Seuraava projekti on P112 CP/M käytti...

Saku-foorumi » Vapaa sana » Viestit 2014 » Seuraava projekti on P112 CP/M käyttistä pyörittävä kone « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Sunnuntaina, 16. marraskuuta, 2014 - klo 15.47:   
Seuraava projekti on P112 CP/M käyttistä pyörittävä kone. Linkin takaa löytyy kuva tämän hetken tilanteesta... :-)

http://kuvapilvi.fi/k/yItz.jpg

Tuota varten ja myöskin PDP8 kloonia varten tarvisi jostain löytää wanhan ajan tyhmä pääte. Onko kenelläkään havaintoa niistä? Toki niitä eBayssa liikkuu, mutta ovat sen verran painavia, että rahtikulut kasvavat melko suuriksi.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Sunnuntaina, 16. marraskuuta, 2014 - klo 22.59:   
Mitään en kyseisestä käyttiksestä tiedä/muista enkä päätteestä, mutta ainakin SMD piirit on hyvin prosessoitu paikalleen. Piirikannoissa vaadin itse aina liuskamallia parempaa laatua, mielellään gold plated ja pyöreä reikä. Esimerkiksi Amiga 4000 koneessani alkoi Kickstart liuskakanta pätkiä kun olin vaihdellut erikois ja normi Kickstarttien kesken useita kertoja, piti vaihtaa paremmat kannat paikalle. Tietysti tuo tuskiin tulee saamaan samanmoista rasitusta.

 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Sunnuntaina, 16. marraskuuta, 2014 - klo 23.16:   
CP/M oli enemmän yrityskäyttöön suunnattu aikoinaan vaikka tuli se myös esimerkiksi Commodore 128:n mukana. Ainakin Infocomin tekstiseikkailupelejä saa myös tuolle käyttikselle joten pelaamaankin pääsee. :-)

Päätteenä voi tietysti käyttää ihan tavallista PC:tä ja jotain sopivaa pääte-emulaattoria, mutta kyllähän se tunnelman pilaa. ;)

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 17. marraskuuta, 2014 - klo 0.01:   
Idea rakennat sen päätteenkin itse. ja mielenkiintoisia projekteja hyöty eri juttu tosin PDP8 onkin jo vähän kiinnostavampi.

 

Matti Järvinen
Käyttäjätunnus: varaktori

Rekisteröity: 4-2014
Maanantaina, 17. marraskuuta, 2014 - klo 0.11:   
PDP8:n tilanne ei vielä ole juuri sen valoisampi kuten kuvasta näkyy. :-)

http://kuvapilvi.fi/k/yIxE.jpg

Kaipa sen päätteen itsekin voi tehdä, mutta wanha pääte sopisi paremmin tunnelmaan ainakin minusta. :-)

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Maanantaina, 17. marraskuuta, 2014 - klo 10.40:   
Oikeanlaiset socketit. :-)

Nuo P112 ja PDP8 ei sano mulle mitään, mutta tiesin kyllä CP/M, muistan sen olemassa olon paremmin osana Amstrad historiaa ja nyt kun katson...
http://en.wikipedia.org/wiki/CP/M
...niin sielläkin sanotaan näin: "The best-selling CP/M-capable system of all time was probably the Amstrad PCW"

 

Jarmo Piippo
Käyttäjätunnus: japiippo

Rekisteröity: 8-2011
Maanantaina, 17. marraskuuta, 2014 - klo 17.16:   
Päätteenä voisi käyttää myös klassikko-Amigaa pääteohjelmalla ja putkinäytöllä varustettuna, jolloin tunnelma olisi edes hieman aidompi, vaikkei täysin aito. Itse tein kerran joskus noin Viissatasella 90-luvun alussa, kun piti saada töissä VAX-keskuskoneeseen tallennusmahdollisuudella oleva pääte kiinni omien tiedostojen capturointia varten.-)

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Tiistaina, 18. marraskuuta, 2014 - klo 10.54:   
Itse joskus testailin kuinka hyvin C64 toimii päätteenä. Käytännössä piti keksiä jotain käyttöä kolvaamalle userport<->sarjaportti adapterille. Tuli sillä pari emailia kirjoteltua, mutta oli turhan hankalaa.

Melko siistejä lankkuja kyllä Matilla on työn alla.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: