on kuitenkin jo tuota Rev. B:tä (A:ssa oli tuo VIA:n 686A ja B:ssä tuo 686B) enkä siitä ainakaan pienen tarkastelun jälkeen löytänyt muuta eroa. Mikä tuo "viritelmä" sitten on, ken tietää? :)

 

Janne
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 11.06:   
Pekka: Mielestäni tuo pieni piiri on juuri siinä "patch areassa" joka G3-SE:ssä eli Teron CX:ssä oli juuri tuota tarkoitusta varten...

Se lienee samanlainen logiikkapiiri kuin mitä Aprilissa on kaksi? Joanna tiedät noista jotain?

 

Joanna
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 21.11:   
Janne: Siis tuo Aone käyttää yhtä Gal-piiriä jossa on logiikkaa ehkä seman verran kuin parissa vanhassa TTL-chipissä .. Pegasoksen April.levyssä on kaksi uudenpaa teknologiaa sisältävää ohjelmitavaa piiriä joista kumpikin on kertaluokkaa (noin 10*) monipuolisempi ja jotka ovat jonkinverran kalliimpiakin. Koetan tähän vetää yhteen sen mitä tiedän 100% varmasti...


- Korteilla on käytännön testeissä kesällä 2002 ilmennyt ongelmia jotka ovat aiheuttaneet tällaisten korjausten tarpeen (vaikka osittain selitykset ovat olleetkin hämäriä ja epäuskottavia).
- Kumpaakin korttia on korjattu tavalla tai toisella ja kummankin valmistaja (valmistuttaja) väittää niiden nyt olevan kunnossa.
- Kummankin valmistaja vaihdattaa ennen korjausta myydyt kortit uusiin.
- Korteilla on edelleen vaikeuksia mm. Rammien kanssa (oikean tyypin löytäminen on arpapeliä).

Sitten. Tuon jälkeen mennään hankalalle alueelle koska 100% varmaksi en luota keneenkään tässä.. Siis esimerkiksi onko niissä April jutuissa varmasti perää vai ei. Itse uskon rautaa ja tuotantoa jonkinverran tuntevana ettei Pegasokseen turhaan NIIN monimutkaista lisä-korttia olisi laitettu jos rinnakkaisessa tuotteessa tullaan toimeen paljon pienemmällä patchillä.

Mutta sen näkee sitten aikanaan kun laitteita tulee enemmän myyntiin ja kaikki osat saadaan testattua käyttisten kehittymisen myötä. Kumpikin taho puhuu innokkaasti (dual) G4 laitteista mutta kumminkin todellinen G3 laitteidenkin tuotanto on jäljessä luvatusta.

 

Pekka Nissinen
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 22.34:   
Tuo muistien sopimattomuus ei ole A1/Pegasoksen vika vaan Articia S:n "ominaisuus". Kyseisellä piirillä on mm. tietyt määritykset siitä montako "muistichippiä" saa olla tietyn kokoisessa muistikammassa olla per puoli. Koska nuo tahtovat hieman vaihdella merkistä toiseen, täytyy siksi valita sellainen kampa, jossa nuo ehdot toteutuvat. Esim. oma 256 megan kampani, jossa on 8 chippiä per puoli, toimii mutta jos määrä on jokin muu (sellainen mistä Articia ei tykkää) niin toimivuus voi olla aika heikkoa. Tuosta on annettu ihan tarkat selvityksetkin (MAI:n taholta), mutta tuo taitaa olla vielä "sisäpiiritietoa"...?

 

Joanna
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 23.03:   
Rammien toimimattomuus on vain yksi Artician tunnetuista ongelmista.. Ja se on syypää liki kaikkiin niihin ongelmiin (monikko.. siis se ei ole 1 tai 2 .. ) joita noilla apulogiikoilla ja ohjelmapätseillä koetetaan korjata.

Siis tarkemmat tekniset selitykset eivät ole niinkään sisäpiirin tietoa mutta ongelmaksi tulee että kun jotkut pahasti pihalla oleva tahot (=mm parin firman myytimiehet) päästetään selitämään juttua ja esittämään asioita 'hyvässä valossa' saadaan aikaan sekaannuksia ja flamesotia. Eikä siinä huhumyllyssä tekninen tietämys paljon auta.

Mutta.. juuri tämän vuoksi toivonkin että laitteita tulee laajempaan käyttöön, ja myös sellaisille joilla on riittävästi tietoa tuosta alasta voidakseen tutkia mikä oikeasti toimii ja mikä ei.

 

Pekka Nissinen
Keskiviikkona, 15. tammikuuta, 2003 - klo 23.18:   
Niin, minustakin tuo kiertely ja kaartelu, sekä erilaisten verukkeiden keksiminen vain pahentaa tilannetta! Mihin "rehellisyys" onkaan oikein kadionnut? :) Mutta tuo em. hommeli (eli nuo piirimäärät/puoli) ei ole bugi vaan ihan ominaisuus. Se on ollut varmasti tiedossa koko ajan, mutta koska asiasta ei ole ihmeemmin puhuttu, on tämä johtanut näihin moniin tyytymättömiin käyttäjiin, joiden (kalliilla rahalla) ostamat muistit eivät sitten olekkaan toimineet. Tiedossahan oli jo varsin varhain, että olisi syytä käyttää noita rekisteröityjä muisteja mutta tuo toinenkin asia olisi mielestäni pitänyt "kertoa" jo kauan sitten. Onneksi itselleni sattui juuri "oikeanlainen" muistikampa, joskin se ei olekkaan tuollainen rekisteröity malli ja lähtenee pian vaihtoon...

 

JPQ
Torstaina, 16. tammikuuta, 2003 - klo 1.04:   
Joanna: Lisäksi intoa tutkia.

 

KimmoK
Perjantaina, 17. tammikuuta, 2003 - klo 11.31:   
Pistänpä tänne, kun tuli haettua tietoa:
KVR133X72RC3/512 512 MB SDRAM, 133MHz, 64x72, ECC,rek.,Kingston 2-PCB 189€

Toi on Alan Redhousen suosittelema A1 muistipalikka.

 

Joanna
Perjantaina, 17. tammikuuta, 2003 - klo 12.37:   
Kuulostaa hyvin samalta kuin se jota KDH myy .. mutta niiden sivulla ei ole noin tarkkoja tyyppitietoja eli en voi verrata. No, hyvä uutinen on se että noita saa ihan suomestakin :)

 

Pekka Nissinen
Perjantaina, 17. tammikuuta, 2003 - klo 16.40:   
Ainakin mm. Verkkokauppa.com myy tuota Alanin mainostamaa muistia hintaan 124 euroa... Pitäisi varmaan sellainen ostaa itsekkin, niin saisi tuon 133Mhz:in väylänkin toimimaan. Boogie kyllä lupaili myös tuota samaa muistia muutaman euron halvemmalla... :)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: