MIDI PC-pelien musiikkistandardina?

Saku-foorumi » Vapaa sana » Viestit 2003 » Viestit 06/2003 » MIDI PC-pelien musiikkistandardina? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Markus
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 1.28:   
Sanokaapas minulle, kun minä en tiedä, että onko ennen "mp3-aikaa" PC-pelien musiikki ollut midi-musiikkia? Itse kun en ole käytännössä ollenkaan seurannut PC-pelien kehitystä ja nykytilaakaan, itselläni kun on PC:lle vain muutamia vapaassa levityksessä oleva vanhahkoja pelejä. Uusin on Thrust Deluxe, jossa on XM-kappale tunnusmusiikkina. En itseasiassa tiedä, onko nykyisin PC:n peleissä mp3-muodossa olevaa musiikkia, tämä vain tuli mieleeni siitä, että esim. Ultima4 remake Dawn of Virtue tulee pitäämään sisällää mp3-muodossa olevaa musiikkia. Itseasiassa tuo ajatus siitä, että PC-pelien musiikki olisi ollut aiemmin pääasiassa midi-muodossa tulee myös siitä tosiasiasta, että Ultima-pelien musiikki on ollut midi-musiikkia PC-koneissa.

 

Joanna
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 1.41:   
hmm.. riippuu niin monesta.. Thurst Deluxen tapauksessa XM formaatin valintaan lienee johtanut se että Blitz Basic sisältää sille ja muutamille muille Mod-formaateille valmiin soittorutiinin :)

 

Markus
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 1.49:   
Arvelinkin, että Blitz Basicissa olisi ollut valmis tuki tuolle XM:lle. Amigan BB:ssähän on ProTrackerin mod-formaatille tuki.

Se että esim. vähintään 60% PC-pelien musiikeista ennen mp3-aikaa olisi ollut midi-musiikkia on mielestäni paljon. Itseasiassa käy sääliksi PC-pelaajia, jos noin on. :) Jos musiikissa voi käyttää vapaasti digitoituja sampleja, niin joka musiikki voi olla hyvin erilainen - minusta niihin valmiisiin midi-soittimiin kyllästyy nopeasti, ja uudet eri peleissä olevat kappaleet eivät kuulosta niin kiinnostavilta, jos niissä on vanhat tutut soittimet. Lisäksi ns. synteettiset soittimiet tuovat maagista syvyyttä musiikkiin. :)

 

Markus
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 2.04:   
Ajatellaan tässä nyt vielä ääneen, että PC:n scene-demoissa ei liene "standardina" muusiikkiformaattina tuo midi. Taitaa nämä tracker-formaatit olla vallalla, ja tästä päästäänkin siihen, että kuitenkin scene-miehet ovat kaupallisiakin pelejä tehneet ja niissä on arvatenkin ollut tracker-musiikki midi-musiikin sijasta, ellei sitten mp3-musiikki tai CD:ltä "normaalimuodossa" oleva musiikki.

 

Rebb
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 2.09:   
Paljon on käytetty cd-audiota peleissä, demoissa mp3 lienee jo nykyään valta-asemassa. Toki tracker biisejäkin paljon käytetään.

Monessa pelissä on scoret tehty midillä, mutta toistetaan sampleilla.

 

JPQ
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 2.24:   
Markus: hyvä GM setti on parempi kuin iso läjä vapaa valintaisia sampleja. Nimimerkki itse molemilla säveltämistä kokeillut koska midissä kosketus herkkyys plus samplen vaihtuminen korkeuden mukaan.
B. Lynnenhän playstation peleihin tehnyt Fast Trackerilla musaa.

 

Markus
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 3.28:   
JPQ: Ööh, eikös ne vapaavalintaiset samplet voi olla käytännössä ihan yhteneviä niiden GM-settien kanssa + mielikuvituksellisia efektejä ja muita sampleja? Vapaavalintaiset samplethan voivat olla digitoituja mistä vain.

 

JPQ
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 11.32:   
Markus: joo mutta GM setissä saundit multi samplattu ja mod käytössä esim. pianon luonteva käyttö ei oikein onnistu. Jotkut synasaundit on helppo tracker käyttöön samplata mutta jotkut esim. pianot on todella hankalia saatikka niiden useiden piano samplejen käyttö.
PS. Hyvät GM saundit on aika harvinaisia myönnetään.

 

Markus
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 14.11:   
JPQ: Kyllähän trackereissä (nythän ei ole kyse Amigan ProTrackeristä) voi kyttää multisamplattuja instrumentteja. Jogeir Liljedahlin Imaginary Voyagessa (XM) on multisamplattu piano.

 

Rebb
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 16.36:   
JPQ: Kyllä noita multisampleja on käytetty ainakin Fast Trackerin ilmestymisestä lähtien.

 

Markus
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 17.03:   
Aloin muuten miettiä, että onkos Amigan ProTrackerissäkin ollut jostain versiosta lähtien mahdollisuus käyttää multioktaavisampleja? Minulla on hämärä muistikuva, että olisin joskus 10 vuotta sitten käyttänyt iff-formaatissa olevaa multioktaavipianoa. Saattoi kyllä olla jokin muukin ohjelma kuin ProTracker. Äsken katsoin Aminetista noita ProTracker-paketteja, mutta niissä on aivan kelvoton dokumentointi. Äkkiseltään ei löytnyt feature-listaa, lähinnä vain epämääräisiä bugikorjauslistoja.

 

JPQ
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 18.16:   
Rebb: onko siinä multisamplel tuki ja mistäköhän lähtien ? ja se riitä multi samplauksesi että sulla vaikka 5 instrumenttia jossa jokaisessa eri sample , yritin joskus tuollain menee liian vaikeaksi mulla tuota toteuttaessa katoaa insipiraatio.
Markus: medissä on mutta useimissa multisampleissa on sama sample vaan upsamplattu valmiiksi jolla tehdään lisä oktaaveja ja se ei ole sama asia. Deluxe Musicissa on ainakin tollainen piano mukana ei tosin kovin uskottava ja piano vain esimerkki:
Kaikkia protrackreita en ole kokeillut mutta ne jotka tunne niissä ei ole ja se mitä käyttäisin mieluiten eli 2.1a ei toimi missään amigassa kunnolla jonka olen omistanut.:(
No niissä sisäiset ohjeet jossain ainakini ja PT2.1A:sta jos löydät jostain voin itseltänikin katsoa löytyy kait muutenkin ohjeet.
PS. Kaveri opetteli sitä paitsi protrackerin pelkän kokeilun kautta.

 

Markus
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 18.46:   
JPQ: Niin, en minä tässä siis ohjeita ProTrackerin käyttöön etsikään, vaan feature-listaa, josta näkisi, että onko ko. ohjelmassa multioktaavifeaturea. Tietysti mahdollisesti ohjeistakin tuo käy ilmi. Nuo ProTrackerin sisäiset ohjeet ladataan erillisestä tiedostosta, mikä ei tule esim. PT4 beta2-paketin mukana, mikä itselläni on. Ja eihän se ohjelman vika ole, jos multisamplet on vain upsamplattu, kysehän oli tuosta multisample-featuresta.

 

JPQ
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 19.50:   
Markus: no niissä mitä aminetista olen muistaakseni kaikkia testannut ei ole. PS. Ei ole tuo multisamplaus juttu ohjelman vika mutta sen ainoan softan joka tekee niitä jonka muistan eli Audio Master 4:sen. Ja toiseksi saattoi olla softa jonka joskus latasin joka myös tekee noita multisampleja tutkin salliiko se tehdä useammasta eri samplesta sellaisen jos sallii niin voisin ehkä joskus muutaman instrumentinkin tehdä niitä kaipaaville.
Eikä ratkaise lyöntivoiman merkitystä sävyyn tuokaan juttu. Toiseksi oktaavin välein samplattu piano on parempi kuin single samplattu mutta silti joskus liian epätarkka.

 

Rebb
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 19.53:   
JPQ: Ei ne muidenkaan ohjelmien multisamplet ole muuta kuin eri korkeudelta samplattuja ääniä.
Riippuu sitten aivan tekijästä miten tuon tekee.

XI on tuo FT:n oma sampleformaatti, joka tukee multisampleja, panning ja volume envelopeja yms.

 

Markus
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 20.28:   
JPQ: Se oli varmaan sitten (Octa)MED, jolla käytin aikoinaan multioktaavi-instrumenttia.

Osaisitteko te muuten tarjota linkkejä, mistä löytäisi laadukkaita 16-bit sampleja? Viimeksi tein musiikkia vuonna 2001 muistaakseni, mutta tarkoitus olisi aloittaa jälleen musiikinteko. Hmmm, tuossa juuri google löysi MBNET:stä sampleja, pitääpä kokeilla...

 

Rebb
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 20.38:   
Markus: Todella hyviä sampleja on aika vaikeata löytää, lähinnä rumpuja saattaa löytää. Kannattaa käyttää syntikoita tai Vst instrumentteja (jos pc:llä teet). Jopa ilmaisten Vst instrumenttien äänenlaatu on nykypäivänä huipputasoa. Esimerkkinä voisi heittää FreeAlphan ja Triangle II:sen.

 

JPQ
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 20.50:   
Rebb: joo mutta tuo AudiomasterIV minusta ei sallinut sitä että otat vaikka kolme samplea josta sen koostat se vain upsamplasi valmiiksi sillä hetkellä ladatun samplen.

Rebb&Markus: olikohan mod www.hollowsun.com ja www.modarchive.com ne josta löytyy parhaat.
Ja nuo www.hollowsun.com syna samplet ei ole hyviä vaan taivaallisia. Noi mbnetin samplet oli pettymys.
Ja minäkin mietin joskus aminettiin että pistäisin vähäsen sampleja saataville kun syniäkin on nyt kolme Ensoniq SQR+,Roland M-OC1,Yamaha S30. plus mun laskukaavat.
ZoomII amigan cdeellä on sampleja mutta niissä heittelee volumet ties miten ja niistä on vain osa 16bit.
Ja nyt ehdottakaapa mitä sampleja kaipaisitte voisin synistäni yrittää samplata tosin loopata en oikein osaa.:(
ja Aminetista löytynee 707,808,909 sampleja ainakin jollei muitakin.

 

JPQ
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 20.52:   
JPQ: 16bit mun tekstissä on muisti kuva ja taisi lähinnä efektit olla 16bit jos mitkään.

 

Rebb
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 21.11:   
JPQ: Sehän on audiomasterin moka :)
Sampleja en oikeastaan enää käytä olleenkaan, lukuunottamatta joitain rumpuja ja efektejä.

Toki monilla varmaan on pulaa laadukkaista sampleista, joten siitä vaan.

 

JPQ
Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 23.06:   
Rebb: no minäkin olen tracker touhut lähes lopettanut koska se missä minä sampleja käytän ei oikein toimi modujen kanssa enkä osta PC:tä XM:ien tekoon koska samalla rahalla saa aika hyvän synankin varmasti.:(

 

Markus
Perjantaina, 9. toukokuuta, 2003 - klo 2.00:   
JPQ: Toisaalta, jos haluaa ostaa PC:n vain XM:ien tekoon, niin hommaan riittää alle 120 MHz PC, joita ihmisillä varmaan lojuu nurkissa (kuten minulla), ja joista ei kehtaa paljon pyytää. :)

 

JPQ
Perjantaina, 9. toukokuuta, 2003 - klo 2.44:   
Markus: niinpä kai mutta mä haluaisinkin PC:lle kunnon äänikortin ja toiseksi FT ei tue minun asteikolla kunnon kortteja viime tiedoilla. Ja toiseksi PC täytyy ehkä jostain muusta syystä hankkia mutta markus kuten kysyin minkälaisia saundeja tarttisit jos aminettiin samplaan sample setin? ja se on kiinni onko sellaisia jotka on kiinnostuneita.

 

Rebb
Perjantaina, 9. toukokuuta, 2003 - klo 9.05:   
JPQ: Jos pc:n musiikkikäyttöön hommaa voi samantien ostaa nopean koneen, jolla pyörittää vst instrumentteja etc.

Hyvä saundisia padeja ja bassoja kait yleensä ihmisiltä puuttuu.

 

Rebb
Perjantaina, 9. toukokuuta, 2003 - klo 9.32:   
Mikäs sitten on hyvä soundi?
Se on tietysti makuasia, mutta voluumit kannattaa hoittaa kuntoon. Pientä komperssointia yms.

pientä esimerkkiä kuinka kompura vaikuttaa ääneen:

http://www.kyymos.com/dl/esim/

tuolta löytyy kaksi mp3:sta (209kt)
clean & sfx versiot.

rummut on tehty sampleilla, kanavissa pieni reverb, bassot tulee freealphasta. Master efekteinä on hyvälaatuinen kompura ja vintage warmer (eräänlainen kompura myös). Efektointi menee hiukan yli, mutta jotain kuvaa saa siitä miten noita omiakin sampleja voi kompuralla parantaa.

 

JPQ
Perjantaina, 9. toukokuuta, 2003 - klo 12.19:   
Rebb: Niinpä siihenhän juuri viittaisin ja toiseksi saundi vinkistä kiitos. ja just VST "instrumenttariumin" takia.
ja minä olen sellainen kummajainen joka haluaa oikeat synabassot analogista eli VA ei riitä. Kokemuksesta tiedän yhtään tässä mielessä hyvää VAta
en tunne ja lähin on Virus.

Nimimerkki Esim. Minimoogia kokeillut

 

Rebb
Perjantaina, 9. toukokuuta, 2003 - klo 12.32:   
Jep tuossa kyllä huomaa aidon ja vst:n eron.
Lähimmäksi aitoa pörinää pääsee Linplug albinolla ja uudella moog modular pluginilla.

Tuon kyymos biisin super saw melodia on muuten juuri tehty tuolla albinolla. Moni erehtynyt luulemaan JP8000:seksi :)

 

JPQ
Perjantaina, 9. toukokuuta, 2003 - klo 14.00:   
Rebb: Joo tuo Moog Modular Plugin kiinnostaa ainakin vähäsen ja siitä tosiaan luulisi että saisi tarkoittamani saundin käytännössä VST/VA puolella koska alkup. saundi josta eniten pidän Moogista kait ja toiseksi toinen hyvä jonka itse tein on Roland SH101:sta.
Onko sinulle siis aito = analogi ja va = virtuaali analogi. PS. jotkut efekti saundit on myös mistä VAan/VST:een (sama kumpu softa pohjaisena eivät toimi) käytön kuulee.

 

Rebb
Perjantaina, 9. toukokuuta, 2003 - klo 15.42:   
Aito=Aito :) va:ksi voi laskea sekä rauta va:t että vst:t, sama toiminta periaate kun kummassakin on. Efektit alkavat saavuttaa rauta esikuviaan myös virtuaali puolella. Eron toki huomaa varsinkin ilmais efekteissä. Nuo kalliimmat vst efektit alkaa olla jo sitä luokkaa ettei niitä enää tahdo erottaa rauta esikuvistaan.

 

JPQ
Perjantaina, 9. toukokuuta, 2003 - klo 17.35:   
Rebb: no efektit on monet muutenkin digitaalisia eli siinä on syy. Mutta kuulemma kompuroista kuulee hyvin digitaalisuuden. Luulen johtuu tosi nopean reagoinnin tarpeesta. Ja softahan ei toimi koskaan reaaliajassa. Aina siinä pieni viive on.:(

 

Markus
Perjantaina, 9. toukokuuta, 2003 - klo 19.04:   
JPQ: Kyllä minulle kelpaisi ihan vaikka kaunis piano, jonkinlainen muu kosketininstrumentti ja jonkinlainen kitara.

 

Jupp3
Perjantaina, 9. toukokuuta, 2003 - klo 19.41:   
MIDI-musiikeissa on vain se yksi pieni ongelma... (Siis pelien kannalta, mistä tässä oli puhe)

PC:lle kun on niin monta erilaista (ja eritasoista) äänikorttia, sama biisi kuulostaa ihan erilaiselta esim. Adlibilla ja jollain Wavetable-kortilla... (näin kärjistetyn esimerkin mainitakseni)

Toki esim. Adlibilla saa sellaisia soundeja, joita Protrackerilla ei (helposti) saa, kuten myös toisin päin.

Sanotaan nyt vaikka, että ne hirveimmät kuulemani midi-musiikit olivat käännöksiä Amigan Protracker-versioista (kun peli portattiin Amigalta PC:lle)

Esimerkiksi Lotus3:n musiikit, periaatteessa hyviä "midi-käännöksiä" mutta häviävät alkuperäiselle.

Toisaalta, esim. Warcraft II:n (Midi-) musiikit käyttävät hyväkseen suurinta etua, kun vertaa Midiä Protrackeriin: 16(?) äänikanavaa ("Protrackerina" luku olisi 3, jos yhden kanavan jättää ääniefekteille)

Protrackerin vahvuutena on vapaasti valittavat samplet

Midin vahvuutena taas useamman äänen polyfonia

Mutta nykyään rajoitukset ovat toki lieventyneet kummallakin puolella...

 

JPQ
Perjantaina, 9. toukokuuta, 2003 - klo 21.15:   
Markus: mulla on samplata arviolta kolme piano , kaksi hyvää ja yksi "lofi" mutta aika kautensa kuulemma paras (aika kausi 1990).:(
Tarttekos stringejä ?
Jupp3: olet oikeassa.
Midi kanaviahan on 16:sta alunperin.
PS. Lieventyneet todellakin.
Ja Protrackerin amiga raudasta johtuen on myös pannaus isohko pulma.

 

Markus
Perjantaina, 9. toukokuuta, 2003 - klo 21.27:   
JPQ: Kyllä stringeillekin käyttöä löytyy.

 

JPQ
Perjantaina, 9. toukokuuta, 2003 - klo 22.57:   
Markus: no täytyy yrittää tehdä mahd. laaja kokonaisuus plus laadukas.

 

Pekka Nissinen
Torstaina, 5. kesäkuuta, 2003 - klo 23.41:   
Tekasinpa tuossa tuollaisen (erittäin) pikaisen testihommelin Reason2:lla (http://www.propellerheads.se/). Ihan kiva ohjelma, varsinkin noilla "analogisilla" syntikoilla saa aikaa varsin hauskoja soundeja. Harmi vain, ettei mitään vastaavaa ole Amylle mutta toimii tuo kuitenkin (MAC-versio samoilla CD:eillä) AmigaOne:llani MOL:lin kautta. :) Että, jos kiinnostaa kuunnella niin tuo testiviisu löytyy täältä: - http://personal.inet.fi/cool/pekosbil/Testi.mp3 - Myönnetään, että tuo on aikamoinen pika-rävellys mutta tuolla ohjelmalla oikeasti saa ihan hyvää jälkeä aikaiseksi. Noiden softa syntikoiden, samplerien, efektilaitteiden yms. laatu on mielestäni erittäin hyvää, jopa ihan "oikeisiin" syntikoihin yms. laitteisiin verrattuna. Kannattaa kokeilla, vaikkei muuten PuuCee:n musaohjelmista pitäisikään.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: