Hunajan PH arvo ?

Saku-foorumi » Vapaa sana » Viestit 2005 » Viestit 03/2005 asti » Hunajan PH arvo ? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

JPQ
Torstaina, 20. tammikuuta, 2005 - klo 22.59:   
Tiedän ettei liity amigaan mitenkään mutta mikä hunajan PH arvo ?
siksi kyselen koska olen miettinyt erään tuotteen eräitä ominaisuuksia
jossa PH arvo näyttelee tärkeää osaa ja tuotteessa tietääkseni on
hunajaa. Kysyisin tehtaalta mutten osaa tarvittua kieltä eikä ole
email osoitettakaan.
PS. kieli ei ole englanti. Ja kotisivusta päätellen eivät vältämättä
osaa sitä.

 

Miikka
Torstaina, 20. tammikuuta, 2005 - klo 23.42:   
Mistähän on kyse ... ?

Hunajan pH on tuon mukaan 3,7-4,0.

http://www.lappi-hunaja.fi/terveys.html

Muutakin löytyy googlaamalla.

Sen mitä tiedän pH:n mittaamisesta, tuo arvo on -+0,5 . Ensinnäkin hunajan pH on hieman hankala mitata, jos se on kovin paksua tai kiteistä. Tähän tietysti löytyy erikoisantureita, mutta aina erikoisantureiden tarkkuudesta ei ole varmuutta. Ylipäätään pH:n mittaaminen on vaikeaa tarkasti, kyseessä on lähestulkoon varausten mittaaminen ja mittarit vaativat megaohmi-luokan vastuksen, joka aiheuttaa ongelmia, plus anturit ovat käsintehtyjä yksilöitä. Mittausympäristö on hieman vaativa ...

Jos kiinnostaa mittaaminen, pH jne, voin heittää jotain linkkejä. Lähinnä löytyy titraamisesta, mutta usein sekin on lopulta pH:n mittaamista.

Koska/jos tuo pH johtuu pääosin glukonihaposta, se lienee ominaisuus, joka ei ole paikkasidonnainen. Ylipäätään hunajan laatu/koostumus vaihtelee paikkakunnittain jo ja maittain aika huomattavasti. (heittelen tässä ulkomuistista jotain).

Jos kyseessä on seos, jossa hunaja on yhtenä komponenttina, kokonais-pH on aika helppo selvittää laskemalla osa-pH:t OH ja H ionien osakonsentraatioden kautta. Siinä tapauksessa, että komponenttien pH:t tunnetaan. Sillä tavalla sa ainakin suunnan, missä liikutaan. Oletuksena ei voi käyttää puhtaan veden pH = 7,0 , koska puhdasta vettä ei ole. Tislattu on suunnilleen tuota. Lopputulos sitten pitää varmentaa kyllä asiallisesti kalibroidulla mittarilla.

Koska en tiedä, kuinka pitkälle haluat ... älä yritä kolmen pisteen kalibrointia, se ei onnistu eikä toimi, vaikka niin kirjallisuus joskus väittää (eräs kotimainen kirjoittaja on suoraan kysyttäessä myöntänyt tämän mahdottomuuden, vaikka niin tekstissään väittää menettelevänsä..) Käytä kahden pisteen kalibrointia puskureilla, jotka ovat NIST-tavaraa... (tätä kolmen pisteen klalibrointia yritettiin akkreditoidussa labrassa... no hope...)

Tällä luulisi pääsevän alkuun :-)

Kiinnostava aihe ... taisin vähän innostua ... ;-)


Miikka

 

Miikka
Torstaina, 20. tammikuuta, 2005 - klo 23.45:   
joo ... tolla haulla löytyy: hunajan ph


Miikka

 

JPQ
Perjantaina, 21. tammikuuta, 2005 - klo 0.31:   
Kiitos ja hämärän käsityksen mukaan eräissä venäläissä akvarelleissa
olisi hunajaa.

 

Miikka
Perjantaina, 21. tammikuuta, 2005 - klo 1.01:   
Jassoo ... et varmaan tarvitse sitten noita mun hämäriä juttuja mihinkään ...

Olit sen verran salamyhkäinen, että luulin sinulla olevan tekeillä jokin uusi tuote tms.

Hunajaa akvarelleissa ... ?? Mihin tarkoitukseen ??

Miikka

 

Thoriel
Perjantaina, 21. tammikuuta, 2005 - klo 5.17:   
> Tiedän ettei liity amigaan mitenkään mutta mikä hunajan PH arvo ?

Ja miksi pitäisi liittyä? "Avoin palsta muille asiallisille aiheille, ei tarvitse liittyä tietokoneisiin." 'Nuff said.

 

JPQ
Perjantaina, 21. tammikuuta, 2005 - klo 11.24:   
Miikka: ehkä teenkin tiedolla jotain ja hämärän käsityksen mukaan
samaan kuin arabikumia muualla eli oliko tuo juurikin sideaineeksi.
Thoriel: ei pitäisikään mutta tämä niin kamalan kaukana.

 

Miikka
Perjantaina, 21. tammikuuta, 2005 - klo 11.36:   
JPQ:

Ok, jos tarvitset jotain pH tai kemiaan liittyvää juttua, niin kysele lisää. Tosin luonnonkemia, mikä liittyy väriaineisiin tms. on vähän hämärtynyt päässäni, joten en välttämättä siitä enää paljoa muista. Mutta katsotaan.

Nähtävästi siinä sekoituksessa on pakko olla jotain muuta myös, joka nostaa pH:ta tai siinä täytyy olla puskurikapasiteettia muuten. Ainakin vanhat ikonimaalaukset luultavasti hapertuisivat aikaa myöden.

Miikka

 

JPQ
Perjantaina, 21. tammikuuta, 2005 - klo 12.34:   
Miikka: voinemme jopa siirtyi minun puolesta jopa mailin puolelle. Ja harrastatko jonkin sortin "taidetta" itsekkin ?

 

Miikka
Perjantaina, 21. tammikuuta, 2005 - klo 13.41:   
En oikeastaan itse harrasta. On suvussa kyllä ja lähipiirissä, joten kaikkea on tartunut matkan varrelta. Äitini on entinen tekstiilitaitelija, nykyinen tietokone-graafikko/webbisivujen tekijä ( http://www.saunalahti.fi/~elsil/ tai http://www.exavion.fi/ joitakin kuvakudoksia: http://www.saunalahti.fi/~elsil/textiles.html ,noin, pakolliset mainokset olivat siinä taas), isä on ollut taide-asioissa mukana ystävänsä takia, kierrellyt huutokaupoja ja sen sellasta. Omisti kehystysliikkeenkin jossain vaiheessa.

Joo, olen ajatellut, että ryhtyisin läiskimään öljyä kankaalle, mutta se on vieläkin toteutumaton haave. Ehkä vielä joskus... :)

Tähän mennessä taiteilut ovat olleet tietokonepuolella. Jotain 3d-animaatioita, jotain videota/3d jopa tilauksesta, joulukorttejakin tullut väsäiltyä ystäville. Yhden graafisen käyttöliittymän olen suunnitellut suht. laajalle ohjausjärjestelmälle (graffat+toiminta), ohjelmoija oli ihmeissään ideoistani (jotka pääosin olivat peräisin amigasta) mutta ihmiset olivat lopputulokseen hyvin tyytyväisiä. Eikä ihme ... sain jollain tasolla läpi siihen samaa käytettävyyttä ja filosofiaa, mitä amigassa on. Aika hyvin Dos-ohjelmalta, johon kyllä rakennettiin kokonainen graafinen ympäristö päälle.

Kaikki työni olen tehnyt tietysti amigalla, milläs muuten :)

Jos muistat tämän Georg Stegerin ReqAttack paketin amigalle? Tein siihen nämä käyttisanimaatiot joskus aikanaan. Siinä oli mm. pyörivä kysymysmerkki/huutomerkki, boing ball, boing ball ja info teksti, format, jossa bittivirta meni korpulle, write protect, read/write error (Jossa 3d bitit törmäävät tiiliseinään, joka hyppää tärähdyksestä, se on mun mielestä edelleen ihan loistava...) jne. Tämä juttu on jotenkin edelleen mieltä lämmittävä asia.

Jos joku nyt innostuu kokeilemaan kyseistä pakettia, kaivakoot jostain CU-Amiga cd:ltä sen, versio 0.94 tai 0.96. Nykyinen oli ainakin jossain vaiheessa tolkuttoman epävakaa (uusi author). Lisäksi joka puolelta pomppii authorin omat (ja rumat) staattiset graffat, joita en saanut ohitettua.

Itse animaatiot tulevat muistaakseni samalla CD:llä tai ne saa ainakin aminetista gfx/misc ReqAttackAnims.lha

Olen vain poloinen kemian alan insinööri, joka on sotkeutunut alan lisäksi vähän kaikkeen :)

Pistä mailia miikka@domnik.net , voidaan jutella siellä lisää. Tänään alkaa olla jokseenkin päivä täynnä, mutta illalla kerkeän vastaamaan sitten.

Miikka

 

JPQ
Perjantaina, 21. tammikuuta, 2005 - klo 15.24:   
Miikka: postia lähetetty.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: