SID

Saku-foorumi » Vapaa sana » Viestit 2003 » Viestit 06/2003 asti » SID « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Tommi
Torstaina, 15. toukokuuta, 2003 - klo 8.09:   
Millä tai miten tehään sid(?) musaa? Oon tossa kuunnellu sen verran (www.hvsc.c64.org), et on alkanu kiinnostaa ite tekeminen...

 

Joanna
Torstaina, 15. toukokuuta, 2003 - klo 8.22:   
Well.. Otetaan kuuslankku (tai emulaattori) ja sitten hakataan
konekielimonitorilla heksakoodia sisään että saadaan aikaan
äänirutiini ja biisi.. :)

Siis vakavasti sanoen.. tuosta se alkoi.. Onhan kuusneloselle olemassa
vaikka kuinka erilaisia sävellys/soitto-ohjelmia mutta kyllä
kuuluisimmat biisientekijät ovat tehneet itse omat soittorutiininsa.

 

Tommi
Torstaina, 15. toukokuuta, 2003 - klo 9.30:   
Mut, miten ne tallennetaan .sid formaatiksi pc:lle??

 

JPQ
Torstaina, 15. toukokuuta, 2003 - klo 9.36:   
Tommi: en tiedä varmaksi mutta muistelisin että tuo on yksinkertaisesti se koodin pätkä sieltä C64:sen muistista. Plus kait tieto siitä minne se sijoitetaan muistissa.

 

Tommi
Torstaina, 15. toukokuuta, 2003 - klo 11.15:   
Jees, täytyy kattoo jos jotain sais aikaseks... Jonkunnäkösiä ohjelmia kyl jo on...

 

Markus
Torstaina, 15. toukokuuta, 2003 - klo 13.16:   
Todella, nämä SID-tiedostot eivät tietääkseni ja ymmärtääkseni ole analogisia esim. ProTrackerin mod-tiedostoihin siinä mielessä, että nämä olisivat aina samassa formaatissa tyyliin pattern-data ja samplet. SID-tiedostossa on käytetty soittorutiini ja on up to säveltäjästä/ohjelmoijasta, miten data on tallennettu.

Jossain päin nettiä on muuten Rob Hubbardin ensimmäiseksi väitetty soittorutiini, googlella varmaan löytyy.

Sitten noita ohjelmia, C64:lle on uusi CyberTracker. Ja onhan noita muita, funet.fi:stä taitaa löytyä ainakin FutureComposer. Sitten on PC:lle tehty GoatTracker, minkä löytää täältä. Siinä on 3 äänikanavaa, tarvitsee SDL libraryn. Noilta sivuilta löytyy myös C64:ään trackereitä.

Näin muuten täytyy sanoa, että kyllä nuo ~85 vuoden säveltäjät olivat neroja! Siis Rob Hubbardkin teki tuotoksia ilman musiikkieditoria ihan konekielimonitorilla! Samaten Martin Galway (hänestähän oli asiaa yhdessä C-lehdessä).

Muuten, kun on olemassa softa sid2midi, niin tuli vaan mieleen, että mitenkägän onnistuisi sid2ahx. Tuo AHX:hän on se erinomainen Amigan trackeri, jolla saa C64-mäisiä kappaleita tehtyä. Sääli ettei tue sampleja, olisi mukavaa sisällyttää kappaleisiin rumpusoittimet sampleina.

 

itix
Torstaina, 15. toukokuuta, 2003 - klo 14.33:   
Joo, nuo .sid -tiedostot sisältävät ihan oikeaa ajettavaa 6510-assemblerkoodia. Esimerkiksi playsid.library sisältää ihan oikean 6510-emulaattorin ja tietysti myös sen SID-emulaation.

 

Tommi
Perjantaina, 16. toukokuuta, 2003 - klo 9.00:   
Markus: kiitti goat-tiedosta... eilen pääsin jo kokeileen... tästä se lähtee...

 

Tommi
Keskiviikkona, 21. toukokuuta, 2003 - klo 7.57:   
Mä oon tässä ajatellu tehä kans oman SID cd kokoelman/kokoelmia... joten hyviä neuvoja/vinkkejä kaivataan lisää...

 

Jupp3
Keskiviikkona, 21. toukokuuta, 2003 - klo 11.54:   
Tommi:

http://hvsc.c64.org

Tällaistako kaipasit? :)

 

Tommi
Keskiviikkona, 21. toukokuuta, 2003 - klo 12.02:   
Höh, onhan mulla jo (suurin) osa noista...

 

Tommi
Keskiviikkona, 21. toukokuuta, 2003 - klo 12.02:   
En, meinasin siis laittaa ne cd:lle jossakin muodossa.

 

JPQ
Keskiviikkona, 21. toukokuuta, 2003 - klo 12.25:   
Markus: eikä tue RingModia eikä Synkkiä eikä PWM:ää niinkuin SID ainakaan mun tietojeni mukaan. Ja kyllä jotain muitakin saundeja olisi kiva saada sampleina.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: